Vozidla Corsac 8x8 pro slovenskou armádu?

Corsac 8×8 na výstavě IDEB 2016; větší fotoOn War | On PeaceSamuel Kolesár

Slovenská společnost MSM Group představila na letošní výstavě IDEB (International Defence Exhibition Bratislava) nové kolové bojové vozidlo pěchoty Corsac 8×8.  Vozidlo Corsac vzniklo za spolupráce slovenských firem MSM Martin, EVPŮ a Konštrukta Defence.

Corsac vychází z rakouského transportéru Pandur II od společnosti Steyr-Daimler-Puch Spezialfahrzeuge, respektive se jedná o licenční vozidlo vyráběné českou zbrojařskou společností Czechoslovak Group.

Vozidlo Corsac ve standardní konfiguraci váží 19,8 t, má délku 7,43 m, šířku 2,67 m, výšku 2,95 m a světlá výška vozidla je 0,45 m.

Balistická ochrana odpovídá standardu NATO STANAG 4569 Level 2 ( 7,62×39 mm API ), ochrana proti minám pak STANAG 4569 level 3A / B ( 8 kg TNT kdekoliv pod podvozkem) .

Na vozidlo je možné instalovat také přídavné pancéřování, které zvýší odolnost na standard  STANAG Level 3 ( 7,62×51 mm AP ) nebo Level 4 ( 14,5×114 mm AP ).

Tříčlennou posádku vozidla tvoří velitel, řidič a střelec. Ve vozidle je možné přepravit šest členů výsadku nebo užitečný náklad o celkové hmotnosti 9,5 t. Corsac je poháněný vodou chlazeným šestiválcovým dieselovým motorem Cummins ISLe HPCR o obsahu 8,9 l, výkonu 336 kW (450 koní) s nevyšším točivým momentem 1637 Nm.

Motor, splňující emisní normu EURO 2, je spojen s automatickou převodovkou s šesti rychlostmi pro jízdu vpřed a jednou pro jízdu vzad. Maximální rychlost vozidla na silnici je 115 km/h a rychlost plavby je 10 km/h, dojezd při jízdě na silnici je 650 km.

Vozidlo Corsac je vybavené bezposádkovou dálkově ovládanou věží Turra 30 slovenské konstrukce. Věž je standardně osazena ruským automatickým kanónem 2A42 ráže 30 mm se spřaženým kulometem PKT ráže 7,62 mm a dvěma střelami 9M113 Konkurs (v kódu NATO AT-5 Spandrel).


Corsac 8×8 na výstavě IDEB 2016; větší fotoOn War | On Peace, Samuel Kolesár

V případě přáni zákazníka je možné do věže Turra 30 instalovat americký kanón  Bushmaster Mk.44 ráže 30 mm, jiný kulomet ráže 7,62 mm nebo 12,7 mm a izraelské protitankové střely Rafael Spike.

Vozidlo Corsac je vybaveno systémy na ochranu před nukleárními, biologickými a chemickými zbraněmi, které tvoří filtroventilačního sytému FVZ-98M, detektoru toxických látek RAID XP a dekontaminační soupravy OS-3M.

Obrněné vozidlo Corsac představené na letošním veletrhu IDEB jasně cílí na Ozbrojené síly Slovenské republiky, které  v současné době hledají náhradu za letité transportéry OT-64 SKOT.

Slovenská vláda sice oznámila, že nakoupí polská obrněná vozidla Rosomak, respektive jejich variantu Scipio osazenou slovenskou věží Turra 30, nicméně k dodávce vozidel zatím nedošlo. Je otázkou, zda Slovensko zůstane u volby polských vozidel, nebo se rozhodne pro Corsac, či do hry zasáhnou další hráči.

Scipio a Corsac mají prakticky stejnou bojovou hodnotu. Mezi oběma vozidly je však podstatný ekonomický rozdíl - Czechoslovak Group nabízí výrobu podvozků Corsac na Slovensku.

Slovensko tak v případě nákupu vozidel Corsac neposílí jen svou armádu, ale také svůj zbrojní průmysl i svou ekonomiku.

Zdroj: IHS Janes, On War | On Peace

Nahlásit chybu v článku


Související články

Hawkei: Australská konkurence americkým “jeepům” JLTV

Australská společnost Thales Australia, divize francouzské Thales Group, od roku 2010 vyvíjí lehké, ...

Bojová vozidla pro ruské výsadkáře

Vzdušná výsadková vojska Ruské federace již brzy získají novou obrněnou techniku. Ruské výsadkáře po ...

M60A3 SLEP: Nesmrtelný M60 se do důchodu nechystá

Americká firma Raytheon připravila kompletní modernizační balíček pro americké ikonické tanky M60, ...

Slovenské obrněné vozidlo Aligator Master II

Na bratislavské vojenské výstavě IDEB 2016 slovenská společnost Kerametal představila prototyp ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    14:44 08.06.2016

    Proč vlastně Slováci neupravili plány k 2A42 na náboj 30×173mm (pro novovýrobu) - je v tom nějaká technická potíž ? Licence na Bushmaster II je asi nereálná

    Proč vlastně Slováci neupravili plány k 2A42 na náboj 30×173mm (pro novovýrobu) - je v tom nějaká technická potíž ? Licence na Bushmaster II je asi nereálná

  • Charlie
    14:34 08.06.2016

    Poznámka do placu: 2A42, respektive jeho munice, používá elektrický odpal - bez šťávy nevystřelíte. Můj nároz na použití tohohle kanonu je asi ten, že je Slováci maj (třebas ...Zobrazit celý příspěvek

    Poznámka do placu: 2A42, respektive jeho munice, používá elektrický odpal - bez šťávy nevystřelíte.

    Můj nároz na použití tohohle kanonu je asi ten, že je Slováci maj (třebas jako skladovky nebo demontáž ze zrušenejch Bevek) a maj do nich munici, tudíž je tam chtěj kvůlivá úspoře financí.

    U Turry se deklaruje schopnost zástavby obou kanonů, takže pokud to udělali trochu rozumně, můžou třebas do mise nahodit Bushmastery kvůli logistice. U profíků držet vycvičenost na oba kanony není zas takovej problém.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    14:30 08.06.2016

    2A42 a Bushmaster II jsou stejné ráže, přibližně stejného výkonu, oba mají podávání dvou druhů munice. 2A42 má větší kadenci (což se hodí jen asi proti vzdušným cílům), Busmaster ...Zobrazit celý příspěvek

    2A42 a Bushmaster II jsou stejné ráže, přibližně stejného výkonu, oba mají podávání dvou druhů munice. 2A42 má větší kadenci (což se hodí jen asi proti vzdušným cílům), Busmaster II bude díky externímu pohonu asi spolehlivější (vadný či seknutý náboj ho nezastaví). Otázka je, jak jsou na tom v porovnání např. s přesnosti. Pro 2A42 dost mluví to, že na něj mají slováci licenci. Pro Bushmaster zase moderní munice, která by se pro 2A42 musela teprve zavézt do výroby.

    Např. vývoj APDSFS-T munice pro 30x165 proběhl tuším jak u nás tak na slovensku....jen to zatím nikdo nevyrábí....Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    14:27 08.06.2016

    niko: nebyla hádka, už to prostě neřeším když si někdo za něčím takovým stojím prostě počkám až se mu to vyvrátí zde a tady ten článek přišel dokonce dříve než jsem si myslel. ...Zobrazit celý příspěvek

    niko: nebyla hádka, už to prostě neřeším když si někdo za něčím takovým stojím prostě počkám až se mu to vyvrátí zde a tady ten článek přišel dokonce dříve než jsem si myslel.
    Ohledně prostoru uvnitř, to bude opravdu stejné jako u panduru, prostě je to pandur tak není kde brát nějaké místo navíc, spíše asi záleží na typu instalované věže či dalšího vybavení, který prostor bere.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    14:07 08.06.2016

    Menit kanon na starom bvp nema vyznam tam 2a42 moze dosluzit. Ale dat na novu masinu stary kanon je nezmysel. Duplom ked bushmaster pouzivaju poliaci aj cesi a je lepsi. To ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Menit kanon na starom bvp nema vyznam tam 2a42 moze dosluzit. Ale dat na novu masinu stary kanon je nezmysel. Duplom ked bushmaster pouzivaju poliaci aj cesi a je lepsi.
    To ze kanon potrebuje elektrinu je bezpredmetne v okamihu ked si uvedomite ze je osadeny v bezosadkovej vezi ktora bez elektriny tak ci tak nefunguje.Skrýt celý příspěvek

  • saracen
    13:57 08.06.2016

    Pre semtam: To čo si popísal sú skôr ekonomické a hospodárske hľadiská nedá sa s tým nič iba súhlasiť. Čo sa týka kompatibility s NATO tak je zaujímavé, že Buschmaster je USA ...Zobrazit celý příspěvek

    Pre semtam:
    To čo si popísal sú skôr ekonomické a hospodárske hľadiská nedá sa s tým nič iba súhlasiť. Čo sa týka kompatibility s NATO tak je zaujímavé, že Buschmaster je USA kanón a sami američania ho nemajú zavedený v pozemných silách. V európe túto ráž používajú španieli, nóri, fíni, rakúšania, zavádzajú ich nemci a možno ma doplníte asi aj niekto iný. Zabudol som na poliakov a ČR.
    Ja osobne nemám proti tomu USA kanónu nič pokiaľ je lepší ako 2A42 v dostrele, presnosti, priebojnosti a pod., ale najvážnejší problém vidím v tom, že tento kanón bez elektriky nefunguje, kdež to rus funguje na pricípe odberu plynov po výstrele a domnievam sa, že i keď ide doba neustále dopredu hlavná zbraň musí byť funkčná v každých podmienkach a situáciach. Nie som si istý, ale obdobou tejto ráže sú nemecké kanóny mauser, ktoré používajú nemci, španiely a rakúšania a ten taktiež funguje na princípe odberu plynov.
    Na IDEBE som sa rozprával s chlapíkom z EVPÚ, ktorý mi potvrdil, že v tomto roku majú naplánované strelecké skúšky veže turra30 už s americkým kanónom.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    13:46 08.06.2016

    2A42 to nie problem - klient chce - klient ma (To tylko kwestia dostępności amunicji) Pociski przeciwpancerne bym jednak wymienił. Choć wiadomo integracja nie jest ani łatwa ...Zobrazit celý příspěvek

    2A42 to nie problem - klient chce - klient ma (To tylko kwestia dostępności amunicji)

    Pociski przeciwpancerne bym jednak wymienił.
    Choć wiadomo integracja nie jest ani łatwa ani tania...

    Zawsze drużyna może mieć przenośne wyrzutnie - jak amerykanie (M2 Bradley ma TOW a piechota ma też wyrzutnie Javelin)

    Inna sprawa to że OSSR powinno negocjować duży wieloletni kontrakt. Przy 100- 200 maszynach można więcej zyskać dla przemysłu.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    12:08 08.06.2016

    stirling: O tej bojovej hmotosti Corsaca som pisal ja. Kedze je to presne tak uvedene v letaku vyrobcu, ktory som si vzal s IDEBu domov. A z toho letaku som to aj opisal. Nie je mi ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling: O tej bojovej hmotosti Corsaca som pisal ja. Kedze je to presne tak uvedene v letaku vyrobcu, ktory som si vzal s IDEBu domov. A z toho letaku som to aj opisal. Nie je mi zname, zeby som si tento parameter "nenechal vymluvit",a ani neviem, ze by okolo toho bola nejaka velka diskusia, resp. nejaky flame. Opisal som udaje z letaku a zavesil na AN. Tot vsio. Nemylis si ty temy ?

    Inak konfiguraciu sedadiel si urci OS SR. Ved priestor je ten isty jako u ceskeho Panduru, ide len o to jako poukladas sedadla. Jako som uz pisal. Podla slov ludi z IDEB, pri kusoch pre OS SR sa so zmenami pocita, toto bol len demonstrator.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    11:14 08.06.2016

    Poznámka ke zbrani 2A42. Tento kanon sice je sovětského původu a má o něco menší průbojnost než ekvivalentní ráže NATO. Ovšem má své výhody. Tento kanon vyrábí české i ...Zobrazit celý příspěvek

    Poznámka ke zbrani 2A42.

    Tento kanon sice je sovětského původu a má o něco menší průbojnost než ekvivalentní ráže NATO. Ovšem má své výhody. Tento kanon vyrábí české i slovenské podniky a jeho cena bude zajisté menší než u Buschmasteru a s municí to bude pravděpodobně obdobné nebo přinejmenším srovnatelné. Peníze jaksi zůstanou "doma". Kanon 2A42 je jednoduchá osvědčená zbraň.

    Nevýhoda je kompatibilita s NATO. U kompatibility si myslím, že věc není až tak moc horká. Co armáda NATO, to různá výzbroj. V praxi to přináší nevýhodu vlastně jen u misí, kdy se munice musí tahat z domova než aby se výhodněji zakoupila v místě působení viz. třeba Afghánistán. Zde zase platí pravidlo, že peníze za nákup munice pro 2A42 zůstávají na Slovensku (vyjma přepravy), ale peníze pro ráži NATO jdou jinam.

    A co se týče PTŘS, zde to platí obdobně. Konkurz a jeho modernizace není také špatná zbraň i když se nejedná o top výrobek. Kolové BVP by se k tankům v ideálním případě nemělo vůbec dostat a pro ostatní cíle je více než dostačující. Spike bych spíš viděl u protitankových družstev.

    U Konkurzu ani nějaká kompatibilita s NATO není problém. Sic peníze za licenci jdou Rusku ( přesně nevím, jak to je), ale také opět zůstávají na Slovensku a to je výhodnější, než jen nákup v zahraničí a hlavně PTŘS se mohou vyvíjet viz. Bělorusko či Ukrajina.

    Ne moc dobrý příklad je Bulharsko, které prodává/prodávalo zbraně sovětské provenience ( ale vlastní výroby) monarchiím zálivu a ty následně končili v rukách IS. Je to sice opravdu špatný příklad, ale kdyby Bulharsko rezignovalo na výrobu zbraní, jen proto, že jsou původem sovětské/ruské, tak by neviděli ani korunu teda leva a kvalifikovaní lidé z výroby by museli hledat práci jinde, třeba i za hranicema. Samozřejmě, někdo může namítnout, že zbraně jsou ze zásob, ale monitorována byla i novovýroba.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    10:47 08.06.2016

    Stale mam obavu z veze ktora pouziva windows. Hadam to umlatia nakoniec do pouzitelnej podoby aj s diskogulou pre velitela. Zimbio ty aj s tou tvojou vychodnou frontou chod ...Zobrazit celý příspěvek

    Stale mam obavu z veze ktora pouziva windows. Hadam to umlatia nakoniec do pouzitelnej podoby aj s diskogulou pre velitela.

    Zimbio ty aj s tou tvojou vychodnou frontou chod niekam a tu ataku si strc hrubym koncom napred.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    09:43 08.06.2016

    Jo jinak teď jsem si uvědomil jak nedávno tu někdo tvrdil jak Corsac má 23t a je to oficiální parametr a nenechal si vymluvit, že to je maximální možná hmotnost.... Kdo to byl ...Zobrazit celý příspěvek

    Jo jinak teď jsem si uvědomil jak nedávno tu někdo tvrdil jak Corsac má 23t a je to oficiální parametr a nenechal si vymluvit, že to je maximální možná hmotnost.... Kdo to byl dohledávat nehodlám, ale spíše se zamyslete nad tím, jestli je potřeba se dohadovat o věcech o kterých si jen myslím/doufám, že tak jsou.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    09:11 08.06.2016

    Pandur s věží má tuším 7 sedadel. Jinak je asi jedno co si Slováci vyberou oboje poslouží podobně, já přeji CSG, na druhou stranu pokud pořídí rosomáky bude pěkné srovnání těchto ...Zobrazit celý příspěvek

    Pandur s věží má tuším 7 sedadel.
    Jinak je asi jedno co si Slováci vyberou oboje poslouží podobně, já přeji CSG, na druhou stranu pokud pořídí rosomáky bude pěkné srovnání těchto strojů při společném cvičení. Hlavně ať vyhodí ty ruské zbraně.Skrýt celý příspěvek

  • leviathan
    08:14 08.06.2016

    Osadka 6 muzov? Nema cesky Pandur 8 sedadiel?

    Osadka 6 muzov? Nema cesky Pandur 8 sedadiel?

  • niko
    21:34 07.06.2016

    zimbo: No naraz ataky nevydrzi asi ani jedno kolesove BVP. Ved v podstate vsetky sa daju upravit na rovnaky balisticky standard Stanag Level IV. Maloktore vysie. A ani ruske nie. ...Zobrazit celý příspěvek

    zimbo: No naraz ataky nevydrzi asi ani jedno kolesove BVP. Ved v podstate vsetky sa daju upravit na rovnaky balisticky standard Stanag Level IV. Maloktore vysie. A ani ruske nie. BTR 90 ma celo korby Level 3, zbytok Level 2. Samozrejme sa da tiez ovesat.

    jj284b: Suhlasim, ze Spike je pri armade jako je OS SR nutnostou. No pokial viem, so Spike sa aj pocita.Skrýt celý příspěvek

  • zimbio
    21:21 07.06.2016

    No,uvidíme ako sa osvedčí na východnej fronte,už skoro!Myslíte,že tá plechovica udrží náraz ataky?

    No,uvidíme ako sa osvedčí na východnej fronte,už skoro!Myslíte,že tá plechovica udrží náraz ataky?

  • sanityangel1
    20:24 07.06.2016

    Je to sice off-topic, ale tady je clanek k danskemu vyberovemu rizeni na ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to sice off-topic, ale tady je clanek k danskemu vyberovemu rizeni na stihacky:

    http://nationalinterest.org/bl...

    :)Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    20:21 07.06.2016

    tou vyzbrojou to totalne zabili.... Spandrel je zastarala strela, ktora vyzaduje aby sa stroj vystavoval nepriatelskej palbe... Spike je absolutna nutnost...

    tou vyzbrojou to totalne zabili.... Spandrel je zastarala strela, ktora vyzaduje aby sa stroj vystavoval nepriatelskej palbe... Spike je absolutna nutnost...

  • niko
    16:10 07.06.2016

    Velmi rozumne a racionalne zhrnutie situacie okolo kolesoveho transportera a OS SR

    http://vladimirbednar.blog.sme...

    Velmi rozumne a racionalne zhrnutie situacie okolo kolesoveho transportera a OS SR

    http://vladimirbednar.blog.sme...

  • Jura99
    16:03 07.06.2016

    vlasto souhlas, ale výrobci podvozku je celkem šumák, co si tam odběratel poručí nasadit za věž, takže tam bych nehledal důvod polské laxnosti k dodávkám. My vlastně ani nevíme, ...Zobrazit celý příspěvek

    vlasto souhlas, ale výrobci podvozku je celkem šumák, co si tam odběratel poručí nasadit za věž, takže tam bych nehledal důvod polské laxnosti k dodávkám. My vlastně ani nevíme, jestli tam laxnost je, údajně se má rozhodnout do konce června (řekl ministr obrany SR). Poláci by se mohli chtít vyvlíknout ze závazku nechat opravovat svoje DANA na Slovensku. Vlastně ta oprava DANA celkem vyvažuje fakt, že by se podvozky Scipia nevyráběly na SR. Takže bych nabídku CSG (výroba celého vozidla na SR) a Polska (sice výroba v PL, ale nabídka oprav DANA) viděl velmi podobnými, ovšem dokud nevíme cenu. CSG je celkem v klinči, protože potřebuje dodat AČR Pandury co nejdráž a současně by potřebovala podlézt levnou nabídku Scipia pro Slovensko. Sice Pandur pro AČR je jiné vozidlo než Corsac, ale šťouralům se bude špatně vysvětlovat případný (velký) cenový rozdíl mezi Pandurem a CorsacemSkrýt celý příspěvek

  • niko
    15:59 07.06.2016

    Vlasto. tento rok bol na IDEBE Rosomak M s vezou Turra 30 s Bushmasterom. Takze ocividne fakt nie je problem tam ten Bushmaster namontovat. Cela finta je len v tom, ze demonstrator ...Zobrazit celý příspěvek

    Vlasto. tento rok bol na IDEBE Rosomak M s vezou Turra 30 s Bushmasterom. Takze ocividne fakt nie je problem tam ten Bushmaster namontovat. Cela finta je len v tom, ze demonstrator s Turrou 30 s 2A42 je proste lacnejsi. Preto to tam takto vystavovali minuly rok a aj tento. Su to ale len demonstratory. Je zrejme, ze OS SR pojde prave do kalibru a rakiet zavedenych v NATO. Taktiez vybavenie vozidiel ma byt ine. Proste tie vystavne kusy treba brat s rezervou nic ine.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3