Vodní tank CAAT - zásobovací tepna mezi mořem a pobřežím
- 23. 8. 2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
V Indickém oceánu pravě došlo ke katastrofálnímu zemětřesení. Mořské dno se zvedlo o několik metrů směrem vzhůru, čímž se dala do pohybu gigantická masa vody. Po několika desítkách minut zasahuje obří přívalová vlna pobřeží okolních států a ničí vše živé až několik kilometrů do vnitrozemí. Po několika hodinách pustošení živlu jsou přístavy a infrastruktura zcela zničená. Sta tisíce lidí bez přístřeší nutně potřebují vodu, jídlo a první pomoc. Boj s časem právě začíná…
Problémem všech velkých katastrof nebo humanitárních krizí je především to, jak co nejrychleji dopravit zásoby postiženým lidem. Přístřeší, generátory elektrické energie, lékařské vybavení, oblečení, jídlo a voda - stovky a tisíce tun zásob, které musejí být dodány z tisíců kilometrů vzdálených míst do odlehlých končin světa.
Ideálním prostředkem, schopným dopravit obrovské množství nákladu, jsou zásobovací a kontejnerové lodě. Je zde však problém, obrovské lodě mají velký ponor, takže mohou operovat jen v hlubokých vodách nebo ve velkých přístavech. Avšak právě přístavy jsou po přírodní katastrofě, ale i v málo rozvinutých zemích nebo ve státech sužovaných občanskou válkou nepoužitelné, jsou přeplněné nebo jednoduše neexistují.
Právě v těchto situacích se může hodit obojživelný transportér CAAT (Captive Air Amphibious Transporter), který řeší dopravu mezi zásobovacími loděmi, pobřežím a blízkým vnitrozemím. Nikoho nepřekvapí, že vývojem "mořského tanku" CAAT se zaobírá americká agentura pro pokročilé vojenské technologie DARPA, a to v rámci projektu na vývoj námořních expedičních platforem TEMP (Tactically Expandable Maritime Platform).
TEMP – cílem programu je prozkoumat a rozvíjet modulární technologie a modulární systémy, rozměrové uzpůsobené pro světově používané přepravní kontejnery. Cílem je zajistit pomoc při humanitárních krizích a katastrofách na pobřeží, bez závislosti na místní infrastruktuře. Cílem je vyvinou vodní a letecké dopravní prostředky loď-pobřeží, ale i specializované života podpůrné kontejnery. DARPA
Jak CAAT funguje? Konstrukce je opravdu podobná tanku nebo jinému pásovému vozidlu. Avšak místo ocelových pásů se po vodě otáčejí malé čtvercové pontony, naplněné vzduchem nebo lehkou pórovitou pěnou. Pontony nejen nesou plavidlo nad vodou, ale umožňují také „vyplout“ z vody přímo na pobřeží a dostat se až na pevný terén.
Video: Zkouška zmenšeného 4 tunového prototypu (1:5). Vidíme, že stroj bez problému překonává vodní hladinu, překážky nebo bažiny. / YouTube
Zvolené řešení navíc plavidlu/vozidlu CAAT umožňuje překonávat trosky plující po moři – tak jak tomu bylo například při japonském tsunami, kdy po moři dny a týdny pluly tisíce tun trosek. CAAT díky svému extrémně nízkému měrnému tlaku (3,5 kg/1 dm2) muže také překonávat podmáčené, písčité a měkké podloží, nebo dokonce bažiny či ledová pole v polárních oblastech. Nízký měrný tlak zaručuje také imunitu proti protitankovým minám.
Počítá se, že transportér CAAT bude přepravovat především standardní námořní kontejnery (6 nebo 12 metrů dlouhé) umístěné na korbě mezi pásy. Kromě toho CAAT lze rozložit a uložit právě do standardizovaných kontejnerů, takže může být uložené přímo na kontejnerových lodích.
Zdroj: Innovation
Zajímavé taky v kombinaci s tímhle:
http://www.armadninoviny.cz/bo...Zajímavé taky v kombinaci s tímhle:
http://www.armadninoviny.cz/bo...
Načítám diskuzi...