Konvertoplán V-280 a budoucnost západních vojenských vrtulníků
- 29. 5. 2018
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Americký program FVL (Future Vertical Lift) pro novou generaci strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing) nabírá na důležitosti. Konvertoplán V-280 již dosáhl cestovní rychlosti 351 km/h a o samotný program FVL se začíná zajímat Velká Británie a americká námořní pěchota (USMC).
Podle zástupců Bell Helicopter maximální cestovní rychlost 518 km/h konvertoplán V-280 dosáhne letos v létě. Pro našince je rozhodně zajímavé, že při natáčení V-280 je využíván český letoun L-39, jehož část křídla lze ostatně na přiloženém videu zahlédnout.
„Doprovodné letadlo nyní tvoří L-39 ‒ už nemůžeme používat helikoptéry, protože prostě nejsou dostatečně rychlé,“ uvedl Steve Mathias, viceprezident pro globální vojenského obchodu Bell Helicopter na nedávné pražské konferenci Helicopter Technology Eastern and Central Europe.
Konvertoplán V-280 Valor i konkurenční vrtulník s koaxiálními rotory SB-1 Defiant jsou oficiálně technologické demonstrátory sloužící v rámci programu JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator) k porovnání různých koncepcí budoucích strojů VTOL.
Oba výrobci, Bell Helicopter a Sikorsky však počítají s tím, že jejich demonstrátory lze jen s minimem úprav proměnit v plnohodnotné prototypy, které v další dekádě nahradí v rámci navazujícího programu FVL všechny vrtulníky Ozbrojených sil Spojených států, především americké armády (US Army) a USMC.
„Můžeme rovnou přejít do milníku B a ušetřit tak čtyři roky akvizičního procesu,“ uvedl Mathias. Milník B (Milestone B) označuje v americkém akvizičním procesu bod, kdy začíná tzv. konstrukční a výrobní vývojová fáze EMD (Engineering and Manufacturing Development). Konec vývojové fáze EMD se označuje jako milník C a již vyvinutý nový zbraňový systém přechází do počáteční nízkoseriové výroby LRIP (Low Rate Initial Production).
Samotný Bell již s V-280 nalétal 30 hodin, i za přítomnosti pilotů americké armády. První let SB-1 Defiant proběhne „později v tomto létě.“ Valor poprvé vzlétl v prosinci minulého roku.
Hlavní předností V-280 je dvojnásobná cestovní rychlost a dvojnásobný dolet oproti klasickým vrtulníkům. V-280 cestovní rychlostí 518 km/h přepraví 14 vojáků na vzdálenost 1500 km a vrátí se zpět. Případně v podvěsu V-280 přepraví náklad až do hmotnosti 4500 kg (např. houfnici M777A2) rychlostí 280 km/h. Celkově V-280 unese užitečný náklad o hmotnosti až 5900 kg.
Takové výkony značným způsobem rozšiřují možnosti velitelů provádět aeromobilní operace a rozšiřují celkové schopnosti americké armády vést manévrový boj. Například flotila V-280 přepraví několik stovek vojáků (a několik houfnic M777A2) z německých základen do Pobaltí bez potřeby zajištění přistávací dráhy v cílové oblasti. Cesta konvertoplánů V-280 přes Polsko přitom nepotrvá více než 2 hodiny.
Demonstrační fáze JMR-TD skončí v příštím roce a podle současných plánů program FVL odstartuje někdy v první polovině 20. let 21. století. První nové vrtulníky/konvertoplány americká armáda převezme po roce 2030. Armáda plánuje nakoupit celkově 4000 strojů FVL v různých výkonnostních třídách.
Valor při únorovém testu, kdy dosáhl rychlosti 148 km/h...
I když FVL patří společně se zbraněmi dlouhého dosahu, vozidly nové generace, armádní sítí (C3I, navigace a načasování), protiletadlovou a protiraketovou obranou a ničivosti vojáka, mezi šest hlavních modernizačních priorit US Army, nepodařilo se spuštění programu FVL urychlit, jak se spekulovalo dřív.
Námořní pěchota plánuje pomocí FVL od roku 2040 postupně nahrazovat své vrtulníky UH-1Y Venom, které jsou mimo jiné nabízeny Armádě České republiky.
USMC podle Washe potřebuje stroj, který dokáže držet krok s konvertoplány MV-22 Ospreys, což Venom ani bitevní AH-1Z Viper nedokáže. USMC nedávno převzala poslední z 160 objednaných Venomů, poslední ze 189 objednaných bitevních Viperů námořní pěchota převezme v roce 2022.
USMC ale plánuje Venomy dále vylepšovat, mají mimo jiné získat novou generací protitankových řízených střel JAGM (Joint Air-to-Ground Missile) a střely vzduch-vzduch AIM-9X. Posílení trupu umožní na Venom umístit více zbraní nebo přídavné palivové nádrže.
Problém však je, že americká armáda tlačí nejprve na vývoj lehčího stroje FVL, který vyplní mezeru po vyřazených lehkých průzkumných a bitevních vrtulnících OH-58D Kiowa Warrior. USMC ale spíše klade důraz na FVL střední velikosti jako náhradu za Venomy.
... a při květnovém, kdy dosáhl rychlosti 351 km/h.
Dalším potenciálním zákazníkem FVL je Velká Británie, která začne vyřazovat své vrtulníky Puma HC2 v roce 2025, AW101 Merlin HM2 v roce 2029 a novější verzi Merlin HC4/4A v roce 2030.
Britský plukovník David Almot na pražské konferenci uvedl, že pokud Evropa do té doby nenabídne adekvátní náhradu, Velká Británie se připojí k programu FVL.
Almot dále uvedl, že britská armáda požaduje revoluci ve výkonech a schopnostech, nikoliv udržení „statusu quo“ ve schopnostech vrtulníků klasické konstrukce. Jediný program, který takový revoluční skok nabízí, je však právě FVL. Podle Alota i nejnovější evropský vrtulník H160M, který využívá nejmodernější konstrukční materiály, je postaven na vrtulníkových technologiích z 60. let minulého století.
Navíc podle studie britské armády pro evropský projekt nového vojenského víceúčelového vrtulníků by bylo nutné zajistit prodej minimálně 800 nových „vrtulníků“. Podle Alota ale v Evropě mezi roky 2030 až 2040 bude poptávka pouze po 450 nových vrtulnících střední třídy. Nicméně podle pracovní skupiny NATO a italské firmy Leonardo je v Evropě do roku 2045 trh pro 900 vojenských vrtulníků střední třídy.
Hlavní evropští výrobci vrtulníků, francouzský Airbus Helicopters a italská Leonardo Helicopters pracují na nových vysokorychlostních strojích VTOL ‒ vrtulníku Racer a konvertoplánu AW609. Tyto stroje jsou ale vyvíjeny především pro civilní trh.
Zdroj: FlightGlobal, Flight Global, Flight Global
Související články
V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků
Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...
- 12.04.2017
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla
Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King ...
- 19.04.2017
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Bell Helicopter pokračuje ve vývoji vrtulníků budoucnosti
Bell Helicopter, dceřiná společnost konsorcia Textron Inc. (NYSE: TXT), představila svou vizi ...
- 09.06.2017
- 3 komentářů
- Tisková zpráva
Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu
Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...
- 19.12.2017
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
On snad nikdo nepochybuje, že klasické vrtulníky s námi ještě dlouho vydrží :-) Nicméně koncept Defiantu, tedy tlačná vrtule k nosnému rotoru, se dá uplatnit i na poměrné malé ...Zobrazit celý příspěvek
On snad nikdo nepochybuje, že klasické vrtulníky s námi ještě dlouho vydrží :-) Nicméně koncept Defiantu, tedy tlačná vrtule k nosnému rotoru, se dá uplatnit i na poměrné malé stroje, což s překlopnými rotory ala Valor moc nejde. Respektive vždy ten stroj bude větší, což je pro mnoho činností nevýhoda. Na druhou stranu u velkých strojů má koncept s křídly a překlopnými rotory výhodu.
Jak to bude s cenou se uvidí, V-22 je, pravda, drahý jaksfiňa. A letovou hodinu má na úrovni stíhaček :-/Skrýt celý příspěvekNedovolím si rýpnout do autora, promiň, ale cesta s houfnicí, resp. jakýmkoliv nákladem v podvěsu na takovou vzdálenost jako z Německa do Pobaltí, je nesmysl i pro budoucí stroje ...Zobrazit celý příspěvek
Nedovolím si rýpnout do autora, promiň, ale cesta s houfnicí, resp. jakýmkoliv nákladem v podvěsu na takovou vzdálenost jako z Německa do Pobaltí, je nesmysl i pro budoucí stroje této kategorie. V takové konfiguraci nebude ani Valor aspol. o mnoho výkonnější než současné vrtulníky.
Problém těchto strojů v případném zavedení u dalších letectev bude především ohromná nákupní i provozní náročnost (obdobně F-35...). Osobně oběma uchazečům fandím, budou přínosem letectví obecně, který má potenciál i pro civil. Ale půjde o složitější, tzn. po všech stranách dražší systém, než klasický vrtulník. Takže zatím zůstaňme "na zemi". To není zboží pro naše letectvo. Až to bude hotové, půjde o drahou hračku jen pro pár zámožnějších, u kterých půjde o doplněk, nikoliv náhradu klasických vrtulníku.Skrýt celý příspěvekTak dnes bylo uvedeno že USA bude partnerskou zemí letošních Dnů NATO! Vzhledem k tomu, že i když byli "standardním" účastníkem přivezli třeba B-52 nebo V-22, se doufám máme na co ...Zobrazit celý příspěvek
Tak dnes bylo uvedeno že USA bude partnerskou zemí letošních Dnů NATO!
Vzhledem k tomu, že i když byli "standardním" účastníkem přivezli třeba B-52 nebo V-22, se doufám máme na co těšit.
Že bychom u nás konečně viděli v akci zhmotněný důkaz západní technologické nadřazenosti F-22 Raptora?Skrýt celý příspěvekLaci, všeobecně souhlas. Jen si nejsem jistý, jako měrou se na nebojeschopnosti německé techniky podílí její obtížná udržitelnost. Mám podezření, že je to spíš o tom, že na to ...Zobrazit celý příspěvek
Laci, všeobecně souhlas. Jen si nejsem jistý, jako měrou se na nebojeschopnosti německé techniky podílí její obtížná udržitelnost. Mám podezření, že je to spíš o tom, že na to se*ou. Ostatně, jaké procento oficiálního stavu máme bojeschopných tanků, BVP, houfnic....?Skrýt celý příspěvek
Zase se furt nemusíme připrdelovat k USA a hrát s nima tu jejich hru ve zbrojení, kterou už uzbrojili SSSR. Evropa musí sice šlápnout na zbrojní pedál, ale ne tak aby někoho ...Zobrazit celý příspěvek
Zase se furt nemusíme připrdelovat k USA a hrát s nima tu jejich hru ve zbrojení, kterou už uzbrojili SSSR. Evropa musí sice šlápnout na zbrojní pedál, ale ne tak aby někoho doháněla/předháněla. Evropa si musí uvědomit co potřebuje a na tom pořádně makat. Je fajn mít high-endový stíhačky, drony, tanky, BVP, OT, ale někdo by taky mohl myslet na to, že je třeba technika, která má kvalitu a zároveň je široce dostupná na údržbu pro více evropských uživatelů a ne jen pro těch pár vyvolených zemí, které na to mají, nebo všechny evropské armády skončí jako ta německá - BVP, OT, MBT, ponorky (a bůhví co ještě) maj nejlepší na světě, ale jaké procento je bojeschopné/nasaditelné?Skrýt celý příspěvek
Jara: Dokud Evropa nepotáhne za jeden provaz, a bude stále válčit mezi sebou, nemá šanci USA dohnat. Místo abychom se dívali do předu na to co nás spojuje. Raději řešíme v ...Zobrazit celý příspěvek
Jara:
Dokud Evropa nepotáhne za jeden provaz, a bude stále válčit mezi sebou, nemá šanci USA dohnat.
Místo abychom se dívali do předu na to co nás spojuje. Raději řešíme v čem se lišíme.Skrýt celý příspěvekShal
Evropa má určitě větší potenciál než USA jen proste na svojí obranu sere a to je ten důvod náskoku USA ( ikdyž osobně si myslím že to USA takhle velice vyhovuje.....)Shal
Evropa má určitě větší potenciál než USA jen proste na svojí obranu sere a to je ten důvod náskoku USA ( ikdyž osobně si myslím že to USA takhle velice vyhovuje.....)Rase: militarizací civilního stroje by se vyřešil problém s nízkou poptávkou v Evropě. A přidaná hodnota v civilní certifikaci taky není na škodu. Celkem mě překvapilo, jak je ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: militarizací civilního stroje by se vyřešil problém s nízkou poptávkou v Evropě. A přidaná hodnota v civilní certifikaci taky není na škodu.
Celkem mě překvapilo, jak je AW609 daleko. Naposledy jsem zaregistroval zničení prototypu a od té doby bylo ticho. Nevím, jestli ale nebude na škodu nízká přepravní kapacita, max. 9 pasažérů.Skrýt celý příspěvekJara: "Ok vojenské technologie jsou prim USA jakpak by taky ne z jejich obraným rozpočtem" Evropa má stejný nebo i možná větší potenciál než USA prosadit se vojensky a ...Zobrazit celý příspěvek
Jara: "Ok vojenské technologie jsou prim USA jakpak by taky ne z jejich obraným rozpočtem"
Evropa má stejný nebo i možná větší potenciál než USA prosadit se vojensky a technologicky, ale je to o prioritách a schopnosti se dohodnout.Skrýt celý příspěvek"Technologický odstup, resp. rozdíl ve schopnosti zavádět "nové" do seriové výroby USA od Evropy (o Rusku ani nemluvě) se stále zvětšuje. " Prečo od Ruska a EU ? Už sa tam - USA, ...Zobrazit celý příspěvek
"Technologický odstup, resp. rozdíl ve schopnosti zavádět "nové" do seriové výroby USA od Evropy (o Rusku ani nemluvě) se stále zvětšuje. " Prečo od Ruska a EU ? Už sa tam - USA, niečo nové v tejto oblasti zaviedlo ? Skôr sa obávam, že USA sú síce mediálne top, ale už reálne tak troška nič moc. On nie všetko čo US plánuje musí byť to najlepšie pre všetkých.
"Obavy o zaostávání Evropy mám také. USA zavádí 2. stíhačku 5. generace (celkově 4. stealth stroj), jejich převaha v UAV je nepochybná, lasery jsou také jinde, FVL... Kdyby to Evropa vyrovnávala v civilních technologiích, ani bych necekl. Jenže i v té Evropa za USA zaostává. Dost mě to mrzí :-( "
Sociálny systém niečo stojí. V UAV sa zase až tak nebojím. UAV malých rozmerov napr. pre delostrelectvo sú OK, ale prečo by mali veľké UAV suplovať Tornádo, alebo Gripen ? Aj US uprednostňuje na prvom mieste letectvo. Lasery - tak tie sú len v "plienkach". Fakt Ťa to mrzí? Si Ochotný opustiť USA ako vedúcu krajinu
NATO ? I
"K článku jen asi tolik, že konečně bude jiná technologie než klasické vrtulníky. Rozhodně bych byl raději jedním z prvních zákazníků na Valor/Defiant, než posledním na Venom."
Určite,ak by fungovalo u Vás ostatné.Skrýt celý příspěvekKOLT: životnost vrtulníků Mi je stále co mání, půjde o to co bude kdo chtít. ( Poláci naše bývalé migy 29 budou mít v provozu i v roce 2025, u nás ty mašiny skončily v roce ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT: životnost vrtulníků Mi je stále co mání, půjde o to co bude kdo chtít. ( Poláci naše bývalé migy 29 budou mít v provozu i v roce 2025, u nás ty mašiny skončily v roce 1993)
K článku jen asi tolik, že konečně bude jiná technologie než klasické vrtulníky. Rozhodně bych byl raději jedním z prvních zákazníků na Valor/Defiant, než posledním na Venom.Skrýt celý příspěvekKolt Ok vojenské technologie jsou prim USA jakpak by taky ne z jejich obraným rozpočtem....ale civilní technologie? A zaostalost Evropy ? To se mi nijak nezdá, nebo takhle,mate ...Zobrazit celý příspěvek
Kolt
Ok vojenské technologie jsou prim USA jakpak by taky ne z jejich obraným rozpočtem....ale civilní technologie? A zaostalost Evropy ? To se mi nijak nezdá, nebo takhle,mate něco konkrétního na mysli ?Skrýt celý příspěvekMám drobet obavy, zda bude Valor (nebo Defiant) dostupný ve chvíli, kdy budeme potřebovat nahradit Mi-171. Velmi pravděpodobně nebude :-( Obavy o zaostávání Evropy mám také. USA ...Zobrazit celý příspěvek
Mám drobet obavy, zda bude Valor (nebo Defiant) dostupný ve chvíli, kdy budeme potřebovat nahradit Mi-171. Velmi pravděpodobně nebude :-(
Obavy o zaostávání Evropy mám také. USA zavádí 2. stíhačku 5. generace (celkově 4. stealth stroj), jejich převaha v UAV je nepochybná, lasery jsou také jinde, FVL... Kdyby to Evropa vyrovnávala v civilních technologiích, ani bych necekl. Jenže i v té Evropa za USA zaostává. Dost mě to mrzí :-(Skrýt celý příspěvekMěli bychom si vybrat, zda chceme mít dopravní vrtulníkové letectvo založené na jediném nosném typu střední kategorie (Venom), nebo na kombinaci dvou typů - lehkého a těžkého. Ve ...Zobrazit celý příspěvek
Měli bychom si vybrat, zda chceme mít dopravní vrtulníkové letectvo založené na jediném nosném typu střední kategorie (Venom), nebo na kombinaci dvou typů - lehkého a těžkého. Ve druhém případě by stál Valor za úvahu. Nejvíc se mi zamlouvá jeho schopnost přepravy houfnice M777 jako palebné podpory aeromobilních sil.Skrýt celý příspěvek
Technologický odstup, resp. rozdíl ve schopnosti zavádět "nové" do seriové výroby USA od Evropy (o Rusku ani nemluvě) se stále zvětšuje. Snad to davy nových inženýrů ze Sýrie a ...Zobrazit celý příspěvek
Technologický odstup, resp. rozdíl ve schopnosti zavádět "nové" do seriové výroby USA od Evropy (o Rusku ani nemluvě) se stále zvětšuje.
Snad to davy nových inženýrů ze Sýrie a Afriky napraví...Skrýt celý příspěvekJá bych se spíše zaměřil na: "USMC ale plánuje Venomy dále vylepšovat, mají mimo jiné získat novou generací protitankových řízených střel JAGM (Joint Air-to-Ground Missile) a ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych se spíše zaměřil na:
"USMC ale plánuje Venomy dále vylepšovat, mají mimo jiné získat novou generací protitankových řízených střel JAGM (Joint Air-to-Ground Missile) a střely vzduch-vzduch AIM-9X. Posílení trupu umožní na Venom umístit více zbraní nebo přídavné palivové nádrže." Máme nějaké laso na toho jednorožce?Skrýt celý příspěvekTen konvertoplán AW609 vypadá hodně dobře. osobně si myslím, že AgustaWestland půjde i v tomto případě tradiční cestou a brzy představí militarizovanou verzi. Tak jako je AW149 ...Zobrazit celý příspěvek
Ten konvertoplán AW609 vypadá hodně dobře. osobně si myslím, že AgustaWestland půjde i v tomto případě tradiční cestou a brzy představí militarizovanou verzi. Tak jako je AW149 militarizovanou verzí AW189, nebo vojenská verze AW139, AW109 atd.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...