Utajované bezpilotní letadlo X-44A

Skica bezpilotního letadla X-44A. / Lockheed Martin

Dle nejnovějších zpráv na přelomu tisíciletí firma Lockheed Martin, resp. vývojové laboratoře Skunk Works, vyvinula dosud veřejnosti neznámé bezpilotní letadlo X-44A. Dron se stal přímým předchůdcem průzkumného stealth dronu RQ-170 Sentinel.

Relativně malé bezpilotní letadlo X-44A poprvé vzlétlo v roce 2001. K hlavním cílům vývoje X-44A patřilo testování nových leteckých průzkumných systémů, nové aerodynamické konstrukce či otestování rychlé výroby leteckých součástí.

 

 

Označení tohoto dlouhou dobu utajovaného zařízení je matoucí. Název X-44 MANTA (Multi-Axis No-Tail Aircraft) patřil koncepčnímu leteckému programu, který se zabýval experimenty s bojovými letadly bez svislých a vodorovných ocasních ploch.

 

X-44 MANTA s velkým delta křídlem a vektorováním tahu motorů měl dosáhnout vyšší cestovní rychlost a nižší spotřebu (díky aerodynamické čistotě) a lepší manévrovací schopnosti. Konstrukce X-44 vycházela ze stíhačky F-22A, ale bez svislých ocasních ploch a s uvedeným velkým delta křídlem. V roce 2000 však americké letectvo program X-44 ukončilo.

 

Zůstává nejasné, proč projekt společnosti Lockheed Martin získal totožné (resp. podobné) pojmenování, tj. X-44A. V každém případě podle webu The Drive mezi oběma programy neexistuje žádné přímé spojení.

 

Lockheed Martin si již v roce 1996 nechal patentovat konstrukci letounu, která se velmi podobá X-44A. To, že však šlo o utajovaný X-44A, jsme se dozvěděli až nyní.

 

X-44 MANTA / Lockheed Martin

 

Dle patentu povrch X-44A tvoří uhlíková nanovlákna a pohonnou jednotku představuje dvouproudový motor Williams F112. Tento motor můžeme najít i na střelách s plochou dráhou letu AGM-129 ACM (Advanced Cruise Missile) a bezpilotních letounech, jako je McDonnell Douglas X-36 nebo Boeing X-50.

 

Rozpětí křídel X-44A dosahuje 9,14 m, což je oproti RQ-170 poloviční velikost. Modulární drak letounu, tj. trup, nosné plochy (křídlo), ocasní plochy, podvozek a soustava řízení, umožňuje montáž různých senzorů. V průběhu transportu pravděpodobně lze, podobně jako u RQ-170, oddělit křídla.      

 

Jak uvádí The Drive, vedle výzkumných účelů společnosti Lockheed Martin je vznik X-44A spojován s nějakou formou výběrového řízení či konkurence mezi firmou Boeing, Northrop Grumman a Lockheed. Přestože výsledek této soutěže zůstává neznámý, zdá se, že v ní Lockheed nezvítězil.

 


Původně byl za předchůdce RQ-180 považován dron RQ-3 Darkstar (konec programu 1999). / Lockheed Martin

 

Cílem soutěže mohl být například výběr dronu se schopnostmi stealth, jenž připomíná současnou snahu amerického letectva o vývoj levného útočného bezpilotního letounu LCASD (Low-Cost Attritable Strike Demonstration). 
 

Odkaz X-44A ale není mrtvý – podle webu The Drive společnost Lockheed v minulých letech využila konstrukci X-44A pro současný vývoj bezpilotního tankovacího letounu MQ-25 Stingray. Proti Lockheedu v tomto programu stojí Boeing a General Atomics.

RQ-170 Sentinel / Lockheed Martin

 

X-44A pravděpodobně patřil k předchůdcům současných stealth dronů (Sentinel), jejichž existence je dosud z velké části utajovaná. Ale i při pohledu na fotografie známého experimentálního bezpilotního letoun Lockheed Martin P-175 Polecat (2005) můžeme najít řadu shodných rysů, přestože se jedná o mnohem větší a pokročilejší zařízení.

 

V období po 11. září 2001 se zvýšily požadavky amerických ozbrojených sil na průzkumné technologie. Utajované letecké systémy se velmi pravděpodobné účastnily operace Irácká svoboda a zřejmě se jednalo o předchůdce dronu RQ-170 společnosti Lockheed Martin. První informace a fotografie RQ-170 z kandahárského letiště v Afghánistánu se na veřejnost poprvé dostaly v roce 2007.

 

P-175 Polecat / Locheed Martin

 

Právě prostřednictvím RQ-170, jenž za svou existenci vděčí X-44A, došlo k dopadení Usámy bin Ládina. V současné době opakovaně dochází k nasazení RQ-170 nad územím nepřátelských států. Je nutné také připomenout neslavný incident z roku 2011, kdy se Írán pravděpodobně díky prostředkům radioelektronického boje zmocnil jednoho RQ-180. 

 

Zveřejnění dalších fotografií X-44A společností Skunk Works, stejně jako více informací o pozadí programu, zůstává nepravděpodobné. Avšak vzhledem k velikosti letounu a k využití jednoduchých technologií v porovnání se současnými pokročilými systémy je doba utajení informací o X-44A nezvyklá.
 

Téměř dvacet let starý program X-44A dokládá, že se řada vývojových dronů stále nachází pod rouškou utajení. V budoucnu se to ale může stejně jako v případě X-44A změnit.

Zdroj:  The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu

Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...

Stíhačky F-35B Lightning II pro japonské a jihokorejské námořnictvo

Japonské a jihokorejské námořnictvo se zajímá o víceúčelové stíhačky F-35B Lightning II s krátkým ...

Astronavigace jako odpověď na svět bez GPS

Od počátku vojenské operace Desert Storm (1991) se americké ozbrojené síly stávají stále více ...

Spojené státy představily novou národní obrannou strategii

Nová americká Národní obranná strategie NDS (National Defense Strategy) je po Zprávě o jaderném ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • raziel87
    11:06 07.02.2018

    v článku je pár nepřesností, jen pár postřehů: - patent byl administrován tuším o něco dřív - číslo patentu D382851 - jméno projektu bylo " Lockheed Martin P-420 Light Star - ...Zobrazit celý příspěvek

    v článku je pár nepřesností, jen pár postřehů:

    - patent byl administrován tuším o něco dřív - číslo patentu D382851

    - jméno projektu bylo " Lockheed Martin P-420 Light Star - ne X-44

    - o projektech Tier I, Tier II, Tier III (Dark Star, Strike Star), LORAL (Arrow, Shadow), AARS, Polecat, Project Diamond atd. atd. se píše poměrně detailně již víc jak 15 let a lze o tom posbírat spoustu informací - ke každému projektu je na webu několik monografií se spoustou zajímavých fotek z "utajených" leteckých nehod, lámacích zkoušek atd.

    O detailech se nepíše proto, že spoustu technologii pochází ještě z projektů ATF a JSF. POkud vím, tak projekt P-420 Light Star plynule přešel v projekt PHAE (Penetrating High Altitude Endurance) V článku zmiňovaný Dark Star skončil hlavně kvůli daleko úspěšnejšímu projektu RQ-4 Global HawkSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...