Ukrajinský bitevní vrtulník SM232
- 27. 1. 2015
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
Ukrajina v nejbližších měsících a letech hodlá investovat značné prostředky do vybavení své armády. Ukrajinský vojenský průmysl chce přirozeně značnou část investic získat pro sebe a proto v poslední době přichází s novými zbrojními projekty. Příkladem nechť je firma Jumik, která nabízí koncept lehkého bojového vrtulníku SM232 odvozeného od sovětského typu Mil Mi-2.
Sovětský lehký víceúčelový vrtulník Mi-2 se poprvé vznesl do vzduchu již v roce 1961. Do roku 1998, kdy byla výroba ukončena, bylo vyprodukováno celkem 5497 kusů a vrtulník Mi-2 se tak řadí k nejúspěšnějším vrtulníkovým konstrukcím. Dlužno podotknout, že vývoj Mi-2 probíhal v Sovětském svazu, ale výroba v Polsku.
Vrtulník se již nevyrábí, ale ve světě stále léta stovky vrtulníků Mi-2 nejrůznějších verzí, které lze velmi levně pořídit. V ukrajinském letectvu například najdeme sedm modernizovaných vrtulníků Mi-2MSB2 s dvojicí ukrajinských motorů Al-450M o výkonu 2×346 kW (2×456 koní).
Ukrajinská armáda dokonce plánovala (případně stále plánuje) rozsáhle znovuzavedení modernizovaných vrtulníků Mi-2MSB2 zpět do výzbroje. Ukrajinská firma Motor Sič nabízí ukrajinskému letectvu modernizovaný Mi-2MSB2 za 9 milionů dolarů. Avšak současný stav programu či výhledy do budoucna nejsou známe.
Další ukrajinská firma Jumik nyní dokonce pracuje na projektu bitevní verze vrtulníků Mi-2 označovanou jako SM232. Připomeňme, že nejde o první bitevní modifikaci Mi-2. V Polsku například vznikla v roce 1984 modifikace Mi-2URP-G, dosud nejmohutněji vyzbrojený stroj rodiny Mi-2.
Mi-2URP-G; větší foto / Pibwl, CC BY-SA 3.0
Vrtulník Mi-2URP-G byl vybaven 23mm kanónem NS-23, čtyřmi protitankovými řízenými střelami 9M14 Maljutka, čtyřmi raketami protiletadlového raketového kompletu 9M32 Strela-2 a dvěma kulomety PK.
Ukrajinská SM232 však posunuje bitevní schopnosti Mi-2 ještě dále. Srdcem SM232 je dvojice původních, ale modernizovaných motorů GTD350SM o výkonu 2×335 kW (2×450 koní). Případně lze uvažovat o modernizovaných motorech Al-450M ukrajinské značky Motor Sič.
Maximální startovací hmotnost je 3500 kg, z toho 1000 kg připadá na užitečné zatížení. SM232 je kromě pilotů (případně pilota) a výzbroje schopen pojmout také čtyřčlenný výsadek.
Hlavním konstrukčním zásahem jsou boční kompozitní křídla pro zavěšení zbraňových systémů. Na levé straně je vedle kabiny umístěn rychlopalný 30mm kanón Gš-30.
Vrtulník získal nový kompozitní třílistý rotor a vyrovnávací kompozitní dvoulistý rotor. Kritické části vrtulníku, včetně prostoru posádky chrání lehké kompozitní pancéřování.
Na trhu lze koupit Mi-2 různých verzí. Základní samonosnou ocelovou konstrukci lze využít ke stavbě prakticky nového vrtulníku. / Jumik
Na čtyři závěsné body pod křídla lze zavěsit řízené střely 9M114 Šturm-W, 9M120 Ataka-M, Hermes-A, neřízené střely nebo klasické pumy od 50 do 200 kg. Pro vlastní obranu slouží střely vzduch-vzduch R-60M nebo Igla-W.
Samozřejmostí je moderní avionika. Hlavními senzory SM232 je elektro-optické pozorovací (denní/infračervená kamera) a zaměřovací (laserový dálkoměr a značkovač) pouzdro a povětrnostní radar umožňující létat ve ztížených meteorologických podmínkách. Vrtulník dostal také moderní „skleněný kokpit".
S plnými nádržemi (1000 litrů) doletí SM232 na vzdálenost 700 km, průměrnou cestovní rychlostí 220 km/h (max 240 km/h). Maximální dostup je 4000 metrů.
Zatím není vůbec jisté, zda SM232 zaujme ukrajinskou armádu. Jedno ale jisté je - na poli bitevních vrtulníků Ukrajině moc možností nezbývá. Na západní stroje Ukrajina nemá peníze a nákup ruských bitevních strojů, případně pořízení náhradních dílů, je v současné době absolutně politicky neprůchodné.
Zdroj: Ukraine Industrial
Související články
Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků
Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky ...
- 15.01.2015
- 476 komentářů
- Jan Grohmann
BMP-64: Ukrajina vyvíjí nové bojové vozidlo pěchoty
Ukrajinská firma Ukroboronprom obnovila vývoj těžkého bojového vozidla pěchoty BMP-64 vycházejícího ...
- 18.01.2015
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M
Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní ...
- 21.01.2015
- 41 komentářů
- Jan Grohmann
HH-60W Combat Rescue Helicopter
Americké letectvo (U.S. Air Force) již netrpělivě vyhlíží nový bojový záchranářský vrtulník HH-60W ...
- 25.01.2015
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Má pravdu. Na Ukrajině se vyrabi dost komponentů pro ruské zbraně, které se v Rusku nedělají což jim teď společně se sankcemi způsobuje značné problémy v dodávkách armádě. Jen si ...Zobrazit celý příspěvek
Má pravdu. Na Ukrajině se vyrabi dost komponentů pro ruské zbraně, které se v Rusku nedělají což jim teď společně se sankcemi způsobuje značné problémy v dodávkách armádě.
Jen si nejsem jistý těmi lodními motory. Nedělají se na okupovaném Krymu? On i ten Dombas je průmyslová oblast. Podle mě si moc dobře vybrali co si z Ukrajiny odříznou.
A to muze komplikovat vyrobu modernizované techniky jako je tento vrtulník.Skrýt celý příspěvekNo nevím nevím, firma Motor Sič, která sídlí na Ukrajině v Záporoží vyrábí leccos. jejich výrobní program je obrovský - proklikejte si jednotlivé sekce motorů, je jich tam fůra. ...Zobrazit celý příspěvek
No nevím nevím, firma Motor Sič, která sídlí na Ukrajině v Záporoží vyrábí leccos. jejich výrobní program je obrovský - proklikejte si jednotlivé sekce motorů, je jich tam fůra. odkaz je http://www.motorsich.com... Z Kamovů jsem tam našel skutečně motory pro Ka-50 i Ka-52 a pro některé speciální verze, jako třeba požární Ka-32A1. A plejáda motorů pro Mi je nekonečná, k tomu proudové motory, opravdu široký záběr a v portfoliu uvádějí mimochodem i motory pro L-39 a L-159.Skrýt celý příspěvek
Todomatch Klimov pro KA-52 se myslím už nevyrábí na Ukrajině ale v Rusku. Ukrajina určitě dobrou vědecko-technickou základnu má. A jako takovou by si jí měla zachovat. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Todomatch
Klimov pro KA-52 se myslím už nevyrábí na Ukrajině ale v Rusku. Ukrajina určitě dobrou vědecko-technickou základnu má. A jako takovou by si jí měla zachovat. Pokud nebude vyvíjet své zbraně, tak zanikne velmi rychle.
U popisovaného vrtulníku by nemusela vzniknout jen bojová verze, mohl by být alternativou AW109 a podobné třídě vrtulníků.Skrýt celý příspěvekMě vůbec bitevní vrtulníky ve středoevropském, až východním prostoru, kde je velmi různorodý profil krajiny nepřipadají jako nějaká významná bojová složka. Praxe posledních bojů na ...Zobrazit celý příspěvek
Mě vůbec bitevní vrtulníky ve středoevropském, až východním prostoru, kde je velmi různorodý profil krajiny nepřipadají jako nějaká významná bojová složka. Praxe posledních bojů na ukrajině, sýrii a koneckonců i srbsku ukazují, že na bojišti, které je plné přenosných protileteckých zbraní a různých AA kompletů nemají šanci. Bez komplexních a sofistikovaných opatření proti těmto zbraním jsou vrtulníky nepoužitelné, popřípadě lze očekávat těžké ztráty. Ukazuje se to teď na ukrajině, kde měly vrtulníky obrovské ztráty už od počátku konfliktu. Po zapojení dovolenkářů i s technikou už jsou bez šance i nadzvukové stroje (viz sestřely MIG-29) natož vrtulníky
Takže investice do vývoje a produkce tohoto stroje jsou naprosto zbytečné.
Jak už někdo zmínil, teď potřebují hlavně dělostřelecké radary a systémy řízení palby jinak nedokáží reagovat na dělostřelecké přepady separatistů.
Ti jsou v tom více než schopní. Jejich potlačovací palba deptá a decimuje ukrajinské dělostřelce přímo ve velkém.
Jak dokázali domobranci tak rychle tuhle nelehkou schopnost (kdo zná jak se provádí výpočty střeleb baterie pro potlačovací palbu ví o čem mluvím) získat je otázkou ;-)
no ale zpátky, jakýkoli vrtulník je dnes velmi zranitelný, tohle není cesta posilování naší armády, natož Ukrajinců, kteří jsou pod tlakem bojů.Skrýt celý příspěvekMyslím že Ukrajina zvládne vyrobit lecos, vždyť vyrábí i motory pro ruské vrtulníky KA-50 a KA-52. Vyrábí díly pro ruské nákladní letouny Ruslan, naváděcí systémy pro ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím že Ukrajina zvládne vyrobit lecos, vždyť vyrábí i motory pro ruské vrtulníky KA-50 a KA-52. Vyrábí díly pro ruské nákladní letouny Ruslan, naváděcí systémy pro mezikontinentální balistické střely SS-18, raketové motory pro rakety Sojuz a Proton. Vyrábí i lodní turbíny pro pohon nových ruských plavidel. Myslím, že by výrobu vrtulníku zvládli. Nebo ať si vyjednají nějakou licenční výrobu - jestli je něco takového možné.Skrýt celý příspěvek
Podle mě je to nesmysl. Nemá to jak technický, tak ekonomický smysl. Chtěli by těch vrtulníků stovky? Asi ne. Neudrží funkční letadla ani tanky, takže vývoj vrtulníku nedají ani ...Zobrazit celý příspěvek
Podle mě je to nesmysl. Nemá to jak technický, tak ekonomický smysl. Chtěli by těch vrtulníků stovky? Asi ne. Neudrží funkční letadla ani tanky, takže vývoj vrtulníku nedají ani náhodou.
Pokud by to přecejenom zkusili, kde by vzali skleněný kokpit? Když ho vezmou ze západu, skončí jako u nás L-159 s nemožností exportu.
Moje doporučení - zprovoznit výrobu Antonovů (An-70, možná i vyšší řady) a získat peníze na koupení vrtulníků, pokud je tak nutně potřebují ( o čemž pochybuji).Skrýt celý příspěvekJak jsem psal na začátku - dělostřelecké systémy pro řízení palby:
http://echo24.cz/a/impUA/proc-...Jak jsem psal na začátku - dělostřelecké systémy pro řízení palby:
http://echo24.cz/a/impUA/proc-...Tak ona ta myšlenka není zlá. Koncepčně se projekt velmi podobá SA 341 Gazelle. To, že projekt vychází z MI-2 neznamená, že to skončí debaklem jako v Polsku. MI-2 je tu brán jen ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ona ta myšlenka není zlá. Koncepčně se projekt velmi podobá SA 341 Gazelle. To, že projekt vychází z MI-2 neznamená, že to skončí debaklem jako v Polsku. MI-2 je tu brán jen jako základ. Konečná podoba má ještě dlouhou cestu. Je tu menší podobnost také s Harbin Z-9.
Tento vrtulník, pokud se dokončí, může mít i dobré šance na export pro rozvojové země. Plnohodnotný bitevník je drahá záležitost. Ukrajina ať bude mít občanskou válku či nikoliv, bude mít vážné ekonomické problémy. Ty se budou armády dotýkat ač bude zájem modernizovat armádu, nebudou prostředky tak vysoké pro její plnohodnotné přezbrojení. Takovéto nouzové řešení je myslím celkem rozumné.Skrýt celý příspěvekZas na druhou stranu pokud to nikým nevyhlášené "zbrojní embargo" přežijí a rozjedou výrobu nějaké použitelné techniky můžou se do budoucna stát soběstačnými jako JAR nebo Izrael. ...Zobrazit celý příspěvek
Zas na druhou stranu pokud to nikým nevyhlášené "zbrojní embargo" přežijí a rozjedou výrobu nějaké použitelné techniky můžou se do budoucna stát soběstačnými jako JAR nebo Izrael. Je to velká země, měli by na to mít kapacity i přes určitou technologickou zaostalost.
Oni nemusí přijít s něčím revolučním, stačí jim něco co bude fungovat a odvede svou práci. Horší spíše je, že to musí okamžitě nasazovat do boje bez pořádné přípravy jednotek.Skrýt celý příspěvekNutno ovšem zdůraznit, že je to koncept firmy, nikoliv státní zakázka. Vůbec není jisté, že to půjde do výroby, natož že to zavede do výzbroje armáda UKR. Air_Force: Nedokáží ji ...Zobrazit celý příspěvek
Nutno ovšem zdůraznit, že je to koncept firmy, nikoliv státní zakázka. Vůbec není jisté, že to půjde do výroby, natož že to zavede do výzbroje armáda UKR.
Air_Force: Nedokáží ji zničit, protože je průběžně doplňována ;-) A pravděpodobně ji obsluhují operátoři, kteří s ní i umějí zacházet.Skrýt celý příspěvekNo neviem, ale ten koncept mi príde celkom komicky. Nie samotný dizajn, ale to neviem či ste si niekto všimil, ale odpredu to má 4 vrtule:)
No neviem, ale ten koncept mi príde celkom komicky. Nie samotný dizajn, ale to neviem či ste si niekto všimil, ale odpredu to má 4 vrtule:)
No než sestřelili to civilní letadlo BUKem tak se Ukrajinci báli létat do nějakých 5km, teď už se bojí i nad takže na tom v tomhle ohledu budou velice dobře. No a vrtulníky jdou ...Zobrazit celý příspěvek
No než sestřelili to civilní letadlo BUKem tak se Ukrajinci báli létat do nějakých 5km, teď už se bojí i nad takže na tom v tomhle ohledu budou velice dobře. No a vrtulníky jdou sestřelovat téměř čímkoli.Skrýt celý příspěvek
Jestli by skoro za stejný prachy nebylo lepší Super Tucano... každopádně si nemyslím, že novinky stihnou ještě použít, vycvičit piloty chvíli zabere. Jinak jakou PVO mají ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli by skoro za stejný prachy nebylo lepší Super Tucano... každopádně si nemyslím, že novinky stihnou ještě použít, vycvičit piloty chvíli zabere.
Jinak jakou PVO mají separatisti vlastně k dispozici a proč ji UA nedokáže zničit?Skrýt celý příspěveknevidím zmysel takéhoto vývoja. možno ešte ako ozbrojený vrtulník pre pohraničnú stráž, ale určite by som takýto dizajn neposielal tam kde sa strieľa. zrejme len smutný príklad ...Zobrazit celý příspěvek
nevidím zmysel takéhoto vývoja. možno ešte ako ozbrojený vrtulník pre pohraničnú stráž, ale určite by som takýto dizajn neposielal tam kde sa strieľa. zrejme len smutný príklad toho ako ukrajinské vedenia za 20 rokov ignorácie armády spôsobili, že napriek papierovo impozantným počtom vrtulníkov a bojových lietadiel, ktoré zdedila po armáde zssr pomaly nemajú čo poslať do vzduchu.Skrýt celý příspěvek
Zacinat s vyvojem a modernizaci uprostřed valky, kterou ted navic dost prohravají. nemá smysl. Co se týče armady tak maji nakupovat na západě s tím aby to rovnou prihodilo vyrobní ...Zobrazit celý příspěvek
Zacinat s vyvojem a modernizaci uprostřed valky, kterou ted navic dost prohravají. nemá smysl. Co se týče armady tak maji nakupovat na západě s tím aby to rovnou prihodilo vyrobní zakázky tem zkomírajícím obřím závodům. Jako mi tu měli poldovku..tak oni jich tam mají takových 20. A to vsšchno holt pujde až dávno potom co tahle válka skonci a z ČR do ruska to zas bude o 100 km blíž.Skrýt celý příspěvek
A modernizace tanků... to bych také neviděl jako hlavní problém. Tím je naprosto nedostatečný výcvik jak samotných posádek, tak i velících důstojníků. Sebelepší tank nenahradí ...Zobrazit celý příspěvek
A modernizace tanků... to bych také neviděl jako hlavní problém. Tím je naprosto nedostatečný výcvik jak samotných posádek, tak i velících důstojníků. Sebelepší tank nenahradí absenci taktického umu.Skrýt celý příspěvek
Kdyby místo tohohle nesmyslu použili peníze na vývoj nebo pořízení moderních systémů ochrany letounů před PLŘS, udělali by mnohem lépe. Nicméně na vedoucích pozicích stále sedí ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby místo tohohle nesmyslu použili peníze na vývoj nebo pořízení moderních systémů ochrany letounů před PLŘS, udělali by mnohem lépe. Nicméně na vedoucích pozicích stále sedí nekompetentní a korumpovatelní lidé.Skrýt celý příspěvek
otecko: ...kdyby šlo jen o T-34, viz http://youtu.be/SJ08aPtFXDA...
otecko: ...kdyby šlo jen o T-34, viz http://youtu.be/SJ08aPtFXDA...
Načítám diskuzi...