Ukrajina nakoupí 26 českých samohybných houfnic DANA M2

-
13. 11. 2020
-
179 komentářů
-
Jan Grohmann
Podle ukrajinských médií ukrajinský státní koncern Ukrspecexport objednal u české společnosti Excalibur Army 26 samohybných kolových houfnic DANA M2 ráže 152 mm. Součástí dodávek je také 5000 nábojů DN1CZ ráže 152 mm. Finanční objem obchodu je 40 milionů dolarů (905 milionů Kč, 34 milionů euro). Nákup byl oficiálně potvrzen, výše kontraktu a rozsah nákupu zatím nikoliv.
Věci se daly do pohybu mnohem dříve, než jsme předpokládali v našem nedávném článku Ukrajina poptává české houfnice DANA M2 ráže 152 mm ‒ ukrajinská média včera začala referovat o nákupu českých samohybných houfnic DANA M2. Informaci dnes (13.11.) potvrdilo ukrajinské ministerstvo obrany pro ukrajinské vydání BBC (BBC News Ukraine).
Předmětem nákupu je 26 modernizovaných houfnic DANA M2 (počet zatím nebyl oficiálně potvrzen) vycházející z původní československé houfnice DANA vz.77 (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky vzor 77). Modernizace se dotkla zejména taktické mobility, pracovního prostoru posádky, balistické ochrany, situačního povědomí posádky, schopnosti rychlého zaujetí / opuštění palebné pozice, konektivity, prostředků velení a řízení a systémů řízení palby. Dělostřelecký modul, hlaveň a nabíjecí automat jsou stejné.
Současně Ukrajina objednává údajně 5000 nábojů DN1CZ (počet zatím nebyl oficiálně potvrzen) ráže 152 mm. Dostřel munice je 25,5 km, což lze považovat za horní hranici pro efektivní vedení palby pomocí nenaváděných střel. Zatím není jasné, zda dodávka munice je také součástí prodejní částky 40 milionů dolarů (částka zatím nebyla oficiálně potvrzena).
Cena nově vyrobené tříštivo-trhavé (HE) munice je nejméně 50 000 Kč (1900 eur) za jeden náboj. Cena za 5000 nábojů je tedy minimálně 250 milionů Kč (9,45 milionu euro, 11,17 milionu dolaru).
Hlavní prvky DANA M2; větší foto / Excalibur Army
Ukrajinské ministerstvo obrany pro BBC uvedlo, že nákup houfnic DANA M2 je v tuto chvíli nejlepší řešení z hlediska poměru ceny a výkonu. „Volba je také podmíněna snahou o maximální přiblížení k domácímu logistickému systému ozbrojených sil, možností získání technologie pro domácí podniky a následným přechodem z ráže 152 na 155 mm, dle standardu NATO, a to výměnou hlavně,“ uvedlo pro BBC ukrajinské ministerstvo obrany.
Zde se ale musíme zastavit a ujasnit jednu skutečnost ‒ houfnici DANA M2 nelze pouhou výměnou hlavně proměnit na dělostřelecký systém střílející municí ráže 155 mm NATO. Problém není zvětšit průměr vývrtu o tři milimetry, problémem nejsou ani větší náboje.
Nabíjecí automat je však uzpůsoben pro „sovětský“ 152mm náboj s kovovou nábojnicí, do které je vložena prachová náplň. Účelem kovové nábojnice je utěsnění nábojové komory. Náboj ráže 155 mm má prachovou náplň vloženou do textilních vaků, nebo podle současného standardu prachová náplň je zformovaná spalitelným obalem do tvaru disku. Nábojová komora je pak opatřena speciálním těsněním, plastovým kroužkem nebo kovovou nábojničkou, které jsou součástí závěru hlavně. Děla ráže 152 a 155 mm jsou tak z hlediska závěrového mechanismu a způsobu nabíjení (nabíjecích mechanismů) zcela nekompatibilní.
Je však možné, že jde pouze o informační šum na ose ukrajinské dělostřelectvo ‒ tiskové oddělení ukrajinského ministerstva obrany ‒ výklad BBC. Pro proměnu houfnice DANA M2 na ráži 155 mm je nutné vyměnit celý zbraňový modul, což je také možné. Tuto výměnu mohou případně zařídit ukrajinské firmy s využitím českého-slovenského know-how. Ostatně v Excalibur Army podle všeho pracují na kolové samohybné houfnici se zbraní ráže 155 mm.
DANA M2; větší foto / Excalibur Army
„Samohybná houfnice DANA M2, nejnovější modernizace 152mm samohybné houfnice vz.77 DANA, vyrobila Excalibur Army v České republice v roce 2017, vyznačuje se mobilitou a rychlostí uvedení do bojové polohy, vyšší přesností a zvýšeným dosahem,“ uvedlo dále ukrajinské ministerstvo obrany a dále vyzdvihlo vysokou úroveň automatizace, flexibility a samostatnosti české houfnice.
„Funkce automatického řízení palby umožňuje rychle a plně automatizovat polohování zbraně v bojové poloze. Houfnice umožňuje střílet speciální náboje s prodlouženým dostřelem a rovněž tak munici pro děla D20 a 2S3, které jsou k dispozici v ozbrojených silách,“ uvedlo dále ukrajinské ministerstvo.
Dále ministerstvo vyzdvihlo vysokou mobilitu houfnic DANA M2. Maximální rychlost na silnici je 80 km/h a spotřeba podle terénu 60 až 100 litrů na 100 kilometrů. V porovnání ukrajinská pásová houfnice 2S3 Akacija má spotřebu 180 až 220 litrů na 100 kilometrů.
Mezi další výhody houfnic DANA M2 patří také moderní systém řízení palby, „který umožňuje jeho snadnou integraci do průzkumného a palebného systému ozbrojených sil.“ „Nákup houfnic DANA M2 poskytuje v relativně krátké době příležitost doplnit a vyzbrojit dělostřelecké jednotky brigády moderními typy dělostřeleckých zbraní a integrovat je do jediného systému řízení palby dělostřelectva přijatého ministerstvem obrany,“ uvedlo ministerstvo.
DANA M2; větší foto / Excalibur Army
Na stránkách BBC ale ukrajinské ministerstvo nekomentovalo hodnotu zakázky, ani počet nakupovaných houfnic či nábojů. Počet 26 houfnic a 5000 nábojů DN1CZ, stejně jako cena zakázky 40 milionů dolarů, jsou tedy stále neoficiální údaje (k 13.11.).
Ukrajinské ministerstvo obrany se také zmínilo o stavu vývoje domácí samohybné houfnice Bogdana ráže 155 mm. Vývoj potrvá minimálně další tři roky. Klíčové však bude zvládnutí výroby munice ráže 155 mm. „Zvládnutí výroby munice ráže 155 mm vyžaduje řešení řady složitých problémů při vytváření technologií pro výrobu speciálních chemikálií a prvků střel, což bude vyžadovat značné množství času,“ uvedlo ministerstvo. Za Armádní noviny uveďme, že s tímto úkolem může ukrajinský průmysl najít pomoc u českých a slovenských firem.
Po oznámení nákupu se okamžitě strhla v ukrajinských médiích vlna kritiky. Bez skrupulí se začalo mluvit o „korupci“. „Nákup českých houfnic DANA nemohu vysvětlit ničím jiným než korupcí ‒ koneckonců, tyto houfnice pro ukrajinské ozbrojené sily jsou naprosto zbytečné a byly zde pokusy o jejich koupi za ministra obrany Poltoraka, pak vznikl skandál, napsal jsem o tom článek před dvěma lety,“ napsal včera Jurij Butusov z ukrajinského zpravodajského portálu Censor.net
Oleksij Gončarenko, poslanec za ukrajinskou parlamentní stranu Evropská solidarita, se dokonce odvolal k Úřadu generálního prokurátora, bezpečnostní službě a ministerstvu obrany ohledně „korupčních rizik“ nákupu českých houfnic. Gončarenko jako důkaz mimo jiné uvádí nízkou cenu 50 000 až 65 000 dolarů za nákup demilitarizované vyřazené houfnice vz. 77 DANA.
DANA M2; větší foto / Excalibur Army
Ukrajinská média tvrdí, že cena modernizované houfnice DANA M2 je 1,5 milionu dolarů (cena zřejmě vznikla prostým dělením akviziční částky 40 milionů dolarů a počtu 26 kusů houfnic). Informaci o „nepoměru“ mezi výprodejní a nákupní cenou houfnic DANA pak převzala a zdůraznila ruská média.
Houfnice DANA M2 je ale prakticky nový výrobek na základě osvědčené koncepce. Jde o vozidla mimo jiné s novým motorem, kabinou, modernizovaným podvozkem atd. Nemluvě o zcela nové velmi drahé elektronice. Ostatně rozsah modernizace DANA si můžete přečíst v článku DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje.
Butusov dále kritizuje malý dostřel DANA M2. O problematice dostřelu jsme zevrubně psali v článku Nová děla pro Armádu České republiky: Zuzana 2 vs. CAESAR. Jen ve zkratce – střelba nenaváděnou municí nad 25 km je pouze plýtvání municí. Nad tuto vzdálenost lze vést palbu jen velmi výkonnými dělostřeleckými systémy, výkonnou naváděnou municí, to vše za podpory propracovaného systému řízení palby a velmi výkonných divizních průzkumných a velitelských systémů. Jeden výstřel nad 25 km navíc nebude stát 50 000 Kč, ale s přesně naváděnou municí s prodlouženým dostřelem 50 000 eur. Troufneme si tvrdit, že než ukrajinská armáda získá všechny prostředky nutné pro dělostřeleckou palbu na vzdálenost větší než 25 km, potrvá to ještě mnoho let.
DANA M2; větší foto / Excalibur Army
Ostatně i české houfnice CAESAR, pokud bude jejich nákup dotažen do konce, budou na maximální vzdálenost střílet pouze v rámci aliančního divizního uskupení. „Pláč“ ukrajinských autorů po výkonných dělostřeleckých systémech ráže 155 mm přestřílející ruské samohybné houfnice jsou zcela mimo technickou a finanční realitu dnešní ukrajinské armády.
Je také si nutné uvědomit, že Ukrajina řeší akutní opotřebení svých zbraňových systémů a houfnice DANA M2 má nahradit především tažené dělostřelectvo. Přitom ukrajinská armáda již dříve uvedla, že hodlá v budoucnu nakoupit pásové samohybné houfnice ráže 155 mm. DANA M2 jednoduše levně a okamžitě řeší akutní vojenské potřeby ukrajinské armády na východní frontě.
Výhodu houfnic DANA M2 je zejména fakt, že zaujetí a opuštění palebného postavení proběhne 10× rychleji, než u tažené houfnice. Nemluvě o ohromné úspoře fyzické práce – vždyť jen zakopaní rydel tažených houfnic, nota bene ve zmrzlé půdě, vyžaduje velké množství namáhavé lidské práce.
Uvědomme si také, že dělostřelectvo neslouží jen k ničení postavení dělostřelectva nepřítele, ale má také jiné úkoly – jako je vytvoření přehradné palby (vytvoření psychologické bariéry), pokud nepřítel provede frontální útok pomocí pěchoty a mechanizovaných jednotek. Tedy něco, co opravdu na východní Ukrajině není vyloučené a na co chce být ukrajinská armáda připravena (a chce, aby o této připravenosti věděl protivník).
V kabině řidiče a velitele jsou zabudovány moderní prvky C2I, systém řízení palby a navigace.; větší foto / Excalibur Army
Podle ukrajinského ministerstva obrany válka v Náhorním Karabachu ukázala vysokou účinnost modernizovaných houfnic DANA M1 (předchozí modernizovaná verze). Za Armádní noviny uveďme, že zřejmě úspěšné nasazení houfnic DANA v tomto konfliktu utvrdilo Ukrajince o správnosti nákupu.
„Zkušenosti z arménsko-ázerbájdžánského konfliktu potvrzují účinnost používání samohybných houfnic, jako je DANA M1, během bojových akcí,“ uvedlo ve svém prohlášení ministerstvo obrany.
V každém případě probíhající informační operace proti nákupu českých houfnic DANA M2 jsou pochopitelné a zcela očekávatelné. DANA M2 je nejvýkonnější zbraňový systém, který Ukrajina od ruské anexe Krymu nakoupila v zahraničí. A Česká republika je jedna z mála schopných a ochotných zemí tyto systémy Ukrajině dodat. Dají se tedy očekávat další mediální útoky proti tomuto nákupu na české, ukrajinské i ruské mediální frontě.
Takticko-technické parametry DANA M2 | ||
hmotnost | 30,2 t | |
D | 11 456 mm | |
motor | Š | 3000 mm |
V | 3350 mm | |
mobilita | typ | Tatra T3-930-52M, V12 |
výkon | 265 kW | |
max. rychlost - na silnici | 80 km/h | |
max. rychlost - v terénu | 25 km/h | |
dojezd | 600 km | |
brod (bez přípravy) | 1,4 m | |
stoupavost | 30° | |
statický příčný náklon | 15° | |
výstupnost | 0,6 m | |
překročivost | 2,0 m | |
výzbroj | hlavní zbraň | 152,4mm houfnice |
dostřel | 20 000 m (25 500 m s municí DN1CZ) | |
elevace | -4° / 70° | |
odměr | ±225° | |
rychlost střelby - 1. minuta | 5 / min | |
rychlost střelby - dlouhodobá | 4 / min | |
vezené náboje | 40-60 | |
sekundární zbraň | NSV 12,7mm protiletadlový kulomet |
EDIT: Článek obsahoval pasáž o údajném úniku informací o počtu bojeschopných houfnic u 13. dělostřeleckého pluku Armády ČR, jak je uváděl ruský blog BMPD. Tato informace je ale volně přístupná.
Zdroj: BBC, BMPD, Cesnor.net, Defence Blog
Související články
DANA M2 – nejnovější verze osvědčené houfnice se představuje
Dělostřelecké systémy jsou nedílnou součástí pozemních sil moderních armád a konflikty ...
-
16.08.2018
-
124 komentářů
-
Redakce AN
Modernizovaná houfnice DANA-M ve výzbroji polské armády
Na polské vojenské výstavě MSPO 2020 polská armáda představila první modernizovanou kolovou ...
-
16.09.2020
-
61 komentářů
-
Jan Grohmann
Ukrajina poptává české houfnice DANA M2 ráže 152 mm
Kyjev vede jednání s českou stranou o nákupu kolových samohybných houfnic DANA M2 ráže 152 mm od ...
-
05.11.2020
-
108 komentářů
-
Jan Grohmann
jedna docela smutná ...Zobrazit celý příspěvek
Když bych si zaspekuloval, tak se nedá vyloučit, že Excalibur skutečně peče svoji 155mm houfnici a hodlá ještě zahrát na city s domácí výrobou nejen podvozku, ale i nástavby.
Když bych si zaspekuloval, tak se nedá vyloučit, že Excalibur skutečně peče svoji 155mm houfnici a hodlá ještě zahrát na city s domácí výrobou nejen podvozku, ale i nástavby.
Leda by odkoupili a vylepšili slovenskou Evu. Všechno ostatní je na roky práce bez záruky dobrého výsledku.
Leda by odkoupili a vylepšili slovenskou Evu. Všechno ostatní je na roky práce bez záruky dobrého výsledku.
EVA je krok špatným směrem, má pouze 12 granátů a pak buď 3x pomalejší ruční střelba nebo rovněž pomalé plnění zásobníku a tak stále dokola. Ale zdánlivě povrchním pohledem vypadá ...Zobrazit celý příspěvek
12 granátů - to jsou 3 minuty střelby. Ona dnes vydrží houfnice na pozici déle? Nechci to tím zlehčovat, ale pokud by to znamenalo, že si houfnice vyrobíme doma za rozumnou cenu, ...Zobrazit celý příspěvek
logik: při kadenci 6rpm to jsou dvě minuty, ale je možné že EVA nemá standardní kadenci 6rpm ? I kdyby tedy tři minuty, tak co potom, odjezd do lesa v klidu přebít na rozdíl od ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: píšou 5 ran první minutu, 12 ran za 3 minuty. Kdybys kritizoval tendle parametr, tak bych to bral :-). Pokud chci na novou palebnou pozici co nejrychleji, pak jde i využít ...Zobrazit celý příspěvek
logik: největší efekt první útok mít bude, ale co když cíl není jeden a na další pozici se má pálit na cíl jiný ? Co když bude konflikt asymetrický, tedy palebné stanoviště bude na ...Zobrazit celý příspěvek
Tak druhý cíl bude už také v krytu, když na souseda budou dopadat granáty. Nejsou blbí. Ale jinak samozřejmě, najdeš scénáře, kde to vadí. Samozřejmě, že větší palebný průměr je ...Zobrazit celý příspěvek
logik
i když se musí houfnice přesunovat na jiná stanoviště, tak stále je lepší mít munici v zásobníku než ji muset stále manuálně dobíjet.logik
i když se musí houfnice přesunovat na jiná stanoviště, tak stále je lepší mít munici v zásobníku než ji muset stále manuálně dobíjet.Jako já netvrdím, že není. Jen že to je věc, která se dá zkousnout, když za to získáme něco jiného. A mít výrobu doma je něco, co bych za to prostě vyměnil.
Jako já netvrdím, že není. Jen že to je věc, která se dá zkousnout, když za to získáme něco jiného. A mít výrobu doma je něco, co bych za to prostě vyměnil.
Scotty, Jura 99 CSG má i nějaké aktiva v Srbsku, tak aby z toho nebyla houfnice podobná tomu co tam vyrábí oni, Nora nebo Alexandar, dělají jak 152 mm tak 155 mm. Na Tatru by to ...Zobrazit celý příspěvek
Akurát, že firma "14. oktobar" vyrába raketomety ako Morava, Plamen-S, Orkan a nie húfnice: https://en.wikipedia.org/wiki/...
Záujmom CSG bolo pretlačiť spriaznený Nexter.Akurát, že firma "14. oktobar" vyrába raketomety ako Morava, Plamen-S, Orkan a nie húfnice: https://en.wikipedia.org/wiki/...
Záujmom CSG bolo pretlačiť spriaznený Nexter.
Nechcel som tu víriť diskusiu, ale v poslednom čase mi to tak prišlo, že nakoniec možno k žiadnemu nákupu nepríde, lebo komunisti, lebo podmienky 40% výroby, lebo toto, lebo ...Zobrazit celý příspěvek
komunisti slouží jen jako páka prezidenta na premiéra. O těch 10 mld strach nemám, to si vláda prosadí. Při navrhovaném schodku v rozpočtu je to kapka v moři.
komunisti slouží jen jako páka prezidenta na premiéra. O těch 10 mld strach nemám, to si vláda prosadí. Při navrhovaném schodku v rozpočtu je to kapka v moři.
No veď uvidíme, ako sa to celé vyvinie.
No veď uvidíme, ako sa to celé vyvinie.
K diskuzi níže. DANY jsou sice pořád fajn stroje, ale jejich modernizace, tak jak se provádí pro Ukrajinu, nemá pro AČR valný smysl. Modernizace DANY bez změny ráže, by sice ...Zobrazit celý příspěvek
Vysvětlete Polsku, že je modernizace Dan neperspektivní, když to u nich jde současně s projekty houfnic ráže 155 mm.
Vysvětlete Polsku, že je modernizace Dan neperspektivní, když to u nich jde současně s projekty houfnic ráže 155 mm.
A co my máme společného s Poláky? Zkuste si někdy uvědomit jak moc Polsko modernizuje a pak uvidíte. Poláci mají také v plánu nákup Patriotů, raketometů HIMARS (doufám, že jsem to ...Zobrazit celý příspěvek
"S tím, že ale s takovým typem houfnic máte jisté operační omezení. Nevím jestli jste si někdy všimly jak cvičí němečtí dělostřelci, ale i Němci nacvičují na svých PZ-2000 palbu ze ...Zobrazit celý příspěvek
Ano z důvodů bezpečnosti. A jak známe náš G3 má v budoucnu v plánu dělostřelce nasadit i v misích jako je Mali, kde právě takový způsob nabíjení využijete nejvíce. A pro ten ...Zobrazit celý příspěvek
Šlo by to velice Jednoduše, jako to udělalo Slovensko se Zůzou vz. 2000
Šlo by to velice Jednoduše, jako to udělalo Slovensko se Zůzou vz. 2000
Gator. A všiml jste si, že ty Zuzany - 2 nám byly nabízeny za cenu defakto K-9 nebo PZ-2000? Když už by teda AČR chtěla fakt utrácet, tak to už bych pořídil raději K-9 nebo PZ-2000 ...Zobrazit celý příspěvek
Houfnice PZ 2000 a M109 mají poloautomatické nabíjení, ruční vyjmutí střely a prachové náplně ze zásobníku, položení na lůžko zasouvacího mechanismu. Zasouvač pak mechanicky ...Zobrazit celý příspěvek
To je všechno pěkné, ale hlavně šlo o to poukázat, že činnost dělostřelectva je i jiná než jen v manévrovém boji. Vnitřní vezenou munici využijete především v manévrovém boji, kdy ...Zobrazit celý příspěvek
A aby všichni se jen nevymlouvali na to, že nabíjení z venku je jen k vůli bezpečnosti. Záběry z nasazení Izraelských M-109 z Gazy. A ano i v takových misích a takovou činnost ...Zobrazit celý příspěvek
Máte pravdu v to, že při asymetrickém nasazení, kde nehrozí ze strany protivníka protibaterijní činnost, pak Dana nabíjí pouze ze zásobníků. Nabíjení přímo ze složené munice není ...Zobrazit celý příspěvek
A v tom právě vitím to operační omezení DANY. DANY jsou prostě konstrukčně poplatné své době a taktice armádě ve které měla fungovat. Tedy SSSR, VS, ČSLA. Ale tohle už prostě AČR ...Zobrazit celý příspěvek
Co se houfnic týče, je CSG výrazně úspěšnější prodejce jak DMD group. Nevím jak moc se konsorcia mají nebo nemají rádi, ale spojit síly by asi nebylo zase tak špatné. Ostatně ...Zobrazit celý příspěvek
spojit síly se státním podnikem je dost nekompatibilní, navíc když nabízí své výrobky za nereálnou cenu. V článku se píše, že v Excalibur podle všeho pracují na kolové samohybné ...Zobrazit celý příspěvek
(nebo alespoň v palebné pozici člověk nevidí ten China work kdy tam běhají mravenečci s gránaty v rukách) Víte než se začnete vysmívat AČR zkuste se nejprve podívat jak reálně ...Zobrazit celý příspěvek
K diskuzi o Daně. Každé dělo se skládá ze dvou modulů, mechanického a opticko-elektronického (SŘP, C4ISTAR). Mechanický modul jako prostředek ničení, optoelektronický jako systém ...Zobrazit celý příspěvek
dělostřelecký granát jde hůř zachytit protizbraní. Proti raketě má rovněž výhodu, že počáteční energii dostal od děla a nemusí s sebou tahat palivo určené k letu, případně mu ...Zobrazit celý příspěvek
Docela zajímavé je, že Bundeswehr plánuje docela masivně rozšířit počty a schopnosti svého dělostřelectva. V plánu je mimo jiné zavedení nové samohybné houfnice ráže 155 mm, která ...Zobrazit celý příspěvek
Ukrajina asi nemá finance na víc jak 26 kusů a pak tu jsou ty turecké drony, které se mají na Ukrajině vyrábět. Jak to tedy pak ve srovnání bude vycházet jestliže cena jednoho ...Zobrazit celý příspěvek
Soukromník je prostě daleko efektivnější než státní podnik, takže podobně jako když CSG vyfoukl VOP licenci na Pandur, tak místo aby slovenský mateřský podnik DANY dělal tyto ...Zobrazit celý příspěvek
Jenom věž s kanonem to asi dělat nebude. U těch Dan se podle všeho jedná o repas a modernizaci už existujících strojů, narozdíl od nově vyrobených Zuzan2.
Jenom věž s kanonem to asi dělat nebude. U těch Dan se podle všeho jedná o repas a modernizaci už existujících strojů, narozdíl od nově vyrobených Zuzan2.
Repasovali železo, ale vše neželezné plus elektronika je nová, plus nová kabina a řada agregátů jako hydraulika, převodovka, řízení, APU atp.. Předpokládám, že tam nedali nějaký ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99: Ja len tak nahlas premýšľam keď je vlastne ShKH DANA M2 ako Zuzana 2 a líši sa len delom a cenou a vlastnosti podvozku+elektroniky budú veľmi srovnateľné pričom ShKH ZUZANA ...Zobrazit celý příspěvek
Co třeba dostřel a paleta použitelné munice (pravda v tom vaše Zuzana zrovna neexceluje, ale třeba Caesar ano). Cena je jistě důležitá a proto je nákup 52 nových dělostřeleckých ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur: pokud je cena 25mil Kč/ks spravna a pokud ma DANA M2 srovnatelne rizeni palby a vse mimo vez srovnatelne s novostavbou, pak to za uvahu opravdu stoji. Mozna jako delo na ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty, tak levně to nepůjde. To není šest miliard včetně munice, ale šest miliard + další peníze za munici. Navíc tímhle investice do dělostřelectva nekončí. Jak jsou vyřešena ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann Samozřejmě že v ceně bude jen nějaké základní množství munice a v budoucnu se bude muset dokupovat. To je nezpochybnitelné, ale pokud chce armáda do budoucna obhájit ...Zobrazit celý příspěvek
Ale jo, to nikdo nezpochybňuje, jen ať si uvědomí, že dovybudování dělostřelectva nebude stát 6 miliard, ale dvojnásobek. Nejsem si jistý, zda si to "decision makers", a teď ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann /Jsem hlavně zvědav na tu munici, zda se Francouze podaří ukecat s přenesením výroby do ČR./ Na to jsem taky zvědavý. Myslím že se dá dopředu říct že přenos výroby ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: Čo má byť s tým dostrelom? AČR nakupovala húfnice tak, aby spĺňali štandard NATO (155/52/40). Teda 155 mm, dĺžka hlavne 52 raži a dostrel 40 km. Zuzana toto všetko splňuje ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav S dostřelem není nic, ale paleta naváděné a speciální munice použitelná v Zuzaně je dost omezená (prakticky neexistující). Ostatně jak bylo v článku řečeno střílet na 40 ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann: Tak tých cca 12 miliard Kč (5,95 + 6 munícia) dáva celú akvizíciu do nového svetla keď to porovnáme s ShKH DANA M2. Na palbe som sa v diskusii dočítal, že máte v ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci kalit vodu, ale rozpočet na příští rok schválenej ještě není. Armáda chce 85 mld, o 13 více než letos, ale letošní peníze na investice ještě neutratila, a ty budou příští ...Zobrazit celý příspěvek
Gator: žiaľ to je presne to o čo sa tu predsa hrá pričom oni sa tvária vo svojich plánok, že sa nič nedeje. zdroj: ...Zobrazit celý příspěvek
Kolik se povede vyčerpat z rozpočtu se ukáže za měsíc a půl. Teď jsou to jen spekulace. Schvalování rozpočtu se může vyvinout různými způsoby. Pro rezort obrany je v podstatě ...Zobrazit celý příspěvek
To s tím rozpočtem člověk fakt podezřívá, jestli KSČM chce doslova sabotovat naši bojeschopnost, nebo je to jenom jejich poslední pokus o udržení volitelnosti. Bylo by dobré, kdyby ...Zobrazit celý příspěvek
Tak už to asi začíná:
https://www.novinky.cz/ekonomi...Tak už to asi začíná:
https://www.novinky.cz/ekonomi...No, když frantíkům nabídli příští rok 500 mega s požadavkem na 40% offsety a oni přišli se 2mld a nic zatím na revanž neslíbili, tak se ani nedivím, že jsou z toho trošku paf. ...Zobrazit celý příspěvek
Zakázka na 52 děl rozhodně není pro Nexter maličkost. Myslím že je na francouzské straně dostatečná motivace jednat dál a dojít k přijatelnému řešení.
Zakázka na 52 děl rozhodně není pro Nexter maličkost. Myslím že je na francouzské straně dostatečná motivace jednat dál a dojít k přijatelnému řešení.
Podľa vašej logiky má 30 ročný Favorit po generálke motora rovnakú hodnotu ako Oktávka, ktorá práve zliezla z výrobnej linky... Myslím, že Satai tu rád používa slovo "neblábol". ...Zobrazit celý příspěvek
Kfir: to není ideální příklad, protože Zuzana2 je prakticky stále ten 30letý Favorit, nejen dizajnově, akorát že má pár nových vychytávek. A obdobné vychytávky dostala DANA M2, ...Zobrazit celý příspěvek
To je ako povedať, že Passat z roku 1973 je to isté ako ten z roku 2020. Áno, koncepcia rovnaká, základný dizajn rovnaký, aj zákazníci zhruba tí istý. Akurát, že ten voz je úplne ...Zobrazit celý příspěvek
Rozdil mezi Ondavou z roku 1985 a Z2 z roku 2020 neni nejak zvlast v zeleze, ale v elektronice. To ten passat je radikalne jine auto po vsech strankach. Ovsem pouzivat primer v ...Zobrazit celý příspěvek
Veď to... Dizajn viacmenej rovnaký. Rozdiel je v tých high-tech technológiách ktoré na prvý (a snáď ani na druhý) pohľad nevidno. To ty si písal, že: ,,Z2 je stále ten istý 30 ...Zobrazit celý příspěvek
To vaše přirovnání kulhá na všecky čtyři... předně v osobních autech se jede na uplně jiný priority (snažíte se udělat co nejlíbivější interiér) a řada změn je daná samonosnou ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: konečně jsme zpět u toho, že dizajn (železo) je víceméně stejný a liší se instalované technologie, což je pointa toho, že DANA M2 má právě ty technologie vyměněné, ...Zobrazit celý příspěvek
Pro ukrajinského dělostřelce - vojáka základní služby bude DANA M2 splněným snem. Jestli je takový rychlý vývoj této akvizice skutečný a nejde jen o mediální iluzi, tak je to dobrá ...Zobrazit celý příspěvek
Ukrajina má síce vo výzbroji stovky delostreleckých systémov, ale všetky pamätajú ZSSR ... čiže všetky do jedného sú zastaralé ... viac či menej ... a značná časť je ťahaná, čo je ...Zobrazit celý příspěvek
Rusi resp. sovieti mali v obľube ťahané húfnice. Jednak boli lacnejšie ale hlavne súdruhovia vždy počítali s jadrovou vojnou kde bude nedostatok pohonných hmôt a funkčnej techniky ...Zobrazit celý příspěvek
Som zvedavý čo na to povie Jura ktorý tvrdí, že koncept kolesovej ťažkej húfnice je zlý a nikto o to nemá záujem. Alebo to platí len v prípade nových slovenských Zuzán ale nie u ...Zobrazit celý příspěvek
No vzhledem k tomu jaký je o nákup nových systémů v tomto segmentu (prakticky nulový), lze myslím říci, že je to slepá ulička. To, že si tu a tam koupí modernizovanou Danu, na tom ...Zobrazit celý příspěvek
Súhlas, stále sa ukazuje, že o koncept samohybných obrnených (tankových) del na kolesovom podvozku (ako napr. DANA M1, DANA M2, Zuzana II, ale aj Archer) je záujem a majú stále čo ...Zobrazit celý příspěvek
Z nákupu Caesarů bude mít domácí průmysl stejný profit jako by měl z modernizace Dan.
Z nákupu Caesarů bude mít domácí průmysl stejný profit jako by měl z modernizace Dan.
Bohužel se nic takového neukazuje, nově vyrobené věžové kolové houfnice se prodávají minimálně, zájem je o TMH a pak o věžové na pásech.
Bohužel se nic takového neukazuje, nově vyrobené věžové kolové houfnice se prodávají minimálně, zájem je o TMH a pak o věžové na pásech.
Nepostřehl jsem nákup nové věžové kolové houfnice, ale nákup repase za vynikající cenu, které jde těžko odolat. Pokud se potvrdí kalkulace ceny z článku, tj. 40mil USD mínus munice ...Zobrazit celý příspěvek
nepřizná to nikdy. Proč by taky přiznával, že Caesar 8x8 je stejně těžká jako Archer a Zuzana 2. A tak to stočí na věžové a bezvěžové provedení :)
nepřizná to nikdy. Proč by taky přiznával, že Caesar 8x8 je stejně těžká jako Archer a Zuzana 2. A tak to stočí na věžové a bezvěžové provedení :)
Jenom 26 kousků ? Tak to ukrajinské armádě asi moc nepomůže. Kam je asi hodlají zařadit ?
Jenom 26 kousků ? Tak to ukrajinské armádě asi moc nepomůže. Kam je asi hodlají zařadit ?
Thank you, Mr. Obvious :-). Mám samozřejmě na mysli konkrétní typ utvaru a roli, kterou tam budou zastávat. Půjdou pod brigádu nebo do samostatné dělostřelecké jednotky?
Thank you, Mr. Obvious :-). Mám samozřejmě na mysli konkrétní typ utvaru a roli, kterou tam budou zastávat. Půjdou pod brigádu nebo do samostatné dělostřelecké jednotky?
Je to len dočasne riešenie. Ukrajinci moc peňazí nemajú a ako už bolo povedané v článku dana je pre nich v pomerne cena-výkon najvhodnejšia. Bohužiaľ (ako to už je v chudobnejších ...Zobrazit celý příspěvek
Tak si to zhrňme, nakoľko armáda potrebuje 52ks húfnic a za zády s komunisty a s ich navrhovanými 10 mld Kč škrtami v rezorte obrany počas krízy COVID-19 by úspora 4,14 mld Kč ...Zobrazit celý příspěvek
Také by to ovšem znamenalo odložení přechodu na 155 mm a skutečné modernizace na neurčito.
Také by to ovšem znamenalo odložení přechodu na 155 mm a skutečné modernizace na neurčito.
A proč? Pokud by skutečně v budoucnu existovala možnost prohození modulu či jen laufu u Dany za 155mm, jak to plánují i Poláci, tak nevidím důvod je nemodernizovat. Dostřílet ...Zobrazit celý příspěvek
Poláci přechod na 155 mm neplánují, plánují modernizaci části Dana do doby než budou mít finance, výrobní kapacity a přepracovaný Kryl. Pak se jich zbaví.
Poláci přechod na 155 mm neplánují, plánují modernizaci části Dana do doby než budou mít finance, výrobní kapacity a přepracovaný Kryl. Pak se jich zbaví.
Gagor Ano části, kromě těch 111 kusů jich mají cca dalších 150 uložených. A znovu opakuji, je to jen provizorní řešení do doby než budou peníze, kapacity v HSW a finální podoba ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se bavíme o Polsku tak Kryl má být na podvozku 6x6. Kolik má vážit se mi nepodařilo najít, ale patrně to bude podobné jako lehká 6x6 varianta Caesaru. Tedy kolem 18 tun.
Pokud se bavíme o Polsku tak Kryl má být na podvozku 6x6. Kolik má vážit se mi nepodařilo najít, ale patrně to bude podobné jako lehká 6x6 varianta Caesaru. Tedy kolem 18 tun.
otázkou je jestli Kryl nebude pod dojmem bojů v Azerbajdžánu odklizen na smetiště dějin. Lehká expediční houfnice s manuální obsluhou je prostě přežitek. Jedno jestli je to tažená ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: co se týče hmotností, tak T 815 8x8 mívá cca 15 tun, podle pancéřování nebo nepancéřování kabiny. T 815 6x6 13,6 tuny. Rozdíl pro houfnici bude jistě rozdílný o vezenou ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty Kryl jak ho znáte, tedy Atmos na podvozku Jelcz 6x6 je asi minulost. HSW v současnosti pracuje na těžší verzi s poloautimatickým nabíjením. WP totiž změnilo názor a tím ...Zobrazit celý příspěvek
tohle jsou už jen takové zoufalé pokusy to obkecat. V reálu jsou ty bezvěžové varianty stejně těžké jako ty věžové. Takže rozdíl je akorát v nižší cenně danou menší mechanizací ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: pokud by byly bezvěžové TMH stejně těžké jako věžové, popíralo by to zákony fyziky. Rozdíl tam být musí, alespoň jednotky tun za pancéřovou krabici a pak rozdíl v hmotnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Zuzana 2 : celková hmotnost 32 400kg Eva: celková hmotnost 28 100kg Caesar 8x8: bojová hmotnost 32 000 kg Archer na podvozku MAN: hmotnost 33 000 kg (valka.cz udává stejnou ...Zobrazit celý příspěvek
skelet: ty údaje o hmotnosti jsou dost orientační, ani není jisté, že jde o celkovou hmotnost. Archer má např. jen 21 granátů a krabici s automatem nepotřebuje nějak pancéřovanou, ...Zobrazit celý příspěvek
Údaje, které jsem vypsal jsou přímo od výrobců a udávají celkové nebo bojové hmotnosti (de facto by u obou měly určovat stejnou váhu). Vezené houfnice mají hmotnostní výhodu pouze ...Zobrazit celý příspěvek
Poláci rozhodně změnu ráže u Dany neplánují. Mají je nahradit vyvíjené polské lehké houfnice. Jak je v článku napsáno změna ráže by znamenala kompletně novou věž. To by se ...Zobrazit celý příspěvek
A z jakého důvodu? Střely L15 a M107 jsou prakticky délkově shodné s našimi OF, jenom je jiný průměr o 2,2 mm na ráži. Co se týče celospalitelných nábojek, tak ty jsou vyvinuté i ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím že předělat celou mechanizaci věže je ekonomicky neobhajitelné. Nejspíš by vyšlo levněji nechat si na Slovensku vyrobit věž Zuzany 2000 a osadit jí na podvozek Dany. Ovšem ...Zobrazit celý příspěvek
No tak hlavně si myslím, že Zuzana vz. 2000 je jen překopaná a modernizovaná Dana s laufem 155. Geometrie věže je naprosto stejná, co chybí, tak je pásový dopravník vystřelených ...Zobrazit celý příspěvek
Když už tak Zuzana 2000 je přepracovaná Ondava. Těžko můžou být zásobníky a dopravníky stejné když nejsou u ráže 155 mm používané nábojnice. Jediné co může být stejné je dopravník ...Zobrazit celý příspěvek
No, a co je asi Ondava? Modernizovaná Dana s delším laufem. A co asi používá Zuzana za výmetnou náplň? Pytlíky s prachem místo nábojnic? Celospalitelnou nábojku. Uložení je ...Zobrazit celý příspěvek
Nikoliv, užívají se tzv. celospalitelné moduly, a to 1. generace typ A,B,C,D, jsou délkově rozdílné dle dostřelu a potom nově 2 generace typ E,F, ty se do době vkládají, čili ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, napsal jste, že nábojky jsou dělené. U Zuzany se užívají dle dostřelu A,B,C nebo D. Vyberou se dle dostřelu. Jsou vkládané do laufu pouze po 1 kuse se střelou a pasují do ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže komunistům je úplně jedno jestli se kupuje český nebo nečeský výrobek. Jak jsem psal už jinde české ministerstvo obrany plánovalo za modernizaci 33 Dan utratit 1,5 miliardy. ...Zobrazit celý příspěvek
Jistá varianta ekonomiky tu je, levnější cena munice. Pokud se začne střílet ve velkém, tak je cena 155 mm munice vysoká. ...vystřelíte 1000 ran a jste na ceně samotného systému.
Jistá varianta ekonomiky tu je, levnější cena munice. Pokud se začne střílet ve velkém, tak je cena 155 mm munice vysoká. ...vystřelíte 1000 ran a jste na ceně samotného systému.
Dost pochybující že 152 mm je levnější než srovnatelná obdoba ve 155 mm. Ovšem výhoda u 155 mm je velká škála dostupných druhů. Dost pravděpodobně je výstřel jedné naváděná střely ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty V článku se uvádí cena nově vyrobené munice od 50 000 Kč. "Cena nově vyrobené tříštivo-trhavé (HE) munice je nejméně 50 000 Kč (1900 eur) za jeden náboj." V článku Milana ...Zobrazit celý příspěvek
No, nejméně 50 000 neznamená že budou opravdu stát 50 000. Bohužel naše armáda patrně nikdy nenakupovala novou munici pro Dany takže cenu v podstatě neznáme.
No, nejméně 50 000 neznamená že budou opravdu stát 50 000. Bohužel naše armáda patrně nikdy nenakupovala novou munici pro Dany takže cenu v podstatě neznáme.
flanker.jirka Opravdu je u nás firma která vyrábí granáty 152mm? Nemyslím si. Granáty s prodlouženým dostřelem dělá slovenská MSM Group a běžná munice bude určitě pocházet taky od ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
...trochu jsem se vyptával, tak prý už to v ČR nevyrábí, to je hodně smutné, je vidět, že to s námi politici myslí opravdu dobřeScotty
...trochu jsem se vyptával, tak prý už to v ČR nevyrábí, to je hodně smutné, je vidět, že to s námi politici myslí opravdu dobřeU STV je to jen teoretická možnost, ale momentálně nic takového nevyrábí. Právě v souvislost s nákupem Caesarů by patrně chtěli navázat spolupráci s Nexterem na výrobě 155 mm ...Zobrazit celý příspěvek
Problém AČR je v tom, že je nikdo nenutí hospodařit řádně s tím co mají. Stačí se podívat na Polsko. S Ruskem nemají dobré vztahy, bojí se jich. A přesto dále provozují sovětské ...Zobrazit celý příspěvek
Nesmysly. Konkrétně u dělostřelectva jsou Poláci ve dvou třetinách modernizace, zavádí Kraby (moderní pásová houfnice), Raky (samohybný minomet), Himars a modernizují Langusty. ...Zobrazit celý příspěvek
Proč by si AČR nemohla dovolit modernizovat Dany? Zase tolik peněz by to nestálo. Jde jen o ochotu do obrany peníze dát. Od té doby co Evropu seřval Trump si najednou všichni ...Zobrazit celý příspěvek
Aby je pak strčila do skladu? My teď potřebujeme přejít na moderní zbraně a ne řešit stav mobilizačních rezerv. Neříkám, že by to nešlo, ale v prioritách je to hodně dole. Navíc, ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher "Aby je pak strčila do skladu?" Ano, pokud nebudou fungovat u záloh, tak buď by se musela postavit nová jednotka (soudružka generálka rekrutací zvládá na 105,5% :-) ) Ale ...Zobrazit celý příspěvek
K čemu by ta nová jednotky byla? Respektive současné dva dělostřelecké oddíly mají podporovat 4 a 7 brigádu. Pro koho by tu byl 3 a 4 oddíl?
K čemu by ta nová jednotky byla? Respektive současné dva dělostřelecké oddíly mají podporovat 4 a 7 brigádu. Pro koho by tu byl 3 a 4 oddíl?
Scotty
mně přijdou dva oddíly jako zoufale málo, obvzláště, když se rozhodli zrušit i raketomety bez náhrady a na nižší úrovni samohybné minomety jen tak hned neuvidíme.Scotty
mně přijdou dva oddíly jako zoufale málo, obvzláště, když se rozhodli zrušit i raketomety bez náhrady a na nižší úrovni samohybné minomety jen tak hned neuvidíme.Scotty Znovuzavedení raketometu bude násobně dražší než modernizace houfnic na které máte munici a jsou stále ještě v používání. Raketometu větších ráži budou správně využitelné ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka: raketomet je velice levná zbraň, zavedení třeba Vampiru rozhodně není mimo ekonomickou realitu. Rovněž PVO obrana proti salvě 40ks raket je dost problematická.
flanker.jirka: raketomet je velice levná zbraň, zavedení třeba Vampiru rozhodně není mimo ekonomickou realitu. Rovněž PVO obrana proti salvě 40ks raket je dost problematická.
Modernizované Dany n evypadají zle, ale pro AČR to opravdu není. Hlavně po přechodu na 155 (a je jedno co to bude) se Dan zbavit, odprodat, neskladovat. Proč držet v halách něco s ...Zobrazit celý příspěvek
Polsko kupuje 155 mm houfnice Krab a modernizace Dany je jen přechodový krok než zavedou vlastní lehkou houfnici. Mig-29 vyřadí hned po dodání F-35 a ta modernizace Mi-24 je pouze ...Zobrazit celý příspěvek
Modernizace je vždy přechodná záležitost, vše má svou životnost, která evidentně stále pro někoho výhodná je. A zrovna u nadčasové konstrukce Dany potenciál existuje.
Modernizace je vždy přechodná záležitost, vše má svou životnost, která evidentně stále pro někoho výhodná je. A zrovna u nadčasové konstrukce Dany potenciál existuje.
Scotty
Zkuste si porovnat jaké parametry z hlediska agility, dostřelu, vezeného palebného průměru měly ostatní houfnice v době vzniku Dany.Scotty
Zkuste si porovnat jaké parametry z hlediska agility, dostřelu, vezeného palebného průměru měly ostatní houfnice v době vzniku Dany.Když tak se podívejte na YouTube na palbu z M109 a pochopíte, co tady plácate za hlouposti. V porovnání s tímhle krámem jsou Akacia, Gvozdika a Dana jako ze Science Fiction. A to ...Zobrazit celý příspěvek
Hmm, a hlavně ta tehdejší US novinka svařování bojové techniky z hliníkovýho pancíře. To je to pravý požužláníčko pro RPG - M113, M109, Bradley....
Hmm, a hlavně ta tehdejší US novinka svařování bojové techniky z hliníkovýho pancíře. To je to pravý požužláníčko pro RPG - M113, M109, Bradley....
Americká armáda obecně nabíjecím automatům nedůvěřuje. Patrně mají v paměti zákon že veškerá automatizace selže právě v momentě kdy ji nejvíc potřebujete. :) Ovšem nějaké plány na ...Zobrazit celý příspěvek
Ad automatizace v US: Hodně jsem sledoval nedávno Maximuse na youtube, je to bývalý voják Britské a Kanadské armády (se tam přestěhoval nebo něco) a je velmi proti automatům s tím, ...Zobrazit celý příspěvek
No vidíte, a třeba Angláni na svých AS90 (tudíž i na polských Krabech) automatický systém střel mají. Nabíječ hodí střelu do podavače a o zbytek se stará automatika.
No vidíte, a třeba Angláni na svých AS90 (tudíž i na polských Krabech) automatický systém střel mají. Nabíječ hodí střelu do podavače a o zbytek se stará automatika.
tož to rozhodně není dobrý příměr, i když čistě matematicky to +- vychází ... 1) není znám detailní rozsah modernizace 152mm ShKH; 2) instalace "modulu" ráže 155 mm na podvozkovou ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujal mě pasáž která říká že střílet nenaváděnou 155 mm munici na hranici jejich dostřelu je plýtvání náboji. Může být. Není ovšem stejné plýtvání střílet nenaváděnou 152 mm ...Zobrazit celý příspěvek
Dana na 20 km funguje. Samozřejmě, oproti novým systémům vybavených komplexním sběrem dat v SŘP, radary u hlavně pro informaci o rychlosti vystřelného náboje je to horší, ale pro ...Zobrazit celý příspěvek
Stejně tak se dá napsat že 155/52 funguje na 30 kilometrů. Ptám se jestli to není stejné plýtváni munice jako střílet s Danou na 20/25 kilometrů. Což je vzhledem ke kratší hlavni ...Zobrazit celý příspěvek
Celkový vliv na délku hlavně a vliv na rozptyl neznám. Ale počítal bych s tím, že větší vliv budou mít vnější podmínky a meteorologický průzkum. Dany jsem viděl střílet na 17 km a ...Zobrazit celý příspěvek
Prostě, délka hlavně a prachová náplň vám zvýší úsťovou rychlost a tím počáteční energii granátu.
Prostě, délka hlavně a prachová náplň vám zvýší úsťovou rychlost a tím počáteční energii granátu.
Ale u delší hlavně bude větší rozkmit při výstřelu, takže se nedá říci, že vyšší úsťová rychlost se projeví ekvivalentně větší přesností.
Ale u delší hlavně bude větší rozkmit při výstřelu, takže se nedá říci, že vyšší úsťová rychlost se projeví ekvivalentně větší přesností.
Vypadá to, že Dany si budou ještě pěkných pár let chválit všude po světě jen ne u nás.
Vypadá to, že Dany si budou ještě pěkných pár let chválit všude po světě jen ne u nás.
Je třeba vzít v úvahu, že Ukrajina má trochu jiné priority, než my. Ukrajina potřebuje něco, co může nasadit na frontě pokud možno včera, a nestojí proti úplně high-tech ...Zobrazit celý příspěvek
Máte pravdu, tam jsou priority jasné. Nás to případné "překvapení" v podobě horší bezpečnostní situaci stále ještě čeká. A nepoučíme se z toho, co vidíme v jiných státech. ...Zobrazit celý příspěvek
Jaké zálohy? My žádné vycvičené zálohy nemáme! A DANA nikdo do hutí nepošle. Po zařazení Ceasara půjdou do mobilizačních rezerv.
Jaké zálohy? My žádné vycvičené zálohy nemáme! A DANA nikdo do hutí nepošle. Po zařazení Ceasara půjdou do mobilizačních rezerv.
Marty Jenže až budou v plném počtu zavedený Ceasary, měly by AZ přejít na tento systém. Vzhledem k tomu, že mají doplňovat profi jednotky na válečné počty a doplňovat ztráty, ...Zobrazit celý příspěvek
"mít možnost vlastními silami modernizovat, to co má podle jiných armád potenciál, se musí využít." Sorry, ale todle je tak zjednodušující, až je to nesmysl. Co nám v dlouhodobém ...Zobrazit celý příspěvek
Docela by mne zajímalo, jak si vede 126 ks Dan v Kazachstánu. Původně se jednalo o kusy, které zakoupil v r. 1988 SSSR a sloužily v Jeseníku u Střední skupiny vojsk. Po 90 roce ...Zobrazit celý příspěvek
Kde jen k informacím o stavu českých Dan mohli přijít? Hmm... Mají v tom prsty zrádci nebo krtkové? Případně si mohli přečíst oficiální článek na stránkách ministerstva ...Zobrazit celý příspěvek
Není zač. :) Jak jsem to četl tak se mi vybavilo že jsem už na tyhle počty narazil v souvislosti s nákupem Caesarů.
Není zač. :) Jak jsem to četl tak se mi vybavilo že jsem už na tyhle počty narazil v souvislosti s nákupem Caesarů.
Načítám diskuzi...