TerraMax™ UGV - nákladní automobily již nepotřebují řidiče
- 15. 8. 2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Nástražné výbušné systémy IED mají na svědomí mnoho lidských životů. Lákavým terčem pro pokládače IED jsou především pomalé a málo pohyblivé pozemní zásobovací konvoje, které lze velmi snadno zasáhnout. Armádní velitelé proto koketují s myšlenkou, zdá již nenastala doba nasadit bezosádková pozemní vozidla schopná samostatného pohybu.
Hudba vzdálené budoucnosti? Naopak! Realita dnešních, či spíše již včerejších dnů. Američtí Mariňáci ve dnech 24. července až 5. srpna úspěšně vyzkoušeli bezosádková pozemní vozidla (UGV) založené na podvozcích a technologiích firmy Oshkosh. Nyní čeká vozidla ostré nasazení v Afghánistánu.
Přesněji řečeno, americká Marína vyzkoušela technologický kit TerraMax™ UGV (Unamanned Ground Vehicle) od společnosti Oshkosh. Jde o speciální sadu, která může být nainstalována do libovolného staršího nebo i zcela nového nákladního automobilu – třeba i do české TATRY.
Díky technologii TerraMax™ je nákladní automobil schopen autonomního pohybu s dozorem – např. na rizikovém čele konvoje. Lze také nastavit sledovací režim, kdy nákladní automobil bude následovat vedoucí vozidlo.
Technologie TerraMax™ používá ke své orientaci v prostoru GPS, radar a multispektrální senzory (infračervené, denní/noční kamery s vysokým rozlišením). Mezi senzory je také tzv. LIDAR (Light Detection And Ranging), což je: “metoda dálkového průzkumu měření vzdálenosti na základě výpočtu rychlosti odraženého pulsu laserového paprsku od snímaného objektu“. Výsledkem laserového měření je tisíce prostorových bodů, s přesnými souřadnicemi, díky nimž lze vytvořit podrobnou 3D mapu okolí.
Foto: Jednotlivé body získané systémem LIDAR lze klasifikovat podle jedinečné výšky nad terénem, odrazivosti nebo spektrálních vlastností. Systém, tak dokáže rozeznat nízkou/vysokou vegetaci od terénu, budovy nebo člověka apod. / Saudi Geomatics
Vozidlo vybavené sadou TerraMax™ se ovládá přes speciální zobrazovací modul a ovládací „joypad“. Operátor může snadno upravovat a spravovat pohyb a rychlost vozidla, zadávat novou trasu nebo rovnou ovládat více vozidel najednou.
Podle potřeby může operátor sedět v těžce opancéřovaném MRAPu umístěném v zadní části konvoje, nebo sedět daleko na základně – pokud lze docílit přímého spojení (např. přes komunikační vzducholoď).
Video: Názorná ukázka vlastností vozidla TerraMax ™ UGV / Oshkosh
Stojí za to připomenout, že americká armáda již testuje v Afghánistánu také dopravní bezpilotní vrtulníky K-MAX – a to velmi úspěšně. Vojáci vrtulníky využívají od prosince 2011, a díky kladným ohlasům je jejich testovací mise prodloužena až do března 2013.
Podle Pentagonu ještě není určené datum, kdy se k strojům K-MAX připojí také bezosádkové nákladní automobily TerraMax™ UGV. Bude to však nepochybně velmi brzo, vždyť již do roku 2015 chtějí mít Američané 1/3 svého vozidlového parku vybaveno autonomními vozidly. Zdá se, že doba vozidel bez posádky je již tady.
Zdroj: DefenseTech, Oshkosh
Související články
Foxhound - nová generace britských obrněnců
Vozidla kategorie MRAP mají svá nejlepší léta za sebou. Neznamená to však, že armády zanevřely na ...
- 25.06.2012
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Bezpilotní dopravní vrtulník K-MAX v Afghánistánu
Pamatujete si náš článek „Revoluce v zásobování vojáků na bojišti“, kde jsme představili bezpilotní ...
- 28.07.2012
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Plánované ruské projekty obrněných vozidel
V červenci tohoto roku navštívil ruský místopředseda vlády Dimitrij Rogozin vojenský závod OAO MZ. ...
- 05.08.2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Virtuální realita pro výcvik malých bojových jednotek
Virtuální simulátory dnes běžně používají piloti letadel a vrtulníků. Stejná technologie se však již ...
- 07.08.2012
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...