Spojené státy soupeří s Čínou o stíhačku šesté generace

-
3. 10. 2022
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
Nová americká stíhačka šesté generace NGAD (Next Generation Air Dominance) zatím nevstoupila do oficiální vývojové fáze EMD (Engineering, Manufacturing and Development). Americké letectvo (USAF) přesto hodlá NGAD zavést do výzbroje již v roce 2030.
EMD je součást akvizičního procesu Pentagonu. Začátek EMD (tzv. „B“ Milestone) mimo jiné ohlašuje přijetí finální koncepce zbraňového systému, dostupnost všech klíčových technologií a schopnost průmyslu zbraňový systém vyrobit. Během EMD proběhnou testy prototypů. Po úspěšném dokončení EMD je přijato rozhodnutí o započetí malosériové výroby (LRIP).
Od zahájení EMD do vyhlášení počáteční operační připravenosti IOC (Initial Operational Capability), kdy lze zbraňový systém (s omezením) nasadit do boje, uplyne v USAF v průměru sedm let. Pokud EMD odstartuje nyní, NGAD skutečně může IOC dosáhnout v roce 2030.
Pokud však nezačala fáze EMD, Američané zřejmě nemají všechny potřebné technologie NGAD k dispozici. Nových technologií je řada a Číňané rozhodně nespí:
Nedílnou součástí NGAD mý být tzv. „loyal wingman“ označovaný v USAF jako kolaborativní bojové letadlo CCA (Collaborative Combat Aircraft) – výkonný proudový dron doprovázející pilotovaný NGAD. CCA zajistí především průzkum, vedení elektronického boje a přilákání palby protivníka (tím protivník odhalí svou pozici).
MQ-28 Ghost Bat
Letectvo hodlá spustit výběr CCA v roce 2024. Jako jeden z možných účastníků je vysloveně zmiňován MQ-28 Ghost Bat od firmy Boeing. Případně tento stroj poslouží v rámci demonstračních zkoušek k vypracování podmínek soutěže. CCA se stanou nedílnou součástí letadel NGAD, ale také F-35 a stíhaček čtvrté generace (F-15, F-16). „Paradoxně“ ale CCA vstoupí do výzbroje dříve než NGAD.
NGAD je letoun pro vybojování vzdušné nadvlády – v USAF tedy nahradí stroje F-22A Raptor. Hlavní operační oblastí NGAD se stanou rozlehlé vody Pacifiku. Zde NGAD poměří síly s čínskými letadly páté a šesté generace. Právě kvůli raketově rostoucím schopnostem čínských ozbrojených sil USAF spěchá se zavedením NGAD.
„Nemohu vám říct, co se děje v Číně, kromě toho, že se připravují na 20. sjezd Komunistické strany Číny,“ řekl generál Mark Kelly, šéf velitelství pro letecký boj (Air Combat Command). „Ale můžu vám říct, co se neděje. Jen netlachají o užitečnosti letecké nadvlády šesté generace. Také vám mohu říci, že jdou rychle kupředu. Naprosto jistě. “
Podle generála Kellyho se Čína na letouny šesté generace dívá americkou optikou – klíčem je radikálně vylepšená stealth (radarová, infračervená, elektronická), exponenciální zrychlení výpočetního výkonu a schopností senzorů, možnost snadného průběžného vylepšování a přidávání nových schopností. I Číňané pracují na využití prvků umělé inteligence, loyal wingmanů, laserových zbraní atd.
Převahu v leteckých bitvách 21. století zajistí schopnost ovládat velké množství výkonných dronů. K tomu bude zapotřebí velký výpočetní výkon, špičkové senzory, zabezpečený vysokorychlostní přenos dat a systémy s umělou inteligencí.
Podle Kellyho Číňané začali v roce 1992 s provozem Su-27 – jako první zahraniční zákazník mimo země bývalého Sovětského svazu. Na základě ruského Su-27 Číňané začali vyrábět vlastní stíhací J-11, částečně víceúčelový J-11B a nakonec plně víceúčelový J-16. Pozdějším nákupem Su-35 se Číňané dostali k nejnovějším ruským technologiím.
Tímto iterativním způsobem se Číňané zdokonalovali ve vývoji a výrobě letadel – od Rusů získali technologie (ušetřili tak roky vývoje), vylepšily je a začaly masově vyrábět. „To je iterativní plán, jak se dostat k šesté generaci,“ řekl Kelly. „Musíme se tam dostat dřív než oni. Neskončí to dobře, pokud to neuděláme.“
Je však zajímavé, že generál Kenneth Wilsbach, šéf Velitelství letectva pro Pacific PACAF (Pacific Air Forces), před nedávném zlehčoval schopnosti čínského letounu páté generace J-20. Podle něj to není nic, kvůli čeho by nemohl spát. Americké letouny F-35 se ve vzduchu již několikrát potkaly s J-20. Podle Wilsbache se letectvo „z toho hodně naučilo“, ale podle generála se „upřímně neobjevilo nic, z čeho bych si příliš dělal starosti.“
Wilsbache ale ocenil čínský systém velení a řízení čínského letectva, zejména ve spolupráci s čínským „awacsem“ KJ-500 – ten lze také použít k navádění střel vzduch-vzduch velmi dlouhého doletu. Ostatně na rozvoj ruských a čínských výkonných střel vzduch-vzduch Američané odpovídají vývojem nové střely AIM-260 JATM (Joint Advanced Tactical Missile).
F-22A zůstane ve službě do té doby, než USAF zavede dostatek letounů NGAD. Tedy minimálně do roku 2035.
Klíčem úspěchu NGAD se stane schopnost mnohem rychleji a častěji přijímat softwarová i hardwarová vylepšení a neustále rozšiřování schopností. Tímto způsobem USAF hodlá reagovat na nově se objevující hrozby a držet technologický náskok nad protivníkem. Rychlejší inovace = vítězství.
Ostatně americká společnost je vysoce inovační a schopná velmi rychle zavádět technologické novinky. Není bez zajímavosti, že Elon Musk, šéf SpaceX, vystupuje na akademii letectva (U.S. Air Force Academy) a diskutuje s nejvyššími představiteli USAF. Právě neustále inovace a zdokonalování, od technologií, přes výrobní procesy až organizaci, je hlavní předností technologických firem Elona Muska, jako je SpaceX či Tesla.
Pentagon také s nadšením sledoval, jak si SpaceX lehce poradila s ruským rušením satelitní sítě Starlink. Takovou schopnost rychlé inovace, rychlého přizpůsobení se hrozbám, chce letectvo dostat i do nových letadel, včetně NGAD.
Zdroj: ASFM, Defense News
Související články
NGAD: Letecký boj budoucnosti podle amerického letectva
Americké letectvo (USAF) v rámci programu NGAD (Next Generation Air Dominance) posuzuje nejrůznější ...
-
06.09.2019
-
92 komentářů
-
Jan Grohmann
NGAD: Američané testovali demonstrátor stíhačky 6. generace
Americké letectvo (USAF) údajně začalo s leteckými testy demonstrátoru nového víceúčelového ...
-
17.09.2020
-
69 komentářů
-
Jan Grohmann
Americké letectvo nechce stealth stíhačky F-22A Raptor
V návrhu rozpočtu pro fiskální rok 2022 (od 1. října 2021) americké letectvo (USAF) žádá Kongres o ...
-
24.05.2021
-
61 komentářů
-
Jan Grohmann
NGAD: Americká stíhačka šesté generace ohlídá Tichomoří i Evropu
Spojené státy pokračují ve vývoji nového taktického letadla šesté generace NGAD (Next-Generation Air ...
-
17.06.2021
-
44 komentářů
-
Jan Grohmann
Z toho článku je přímo hmatatelné zoufalství zaostávání evropské produkce letounů. Nikdo tu nevyrobil dodnes 5. gen, dokonce i ti rusové to zvládli, být je ten jejich křáp na ...Zobrazit celý příspěvek
Z toho článku je přímo hmatatelné zoufalství zaostávání evropské produkce letounů. Nikdo tu nevyrobil dodnes 5. gen, dokonce i ti rusové to zvládli, být je ten jejich křáp na houby. A nemluvě pak o plánech na 6. Gen. Tempest - 2035, FCAS - 2040,...a to jim ty data moc nevěřím. Výrobci nemají takové zkušenosti, protože jim chybí ten mezičlánek 5. Gen. V USA to zmákli 2x a ještě k tomu steahl dron.Skrýt celý příspěvek
So spoluúčasťou niektorých európskych štátov na výskume a vývoji a so zapojením európskeho priemyslu. Takže až tak by som tú Európu v tomto ohľade úplne nezatracoval. V takto ...Zobrazit celý příspěvek
So spoluúčasťou niektorých európskych štátov na výskume a vývoji a so zapojením európskeho priemyslu. Takže až tak by som tú Európu v tomto ohľade úplne nezatracoval. V takto nákladných a rozsiahlych projektoch asi fakt nemá význam hrať sa na národnom piesočku, zvlásť ak sú všetci účastníci súčasťou NATO.Skrýt celý příspěvek
Vsadil by som vyplatu ,ze min jeden letuschopny uz testuju.
Vsadil by som vyplatu ,ze min jeden letuschopny uz testuju.
Ale ak netestujú, tak mi 7 rokov na komplet vývoj takého zložitého stroja proste príde málo. Stačí si spomenúť ako dlho trvalo a koľko stálo dotiahnuť do finále F35. A to už mali ...Zobrazit celý příspěvek
Ale ak netestujú, tak mi 7 rokov na komplet vývoj takého zložitého stroja proste príde málo. Stačí si spomenúť ako dlho trvalo a koľko stálo dotiahnuť do finále F35. A to už mali skúsenosti s Raptorom a aj tak. Teraz to nemá byť len ľahký upgrade ale zbrusu nový zbraňový systém, teda som skeptický k časovému plánu. Aj keď asi ako všade platí, že za peníze v Praze dům ... :)Skrýt celý příspěvek
Zapomínáte na možnosti testování v simulacích, možnosti v této oblasti jsou úplně někde jinde oproti době vzniku F-35. Zatím fakt není nutné mít fyzický prototyp a přesto jich ...Zobrazit celý příspěvek
Zapomínáte na možnosti testování v simulacích, možnosti v této oblasti jsou úplně někde jinde oproti době vzniku F-35. Zatím fakt není nutné mít fyzický prototyp a přesto jich můžou dávno desítky testovat.Skrýt celý příspěvek
...pozor... Boeing by vám o háčcích v "úplně někde jinde" simulacích při výrobě místo drahého reálné testování mohl vyprávět... jak v letectví tak v kosmonautice...
...pozor... Boeing by vám o háčcích v "úplně někde jinde" simulacích při výrobě místo drahého reálné testování mohl vyprávět... jak v letectví tak v kosmonautice...
Program F-35 zase komplikovaly požadavky z více složek ozbrojených sil. Pokud to chápu správně, tak minimálně toto odpadá. Požadavky si definuje "pouze" letectvo.
Program F-35 zase komplikovaly požadavky z více složek ozbrojených sil. Pokud to chápu správně, tak minimálně toto odpadá. Požadavky si definuje "pouze" letectvo.
Akože beriem, že doba, technológie i ďalšie možnosti pokročili a že veľa vecí si overili a vyskúšali na predchádzajúcich projektoch, ale na takýto zložitý projekt mi to príde ako ...Zobrazit celý příspěvek
Akože beriem, že doba, technológie i ďalšie možnosti pokročili a že veľa vecí si overili a vyskúšali na predchádzajúcich projektoch, ale na takýto zložitý projekt mi to príde ako krátka doba, zvlášť ak ešte ani poriadne nezačali čo môže byť pravda ale aj nemusí.Skrýt celý příspěvek
Základom každého lietadlá je jeho motor. To je oblasť kde američania najaktívnejšie tlačia na vývoj. Dokým nebude motor pre NGAD tak nebude nič. Pretože podľa motoru budete ...Zobrazit celý příspěvek
Základom každého lietadlá je jeho motor.
To je oblasť kde američania najaktívnejšie tlačia na vývoj.
Dokým nebude motor pre NGAD tak nebude nič.
Pretože podľa motoru budete vedieť koľko energie vyrobíte - napríklad aké chladenie, výrobu energetickej energie budete môcť do lietadla dať, jeho nosnosť a takto by sme mohli pokračovať..
Bez toho nenadefinujete správne lietadlo.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...