Stíhačka KFX: Jižní Korea a Indonésie společně
- 10. 10. 2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Jižní Korea a Indonésie podepsaly dohodu o společném vývoji stíhačky 4,5 generace pracovně nazývané KFX (Korean Fighter Experimental). Informaci o podpisu přinesla před pár dny korejská vládní agentura pro zbrojní projekty DAPA (Defense Acquisition Program Administration).
Smlouvu o společném vývoji víceúčelové stíhačky KFX podepsali v indonéském městě Surabaya jihokorejský velvyslanec v Indonésii Cho Tai-young a indonésky ministr obrany Purnomo Yusgiantoro. Smlouva o společném vývoji navozuje na dvě smlouvy o porozumění MoU (Memorandum of Understanding) stvrzené podpisy obou stran v roce 2010 a 2011.
Hlavní roli v projektu hraje Jižní Korea, Indonésie je hlavní partner. V podobném duchu jsou rozděleny i finanční náklady na výzkum a vývoj. Jižní Korea zaplatí 80 %, Indonésie 20 % nákladů za vývoj.
V roce 2010 se odhadovaly náklady na vývoj stíhačky KFX na 5 miliard dolarů. Ještě v letošním roce to bylo 7,5 miliardy dolarů. Podepsaná smlouva nyní hovoří o 8 miliardách dolarů (172 miliard Kč).
Koordinátorem na korejské straně je letecké společnost KAI (Korea Aerospace Industries). Dřívější tiskové zprávy popisují KFX jako jednosedadlový, dvoumotorový letoun schopný plnit celé spektrum úkolu. KFX získá prvky stealth s možností nést část zbraní ve vnitřních zbraňových šachtách.
V současné době plánuje Jižní Korea odebrat 250 letounů KFX. V Korejském vojenském letectvu nahradí letité letouny F-4E Phantom, F-5E Tiger II a v budoucnu i F-16C/D 30+ a KF-16C/D Block 52/52+. Indonéské letectvo přislíbilo odebrat až 80 strojů. Na světovém trhu je pak podle Sung-Younga, výkonného ředitele firmy KAI, poptávka po 600 letounech typu KFX.
Důležitým partnerem při vývoji se stane americký Lockheed Martin. V rámci dlouhodobého modernizačního projektu si jihokorejské letectvo v minulém roce objednalo 40 stíhaček F-35A Lightning II. Součástí smlouvy je i transfer technologií, které Jihokorejci využijí při stavbě stíhačky KFX.
Ostatně podobně Korejci postupovali při nákupu stíhaček KF-16C/D Block 52/52+. Americké technologie ze stíhaček F-16 Jižní Korea zužitkovala při vývoji lehké stíhačky T-50 Golden Eagle.
Prázdná hmotnost stíhačky KFX je vypočítaná na 10 900 kg a maximální startovací na 24 000 kg. Například F-35A má prázdnou hmotnost 13 200 kg a maximální vzletovou 31 800 kg.
Drak stíhačky, zbraně a elektroniku dodají v maximální možné míře jihokorejské a indonéské podniky. Počítá se s instalací radaru typu AESA (Active Electronically Scanned Array), infračerveného čidla IRST (Iinfra-Red Search and Track), elektro-optického zaměřovacího čidla a datalinku.
Část výzbroje (např. dvě střely vzduch-vzduch) bude umístěná ve vnitřních zbraňových šachtách – například při záchytných stealth misích proti narušitelům. Trup a křídla získají deset závěsných bodů pro hlavní výzbroj.
Jiným příběhem jsou proudové motory. S vlastním vývojem tak komplikované technologie Jižní Korea ani Indonésie nepočítá. KFX využije dvojici evropských motorů EJ200 nebo amerických GE F414 (2×90~97,7 kN po přídavném spalování).
Pokud půjde vše podle plánů, prototyp KFX vzlétne v roce 2020. Jižní Korea získá objednané letouny mezi roky 2023 až 2030.
Zdroj: IHS Janes, Jakarta Post
Související články
F-35 Lightning II v ceně stíhačky F-16?
Americké ministerstvo obrany a tři vedoucí firmy programu JSF (Joint Strike Fighter) podepsaly ...
- 17.07.2014
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Společné operace dronů a stíhaček na letadlových lodích
Americké námořnictvo US Navy poprvé vyzkoušelo společné operace bezpilotních a pilotovaných letadel. ...
- 19.08.2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
České stíhačky JAS-39 Gripen získají přesné zbraně
Česká republika na summitu NATO podepsala smlouvu na nákup 200 kusů „chytrých bomb“ PGM ...
- 05.09.2014
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Revoluční motory pro americké stíhačky 6. generace
Ve Spojených státech běží dva programy stíhaček šesté generace. Americké letectvo US Air Force v ...
- 06.09.2014
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Jorlas: Vím jak to funguje. Proto jsem zmínil i tu miniaturizaci. Jen uvažuji, že pokud bude stealth letoun odhalen za včasu, tak ztrácí onu jedinou výhodu a už mu jen zbývají ...Zobrazit celý příspěvek
Jorlas: Vím jak to funguje. Proto jsem zmínil i tu miniaturizaci.
Jen uvažuji, že pokud bude stealth letoun odhalen za včasu, tak ztrácí onu jedinou výhodu a už mu jen zbývají všechna ta konstrukční omezení, co si stealth vyžádal. Letoun, jenž je na stejné generační úrovni bez stealth se zaměřením na letové vlastnosti, výkon, výzbroj pak musí mít navrch.
Ono to samozřejmě není zatím, tak jednoduché.Skrýt celý příspěvekD.i.p neviditelná stíhačka neexistuje je to jen "novinářský" výraz. Tato technologie pouze snižuje radarový odraz. Takže Standardní stíhačku na radaru uvidíte 500km daleko ...Zobrazit celý příspěvek
D.i.p neviditelná stíhačka neexistuje je to jen "novinářský" výraz. Tato technologie pouze snižuje radarový odraz. Takže Standardní stíhačku na radaru uvidíte 500km daleko "neviditelnou" třebas 50km daleko. Vzdušné souboje mají probíhat za hranicí viditelnosti. Což v tomto případě znamená, že na staré typy stíhaček letí protiletecké rakety a ony nemohou útok opětovat. Musí manévrovat, vypalovat klamné cíle a v té době se "neviditelná" stíhačka přiblíží ve výhodné pozici (druhá strana manévruje) a odpaluje další várku raket. Samozřejmě SAAB má výhodu jelikož dělá "malá" letadla a tedy menší radarový odraz.Skrýt celý příspěvek
D.i.p souhlas a pokud vím tak už dávno vědí jak takový "neviditelný" letoun najít takže je to už teď vyhazování peněz z okna, je to pěkné ale pomalu už nefunkční, tedy pokud se ...Zobrazit celý příspěvek
D.i.p
souhlas a pokud vím tak už dávno vědí jak takový "neviditelný" letoun najít takže je to už teď vyhazování peněz z okna, je to pěkné ale pomalu už nefunkční, tedy pokud se ty radary rozšíří což asi s nástupem všech těch stealth v šech těch armádách asi stejně brzi nastane, a pak bude asi SAAB vysmátej že nemusel utrácet :D anebo taky ne je to jen moje úvahaSkrýt celý příspěvekJsem zvědav jestli a kdy někdo dojde k závěru, že stealth technologie bude brzo z velké části překonaná a že je lepší vyvíjet non-stealth letoun 5. generace zaměřený na ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem zvědav jestli a kdy někdo dojde k závěru, že stealth technologie bude brzo z velké části překonaná a že je lepší vyvíjet non-stealth letoun 5. generace zaměřený na aerodynamiku a letové vlastnosti a třeba i minimalizaci. Zatím tenhle směr vidím tak trochu u SAABu, ale to je spíš tím, že si vývoj stealth nemůže dovolit.Skrýt celý příspěvek
Mattea: V současné době plánuje Jižní Korea odebrat 250 letounů KFX. V Korejském vojenském letectvu nahradí letité letouny F-4E Phantom, F-5E Tiger II a v budoucnu i F-16C/D 30+ a ...Zobrazit celý příspěvek
Mattea:
V současné době plánuje Jižní Korea odebrat 250 letounů KFX. V Korejském vojenském letectvu nahradí letité letouny F-4E Phantom, F-5E Tiger II a v budoucnu i F-16C/D 30+ a KF-16C/D Block 52/52+.....
myslim že na tohle jim ta hračka bude stačit bohatě a až v BUDOUCNU přijdou na řadu f-16 což může bejt až za 20 letSkrýt celý příspěvekMírná chyba jedná se o stroj 5. generace s polostealth vlastnostmi, pak je ještě KFX-201 to je plnostealth ale nikdo neví jestli na něj bude JK mít.
Mírná chyba jedná se o stroj 5. generace s polostealth vlastnostmi, pak je ještě KFX-201 to je plnostealth ale nikdo neví jestli na něj bude JK mít.
F35 je nákladný, JK nikdy neví kdy američani zase couvnou z politických důvodů a pálit ruce díky JK si nebudou, když je tlačí Čína a Rusko v pacifiku. Navíc proč by nás američani ...Zobrazit celý příspěvek
F35 je nákladný, JK nikdy neví kdy američani zase couvnou z politických důvodů a pálit ruce díky JK si nebudou, když je tlačí Čína a Rusko v pacifiku. Navíc proč by nás američani pořád měli tak chránit.Pomůžou jako spojenci, ale část odpov. je důležité si vzít na sebe. S Japonskem je to samé F22 jim neprodají,ale pomůžou jim postavit jejich letoun. KFX je moc velký oříšek,ale když je v tom LM a F35 fyzicky v JK ,tak se to může podařit.Skrýt celý příspěvek
Ze článku jsem vyrozuměl, že už mají KF-16C/D Block50/52+ (jaká je to generace?) a mají objednané F35 Lightening II - proč tedy chtějí vyvíjet stroj 4,5. generace, namísto nákupu ...Zobrazit celý příspěvek
Ze článku jsem vyrozuměl, že už mají KF-16C/D Block50/52+ (jaká je to generace?) a mají objednané F35 Lightening II - proč tedy chtějí vyvíjet stroj 4,5. generace, namísto nákupu většího počtu F35 nebo vývoje něčeho pokročilejšího?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...