Samohybné německé houfnice HX3 pro Maďarsko
- 25. 4. 2022
- 145 komentářů
- Jan Grohmann
Gáspár Maróth, vládní zmocněnec odpovědný za akvizice na maďarském ministerstvu obrany, na sociálních sítích oznámil zájem Maďarska koupit německé kolové samohybné houfnice HX3 ráže 155 mm. Maďarsko tak pokračuje v rychlých akvizicích nejmodernější vojenské techniky.
Na konci března německá firma Rheinmetall, za přítomnosti maďarského premiéra Viktora Orbána, otevřela v maďarském městě Zalaegerszeg továrnu na výrobu bojových vozidel pěchoty (BVP) Lynx KF41. Továrna za čtyři miliardy korun začne fungovat do tří měsíců.
V továrně vznikne 172 maďarských BVP Lynx z celkového počtu 218 objednaných. Možná více, pokud o vozidla Lynx projeví zájem i okolní země.
Není ale jasný rozsah „výroby“ v továrně. Zřejmě půjde hlavně o montáž vozidel z dovezených dílů, možná i svařování korby na přípravcích. Nepochybně zde proběhne oživování vozidel, jejich testování a předávání zákazníkovi. Bude zde také soustředěna technická podpora a vývoj.
V každém případě během slavnostního otevření se v továrně necházela samohybná houfnice HX3 na podvozkové platformě HX 10×10 od Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV). Maróth pak před pár dny mluvil o „pokročilých jednáních“ ohledně nákupu houfnic HX3 pro maďarskou armádu.
HX3 využívá dělostřelecký modul AGM (Artillery Gun Module). Ten byl instalován také na platformu Boxer.
Maďarsko již objednalo 24 špičkových německých samohybných houfnic PzH 2000 pro svou těžkou 25. brigádu (MH 25. Klapka György Lövészdandár). Do brigády zamíří také 44 tanků Leopard 2A7+ a BVP Lynx. První dodávky houfnic PzH 2000 proběhnou ještě letos.
Kromě toho ale maďarské pozemní síly mají 5. brigádu (MH 5. Bocskai István Lövészdandár). Podobně jako česká 4. brigáda, jde o „střední“ brigádu. S největší pravděpodobností bude 5. brigáda postavena kolem německých bojových vozidel Boxer. A do této brigády nepochybně zamíří také houfnice HX3.
O kolik houfnic HX3 má Maďarsko zájem, není jasné. Baterie má osm houfnic. Bavíme se tedy zřejmě opět o 24 houfnicích, možná 16.
Zajímavé je, že Maróth mluvil o vývoji houfnice HX3 s hlavní dlouhou 60 ráží. V současné době má HX3 kanon Rheinmetall ráže 155 mm délky 52 ráží, který má také PzH 2000. Zbraň je schopna střílet na maximální dostřel 30 km se standardní municí a 40 km se střelami s prodlouženým dosahem. Tak nebo tak, s neřízenou dělostřeleckou municí je efektivní dostřel (nehledě na samotnou houfnici) kolem 20 kilometrů.
Houfnice HX3 a doprovodná vozidla
S hlavní dlouhou 60 ráží, při odpovídající zesílené prachové náplni, se dostřel houfnice HX3 zvýší až na 85 kilometrů. Bavíme se však o střelbě specializovanou naváděnou municí s přídavným pohonem (Rocket Assisted Projectile, Base‑Bleed), jako je americká M982 Excalibur. V současné době jeden granát Excalibur stojí 120 000 dolarů.
V roce 2020 americká agentura DSCA schválila potenciální prodej 199 naváděných granátů Excalibur pro nizozemskou armádu za 40,55 milionu dolarů (920 milionu Kč podle dnešních cen). Samozřejmě součástí akvizice jsou i nezbytné „věci okolo“, ale i tak prostým dělením průměrná cena granátu Excalibur dosáhla 200 000 dolarů, tedy 4,5 milionu Kč. V dnešní době, s raketovým růstem cen, bude cena o desítky procent větší.
Pro představu, pokud 24 houfnic (a každá posádka) v rámci výcviku aspoň jednou ročně vystřelí jeden granát Excalibur, bavíme se o roční výcvikové částce kolem tři milionů dolarů (24×120 000 dolarů), tedy zaokrouhleně 70 milionů Kč.
V každém případě tuto špičkovou, ale superdrahou munici, získá společně s taženými houfnicemi M777A2 také ukrajinská armáda. S granáty Excalibur mohou Ukrajinci pomocí M777A2 ničit bodové cíle na vzdálenost až 40 kilometrů (potvrzena je bojová střelba na 36 kilometrů). Takto lze nejen ničit klíčové cíle v týlu protivníka, ale díky velké přesnosti zajišťovat blízkou palebnou podporu vlastním bojujícím jednotkám na velkém úseku fronty.
HX3 je označení celé nové řady kolových platforem.
Zpět k HX3. Obrovskou výhodou je plně automatizované nabíjení a vezená zásoba 40 granátů. Jen pro připomenutí – podle české normy jednodenní palebný průměr pro jednu houfnici je 60 granátů.
Podle přání zákazníka lze houfnici vybavit špičkovými systémy řízení palby, systémy velení a řízení a komunikačními prostředky. Němci takové technologie a možnosti mají. O špičkové „elektronice“ HX3 není třeba pochybovat.
Hlavní nevýhodou houfnice HX3 je její velikost a vysoké těžiště. Houfnice se bude moci smysluplně přesouvat pouze po pevných cestách, pohyb tak velké houfnice v lese nebo v těžším terénu bude velmi obtížný a rizikový.
Velkou výhodou je 360° odměr věže, takže vozidlo není nutné stavět čelem k cíli – to výrazně zjednodušuje zaujetí palebného postavení. Věž je navíc plně automatizovaná a veškeré řízení palby je řešeno z kabiny (volitelně pancéřované).
Kdy mohou proběhnout dodávky do maďarské armády, není známo. Při představení HX3 v minulém roce se mluvilo o zahájení výroby v roce 2024.
Zdroj: MilitaryLeak, Soldat und Technik
Související články
CAESAR představuje dobrý technický a ekonomický kompromis
Na počátku června 2020 oznámilo ministerstvo obrany, že jako nový typ samohybné houfnice pro Armádu ...
- 19.08.2020
- 177 komentářů
- Redakce AN
KOMENTÁŘ: Tápání nad francouzskými houfnicemi CAESAR 8×8
Zástupci českého ministerstva obrany (MO ČR) vedou již několik měsíců jednání s francouzskou ...
- 18.11.2020
- 246 komentářů
- Jan Grohmann
Mobilita a palebná síla: Rheinmetall představil mechanizované vozidlo palebné podpory Lynx 120
Společnost Rheinmetall právě představila nejnovější přírůstek do rodiny bojových vozidel nové ...
- 18.02.2022
- 171 komentářů
- Tisková zpráva
Rheinmetall rozšiřuje středoevropskou průmyslovou síť
Společnost Rheinmetall v sobotu 26. března slavnostně otevřela první část svého nového ...
- 28.03.2022
- 61 komentářů
- Tisková zpráva
Pár zajímavostí o problematice výroby dělostřeleckých hlavní s délkou nad 52 ráží.
https://www.edrmagazine.eu/a-l...Pár zajímavostí o problematice výroby dělostřeleckých hlavní s délkou nad 52 ráží.
https://www.edrmagazine.eu/a-l...Tak že bych si také přisadil do diskuse? Ten AGM modul se mi vždy líbil, kvůli té max. automatizaci nabíjení, včetně modulárních náplní...ale co bi-modulární systém ...Zobrazit celý příspěvek
Tak že bych si také přisadil do diskuse?
Ten AGM modul se mi vždy líbil, kvůli té max. automatizaci nabíjení, včetně modulárních náplní...ale co bi-modulární systém náplní.
No a co třeba použití naváděcích kitů jako M1156, které se musí ručně před výstřelem naprogramovat? Jak se to bude dělat u AGM?
No a co když budu chtít používat naváděnou munici? Mám např. ZUZANU 2, která pobere granáty do délky 1m, jak je na tom AGM? Excalibur OK, ale co třeba UA Kvitnik, který má 1,2m?
Automatizace je fajn, ale někdy je to napřekážku...Skrýt celý příspěvekhoufnice s přístupným nabíjením jako např. Caesar jsou ideální pro ruční hraní se speciální municí, to ale jeho odpůrci nechtějí slyšet. Rovněž ta délka granátů je dobrá poznámka.
houfnice s přístupným nabíjením jako např. Caesar jsou ideální pro ruční hraní se speciální municí, to ale jeho odpůrci nechtějí slyšet. Rovněž ta délka granátů je dobrá poznámka.
Nejde pouze možnost ručního nabíjení. Pokoušet se opravdu ručně ládovat Caesar, bez použití manipulačních ramen a podavače skomorou tři metry vysoko bude opravdu snadné:-) Problém ...Zobrazit celý příspěvek
Nejde pouze možnost ručního nabíjení. Pokoušet se opravdu ručně ládovat Caesar, bez použití manipulačních ramen a podavače skomorou tři metry vysoko bude opravdu snadné:-)
Problém s delší munici nastává i při logistice a převážení, schránky na munici nejsou ani u Caesarumoc nepočítají s delší municí a max délka granátů je dána vymezovacím kroužkem na podavači který vkládá granát do komory.
Úpravy automatů a schránek jsou pak zalezitosti zvětšení rozměrů věže, aby se na dopravník vešla delší munice, u AGM modulu jsou rozměry dost velkorysé.Skrýt celý příspěvekNa níže uvedeném odkazu naleznete video, z kterého je patrné, jaký problém je u Caesaru přidat schránku na cokoliv či jak vymezovací kroužek, s ohledem na pohyb podávacího ...Zobrazit celý příspěvek
Na níže uvedeném odkazu naleznete video, z kterého je patrné, jaký problém je u Caesaru přidat schránku na cokoliv či jak vymezovací kroužek, s ohledem na pohyb podávacího paralelogramu, omezuje délku použité munice.
https://www.youtube.com/watch?...
PS: LU 211 na videu má délku 865mm. Opravdu myslíte, že 1200mm bude problém zasunout...Skrýt celý příspěvek
Koukám, že skoro neexistuje téma, aby někdo nevytáhl ty slovenské houfnice.
Pánové, nechcete se na to už náhodou vykašlat?Koukám, že skoro neexistuje téma, aby někdo nevytáhl ty slovenské houfnice.
Pánové, nechcete se na to už náhodou vykašlat?Souhlas. Tohle premerovani cesko slovenskejch pindouru je smesne. Je zajimave ze podobna radoby diskuze Pandur versus Patria neni :)
Souhlas. Tohle premerovani cesko slovenskejch pindouru je smesne. Je zajimave ze podobna radoby diskuze Pandur versus Patria neni :)
To je fakt. Nicméně teď se musím Slováků zastat, tady s tím nesmyslem začal český diskutér, obyčejně to bývá naopak.
Ale trapné to je ať už s tím začne kdokoliv.To je fakt. Nicméně teď se musím Slováků zastat, tady s tím nesmyslem začal český diskutér, obyčejně to bývá naopak.
Ale trapné to je ať už s tím začne kdokoliv.Ja to nemyslel proti slovakum. Sam ma slovensko ceske predky ostatne jako spousta lidi tady. Jen mi to proste prijde smesne nic vic. A ty duvody pozivane obema stranama jsou z ...Zobrazit celý příspěvek
Ja to nemyslel proti slovakum. Sam ma slovensko ceske predky ostatne jako spousta lidi tady. Jen mi to proste prijde smesne nic vic. A ty duvody pozivane obema stranama jsou z uplne ble ble ble :)Skrýt celý příspěvek
Nojo vinen, tentokrát je to na mně. Skutečně jsem nečekal, že když napíšu, že Caesar není špatné řešení, ale k ideálu daleko (což si myslím, že není tak daleko od pravdy). Tak se ...Zobrazit celý příspěvek
Nojo vinen, tentokrát je to na mně. Skutečně jsem nečekal, že když napíšu, že Caesar není špatné řešení, ale k ideálu daleko (což si myslím, že není tak daleko od pravdy). Tak se tu zas rozběhne takový shitstorm :-(Skrýt celý příspěvek
Tak si to prosím pamatuj a příště si to dvakrát rozmysli. Protože se tu zase bude "bojovat" už dávno vybojována bitva. Já si třeba myslím o Ceasaru, že je to naopak dobré řešení, ...Zobrazit celý příspěvek
Tak si to prosím pamatuj a příště si to dvakrát rozmysli. Protože se tu zase bude "bojovat" už dávno vybojována bitva. Já si třeba myslím o Ceasaru, že je to naopak dobré řešení, mockrát jsem uváděl racionální argumenty proč se tak domnívám, ale většina lidí (speciálně u tohoto tématu) funguje na "první signální" jak na fotbale. Diskuse se pak zvrhne do úrovně "někteří lidé nevěří, že jamajský bob zvítězí" a tak mně veškerá chuť diskutovat na toto a některá další témata přešla. Prostě to nestojí za to.
Díky.Skrýt celý příspěvekNojo, je pravda, že fakt někteří startují na první dobrou a to ještě i na něco co přímo nesouvisí. Já to myslel čistě v kontextu Hx3 třeba na případném podvozku Tatra Force, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Nojo, je pravda, že fakt někteří startují na první dobrou a to ještě i na něco co přímo nesouvisí. Já to myslel čistě v kontextu Hx3 třeba na případném podvozku Tatra Force, ale holt Zuza je "téma".Skrýt celý příspěvek
Alebo Ditu. Myslim ze poctom vyskytov uz uspesne dobieha Zuzanu :-p
Alebo Ditu. Myslim ze poctom vyskytov uz uspesne dobieha Zuzanu :-p
Nedivil bych se, kdyby za pár měsíců bojovaly na UA pořád ty 4 Zuzany a s nimi mnohem více Dit ;-)
Nedivil bych se, kdyby za pár měsíců bojovaly na UA pořád ty 4 Zuzany a s nimi mnohem více Dit ;-)
Jakože Slováci nestíhají vyrábět v nějakých rozumných počtech Zuzanu 2, takže vyrábět ve velkém hlavně, brzdovratné zařízení, systém automatického nabíjení a pánbůh ví co ještě na ...Zobrazit celý příspěvek
Jakože Slováci nestíhají vyrábět v nějakých rozumných počtech Zuzanu 2, takže vyrábět ve velkém hlavně, brzdovratné zařízení, systém automatického nabíjení a pánbůh ví co ještě na Zuzanu 2000 (Dita není nic jiného než částečná modernizace 20 let starého slovenského děla) pro ně bude hračka?
Tomu snad sám nevěříte. Jestliže bude na UA jen pár Z2 (a vše ukazuje, že ano), tak Dita tam buď bude v podobném počtu, případně a mnohem pravděpodobněji, žádná.Skrýt celý příspěvek
Koukam potad stejna diskuze :) ja myslim ze 50 kanonu typu Cezar dobry. Pro zacatek hodne dobry a urcite lepsi nez co je ted a nikdo nerika ze pokud DITA az bude a bude k necemu ze ...Zobrazit celý příspěvek
Koukam potad stejna diskuze :) ja myslim ze 50 kanonu typu Cezar dobry. Pro zacatek hodne dobry a urcite lepsi nez co je ted a nikdo nerika ze pokud DITA az bude a bude k necemu ze by se par baterii nedalo dokoupit. Ja osobne za sebe si myslim ze jeste to doplnit tazenejma by jak se ukazuje nebylo od veci. Uz i z duvodu navyseni palebne sily za rozumnou cenu.Skrýt celý příspěvek
Dita je L45 a chybi ji nekolik let vyvoje, takze nakup Caesaru dobry, konec koncu, 6.5mld. neni zadny peniz, aby se o tom diskutovalo zleva zprava.
Dita je L45 a chybi ji nekolik let vyvoje, takze nakup Caesaru dobry, konec koncu, 6.5mld. neni zadny peniz, aby se o tom diskutovalo zleva zprava.
Souhlas. Jak pisu pokus DITA bude a bude stat za neco tak proc ne. A za me porad Cesar dobrej kup. A 50 kusu? Parada. Pi zkusenosti s nakupama vsech vlad co tu byly taky mohlo bejt ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas. Jak pisu pokus DITA bude a bude stat za neco tak proc ne. A za me porad Cesar dobrej kup. A 50 kusu? Parada. Pi zkusenosti s nakupama vsech vlad co tu byly taky mohlo bejt tech Cesaru jen 12 :)Skrýt celý příspěvek
Maďarsko svou geopolitiku nezapře. Původ zbraní dle očekávání.
Maďarsko svou geopolitiku nezapře. Původ zbraní dle očekávání.
Len Ti primomentiem, že Maďarsko je jedno z mála krajín v strednej Európe, ktorého územie nie je obohatené na úkor svojich susedov.
Len Ti primomentiem, že Maďarsko je jedno z mála krajín v strednej Európe, ktorého územie nie je obohatené na úkor svojich susedov.
Bolo obohatené 1000 rokov. Teraz je rad na susedoch. ;)
Bolo obohatené 1000 rokov. Teraz je rad na susedoch. ;)
mysliš tým slovákov? oni vždy boli lojállny maďarskému kráľovstvu a údatne bojovali za kráľa cisára
mysliš tým slovákov? oni vždy boli lojállny maďarskému kráľovstvu a údatne bojovali za kráľa cisára
Kráľovstvo bolo okyptené výťaznými veľmocmi, kvôly geopolitickým dôvodom, o žiadnych slovákoch tam nevedeli. V dnešnej dobe sa začínajú tie porocesi byť opeť v pohybe.
Kráľovstvo bolo okyptené výťaznými veľmocmi, kvôly geopolitickým dôvodom, o žiadnych slovákoch tam nevedeli. V dnešnej dobe sa začínajú tie porocesi byť opeť v pohybe.
Nemám chuť s tebou rozoberať alternatívne maďarské dejiny. Ak človek niečo rázne odmietne, tak sa zvykne hovoriť "len cez moju mŕtvolu"! Slubujem ti, že ak by sa procesy o ktorých ...Zobrazit celý příspěvek
Nemám chuť s tebou rozoberať alternatívne maďarské dejiny. Ak človek niečo rázne odmietne, tak sa zvykne hovoriť "len cez moju mŕtvolu"! Slubujem ti, že ak by sa procesy o ktorých snívaš dali skutočne do pohybu, tak to bude cez tvoju mŕtvolu.Skrýt celý příspěvek
ty môžeš rozhodovať akurád o mrtvole svojej prababičky a keď sa to rozbehne tak dať si jednu cígu na balkóne svojho bytu v petržalke či kde...
ty môžeš rozhodovať akurád o mrtvole svojej prababičky a keď sa to rozbehne tak dať si jednu cígu na balkóne svojho bytu v petržalke či kde...
Pre Boha. vÝťaznými veľmoc(A)mi, kvôlY, opEť, procesI Dokončil si ty vôbec základnú školu? V dvoch vetách toľko chýb? k dejepisu, ktorý si evidentne tiež nedal: 14 bodov ...Zobrazit celý příspěvek
Pre Boha. vÝťaznými veľmoc(A)mi, kvôlY, opEť, procesI
Dokončil si ty vôbec základnú školu? V dvoch vetách toľko chýb?
k dejepisu, ktorý si evidentne tiež nedal:
14 bodov prezidenta Wilsona
10. Národom Rakúsko - Uhorska, ktorých miesto medzi národmi, prajeme si, aby bolo zabezpečené a zaistené, má byť poskytnutá prvá možnosť na autonómny vývoj.Skrýt celý příspěvek
Jeden krátký spot o testech podvozku.
https://twitter.com/rheinmetal...Jeden krátký spot o testech podvozku.
https://twitter.com/rheinmetal...Pánové, pojďme si to přiznat otevřeně. Caesar není vyloženě špatná volba, ale do volby dobré a ideální má na míle daleko.
Pánové, pojďme si to přiznat otevřeně. Caesar není vyloženě špatná volba, ale do volby dobré a ideální má na míle daleko.
Neviem ako to povedať, aby to moc nebolelo, ale my sme Vám to vraveli ;-) Caesar je dobrá volba do Mali a podobne. Na tento typ vojny sa nie úplne hodí, no. Ale tak dúfajme aspoň ...Zobrazit celý příspěvek
Neviem ako to povedať, aby to moc nebolelo, ale my sme Vám to vraveli ;-)
Caesar je dobrá volba do Mali a podobne. Na tento typ vojny sa nie úplne hodí, no.
Ale tak dúfajme aspoň v to podavacie rameno municie.Skrýt celý příspěvekTak my jsme to věděli :-D, ale našemu MO se bohužel nechtělo platit za Pz2000 nebo K9, Archery či Paladiny, nebo počkat na CSG co vymyslí s Ditou či hodit HX3 na Tatru. No pak tu ...Zobrazit celý příspěvek
Tak my jsme to věděli :-D, ale našemu MO se bohužel nechtělo platit za Pz2000 nebo K9, Archery či Paladiny, nebo počkat na CSG co vymyslí s Ditou či hodit HX3 na Tatru. No pak tu je EVA, o které moc nevím + -, pak jistá další houfnice od našich východních přátel, která ale byla nastřelená cenou tak, že to už jsme mohli mít ty K9 nebo Pz2000, no a pak zbývá nabídka s nejvýhodnější cenovkou a spoluprací s Francií a to je César.
Stačilo, aby Konštrukta řekla normální cenu a její šance by byla rozhodně vyšší.Skrýt celý příspěvekKonštrukta zase tak moc cenu nenadstřelila, stačí se podívat jak po rozhodnutí, že to bude "nejlevnější" Caesar se začala z francouzské strany šroubovat cena nahoru, ale to už ...Zobrazit celý příspěvek
Konštrukta zase tak moc cenu nenadstřelila, stačí se podívat jak po rozhodnutí, že to bude "nejlevnější" Caesar se začala z francouzské strany šroubovat cena nahoru, ale to už ostatní varianty byly mimo hru. Výsledný rozdíl pak nebyl tak velký při porovnání klacku na náklaďáku a věžové houfnice.Skrýt celý příspěvek
Scotty ale vy ste si "nabídku" nepýtali ani od Nexteru. Bolo to čisto papierové porovnanie z "prieskumu trhu" a povedali ste, že Zuzana by stála o 50% viac, tak ste vybrali Caesar ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty ale vy ste si "nabídku" nepýtali ani od Nexteru. Bolo to čisto papierové porovnanie z "prieskumu trhu" a povedali ste, že Zuzana by stála o 50% viac, tak ste vybrali Caesar za 8,5 miliardy kč. Lenže Konštrukta povedala že by tie húfnice vedela dodať za 6,5 miliardy kč a zrazu hups, cena nových Caesarov klesla na 6,5 miliardy kč tiež. Celkom úsmevné sledovať tento nákup.Skrýt celý příspěvek
Aby som to priblížil ak niekto tento nákup nesledoval. MO ČR si spravilo "marketingovú štúdiu" a "štúdiu uskutočniteľnosti", ktoré nazvalo "prieskum trhu", v ktorom porovnali 8 ...Zobrazit celý příspěvek
Aby som to priblížil ak niekto tento nákup nesledoval. MO ČR si spravilo "marketingovú štúdiu" a "štúdiu uskutočniteľnosti", ktoré nazvalo "prieskum trhu", v ktorom porovnali 8 modelov húfnic. Caesar vyšiel na 1. mieste, Zuzana II na 2. mieste. Dôvodom odmietnutia Zuzana II bola vraj o 50% vyššia cena, čo malo byť mimo finančné možnosti AČR. MO ČR na základe tejto štúdie začal rokovania s Nexterom, ktorý ale oznámil že nákup Caesaru bude o 60% (!) drahší. Vedenie Konštrukty sa proti MO ČR ohradilo že cenovka na húfnice Zuzana 2 je 6,5 miliardy kč. MO ČR samozrejme vydalo prehlásenie že Caesar vyhral podľa zadania súťaže právom a Metnar informoval vládu o nákupe že nakupovať sa bude Caesar. Po jednaniach je cenovka na Caesary 6,5 miliardy, teda taká istá ako ponuka Konštrukty na Zuzany II. Zmluva k nákupu tu https://ekonomickydenik.cz/wp-... Nákup obsahuje 52 ks húfnic Caesar s príslušenstvom, dokumentáciou, náradím, pohotovostnú zásobu náhradných dielov, trenažérom, učebňou a delostreleckou muníciou na vykonanie vojskových skúšok. K skvelému nezmyselnému a sfušovanému nákupu gratulujem.Skrýt celý příspěvek
Sgt Murphy- to bylo v době, kdy nám vládl Babiš( toho neznáte :D) a on měl telefonní číslo na Marcona, jak se s ním chlubil. Nyní už se asi nedá nic dělat, šance ještě byla v ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy- to bylo v době, kdy nám vládl Babiš( toho neznáte :D) a on měl telefonní číslo na Marcona, jak se s ním chlubil. Nyní už se asi nedá nic dělat, šance ještě byla v době, kdy Nexter prapodivně začal šroubovat cenu a prosazoval výhradně svou munici.Skrýt celý příspěvek
Scotty Protože nedošlo na žádné reálné testy a žádný če sky voják si před výběrem nemohl ani vyzkoušet vystřelit s Caesaru, tak nikdy už netjistime, která nabídka byla lepší. ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Protože nedošlo na žádné reálné testy a žádný če sky voják si před výběrem nemohl ani vyzkoušet vystřelit s Caesaru, tak nikdy už netjistime, která nabídka byla lepší. Jednoduše se prostituti anofertu rozhodli a bylo vymalováno.Skrýt celý příspěvek
Zuzana by Vás vyšla menej ako Caesar, ak by ste ju chceli v tej istej výbave ako ten Caesar. Čiže bez systémov elektronického boja, SRP (to obstarávate v samostatnom tendri za ...Zobrazit celý příspěvek
Zuzana by Vás vyšla menej ako Caesar, ak by ste ju chceli v tej istej výbave ako ten Caesar.
Čiže bez systémov elektronického boja, SRP (to obstarávate v samostatnom tendri za 1,7mld), keramickeho panciera (lebo Vám evidentne stačí menšia odolnosť a nepotrebujete ochranu posádky L4), bez M2 Browning,...
Toto všetko bolo v cene Zuzany zo slovenského nákupu a caesar to nemá lebo je to jednoduchá húfnica pre zabezpečenie vplyvu Francúzov v bývalých kolóniách v Afrike.
Pz2000, ktorý Nemci ponúkli Ukrajine za 17mil€ kus, ste nemohli mať za cenu Zuzany 6mil€ s DPH ;-) Ani K9 nebude stáť menej ako 10mil€.Skrýt celý příspěvekTak jestli bude mít Caesar rušiče (protože ten "EW" na Zuzaně nic jiného není) není jasné (Francouzi je nabízejí). Detailní specifikace zatím k dispozici není. To kolik zaplatilo ...Zobrazit celý příspěvek
Tak jestli bude mít Caesar rušiče (protože ten "EW" na Zuzaně nic jiného není) není jasné (Francouzi je nabízejí). Detailní specifikace zatím k dispozici není.
To kolik zaplatilo OSSR za DELOSYS by mě tedy zajímalo. Předpokládám že nic protože máte licenci už koupenou.
Zbraň pro vlastní ochranu bude patrně Caesar mít. Alespoň z prezentované makety to tak vypadá.
Ceny šli nahoru. Dnes by Zuzana rozhodně nestála to co před 4 lety.Skrýt celý příspěvekScoty: "Ceny šli nahoru. Dnes by Zuzana rozhodně nestála to co před 4 lety." Práve preto sa pýtajú záväzné cenové ponuky od uchádzačov. Čo ste nespravili a následne preplatili, ...Zobrazit celý příspěvek
Scoty:
"Ceny šli nahoru. Dnes by Zuzana rozhodně nestála to co před 4 lety."
Práve preto sa pýtajú záväzné cenové ponuky od uchádzačov. Čo ste nespravili a následne preplatili, keďže ste oznámili víťaza na základe prieskumu trhu (!!) Kebyže si ich v 2018/2019 vypýtate, tak Vám garantuje tú istú cenu pre OSSR alebo nižšiu podľa toho čo všetko neobjednáte. To však MOČR nezvládlo.
SRP nie je len software ale aj hardware na ktorom beží. Ten si výrobca dodáva sám. DELOSYS sa neustále upgraduje. Posledný prebehol 2019/20 práve kvôli dovývoja Zuzany, ktorý žiadali OSSR podľa svojej špecky.
EW Zuzany nie sú len rušiče. Prečítaj si zmluvu. Máš tam čo všetko musí zvládnuť.
Koľko bude stáť Zuzana dnes uvidíme z predajnej ceny pre Ukrajinu.
"Tak jestli bude mít Caesar rušiče.. Detailní specifikace zatím k dispozici není" celkom smutné že míňajú a nikto nevie za čo...Skrýt celý příspěvekScotty je úplne jedno koľko by to stálo dnes. Keď ste tie húfnice kupovali, vyšli vás Caesary aj Zuzany II narovnako. Ponuku od Konštrukty ste mali 6,5 miliardy a nakupujete od ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty je úplne jedno koľko by to stálo dnes. Keď ste tie húfnice kupovali, vyšli vás Caesary aj Zuzany II narovnako. Ponuku od Konštrukty ste mali 6,5 miliardy a nakupujete od Nexteru na 6,5 miliardy. Bodka. O triedu horšie húfnice, ale hlavne že to nie je od Slovákov, lebo pchať sa do riti Frantíkom sa vám páčilo viac.Skrýt celý příspěvek
Pravda ještě zadýmovací granáty. Ty může mýt Caesar taky.
To že není veřejně dostupná detailní specifikace nepovažuji za nic nenormálního. Spíš naopak.Pravda ještě zadýmovací granáty. Ty může mýt Caesar taky.
To že není veřejně dostupná detailní specifikace nepovažuji za nic nenormálního. Spíš naopak.Že nie? :D Však to v tej dobe povedal samotný generálny riaditeľ Konštrukty že máte ponuku za 6,5 miliardy na Zuzany II, hneď ste vypochodovali s vyhlásením že máte najlepšiu ...Zobrazit celý příspěvek
Že nie? :D Však to v tej dobe povedal samotný generálny riaditeľ Konštrukty že máte ponuku za 6,5 miliardy na Zuzany II, hneď ste vypochodovali s vyhlásením že máte najlepšiu ponuku od Nexteru na 8,5 miliardy a Zuzany sú od nich údajne o 50% drahšie.Skrýt celý příspěvek
https://www.euro.cz/byznys/cis... Citujem: Už v červnu totiž ministerstvo prohlásilo, že slovenská děla ...Zobrazit celý příspěvek
https://www.euro.cz/byznys/cis... Citujem: Už v červnu totiž ministerstvo prohlásilo, že slovenská děla jsou nad české finanční možnosti. „Pro představu uvedu porovnání s houfnicí Zuzana 2. Za jedno dělo Caesar by ministerstvo obrany mělo zaplatit 105 milionů korun, dle studie proveditelnosti a předchozích průzkumů trhu vycházela Zuzana 2 přibližně o 50 procent dráž,“ počítal tehdy Marek Vala, mluvčí resortu. S tím ale Slováci nesouhlasí. Podle Ušiaka by pořízení 52 kusů houfnic Eva vyšlo na méně než šest miliard korun, v případě děla Zuzana 2 by to bylo zhruba 6,5 miliardy korun. Ušiak je generálny riaditeľ Konštrukty.Skrýt celý příspěvek
Jasne :D Generálny riaditeľ si naserie do huby aby poškodil vlastné meno, meno firmy aj a produktu ktorý predava? No asi nie. Ale pozri sa, vy máte zfušovaný nákup za 6,5 ...Zobrazit celý příspěvek
Jasne :D Generálny riaditeľ si naserie do huby aby poškodil vlastné meno, meno firmy aj a produktu ktorý predava? No asi nie. Ale pozri sa, vy máte zfušovaný nákup za 6,5 miliardy... mňa to netrápi ja sa len smejem :DSkrýt celý příspěvek
volba Caesaru je na tvé stupnici (není špatná-dobrá-ideální) přinejmenším ta dobrá až ideální. Dobrý je počet 52ks, ideální je podvozek, ideální je integrace munice, ideální je ...Zobrazit celý příspěvek
volba Caesaru je na tvé stupnici (není špatná-dobrá-ideální) přinejmenším ta dobrá až ideální. Dobrý je počet 52ks, ideální je podvozek, ideální je integrace munice, ideální je rychlost palby, dobrý je shoot and scoot. O tom jestli je dobrý nebo ideální věží nezakrytý závěr děla jsme se tu už x-krát dohadovali. Nynější válka docela ukazuje, že obrněná krabicová vozidla dostanou zásah, který zahubí celou osádku a nic z nich nezbyde, protože výbuch uvnitř krabice je jako zážeh v hilzně a konečná. Takže cesta je osádku tam vůbec nemít (DITA, Sigma, HX3) nebo paradoxně může být aspoň malá šance přežít na otevřeném terénu, tj. obsluha Caesaru.Skrýt celý příspěvek
Sorry kámo, to čo si napísal je úplná sprostosť. Ak 155 mm HE granát zasiahne vozidlo, je úplne jedno či je to Zuzana II, Caesar, HX3 či čokoľvek iné, osádka umrie a je úplne jedno ...Zobrazit celý příspěvek
Sorry kámo, to čo si napísal je úplná sprostosť. Ak 155 mm HE granát zasiahne vozidlo, je úplne jedno či je to Zuzana II, Caesar, HX3 či čokoľvek iné, osádka umrie a je úplne jedno či sedí vo veži, vpredu v kabíne alebo sa nachádza v bezprostrednej blízkosti vozidla. Už samotný smrtiaci účinok tohto granátu je pre nekrytú pechotu na vzdialenosť 150 m. Samozrejme pri priamom či blízkom zásahu dôjde k okamžitému výbuchu vezenej munície, ktorý vozidlo rozmetá na kusy. Výhoda Zuzany II je, že oproti Dite, Sigme či HX3 môže byť nabíjaná aj manuálne ak dôjde napríklad k poruche automatu. Výhodou oproti nekrytej osádke je pancierové krytie proti črepinovému účinku granátov, ktorý ako som spomínal je smrtiaci na 150 m, použitiu ZHN či priestor plne klimatizovaný a vyhrievaný. Naše Zuzany sú pancierované na level 3 (prípadne môže byť level 4), takže umožnia prežitie osádky pri dopade granátu do 60 m resp. 30 m od vozidla, ak to bude Caesar osádka bude s najvyššou pravdepodobnosťou mŕtva či s ťažkými zraneniami.Skrýt celý příspěvek
Proč hned přímý zásah 155 granátem ? Ne že by k tomu nedošlo, ale je celá řada např. menších kamikadze dronů, které nemají takový výbušný účinek, ale když zažehnou munici ve věži, ...Zobrazit celý příspěvek
Proč hned přímý zásah 155 granátem ? Ne že by k tomu nedošlo, ale je celá řada např. menších kamikadze dronů, které nemají takový výbušný účinek, ale když zažehnou munici ve věži, tak teprve pak je ohňostroj. Každý ví, že třeba ruské tanky vybuchují a zabíjejí své osádky, zatímco západní tanky až tak často ne a že je to způsobeno uložením munice mimo krabici západního tanku. Ochrana osádky věže proti ZHN a klimatizace je u Dity, Sigmy a HX3 vyřešená tak, že tam žádná osádka nesedí. V Caesaru osádka většinu času sedí v pancéřované kabině auta, pouze na krátký čas během střelby jde ven.Skrýt celý příspěvek
Jura99 nech trafí akúkoľvek húfnicu čokoľvek, tak je úplne jedno či sedí posádka v kabíne alebo kde. Si pozri tie roztrhané Msty. Zároveň bojuješ proti fyzikálnym zákonom, keď ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 nech trafí akúkoľvek húfnicu čokoľvek, tak je úplne jedno či sedí posádka v kabíne alebo kde. Si pozri tie roztrhané Msty.
Zároveň bojuješ proti fyzikálnym zákonom, keď trvdíš že ľahká slabo chranena hunica ala Caesar prežie lepšie ako ta dobre chránena.Skrýt celý příspěvekCaesar na podvozku 8x8 vezie 30 ks delostreleckých granátov 155 mm a 30 ks zápaliek. Štandardný granát 155 mm HE nesie cca 6 ks výbušniny a zápalka cca ďalších 6 kg výbušniny. Teda ...Zobrazit celý příspěvek
Caesar na podvozku 8x8 vezie 30 ks delostreleckých granátov 155 mm a 30 ks zápaliek. Štandardný granát 155 mm HE nesie cca 6 ks výbušniny a zápalka cca ďalších 6 kg výbušniny. Teda vozidlo nesie celkovo 360 kg výbušnín. fakt si myslíš že je rozdiel keď ti to prdne či sedíš priamo v pri tom alebo o dva metre ďalej krytý pár mm plechom?Skrýt celý příspěvek
:D Krista Jura ty fakt si myslíš že osádka v Dita by prežila lebo sedí v kabíne a nie vo veži? Dita vezie 40 ks granátov a náplní, to je skoro pol tony výbušnín :D kámo ty máš ...Zobrazit celý příspěvek
:D Krista Jura ty fakt si myslíš že osádka v Dita by prežila lebo sedí v kabíne a nie vo veži? Dita vezie 40 ks granátov a náplní, to je skoro pol tony výbušnín :D kámo ty máš dobré predstavySkrýt celý příspěvek
osadka veze Dity by prezila urcite, protoze tam zadna nesedi.
Hevonen: prave na tancich vychodni vs. zapadni skoly je videt rozdil v sanci na preziti osadky.osadka veze Dity by prezila urcite, protoze tam zadna nesedi.
Hevonen: prave na tancich vychodni vs. zapadni skoly je videt rozdil v sanci na preziti osadky.Sgt: munice u Caesaru je ve schranach na šasi auta, to se muze rozletet po okoli bez iniciace, zatimco munice v uzavrenem prostoru exploduje na 100%. Opet analogie s temi tanky.
Sgt: munice u Caesaru je ve schranach na šasi auta, to se muze rozletet po okoli bez iniciace, zatimco munice v uzavrenem prostoru exploduje na 100%. Opet analogie s temi tanky.
to neni teorie, ale fyzika. Asi jsi nevidel treba zasazenej Grad ale pritom rozsypany nevybuchly rakety ? Prirozene je, ze exploze rozmeta predmety po okoli. Pritom inicuovat ...Zobrazit celý příspěvek
to neni teorie, ale fyzika. Asi jsi nevidel treba zasazenej Grad ale pritom rozsypany nevybuchly rakety ? Prirozene je, ze exploze rozmeta predmety po okoli. Pritom inicuovat sekundarni explozi to muze ale nemusi. V uzavrenem prostoru skoro vzdy ano.Skrýt celý příspěvek
Tak ešte raz. Píšeš že posádka húfnice DITA prežije, lebo je chránená kabínou level 1, ktorá zabezpečuje ochranu voči výbuchu 155 mm granátu na 100 metrov. Zdá sa ti že to auto je ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ešte raz. Píšeš že posádka húfnice DITA prežije, lebo je chránená kabínou level 1, ktorá zabezpečuje ochranu voči výbuchu 155 mm granátu na 100 metrov. Zdá sa ti že to auto je dlhé 100 metrov? Mne nie. Auto nesie 40 ks 155 granátov a 672 kg náplní (pokiaľ počítam BCMS). Vieš čo spraví 672 kg čierneho prachu? Z DITY veľa malého šrotu rozptýleného do niekoľko sto metrov a aj keby tí kabína ostala v celku, tak poletí veľmi ďaleko preč. Očividne nemáš najmenšiu potuchu čo spraví hoci 1 taký delostrelecký granát.
K Caesaru, opäť. 30 ks granátov nie sú voľne uložené ako píšeš, ale v pancierovej schránke. Nie sú tam o nič menej pokope ako v nabíjacom automate v Zuzany II. V druhej pancierovej schránke je 504 kg náplní s pušným prachom. Pokope. Keď to buchne, tá osádka nemá najmenšiu šancu prežiť. Je jedno či bude v kabíne alebo sa pohybovať v bezprostrednej blízkosti húfnice pri nabíjaní.
Keďže nemáš najmenšiu predstavu čo to je, tu je výbuch 5 libier (2,3 kg čierneho prachu) verzus auto. My sa bavíme o výbuchu pol tony a myslím si, že keď sú pokope v jednej schránke úplne v pohode stačí výbuch jednej kumulatívnej hlavice alebo granátu na to, aby buchli všetky naraz, nie ako ty píšeš že sa rozletia po okolí. To nie sú rakety a GRAD, opäť zrovnávaš neporovnateľné. https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekosadka Dity prezije, protoze ve vezi vubec neni. V kabine jsou dva, ale mohou to ovladat po tabletu vzdalene (pokud to stoji na palpostu).
osadka Dity prezije, protoze ve vezi vubec neni. V kabine jsou dva, ale mohou to ovladat po tabletu vzdalene (pokud to stoji na palpostu).
Tak dobrý podvozek je určitě, ale rozhodně ne díky Nexteru :-D. Počet se shodneme, že to fajn je. Munice a rychlost palby, to jaksi umí i jiní účastníci tenderu a to samé shoot and ...Zobrazit celý příspěvek
Tak dobrý podvozek je určitě, ale rozhodně ne díky Nexteru :-D. Počet se shodneme, že to fajn je. Munice a rychlost palby, to jaksi umí i jiní účastníci tenderu a to samé shoot and scoot. Při přímém zásahu nebo blízkém zásahu je to jedno a vozidlo stejně bude zničené, když to dopadne blízko, nebo se bude potloukat kolem jednotka lehké pěchoty nepřítele, tak je lepší když mám posádku, munici i závěr chráněný. Páč střepiny a projektily nepřítele nejsou dobrý kamarád.
Prostě mě přijde škoda, že se tu pořád mluví o podpoře domácího zbrojního průmyslu a co nejvíc si vyrábět u nás (což u různých "modernizací" BVP nebo T-72 je hloupost, leda jako uloženky nebo AZ) a pak když je možnost, protože houfnice tu děláme, tak vezmeme klacek na Tatře od Francouzů. To samé drony, v těch menších kategoriích máme schopnosti si to vyrábět sami, ale to by někdo z MO musel přijít se zadáním...Skrýt celý příspěvekta "chráněná" munice je právě otázkou. Chráněná je na ruských tancích a podle toho to celé vybuchuje a nechráněná je na západních tancích a lítá to ven do otevřeného prostoru. ...Zobrazit celý příspěvek
ta "chráněná" munice je právě otázkou. Chráněná je na ruských tancích a podle toho to celé vybuchuje a nechráněná je na západních tancích a lítá to ven do otevřeného prostoru. Jinak paradoxně je samotné dělo zahraniční v obou případech, u Caesara je francouzské a u Z2 je slovenské, takže z hlediska podpory domácího průmyslu jsou oba případy srovnatelné, naše jsou podvozky. O vzájemné podpoře ve V4 nebo CZ-SK si není třeba dělat iluze, viz. nákup BOV 8x8, ale i pokud budou kupovat pušky nebo cvičná letadla, věřím že nebudou česká.Skrýt celý příspěvek
Já měl na mysli DITU. To je právě to. Ona je chráněná před municí menší ráže a šrapnely, narozdíl od té na Césaru, naopak když dojde k penetraci tak je lepší, když to lítá ...Zobrazit celý příspěvek
Já měl na mysli DITU. To je právě to. Ona je chráněná před municí menší ráže a šrapnely, narozdíl od té na Césaru, naopak když dojde k penetraci tak je lepší, když to lítá ven.
BOV už je dané, že Slováci berou Patrii a co se těch 47 000 ÚP týče. Uvidíme.Skrýt celý příspěvek
Už je to klišé, ale na nákup zbraní se dá dívat z taktického, operačního, strategického a politického hlediska. Strategické a politické je vždy to nejdůležitější. Samotné parametry ...Zobrazit celý příspěvek
Už je to klišé, ale na nákup zbraní se dá dívat z taktického, operačního, strategického a politického hlediska. Strategické a politické je vždy to nejdůležitější.
Samotné parametry zbraně, ač o těch se vede vždy ta nejzuřivější diskuze v médiích, hrají při nákupu (myslím u těch, kteří skutečně rozhodují o nákupu) tu nejmenší roli.Skrýt celý příspěvekSouhlas, ale v tomto případě byly "strategické" leda tak Babišovy dotace z EU. To nelze popřít.
Souhlas, ale v tomto případě byly "strategické" leda tak Babišovy dotace z EU. To nelze popřít.
To rozhodně ano. Otázka je zda je to tak dobře. Nebo jestli není lepší udělat vyrovnanější váhu mezi jednotlivými parametry na všech úrovních. Je totiž pěkné, že to odklepne někdo ...Zobrazit celý příspěvek
To rozhodně ano. Otázka je zda je to tak dobře. Nebo jestli není lepší udělat vyrovnanější váhu mezi jednotlivými parametry na všech úrovních. Je totiž pěkné, že to odklepne někdo kdo v tom sedět nebude, nebo někdo kdo moc neví, která bije (nebo nejhůř kdo přesně ví, která bije, ale kdo neokrádá stát, okrádá rodinu) a pak tu máme dost pochybné výběry techniky a zvláštní průběhy výběrových řízeních.Skrýt celý příspěvek
Všichni kolem kupují automatické houfnice s otočnou věží........., jen AČR si vybrala manuálně nabíjenou, která umí jen vpřed +/- nějaký ten stupeň
Všichni kolem kupují automatické houfnice s otočnou věží........., jen AČR si vybrala manuálně nabíjenou, která umí jen vpřed +/- nějaký ten stupeň
Ako čítam tu tie komenty, niektorým začína byť dosť horúco :) ajajaj. A prečo vlastne?
Ako čítam tu tie komenty, niektorým začína byť dosť horúco :) ajajaj. A prečo vlastne?
Rozveď svoju myšlienku trochu viac, takto nedáva moc zmysel.
Rozveď svoju myšlienku trochu viac, takto nedáva moc zmysel.
Na margo exportu "maďarských" LYNXov do iných krajín - to isté teraz sľubujú ...Zobrazit celý příspěvek
Na margo exportu "maďarských" LYNXov do iných krajín - to isté teraz sľubujú Grékom:
https://www-ptisidiastima-com.... Skrýt celý příspěvekNo, když tak koukám na tu masu, tak ZUZANA II. vypadá proti tomuto jako drobek :D , přitom bych si dovolil tvrdit, že výkonově to bude +- stejné, ale podvozek v terénu bude asi ...Zobrazit celý příspěvek
No, když tak koukám na tu masu, tak ZUZANA II. vypadá proti tomuto jako drobek :D , přitom bych si dovolil tvrdit, že výkonově to bude +- stejné, ale podvozek v terénu bude asi lepší ten tatrovácký.Skrýt celý příspěvek
Ale tá sa predsa zasekne v prvej mestskej križovatke tvaru T :)
Ale tá sa predsa zasekne v prvej mestskej križovatke tvaru T :)
:D zato ten pětinápravový podvozek co je o cca 3 m delší pojede bez problému jakýkoliv losí test :)
:D zato ten pětinápravový podvozek co je o cca 3 m delší pojede bez problému jakýkoliv losí test :)
celková délka včetně hlavně nebude delší, spíš tipuju ten HX3 10x10 může být o trochu kratší
celková délka včetně hlavně nebude delší, spíš tipuju ten HX3 10x10 může být o trochu kratší
To ale nejspíše nemyslíte vážně, že ne? Dyť jen to kolo má průměr přes 1,3 m! A to se ani nebavím o tom, že tu bude těžká potvora, pokud musí mít 5 náprav.
To ale nejspíše nemyslíte vážně, že ne? Dyť jen to kolo má průměr přes 1,3 m! A to se ani nebavím o tom, že tu bude těžká potvora, pokud musí mít 5 náprav.
otecko: nehledal jsem parametry, pouze odhadem, obe houfnice jsou L52, takze hlaven je stejne dlouha, krabice veze se u Z2 urcite nezda kratsi, previs za vezi se zda u Z2 spis ...Zobrazit celý příspěvek
otecko: nehledal jsem parametry, pouze odhadem, obe houfnice jsou L52, takze hlaven je stejne dlouha, krabice veze se u Z2 urcite nezda kratsi, previs za vezi se zda u Z2 spis delsi. Takze proto jsem tvrdil, ze cela delka houfnic (az po ustovou brzdu) bude +/- stejna. Ta HX3 ma nataceci zadni napravu, to ji dost zlepsi manevrovatelnost.Skrýt celý příspěvek
flanker.jirka- počkej, co vím, tak u těchto terénních náprav se počítá 12 tun na nápravu, případně 10 tun na přední. Chceš mi tvrdit, že to bude mít munici 12 tun? Tak to bude ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka- počkej, co vím, tak u těchto terénních náprav se počítá 12 tun na nápravu, případně 10 tun na přední. Chceš mi tvrdit, že to bude mít munici 12 tun? Tak to bude muničák!
Jura99, jenže z Zuzany je hlaveň předsunutá o 3 m před kabinu, zato tady je za kabinou. Takže celkově je to delší, to snad musíš uznat. A pokud jak píše
flanker.jirka ještě plné zásoby munice, tak to bude mít přes 46 tun bezpochyby. A přitom se mi to fakt zdá jako vysoká krabice s na houby těžištěm, dobrá tak na asfalkty. Ale klidně se necháp přesvědčit, ovšem bez ideologie T křižovatek, prosím.Skrýt celý příspěvekotecko 12 tun munice určitě ne. 60 nábojů má cca 4,5 tuny. Jde o rozložení zátěže a stabilitu. Více náprav umožní menší měrné zatížení na nápravu a tím se lepší průchodnost ...Zobrazit celý příspěvek
otecko
12 tun munice určitě ne. 60 nábojů má cca 4,5 tuny. Jde o rozložení zátěže a stabilitu. Více náprav umožní menší měrné zatížení na nápravu a tím se lepší průchodnost terénem než kdyby to celé bylo pouze 8x8.Skrýt celý příspěvek
Rychlost zbrojení Maďarska je extrémní. Být Slovákem, tak bych se každý den modlil za existenci NATO ještě dalších 10 let.
Rychlost zbrojení Maďarska je extrémní. Být Slovákem, tak bych se každý den modlil za existenci NATO ještě dalších 10 let.
NATO nezasiahne ak ide o stret dvoch členov. Už sa to raz stalo a v podstate deje doteraz
NATO nezasiahne ak ide o stret dvoch členov. Už sa to raz stalo a v podstate deje doteraz
Turecko a Grécko spolu bojovali od vstupu NATO na tureckom alebo greckom území?
Niečo co by dovolovalo aktivovať článok 5 a požiadať clenov NATO o pomoc?Turecko a Grécko spolu bojovali od vstupu NATO na tureckom alebo greckom území?
Niečo co by dovolovalo aktivovať článok 5 a požiadať clenov NATO o pomoc?
Grécko -Turecka kríza 2020 nemala ďaleko od vojny, vojne zabránila podpora Francie a Talianska. Mal som možnosť zažiť hustú atmosféru na Santorini v tom roku, každodenne prelety ...Zobrazit celý příspěvek
Grécko -Turecka kríza 2020 nemala ďaleko od vojny, vojne zabránila podpora Francie a Talianska. Mal som možnosť zažiť hustú atmosféru na Santorini v tom roku, každodenne prelety F16. V kaldere Santorini sa ukrývala francúzska fregata.Skrýt celý příspěvek
Nebyli tam poprvé. Zažil jsem asi nějaké cvičení na Kosu v 2016. Francouzi jsou až takoví spojenci? Každopádně Turecko zbrojí o 100 šest a vyvíjí (a zavádí) spoustu vlastní ...Zobrazit celý příspěvek
Nebyli tam poprvé. Zažil jsem asi nějaké cvičení na Kosu v 2016. Francouzi jsou až takoví spojenci?
Každopádně Turecko zbrojí o 100 šest a vyvíjí (a zavádí) spoustu vlastní techniky. To Řecko nedělá ani zdaleka. Turecko je aktuálně známé svými drony. Vyvíjí moderní PVO. Společně pracuje na vlastních tancích, má v plánu letadlovku,...Skrýt celý příspěvekÚtok Rafale na tureckú základňu v Líbyi v juli 2020 (nie je zname ci boli Egyptske alebo ...Zobrazit celý příspěvek
Útok Rafale na tureckú základňu v Líbyi v juli 2020 (nie je zname ci boli Egyptske alebo Francuzske):
https://thearabweekly.com/rafa...
Predchádzala tomu šarvátka pri pobreží Líbye v júni 2020, keď francúzi chceli vynútiť embargo NATO a zabrániť tureckej nákladnej lodi previezť zbrane do Líbye. Fregaty po sebe mierili delami.Skrýt celý příspěvekKed sa chcete pobavit, legendarne video ako sa Erdoganov poradca Casin, taky turecky Solovyov, vyhraza americanom na greckych zakladniach 16:50 ...Zobrazit celý příspěvek
Ked sa chcete pobavit, legendarne video ako sa Erdoganov poradca Casin, taky turecky Solovyov, vyhraza americanom na greckych zakladniach 16:50
https://www.youtube.com/watch?...
https://greekcitytimes.com/202... Skrýt celý příspěvek
Treščie vojny napr. Nešlo o plnohodnotný kinetický stret (naviac špecifické a veľmi strategické postavenie Islandu, ktoré zvyšovalo jeho výtlak u dominantnej veľmoci-USA), ale dáva ...Zobrazit celý příspěvek
Treščie vojny napr. Nešlo o plnohodnotný kinetický stret (naviac špecifické a veľmi strategické postavenie Islandu, ktoré zvyšovalo jeho výtlak u dominantnej veľmoci-USA), ale dáva to určitú rámcovú predstavu. Potom samozrejme história Turecko-Gréckych sporov. NATO je geografická, priestorovo orientovaná aliancia, dizajnovaná proti "východnej hrozbe". Aj s ohľadom na rozhodovacie procesy - NATO pravdepodobne priamo nezasiahne proti stretu jeho dvoch členov.Skrýt celý příspěvek
Myslím si, že to urychlené zbrojení Maďarska má (mělo) sloužit tomu, až si z ruskem budou dělit Ukrajinu.
Myslím si, že to urychlené zbrojení Maďarska má (mělo) sloužit tomu, až si z ruskem budou dělit Ukrajinu.
To takhle zni jako vyhozeny penize :)
To takhle zni jako vyhozeny penize :)
Nepovedal by som. Maďarsko robí v EÚ Rusku užitočného idiota a to zadarmo nebude. Čo asi tam môže chcieť národ so storočným komplexom?
Nepovedal by som. Maďarsko robí v EÚ Rusku užitočného idiota a to zadarmo nebude. Čo asi tam môže chcieť národ so storočným komplexom?
Víme kolik stál třeba PAKS? Třeba byl za více než příznivou cenu...
Víme kolik stál třeba PAKS? Třeba byl za více než příznivou cenu...
Presne tak. Putin financuje Orbanovi 80% projektu - 10mld € , vystavba Paks II zacala minuly ...Zobrazit celý příspěvek
Presne tak. Putin financuje Orbanovi 80% projektu - 10mld € , vystavba Paks II zacala minuly rok.
https://www.world-nuclear-news... Skrýt celý příspěvek
To si nemyslím. Zbrojení začalo dřív a Putinuv plán přišel později. Obsazení celé UA a poražení Kyjeva byla akce šitá horkou jehlou. Možná to byl dlouhodobý plán Putina. Nikdo mimo ...Zobrazit celý příspěvek
To si nemyslím. Zbrojení začalo dřív a Putinuv plán přišel později. Obsazení celé UA a poražení Kyjeva byla akce šitá horkou jehlou. Možná to byl dlouhodobý plán Putina. Nikdo mimo Rusko o tom rozhodne nevěděl.Skrýt celý příspěvek
A preco, zo Slovenskeho pohladu sme na tom historicky neboli nikdy lepsie pripraveny. V predchadzajucich stretoch sme mali bud oddiel dobrovolnikov poskladany zvacsa z ...Zobrazit celý příspěvek
A preco, zo Slovenskeho pohladu sme na tom historicky neboli nikdy lepsie pripraveny. V predchadzajucich stretoch sme mali bud oddiel dobrovolnikov poskladany zvacsa z univerzitnych studentov (1848) alebo jeden den staru armadu bez tazkych zbrani a bez vybudovanej a funkcnej velitelskej struktury (1938)...a nedopadlo to pre nas nijak tragicky.
Teraz sme skresali na minimum hospodarsky a populacny rozdiel.
Z druhej strany, tiez, to co kupuju Madari nie su ziadne zmysluplne vojnove pocty. Jedine, ze by im Rusi predali ich zazracny plan na taku maximalne trojdnovu specialnu operaciu.Skrýt celý příspěvekAle já netvrdím, že Slovensko není připravené. Jenže rozjetý trend Maďarska je prostě jiný, než ten na Slovensku nebo v ČR. Pokud bude pokračovat stejným tempem, tak se nůžky budou ...Zobrazit celý příspěvek
Ale já netvrdím, že Slovensko není připravené. Jenže rozjetý trend Maďarska je prostě jiný, než ten na Slovensku nebo v ČR. Pokud bude pokračovat stejným tempem, tak se nůžky budou velice rychle rozevírat.
Pořád tu všichni z nějakého pošahaného důvodu žijí v přítomnosti. Představa výhledu na dekády do budoucna je, zdá se, asi nepochopitelná. O spojence může každý lehce přijít, o NATO může přijít, EU může padnout,...Čekají nás extrémně těžké časy, kdy bude obecně málo jídla a vody a bude probíhat celosvětová migrace. Ona už začala, jen k nám nedospěla. Stejně tak musíme očekávat energetickou chudobu. To jsou problémy dalších dekád, které změní zahraniční vztahy k nepoznání zcela jistě a rapidně. To je důvod proč mít armádu silnou. Minimálně do UA krize, to ČR nebo SK rozhodně nechápali.Skrýt celý příspěvek
Představa, že Maďarsko zaútočí na Slovensko, je směšná. Slovensko je spojencem Polska a může počítat s polskou pomocí, a i když je možné, že polské jednotky nevstoupí na maďarské ...Zobrazit celý příspěvek
Představa, že Maďarsko zaútočí na Slovensko, je směšná. Slovensko je spojencem Polska a může počítat s polskou pomocí, a i když je možné, že polské jednotky nevstoupí na maďarské území, budou bránit každý centimetr slovenské země, ctí spojenectví, ke kterému se Poláci zavázali.Skrýt celý příspěvek
aj v 39-tom to bolo pekné spojenectvo, však?
aj v 39-tom to bolo pekné spojenectvo, však?
Tak nejsme v roce 39, ze. Tehdy byla situace uplne jina a Slovensko zachranil Hitler. Polsko se od te doby zmenilo, polonacisticke zustalo jen Madarsko.
Tak nejsme v roce 39, ze. Tehdy byla situace uplne jina a Slovensko zachranil Hitler. Polsko se od te doby zmenilo, polonacisticke zustalo jen Madarsko.
Jak jsem psal výše. Geopolitiku nikdo neřeší. Krátkozraké vidění politického rozdělení na pár let dopředu je k ničemu. Někteří pochopili a budu armádu a někteří ne. Výhledově ...Zobrazit celý příspěvek
Jak jsem psal výše. Geopolitiku nikdo neřeší. Krátkozraké vidění politického rozdělení na pár let dopředu je k ničemu. Někteří pochopili a budu armádu a někteří ne. Výhledově čekají lidstvo velice tvrdé časy a garantují vám, že mnozí spojenci na nějaké spojenectví zapomenou velice rychle. Představa, že by Maďarsko zaútočilo na SK je zcestná nyní, ale nemusí tomu být za 20 let.Skrýt celý příspěvek
Tak to zase úplně pravda není, polská vláda se od té maďarské liší nejen postojem k Ukrajině a Rusku. Vnitropoliticky jsou jeden za 18 a druhý bez dvou za dvacet. Ještě před půl ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to zase úplně pravda není, polská vláda se od té maďarské liší nejen postojem k Ukrajině a Rusku. Vnitropoliticky jsou jeden za 18 a druhý bez dvou za dvacet. Ještě před půl rokem v PL běžela celkem nechutná protičeská kampaň.Skrýt celý příspěvek
Máš na mysli Adolfa a Josifa a ich rozdelenie Poľska?
Máš na mysli Adolfa a Josifa a ich rozdelenie Poľska?
Spojenectví jsou trvanlivé dokud jsou výhodné. Především my by jsme díky historickým zkušenostem němeli moc spoléhat na spojence. A co bude za 10 let a nebo za 15 let? Bude ještě ...Zobrazit celý příspěvek
Spojenectví jsou trvanlivé dokud jsou výhodné. Především my by jsme díky historickým zkušenostem němeli moc spoléhat na spojence. A co bude za 10 let a nebo za 15 let? Bude ještě vůbec NATO? To nevíme...Skrýt celý příspěvek
Prirodzeným regionálnym spojencom Slovenska je Česká republika.
Ospravedlňujem sa za rok 1939.Prirodzeným regionálnym spojencom Slovenska je Česká republika.
Ospravedlňujem sa za rok 1939.Lenže ich armáda je v rovnakých sračkach ako tá naša.
V prípade napadnutia Slovenska Maďarskom sa úplne logicky treba obrátiť na Rumunov a Poliakov.Lenže ich armáda je v rovnakých sračkach ako tá naša.
V prípade napadnutia Slovenska Maďarskom sa úplne logicky treba obrátiť na Rumunov a Poliakov.Tak to bych si úplně netroufal tvrdit, nedávno tu jeden SK voják popisoval zkušenosti ze cvičení s AČR a US Army. Nebudu citovat doslova (kdo chce může si to v těch 30k komentářů ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to bych si úplně netroufal tvrdit, nedávno tu jeden SK voják popisoval zkušenosti ze cvičení s AČR a US Army. Nebudu citovat doslova (kdo chce může si to v těch 30k komentářů dohledat v diskuzi o UA, já na to nemám trpělivost), ale bylo tam něco v tom smyslu, že US vojáci nevěřili
vlastním očím a čeští "chytali nerva" (to je skutečně citace) a dokonce to došlo tak daleko, že se čeští velitelé zastávali slovenského mužstva před slovenskými důstojníky, které jim dávalo nesmyslné rozkazy. Onen voják se vyjádřil, že většina SK důstojníků nemá zrovna kvalitní výcvik.Skrýt celý příspěvek
Armady CR a SR budou za deset let vypadat úplně ninak. Slovy klasika - svět se hnul. Dolud budou živí pamětníci Československa, tak československé vazby budou pevnější než ...Zobrazit celý příspěvek
Armady CR a SR budou za deset let vypadat úplně ninak. Slovy klasika - svět se hnul.
Dolud budou živí pamětníci Československa, tak československé vazby budou pevnější než jakekoliv jiné.
Smisenych manželství je dost i v soucasnosti a proto ty vazby budou i proto stale živé.
Pokud by Slovensko melo jednou zase nejake problemy s Madary, tak muze počítat s jednotkami dobrovolníků z Moravy i Čech.Skrýt celý příspěvekvěřím, že aktuální ruská agrese je anomálie, protože konvenční války jsou staromódní. V blízké budoucnosti budou problémy s robotickým vedení válek a také v kyberprostoru.
věřím, že aktuální ruská agrese je anomálie, protože konvenční války jsou staromódní. V blízké budoucnosti budou problémy s robotickým vedení válek a také v kyberprostoru.
Ano i ne. Logicky se každý stát rozhoduje dle vlastních zájmů a samozřejmě i dle momentální situace. Takže v hypotetickém maďarsko-slovenskem konfliktu si dovedu představit několik ...Zobrazit celý příspěvek
Ano i ne.
Logicky se každý stát rozhoduje dle vlastních zájmů a samozřejmě i dle momentální situace.
Takže v hypotetickém maďarsko-slovenskem konfliktu si dovedu představit několik scénářů české reakce:
Scénář 1: Maďarsko útočí s podporou dalšího státu (nejpravděpodobněji Ruska) - CZ jde do války na SK straně protože vliv RU je v rozporu s elementárními zájmy CZ
Scénář 2 Jedná se o čistě regionální konflikt s omezenými cíly (Komárno, Žitný ostrov a další převážně maďarsky mluvící regiony) - CZ vyhlašuje ozbrojenou neutralitu. Z hlediska CZ zájmů je celkem jedno komu patří Komárno.
Scénář 3, podobný jako 2, ale s tím rozdílem, že cílem HU je likvidace SK jako státu. CZ podporuje SK dodávkami zbraní, zpravodajskou podporou a pokud by situace na bojišti nevypadala dobře, tak i vstupem do války. CZ zájmem je existence SK jako nárazníku, takto velké posílení HU odporuje CZ zájmům v regionu, navíc uprchlická vlna jež by masivně zasáhla CZ by dlouhodobě vyvolávala obtížně zvladatelné problémy.
Scénář 4 Maďarsko si dojednalo podporu PL ve snaze naplnit odvěký sen obou zemí o společné hranici. (Tohle je reálnější než se zdá, snili o tom celé 20. století) - CZ podporuje SK a snaží se vytvořit koalici dalších zemí, které SK vojenský podpoří. Pokud se to podaří, jdeme do války.
Koalice HU + PL se na základě historických zkušeností vždy dříve nebo později obrátí proti CZ.
Scénář 5 - stejný jako číslo 1, pouze s tím rozdílem, že je to SK, které si zajistilo podporu RU - CZ vojensky podpoří HU.
Scénář 6 - Útočí SK (ve snaze odvést pozornost obyvatel od nějakých vnitropolitických problémů, uznávám, že to není moc pravděpodobné, uvádím spíše pro úplnost) CZ podporuje HU dodávkami, do konfliktu se nejspíš přímo nezapojí.
Pokud někdo bude mít zájem o seriózní diskuzi budu rád ( určitě jsem nevyjmenoval všechny možné eventuality), ale argumenty založené na emocích typu Slováci jsou naši bratři si odpusťte. Bratry mají lidé, státy mají zájmy (instituce emoce nemají).Skrýt celý příspěvekCo sa tyka postoja Cechov, tam si myslim, niet co riesit, sme si blizki a som si isty, ze akykolvek by bol postoj ceskej vlady, tak Cesi budu pomahat, ako sa len da a to puto medzi ...Zobrazit celý příspěvek
Co sa tyka postoja Cechov, tam si myslim, niet co riesit, sme si blizki a som si isty, ze akykolvek by bol postoj ceskej vlady, tak Cesi budu pomahat, ako sa len da a to puto medzi nami sa len umocni.
Tiez Madarsko samo osebe uz nie je realna vojenska hrozba pre Slovensko. Boli casy, ked to problem bol, lebo Madarsko malo nehoraznu populacnu, hospodarsku, materialnu a vojensku prevahu... a Slovensko to vtedy, tak ci tak ustalo, teraz je to viac menej vyrovnane.
Obrazne povedane, Slovensko za poslednych 100 rokov zmazalo prevahu, ktoru si Madarsko budovalo tych povestnych 1000 rokov.
Co sa tyka vojenstva, pocas druhej svetovej vojny vtedy len 2.6 milionove Slovensko bojovalo takmer s kazdym dookola vratane Madarska (9.7 mil), velmi dolezita spolocenska vola bojovat a prinasat obete sa neukazala byt problem.
Z mojho pohladu, ak sa pozrieme ako pre nas zle boli historicky rozdane karty, je Slovenska spolocnost prekvapivo schopna a casto boxuje ovela vyssiu ligu nez by sa mnohym pacilo...a co mne pride uplne uzasne, ze napriklad Trebisovsku posadku v 1938 v tzv. malej Slovensko - Madarskej vojne zorganizoval do obrany civil (miestny ucitel), lebo nemali este nahradu za vyhodenych CS dostojnikov a bol to v podstate jediny intelektual s organizacnymi skusenostami na mieste. Madari aj vdaka ich odporu nedosiahli takmer nic a Hitler zasiahol, az ked Slovensko premiestnilo narychlo 60.000 vojakov na vychod na protiofenzivu.
Samozrejme, svet sa meni a kazdi (vratane Slovakov) si musi branit svoje, ako najlepsie vie, ak Madari vyuziju Rusov, tak Slovensko bude celkom isto mat za chrbtom USA, VB, Polsko, Ukrajinu a Rumunsko.
Ak to skusi samo, tak vela stastia...kazdopadne to moze vojst do Madarskej historie ako dalsia trauma... do ich dlhej zbierky.Skrýt celý příspěvekMichalson Obávám se, že si nerozumíme. Já psal o hypotetickém maďarsko-slovenském konfliktu a českém zapojení do něj v reakci na tvrzení výše, že jsme přirození spojenci. Já ...Zobrazit celý příspěvek
Michalson
Obávám se, že si nerozumíme.
Já psal o hypotetickém maďarsko-slovenském konfliktu a českém zapojení do něj v reakci na tvrzení výše, že jsme přirození spojenci. Já tvrdím, že za jisté konstelace ano, za jisté nikoliv.
Protože nic jako přirozený či věčný spojenec neexistuje. Existují pouze přirozené a věčné zájmy. A ty jsou v případě ČR jasné, Rusko co nejdál a zároveň bránit přílišnému posilování sousedů.
A to o pomoci CZ občanů, ano asi by pomáhali, ale to je to co jsem do diskuse nechtěl tahat. Protože to je přesně ta emoce, takto jednají lidé. Stát musí chladně vyhodnotit co je v jeho zájmu.
Samozřejmě souhlas v tom, že je to spíš intelektuální cvičení (pravděpodobnost takového konfliktu je malá), ale přijde mi to zajímavější a přínosnější než hádky o houfnice.Skrýt celý příspěvekNesher
Rozumiem, aj uslachtily zamer to je, ale obavam sa, ze hufnice sa stali neoddelitelnou sucastou folkloru a svoju cestu si do akejkolvek diskusie najdu :)Nesher
Rozumiem, aj uslachtily zamer to je, ale obavam sa, ze hufnice sa stali neoddelitelnou sucastou folkloru a svoju cestu si do akejkolvek diskusie najdu :)Pokska chce útokem na Slovensko sousedit s Maďarskem? Jaké drogy jsi bral? Polsko má zájem o region takový, jaký je, žijeme v míru a v harmonii se Slovenskem, podnikáme společně. ...Zobrazit celý příspěvek
Pokska chce útokem na Slovensko sousedit s Maďarskem? Jaké drogy jsi bral? Polsko má zájem o region takový, jaký je, žijeme v míru a v harmonii se Slovenskem, podnikáme společně. Polsko má každopádně zájem osvobodit Ukrajinu a Bělorusko a obchodovat s nimi. Jakmile si navrhnete svou paranoiu, jako by Polsko chtělo zaútočit na všechny...Skrýt celý příspěvek
GSG Poslúchajte Kefalín, co Vy si predszavujeťe pod hentým slovom "hypoteticky a intelektuální cvičení"? Jinak doporučuji nastudovat něco z produkce ideologů PiS a obecně něco z ...Zobrazit celý příspěvek
GSG
Poslúchajte Kefalín, co Vy si predszavujeťe pod hentým slovom "hypoteticky a intelektuální cvičení"?
Jinak doporučuji nastudovat něco z produkce ideologů PiS a obecně něco z dějin 20. Století. Až tam budeš jezdit několikrát do roka, budeš mluvit a číst polský a s jednou krásnou Polkou si pořídiš dvě děti, tak mě příď poučovat.Skrýt celý příspěvek
The new Boxer will be introduced in June in Paris.
www.eurosatory.com...The new Boxer will be introduced in June in Paris.
www.eurosatory.com...https://www.rheinmetall-defenc...
KF 51 Main Battle Tankhttps://www.rheinmetall-defenc...
KF 51 Main Battle TankWith a 130mm gun
https://www.rheinmetall.com/en...With a 130mm gun
https://www.rheinmetall.com/en...
Načítám diskuzi...