Ruský MRAP KAMAZ-53949 Tajfun-K

Foto: KAMAZ-53949 vyrábí firma KAMAZ v rámci programu Tajfun-K (Tajfun-KAMAZ). / KAMAZ
Foto: KAMAZ-53949 vyrábí firma KAMAZ v rámci programu Tajfun-K (Tajfun-KAMAZ). / KAMAZ

Ruská armáda začala testovat nové ruské obrněné vozidlo KAMAZ-53949 Tajfun-K. Vozidlo je součástí nové řady obrněných vozidel Tajfun-K firmy KAMAZ a spadá do kategorie vozidel MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected).

V rámci ambiciózního programu Tajfun-K firma KAMAZ vyvíjí celkem devět kolových vozidel na podvozcích 4×4, 6×6 a 8×8. Souběžně v Rusku běží navíc projekt Tajfun-U firmy Ural (Tajfun-Ural). Podobně jako v programu Tajfun-K i zde vzniká celá rodina vozidel na podvozcích 4×4, 6×6 a 8×8.

Nejmenší z rodiny Tajfun-K, KAMAZ-53949 4×4, spadá do stejné kategorie jako zahraniční vozidla MRAP, jako jsou BAE Systems RG-31 Nyala nebo International MaxxPro. Ruské vozidlo chrání vojáky před výbuchem min, nástražných výbušných systémů IED i před palbou z ručních zbraní.

KAMAZ-53949 4×4 je určen především pro ruské výsadkové a aeromobilní jednotky. Konstrukce vozidla je proto uzpůsobená pro padákový výsadek. Počítá se s verzí pro přepravu vojáků, nákladu a s „pick-up“ verzí pro umístění nejrůznějších speciálních nástaveb, jako jsou průzkumné nebo zbraňové systémy.

Vozidla rodiny Tajfun-K mají ochranu proti minám homologovanou podle NATO normy STANAG 4569. Důvodem je skutečnost, že v Rusku neexistují normy protiminové ochrany obrněných vozidel.

Video: KAMAZ-53949 byl poprvé představen letos na vojenské výstavě KADEX 2014 v Kazachstánu. / YouTube

KAMAZ-53949 chrání posádku před výbuchem miny o ekvivalentu 8 kg TNT pod trupem (Level 3b) a 10 kg TNT pod jakýmkoliv kolem (Level 4a). Odolnost trupu je na úrovni Level 3 (7,62 × 51 AP). Stejnou balistickou odolnost mají i všechna skla.

Pro snížení hmotnosti je KAMAZ-53949 vybaven nejnovějším kompozitním pancířem NEVZ-Sojuz od firmy NII Stali. Pancíř se skládá z vrstvených ocelových plátů a keramických desek.

Maximální hmotnost vozidla KAMAZ-53949 je 14 000 kg, při schopnosti nést užitečný náklad 3000 kg. O pohon se stará americký šestiválcový dieselový motor Cummins 6 ISB o výkonu 242 kW (325 koní) napojený na šestistupňovou převodovku. Otázka je, jak se projektu dotknou americké sankce a zda nakonec Rusové nepřijdou s alternativní pohonnou jednotkou. 

Dojezd automobilu je 1200 km. Posádka je dvoučlenná. Podle verze dokáže KAMAZ-53949 přepravit až osmičlenný výsadek.

Ve zkušebním provozu ruská armáda otestuje 20 až 30 vozidel. Pokud půjde vše podle plánu, na konci roku 2015 začne plná sériová výroba.

Zdroj: Defence24, Pусская Cила 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armata: Ruská tanková revoluce v mlze

Zpráv o novém ruském tanku založeném na platformě Armata je pramálo. Polský vojenský magazín ...

Ruská armáda testuje výsadková vozidla BMD-4M

Ruská vzdušná výsadková vojska (VDV) testují 8 obrněných pásových vozidel BMD-4M (Bojevaja Mašina ...

Námořní letoun Il-38N pro ruské námořnictvo

Ruské námořnictvo převzalo první modernizovaný letoun Il-38N. Rusové stroj využijí k námořnímu ...

Ruský raketomet TOS-1A Solncepjok pro Irák

Ruské dodávky zbraní do Iráku pokračují. Před několika týdny Irák získal postarší ruské bitevníky ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pjek
    18:58 29.11.2014

    ->kenimus: Nemít někoho rád a chválit jeho výrobek? Já mám výhrady k mnoha Čechům, protože mám na lidské kvality vysoké nároky. Rusové se zbavili části bolševiků, té druhé ...Zobrazit celý příspěvek

    ->kenimus: Nemít někoho rád a chválit jeho výrobek? Já mám výhrady k mnoha Čechům, protože mám na lidské kvality vysoké nároky. Rusové se zbavili části bolševiků, té druhé překabátěné v oligarchy se postupně zbavují také - ta antinárodní psychika je pouze vstupenkou na vyhlídkovou plavbu po Styxu. Netřeba milovat, ale proč nemít alespoň kus respektu a k dobráým lidem dobrý vztah? Osobně též Rusy nemiluji, ale mám rád jejich vlastenectví a ochotu bojovat pro něco víc než pro peníze... Tento MRSP mne vůbec nepřekvapyje, protože o jeho vývoji a produkci dost vím.Skrýt celý příspěvek

  • kenumis
    10:31 08.08.2014

    Tenhle MRAP od Kamazu nevypadá vůbec zle, řekl bych, že už se trochu přibližuje takovému tomu standardu, třeba v pracovišti řidiče však najdeme typickou ruskou strohost ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Tenhle MRAP od Kamazu nevypadá vůbec zle, řekl bych, že už se trochu přibližuje takovému tomu standardu, třeba v pracovišti řidiče však najdeme typickou ruskou strohost ale účelnost.
    Tímhle autem mě rusové dost překvapili a ač je bytostně nemám jako národ rád, tak za tohle auto palec horeSkrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:35 07.08.2014

    Hlavní konkurent je spíš VPK-3927 Volk. Je zhotoven snad úplně z ruských dílů.

    Hlavní konkurent je spíš VPK-3927 Volk. Je zhotoven snad úplně z ruských dílů.

  • Charlie
    07:50 06.08.2014

    Jak se mi za slůvka "firma" stala "forma?!?

    Jak se mi za slůvka "firma" stala "forma?!?

  • Charlie
    07:50 06.08.2014

    NII Stali je forma? Já měl za to, že jde o výzkumný ústav. Bohužel podle všeho KAMAZ tahá za kratší provaz než Ural, protože má v autech větší množství "západních" komponent a ...Zobrazit celý příspěvek

    NII Stali je forma? Já měl za to, že jde o výzkumný ústav.

    Bohužel podle všeho KAMAZ tahá za kratší provaz než Ural, protože má v autech větší množství "západních" komponent a ty se nelíbí současnému ministrovi, navíc do toho sankce...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...