Ruské bojové vozidlo pěchoty BMP-3 Dragun dokončilo testy

Foto: BMP-3 Dragun na výstavě Armija 2016 s věží s kanónem ráže 100 mm a spřaženým automatickým kanónem ráže 30 mm; větší foto / Vitaly V. Kuzmin; CC BY-SA 4.0
BMP-3 Dragun na výstavě Armija 2016 s kanónem ráže 100 mm a spřaženým automatickým kanónem ráže 30 mm; větší foto / Vitaly V. Kuzmin; CC BY-SA 4.0 

Podle ruského deníku Izvestija firma Traktorové závody dokončila testování bojového vozidla pěchoty (BVP) BMP-3 Dragun. Vedle nového BVP Kurganěc-25 se hloubkově modernizovaný BMP-3 s kódovým označením “Dragun” může stát hlavním typem pásového BVP ruské armády.

Bojové vozidlo BMP-3 vstoupilo do služby v roce 1987. BMP-3 je navrženo pro tříčlennou posádku a osm členů výsadku, z nichž dva sedí vepředu po stranách řidiče (kde ovládají dva 7,62mm kulomety v předních rozích korby) a zbylých šest v prostoru za lafetací věže. Pohon vozidla zajišťuje v zadní části umístěný dieselový desetiválec UTD-29 nebo UTD-32.

BMP-3 díky své mohutné výzbroji v podobě 100mm kanónu s hladkým vývrtem 2A70 (schopný vypouštět laserem naváděné rakety) a 30mm kanónu 2A72 byl po svém zavedení do výzbroje západními experty označován jako lehký tank, což není moc daleko od pravdy v případě BMP-3 Dragun to platí dvojnásob.

Výrobu BMP-3 zajišťuje Kurganský strojírenský závod (Kurganmašzavod), který se v roce 2005 stal součástí podniku Traktorové závody.

BMP-3 Dragun byl poprvé představen na vojenské výstavě v Nižnim Tagilu v roce 2015. Dragun vychází z BMP-3, ale vnitřní uspořádaní je zcela nové a odpovídá pojetí moderního BVP.

Dragun má nově pohonnou jednotku umístěnou v přední části. Řidič sedí uprostřed, velitel se střelcem po stranách – za prostorem posádky jsou dvě místa pro členy výsadku (sedí čelem k sobě), kteří se mohou do zadní výsadkové části dostat dvojicí bočních průchodů. Uprostřed je umístěná lafetace a ovládací systémy bojového modulu vozidla. Šestičlenný výsadek se nachází v zadní části.

Dva členové výsadku a zadní šestičlenný roj vozidlo opouští zadní hydraulicky sklopnou rampou, podobně jako tomu je u všech moderních BVP.

BMP-3 Dragun získal silnější motor UTD-32T s turbodmychadlem o výkonu 600 kW (816 koní). Původní BMP-3 jsou vybavena motory UTD-29 a UTD-32 o výkonu 368 kW (500 koní), resp. 485 kW (660 koní). Silnější motor je nutný kvůli nárůstu hmotnosti z 18 t na 21 t. Cestovní rychlost na pevné silnici je 60 km/h a dojezd (na pevné silnici) 600 km. Vozidlo dokáže překonávat vodní plochy bez předchozí přípravy rychlostí 7 km/h.

“Na BMP-3 Dragun je umístěná dodatečná ochrana korby, jde o dynamickou ochranu a aktivní ochranu Štora. To vedlo k nárůstu celkové hmotnosti BMP z 18 na 21 tun, což si vyžádalo zavedení nového výkonnějšího motoru. Současně si Dragon zachoval mobilitu původního BMP a také schopnost překonávat vodní překážky,” cituje deník Izvestija Sergeje Suvorova, vojenského historika, analytika a bývalého příslušníka obrněných jednotek.

Samotná pásová platforma bez přídavného pancéřování a věže má hmotnost 15,5 t. Pro Dragun se zvažují tři typy bezosádkových věží – místo původní věže 2K23 jsou k dispozici bojové moduly BM 100+30, BM 57 a BM 125.

Oproti původní verzi Dragun postrádá dva ručně ovládané kulomety (viz výše) ráže 7,62 mm.


Vnitřní uspořádaní BMP-3 Dragun; větší fotoaw.my.com

BM 100+30 kombinuje stejné zbraně, jako původní věž 2K23, tedy 100mm kanón a 30mm automatický kanón. Oběma zbraním sekunduje spřažený kulomet ráže 7,62 mm. Dálkově ovládaný modul BM 57 využívá automatický kanón ráže 57 mm. Pro kanón je k dispozici 80 ks munice a pro spřažený kulomet ráže 7,62 mm 1000 ks munice.

Poslední variantou je modul BM 125 s tankovým kanónem ráže 125 mm. V případě BM 125 se z BMP-3 Dragun stává skutečný lehký tank, nebo chceme-li vozidlo palebné podpory, či stíhač tanků. Zásoba munice BM 125 je 22 ks munice pro kanón a 2000 nábojů pro kulomet ráže 7,62 mm.

"Existence několika typů BMP-3 hovoří o hledání nových konceptů a o jejich roli na bojišti," řekl Suvorov. “Na ministerstvu obrany chtějí, aby to (BMP-3 - pozn. red.) byl téměř tank. Na druhou stranu BMP je pěchotní vozidlo a nesmí nahradit tanky. Je to jen prostředek k převozu pěchoty a k její podpoře. Schopnosti mají být větší než u BTR (kolové BVP - pozn. red.), musí být schopen bojovat s tanky, ale stále hlavním úkolem musí být boj se zbraňovými systémy protivníka, které omezují pěchotě v pohybu (manévrovém boji pozn. red.)."


Pro BMP-3 Dragun jsou zvažovány hned tři typy zbraňových modulů, větší foto / aw.my.com

Podle deníku Izvestija byly již na BMP-3 Dragun dokončeny výzkumné práce a podle výrobce je vozidlo připraveno pro sériovou výrobu. Výrobce ale odmítl případný zájem ruské armády komentovat. Dodejme, že po objednávce vozidla Dragun by následovaly ještě podnikové zkoušky v konfiguraci ruské armády. Následně v ruské armádě proběhnou přejímací vojskové zkoušky.

Podle Suvorova ruské ministerstvo obrany zvažuje několik konceptů budoucích ruských BVP, mimo jiné i typ výzbroje budoucích BVP. Dodejme, že z dílny Kurganmašzavodu vychází i vyvíjené ruské BVP Kurganěc-25, které vstoupí do výzbroje v roce 2021.

Traktorové závody tak nabízejí ruskému ministerstvu obrany jak modernizované BMP-3 Dragun (případně BMP-3 Derivacija s klasickým uspořádáním a s kanónem ráže 57 mm) nebo nejnovější Kurganěc-25. Není zatím jasné, ke kterému BVP se ruské ministerstvo obrany spíše přikloní, pravděpodobné jsou obě cesty – jak levnější přestavba BMP-3 na verzi Dragun, tak postupný nákup nových BVP Kurganěc-25.

V každém případě dílčí modernizace BMP-3 ve výzbroji ruské armády probíhají již nyní. Ruská armáda v průběhu letošního roku začala zavádět modernizované BMP-3 s novými pozorovacími přístroji s termovizním kanálem “Sodema” pro velitele a střelce.

Zdroj: Izvestija

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení Zapad-2017. Západ v reakci na cvičení vyjádřil obavy, že ...

Ruské tanky T-80BVM a T-90M ohrožují program T-14 Armata?

Ruské ministerstvo obrany oznámilo redukci plánů na trvalé odstranění 10 000 dlouhodobě uložených ...

Sedm nových verzí nesmrtelných vozidel Humvee

Nejrozšířenějším dopravním prostředkem americké armády (US Army) a námořní pěchoty (US Marine Coprs) ...

Nové ukrajinské bojové vozidlo pěchoty BTR-4MV1

Na vojenské výstavě Arms and Security 2017 v Kijevě ukrajinská firma Ukroboronprom představila nové ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Rase
    11:59 22.10.2017

    Lyšák: Jen dodám, že Kolumbii dokonce nabízeli, že tanky Merkava odlehčí, jednání ale nevyšla, jelikož by si zákazník musel onu úpravu zaplatit (vývoj). Není to tak dávno, co měl ...Zobrazit celý příspěvek

    Lyšák:
    Jen dodám, že Kolumbii dokonce nabízeli, že tanky Merkava odlehčí, jednání ale nevyšla, jelikož by si zákazník musel onu úpravu zaplatit (vývoj). Není to tak dávno, co měl Merkavy IV nakoupit Singapur (k modernizovaným tankům Leopard). Jak jednání dopadla nevím, ale nikde jsem nezachytil, že by byla jednání ukončena. Krom Merkav, izraelci nabízejí i Namery (o ně se myslím jednalo v Azerbajdžánu). Problémem těchto vozidel Izraelských vozidel je ona váha, která je dost stráží a nemůže si je tak pořídit většina potencionálních zájemců.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    07:47 22.10.2017

    Lyšák:
    V 2012 ponúkali niekoľko desiatok kusov Merkav a Namerov Kolumbii - len nie je jasné, či malo ísť o Merkavy IV, alebo modernizované Merkavy III.

    Lyšák:
    V 2012 ponúkali niekoľko desiatok kusov Merkav a Namerov Kolumbii - len nie je jasné, či malo ísť o Merkavy IV, alebo modernizované Merkavy III.

  • Lukyi
    00:23 22.10.2017

    Ten Bajkal vypadá zajímavě :)
    https://www.youtube.com/watch?...

    Ten Bajkal vypadá zajímavě :)
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Lyšák
    15:36 20.10.2017

    Race: Že pozemní technika nebývá tak tajná, aby nešla exportovat??? Tak mně vysvětli, proč nemá podle mne nejlepší tank na světě navíc bojem prověřený také exportní verzi resp. ...Zobrazit celý příspěvek

    Race:
    Že pozemní technika nebývá tak tajná, aby nešla exportovat??? Tak mně vysvětli, proč nemá podle mne nejlepší tank na světě navíc bojem prověřený také exportní verzi resp. proč tu Merkavu neprodají nikomu....?

    Souhlasím s tím, že modernizace BMP-3 stejně jako T-90 je spíš o nedozráloati nastupujících typů a přiliš pomalá sériová výroba, která nepokryje potřebné tempo obměny. Vliv bude mít i cena Armaty aspol..Skrýt celý příspěvek

  • Poutnik
    16:06 17.10.2017

    Spiš je finančne neunosne obmenit vozovy park v rozumne době. Tak že asi elitni jednotky dostanou jednotky dostanou T-15 a Kurganěts a zbytek upgrade na neco použitelneho s tim ...Zobrazit celý příspěvek

    Spiš je finančne neunosne obmenit vozovy park v rozumne době. Tak že asi elitni jednotky dostanou jednotky dostanou T-15 a Kurganěts a zbytek upgrade na neco použitelneho s tim že až finance dovoli tak navyši počty nove techniky.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    12:48 17.10.2017

    U klasického BMP-3 je problém,že to není klasické bvp a zejména u zahraničních zákazníků s tímhle konceptem není jednoduché uspět,protože to prostě není to co se běžně čeká od ...Zobrazit celý příspěvek

    U klasického BMP-3 je problém,že to není klasické bvp a zejména u zahraničních zákazníků s tímhle konceptem není jednoduché uspět,protože to prostě není to co se běžně čeká od bvp.
    Něco podobného bylo s Kamovem 50,taky přišli s revolučním jednomístným bitevním vrtulníkem,který každý obdivoval,ale nikdo ho nechtěl a chytli se až s klasicky dvoumístným strojem,jako nabízí ostatní.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    10:01 17.10.2017

    Skôr než v cene by som videl problém v tom, že pri súčasnom tempe výroby, by bola o hubu aj obmena všetkých BMP 1/2 pred tým, než sa im úplne rozpadnú pod zadkom (a to ešte aj pri ...Zobrazit celý příspěvek

    Skôr než v cene by som videl problém v tom, že pri súčasnom tempe výroby, by bola o hubu aj obmena všetkých BMP 1/2 pred tým, než sa im úplne rozpadnú pod zadkom (a to ešte aj pri optimálnych podmienkach), nieto aby ešte stíhali vyrábať niečo pre export.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    09:42 17.10.2017

    rase problem pri exporte armaty a spol moze byt ich cena. zatial co prekopane a prezbrojene BMP2/3 by mohli byt zaujimave /mozno/ aj pre chudobnejsie krajiny juznej ameriky, ...Zobrazit celý příspěvek

    rase problem pri exporte armaty a spol moze byt ich cena. zatial co prekopane a prezbrojene BMP2/3 by mohli byt zaujimave /mozno/ aj pre chudobnejsie krajiny juznej ameriky, afriky ci azie.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    08:46 17.10.2017

    Lukas: máš pravdu, Dragun je jen další překopávka BMP-3 pro rozšíření portfólia společnosti. Prodejně zajímavější by mi přišlo, pokud by začali nabízet na export Kurganěts. Přeci ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas:
    máš pravdu, Dragun je jen další překopávka BMP-3 pro rozšíření portfólia společnosti. Prodejně zajímavější by mi přišlo, pokud by začali nabízet na export Kurganěts. Přeci jen každý ví že je mají (stejný výrobce) a že má být ještě lepší než BMP-3. Proč jej tedy nakupovat, byť má být sebelepší. Pokud někdo myslí, že Kurganěts nebo Armata má být tak super, že je nebudou exportovat, tak to je blbost. Přeci jen pozemní technika nikdy nebude tak tajný šlágr, aby se nepočítalo s exportem. Buď ta vozidla nejsou pořádně dokončená, nebo nejsou finance na výrobu montážní linky a jejich sériovou výrobu.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    04:42 17.10.2017

    Jsem dost skeptický ohledně - přeci jen klasické BMP-3 neslouží v malých počtech, výsadkové BMD jsou dodávány dnes a jsou prioritou. K tomu několik dalších ambiciozních zbrojních ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem dost skeptický ohledně - přeci jen klasické BMP-3 neslouží v malých počtech, výsadkové BMD jsou dodávány dnes a jsou prioritou. K tomu několik dalších ambiciozních zbrojních projektů... Výrobce asi ví, proč nechce komentovat zájem ruské armády. Od roku 2015 nemá ani jednu objednávku, kterou by se mohl pochlubit? Jak chce tohle exportovat, když nemá reference ani od vlastní armády?

    Draguna tipuji na mrtvou kachnu. Škoda.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    04:42 17.10.2017

    Jsem dost skeptický ohledně - přeci jen klasické BMP-3 neslouží v malých počtech, výsadkové BMD jsou dodávány dnes a jsou prioritou. K tomu několik dalších ambiciozních zbrojních ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem dost skeptický ohledně - přeci jen klasické BMP-3 neslouží v malých počtech, výsadkové BMD jsou dodávány dnes a jsou prioritou. K tomu několik dalších ambiciozních zbrojních projektů... Výrobce asi ví, proč nechce komentovat zájem ruské armády. Od roku 2015 nemá ani jednu objednávku, kterou by se mohl pochlubit? Jak chce tohle exportovat, když nemá reference ani od vlastní armády?

    Draguna tipuji na mrtvou kachnu. Škoda.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    23:32 16.10.2017

    Keď už je reč o Armate... Zastaviť to nezastavia ale aj keby dokázali postaviť 2000 kusov ročne tak starú techniku len tak odsunúť nemožno. Rusko je mocnosť (alebo sa aspoň tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Keď už je reč o Armate... Zastaviť to nezastavia ale aj keby dokázali postaviť 2000 kusov ročne tak starú techniku len tak odsunúť nemožno. Rusko je mocnosť (alebo sa aspoň tak snaží vystupovať) ale Armata je nová generácia bez bojových aj operačných skúsenosti. Rusi si musia počkať na nejakú novú vojnu kde Armatu nasadia do reálneho života a potom sa ukáže kde sú jej slabiny aj pozitíva . Podľa mňa by to bola blbosť hromadne prezbrojiť na niečo, čo nie je poriadne vyskúšané.Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    19:17 16.10.2017

    NATO už i BVP-1 klasifikovalo jako lehký tank a tak v rámci odzbrojení vznikl paskvil v podobě OT-90.
    dusan
    Já to říkám pořád, že ta bevka mají i klady.

    NATO už i BVP-1 klasifikovalo jako lehký tank a tak v rámci odzbrojení vznikl paskvil v podobě OT-90.
    dusan
    Já to říkám pořád, že ta bevka mají i klady.

  • Lukas
    18:31 16.10.2017

    Tak Rosjanie będą modernizować BMP-2 i BMP-3 Jest wiele argumentów "dlaczego" - na przykład możliwości produkcyjne (ile lat zajmie przezbrojenie tylko doborowych jednostek ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak Rosjanie będą modernizować BMP-2 i BMP-3
    Jest wiele argumentów "dlaczego" - na przykład
    możliwości produkcyjne (ile lat zajmie przezbrojenie tylko doborowych jednostek armii)
    W końcu to nie "armia" która ma 2-3 dywizje...

    Niemniej sam Dragun to chyba jednak oferta na eksport...
    Rosjanie od dawna pracowali nad nową konfiguracja BMP-3, a mimo wszystko kupowali "normalne" BMP-3

    Obecnie raczej skupią się na modernizacji uzbrojenia niż na zakupie nowych pojazdów...

    Na eksport szanse są duże. Nie każdy potrzebuje 30 tonowego IFV. A pływający BMP-3 to niezły pomysł na wóz dla piechoty morskiej
    Tak zrobiła Indonezja, która przy okazji zamówiła specjalny transporter opancerzony - BT-3F (który przypomina mi OT-62 TOPAS :-) )

    Nie każdy może / chce kupować na zachodzie...
    Tak wiec potencjał jest zwłaszcza że rosyjskie produkty są tańsze...

    A na bazie BMP-3 mamy także inne pojazdy
    BMR-3 Ryś - wóz rozpoznawczy
    2S31 Viena - samobieżny moździerz
    niszczyciel czołgów "Chryzantema-S" lub "Kornet"
    wóz ewakuacji technicznej BREM-L
    i inne
    W praktyce można uzbroić Brygadę w zunifikowaną platformę...Skrýt celý příspěvek

  • Shelmik
    18:30 16.10.2017

    A neni to nejaky novy trend ? Indove letadla Rusko vozidla a SA protiletecke systemy treba to ma nejaky hlubsi umysl . Co kdyz jim jde o zamestnanost , sice to musi byt ekonomicky ...Zobrazit celý příspěvek

    A neni to nejaky novy trend ? Indove letadla Rusko vozidla a SA protiletecke systemy treba to ma nejaky hlubsi umysl . Co kdyz jim jde o zamestnanost , sice to musi byt ekonomicky naprosta cerna dira od vyroby az po provoz, ale treba to da lidem praci a v tech tovarnach na nic modernejsiho stejne nemaji po odecteni vsehomozneho to zas az tak ztratove byt nemusi a navic s praci vznika blahobyt :)Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    17:41 16.10.2017

    Tá situácia v ruskej armáde je čo sa týka BVP-čiek dosť absurdná. Zastaralé BMP-1/2 majú "štandardný" nástup výsadku odzadu, síce trošku nepohodlný, ale dobre kryjúci nástup ...Zobrazit celý příspěvek

    Tá situácia v ruskej armáde je čo sa týka BVP-čiek dosť absurdná. Zastaralé BMP-1/2 majú "štandardný" nástup výsadku odzadu, síce trošku nepohodlný, ale dobre kryjúci nástup jednotky. Modernejšie BMP-3 zas má totálne nepraktický spôsob výsadku, čo je teda u tohto typu vozidla dosť zásadná vec. Stačí sa pozrieť na Sýriu. Sýrske BVP-čka obyčajne nacúvajú a vysadzujú výsadok priamo dobudovy a ten je prakticky na 100 % krytý vozidlom a budovou. Keby to isté urobil BMP-3, tak je výsadok ohrozený zhora i z bokov a nie len výsadok .... a pri nižšej budove by nebolo možné vysadiť výsadok vôbec, resp. len za cenu ešte vyššieho ohrozenia výsadku pri zastavení ďalej od vchodu do budovy.

    A isté je to, že náhrada bude drahá a trvať desiaty rokov ....Skrýt celý příspěvek

  • dante1
    17:13 16.10.2017

    Nemyslím že bude celý projekt Armata zrušen,to by bylo nelogické, ukončit takto ambiciózní projekt v podstatě těsně před koncem vývoje,navíc už se do toho vyvalilo ohromné množství ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslím že bude celý projekt Armata zrušen,to by bylo nelogické, ukončit takto ambiciózní projekt v podstatě těsně před koncem vývoje,navíc už se do toho vyvalilo ohromné množství peněz,které by rusové v případě zrušení projektu doslova vyhodili z okna.Na druhou sranu je vidět že mají s rozjetím seriové výroby nové techniky nemalé problémy a fakt že v poslední době začínají mohutně modernizovat starší techniku napovídá že s zavedením té nové v dohledné době asi nepočítají.Takže až čas ukáže jak to nakonec dopadne ale jisté je že minimálně v nejbližší dekádě se záplavy tanků T-14 valících se na nás z východu rozhodně bát nemusíme :-DSkrýt celý příspěvek

  • mattea
    17:12 16.10.2017

    Rase: Souhlasím s tím, že teď Armatu nejspíš masově nezavedou. Spíš bych tipl, že až se další jednotce pod zadkem začne rozpadat (modernizovaná) technika z dob SSSR, přezbrojí na ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Souhlasím s tím, že teď Armatu nejspíš masově nezavedou. Spíš bych tipl, že až se další jednotce pod zadkem začne rozpadat (modernizovaná) technika z dob SSSR, přezbrojí na Armatu - a postupně se tak bude podíl Armaty v armádě RF zvyšovat.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:20 16.10.2017

    Čekal jsem, že plánem na zavedení platformy Armata a Kurganěts, omezí množství typů pásové techniky. Takhle se ale zdá, že jich chtějí mít co nejvíc. BMP-3 Dragun se mi docela ...Zobrazit celý příspěvek

    Čekal jsem, že plánem na zavedení platformy Armata a Kurganěts, omezí množství typů pásové techniky. Takhle se ale zdá, že jich chtějí mít co nejvíc. BMP-3 Dragun se mi docela líbí, ale nároky na zázemí by byly masivní i kdyby překopali všechna BMP-3. Přijde mi, že vozidla jako T-15 a Kurganěts nezavedou a spokojí se s hloubkovou modernizací BMP-3 Dragun, BMP-2 Berežok a BMD-2 Bereg. TAkhle by to docela dávalo smysl a finančně by to bylo méně náročné - rovněž pro zázemí by to nebyl takový šok. U tanků to bude nejspíš stejné. T-14 počká, ve prospěch modernizovaných T-90, T-80 a dalších T-72.
    Celá Armata čím dál víc vypadá jako mediální bublina...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:04 16.10.2017

    ...a debata o tom, jak naší armádě by mohutné vyzbrojené "bévépéčka" od západního výrobce bohatě stačila namísto plnotučných tanků může OPĚT započít...

    ...a debata o tom, jak naší armádě by mohutné vyzbrojené "bévépéčka" od západního výrobce bohatě stačila namísto plnotučných tanků může OPĚT započít...

Načítám diskuzi...