Ruská armáda koupí bojová vozidla BMPT Terminátor
- 19. 6. 2017
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská firma UralVagonZavod (UVZ) se připravuje na zahájení sériové výroby bojového vozidla podpory tanků BMPT (Bojevaja Mašina Podděržki Tankov) Terminátor. V současné době se s vozidlem ve firmě seznamují první ruští vojáci.
BMPT Terminátor je na první pohled velice působivé, ale rovněž velice kontroverzní vozidlo. Počátky vozidla lze dohledat na konec minulého století. Tehdy ruská armáda, na základě zkušeností z bojů v Čečensku, poprvé vznesla požadavek na stroj, který ochrání hlavní bojové tanky před nepřátelskou pěchotou vybavenou přenosnými protitankovými zbraněmi.
Varianta BMPT z roku 2002 již prakticky odpovídala sériovému standardu (kromě podvozku). Základem vozidla byl upravený podvozek tanku T-72B se zvýšenou korbou, na níž byla umístěná zbraňová stanice.
Zbraňová stanice BMPT byla osazená dvojicí 30mm kanónů 2A42, kulometem PKTM ráže 7,62 mm a protitankovými řízenými střelami (PTŘS) Ataka. Arzenál BMPT doplňovaly dva 30mm granátomety AG-17D v čelních rozích korby, které obsluhují dva speciálně k tomu určení členové pětičlenné osádky.
V roce 2006 skončily státní zkoušky a vozidlo bylo doporučeno pro sériovou výrobu - ta se měla rozběhnout v roce 2010. Avšak i když firma UVZ, v očekávání sériové výroby pro ruskou armádu, již investovala do výrobní linky, tehdejší ministr obrany Anatolij Serdjukov program ukončil.
Oficiálním důvodem měla být zastaralost podvozkové platformy vycházející z tanku T-90A a také předimenzovaná, špatně řešená a komplikovaná výzbroj. Například granátometům v čele korby byl vyčítán malý rozsah náměru a odměru - granátomety navíc navyšují počet členů posádky o dva.
Kritika směřovala i na dvojici 30mm automatických kanónů 2A42, kdy jeden používal munici proti “měkkým” cílům a druhý proti obrněným vozidlům. Přitom moderní kanóny mají zásobování ze dvou zásobníků s rychlou a automatickou volbou příslušné munice. Další výtky směřovaly na nízkou přenosnost kanónů 2A42, což snižovalo efektivní dostřel.
Kolem vozidla navíc existuje "mrtvá zóna" o poloměru 35 m, kde žádná ze zbraní nedokázala střílet. Také střely PTŘS Ataka byly v nepancéřovaných tubusech, což činilo celý system značně zranitelný.
Armáda Ruské federace se tedy rozhodla sériová vozidla BMPT neodebrat, ač zaplatila náklady na jeho vývoj. Podle webu BMPD Journal, neoficiálního blogu moskevského Centra pro analýzu strategií a technologii (CAST), však ruská armáda nakonec přeci jen vozidla BMPT Terminátor odebere.
Důvodem jsou zkušenosti z nasazení ruských pozemních sil v syrské válce, kde právě mobilní protitankové týmy povstalců s reaktivními granátomety a PTŘS způsobují syrským obrněným jednotkám těžké ztráty. První BMPT mají dorazit k elitní 2. gardové motostřelecké tamanské divizi v roce 2018 a následně být odeslány do Sýrie.
Konfigurace vozidel BMPT Terminátor pro ruskou armádu má odpovídat vozidlům, které v letech 2011 až 2013 nakoupil Kazachstán. Právě Kazachstán je jediným uživatelem BMPT Terminátor. Tato varianta prošla totiž státními zkouškami a k dispozici je veškerá projektová dokumentace. Ruská armáda údajně odebre celkově deset kusů vozidel.
Posádku BMPT Terminátor (ve verzi pro ruskou armádu) tvoří pět osob a vůz je vybaven dvojicí 30mm automatických kanónů 2A42, 7,62mm kulometem PKT, 4 PTŘS Ataka-T (s pancéřovou ochranou) a dvojicí 30mm granátometů AG-17D.
Kanón 2A42 má dvě kadence - nízkou 180 až 240 ran/min a vysokou 550 až 800 ran/min. Efektivní dostřel je 2000 m. Vozidlo pojme 850 nábojů ráže 30 mm, z nichž polovina je tříštivo-trhavá (proti živé síle) a polovina podkaliberní (proti obrněným cílům).
PTŘS Ataka-T používá poloautomatické navádění - střelec tedy musí až do zásahu udržovat cíl v zaměřovači. Dostřel raket systému Akata-T je téměř 6000 m. Bojová hlavice raket je buď kumulativní (průraznost 800 mm válcované oceli RHAe) nebo termobarická proti živé síle. Dvojice granátometů má celkovou zásobu 600 ks munice.
Dlužno dodat, že UVZ nabízí i moderní a levnější verzi BMPT-72 „Terminator 2, která postrádá nejvíce kritizované čelní granátomety, takže stroj má pouze tříčlennou posádku. Vozidlo může být také vybaveno bloky dynamické ochrany Relikt. BMPT-72 je však soukromým projektem UVZ a zatím neprošlo státními zkouškami - nelze jej tedy zařadit do výzbroje ruské armády a spustit sériovou výrobu.
Zdroj: bmpd.livejournal.com
Související články
Ruská jaderná ponorka Kazaň třídy Jaseň spuštěna na vodu
Ponorka Kazaň třídy Jaseň (projekt 885M) byla po 8 letech stavby spuštěna na vodu. Víceúčelové ...
- 13.04.2017
- 28 komentářů
- Michael Myklín
První prototyp ruského bombardéru PAK DA v roce 2025
V roce 2025 vzlétne první prototyp nového ruského strategického bombardéru PAK DA. V budoucnu PAK DA ...
- 18.04.2017
- 91 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...
- 07.06.2017
- 358 komentářů
- Jan Grohmann
Spojené státy na válku s Ruskem potřebují 258 bombardérů
Podle americké studie US Bomber Force: Sized to Sustain an Asymmetric Advantage for America pro ...
- 12.06.2017
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
fenri: těch 10 kusů jsem přehlédl, pak je to v pohodě. Pak půjde hlavně o to, vzít je rychle do Sýrie a udělat vozidlům pěknou reklamu v akci. Tak jako u T-90, vrtulníků atd. ...Zobrazit celý příspěvek
fenri:
těch 10 kusů jsem přehlédl, pak je to v pohodě. Pak půjde hlavně o to, vzít je rychle do Sýrie a udělat vozidlům pěknou reklamu v akci. Tak jako u T-90, vrtulníků atd. potencionální kupci tohle mají rádi a až si ty vozidla odslouží svoje, tak je třeba darují Assadovi...Skrýt celý příspěvekmarfolodej: A kto to bude všetko obsluhovať? Najlepšie by bolo dať na vežu tanku 30mm kanóm proti letiacim cieľom a granátomet s programovateľnými granátmi na ničenie ptrs a ...Zobrazit celý příspěvek
marfolodej: A kto to bude všetko obsluhovať? Najlepšie by bolo dať na vežu tanku 30mm kanóm proti letiacim cieľom a granátomet s programovateľnými granátmi na ničenie ptrs a vojakov v okruhu 1,5-2 km ... teda niečo v štýle T-72M2, len na zmysluplnejšom podvozku.
Rase: Musia brať, čo je po ruke (aj s kompletnými vojskovými skúškami) práve teraz + keby sa úplne, ale úplne náhodou dostal stroj na báze Armaty do rúk nepriateľa, bol by to prúser jak hovado.Skrýt celý příspěvekOlaf: promiň, ale to už si rovnou můžeme nakoupit ty Sabry, co nám nabízejí. Za sebe radši pořádné a hlavně nové BVP. Doufám, že si nemyslíš, že ty naše podvozky z T-72 tady budou ...Zobrazit celý příspěvek
Olaf:
promiň, ale to už si rovnou můžeme nakoupit ty Sabry, co nám nabízejí. Za sebe radši pořádné a hlavně nové BVP. Doufám, že si nemyslíš, že ty naše podvozky z T-72 tady budou napořád a finance na tu zmíněnou modernizaci a přestavbu, by byly dražší než ty nové BVP. Za mě rozhodně ne.
Tady u toho Terminátora je hodně divné, že ač vědí, co je špatně, tak přesto ten stroj chtějí. Přeci jen mi to přijde až moc unáhlené a ty vyjmenované problémy nikdo nevyřešil. Vzhledem k tomu, že Rusové chtějí na BVP dávat ráži 57 mm, tak setrvání na ráži 30 mm navíc bez možnosti volit munici, je to akorát drahé (hlavně a celý systém kolem zbraně x 2). To bylo slávy, kolem konceptu Terminátor-3 s 57mm kanónem na podvozku T-15, ale nakonec vyberou jenom tohle. Za mě je to krok zpátky. ps. nebyla by ta nová věž (s kanónem 57 mm) levnější než tahle vybraná ? Pokud je to jen o vývoji, tak bych si radši počkal, než tento ukvapený krok. tady ten "BMPT T-15" (velmi pěkné vozidlo):
http://www.armadninoviny.cz/ru... Skrýt celý příspěvekjako koncepčně je to podle mě dobré, jen tu vžýzbroj bych dal z půlky teda jinou... 1x 35mm s programovatelnou minucí 1x kulomet 2x3 ATGM (2x s tandemovou hlaviví, 4x s ...Zobrazit celý příspěvek
jako koncepčně je to podle mě dobré, jen tu vžýzbroj bych dal z půlky teda jinou...
1x 35mm s programovatelnou minucí
1x kulomet
2x3 ATGM (2x s tandemovou hlaviví, 4x s tříštivou hlavicí)
1x granátomet
1xminomet 60mm
a pak kam se ptáčku kam schováš ;-)Skrýt celý příspěvekNějak intuitivně mě napadá, že než dělat u nás tendr za 50 mld. na nové bvp, péčí nejspíš Izraelců bych modernizoval naše staré t 72. Část na těžký transportér, něco jako Namer a ...Zobrazit celý příspěvek
Nějak intuitivně mě napadá, že než dělat u nás tendr za 50 mld. na nové bvp, péčí nejspíš Izraelců bych modernizoval naše staré t 72. Část na těžký transportér, něco jako Namer a část na něco jako tenhle úžasný terminátor. Probouzím se, ruka v nočníku...Skrýt celý příspěvek
Tak je všem, včetně rusů zjevné, že tato objednaná konfigurace je špatná a rozhodně ne finální, ale je jediná dostupná a téměř okamžitě k nasazení. Jednoznačně budou testovat v ...Zobrazit celý příspěvek
Tak je všem, včetně rusů zjevné, že tato objednaná konfigurace je špatná a rozhodně ne finální, ale je jediná dostupná a téměř okamžitě k nasazení. Jednoznačně budou testovat v bojových podmínkách a z toho se pak ukáže ta správná konfigurace, zbraní, lidí, podvozku. V podstatě zjistí, co je potřeba. Jen možná šlo jednodušeji stáhnout ty vozidla z Kazachstánu a bylo by to hned :-) V zásadě jim rozumím, když se člověk podívá na boje ve městě (od Sýrie po Irák) , tak to smysl dává...Skrýt celý příspěvek
No neviem, nema deklarovane ulohy (podpora tankov v boji proti pechote) plnit v armadach celeho sveta desatrocia standardizovana kategoria - bojove vozidlo pechoty? UVZ nema nic ...Zobrazit celý příspěvek
No neviem, nema deklarovane ulohy (podpora tankov v boji proti pechote) plnit v armadach celeho sveta desatrocia standardizovana kategoria - bojove vozidlo pechoty? UVZ nema nic ine na praci, iba vymyslat taketo experimenty? Mi to pride ako: "Cim viac hlavní...tym viac adidas!" :DSkrýt celý příspěvek
Nemuzu si pomoct, ale tohle mi prijde jako velka z nouze cnost. Mit 2 kanony proto ze nemam kanon co prepina munici... zbytecne to zvysuje hmotnost celeho stroje. 2 kanony jako ...Zobrazit celý příspěvek
Nemuzu si pomoct, ale tohle mi prijde jako velka z nouze cnost. Mit 2 kanony proto ze nemam kanon co prepina munici... zbytecne to zvysuje hmotnost celeho stroje.
2 kanony jako takove jsou velice zajimava vec, ale tohle....
Navic kupovat to v 10 kusech :-) to ztrati behem nekolika dni opravdu intenzivnich boju.Skrýt celý příspěvekJako líbí se mi to, a asi ty dva kanóny a kulomet pěkně očeše přídavné pancíře a optiku na tancích a raketa to dorazí, ovšem bude záležet na nasazeni,
Jako líbí se mi to, a asi ty dva kanóny a kulomet pěkně očeše přídavné pancíře a optiku na tancích a raketa to dorazí, ovšem bude záležet na nasazeni,
petres, máte pravdu, že Spike-LR II by bylo velmi zajímavé odpalovat z ramene. Jenže to by znamenalo resignovat na část schopností té střely, protože do lehkého odpalovacího ...Zobrazit celý příspěvek
petres, máte pravdu, že Spike-LR II by bylo velmi zajímavé odpalovat z ramene. Jenže to by znamenalo resignovat na část schopností té střely, protože do lehkého odpalovacího zařízení, které by se dalo nést na rameni, se prostě nevejde vše. K tomuto účelu je určena Spike-SR. Nicméně není vyloučeno, že k nějaké úpravě dojde právě i u ní, případně u Spike-MR, ačkoliv ta také vyžaduje "těžkou" odpalovací jednotku.
Ono to odpovídá i určení těch střel, zatímco Javelin a SR jsou určeny na úroveň čety či pro SF, kdy je důležitá snadná přenositelnost a jednoduchá obsluha, kterou zvládne každý, u MR/LR se předpokládá použití patřičně vycvičenými vojáky, kteří jsou schopni využít všech jejích předností.Skrýt celý příspěvekVýjimečně souhlasíms PavolR. Myšlenka těchto vozidel je nepochybně správná a perspektivní. Ale tento konkrétní kus není moc povedený. T-15 s 57 kanonem dává násobně lepší smysl. ...Zobrazit celý příspěvek
Výjimečně souhlasíms PavolR.
Myšlenka těchto vozidel je nepochybně správná a perspektivní. Ale tento konkrétní kus není moc povedený. T-15 s 57 kanonem dává násobně lepší smysl. Objednaných 10 kusů zcela zjevně ukazuje, že jde o speciální hračku a potřebu. IMHO se na nich mj. bude hojně testovat a vymýšlet taktika a vůbec koncepce nasazení těchto vozidel.Skrýt celý příspěveksúhlasím s PavoIR, preplácaná a komplikovaná improvizácia...nehovorilo sa už kedysi dávno pri BMP-3 ktoré malo vpredu v rohoch korby 2x PKT, že to je málo účinná, komplikovaná ...Zobrazit celý příspěvek
súhlasím s PavoIR, preplácaná a komplikovaná improvizácia...nehovorilo sa už kedysi dávno pri BMP-3 ktoré malo vpredu v rohoch korby 2x PKT, že to je málo účinná, komplikovaná výzbroj, ktorá si vyžaduje +2 členov posádky?Skrýt celý příspěvek
SeaWolf: Skôr mi to príde ako predimenzovaná a prehnane komplikovaná improvizácia a teda vývojová slepá ulička. Zmysluplnejšie by bolo rozdeliť tú výzbroj do dvoch strojov na báze ...Zobrazit celý příspěvek
SeaWolf:
Skôr mi to príde ako predimenzovaná a prehnane komplikovaná improvizácia a teda vývojová slepá ulička. Zmysluplnejšie by bolo rozdeliť tú výzbroj do dvoch strojov na báze ťažkého bvp - keď sa jeden pokazí, alebo bude poškodený, druhý je ešte bojaschopný ...
Aj počet objednaných kusov svedčí o tom, že ide iba o dočasné núdzové riešenie do konkrétnej bojovej situácie a inak sa bude čakať na niečo na platforme Armata (T15).Skrýt celý příspěvekJsem rád, že se otevřelo pro diskuzi toto téma - těžší vozidlo palebné podpory určení zejména proti pěchotě tzn vybavené rychlopalným kanonem střední ráže + řízené střely (úmyslně ...Zobrazit celý příspěvek
Jsem rád, že se otevřelo pro diskuzi toto téma - těžší vozidlo palebné podpory určení zejména proti pěchotě tzn vybavené rychlopalným kanonem střední ráže + řízené střely (úmyslně neuvádím protitankové, na Terminátoru mají univerzálnější použití viz možné použití termobarické hlavice). Otázka je, zda podobné vozidlo na tankovém podvozku by mělo opodstatnění i v armádách NATO (viz francouzský pokus na podvozku Lecleck) anebo, díky používání těžších platforem BVP stačí současné vozidla (Ajax, Puma). Kanon CTA 40 mm s programovatelnou municí převyšuje ruské 30 mm kanony a ve spojení Spik LR II představená na konci letošního května ( http://defense-update.com/2017... ) představuje již značnou palebnou sílu s univerzálním použitím.
Nedá mi to, abych se trochu nerozepsal o nové verzi Spike LR II, která se proti původní verzi (kterou má ve výzbroji i AČR) posunula parametry ještě dál, má také možnost použití alternativní hlavice proti živé síle, nižší hmotnost (za mne - už zbývá kvůli větší mobilnosti jenom možnost odpalování z ramene jako u Javelin a je to super), delší dolet 5,5 km při výstřelu z pozemních odpalovací zařízení (zvýšení o více než 35% vyšší než 4 kilometrů rozsahu původního SPIKE LR) a až do 10 km při výstřelu z vrtulníku. Takže nový Spike LR II je vhodný nejenom na BVP, ale nyní kvůli prodloužení dostřelu by mělo ospravedlnění osazení na UH-1Y Venom oproti dražším Spike ER či dokonce Hellfire (jak se o tom uvažuje při nákupu nových vrtulníků u nás, Hellfire bych nechal na skutečně bitevní vrtulníky - AH-64, AH1Z) jako podpora pro vysazované jednotky, zvláště, kdyby byla i ve výzbroji i rot bojové podpory na praporech.Skrýt celý příspěvekOsobně si myslím, že BMPT Terminátor je s přihlédnutím k aktuálním konfliktům vývojový krok správným směrem, hlavně na bojišti přesyceném PTŘS.
Osobně si myslím, že BMPT Terminátor je s přihlédnutím k aktuálním konfliktům vývojový krok správným směrem, hlavně na bojišti přesyceném PTŘS.
Jeden z možných dôvodov takej zmeny postoja....
http://gurkhan.blogspot.sk/201...Jeden z možných dôvodov takej zmeny postoja....
http://gurkhan.blogspot.sk/201...
Načítám diskuzi...