Roll-out budoucí japonské stíhačky Mitsubishi F-3
- 20. 7. 2014
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Japonský Technický institut pro výzkum a vývoj TRDI (Technical Research and Development Institute) poprvé představil technologický demonstrátor ATD-X – předobraz budoucí japonské stíhačky 5. generace Mitsubishi F-3.
Proti Číně a Rusku
Impulsem k vývoji vlastní bojové stíhačky se stala neochota Spojených států prodat Japonsku nejmodernější stíhačky F-22 Raptor. Japonsko před pár lety poptávalo 40 stíhaček F-22 Raptor. Cena kontraktu se odhadovala na 10 miliard dolarů.
Zájem Japonců však nezlomil rozhodnutí amerického Kongresu z roku 2006 zakazující jakýkoliv vývoz stíhaček F-22 Raptor do zahraničí. Marná byla také snaha Japonska získat od Američanů alespoň holé draky F-22 Raptor a dovybavit je vlastní technikou.
V roce 2011 si Japonsko nakonec objednalo 42 stíhaček F-35 Lightning II. První stroje na japonských ostrovech přistanou v roce 2018. Japonsko se přesto rozhodlo, podobně jako Jižní Korea, začít s vývojem vlastního stíhacího letounu.
Proč Japonsko přistupuje k vývoji vlastní stíhačky? Japonsko čelí narůstající síle svých hlavních mocenských oponentů – Ruska a Číny. Přitom Rusko a Čína dokončují vývoj nejnovějších stealth stíhaček. V Číně jde o Chengdu J-20 a Shenyang J-31 v Rusku pak o Suchoj T-50.
Čínsko-japonské rozepře o sporná ostrovní území jsou dobře známe. Japonsko však má nedořešené vztahy také s Ruském. Předmětem sporu jsou Kurilské ostrovy. Japonsko se obává, že ruská anexe Krymu se bude opakovat i na Kurilských ostrovech.
Foto: Záběry byly zveřejněny až nyní, dva měsíce po roll-outu. / TRDI
I když má Japonsko se Spojenými státy nyní dobré vztahy, nemusí tomu tak být nutně v budoucnu. Podobně jako jiné státy, Japonsko se ve vojenských technologiích snaží stát maximálně samostatné.
Navíc F-35 Lightning II je víceúčelový letoun, který není primárně určen k vybojování vzdušné převahy nad protivníkem. Japonsko potřebuje výkoný stroj schopný ve vzduchu soupeřit s nejmodernějšími ruskými a čínskými stíhacími letouny.
Ostatně se zde nabízí i další důvod vývoje japonské stíhačky 5. generace. Japonsko před časem zrušilo zákaz exportu zbraní. Moderní japonský stíhací letoun se tak může stát zajímavým vývozním artiklem.
Krok č.1: Technologický demonstrátor
Vývoj a výroba nejmodernějších stíhacích letounů není žádná legrace. Od začátku vývoje až po zavedení stroje do výzbroje uběhne 15 až 20 let.
I průmyslová a ekonomická velmoc, jakou je Japonsko, musí postupovat opatrně. Japonci pomocí technologického demonstrátoru nejprve otestují, zda jsou schopni vlastními silami vyvinout, vyrobit a provozovat konkurenceschopný stíhací letoun 5. generace.
Japonská vláda pověřila technologický institut TRDI a firmu Mitsubishi Heavy Industries ke stavbě technologického demonstrátoru ATD-X (Advanced Technology Demonstrator-X). Na základě výkonů a parametrů demonstrátoru ATD-X se pak japonská vláda rozhodne, zda přistoupí k vývoji plnohodnotné stíhačky označované jako Mitsubishi F-3.
Vývoj letounu je běh na dlouhou trať. Představený ATD-X je velmi jednoduchý stroj, vybavený pouze základní avionikou a zjednodušeným hardwarem. Letové testy začnou letos a skončí v roce 2018.
Prototyp budoucího letounu vzlétne snad mezi roky 2024 až 2027. Sériový Mitsubishi F-3 se však nedostane do výroby dříve, než v roce 2027.
S vývojem však Japonsku jistě pomůže nákup nejmodernějších stíhaček F-35 Lightning II. Pro japonské F-35 asi 40 % komponentů (včetně dílů pro motor a radar) vyrobí japonský průmysl. Zkušeností s výrobou i provozem stíhaček F-35 se jistě promítnou do vývoje budoucího japonského stíhače.
Zdroj: Defence24
Načítám diskuzi...