Radiační, biologické a chemické vozidlo LOV-CBRN
- 31. 5. 2013
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Na letošním Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET nám padlo do oka radiační, biologické a chemické vozidlo LOV-CBRN, jež bylo zkonstruováno na základě terénního vozidla Iveco LMV. Stroj vyvinul český vojenský podnik VOP CZ v rámci programu českého ministerstva obrany "Podpora dosažených operačních schopností ozbrojených sil České republiky (2008-2012)".
Souprava lehkého obrněného vozidla S-LOV-CBRN
Než jsme se pustili do tohoto článku, obrátili jsme se pro informace přímo na firmu VOP CZ. Avšak vzhledem k tomu, že nebyl vývoj vozidla doposud ukončen, podléhá veškeré poskytování informací schválení Národního úřadu pro vyzbrojování Ministerstva obrany (NÚřV MO). Proto si nyní můžeme pouze shrnout prozatím známé údaje a informace získané na IDETu.
Intenzivní práce na projektu byly zahájeny v roce 2009. Význam a náročnost úkolu dokládá množství vynaložených prostředku z účtu ministerstva obrany. Na tento projekt bylo totiž v letech 2009 až 2012 vynaloženo 100 milionů korun.
Foto: Souprava lehkého obrněného vozidla S-LOV-CBRN / VOP CZ
Z úsilí vývojových a konstrukčních týmů by měla vzejít Souprava lehkého obrněného vozidla S-LOV-CBRN, která by měla působit nejen v městských aglomeracích s malým rizikem napadení, nýbrž i ve složitém venkovském terénu s vyšším rizikem bojové činnosti. Anglická zkratka CBRN, tzn. Chemical, Biological, Radiological and Nuclear, zcela jasně napovídá, že je vozidlo určeno k chemickému, biologickému, radiačnímu a nukleárnímu průzkumu.
Uvedené obrněné vozidlo je navrženo tak, aby mohl být prováděn chemický a radiační průzkum během jízdy, po zastavení rovněž i biologický průzkum oblasti, přičemž se po celou dobu nachází posádka vozidla v hermeticky uzavřené kabině. Přetlaková kabina zajišťuje dokonalou ochranu před toxickými látkami nebo radioaktivním prachem: tlak vzduchu je v ní větší než atmosférický tlak v okolí vozu, a proto může docházet k úniku vzduchu a různých látek ven z kabiny, nikoli však průniku téhož dovnitř.
Foto: Na boku korby jsou připravené praporky, pro značkování zamořeného území. Praporky jsou vstřelovaný do země automaticky pomocí hydraulického systému / archiv autora
Základ vozidla tvoří prodloužená verze terénního vozidla Iveco LMV M 65E19 WM. Pro účely CBRN-průzkumu je vozidlo vybaveno informačním systémem a chemickou nadstavbou – a pochopitelně taktéž zbraňovou stanicí – vozidlo prezentované na veletrhu bylo osazeno česko-slovensko zbraňovou stanicí ZSRD 07.
Jednou z vychytávek je vybavení podvozku LOV-CBRN "horkovzdušným dělem". Například yperit tuhne přibližně již při 15 °C. Pokud vozidlo projíždí určitou oblastí, může ohřívat zem pod sebou a koly vířit prach. Chemické detektory v podvozku pak případné chemické látky dokážou odhalit.
Foto: Stroj je vybaven sofistikovanými přístroji / archív autora
Robot na zadnici
Nadšení v nás ovšem vyvolalo dálkové průzkumné české robotické vozidlo Orpheus-AC2 vyvinuté na Vysokém učení technickém v Brně na žádost české armády. "Je to nejspíš nejodolnější český robot," je hrdý na společné dílo František Burian, člen realizačního týmu.
A k čemu že bude robot sloužit? To je zcela jasné – k dálkovému a detailnímu průzkumu podezřelých lokalit. Stroj má hliníkovou konstrukci, kola o velkém průměru pro zdolávání terénních nerovností, především je ale značně odolný vůči různým chemikáliím. "Když se americké roboty poleptají, musejí se vyhodit. Neodolaly by totiž vysoce agresivním látkám, které se používají k dekontaminaci," vysvětluje F. Burian. Oproti tomu se Orpheus zbaví jenom svých měkkých části (kol a antény) a může být znovu nasazen do terénu.
Foto: Výklopná plošina s průzkumným robotem Orpheus / archív autora
Problematický je ovšem způsob vyslání robota do zamořeného území. I s tím si však konstruktéři poradili: LOV-CBRN vybavili zadní sklopnou plošinou, z níž robot bez potíží sjede. Stejně tak může snadno vyjíždět na plošinum, aby byl umístěn zpět na korbu.
Foto: Robot Orpheus AC / VUT Brno
Podrobné informace o robotu Orpheus-AC2 podléhají opět utajení. Na stránkách výrobce se však můžeme dočíst parametry jeho předchůdce, jímž byl Orpheus-AC. Hmotnost vozidla se pohybuje kolem 50 kilogramů, operační doba je 1,5–4 hodiny. Stroj může být řízen po drátě (do vzdálenosti max. 100 metrů), anebo dálkově (dosah až jeden kilometr). Stroj je schopen vyvinout maximální rychlost 3,5 km/h. Problémem nejsou ani kolmé překážky o výšce až 20 centimetrů.
Robot je určen k zásahům v extrémním prostředí: nízké/vysoké teploty (–32 °C/85 °C), elektromagnetické rušení či též chemické, radiační a biologické zamoření. Orpheus má rovněž jednoduché výklopné rameno, na jehož konec lze umístit senzory.
Související články
Výstava vojenské techniky IDET 2013
Na brněnském výstavišti BVV proběhla ve dnech 22. - 24. 5 tradiční vojenská výstava IDET 2013. ...
- 25.05.2013
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizované bojové vozidlo pěchoty BVP-M2 SKCZ
Armáda České a Slovenské republiky stojí před nelehkým úkolem. Obě armády se musí rozhodnout, zda ...
- 26.05.2013
- 71 komentářů
- Jan Grohmann
Samopaly Scorpion EVO 3A1 pro Egypt
Před časem proběhla médií zpráva o obří dodávce 50 000 kusů pistolí CZ 75 P-07 Duty do Egypta. Česká ...
- 28.05.2013
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Modernizace vozidel TATRA T-815 8x8 LT
Nákladní automobily značky TATRA neodmyslitelně patří k Armádě ČR. Kromě nejnovějších vozidel TATRA ...
- 30.05.2013
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...