Praga VS35 M19: Srbové oživují legendární československou „Ještěrku“

Praga VS35 M19: Srbové oživují legendární československou „Ještěrku“
Praga VS35 M19 / Srboauto (Zvětšit)

Srbská firma Srboauto představila modernizaci ikonického československého protiletadlového dvojkanónu Praga PLDvK 53/59, zvaného „Ještěrka“. Srboauto ale neřeší modernizaci zbraňového modulu, ale „jen“ pancéřovaného podvozku legendárního nákladního vozu Praga V3S.

Samohybný protiletadlový dvojkanón vz. 53/59 byl vyráběn v letech 1959 až 1962, a to na základě pancéřovaného podvozku nákladního vozidla Praga V3S. Hlavním úkolem dvojkanónu bylo zajišťování blízké protivzdušné obrany (PVO) manévrujícím mechanizovaným jednotkám. Díky náměru až -2° však bylo možné pomocí dvojice 30mm automatických kanónů ničit pozemní cíle až na vzdálenost 2000 m.

Osádku Ještěrky tvoří pět mužů: řidič, dělovod (sedící v přední části kabiny), dva nabíječi (umístění v zadní části kabiny) a střelec (ve zvláštní kabince u zbraně).

Poslední PLDvK vz. 53/59 byly z výzbroje AČR vyřazeny 31. prosince 2003. ČR ale již od konce 80. let uvažovala o nahrazení dvojkanónu moderní protiletadlovou zbraní, ale přes různé snahy byly Ještěrky vyřazeny bez náhrady.

Podle stránek Vojenského historického ústavu Praha probíhala výroba Ještěrek v mírně vylepšené verzi i v 70. letech. Pro potřeby tohoto článku je důležité, že v prvním období bylo dodáno cca 250 ks a v druhém cca 500 ks vozidel do Jugoslávie. Celkově bylo do Jugoslávie posláno 789 Ještěrek.


Dvojkanón vz. 53/59 v Technickém muzeu Brno; větší foto / RomanM82, CC BY-SA 3.0

V Srbsku jsou Ještěrky označovány jako M53/59 Praga a v několika desítek kusů jsou stále zavedeny v srbské armádě (srbská Wikipedia udává počet 48), kde podporují mechanizované jednotky. Srbské firmy navíc stále vyrábí příslušnou munici 30×210 mm.

Dobrat se skutečného počtu Ještěrek ve výzbroji srbské armády (aktivních i skladových), a to v jakémkoliv technickém stavu, je obtížné. Pokud máme věřit diskutujícím ze srbského vojenského fóra MyCity, tak v srbské armádě se stále nachází 400 Ještěrek. Mimochodem vlákno na srbském fóru MyCity o československém dvojkanónu je neustále živé a široce diskutované.

Velkého nasazení se srbské Ještěrky dočkaly během války v Jugoslávii, kde ale spíše než proti letadlům (podařilo se sestřelit chorvatský MiG-21) byly použivány proti pěchotě. 

Samozřejmě také Srbsko uvažuje o nahrazení československých dvojkanónů ‒ podle srbské Wikipedie se zvažuje pořízení ruských systémů Pancir nebo TOR. Jak je ale vidno z konání společnosti Srboauto, služba Ještěrek v srbské armádě tak rychle neskončí:


Praga VS35 M19

Přepracovaná verze Praga VS35 M19 od Srboauto získala 72 vylepšení, zejména s cílem splnit požadavky srbské armády, standardy NATO a prodloužit životnost vozidla. Milan Banjac, z prodejního oddělení Srboauto uvedl, že po skončení testů prototypu dojde k objednávce vozidel od srbské armády. Velikost objednávky není známa.

Na podvozek je pak možné umístit zpět 30mm dvojkanón vz. 53 nebo uvažovat o modernějších zbraních. Ostatně během náletů NATO na Srbsko v 90. letech byly z některých Ještěrek demontovány kanóny a místo nich použity improvizované odpalovací rampy pro ruské rakety vzduch-vzduch R-60 a R-73 s infračerveným naváděním. „Raketové ještěrce“ se podařil během války jeden úlovek ‒ nad Kosovem poškodila americký bitevní letoun A-10 Thunderbolt II.

Firma YugoImport dokonce Ještěrku před časem osadila houfnicí D-30 ráže 122 mm.


Některé designové studie modernizace Ještěrky od firmy Srboauto jsou působivé; větší foto / foto dvoustrany; Srboauto

Praga VS35 M19 však není v žádném případě hloubkovou modernizací. Hlavní změnou je nahrazení původní pancéřové kabiny novou čtyřdveřovou, jejíž pancéřování splňuje alianční normu STANAG 4569 Level 2 (ochrana proti 7,62×39 mm). Kabina je také vybavená 8kW nezávislým topením Eberspächer. Vozidlo pohání srbský dieselový motor FAP FF103A o objemu 8 litrů a výkonu 145 koní, který je napojen na tatrováckou převodovku.

Teoreticky je možné na Ještěrku umístit francouzské střely krátkého dosahu Mistral, které Srbsko před dvěma týdny objednalo po návštěvě francouzského prezidenta Emmanuel Macrona v Bělehradě. Srbsko objednalo 18 kompletů a 50 střel Mistral. Nicméně podle IHS Janes mají být střely Mistral umístěny na srbská obrněná vozidla PASARS-16.

Zdroj: IHS Janes, MyCity

Nahlásit chybu v článku


Související články

CZECHOSLOVAK GROUP vstupuje do srbského podniku IMK 14. Oktobar

Skupina MSM GROUP, slovenská část holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), uspěla ve výběrovém řízení a ...

Protivzdušná obrana Armády ČR: Učme se z minulosti

Z hlediska pojetí protivzdušné obrany (PVO) se za posledních několik dekád nic zásadního nezměnilo. ...

Protiletadlové komplety RBS 70 NG pro Armádu České republiky

Společnost SAAB uzavřela smlouvu s českým ministerstvem obrany (MO) na dodávky nejnovějších systémů ...

První transportéry Lazar 3 pro srbskou armádu

Srbská armáda získala prvních šest obrněných transportérů 8×8 Lazar 3 od domácí firmy ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • semtam
    17:06 31.07.2019

    V Srbsku se M53/59 Praga vyřadila a před několika lety se vrátila opět do provozu jako palebná podpora (jak PVO, tak pozemních cílů) mechanizovaných brigád armády Srbska. Pro ...Zobrazit celý příspěvek

    V Srbsku se M53/59 Praga vyřadila a před několika lety se vrátila opět do provozu jako palebná podpora (jak PVO, tak pozemních cílů) mechanizovaných brigád armády Srbska.

    Pro zajímavost v Srbsku vzniká systém PVO PASARS-16, který využívá podvozek FAP 2026 6x6 s zodolněnou kabinou a vozidlo nese 40 mm kanon Bofors spolu s 2 rakety RLN-IC, což jsou upravené rakety R-13M.
    Nedávno Srbsko objednalo MANPAD Mistral a plánuje, že rakety Mistral nahradí na prostředku PASARS-16 rakety RLN-IC.

    Jinak bude zajímavé sledovat zda, se mimo podvozku dotkne modernizace i výzbroje M53/59 Praga.

    Je vidět, že oblíbené a osvědčené stroje si chce provozovatel udržet co nejdéle. Vietnam před pár lety modernizoval BTR-152...Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    22:59 29.07.2019

    Re psovod: spominali ste, ze niekde mate k nahliadnutiu BVP-M,a ze sa Vam nie velmi pacia: vedeli by ste konkretne nam, zaujemcom, napisat co vsetko je zle? Kde to len v CR moze ...Zobrazit celý příspěvek

    Re psovod: spominali ste, ze niekde mate k nahliadnutiu BVP-M,a ze sa Vam nie velmi pacia: vedeli by ste konkretne nam, zaujemcom, napisat co vsetko je zle? Kde to len v CR moze byt? Vo Vyskove? Alebo planujete nakup aj vy? :)Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      08:27 30.07.2019

      Tipuju Bahna, tam bylo. A ne, neplánujeme nákup BVP-M. Škodolibost není pěkná vlastnost, chtít nás také zatáhnout do podobné hrůzy :-).

      Tipuju Bahna, tam bylo. A ne, neplánujeme nákup BVP-M. Škodolibost není pěkná vlastnost, chtít nás také zatáhnout do podobné hrůzy :-).

    • psovod
      13:15 30.07.2019

      nikde v čr,v zahraničí

      nikde v čr,v zahraničí

      • psovod
        13:16 30.07.2019

        a nejde o to,co se líbí nebo nelíbí mě,ale co se dozvím od osádek a co mi klidně i ukáží

        a nejde o to,co se líbí nebo nelíbí mě,ale co se dozvím od osádek a co mi klidně i ukáží

        • saracen1
          14:21 30.07.2019

          No ale veď povedz čo, pretože takto to vyzerá že .........

          No ale veď povedz čo, pretože takto to vyzerá že .........

          • psovod
            18:11 30.07.2019

            vyzerá nevyzerá,skočte si do nitry nebo do lotyšska,kde je mají a zeptejte se vlastních vojáků,máme zakázáno se více vyjadřovat ke svým spojencům,ale aspon něco-pokud má nějaká ...Zobrazit celý příspěvek

            vyzerá nevyzerá,skočte si do nitry nebo do lotyšska,kde je mají a zeptejte se vlastních vojáků,máme zakázáno se více vyjadřovat ke svým spojencům,ale aspon něco-pokud má nějaká technika fungovat,tak se do ní v první řadě musí vejít obsluha a to tak,aby to ve zdraví přežila déle naž na nějakých ukázkách pro pupkáče z ministrstvaSkrýt celý příspěvek

  • leo1962
    18:31 28.07.2019

    pekné

    pekné

  • palo satko
    12:15 28.07.2019

    Ked sa vo vojne vystrielaju všetky tie užasne samonavadzacie rakety, bude Ješterka kralovnou bojiska. Na kolko dni intenzivneho boja maju naše armady protitankove rakety? Na prvu ...Zobrazit celý příspěvek

    Ked sa vo vojne vystrielaju všetky tie užasne samonavadzacie rakety, bude Ješterka kralovnou bojiska. Na kolko dni intenzivneho boja maju naše armady protitankove rakety? Na prvu polovicu týždna? Kolko vydžia naše tanky? Tiež nejakych 5 dni? No a potom aj na techniku z muzea dôjde.Skrýt celý příspěvek

    • Luky
      13:43 28.07.2019

      Nic proti ještěrce, ale obávám se, že jakákoli 30mm+ věž s moderním SŘP a programovatelnou municí ji více než zastoupí.

      Nic proti ještěrce, ale obávám se, že jakákoli 30mm+ věž s moderním SŘP a programovatelnou municí ji více než zastoupí.

    • PavolR
      14:21 28.07.2019

      Bez munície budete môcť na korbe tej kráľovnej bojiska iba kričať RATATATA, alebo mávať pästičkami. :-D A s múzejnou technikou detto - munícia tých kalibrov, ktoré používali, už ...Zobrazit celý příspěvek

      Bez munície budete môcť na korbe tej kráľovnej bojiska iba kričať RATATATA, alebo mávať pästičkami. :-D A s múzejnou technikou detto - munícia tých kalibrov, ktoré používali, už nie je!Skrýt celý příspěvek

      • psovod
        14:36 29.07.2019

        munici do ještěrek stále vyrábí,je to v článku

        munici do ještěrek stále vyrábí,je to v článku

        • PavolR
          14:45 29.07.2019

          Ale v Srbsku!

          Ale v Srbsku!

          • psovod
            16:58 29.07.2019

            ano,ještěrky modernizují v srbsku a také si do ní vyrábí munici,v čem je problém?

            ano,ještěrky modernizují v srbsku a také si do ní vyrábí munici,v čem je problém?

          • PavolR
            20:30 29.07.2019

            Nepísal o srbskej armáde, ale našich armádach ;-)

            Nepísal o srbskej armáde, ale našich armádach ;-)

    • danny
      10:57 29.07.2019

      palo satko: jednou z velkých bolestí ještěrky jsou 85 kg zásobníky umístěné shora. Takže nějaká výměna v poli bez technické asistence je spíš teoretická možnost. Absence aspoň ...Zobrazit celý příspěvek

      palo satko: jednou z velkých bolestí ještěrky jsou 85 kg zásobníky umístěné shora. Takže nějaká výměna v poli bez technické asistence je spíš teoretická možnost. Absence aspoň základního SŘP, stabilizace atd... dost snižují bojovou hodnotu. Podvozek je ok, ten se s drobnými úpravami, přídání servořízení, event. výměnou motoru dá použít jako nenáročná platforma. Ale když už bych uvažoval o laciném univerzálním technicalu, volil bych jako výzbroj nějakou z modernizací ZU-23, např. https://www.valka.cz/CZE-SVK-Z... Skrýt celý příspěvek

      • palo satko
        13:58 29.07.2019

        Ten môj prispevok mal dva hlavne momenty. Otazku množstva pokrokovej municie našich oboch armad pre vedenie dlhodobeho konfliktu a humornu stranku, že nakoiec aj Ješterka z muzea ...Zobrazit celý příspěvek

        Ten môj prispevok mal dva hlavne momenty. Otazku množstva pokrokovej municie našich oboch armad pre vedenie dlhodobeho konfliktu a humornu stranku, že nakoiec aj Ješterka z muzea bude dobra.
        Každy si všimol Ješterku, lebo viest zmysluplnu diskusiu a zasobach zbrani sa akosi nenosi. Spomenul som si n ato ri čitani članku VOJNOVE ZÁZRAKY: ŠESŤ ILÚZIÍ Z NAŠICH EDÁVNYCH KONFLIKTOV autorov DAVID BARNO A NORA BENSAHEL z 11. 4. 2017 kde tito píšu:
        "Nedávne vojny vážne neohrozili americké zásoby munície, pretože väčšina individuálnych bitiek bola relatívne malá a krátka a bola vedená proti nepriateľom s nízkymi technológiami. Napriek tomu, vo veľkej budúcej vojne proti oveľa schopnejšiemu protivníkovi, munícia - najmä pokroková presná munícia - bude pravdepodobne spotrebovaná divokým tempom. Vo vojne s Ruskom alebo Čínou alebo dokonca proti Severnej Kórei alebo Iránu by Spojené štáty nepochybne vynaložili tisíce (ak nie desaťtisíce) najsofistikovanejších rakiet a riadených bômb v prvých dňoch. Zásoby týchto zbraní sú obmedzené a bude ťažké, ak nie nemožné, náhle rozšíriť výrobné linky, aby sa v kríze rýchlo vyrábalo viac. Výsledkom toho je, že len niekoľko dní po vstupe do veľkej vojny môžu americké sily čeliť nedostatku pokročilých rakiet, navádzaných bômb a inej ťažko nahraditeľnej munície - a vôbec nie je jasné, či schopne pokračovať v boji bez nich. "Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          14:47 29.07.2019

          Tak to sú na tom Amíci ešte dobre, nám by sa zrejme za ten čas minula aj "blbá" minícia. :-D

          Tak to sú na tom Amíci ešte dobre, nám by sa zrejme za ten čas minula aj "blbá" minícia. :-D

        • PavolR
          14:50 29.07.2019

          Druhá vec - áno, minula by sa im tá munícia už v prvých dňoch, ale taktická výhoda, ktorú jej využitím získajú (zničenie najdôležitejších cieľov), by im už vydržala zrejme do konca ...Zobrazit celý příspěvek

          Druhá vec - áno, minula by sa im tá munícia už v prvých dňoch, ale taktická výhoda, ktorú jej využitím získajú (zničenie najdôležitejších cieľov), by im už vydržala zrejme do konca konfliktu.Skrýt celý příspěvek

          • palo satko
            15:32 29.07.2019

            A čim by ten konflikt dokončili? Trofejnymi kalachmi? Vieš si predstaviť, že seržant požiada o letecku podporu a jedine čo je možne na F-35 namotovat je transparent s napisom: ...Zobrazit celý příspěvek

            A čim by ten konflikt dokončili? Trofejnymi kalachmi? Vieš si predstaviť, že seržant požiada o letecku podporu a jedine čo je možne na F-35 namotovat je transparent s napisom: Držíme vam palce, boys! :)Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            20:33 29.07.2019

            Otočím otázku - čím by ho dokončil ich súper, keď mu v tých prvých dňoch rozflákajú čo sa dá? :-D

            Otočím otázku - čím by ho dokončil ich súper, keď mu v tých prvých dňoch rozflákajú čo sa dá? :-D

        • danny
          15:49 29.07.2019

          palo satko: v zásadě souhlasím. Proto jsem jako příklad zbraňové stanice použil modernizovaný ZU-23. Při zachování optického zaměřovače, manuálního pohonu a schopnosti střelby ...Zobrazit celý příspěvek

          palo satko: v zásadě souhlasím. Proto jsem jako příklad zbraňové stanice použil modernizovaný ZU-23. Při zachování optického zaměřovače, manuálního pohonu a schopnosti střelby původní municí, přibyly možnosti jako servo pohony, automatické sledování cíle, nové senzory, možnost použití moderní munice, dálkoměr a balistický počítač s predikcí trajektorie pohybu cíle. Za optimálních podmínek se šance na zásah zvyšuje 10x, když dojde proud, můžeš pořád točit klikou a střílet zapomenutými zásobami z padesátých let.Skrýt celý příspěvek

          • palo satko
            16:25 29.07.2019

            Ked som chodil na začiatku 90-tych rokov do Chorvatska, v karlovaci mali take male muzeum zbrani. bola tam aj Ješterka. Chorvati sa chvalili, že nou roztrielali na cucky srbsky ...Zobrazit celý příspěvek

            Ked som chodil na začiatku 90-tych rokov do Chorvatska, v karlovaci mali take male muzeum zbrani. bola tam aj Ješterka. Chorvati sa chvalili, že nou roztrielali na cucky srbsky tank. Asi legenda.
            Chcel som len naznačit, že použitie staršej kanovej zbrane nie je až taky bludny napad. Stači sa len pozriet ako v dnešnej superzbranovej dobe sa dlhodoby konflikt zredukuje na použitie velmi jednoduchych zbrani a velmi bezhladnych postupov. Vojna v Syrii, kde došlo až na ludovu tvorivost aj na strane režimu, zničenie Rakka Američanmi, dobitie, ak sa anihilacia mesta da nazvat dobitím, Mosulu, su jasnym dokazom, že v boji s nepriatelom ktory sa nevzda dôjde na lacne a nepresne zbrane.Skrýt celý příspěvek

    • Riiiederner
      19:55 30.07.2019

      palo satko
      Do techniky z muzea ti vyrobí náboje a díly kde ? V garáži ? Protože nepočítej s tím źe při těch prvních dnech boje ti výrobny nerozbijou na všechno moźné i nemoźné.

      palo satko
      Do techniky z muzea ti vyrobí náboje a díly kde ? V garáži ? Protože nepočítej s tím źe při těch prvních dnech boje ti výrobny nerozbijou na všechno moźné i nemoźné.

      • psovod
        10:52 31.07.2019

        a kde vyrobí náboje a díly do moderní techniky? např.naše armáda dlouhodobě není schopna zajistit náhradní díly ani na tanky m4cz,kolik pandurů bylo dodedávna odstaveno pro ...Zobrazit celý příspěvek

        a kde vyrobí náboje a díly do moderní techniky? např.naše armáda dlouhodobě není schopna zajistit náhradní díly ani na tanky m4cz,kolik pandurů bylo dodedávna odstaveno pro nedostatek dílů a to žádná válka není,na našem území se pěchotní munice vyrábí prakticky na jediném místě,takže stačí taky jeden nálet nebo i sabotáž a jsme kde? že by nám spojenci něco poslali? nebudou jejich linky dodávat přednostně pro svoje army,protože ani oni nemají plné sklady? zeptejte se výrobců balistiky,kdo má přednost při dodávkách materiálu,při našich objemech nákupů nikoho nezajímáme,zrovna jsem mimo republiku a je neřešitelný problém opravit vysokozdvižku naší vlastní výroby,nikdo už půl roku není schopen poslat startérSkrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:17 27.07.2019

    Máte někdo přehled jak to dopadlo s náhradou Praga V3S v armádě? Protože stále se mi na cestách stává, že extra skříňové nastavby jsou vidění na PV3S s vojenskou poznávací značkou ...Zobrazit celý příspěvek

    Máte někdo přehled jak to dopadlo s náhradou Praga V3S v armádě? Protože stále se mi na cestách stává, že extra skříňové nastavby jsou vidění na PV3S s vojenskou poznávací značkou a Tatru 810 je možné potkat snad jen jako plachtovaný valník.Skrýt celý příspěvek

    • tomas.kotnour
      20:34 27.07.2019

      Projekt přezbojení AČR ATS se měl členit na dvě fáze, v prnví se mělo nakoupit 552+4 ATS-Valník, načež mělo následovat 421 vozidel v účelovými nástavbami pro potřeby druhů vojsk. K ...Zobrazit celý příspěvek

      Projekt přezbojení AČR ATS se měl členit na dvě fáze, v prnví se mělo nakoupit 552+4 ATS-Valník, načež mělo následovat 421 vozidel v účelovými nástavbami pro potřeby druhů vojsk. K tomu nákupu samozřejmě nedošlo. Navíc US Army už delší dobu tapetuje publikace tím, že by logistika 1. a 2. úrovně měla být řešena vozidly disponujícími pancéřovou ochranou. Takže část V3S by měl nahradit TITUS, část 815-7 s pancéřovou kabinou. Pokud na to samozřejmě budou peníze.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        20:56 27.07.2019

        Tak že z původního plánu mít to na jednom podvozku, budou podvozky hned tři? T 810, Titus, T 815?

        Tak že z původního plánu mít to na jednom podvozku, budou podvozky hned tři? T 810, Titus, T 815?

        • tomas.kotnour
          21:45 27.07.2019

          To je otázka, protože do toho ještě vstupuje Pandur. Takže 4. brn by mohla jezdit v boji na Pandurech a 815-7, zatímco 7. mb by mohla používat kombinaci BVP + Titus + 815-7. Pro ...Zobrazit celý příspěvek

          To je otázka, protože do toho ještě vstupuje Pandur. Takže 4. brn by mohla jezdit v boji na Pandurech a 815-7, zatímco 7. mb by mohla používat kombinaci BVP + Titus + 815-7. Pro 810 by zůstala mírová služba. Nesmíme totiž zapomínat, že pro dva prapory na Pandurech bylo plánováno celkem až 234 vozidel a tato podpůrná vozidla budou chybět i 7. mb. Aby to nebylo tak jednoduché, tak do toho vstupují ještě peníze, protože podvozek vozidla Titus by mohl být až o 15 mil. Kč levnější jak Pandur. Takže úspora v řádu miliard Kč.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            23:07 27.07.2019

            Tak že pořád a stále dokola se neumí nakupovat funkční systém? Praktický každá literatura uvádí, že logistika vyhrává válku. Snad to stihnou dříve než budou pandury na odpis :-)

            Tak že pořád a stále dokola se neumí nakupovat funkční systém? Praktický každá literatura uvádí, že logistika vyhrává válku. Snad to stihnou dříve než budou pandury na odpis :-)

          • tomas.kotnour
            23:37 27.07.2019

            Vidíte to moc pesimisticky. Je lepší, když se nekoupí nic, než aby se vyhodili peníze za nějakou pitomost. Také jsme mohli mít 1 000 810 řešili bychom, jak je opancéřovat a pak, ...Zobrazit celý příspěvek

            Vidíte to moc pesimisticky. Je lepší, když se nekoupí nic, než aby se vyhodili peníze za nějakou pitomost. Také jsme mohli mít 1 000 810 řešili bychom, jak je opancéřovat a pak, aby to s tou pancéřovanou kabinou něco uvezlo.Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            23:45 27.07.2019

            Pardon, dneska u mě zase nějak řádí češtin.

            Pardon, dneska u mě zase nějak řádí češtin.

          • flanker.jirka
            07:30 28.07.2019

            To je podobné tomu řešení, jako u ještěrky, existovala tu platforma pragovky, která se upravila pro potřebu PLDVK. A dokonce to někde ve světě po předělání funguje po ...Zobrazit celý příspěvek

            To je podobné tomu řešení, jako u ještěrky, existovala tu platforma pragovky, která se upravila pro potřebu PLDVK. A dokonce to někde ve světě po předělání funguje po půlstoletí.
            Ale z hlediska funkčnosti systému je na tom armáda, to vyznívá, jako by po deseti letech od nákupu Pandurů nebyla jejich logistika a ostatní zabezpčení dotažené do konce.Skrýt celý příspěvek

      • psovod
        14:40 29.07.2019

        specializované nástavby na pv3s stále jezdí a hodně dlouho jezdit budou,pár titusů je podepsáno,jinak nic,nahrazovat další vozidla střední kategorie těžkou nespolehlivou t815/7 to ...Zobrazit celý příspěvek

        specializované nástavby na pv3s stále jezdí a hodně dlouho jezdit budou,pár titusů je podepsáno,jinak nic,nahrazovat další vozidla střední kategorie těžkou nespolehlivou t815/7 to snad ne,pár těchto kousků máme a není se moc čím chlubitSkrýt celý příspěvek

        • Scotty
          20:18 29.07.2019

          Ví někdo kolik V3S stále slouží? Někde jsem četl že kolem 150, což není tak hrozné když vezmeme že se bude pořizovat 62 Titusů a 20 štábních Pandurů které je budou ...Zobrazit celý příspěvek

          Ví někdo kolik V3S stále slouží? Někde jsem četl že kolem 150, což není tak hrozné když vezmeme že se bude pořizovat 62 Titusů a 20 štábních Pandurů které je budou nahrazovat.
          Třeba POKA 3 která je ještě hodně rozšířená by mohla být nahrazená nástavbou na T810 bez problému.Skrýt celý příspěvek

    • ALCR
      22:51 27.07.2019

      5 ks náhrady dílenské V3S na steroidech už armáda má na platformě Tatra 815-7 https://www.armadninoviny.cz/a... dále je ...Zobrazit celý příspěvek

      5 ks náhrady dílenské V3S na steroidech už armáda má na platformě Tatra 815-7
      https://www.armadninoviny.cz/a...

      dále je objednáno na platformě Titus
      42 ks velitelsko-štábních a spojovacích a 20 ks koordinace palebné podpory
      https://www.e15.cz/domaci/pode...

      Nevím, jestli to má cenu zmiňovat, ale armáda ČR má jeden prototyp skříňové T810 která původně měla masově V3S se skříněmi nahradit
      https://www.valka.cz/CZE-Tatra...

      Jinak skříňové, ale i např. cisternové V3S jsou a budou částečně nahrazovány nástavbami na bázi ISO kontejnerů.
      Nevím, od koho je Armáda ČR kupuje a bude nakupovat, ale u nás je vyrábí např.
      http://variel.cz/produkty/arma...
      http://www.karbox.cz/kontejner...
      např. letos byly objednány kontejnery
      https://www.kobit.cz/produkty-...

      Nosičů kontejnerů na podvozcích Tatra má armáda ČR dost a letos objednala 31 ks nosičů kontejnerů s pancéřovanou kabinou na platformě Tatra-815-7
      https://www.valka.cz/CZE-Tatra... Skrýt celý příspěvek

      • psovod
        14:45 29.07.2019

        perfektní nápad nakupovat nosič kontejnerů na terénním podvozku,i tohoto provedení máme několik kusů a je to -no jak to nazvat-nic moc,kromě technických problémů je tady dost ...Zobrazit celý příspěvek

        perfektní nápad nakupovat nosič kontejnerů na terénním podvozku,i tohoto provedení máme několik kusů a je to -no jak to nazvat-nic moc,kromě technických problémů je tady dost závažný problém-nelze za tím nic tahat,armáda totiž nemá nic,co za to lze připojitSkrýt celý příspěvek

        • psovod
          14:48 29.07.2019

          jo a na nové platformě t815/7 nosič kontejnerů nelze přepravovat ani současnou techniku,což jsou jinak běžně převážená bvp2,protože jsou přetížené zadní nápravy,no prostě opět ...Zobrazit celý příspěvek

          jo a na nové platformě t815/7 nosič kontejnerů nelze přepravovat ani současnou techniku,což jsou jinak běžně převážená bvp2,protože jsou přetížené zadní nápravy,no prostě opět skvělý nákupSkrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            18:48 29.07.2019

            Pokud pomineme fakt, že i pro armádní vozidla platí legislativní hmotnostní limity, tak není problém si objednat jiné provedení zadního odpružení. Např. indonéská námořní pěchota ...Zobrazit celý příspěvek

            Pokud pomineme fakt, že i pro armádní vozidla platí legislativní hmotnostní limity, tak není problém si objednat jiné provedení zadního odpružení. Např. indonéská námořní pěchota si poručila nápravy z důlních sklápěček, takže 32 tun na zadních kolech. https://www.valka.cz/attachmen...
            Mohu se zeptat, proč za sedmičkové multilifty nejde nic zapřáhnout? To mají sedmičky tažný s 50 zatímco oje panavů jsou 40?Skrýt celý příspěvek

          • psovod
            22:01 29.07.2019

            sedmičková řada má vzduchové pružení a kdyby šlo problém s přetíženým zadkem tak jednoduše předělat,tak proč to ještě nemáme? autům bude končit záruka,samá závada a nic se ...Zobrazit celý příspěvek

            sedmičková řada má vzduchové pružení a kdyby šlo problém s přetíženým zadkem tak jednoduše předělat,tak proč to ještě nemáme? autům bude končit záruka,samá závada a nic se neřeší,totéž na nových t-825 pram,naopak budeme kupovat další stejně nedodělané,proč za tím nejde nic tahat se zeptejte na ministerstvu,kde sedí pánové,co to nakupují,stejně jako se nic netahá za t-810,kromě několika kusů vleků ve vyškově v autoškole,jinak nikde,jak dlouho provozujeme pandury a kdy že se k nim dodala servisní vozidla? vybíráme nová bvp a kde k nim máme přepravní kapacity? v téhle armádě se od roku 89 nedotáhlo do konce naprosto nic,takže sněte svoje sladké sny o dalších nákupech,my co s tím musíme jezdit víme své z praxe,ale třeba ted mám u sebe modernizovaná slovenská bvp s novou věží a to je teprve paskvil,a co vám k tomu řeknou osádky,to se nedá ani psát,no nádhera,ti jsou na tom ještě hůř než my,no všude nakupují odborníciSkrýt celý příspěvek

          • psovod
            22:02 29.07.2019

            pardon-815 pram samozřejmě

            pardon-815 pram samozřejmě

          • Scotty
            22:35 29.07.2019

            psovod To že se nekupují auta která nejsou schopná přepravovat na korbě BVP, která se budou v dohledné době doufejme vyřazovat, mě osobně nepřekvapuje. S informací že je za 815.7 ...Zobrazit celý příspěvek

            psovod
            To že se nekupují auta která nejsou schopná přepravovat na korbě BVP, která se budou v dohledné době doufejme vyřazovat, mě osobně nepřekvapuje. S informací že je za 815.7 zakázáno připojovat přívěs jste přišel vy. Mohl by jste tedy napsat proč.
            Pro přepravu nových BVP by měli stačit P-50N nejspíš se tedy budou na přepravu používat.Skrýt celý příspěvek

  • ALCR
    23:23 26.07.2019

    30mm samohybný protiletadlový dvojkanón Praga PLDvK vz. 53/59, zvaný „Ještěrka“ instruktážní film ČSLA
    https://www.youtube.com/watch?...

    30mm samohybný protiletadlový dvojkanón Praga PLDvK vz. 53/59, zvaný „Ještěrka“ instruktážní film ČSLA
    https://www.youtube.com/watch?...

  • PavolR
    20:05 26.07.2019

    Toto je akurátna moderná platforma za „Ještěrku“: ...Zobrazit celý příspěvek

    Toto je akurátna moderná platforma za „Ještěrku“: https://www.armyrecognition.co... Skrýt celý příspěvek

    • Rase
      11:58 27.07.2019

      Hodně pěkné, podobně mám rad i německý Skyshield v mobilní verzi. Uvidíme co MO pořídí jako plánovaný C-RAM.

      Hodně pěkné, podobně mám rad i německý Skyshield v mobilní verzi. Uvidíme co MO pořídí jako plánovaný C-RAM.

      • PavolR
        14:12 27.07.2019

        No tak to záleží v mnohom aj od toho, akému kalibru dáva prednosť ten-ktorý štát. Účinný dostrel by mal byť zhruba podobný.

        No tak to záleží v mnohom aj od toho, akému kalibru dáva prednosť ten-ktorý štát. Účinný dostrel by mal byť zhruba podobný.

      • flanker.jirka
        17:57 27.07.2019

        Pokud Skyshield, nejen jako air defence, ale i jako C-RAM, tak doufám, že bude doplněn i systém Cheetah, protože samotné kanony, ať už mobilní na Boxeru nebo převozitelné, jaké má ...Zobrazit celý příspěvek

        Pokud Skyshield, nejen jako air defence, ale i jako C-RAM, tak doufám, že bude doplněn i systém Cheetah, protože samotné kanony, ať už mobilní na Boxeru nebo převozitelné, jaké má například Indonesie, budou jako C-RAM stačit sotva proti jednotlivým dronům nebo pár minám. I Palestinci přišly na to, kolik střel v zásobníku má Iron dome.
        Cheetah počítá s 60 střelami v jednom ISO kontejneru a má používat průzkumná a řídící čidla Skyshieldu.
        (i takový turecký Korkut nemusí být špatný, dost z toho konceptu zkopírovali)
        https://www.janes.com/article/...
        https://www.defenceweb.co.za/j...
        https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          22:29 27.07.2019

          tak oni u Rheinmetallu (pobočka bývalý švýcarský Oerlikon), na té bází testují i laser. Tak do systému jde připojit fakt všechno ...Zobrazit celý příspěvek

          tak oni u Rheinmetallu (pobočka bývalý švýcarský Oerlikon), na té bází testují i laser. Tak do systému jde připojit fakt všechno možné:
          http://palba.cz/viewtopic.php?... Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            07:49 28.07.2019

            U laseru se pořád bavíme o možná ještě delší době reakce na jeden cíl, než u kanonu, chvíli to trvá než to "spálí" kov dělostřelecké munice. Rychleji si to poradí s plastovým ...Zobrazit celý příspěvek

            U laseru se pořád bavíme o možná ještě delší době reakce na jeden cíl, než u kanonu, chvíli to trvá než to "spálí" kov dělostřelecké munice. Rychleji si to poradí s plastovým dronem. Kanon se dá použít dobře i na lehce obrněnou pozemní techniku, zda to zmáknou současné lasery, nevím, asi bude záležet i na době expozice.
            Když máte rakety s koncovým samonavedením, dokážete dnes působit i na 32 cílů současně a přilétajících z kteréhokoliv směru, kanonu a laserům to bude trvat mnohem déle.
            Na druhou stranu, prý je "výstřel" z laseru v celkovém součtu ekonomicky nejvýhodnější.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    19:43 26.07.2019

    No zrejme to nie je o výkonoch beznádejne zastaralej "jašterice", ale o dosť chudobnom rozpočte Srbska, ktorý si nemôže dovoliť náhradu, tak sa aspoň snaží udržať to čo má ...Zobrazit celý příspěvek

    No zrejme to nie je o výkonoch beznádejne zastaralej "jašterice", ale o dosť chudobnom rozpočte Srbska, ktorý si nemôže dovoliť náhradu, tak sa aspoň snaží udržať to čo má ....

    Zas na druhej strane je to rozumnejšie ako nekoncepčne vyraďovať starú a nakupovať novú techniku ako u nás ......Skrýt celý příspěvek

    • tryskac
      20:05 26.07.2019

      Treba mat na pamati, ze na Srbsko bolo dlhe roky uvalene embargo, tak sa patrne naucili varit z nahraziek. A aj s tymi smiesne zastaralym vybavenim vedeli zostrelit Nighthawka a ...Zobrazit celý příspěvek

      Treba mat na pamati, ze na Srbsko bolo dlhe roky uvalene embargo, tak sa patrne naucili varit z nahraziek. A aj s tymi smiesne zastaralym vybavenim vedeli zostrelit Nighthawka a vydobit si respekt pred AH-xx a aj A10.. Samozrejme treba hladiet dopredu, ale napr v CSG by sa mohli veru ucit..Skrýt celý příspěvek

      • PavolR
        20:15 26.07.2019

        ... a keď už nie je embargo na Srbsko, sú sankcie na jeho potenciálna dominantného dodávateľa - akurát Rumuni zadržali na Dunaji ruskú dodávku obrnenej techniky pre Srbsko.

        ... a keď už nie je embargo na Srbsko, sú sankcie na jeho potenciálna dominantného dodávateľa - akurát Rumuni zadržali na Dunaji ruskú dodávku obrnenej techniky pre Srbsko.

        • givicz
          10:31 27.07.2019

          Ministerstvo obrany odmítlo údaje o zadržování vojenského vybavení Ruské federace v Rumunsku
          https://www.gazeta.ru/army/new...

          Ministerstvo obrany odmítlo údaje o zadržování vojenského vybavení Ruské federace v Rumunsku
          https://www.gazeta.ru/army/new...

          • PavolR
            14:10 27.07.2019

            Nikto predsa netvrdí, že ide o vojenské vybavenie RF alebo, že s tým má niečo ruské ministerstvo obrany. To sa im potom ľahko odmieta. :-D "Bukurešť uvádza, že zastaviť túto ...Zobrazit celý příspěvek

            Nikto predsa netvrdí, že ide o vojenské vybavenie RF alebo, že s tým má niečo ruské ministerstvo obrany. To sa im potom ľahko odmieta. :-D

            "Bukurešť uvádza, že zastaviť túto dodávku, ktorá smerovala do Srbska po Dunaji, bolo jej povinnosťou, keďže takéto obchodné aktivity Moskvy sú jednoznačným porušením sankcií, ktoré EÚ v roku 2014 uvalila na Rusko za okupáciu Krymu."

            Čítajte viac: https://svet.sme.sk/c/22176461... Skrýt celý příspěvek

          • givicz
            16:35 27.07.2019

            Ministerstvo obrany popírá zprávy o zadržování rumunského vojenského nákladu z Ruska Ministerstvo rovněž dodalo, že dodávky vojenského materiálu do Srbska již proběhly v dohodnutém ...Zobrazit celý příspěvek

            Ministerstvo obrany popírá zprávy o zadržování rumunského vojenského nákladu z Ruska
            Ministerstvo rovněž dodalo, že dodávky vojenského materiálu do Srbska již proběhly v dohodnutém čase
            https://tass.ru/armiya-i-opk/6...
            MOSKVA, 26. července. Tass /. Prohlášení o zadržení ruské dopravy Rumunskem u obrněných transportérů pro Srbsko je lež, ruské ministerstvo obrany neposlalo žádné lodě k přepravě vojenského vybavení na Dunaji. To bylo ohlášeno v pátek na ministerstvu obrany Ruské federace.

            "Ruské ministerstvo obrany neposlalo žádné lodě k přepravě vojenského vybavení podél Dunaje do Srbska. Všechna obvinění z těchto dodávek a údajné zatčení ruských dopravních vozidel s obrněnými transportéry rumunskou stranou jsou naprosto nepravdivé," uvedlo vojenské oddělení.

            Ministerstvo obrany uvedlo, že vojenské produkty Ruska již byly dodány Srbsku v souladu s podmínkami stanovenými ve smlouvě. "Všechny dodávky byly provedeny v přísném souladu s podmínkami smlouvy a v čase dohodnutém stranami", - uvedeno v departementu.Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            16:56 27.07.2019

            V kontexte toho, že Srbi protestujú proti zadržaniu toho vojenského materiálu a obviňujú Rumunov z porušovania medzinárodného práva je úplne irelevantné, čo ruské ministerstvo ...Zobrazit celý příspěvek

            V kontexte toho, že Srbi protestujú proti zadržaniu toho vojenského materiálu a obviňujú Rumunov z porušovania medzinárodného práva je úplne irelevantné, čo ruské ministerstvo obrany popiera alebo nepopiera: https://www.romania-insider.co...

            Rusi principiálne vždy všetko poprú a následne sa vytasia s x variantmi, ako to bolo s tým, čo popreli. :-DSkrýt celý příspěvek

          • PavolR
            17:07 27.07.2019

            Každopádne, pokiaľ Rusi dávajú od tej zásielky ruky preč a Srbom zapchajú ústa urýchlenou leteckou dodávkou obdobného počtu techniky, tak Rumunom ostane zadarmo 30 ks T72B3 a ...Zobrazit celý příspěvek

            Každopádne, pokiaľ Rusi dávajú od tej zásielky ruky preč a Srbom zapchajú ústa urýchlenou leteckou dodávkou obdobného počtu techniky, tak Rumunom ostane zadarmo 30 ks T72B3 a rovnaký počet BRDM2. :-)Skrýt celý příspěvek

          • givicz
            18:13 27.07.2019

            Rumunské ministerstvo zahraničí potvrdilo zákaz tranzitu vojenské techniky z Ruska do Srbska podél Dunaje https://interfax.com.ua/news/g... V předvečer srbské ...Zobrazit celý příspěvek

            Rumunské ministerstvo zahraničí potvrdilo zákaz tranzitu vojenské techniky z Ruska do Srbska podél Dunaje
            https://interfax.com.ua/news/g...
            V předvečer srbské ministerstvo zahraničí vyjádřilo nespokojenost se skutečností, že Rumunsko odmítlo vydat licenci k přepravě nákladu po řece Dunaji na svém území.
            Rumunský televizní kanál Antena 3 zároveň tvrdí, že Rumunsko nevydalo přepravní licenci, a proto zařízení nebylo zasláno podél Dunaje. Podle kanálu byly tanky a obrněné transportéry transportovány do Bělehradu dopravními letadly na začátku týdne.

            Srbské ministerstvo obrany dostává dádávku obrněného BRDM-2 z Ruska
            https://topwar.ru/160499-minob...
            Srbské ministerstvo obrany konečně obdrželo obrněná průzkumná a hlídková vozidla přenesená Ruskem. Strana BRDM-2 letěla letecky do Bělehradu dne 23. července.
            Dávka modernizovaných BRDM-2 ve třiceti kusech byla konečně dodána do Bělehradu. Obrněná auta byla letecky doručena na letiště v Bělehradě, kde byla přijata zástupci srbského vojenského oddělení.

            Dříve se uvádělo, že strana vojenského vybavení určená pro ozbrojené síly Srbska, která zahrnovala 30 BRDM-2, byla poslána Ruskem po moři s dalším doručením na Dunaj. Rumunsko, které je členem bloku NATO, však samo o sobě nebo plnící úlohu zámořských vlastníků, bylo proti tomu a zakázalo průjezd lodí se zařízením přes jeho území. Poté bylo rozhodnuto doručit BRDM letecky.Skrýt celý příspěvek

          • givicz
            18:17 27.07.2019

            http://www.mod.gov.rs/cir/1421... 27/27/2019 Dohoda mezi Srbskem a Ruskem se provádí přesně a ...Zobrazit celý příspěvek

            http://www.mod.gov.rs/cir/1421...

            27/27/2019
            Dohoda mezi Srbskem a Ruskem se provádí přesně a v souladu s dohodnutými lhůtami


            Vojensko-technická dohoda dohodnutá mezi prezidentem Republiky Srbsko, Aleksandarem Vučićem a prezidentem Ruské federace Vladimirem Putinem se provádí přesně av souladu s dohodnutými lhůtami. Do Srbska tak dorazilo 10 obrněných vozidel pěchoty BRDM 2 se sadami náhradních dílů. Během jejich letecké dopravy ruským dopravcem nebyly žádné překážky a veškerá technika přišla bezpečně a bezpečně s ohledem na mezinárodní pravidla.

            Ministerstvo obrany Republiky Srbsko děkuje Ministerstvu obrany Ruské federace za úspěšnou spolupráci a důsledné provádění vojensko-technické dohody.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    19:12 26.07.2019

    Ked takto vedia modernizovat ZU-23,mozno by to zvladla aj Jesterka. Predpokladam vykonnejsie strelivo aj ked samozrejme, najlepsie casy ma uz za sebou. Skor pre ilustraciu, akym ...Zobrazit celý příspěvek

    Ked takto vedia modernizovat ZU-23,mozno by to zvladla aj Jesterka. Predpokladam vykonnejsie strelivo aj ked samozrejme, najlepsie casy ma uz za sebou. Skor pre ilustraciu, akym smerom sa riešitelia uberali.
    Urcite by sa ale vrtulniky a drony museli mat na pozore.

    https://www.evpu.sk/produkcia/...
    https://www.valka.cz/CZE-SVK-Z... Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    17:29 26.07.2019

    No tak na Šumavě u jednoho bývalého baráku pohraniční roty stojí dosud jeden kousek, tak ho Srbové mohou překopat. Zrovna minulý týden jsem synovi vysvětloval, co to tam stojí ...Zobrazit celý příspěvek

    No tak na Šumavě u jednoho bývalého baráku pohraniční roty stojí dosud jeden kousek, tak ho Srbové mohou překopat. Zrovna minulý týden jsem synovi vysvětloval, co to tam stojí :)
    Ale jinak, neskutečné.....Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    14:19 26.07.2019

    Myslim, ze Srbov trochu podcenujete. Tato Jesterka bola pocas tych x vojen pouzivana proti pechote a na ten ucel nepotrebujete ani radar, ani IRST. Keby sa im na dany ucel ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslim, ze Srbov trochu podcenujete. Tato Jesterka bola pocas tych x vojen pouzivana proti pechote a na ten ucel nepotrebujete ani radar, ani IRST. Keby sa im na dany ucel neosvedcila, tak by ani nevymyslali taketo modernizacie a dali by ju rovno do srotu. Ich protivnikom nie su ani moderne lietadla, ani moderne BVP, ale rozne bandy vyzbrojené pechotnymi zbranami. A myslim si, ze proti takym je salva z 2x30mm kanonov dost padny argument..Skrýt celý příspěvek

    • danny
      14:32 26.07.2019

      tryskáč: jestli si dobře pamatuju, byly srbské ještěry vybaveny snad už v 80. letech nějakým střeleckým radiolokátorem a systémem řízení palby. Takže už tehdy jiná liga, než to, co ...Zobrazit celý příspěvek

      tryskáč: jestli si dobře pamatuju, byly srbské ještěry vybaveny snad už v 80. letech nějakým střeleckým radiolokátorem a systémem řízení palby. Takže už tehdy jiná liga, než to, co jsme měli doma.Skrýt celý příspěvek

      • Nesher
        14:59 26.07.2019

        Myslím, že se pleteš. Tedy nemohu vyloučit, že něco takového nezkoušeli vyrobit, ale vozidla ve výbavě Jugoslávské armády i jejích nástupců byla ve stavu jakém je nakoupili v ČSSR. ...Zobrazit celý příspěvek

        Myslím, že se pleteš. Tedy nemohu vyloučit, že něco takového nezkoušeli vyrobit, ale vozidla ve výbavě Jugoslávské armády i jejích nástupců byla ve stavu jakém je nakoupili v ČSSR. Na netu najdeš spoustu fotek z občanské války, všude standardní verze.Skrýt celý příspěvek

      • gangut
        16:09 26.07.2019

        Juhoslávia kúpila licenciu na radary M-85 Giraffe a plánovaly modernizáciu ich Jašteriek. Z toho kvoli rozpadu Juhoslávie zišlo. Ich modernizácia obsahovala nový agregát, ...Zobrazit celý příspěvek

        Juhoslávia kúpila licenciu na radary M-85 Giraffe a plánovaly modernizáciu ich Jašteriek. Z toho kvoli rozpadu Juhoslávie zišlo. Ich modernizácia obsahovala nový agregát, servoriadenie a iné drobnosti.
        Modernizácia podvozku im dáva zmysel. Kanónová lafeta nie je pevnou súčasťou podvozku. Srbi používali podvozky aj ako nosiče raketometov, lafetovali na ne konvertované IR rakety vzduch-vzduch a postavili na nom aj kanónovú húfnicu.Skrýt celý příspěvek

        • danny
          16:30 26.07.2019

          Dík za detaily. Asi jsem viděl fotky prototypu nebo technologického demonstrátoru, tak mi to uvízlo v paměti.

          Dík za detaily. Asi jsem viděl fotky prototypu nebo technologického demonstrátoru, tak mi to uvízlo v paměti.

  • Flader
    12:47 26.07.2019

    Zaujímavé, že väčšina armád v Európe si stále drží protilietadlové kanóny, prípadne rôzne hybridné systémy a tieto ďalej modernizujú. Len AČR a OSSR sa ich úplne vzdali bez náhrady ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujímavé, že väčšina armád v Európe si stále drží protilietadlové kanóny, prípadne rôzne hybridné systémy a tieto ďalej modernizujú. Len AČR a OSSR sa ich úplne vzdali bez náhrady a všetko stavili len na protilietadlové rakety.Skrýt celý příspěvek

    • Jara
      12:52 26.07.2019

      No AČR se vlastně vzdala PVO úplně, jeden pluk vojskové PVO nemá pro ochranu státu zas až takový význam

      No AČR se vlastně vzdala PVO úplně, jeden pluk vojskové PVO nemá pro ochranu státu zas až takový význam

      • Jara
        12:55 26.07.2019

        Stejne jako u raketometů a dělostřelectva se to ukázalo jako velká chyba........

        Stejne jako u raketometů a dělostřelectva se to ukázalo jako velká chyba........

    • PavolR
      13:59 26.07.2019

      Technicky máte polovicu výzbroje „Ještěrky“ na každom BVP-2 ...

      Technicky máte polovicu výzbroje „Ještěrky“ na každom BVP-2 ...

    • Scotty
      14:05 26.07.2019

      Upřímně jestli provozovat PLDvK 53/59 nebo nic vyjde v podstatě na stejno. Protože nic modernějšího nebylo nikdy zavedeno ani v ČSLA nebylo v čem pokračovat.

      Upřímně jestli provozovat PLDvK 53/59 nebo nic vyjde v podstatě na stejno. Protože nic modernějšího nebylo nikdy zavedeno ani v ČSLA nebylo v čem pokračovat.

      • Flader
        14:07 26.07.2019

        Tak zavedené nie, ale bol tu projekt STROP (BRAMS).

        Tak zavedené nie, ale bol tu projekt STROP (BRAMS).

        • Scotty
          14:42 26.07.2019

          To sice jo, ale zůstalo jen u prototypu stejně jako BRAMS. U nás STIX, který na rozdíl od BRAMSu používal západní zbraně, skončil u návrhu.

          To sice jo, ale zůstalo jen u prototypu stejně jako BRAMS. U nás STIX, který na rozdíl od BRAMSu používal západní zbraně, skončil u návrhu.

    • Miroslav
      14:11 26.07.2019

      Raketová technika ide dopredu každým rokom. Navariť však na korbu protilietadlový guľomet nie je žiadna veda ktorá fakticky nepodlieha móde. Samozrejme treba si aj otvorene ...Zobrazit celý příspěvek

      Raketová technika ide dopredu každým rokom. Navariť však na korbu protilietadlový guľomet nie je žiadna veda ktorá fakticky nepodlieha móde. Samozrejme treba si aj otvorene povedať, že zostreliť s tým dnes niečo je omnoho ťažšie ako kedysi. Dať takú mašinu do skladu a vytiahnuť ju v prípade krajného zúfalstva je možné ale určite nie dobré riešenie.

      Niečo pre pobavenie v súvislosti s témou...

      https://youtube.com/watch?v=kH... Skrýt celý příspěvek

    • korbendalas
      15:44 26.07.2019

      to neni pravda, němci zrušili gepardy francie si nechala jen rakety, anglie taky nemá žádný kanonový komplet atd. mohli by jsme pokračovat jediný kdo má nějaké hlavnové prostředky ...Zobrazit celý příspěvek

      to neni pravda, němci zrušili gepardy francie si nechala jen rakety, anglie taky nemá žádný kanonový komplet atd. mohli by jsme pokračovat jediný kdo má nějaké hlavnové prostředky PVO jsou poláci co mají ZSU-23 v kombinaci s raketama IGLA, a maďaři, jinak nikdo nic nemá. Posledních několik velkých cvičení NATO v nemecku a v norsku ukázali tři věci, Absolutní duležitost PVO typu SHORAD, kompletní absenci těchto jednotek v rámci evropských armád i armády USA, a dokonalou připravenost 252.plrp kdy v Něměcku sestřelili behem prvního dne všechny letecké prostředky , během cvičení
      museli velitelé několikrát restartovat počty letecké techniky, jak vrtulníků tak bitevníků, CH47 litali tesně nad silncí aby se schovali za stromy, nakonec dostali vojáci pochvalu od velícího generála za nejlepší PVO jednotku jakou kdy viděl, a to ještě jejich kluci od pozorovatelů vzdušnýho prostoru stačili rozkrýt a nahlásit přesně pozice tankových jednotek a dalších jednotek v prostoru cvičení, nahlasili víc techniky a jejich přesnou polohu než pruzkumáci. a poslendí cvičení v norsku když byly opět v roli OPFOR tak nedošlo k jedinému výsadku z V-22, ani z vrtulníků a ani bitevní vrtulníky neprovedli předběžnou palebnou přípravu protože byly opět sestřeleny ještě před tím než se dostali do pásma odkud mohli operovat. takže vylodění aliančních jednotek bylo bez vzdušného krytí bez pruzkumu a bez zajištění.
      JinakSkrýt celý příspěvek

      • PavolR
        17:49 26.07.2019

        Maďari žiadne hlavňové PVO nemajú, frčia na Mistraloch. Nepletiete si ich s Rumunmi, ktorí nakúpili 36 ks ex-nemeckých Gepardov?

        Maďari žiadne hlavňové PVO nemajú, frčia na Mistraloch. Nepletiete si ich s Rumunmi, ktorí nakúpili 36 ks ex-nemeckých Gepardov?

      • PavolR
        18:03 26.07.2019

        ... apropo - našiel som jeden článok, v ktorom sa spomína trapas zo strelnice Nagyoroszi, kde mali byť slávnostne prezentované schopnosti novoobstaraných Mistralov (boli údajne ...Zobrazit celý příspěvek

        ... apropo - našiel som jeden článok, v ktorom sa spomína trapas zo strelnice Nagyoroszi, kde mali byť slávnostne prezentované schopnosti novoobstaraných Mistralov (boli údajne vybrané za podozrivých okolností), no nakoniec dali vraj z troch cieľov dole iba jeden, zatiľ čo vyraďované manpady a hlavňová PVO všetko radom ... :-D : https://web.archive.org/web/20... Skrýt celý příspěvek

      • stroup
        08:47 27.07.2019

        O tom jak dopadli nasi v Norsku jsem cetl, celkem sranda... Ale nemuzu najit neco podrobnejsiho o tom Nemecku, nemate nejaky odkaz? Diky

        O tom jak dopadli nasi v Norsku jsem cetl, celkem sranda... Ale nemuzu najit neco podrobnejsiho o tom Nemecku, nemate nejaky odkaz? Diky

        • mladas
          16:05 28.07.2019

          Nebyl by odkaz i na to Norsko?

          Nebyl by odkaz i na to Norsko?

  • Jara
    12:45 26.07.2019

    Neuvěřitelné;)))

    Neuvěřitelné;)))

Načítám diskuzi...