Polská armáda nakupuje útočné pušky Beryl
- 8. 8. 2014
- 22 komentářů
- Jan Grohmann
Polský Inspektorát pro vyzbrojování objednal u firmy Fabryka Broni 5200 útočných pušek wz.96C Beryl. Všechny zbraně dostanou polští vojáci do konce roku 2014. Cena kontraktu dosahuje 27,5 milionu zlotých (181 milionů Kč).
Hlavní zbraní polských vojáků je polská útočná puška wz. 1996 Beryl (wz.96 Beryl). Ve výzbroji polské armády se nalézá 70 000 kusů zbraní Beryl, včetně přibližně 5 000 karabin Mini Beryl.
Polská armáda však používá stále kolem 50 000 sovětských útočných pušek AKM. Ve skladech pro případ mobilizace leží dalších 300 000 kusů.
Na přelomu 80. a 90. let začala polská armáda zavádět do výzbroje pušky vlastní konstrukce. Šlo zejména o zbraně wz.88 Tantal a wz.89 Onyks - obě v sovětské ráži 5,45 mm. V 90. letech pak na obě zbraně konstrukčně navázal zmiňovaný wz.96 Beryl, komorovaný již pro náboj 5,56×45 mm NATO.
Beryl sice vychází z konstrukce Kalašnikova, ale mnoho konstrukčních prvků je dílem polských konstruktérů. Ovládací prvky jsou však prakticky totožné se zbraněmi řady AK.
Foto: wz. 96C Beryl. / FABRYKA BRONI "ŁUCZNIK"
Polská armáda podstupuje rozsáhlou modernizací, a to platí i pro osobní palné zbraně polských vojáků. Za pozornost jistě stojí, že polský vojenský průmysl intenzivně pracuje na nové útočné pušce MSBS (Modułowy System Broni Strzeleckiej). Vývoj zbraně byl již prakticky ukončen.
Podle polského magazínu Altair však zavedení karabiny do výzbroje brání byrokratické překážky, jako jsou například zatím nevyjasněné taktické a technické předpisy. Zavedení zbraně do polské armády se tak z tohoto roku odsouvá na příští rok .
Plán technické modernizace vojenských sil Polska pro roky 2014 až 2015 tak stále počítá s nákupem osvědčených pušek wz.96C Beryl. Kromě nákupu nových pušek polská armáda plánuje modernizovat dalších 4750 starších pušek verze wz.96A/B na standard wz.96C. Celkově je modernizace rozložená na tři roky.
Video: wz. 96 Beryl na výstavě MSPO 2010. / YouTube
Puška wz.98C Beryl je postavená pro náboj 5,56×45 mm NATO. Celková délka zbraně je 910/980 mm podle polohy pažby. Rychlost střelby dosahuje teoreticky 700 ran/min. Hmotnost verze wz.98C Beryl bez zásobníku je 3,65 kg.
Nejnovější modernizace wz. 98C Beryl se někdy přezdívá „afghánská" protože zbraň dostávali přednostně polští vojáci v Afghánistánu. První pušky wz. 96C polské ministerstvo objednalo v roce 2009.
Hlavní odlišností je použití originální polské délkově nastavitelné pažby. Změn došla také ergonomie zbraně – nová je rukojeť, přepínač palby a pojistka zásobníku. Zbraň je také bohatě vybavená montážními lištami. K dispozici jsou plastové zásobníky, přední rukojeť a tříbodový pás.
Zdroj: Defence24
Související články
Polsko vybírá nástupce vrtulníků Mi-8/17
Polské ministerstvo obrany plánuje pro potřeby armády a námořnictva nakoupit v nejbližších letech 70 ...
- 06.06.2014
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko kupuje komplety vojáka budoucnosti Titan
Polský Inspektorát pro vyzbrojování (Inspektorat Uzbrojenia) podepsal 27. června smlouvy na vývoj a ...
- 30.06.2014
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Polsko nabízí Francii útočné pušky MSBS-5,56
Do soutěže na nákup nových útočných pušek pro francouzskou armádu se přihlásil další zájemce – ...
- 07.07.2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Nový bitevní vrtulník pro polskou armádu
Polsko pokračuje v ambiciozní modernizaci své armády. Inspektorát pro vyzbrojování (Inspektorat ...
- 09.07.2014
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
"vytvoření sousloví dvou slov nemění původní významy ani jednoho z nich " A v tom se právě podle mě mýlíte. Nicméně navrhuju tuhle lingvistickou debatu ukončit. Vysvětlili jsme ...Zobrazit celý příspěvek
"vytvoření sousloví dvou slov nemění původní významy ani jednoho z nich "
A v tom se právě podle mě mýlíte. Nicméně navrhuju tuhle lingvistickou debatu ukončit. Vysvětlili jsme si své názory, ale neshodnem se. To se prostě stává :-)Skrýt celý příspěvekKOLT, Vrata vytvoření sousloví dvou slov nemění původní významy ani jednoho z nich doporučil bych třeba toto pro pochopení významu slova morálka a ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT, Vrata
vytvoření sousloví dvou slov nemění původní významy ani jednoho z nich
doporučil bych třeba toto pro pochopení významu slova morálka a morální
http://cs.wikipedia.org/wiki/M...
http://slovnik-cizich-slov.abz...
souhlasím, že se tento výraz hojně používá v rádoby odborných rubrikách a zaměňuje se jeho správný významem
Třeba zde je slovo morální správně použito ke vztahu k radaru ve smyslu jeho vyrobení v sovětském svazu. Dále je užito slovo technicky pro posouzení jeho technického stavu.
„Armáda potřebuje nahradit morálně a technicky zastaralé radiolokátory původní sovětské konstrukce a výroby, které nevyhovují dnešním ani budoucím nárokům a potřebám armády a jejichž provoz a údržba stojí ročně několik desítek milionů korun,“ uvedl mluvčí ministerstva Jiří Caletka.
http://zpravy.e15.cz/domaci/ud...
Morálně zastaralý ve smyslu technicky zastaralý je žvást , který pouze vytváří zdůvodnění proč se mění něco co ve skutečnosti stále dostatečně dobře funguje.
Především něčím co následně tak dobře nefunguje, ale je to nové a musí se to zaplatit a někdo si tím namastí kapsu.Skrýt celý příspěvekKOLT, GAVL: i ja bych rekl, ze termin "moralne zastaraly" se casto pouziva pri hodnoceni techniky. Snad nikdy jsem to ale neslysel treba ve spojeni s hodnocenim cloveka nebo ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT, GAVL:
i ja bych rekl, ze termin "moralne zastaraly" se casto pouziva pri hodnoceni techniky.
Snad nikdy jsem to ale neslysel treba ve spojeni s hodnocenim cloveka nebo ideologie. Leda jako vtip.Skrýt celý příspěvekGAVL: Jenže ono nejde o žargon, který používá pár jedinců, jde o ustálenou frázi, kterou používá spousta lidí z různých oborů. To je jako vztekat se nad tím, že "úchylka" má v ...Zobrazit celý příspěvek
GAVL: Jenže ono nejde o žargon, který používá pár jedinců, jde o ustálenou frázi, kterou používá spousta lidí z různých oborů. To je jako vztekat se nad tím, že "úchylka" má v běžné mluvě pejorativní charakter, ačkoliv původně a odborně nic špatného nutně neoznačuje. Fráze jsou v jazyku mimo jiné proto, že se pomocí nich popisuje poměrně přesně definovaná skutečnost tak, aby se nemusela opisovat celou větou, či několika. A vůbec nevadí, že slova, která frázi tvoří, původně znamenala něco jiného.
Nejen u zbraní neposuzuji kvalitu podle stáří :-)Skrýt celý příspěvekKOLT ovšem píši dle češtinských významů nikoli podle něčích nápadů a zaběhlých žargonů či přesného dodržování odborné mluvi. Je to jistě nedostatek , ale ne v tomto případě. Neboť ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT ovšem píši dle češtinských významů nikoli podle něčích nápadů a zaběhlých žargonů či přesného dodržování odborné mluvi. Je to jistě nedostatek , ale ne v tomto případě. Neboť toto se nedá srovnávat s mou nepřesností ohledně strážní služby neboť to nebylo češtinsky špatně, ale pouze chybně dle terminus technikus.
Zde , ale je zcela měněn význam slova a to naprosto extrémním způsobem.
Jinak jsem rád , že neposuzujete kvalitu zbraní dle staří, ale dle jejich parametrů.Skrýt celý příspěvekGAVL: Zacházíte si s češtinou tak trochu, jak se vám hodí ;-) Vizte diskusi u nedávného článku ohledně pojmů strážní rota, strážní služba atd. A nyní chcete, aby bylo s termíny ...Zobrazit celý příspěvek
GAVL: Zacházíte si s češtinou tak trochu, jak se vám hodí ;-) Vizte diskusi u nedávného článku ohledně pojmů strážní rota, strážní služba atd. A nyní chcete, aby bylo s termíny zacházeno přesně podle jejich lingvistického významu. Nicméně vás můžu ujistit, že termín "morální zastaralost" nemá s "morálkou sensu stricto" nic společného. Zcela běžně se tento termín používá v různých průmyslových odvětvích a míní se jím přesně to, co je jím míněno u Sa. 58 – technologická/technická překonanost daného výrobku, postupu, materiálového složení atd. Z tohoto pohledu je morálně zastaralá jak Sa 58, tak CZ 805 :-) Jiná věc je, že morálně zastaralý výrobek automaticky nemusí být horší než ten moderní, zhusta je tomu právě naopak :-/Skrýt celý příspěvek
pro GAVL: Tak si říkám, zda-li by se nemělo vysvětlit pojem "morální zastaralost" všem těm teroristům, bojovníkům za svobodu, kombatantům, kurdům, zkrátka té polovině světa co ...Zobrazit celý příspěvek
pro GAVL: Tak si říkám, zda-li by se nemělo vysvětlit pojem "morální zastaralost" všem těm teroristům, bojovníkům za svobodu, kombatantům, kurdům, zkrátka té polovině světa co pořád vítězí s "morálně zastaralou" AK 47. Třeba by jim docvaklo, že s designem co není "in" by to měli zabalit a jít si hrát domů na píseček s dětmi a přenechat místo "terminátorům" :-D
Třeba by jim mohl "politicky" vysvětlit situaci sám ředitel CZUB :-D jako třeba zde:
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekULTRAMARISMUS slovo morální rozhodně v ČJ neznamená technický, takže morálně neznamená technicky technicky zastaralý = technicky zastaralý parametry nevyhovující = parametry ...Zobrazit celý příspěvek
ULTRAMARISMUS
slovo morální rozhodně v ČJ neznamená technický, takže morálně neznamená technicky
technicky zastaralý = technicky zastaralý
parametry nevyhovující = parametry nevyhovující
a jistě by někdo vymyslet i další inteligentnější sousloví pro pojmenování problému takové zbraně
slovo morální
týkající se morálky, plynoucí z morálky
týkající se vnitřní, psychické stránky člověka
tedy užít toto ku jakémukoli hmotnému předmětu je trošku hloupost , či omezenost
Morální zastaralost bych mohl eventuálně jedině směrovat ku době kdy taková zbraň( např. vz58, nebo deriváty AK ) vznikla a ku lidem kteří ji sestrojili a ku lidem co ji vyrobili a ku lidem kteří ji používali za již nevyhovujícím účelem dle naší dnešní morálky.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka
Jsem rád , že nejen na mě CZ805 působý jako kopie Scar. To bych , ale ani tak nevyčítal vybrali si designový proud a ne zas tak špatný.flanker.jirka
Jsem rád , že nejen na mě CZ805 působý jako kopie Scar. To bych , ale ani tak nevyčítal vybrali si designový proud a ne zas tak špatný.pro deadog: CZ 2000 Lada byla původně komorována na ruský náboj 5, 45, s vývojem se moc nezaspalo, zbraňe vyrobené v ověřovacích seriích byly FUNKČNÍ. Používaly závěr typu AK, s ...Zobrazit celý příspěvek
pro deadog: CZ 2000 Lada byla původně komorována na ruský náboj 5, 45, s vývojem se moc nezaspalo, zbraňe vyrobené v ověřovacích seriích byly FUNKČNÍ. Používaly závěr typu AK, s tím že se zjednodušila údržba použitím jednoho čepu ve středu zbraně na rozebírání, celý systém měl méně pohyblivých částí než SA 58. Překomorování na 5,56 se také zdařilo, ale v té době nebyla politická vůle na pořizování nových pušek.
V čem vidíte atributy modernosti? Kdy a za jakých podmínek si voják bude měnit hlaveň na CZ 805, to je k ničemu, tak jako tak bude muset zbraň nově nastřelit. Nebo si sebou bude tahat více druhů šachet pro zásobníky - nejlépe pro ty czub s-ity. Proč zbrań potřebuje například přenastavovat různý odběr plynu na píst - jednou si to někdo špatně zvolí a riskuje, že mu zbraň selže.
Nebo je snad modernější v tom, že pro obsluhu potřebuji buď přidělat krytky nebo nosit rukavice, abych se nepořezal? Nebo je snad moderní mít novou zbraň na menší ráži a logicky je v základní verzi s otevřenými mířidly prázdná stejně těžká jako SA 58 s plně nabitým zásobníkem?
Jediný pokrok vidím v jistém pokroku v ergonomii, zbytek je jen laciná kopie z části G 36 a z části Scar.
Beryl je hodně povedenej, už jen protože nebudou velké nároky na změnu logistiky v celém životním cyklů zbraní. Vojáci nebudou muset měnit tolik návyky.Skrýt celý příspěvekFrézování u Sa58 není žádné předběhnutí doby (měl ho už AK-47), ale znouzecnist vynucená zamykáním zbraně do rámu. Spoušť AK zbraní má podstatně lepší chod. Zkuste si vzít na ...Zobrazit celý příspěvek
Frézování u Sa58 není žádné předběhnutí doby (měl ho už AK-47), ale znouzecnist vynucená zamykáním zbraně do rámu. Spoušť AK zbraní má podstatně lepší chod. Zkuste si vzít na střelnici Beryl a Sa58. Rozdíl poznáte rychle.Skrýt celý příspěvek
jistě souhlasím, že zbraně z plechu jsou jednoduší a tedy levnější na výrobu. Ale dnešní "moderní" zbraně se tak nedělají, takže v tom bod pro vz 58 předběhl dobu a tedy těžko ...Zobrazit celý příspěvek
jistě souhlasím, že zbraně z plechu jsou jednoduší a tedy levnější na výrobu.
Ale dnešní "moderní" zbraně se tak nedělají, takže v tom bod pro vz 58 předběhl dobu a tedy těžko ho považovat za zastaralý z výrobního hlediska.
Pokud vím tak první pokus o překomorování vz 58 byl stopnut revolucí a jakýkoli jiný projekt též. To , že se to později nerozjelo ve velkým je jen rozhodnutí CZ a našich představitelů od ministerstva až po samotnou armádu.
Prosím o přiblížení toho jak to bylo myšleno s kvalitou spouště u vz58.
Také prosím o bližší vysvětlení ohledně limitů uzamykání kyvnou závorou.
Je tu nějaký puškař, který by to osvětlil?
Jedno je hlavní když naši byli v misích s sa 58 tak jsem nezaznamenal kritiku na funkčnost a podobně tak jako u CZ805.
Takže k Berylu ano souhlasím, že Poláci dávají přednost osvědčené funkčnosti a radeji lépe otestují MSBS. Možná i proto, že vidí jak to dopadlo u nás.Skrýt celý příspěvek"Unikátní systém zamykání" Sa58 je oproti AK spíš nevýhodou a je právě důvodem, proč Sa58 musí mít frézováný rám. AK se zamyká k hlavni. Největší výhodu AK zbraní oproti Sa58 vidím ...Zobrazit celý příspěvek
"Unikátní systém zamykání" Sa58 je oproti AK spíš nevýhodou a je právě důvodem, proč Sa58 musí mít frézováný rám. AK se zamyká k hlavni. Největší výhodu AK zbraní oproti Sa58 vidím ve spoušti. Sa je docela hrozná.,,Skrýt celý příspěvek
pokud vim sa58 prosel v nasi armade 2ma modernizacnimi programy ,jestli si pomatujete kolem roku 2000 se i vyvijel system LADA ,ktery byl komorovan na 5,56, ale nakonec to stejne ...Zobrazit celý příspěvek
pokud vim sa58 prosel v nasi armade 2ma modernizacnimi programy ,jestli si pomatujete kolem roku 2000 se i vyvijel system LADA ,ktery byl komorovan na 5,56, ale nakonec to stejne nedopadlo ,tam se zaspalo ve vyvoji ,proste uz bylo treba novou pusku konec. Mohli koupit G36 ,mohli koupit M16,no rozhodli se pro 805 ,nechapu proc treba porad obhajujete tu 58ku modernizovanou, je to uplne stejne nova zbran (a ted mluvim o 5,56 )jako 805ka ,vubec nemuzete vedet jestli by se vetsim a narocnejsim pouzivanim neprojevily nejake zavady, rozdil je v tom ,ze CSA ktera ji dela ,nebude mit takove schopnosti a moznosti jako CZUB, proste si vybrali vetsi a zavedenejsi firmu s daleko vetsim potencialem splnit vsechny objednavky a naroky ,navic 805ka ma proste vsechny atributy moderni zbrane (vymenitelne hlavne ,pouziti ruznych druhu zasobniku ,montaze v mmistech ktere 58 neumoznuje )a je daleko vice sexy nez 58, nechte uz KOSU spat ,nebo si ji kupte dom v razi 7,62 za 6000,- a spete s ni pod polstarem .Skrýt celý příspěvek
GAVL: Jen dvě věci k té konstrukci – kalach je možná mrzák z lisovaného plechu, ale to byla Stg. 44 taky a nikdo jí to nevyčítal, právě naopak, umožňovalo to její výrobu i v ...Zobrazit celý příspěvek
GAVL: Jen dvě věci k té konstrukci – kalach je možná mrzák z lisovaného plechu, ale to byla Stg. 44 taky a nikdo jí to nevyčítal, právě naopak, umožňovalo to její výrobu i v menších fabrikách, což bylo pro Německo v té době ohromná výhoda, protože hlavní lokality zbrojního průmyslu byly tou dobou srovnané se zemí. Prostě plech je sice možná o něco méně kvalitní a ne tak hezký, ale z technologického hlediska je to oproti frézování krok kupředu. To samé platí pro polymerové rámy moderních pušek vs frézovaný dural CZ 805, který pušku prodražuje a činí o poznání težší.
Druhá věc je systém uzamykání kyvnou závorou, který má oproti rotačnímu závorníku své limity; puškař by vám vysvětlil víc. Mě by zajímalo, jak by se právě tenhle systém dal implementovat do plastového rámu, předpokládám, že by muselo dojít k zalití ocelových částí do polymeru (což pochopitelně jde, ale prodraží to výrobu).
Nicméně zcela souhlasím s tím, že kdybychom šli nejprve cestou modernizace Sa. 58, měli bychom čas na vyvinutí kvalitní útočné pušky (klidně za státní peníze, když už lidi tak pálí výroba pušky domácím průmyslem) a nemuseli bychom mít zavedený tenhle ^%$#@.Skrýt celý příspěvekJe vidět, že poláci nakupují proto, aby měli funkční armádu a ne proto aby se otočili peníze z rozpočtu různými směry mezi politické partaje, přeprané přes sponzory firem ...Zobrazit celý příspěvek
Je vidět, že poláci nakupují proto, aby měli funkční armádu a ne proto aby se otočili peníze z rozpočtu různými směry mezi politické partaje, přeprané přes sponzory firem provozujících služby prostředníka.Skrýt celý příspěvek
naprosto souhlasím a přidám důraz na morální zastaralost poprvé jsem tento výrok slyšel od morálně zastaralého Vondry ( alias USA vlezdoprdela ) málem mi tenkrát praskla ...Zobrazit celý příspěvek
naprosto souhlasím a přidám důraz na morální zastaralost
poprvé jsem tento výrok slyšel od morálně zastaralého Vondry ( alias USA vlezdoprdela ) málem mi tenkrát praskla žilka.
jestli je něco co považuji za nejméně podstatné u zbraně tak je design
a co se týče vz 58 tak z designové rodiny ala kalach vypadá ze všech nejlépe a kam se na to hrabou Berety a podobný mrzáci designový
není to mrzák z lisovaného plechu jako kalachy
unikátní systém uzamikání a další věci dávají vz 58 duši a identitu
k berylu bych přidal
trochu jsem počítal a zjistil jsem , že buď nakoupili ke každé zbrani min. 16 zásobníků nebo někdo ukradl zhruba 5000 Kč. Hrubý výpočet byl proveden dle maloobchodních cen viz odkaz.Skrýt celý příspěvekJe vidět, že Poláci nedělají ukvapená rozhodnutí... Ono bychom snadno mohli říct, že Beryl, nebo AK jsou morálně už dávno zastaralé, ale z neznámého důvodu se to zkrátka neříká... ...Zobrazit celý příspěvek
Je vidět, že Poláci nedělají ukvapená rozhodnutí... Ono bychom snadno mohli říct, že Beryl, nebo AK jsou morálně už dávno zastaralé, ale z neznámého důvodu se to zkrátka neříká... Možná pro to, že si někdo správně řekl, že by bylo snad lepší zvážit možnost modernizace Berylu a třeba i změnu ráže, než koupit zajíce v pytli... Nemluvě o tom, že ty polské MSBS na mě dělají lepší dojem, než BREN...
Ale co naděláme, dnes už kromě soukromých firem 58 nikdo neřeší, právě kvůli té morální zastaralosti, mimochodem tomu člověku, který tento pojem vymyslel bych dal metál :) Bylo by zajímavé, jak by se osvědčily modernizované 58 v ráži 5,56...
Na druhé straně, zbrojní průmysl se rozjel ve větších obrátkách, lidé ve zbrojovce mají dost práce a magnáti si mnou ruce, jaký to je skvělý byznys. Takže, kde není žalobce, není ani soudce...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...