Phantom Badger: Vozidlo pro konvertoplány V-22 Osprey

Foto: Phantom Badger / Boeing
Foto: Phantom Badger / Boeing

Americká firma Boeing představila finální podobu terénního vozidla Phantom Badger pro americkou námořní pěchotu US Marine Corps. Největší devizou vozidla jsou kompaktní rozměry, díky kterým lze Phantom Badger přepravovat uvnitř konvertoplánů V-22 Osprey.

Vozidlo Phantom Badger vzniklo původně pro soutěž GMV 1.1 (Ground Mobile Vehicle). V její rámci hledalo Velitelství pro speciální operace Spojených států USSOCOM (US Special Operations Command) vozidlo pro speciální jednotky schopné přepravy uvnitř vrtulníků CH-47 Chinook nebo konvertoplánů V-22 Osprey. Vítězem soutěže GMV 1.1 se nakonec stala firma General Dynamics a její vozidlo Flyer.

 

Boeing přesto pokračoval ve vývoji za vlastní peníze. Firma byla přesvědčená o kvalitách svého vozu a také o množnosti prodat vozidlo na zahraničních trzích. O vozidlo Phantom Badger nakonec projevila zájem americká námořní pěchota. Mariňáci již delší dobu hledali vozidlo schopné přepravy uvnitř konvertoplánů MV-22 Osprey (Marine V-22 Osprey).

 

První prototyp Phantom Badger byl veřejnosti odhalen v květnu minulého roku, tehdy ještě pro soutěž GMV 1.1. Od té doby prototypy najezdily více než 5000 kilometrů členitým terénem. Došlo také ke vzdušnému výsadku vozidel z transportního letounu C-17 Globemaster III.

 

Video: Phantom Badger / YouTube

 

Letoun C-17 Globemaster III pojme deset vozidel Phantom Badger, které může shodit na padácích. Uvnitř vrtulníku CH-47 Chinook je místo pro dvě vozidla a uvnitř V-22 Osprey pro jedno vozidlo. Phantom Badger lze také přepravovat v podvěsu.

 

Boeing vozidlo vyvinul společně s automobilovou firmou Motorsport Innovations (MSI). Phantom Badger je postaven na základě běžně dostupných komerčních technologií. Mezi jeho základní přednosti je modularita – lze jej rychle upravit pro konkretní typ mise.

 

Vozidlo je připraveno pro lafetaci velkorážního kulometu nebo 40mm granátometu. Lze jej také využít pro dopravní, záchranné nebo průzkumné úkoly. Vozidlo lze upravit pro konkretní typ mise do 30 minut.

 

Video: Phantom Badger / YouTube

Phantom Badger je pouze 152,4 cm široký, tedy dokonce užší než Škoda Fabia. O pohon se stará naftový motor o výkonu 176 kW (240 koní). Maximální rychlost na zpevněné komunikaci je 130 km/h.

 

Zajímavostí je pohon a natáčení všech kol. Phantom Badger se tak dokáže otočit na kružnici o průměru 7 metrů. Díky volitelné světlé výšce a výkonnému motoru není nejmenší problém ani prudké stoupání.

 

Phantom Badger je již certifikován a připraven pro zavedení do výzbroje u námořní pěchoty. Zda a případně v jakém počtu námořní pěchota vozidla nakoupí, však není jisté.

 

Zdroj: Boeing

Nahlásit chybu v článku


Související články

USS America – nová výsadková loď americké námořní pěchoty

20. října byla slavnostně pokřtěna nová obojživelná útočná loď USS America americké námořní pěchoty. ...

Izraelská armáda kupuje V-22 Osprey

Izraelská armáda je na nejlepší cestě stát se prvním zahraničním uživatelem konvertoplánu Bell ...

SuperAV – transportér pro americkou námořní pěchotu

Americká námořní pěchota plánuje do budoucna obměnit svá výsadková vozidla. V rámci programu MPC ...

Rangers – špička americké lehké pěchoty

V článku Rangers v Afghánistánu – Příběh ostřelovačů byla velmi okrajově zmíněna, spíše naznačena, ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Yetti
    16:22 12.04.2014

    papaHoth: Aspoň od pohledu vypadá, že má těžiště dost nízko. Připomíná mi spíš čtyřkolku na steroidech než auto. Když si vezmeš jakou výšku a šířku má LRD a z vlastní zkušenosti ...Zobrazit celý příspěvek

    papaHoth: Aspoň od pohledu vypadá, že má těžiště dost nízko. Připomíná mi spíš čtyřkolku na steroidech než auto. Když si vezmeš jakou výšku a šířku má LRD a z vlastní zkušenosti vím, že do boku zvládne hodně.Skrýt celý příspěvek

  • jiri40
    23:01 10.04.2014

    Připadá mi to trochu, jak druhoválečný Jeep Willys v novém kabátě, ten měl také šířku jen 157cm.

    Připadá mi to trochu, jak druhoválečný Jeep Willys v novém kabátě, ten měl také šířku jen 157cm.

  • Voodoo
    21:48 10.04.2014

    papaHoth: já bych se toho bočního náklanu zase tolik nebál, vypadá to, že más těžiště dostatečně nízko. Nemůžu si odpustit malý OT, Bob bez toho knírku vypadá strašně, měl by ...Zobrazit celý příspěvek

    papaHoth: já bych se toho bočního náklanu zase tolik nebál, vypadá to, že más těžiště dostatečně nízko.

    Nemůžu si odpustit malý OT, Bob bez toho knírku vypadá strašně, měl by si ho zase nechat narůst :-DSkrýt celý příspěvek

  • rainerum
    20:03 10.04.2014

    Ledna: určitě to tak dělat budou, tady jsou na letišti(základně) takže najeli do V-22 někde v operačním prostoru rychle a teď už v bezpečí vykládají dá se to vysvětlit takhle ...Zobrazit celý příspěvek

    Ledna: určitě to tak dělat budou, tady jsou na letišti(základně) takže najeli do V-22 někde v operačním prostoru rychle a teď už v bezpečí vykládají dá se to vysvětlit takhle třebaSkrýt celý příspěvek

  • Ledna
    18:25 10.04.2014

    Mno, měl jsem představu že do V-22 spíše zacouvá a vyjede popředu jak v akčním filmu a ne, že bude týpek venku mávat rukama a řidič za divoké palby pomalu vycouvávat :-D

    Mno, měl jsem představu že do V-22 spíše zacouvá a vyjede popředu jak v akčním filmu a ne, že bude týpek venku mávat rukama a řidič za divoké palby pomalu vycouvávat :-D

  • papaHoth
    14:21 10.04.2014

    hezké, specializované s motorem o 240 na takové malé autíčko - slušný. Ale hlavní moje pochybnost vede ke stabilitě. Při takové malé šířce tomu musí dělat problémy boční náklon. ...Zobrazit celý příspěvek

    hezké, specializované s motorem o 240 na takové malé autíčko - slušný. Ale hlavní moje pochybnost vede ke stabilitě. Při takové malé šířce tomu musí dělat problémy boční náklon. Těžiště nízko nevypadá a ve videu se testu podélné stability vyhýbají..
    A jinak výkon, nacpat do Ospreye auto chce dobrý nápad :)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...