P-8 Poseidon skenoval čínskou námořní základnu

P-8 Poseidon skenoval čínskou námořní základnu
P-8 Poseidon odhazuje trojici protilodních střel Harpoon / US Navy (Zvětšit)

Hlídkový letoun amerického námořnictva P-8 Poseidon proletěl okolo pobřeží čínského ostrova Chaj-nan. Pod břichem nesl tajemný kontejner s mocným radarem AAS (Advanced Airborne Sensor). Na ostrově leží velký přístav čínského válečného loďstva.

Chlapík, který na Twitteru vystupuje pod přezdívkou Golf9, tweetuje většinou o různých zajímavostech z oblasti vojenského letectví v okolí Japonska a jižních mořích. Patnáctého května si všiml neobvyklého letu stroje P-8 Poseidon amerického námořnictva. Kurz letounu byl vidět v záznamech ze systému ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast), kterým civilní i vojenská letadla oznamují svou polohu řízení letového provozu. Data jsou volně dostupná. Na webech typu Flightradar24 tak každý může sledovat pohyb letadel. Když si letečtí nadšenci povšimnou nějakého neobvyklého stroje nebo trasy letu, obvykle se tím pochlubí. 

Byl to i případ amerického P-8. Mimořádné bylo jak samotné letadlo, tak jeho trasa. Poseidon se sériovým číslem 169010 proletěl kolem pobřeží čínského ostrova Chaj-nan do Tonkinského zálivu. Pak se otočil a letěl stejnou cestou zpátky. Celou dobu se pohyboval v mezinárodním vzdušném prostoru. Čínské námořnictvo z něj však nejspíš nemělo velkou radost.

Na jižním pobřeží ostrova má totiž velkou základnu. Kotví v ní mimo jiné i čínské balistické ponorky. Letadlo číslo 169010 patří k několika málo Poseidonům vybaveným mocným radarem AN/APS-154 AAS. Vyrobila ho firma Raytheon.

Radar AAS

Letouny P-8 nosí radar AAS v masivní několikametrové krabici připevněné na spodní straně trupu. Jde – jak jinak – o radiolokátor s aktivním elektronickým skenováním AESA (Active Electronically Scanned Array). Znamená to, že se skládá z množství menších antén, takže může vyslat paprsek rádiových vln určeným směrem bez natáčení celého radaru. Má to množství dalších výhod. AESA radary mohou ve srovnání s tradičními radiolokátory sledovat víc cílů současně. Jsou odolnější vůči rušení. Jejich signál je těžší identifikovat a zaměřit.


Námořní základna na ostrově Chaj-nan. U mol lze vidět několik lodí a minimálně jednu ponorku.

Hlavní účel radaru AAS je vyhledávání cílů pro letadla a lodě a mapování situace na bojišti z bezpečné vzdálenosti. Dokáže současně pracovat s cíli na vodní hladině i na zemi, což byl dosud pro většinu radiolokátorů problém. Umí buď jedno nebo druhé, nebo alespoň mají dva módy, mezi kterými musí obsluha přepínat. Radiolokátor AAS si poradí i s členitým pobřežím plným zátok a ostrůvků.

Podle webu Foxtrot Alpha je jeho rozlišení tak vysoké, že dokáže zaměřit skupinu lidí, která se pohybuje terénem. Zvládá na dálku najít, rozpoznávat, sledovat a zaměřit válečné lodě i pozemní techniku a krmit daty všemožné ozbrojené platformy ve vzduchu, na moři i na zemi v reálném čase. Stejně tak letoun dokáže navádět na cíl nejrůznější řízené střely.

Umí pracovat i v režimu syntetické apertury, který umožňuje přesně vykreslovat trojrozměrné předměty (stejný druh radiolokátoru se používá k podrobnému mapování zemského povrchu). Radar AAS tak dokáže pořídit podrobný obrázek cíle.

Nové ponorky

Senzor může sloužit i k elektronickému boji. Umí rušit nepřátelské radary, vytvářet iluze falešných cílů, napadat na dálku počítačové systémy protivníka, případně rovnou vyřadit nepřátelskou elektroniku mohutným svazkem radiových vln. 

Američané si asi chtěli pomocí radaru AAS na základně prohlédnout nějakou novou loď, ponorku, nebo kus přístavního vybavení, který by jim Čína dobrovolně neukázala. Jedna z možností jsou třeba dvě nové balistické ponorky typu 094. Čínské námořnictvo si je převzalo na začátku května.


P-8 s radarem AAS (2014)

Samotný radar AAS je starší než letadla P-8. Létali s ním už jejich menší předchůdci P-3 Orion. Zatímco P-3 je modifikovaný turbovrtulový dopravní letoun Lockheed L-188 Electra, P-8 je upravený proudový Boeing 737. Americké námořnictvo postupně nahrazuje své P-3 modernějším typem P-8. Letos čtrnáctého května převzalo stý stroj. Celkově má v plánu nakoupit 122 těchto letadel. 

Jejich hlavním úkolem je boj proti ponorkám. Specializovaných strojů s radarem AAS je přibližně sedm. Poseidon unese kromě senzorů i množství nejrůznějších zbraní. Web Foxtrot Alpha proto spekuluje o jeho možném použití k atentátům podobným útoku na íránského generála Kásima Sulejmáního v lednu 2020.

Poseidon dokáže například použít protizemní střelu AGM-84H/K SLAM-ER ((Standoff Land Attack Missile-Expanded Response) s doletem až 270 km. ,K cíli by ji naváděl radarem AAS pomocí datového spojení. 

Podobný radar jako námořnictvo si ještě před časem chtělo pořídit i americké letectvo. Měl sloužit na zvažovaných letadlech Northrop Grumman E-10 MC2A, což byla plánovaná náhrada za různé typy specializovaných průzkumných letounů. Letectvo však projekt zrušilo kvůli úsporám.

Zdroje: The Drive, FA, Boeing, NR2

Nahlásit chybu v článku


Související články

Norsko nakoupí P-8A Poseidon proti ruským ponorkám

Americká vláda schválila případný prodej pěti protiponorkových a protilodních letadel P-8A Poseidon ...

Satelitní snímky první čínské letadlové lodě Typ 001A

Plavidlo, obvykle označované jen jako Typ 001A, je na fotografiích uvázané u mola na námořní ...

Rok 2019: Síla čínského námořnictva opět raketově vzrostla

Čínské námořnictvo v minulém roce uvedlo do provozu 12 plavidel. Čínské námořnictvo tak již má více ...

První námořní letoun P-8A Poseidon pro Velkou Británii

Dne 4. ledna první britský námořní patrolovací letoun Boeing P-8A Poseidon (britské označení ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Storm
    11:52 23.05.2020

    Robaiz 12:47 22.05.2020 Očekával bych zde dne spíše článek o americkém odstoupení ze smlouvy o vzájemných přeletech a kontrole území... Mimochodem - není to jeden za 18 a ...Zobrazit celý příspěvek

    Robaiz
    12:47 22.05.2020
    Očekával bych zde dne spíše článek o americkém odstoupení ze smlouvy o vzájemných přeletech a kontrole území...

    Mimochodem - není to jeden za 18 a druhý bez dvou za 20? Špionážní letadla RF, popřípadě FR, GB apod lítají nad třeba Area 51?

    Jecchus
    16:40 22.05.2020
    Máte to špatně spočítaný. Není to "jeden za 18 a druhý bez dvou za 20", ale "jeden za 18 a druhý za 20 bez dvou".

    No to teda není jeden za 18 a druhý bez dvou za 20 a ani jeden za 18 a druhy za dvacet bez dvou...

    Protože někdo lítá v mezinárodním vzdušném prostoru a má zapnutý odpovídač ( a pokud teda vím, i když spíše nevím, protože nepoužívám, tak flightradar nevidí vojenské letadla, takže pokud se pohyboval někde ve vzduchu a byl vidět na FR24, tak musel pravděpodobně letět s nějakým odpovídačem co používají civilní letadla, takže na sqawk mod Charlie nebo spíše Siera o Alphě pochybuju ) třeba komunikuje nebo i odpovídá na volání, zatímco druhý si lítá jak se mu zlíbí, baví se max s někým doma má vypnutý odpovídač a ještě se vzteká že všichni okolo mluví o nebezpečném chování ve vzduchu a o tom jak ti druzí to dělají taky... Jenže když dva dělají totéž není to totéž ŽE?... Už jen proto, že jedni využívají privilegia mít základny po celém světě, protože země kde ty základny jsou je v nímají jako jistou bezpečnostní pojistku, proto si můžou dovolit takhle obhlídnout kdeco kdekoli na světě pokud jsou v mezinárodním vzdušném prostoru... Jiní zas kipou bláto na útesy a vydávají je za ostrovy, na nihž pak staví letiště a radary, takže rozšiřují své území a díky základnám i dosah letadel a senzorů... No a další třeba díky své politice nasrali púlku světa, a aby měli vůbec nějakou zádkladnu s přístavem někde jinde než doma tak se neštítí šlohnout území souseda... Ti pak i lítají bez odpovídače kde se jim zlíbí a krátí si cesty i tam kde by neměli... Takže jak to je s tím jeden za 18 a druhý bez dvou za 20???Skrýt celý příspěvek

  • Robaiz
    12:47 22.05.2020

    Očekával bych zde dne spíše článek o americkém odstoupení ze smlouvy o vzájemných přeletech a kontrole území...

    Očekával bych zde dne spíše článek o americkém odstoupení ze smlouvy o vzájemných přeletech a kontrole území...

    • Nagato
      13:07 22.05.2020

      Tak ono je to, poměrně legitimní, páč určité státy jo nedodržují, tak proč by měli oni? Stejné to bylo s INF, Rusko ji porušuje, tak ji Trump vypověděl.

      Tak ono je to, poměrně legitimní, páč určité státy jo nedodržují, tak proč by měli oni? Stejné to bylo s INF, Rusko ji porušuje, tak ji Trump vypověděl.

      • Robaiz
        13:42 22.05.2020

        Špatně pochopeno - je mi vcelku buřt kdo to vypoví, jestli US nebo RF, ale přijde mi to jako vcelku důležitá zpráva dnešního dne s vojenskou tématikou.. :) Mimochodem - není to ...Zobrazit celý příspěvek

        Špatně pochopeno - je mi vcelku buřt kdo to vypoví, jestli US nebo RF, ale přijde mi to jako vcelku důležitá zpráva dnešního dne s vojenskou tématikou.. :)

        Mimochodem - není to jeden za 18 a druhý bez dvou za 20? Špionážní letadla RF, popřípadě FR, GB apod lítají nad třeba Area 51?Skrýt celý příspěvek

        • Jecchus
          16:40 22.05.2020

          Máte to špatně spočítaný. Není to "jeden za 18 a druhý bez dvou za 20", ale "jeden za 18 a druhý za 20 bez dvou". 1) x = 18 y - 2 = 20, čili y = 22 a tudíž x není rovno ...Zobrazit celý příspěvek

          Máte to špatně spočítaný. Není to "jeden za 18 a druhý bez dvou za 20", ale "jeden za 18 a druhý za 20 bez dvou".

          1) x = 18
          y - 2 = 20, čili y = 22
          a tudíž x není rovno y

          2) x = 18
          y = 20 - 2
          a tudíž x = y

          :D :D :DSkrýt celý příspěvek

          • SYN_
            12:09 23.05.2020

            To asi záleží na tom jak slovní zadání berete, já to třeba chápu "uzávorkované" takto:
            x= 18
            y= -2+20

            To asi záleží na tom jak slovní zadání berete, já to třeba chápu "uzávorkované" takto:
            x= 18
            y= -2+20

    • Scotty
      13:28 22.05.2020

      Vzhledem k možnostem špionážních družic byla tahle dohoda stejně už poněkud zastaralá.

      Vzhledem k možnostem špionážních družic byla tahle dohoda stejně už poněkud zastaralá.

      • satai
        14:14 22.05.2020

        Ano. Ale bylo to takové pěkné gesto a i to se počítá... Bohužel pěkná gesta fungují jen pokud obě strany mají vcelku dobré úmysly. Když ne, tak se z dobrého gesta stane "dělat ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano. Ale bylo to takové pěkné gesto a i to se počítá...

        Bohužel pěkná gesta fungují jen pokud obě strany mají vcelku dobré úmysly. Když ne, tak se z dobrého gesta stane "dělat někomu vola".Skrýt celý příspěvek

      • alexa123
        14:16 22.05.2020

        Až tak istý by som si tým nebol. Je veľký rozdiel medzi rozlišovacou schopnosťou družice z výšky 300km a lietadla kategórie U-2 z výšky 20km. Tvrdenia o tom, že špionážna družica ...Zobrazit celý příspěvek

        Až tak istý by som si tým nebol. Je veľký rozdiel medzi rozlišovacou schopnosťou družice z výšky 300km a lietadla kategórie U-2 z výšky 20km. Tvrdenia o tom, že špionážna družica vie "prečítať" číslo ŠPZ auta je nezmysel. Bola o tom debata, keď Trump zverejnil fotku štartovacej rampy iránskej rakety cca pred dvomi rokmi za čo ho zdrbali, pretože tým pádom prezradil rozlišovaciu schopnosť najmodernejších USA špionážnych družíc - fyzika jednoducho nepusti.Skrýt celý příspěvek

        • satai
          14:21 22.05.2020

          V Otevřeném nebi jsou omezené vlastnosti toho, čím můžeš fotit.

          V Otevřeném nebi jsou omezené vlastnosti toho, čím můžeš fotit.

          • alexa123
            14:37 22.05.2020

            Môžeš to upresniť? To akože sa môžu použiť foťaky resp. kamery s takými a onakými vlastnosťami ale s inými vlastnosťami už nie?

            Môžeš to upresniť? To akože sa môžu použiť foťaky resp. kamery s takými a onakými vlastnosťami ale s inými vlastnosťami už nie?

          • satai
            14:44 22.05.2020

            Může se, pokud mi paměť slouží, použít jen volně dostupné vybavení (nemůžeš si postavit Hubble 2.0 a nalepit pod letadlo) a rozlišení je omezené na 30 ...Zobrazit celý příspěvek

            Může se, pokud mi paměť slouží, použít jen volně dostupné vybavení (nemůžeš si postavit Hubble 2.0 a nalepit pod letadlo) a rozlišení je omezené na 30 čísel

            https://www.airforcemag.com/wa... Skrýt celý příspěvek

      • Larry
        14:32 23.05.2020

        Asi tak nějak. Open skies projekt měl své opodstatnění na na přelomu 80/90let. Dnes to je zastaralá záležitost. Ze satelitů jsou informace a snímky s vysokým rozlišením a v ...Zobrazit celý příspěvek

        Asi tak nějak. Open skies projekt měl své opodstatnění na na přelomu 80/90let. Dnes to je zastaralá záležitost. Ze satelitů jsou informace a snímky s vysokým rozlišením a v reálném čase - on line. Možnosti tepelných filtrů a řada dalších fičur. Říká se tomu IMINT (obrazové zpravodajství) a ČR má poměrně ambice. Projekty SATCEN, GOLEM a další.Skrýt celý příspěvek

        • Larry
          14:36 23.05.2020

          Rusové na AN-30 i Tu-154 nasadili vysoce přesné digitální aparatury, s výborným rozlišením detailů, skvělá optika. To je důvod, proč to jiným vadilo. Jejich snímky byly příliš ...Zobrazit celý příspěvek

          Rusové na AN-30 i Tu-154 nasadili vysoce přesné digitální aparatury, s výborným rozlišením detailů, skvělá optika. To je důvod, proč to jiným vadilo. Jejich snímky byly příliš podrobné.Skrýt celý příspěvek

          • satai
            14:50 23.05.2020

            Až na to, že smlouva tohle neumožňuje...

            Až na to, že smlouva tohle neumožňuje...

          • skelet
            15:54 23.05.2020

            ve svém svatém zápalu děláš z Ruska někoho kdo porušuje smlouvu. Jsi si jist tím co tvrdíš?

            ve svém svatém zápalu děláš z Ruska někoho kdo porušuje smlouvu. Jsi si jist tím co tvrdíš?

          • satai
            15:56 23.05.2020

            Smlouva, co by omezila Rusko, je samozřejmě nespravedlivá a od začátku neplatná!

            Smlouva, co by omezila Rusko, je samozřejmě nespravedlivá a od začátku neplatná!

          • TF_HU
            08:54 25.05.2020

            skelet

            ano, podezření exisuje a stojí za vypovězením smlouvy USA...

            skelet

            ano, podezření exisuje a stojí za vypovězením smlouvy USA...

      • cejkis
        12:23 24.05.2020

        Přesně tento názor vedl k ukončení provozu U2. Protože se posléze ukázalo, že přesouvat družice na orbitu je drahé, vyčerpávající životnost, byl provoz U2 obnoven. Současný letecký ...Zobrazit celý příspěvek

        Přesně tento názor vedl k ukončení provozu U2. Protože se posléze ukázalo, že přesouvat družice na orbitu je drahé, vyčerpávající životnost, byl provoz U2 obnoven. Současný letecký průzkum v podobě RQ4 je mnohem flexibilnější a levnější než družice.Skrýt celý příspěvek

      • TF_HU
        08:52 25.05.2020

        Nebyla...dávala šanci i těm zemím, které nemají staelity provést kontrolní let nad kontrolovanou oblastí.

        Nebyla...dávala šanci i těm zemím, které nemají staelity provést kontrolní let nad kontrolovanou oblastí.

  • Nagato
    10:16 22.05.2020

    Jestli byl v mezinárodním vzdušném prostoru, můžou se Číňani vztekat jak je libo. Jen si přitáhnu pop corn a budu sledovat ty výkřiky.

    Jestli byl v mezinárodním vzdušném prostoru, můžou se Číňani vztekat jak je libo. Jen si přitáhnu pop corn a budu sledovat ty výkřiky.

    • HonzaH
      11:21 22.05.2020

      Popcorn si klidně dej, dobrou chuť. Ale jestli se chceš opravdu pobavit, tak si počkej, až se podobný článek objeví na novinky.cz :-) Na AN jsou zatím diskuze vcelku dost umírněné, ...Zobrazit celý příspěvek

      Popcorn si klidně dej, dobrou chuť. Ale jestli se chceš opravdu pobavit, tak si počkej, až se podobný článek objeví na novinky.cz :-)
      Na AN jsou zatím diskuze vcelku dost umírněné, i když už to také není, co to bývalo.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        12:25 22.05.2020

        Jj, tam se to jen hemží Ušáky a Velkým Satanem :-)).

        Jj, tam se to jen hemží Ušáky a Velkým Satanem :-)).

    • PetrTechnik
      12:46 22.05.2020

      To nevím, tady moc obdivovatelů Čínského státního kapitalismu není.

      To nevím, tady moc obdivovatelů Čínského státního kapitalismu není.

      • Miroslav
        13:38 22.05.2020

        Čínskeho štátneho kapitalizmu nie, ale je tu dosť obdivovateľov Čínskeho imaginárneho socializmu. Menovať nebudem...

        Čínskeho štátneho kapitalizmu nie, ale je tu dosť obdivovateľov Čínskeho imaginárneho socializmu. Menovať nebudem...

    • yellec
      22:06 22.05.2020

      Mno, když se vztekali naposled, bylo z toho mrzení na obou stranách. https://en.wikipedia.org/wiki/...

      Mno, když se vztekali naposled, bylo z toho mrzení na obou stranách. https://en.wikipedia.org/wiki/...

Načítám diskuzi...