Nové zásobníky od firmy DH Industries pro CZ 805 BREN

Foto: CZ 805 BREN se zásobníkem typu M4/M16 a novou zásobníkovou šachtou s
Foto: CZ 805 BREN se zásobníkem typu M4/M16 a novou zásobníkovou šachtou s "bočním úchytem tlačítkovým". KLIKNI PRO VĚTŠÍ OBRÁZEK / Česká zbrojovka

Před více než týdnem jsme vás na stránkách Armádních novin informovali o záměru Armády ČR pořídit si nové zásobníkové šachty pro pušky CZ 805 BREN. Nyní se nám podařilo zjistit, jaké zásobníky si česká armáda vybrala pro kontrolní a uživatelské testy.

Armáda České republiky v současné době počítá s tím, že 9700 pušek CZ 805 BREN vybaví MC šachtou pro STANAG zásobníky – tedy zásobníky známe ze zbraní M4/M16. Zbývajících 7737 pušek si armáda ponechá s původními originálními šachtami a zásobníky České zbrojovky.

Nákup nových zásobníků typu M4/M16 je však složitější než se zdá. Na trhu existuje desítky výrobců a desítky produktů. Zásobníky jsou sice systémově stejné, ale liší se použitým vnitřním i vnějším materiálem, povrchovou úpravou, rozměry nebo velikosti a tvarem podávače nábojů.

Foto: CZ 805 BREN se zásobníkem typu M4/M16 a novou zásobníkovou šachtou s "bočním úchytem tlačítkovým" / Česká zbrojovka

Foto: CZ 805 BREN se zásobníkem typu M4/M16 a novou zásobníkovou šachtou s "bočním úchytem tlačítkovým". KLIKNI PRO VĚTŠÍ OBRÁZEK / Česká zbrojovka

Jak nám odpověděl Ing. Petra Vávra, vedoucího vojenského odboru České zbrojovky, zásobníková šachta MC pro CZ 805 „byla vyvinuta a testována za účelem použití maximálního portfolia vyráběných zásobníků typu M4. Je skutečností, že řada zbraní typu M4 nefunguje zcela 100% s některými zásobníky.“

Problémem podle pana Vávry je skutečnost, že neexistuje žádná přesná STANAG norma definující rozměry zásobníků typu M4/M16. Některé zbraně fungují dobře s kovovými, jiné zase s polymerovými zásobníky. Někdy záleží na použitém materiálu nebo výrobci.

Foto: CZ 805 BREN se zásobníkem typu M4/M16 a novou zásobníkovou šachtou s "bočním úchytem tlačítkovým" / Česká zbrojovka

Foto: CZ 805 BREN se zásobníkem typu M4/M16 a novou zásobníkovou šachtou s "bočním úchytem tlačítkovým". KLIKNI PRO VĚTŠÍ OBRÁZEK / Česká zbrojovka

Při testování upravené pušky CZ 805 BREN A1 MC vybrala Česká zbrojovka zásobníky od osmi výrobců, celkově čtrnáct zásobníků – jak kovových, tak polymerových. „Zásobníky byly kromě zkoušky funkčnosti ve zbrani podrobeny i samostatným testům dle TP-VD-637-81 a obdobě Mil STD 810G. Tyto testy spočívají ve zkoušce odolnosti zásobníků na pád, funkčnosti při nízkých, vysokých a přechodových teplotách a další zátěžové testy,“ vysvětluje pan Vávra.

Foto: CZ 805 BREN se zásobníkem typu M4/M16 a novou zásobníkovou šachtou s "bočním úchytem tlačítkovým" / Česká zbrojovka

Foto: CZ 805 BREN se zásobníkem typu M4/M16 a novou zásobníkovou šachtou s "bočním úchytem tlačítkovým". KLIKNI PRO VĚTŠÍ OBRÁZEK / Česká zbrojovka



Testy ukázaly, že zvěsti o problémech se spolehlivostí u STANAG zásobníků se zakládají na pravdě. Například při pádových testech (drop test) polymerové zásobníky praskaly a u kovových docházelo k poškození dna zásobníku.

Česká zbrojovka Armádě ČR nabídla zásobníky, které obstály v testu pro kontrolní a uživatelské testy. Armáda si pro kontrolní a uživatelské testy vybrala kovový zásobník s teflonovým povrchem a prodlouženým podávačem od firma DH Industries. Česká zbrojovka jako druhý v pořadí armádě doporučila polymerový zásobník s kovovým vyústěním L5AWM od firmy Lancer Systems.

Zásobníky od DH Industries se dodávají v černé nebo právě v šedé barvě s teflonovou úpravou. Tělo zásobníku je vyrobeno z hliníku (6061- T6), podávací pružina je pak z korozivzdorné oceli (17-7PH). Dlužno podotknout, že stejné zásobníky používají například americké policejní a vojenské jednotky.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modifikace CZ 805 BREN podle Armádních novin

Článek, kde jsme graficky upravili uherskobrodskou pušku CZ 805 BREN, měl mezi čtenáři obrovský ...

Dokument: Česká útočná puška CZ 805 BREN

S potěšením vám dnes představujeme náš vlastní mini dokument o české útočné pušce CZ 805 BREN. ...

CZ 805 BREN: Otázky a odpovědi

Armáda České republiky již "nějaký ten pátek" používá nové útočné pušky CZ 805 BREN. A jak to u ...

Modernizace CZ 805 BREN

Nová útočná puška české armády CZ 805 BREN je již od počátku terčem kritiky. Jednou z výtek byl i ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • hurvo
    20:46 08.09.2015

    Nemyslim ze im to niekto zakaze, myslim ze nenajdu odvahu zucastnit sa. Nedavno som niekde cital ze preco je puzdro zaveru brenu tak nezmyselne tazke a preco su bocne raily ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslim ze im to niekto zakaze, myslim ze nenajdu odvahu zucastnit sa.
    Nedavno som niekde cital ze preco je puzdro zaveru brenu tak nezmyselne tazke a preco su bocne raily spojene s hlavnou: vraj preto ze by to davalo perfektny zmysel pri polymerovom tele a ked sa preslo na hlinnik tak sa nikto nenamahal prerobit telo zaveru.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:33 08.09.2015

    hurvo: Pokud nabídnou vychytanou a vyšperkovanou variantu (ne to co prodali AČR) tak proč by se nemohli zůčastnit. Z toho Francouzského tendru je vyloučili proč nebo jak to ...Zobrazit celý příspěvek

    hurvo:
    Pokud nabídnou vychytanou a vyšperkovanou variantu (ne to co prodali AČR) tak proč by se nemohli zůčastnit. Z toho Francouzského tendru je vyloučili proč nebo jak to dopadlo ?Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    20:08 08.09.2015

    Bundeswehr vydal. Predbeznu poziadavku na informacie pre vsetky firmy ktore by mali zaujem zucastnit sa vyberu novej pusky pre bundeswehr. Predpokladam ale ze bren sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Bundeswehr vydal. Predbeznu poziadavku na informacie pre vsetky firmy ktore by mali zaujem zucastnit sa vyberu novej pusky pre bundeswehr.

    Predpokladam ale ze bren sa nezucastni vyberoveho tendra v normalnej krajine.Skrýt celý příspěvek

  • KOUMES123
    11:56 23.08.2014

    CZUB má šanci s Brenem v Čechách, kde si to u politiků prosadí a ve státech jako je Mexiko, Egypt a pod. kde víceméně o nákupu rozhodují vybraní generálové. Hmotnost přibližně 4kg ...Zobrazit celý příspěvek

    CZUB má šanci s Brenem v Čechách, kde si to u politiků prosadí a ve státech jako je Mexiko, Egypt a pod. kde víceméně o nákupu rozhodují vybraní generálové. Hmotnost přibližně 4kg oproti M4, která váží přibližně 3,2 kg je vysoká. Tam, kde může politická, či generálská elita říci: hele vojáčku zdá se ti flinta moc těžká? Tak si dej 50 kliků a drž hubu. Lepší díly jako je optika, nebo pažba či zásobníky se dají nakoupit, ale bez polymerového rámu hmotnost nesnížíte(ani cenu).Skrýt celý příspěvek

  • mr.ketchup
    18:26 15.10.2013

    Je opravdu zabavne, ze i kdyz se jedna o novou zbran je to uz jeji 2. moderlizace (soucasny nazev v ACR CZ 805 BREN A1M1 lide znali jiste vi co znamena M1), nutno dodat ze za ...Zobrazit celý příspěvek

    Je opravdu zabavne, ze i kdyz se jedna o novou zbran je to uz jeji 2. moderlizace (soucasny nazev v ACR CZ 805 BREN A1M1 lide znali jiste vi co znamena M1), nutno dodat ze za vetsinu neduh v konstrukci, zejmena co se tyce uzivatelskeho rozhrani si muze armada sama, at uz je to zastaraly zpusob vypousteni zasobniku, samotny zasobnik a mnohe jine prvky.
    Na mnoho tehto neduh bylo upozorneno pri vojskovych zkouskach, ale asi jedine zlepseni vzesle z vysledku VZ je zacerneni casti sestavy pistu.
    Ze strany zbrojovky je opravdu videt ze nema prakticke zkusenosti z konstrukce daneho typu zbrani, mnoho prvku by jiste resila lepe napr. vypousteni zaveru, moznost pri rozborce vyjmout zavornik z nosice, nebo enormni mnozstvi ostrych hran a pomerne dosti kolisava kvalita vyroby zejmena plastových soucasti (to ovsem vzhledem k nemalemu mnozstvi nove zavedených technologii a postupu neni nic neobvykleho). Ono se mi trochu zda, ze zbrojovka s brenem nema velke ambice, koneckoncu v ruznych prohlasenich zminuji to, ze na svetovem trhu bude BREN konkurovat zapadnim typum zejmena cenou (bohuzel konstrukce prilis inovaci oproti jinym typum nenabizi).
    Co se doplnku tyka, nuz je skutecne ukazkou poctive zbrojarske prace, za to rukojeti NV a PG grip to je jina (kvalitou zpracovani pripominaji lacine cinske vyrobky pro airsoft, nastesti materialy jsou kvalitni) a 3 body popruh? Tady si dovolim citovat herce Petra Čepka z filmu Trhak : „kravina na kvadrat, vyplod silence, debilni paskvil“ (trochu prehanim,ale opravdu sem nic tak debilniho v zivote nevidel).
    Horsi situace je s optikou a jen doufam ze to meopta a ACR myslely jen jako neviny zert. Pro upresneni po opticke strance neni meopte co vycitat, kvalita obrazu a presnost jednotlivich pristroju je nadprumerna (to je i cena), tim to ovsem konci, vse ostatni je jen sled spatnych rozhodnuti a kroku zpet. Ostatne jeden zavazny nedostatek teto sestavy se zacne vyrazne projevovat v tuto dobu a jsem velmi zvedav jak k tomu ACR a vyrobce pristoupi.

    Neznam pozadi tohoto projektu (napr. snaha zbrojovky ziskat lukrativni zakazku v Indi, nebo jine zajmy jednotlivcu ci skupin lidi), ale vice nez u jinych moderlizacnich projektu je zde videt to, ze je sity horkou jehlou. Je alarmujici kolik spatnych koncepcne-technickych rozhodnuti padlo na jednom neprilis slozitem zbranovem systemu.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    12:54 07.08.2013

    myslel som si, to uz rovno mohli skombinovat tlacidlo zachytu s preklopnou pakou na vypustenie zaveru. Rovnaky princip lavostranneho vypustenia zasobniku pakou uz aj tak ...Zobrazit celý příspěvek

    myslel som si, to uz rovno mohli skombinovat tlacidlo zachytu s preklopnou pakou na vypustenie zaveru. Rovnaky princip lavostranneho vypustenia zasobniku pakou uz aj tak okopirovali z L85, tak preco sa zastavit len pri tom.Skrýt celý příspěvek

  • Zbrojir
    11:53 07.08.2013

    Na levé straně jsou dva ovládací prvky. Ten horní je tlačítko pro zachycení závěru v zadní poloze, ten dolní je vypouštění zásobníku (MC šachta má vypouštění oboustranné).

    Na levé straně jsou dva ovládací prvky. Ten horní je tlačítko pro zachycení závěru v zadní poloze, ten dolní je vypouštění zásobníku (MC šachta má vypouštění oboustranné).

  • Jenda
    10:27 07.08.2013

    Doufám, že to nakonec dopadne tak, že v nové dodávce budou obě šachty a jiné zásobníky a sumky. Na obranu stávajících zásobníků je potřeba říct, že asi budou mít životnost jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Doufám, že to nakonec dopadne tak, že v nové dodávce budou obě šachty a jiné zásobníky a sumky.

    Na obranu stávajících zásobníků je potřeba říct, že asi budou mít životnost jako celá puška, kdežto AR15 zásobníky jsou spíš spotřební materiál.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    01:11 07.08.2013

    to tlacidlo na lavej strane sachty sluzi na vypustenie zaveru???

    to tlacidlo na lavej strane sachty sluzi na vypustenie zaveru???

  • Zbrojir
    23:04 06.08.2013

    Vcelku souhlasím, jen bych doplnil: kompatibilita se stávajícím provedením CZ 805 A1/A2: velké -. Pokud má MO disponovat cca polovinou pušek CZ 805 ve stávajícím provedení a ...Zobrazit celý příspěvek

    Vcelku souhlasím, jen bych doplnil:

    kompatibilita se stávajícím provedením CZ 805 A1/A2: velké -.

    Pokud má MO disponovat cca polovinou pušek CZ 805 ve stávajícím provedení a druhou polovinou CZ 805 v provedení MC, tak budou české ozbrojené síly patrně světový unikát.

    Po tak nákladném přezbrojení, které bude daňové poplatníky stát o stovky milionů Kč více, než kdyby byl výběr dodavatele proveden ve skutečně konkurenčním prostředí, vlastnit jednu pušku se dvěma nekompatibilními šachtami a vzájemně nekompatibilními a rozměrově zcela odlišnými zásobníky, tak to se opravdu jen tak nevidí.

    Mj. komise v závěrečné zprávě o výsledcích doplňkových vojskových zkoušek objektů

    „Útočná puška CZ 805 BREN A1, ráže 5,56 x 45 mm“
    „Útočná puška CZ 805 BREN A2, ráže 5,56 x 45 mm ve zkrácené verzi – karabina“
    „Podvěsný granátomet CZ 805 G1, ráže 40 x 46 mm“

    doporučila koncem roku 2010 vedení armády několik úprav, kdy jako prioritu č. 1 uvedla:

    "Dovybavit zbraň ÚP CZ 805 A1/A2 zásobníkovou šachtou pro zásobníky typu M4."Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    14:34 06.08.2013

    V čem je vlastně použití nových zásobníků oproti stávajícím výhodnější? jsou lehčí: určitě + jsou menší: + (ale asi jen s novými sumkami) odolnost: určitě - spolehlivost: ...Zobrazit celý příspěvek

    V čem je vlastně použití nových zásobníků oproti stávajícím výhodnější?

    jsou lehčí: určitě +
    jsou menší: + (ale asi jen s novými sumkami)
    odolnost: určitě -
    spolehlivost: ???
    nejsou transparentní (D&H): -
    způsob uvolnění zásobníku: +/- (dle situace)Skrýt celý příspěvek

  • Jenda
    11:41 05.08.2013

    ... a upravená jsou i poutka pro řemen.

    ... a upravená jsou i poutka pro řemen.

  • hurvo
    11:22 05.08.2013

    paka vyzera tvarovo ako z vz58.

    paka vyzera tvarovo ako z vz58.

  • Jenda
    10:04 05.08.2013

    Vzhledem k uveřejněným obrázkům bych také očekával komentář ke kompenzátoru na ústí hlavně, nové napínací páce závěru a nové páčce přeřaďovače palby.

    Vzhledem k uveřejněným obrázkům bych také očekával komentář ke kompenzátoru na ústí hlavně, nové napínací páce závěru a nové páčce přeřaďovače palby.

  • Wheeler
    21:36 02.08.2013

    Tak, jeden problem by bol vyrieseny. Ostava 1897532576 dalsich.

    Tak, jeden problem by bol vyrieseny. Ostava 1897532576 dalsich.

  • redgoblin
    12:04 02.08.2013

    Najednou to je jiná, hezčí zbraň. :c)

    Najednou to je jiná, hezčí zbraň. :c)

Načítám diskuzi...