Nová obrněná technika ruských výsadkových vojsk

Ruští výsadkaři vedle bojového vozidla pěchoty BMD-4M. / MO RF

Vzdušné výsadkové vojsko Ruské federace je na počátku široké modernizace své obrněné techniky. V příštích desetiletích hlavní palebnou sílu ruských výsadkářů utvoří obrněná pásová vozidla BMD-4M a jejich deriváty.

V současné době vzdušné výsadkové vojsko Ruské federace čítá 32 000 mužů. Do roku 2019 se počet mužů zdvojnásobí. Ruské výsadkové vojsko tvoří jádro ruských sil rychlé reakce.


Hlavním úkolem vzdušného výsadkového vojska je zajistit ostrahu dlouhé ruské hranice. Přesun po železnici nebo silnici k vzdáleným končinám ruských hranic je v řadě případů otázkou týdnů, nebo je dokonce nemožný. Vzdušná výsadková vojska se mají na místo přesunout letecky v nejkratším možném čase.

Podle generálplukovníka Vladimíra Šamanova, velitele ruského výsadkového vojska, je však možné ruské výsadkáře nasadit i za hranicemi Ruska.

Ruské výsadkové vojsko disponuje parkem 1800 obrněných vozidel, především BMD-1 a BMD-2. Najdeme zde i 100 novějších vozidel BMD-3 a 280 obrněných transportérů BTR-D. Zhruba 4000 vozidel BMD-1 a BMD-2 je ve skladech. Otázkou je, kolik aktivně sloužících nebo uskladněných vozidel je schopné bojového nasazení (nutnost opravy, náhradní díly, atd.).

Ruští výsadkáři se připravují na velkou modernizaci svého vozového parku. Hlavní údernou sílou se stanou nová bojová vozidla pěchoty BMD-4M, obrněné transportéry (platforma) BTR-MDM Rakuška a lehký tank 2S25 Sprut-SDM1.

BMD-4M

BMD-4M vychází z bojového vozidla pěchoty BMP-3. Obě vozidla mají 80 % společných dílů, mimo jiné i stejnou pohonnou jednotku a transmisi. Srdce vozidla tvoří dieselový motor UTD-29 o výkonu 368 kW (500 koní). Hmotnost obojživelného vozidla je 13,5 tuny, posádku tvoří 3 vojáci a výsadek 4 nebo 5 vojáků.

Impozantní výzbroj BMD-4M převzal po svém předchůdci. Ve věži Bachča-U je koaxiálně vedle sebe umístěn 100mm kanon, 30mm rychlopalný kanon a 7,62 mm kulomet. BMD-4M umí odpalovat protitankové řízené střely Konkurs nebo Arkan.

Pro dosažení nízké hmotnosti bylo použito pancéřování z lehkých hliníkových slitin. Balistická odolnost není známa, ale pancíř (boční, základní) ochrání posádku pravděpodobně jen před puškovým střelivem.

V současné době ruští výsadkáři vlastní 12 vozidel BMD-4M, do konce roku získají dalších 65 strojů. Podle původních plánů se počítá do roku 2020 s výrobou 1000 vozidel BMD-4M. Vozidla BMD-4M se stanou "páteřním" vozem ruského výsadkového vojska.

Na základě BMD-4M vznikne obrněný transportér BTR-MDM Rakuška. Stroj o hmotnosti 13,2 t kontroluje dvojčlenná posádka. V zadním prostoru je místo pro 13 výsadkářů. Na základě BTR-MDM Rakuška vzniknou také další verze – zdravotnické vozidlo, velitelské, minometné, opravárenské, atd.

Ocelovou pěstí ruského výsadkového vojska se stanou lehké tanky 2S25. Stroj v sobě kombinuje palebnou sílu tanků a schopnost výsadku na padacích. Verzi 2S25 Sprut-SD zavedla ruská armáda do výzbroje v roce 2006.

Do dnešních dní však bylo odebráno pouze 36 vozidel, s tím, že do konce roku 2015 ruští výsadkáři získají celkově 56 vozidel. Hlavním problémem pomalého zavádění byly přetrvávající problémy se systémem řízení palby a s nedostatečným výkonem pozorovacích a zaměřovacích přístrojů.

V letošním roce byla proto představená modernizovaná verze 2S25 Sprut-SDM1, která přebírá zaměřovací přístroje z tanků T-90M/SM. Modernizovaný lehký tank získal dálkově ovládaný kulomet ráže 7,62 mm.

Hlavní výzbroj vozidla tvoří 125mm kanón 2A75 s automatickým nabíjecím systémem. Vozidlo nese zásobu 40 nábojů, z toho 22 je připraveno v nabíjecím systému pro okamžité použití.

2S25 Sprut-SDM1 využívá prvky podvozku BMD-4M a motor UTD-29. Výroba modernizované verze se rozběhne v roce 2018.

Jako ve všech případech pancéřování 18 tun těžkého 2S25 Sprut-SDM1 tvoří lehké hliníkové slitiny. Základní pancéřování mohou pravděpodobně probít i velkorážní kulomety, i když roli hraje samozřejmě vzdálenost, úhel dopadu střely na pancíř i typ náboje. Slabý pancíř je daní za schopnost vzdušného výsadku a vynikající mobilitu.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský tank T-14 Armata: Drahá budoucnost ruské armády

Ruská armáda se připravuje na zavedení nového hlavního bojového tanku T-14 Armata. Tank svými výkony ...

Ruský bombardér Tu-160 dostal přednost před PAK DA

Rusové se připravují na obnovení výroby nadzvukového bombardéru Tu-160, resp. jeho nejnovější verze ...

Nová obrněná technika americké armády v nedohlednu

Americká armáda (U.S. Army) je největší a nejpočetnější složkou Ozbrojených sil Spojených států. ...

Elektronický boj na východě Ukrajiny

Americká armáda v současné době trénuje ukrajinské vojáky. Jak přiznávají Američané, mnohem ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • semtam
    12:32 06.08.2015

    pedac A vy si myslíte, že na BMD-1,2,3 si budou vozit zadky do aleluja? VDV jsou považovány za strategické síly, tak obměna techniky je na místě a na rozdíl od jiných druhů ...Zobrazit celý příspěvek

    pedac

    A vy si myslíte, že na BMD-1,2,3 si budou vozit zadky do aleluja? VDV jsou považovány za strategické síly, tak obměna techniky je na místě a na rozdíl od jiných druhů zbraní myslím, že má jednu z největších šancí pro obměnu.
    Kdysi bylo BMD-4 vyškrtnuto z plánu zavedení (to samé Sprut). Argumentace, že zavádět 2 velmi podobná vozidla s totožnou výzbrojí není efektivní (BMP-3). Tak se náhrada opět protáhla. Ale se krátce poté hned zjistilo, že pro VDV BMP-3 není vhodné. Tak se zase přistoupilo pro zavedení. Následně VDV chtěla BMD-4 mírně upravit a vzniklo BMD-4M, které již vyhovuje. Sprut, aby se sjednotila podvozková platforma a zlepšili elek. systémy, tak byl přepracován do podoby SDM1.

    Věž Bachča-U bude mít palebný průměr podobný BMP-3, s tím rozdílem, že střely Arkan veze 4 namísto 3. A Konkurs-M je pouze sekundární zbraň. Proč ne Kornet?
    Z důvodu úspory hmotnosti a opět je to sekundární zbraň, možné použití i u výsadku.Skrýt celý příspěvek

  • Jindrich
    20:01 05.08.2015

    Nevim, kde autor prisel s cislem 32000 vysadkaru? To mnozstvi by mozna odpovidalo tak profesionalnimu sboru u VDV. Vetsina "starsich" zdroju uvadi mnozstvi kolem 45000 vojaku s ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevim, kde autor prisel s cislem 32000 vysadkaru? To mnozstvi by mozna odpovidalo tak profesionalnimu sboru u VDV.
    Vetsina "starsich" zdroju uvadi mnozstvi kolem 45000 vojaku s tim, ze od data zverejneni doslo k nekolika reaorganizacim (jednak vytvoreni novych utvaru a druhak posileni brigad na divize a nekterych pluku na brigady).
    Budeme-li se bavit ciste o VDV, tak je to slozka o sile 5 divizi a 5 brigad a dalsim mnozstvi mensich uvaru.
    Jelikoz je divizi planovane samostatne nasazeni, jsou jejich organizace a pocty spise predimenzovane.
    Do roku 2019 je pocitano se zvysenim poctu az na 72000 vojaku.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    19:01 05.08.2015

    Zavádět do výzbroje VDV Sprut mi připadá jako nesmysl. Výsadkáři mají kritický problém se zásobováním, takže kde vezmou munici 125 mm ? Navíc tankový kanón 125 mm má velmi ...Zobrazit celý příspěvek

    Zavádět do výzbroje VDV Sprut mi připadá jako nesmysl.
    Výsadkáři mají kritický problém se zásobováním, takže kde vezmou munici 125 mm ?
    Navíc tankový kanón 125 mm má velmi omezenou životnost - řádově 150 výstřelů, takže Sprut nemůže sloužit ani pro palebnou podporu. K tomu by byla lepší výsadková verze Nona.
    Z tohoto hlediska je pochybné i lpění na 100 mm kanonu u BMD4, který rovněž supluje PTŘS. Kanon 30 mm a kulomety, doplněné zásobou PTŘS, by měly stačit.

    P.S. říká se dalekonosné dělostřelectvo :-)Skrýt celý příspěvek

  • Torong
    13:13 05.08.2015

    pedac: U výsadkových vojsk se počítá s délkou boje v řádu několika dnů - do příchodu klasické armády. Tedy pokud akci neplánuje geniální Monty :D

    pedac: U výsadkových vojsk se počítá s délkou boje v řádu několika dnů - do příchodu klasické armády. Tedy pokud akci neplánuje geniální Monty :D

  • pedac
    12:26 05.08.2015

    To, že OS RF jsou na počátku široké modernizace své obrněné techniky, je dnes už taková mantra. On BMD-4M ani 2S25 Sprut není žádnou žhavou novinkou ale pouze evolucí a byli ...Zobrazit celý příspěvek

    To, že OS RF jsou na počátku široké modernizace své obrněné techniky, je dnes už taková mantra. On BMD-4M ani 2S25 Sprut není žádnou žhavou novinkou ale pouze evolucí a byli předvedeni již před lety.
    Mne osobně by zajímalo jaký palebný průměr BMD - 4M veze . A jakou má tento all in one reálnou bojovou hodnotu.
    A propos cca před 15ti lety (před 11.9.2001) jsem se účastnil jisté konference kde byl budoucí konflikt Rusko x Čína vnímán jako naprosto nevyhnutelný.
    Tož tak.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    09:57 05.08.2015

    Čína by udělala vpád do Ruska leda tak v paranoidních mozcích. Co by tam dělala? Naučila své lidi chlastat? Čína se celkem dobře od USA naučila, že efektivnější je ovládnout trh a ...Zobrazit celý příspěvek

    Čína by udělala vpád do Ruska leda tak v paranoidních mozcích. Co by tam dělala? Naučila své lidi chlastat? Čína se celkem dobře od USA naučila, že efektivnější je ovládnout trh a věci si koupit, takže potichu skupuje nerostné bohatství, ale i firmy po celém světě. K čemu by jí byla válka? Číňany spíš baví obchod, nutno ale připustit, že až skutečně ovládnou trhy a výrobu, dobře nám nebude. Makat 14hodin za misku rýže a minimální mzdu nejsme zvyklí.
    J.D.: srovnávat velikost a význam Ruska resp. jeho armády s AČR je poněkud neskromné. Při velikosti Ruska se 32tis výsadkářů rozplizne jako nic, v přepočtu na km2 má ČR určitě početnější armádu než Rusko :).Skrýt celý příspěvek

  • Torong
    08:06 05.08.2015

    "Pokud by třeba Čína udělala nečekaný vpád do RF..."

    Čína vpád do Ruska? Vždyť jsou to spojenci na život a na smrt? Nebo už ne? :D

    "Pokud by třeba Čína udělala nečekaný vpád do RF..."

    Čína vpád do Ruska? Vždyť jsou to spojenci na život a na smrt? Nebo už ne? :D

  • semtam
    23:38 04.08.2015

    Kozlus Dalekosáhové dělostřelectvo má problém v rozměrech a hmotnosti pro vzdušný výsadek (myslím samohybné prostředky). NONA i když to není "dalekosáhové" dělostřelectvo, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kozlus

    Dalekosáhové dělostřelectvo má problém v rozměrech a hmotnosti pro vzdušný výsadek (myslím samohybné prostředky). NONA i když to není "dalekosáhové" dělostřelectvo, schopnost dělostřelectva u VDV nadále zastupuje. K ničení plošných cílů vzdálených od VDV by se dal použít Iskander a pro přesnější zásahy letectvo. Jinak je tu stále možnost dopravy tažené houfnice.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    23:31 04.08.2015

    Jo, tohle nasazeni muze byt realne, ale kdybych chtel branit Sibir, tak bych radsi chtel vysazovatelne dalekodosahove delostrelectvo s moderni presne navadenou munici.

    Jo, tohle nasazeni muze byt realne, ale kdybych chtel branit Sibir, tak bych radsi chtel vysazovatelne dalekodosahove delostrelectvo s moderni presne navadenou munici.

  • semtam
    23:22 04.08.2015

    Safi Souhlas, Sprut je vlastně vozidlo palebné podpory. Osobně očekávám že nějaké významné počty Sprutu nebudou zavedeny. BMD-4 i přes svou impozantní výzbroj nestačí na silně ...Zobrazit celý příspěvek

    Safi

    Souhlas, Sprut je vlastně vozidlo palebné podpory. Osobně očekávám že nějaké významné počty Sprutu nebudou zavedeny. BMD-4 i přes svou impozantní výzbroj nestačí na silně chráněná vozidla jako jsou tanky. Sprut je takový vzdálený stíhač tanků. PTŘS se nadají v některých případech efektivně použít. Sprut bude tuto nevýhodu kompenzovat.
    Pokud by třeba Čína udělala nečekaný vpád do RF, tak tankové vojsko než se přemístí do napadeného prostoru uplyne hodně času. Sprut dokáže být v místě hned, jen co ho Iljušin odhodí. VDV bude mít prostředek, který potrápí mech./obr. vojsko protivníka do příchodu vlastních pozemních sil.Skrýt celý příspěvek

  • Safi
    22:15 04.08.2015

    Vzhledem k výzbroji BMD4 a jejich protitankových schopnostech je to zajímavý krok - zavádět stíhač tanků. Každopádně efektivita nasazení bude zcela závislá na kvalitě senzorů, ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k výzbroji BMD4 a jejich protitankových schopnostech je to zajímavý krok - zavádět stíhač tanků. Každopádně efektivita nasazení bude zcela závislá na kvalitě senzorů, tohle může přežít jen když to dokáže vystřelit první....
    Spíše rychlé zavedení nějaké varianty Vena/Nona, to bych považoval za výborný doplněk BMDček...Skrýt celý příspěvek

  • J.D.
    22:01 04.08.2015

    V současné době vzdušné výsadkové vojsko Ruské federace čítá 32 000 mužů......

    víc než současná stav celé AČR.. trošku smutný :( :D

    V současné době vzdušné výsadkové vojsko Ruské federace čítá 32 000 mužů......

    víc než současná stav celé AČR.. trošku smutný :( :D

  • dusan
    17:36 04.08.2015

    Torong ... však to ... Predsa len je ten stíhač dosť rozmerný .... a dosť špecializovaný .... a zraniteľný .... Ani sa nečudujem, že samotní Rusi "meditovali" čo s ním ..... ...Zobrazit celý příspěvek

    Torong ... však to ...

    Predsa len je ten stíhač dosť rozmerný .... a dosť špecializovaný .... a zraniteľný ....

    Ani sa nečudujem, že samotní Rusi "meditovali" čo s ním .....

    Jednoducho mi to pripadá dosť "špecialitka", ktorá má také obmedzenie použitie, že by ju mali skôr mali nahradiť "obyčajné" výsdkové vozidla - lacnejšie .. a zavedené ....Skrýt celý příspěvek

  • Lukyi
    17:32 04.08.2015

    https://www.youtube.com/watch?...

    Ono to i třeba s M551 Sheridan docela hází při střelbě ;)

    https://www.youtube.com/watch?...

    Ono to i třeba s M551 Sheridan docela hází při střelbě ;)

  • Torong
    16:28 04.08.2015

    dusan: Ale zase se dá přepravovat vzduchem :D

    dusan: Ale zase se dá přepravovat vzduchem :D

  • dusan
    16:26 04.08.2015

    Ten kanónový stíhač mi pripadá dosť chatrný .... Za pohybu by som radšej nestrieľal .... vodič by mohol stratiť smer : ) A i pri výstrele zmiesta dosť "poskakoval" .... ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten kanónový stíhač mi pripadá dosť chatrný ....

    Za pohybu by som radšej nestrieľal .... vodič by mohol stratiť smer : )

    A i pri výstrele zmiesta dosť "poskakoval" .... strelec pekným pár sekúnd nemá šancu sledovať ciele či výsledok streľby .....Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...