Nová kategorie strojů - bezpilotní vznášedlo s robotickou rukou

Bezpilotní stroj s robotickou rukou
Foto: Bezpilotní vznášedlo V-Bat s robotickou rukou / DARPA

S rozvojem nových lehkých materiálů, výkonných a přitom kompaktních pohonů a samozřejmě ruku v ruce s rostoucím výkonem výpočetních systémů se objevují stále a stále nové možnosti použití bezpilotních létacích strojů UAV. Příkladem nechť je nový projekt americké agentury DARPA, která před několika dny představila bezpilotní vznášedlo "vyzbrojené" robotickou rukou. Zároveň zveřejnila výsledky úspěšného testování prototypu, jenž má ambici vytvořit zcela novou kategorii strojů.

DARPA ve svém projektu využila bezpilotní vznášedlo V-Bat od kalifornské společnosti MLB. V-Bat se pohybuje podobně jako vrtulník, může se tedy rychle a precizně přesouvat z místa na místo, nebo se dokáže dlouhodobě a stabilně vznášet na jednom místě. Pohonná vrtule stroje je orientovaná směrem dolů a zapouzdřena. K stabilizaci letadla slouží boční křidélka a směrové klapky pod vrtulí.

Vědci pak k tomuto stroji "jednoduše" připojili robotickou ruku. Ta je za letu složená, v případě nutnosti se však může natáhnout a podle potřeby někde něco položit, vzít, odstřihnout nebo manipulovat s nějakým předmětem. Ruka ke své orientaci využívá stereoskopického počítačového kamerového systému. Jedna kamera je umístěna na konci ruky a druhá na vznášedlu V-Bat.

Jak bylo řečeno v úvodu, stroj byl již úspěšně testován. Ve zmíněném testu se  V-Bat za použití kamer a GPS přiblížil na vzdálenost 1,8 metru ke stojícímu žebříku a pomocí robotické ruky na něj umístil závaží o hmotnosti necelých 0,5 kg.

 

Video: V-Bat s robotickou rukou je ještě hodně nedokonalý stroj. Avšak zároveň ukazuje cestu k zcela nové kategorii strojů / DARPA

Ač se to nezdá, šlo o velmi složitý manévr. Řídicí software letounu se musel vyrovnat se změnou těžiště stroje (v důsledku natažení ruky) a podle toho regulovat směrové klapky umístěné pod vrtulí. 

"Naším cílem při demonstraci s nákladním UAV bylo ukázat, že jsme schopni rychle vyvinout a integrovat správnou technologii, aby fungovala," říká programový manažer projektu Dan Pratt. "Úspěch demonstrace rozšiřuje do budoucna možnosti autonomních vzdušných prostředků."

Možnosti použití podobných strojů jsou doslova neomezené. Můžeme zmínit například použití v boji s IED (kontrola a ničení IED), kontrola podezřelých míst, průzkum, "komunikace" s podezřelou osobou, apod. Stroj si dokonce může sám otevřít dveře nebo okno a vletět do budovy.

Zkušenosti s kontrolou letu se mohou využit i u uvažovaných ozbrojených bezosádkových strojů. Při použití palné zbraně na vznášedlu by také docházelo k rychlé změně těžiště, vlivem střelby ale i ubývajících nábojů. Právě podobný výzkum otevírá dveře k autonomním létajícím ozbrojeným strojům.

Zdroj: DARPA

Nahlásit chybu v článku


Související články

VIDEO: Zabijácké bezpilotní UAV budou létat v roji!

Představte si imaginární situaci z bojiště budoucnosti. Skupina vojáků se dostane do kontaktu s ...

Bezpilotní sonda HoverMast

Vidět a nebýt viděn. Základní pravidlo každé vojenské jednotky nebo vojáka. Vojenský výzkum, ...

Shadow Hawk – bezpilotní letadla se vyzbrojují

Nejznámějším představitelem bojových bezpilotních letadel je zřejmě typ MQ-1 Predator. Jde však o ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ultramarinus
    10:00 18.12.2012

    Hezké... Ta ozbrojená verze bude nepříjemným oponentem - obzvlášť ve větších počtech. Rychlost, nulové problémy s průchodností, nepříliš velká velikost a strojové reflexy - ...Zobrazit celý příspěvek

    Hezké... Ta ozbrojená verze bude nepříjemným oponentem - obzvlášť ve větších počtech. Rychlost, nulové problémy s průchodností, nepříliš velká velikost a strojové reflexy - pěchotní jednotka by proti letce těchhle asi zažila krušné chvíle.

    palo: Na "kontrolu obyvatelstva" se používají spíš stacionární bezpečnostní kamery, z UAV spíš menší kusy vybavené jenom kamerou, které jsou k mání (a používané) už desítky let. Pro prosté šmírování a policajtování stačí kamera na vyvýšeném místě, není nezbytně nutné, aby létala (a spotřebovávala tím palivo, nebo energii). Každý váš pohyb už dávno sledují bezpečnostní kamery ve velkých městech a mobilní telefon který sám ochotně nosíte (a vysílá svojí polohu nejbližším retranslačním stanicím). Oficiálně ale takové kontroly (plošně) nikdo nedělá. I tajné služby a policie mají mandát k použití jenom v konkrétních případech.

    PRAKTICKY je nikdo nedělá kvůli tomu, že by se lidi asi trochu bouřili a hlavně - vyžadovalo by to enormní strojový výkon řídícího hardwaru, nebo armádu lidí, co by jenom seděli u monitorů. Lidé v takovém systému jsou ale spíš potenciálním problémem. Nejlepší je kombinace - software najde tvář, nebo neobvyklé chování lidí na ulici, přehodí obraz člověku na monitor a člověk rozhodne, jestli je to nebezpečné chování a když ano, co s ním.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    07:44 18.12.2012

    Jen drobnost: V-Bat se může pohybovat jako vrtulník (tj. vznášet se na místě) nebo se "překlopit" do vodorovného letu a rychle se přesouvat jako letadlo. Ta druhá věta v článku je ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen drobnost: V-Bat se může pohybovat jako vrtulník (tj. vznášet se na místě) nebo se "překlopit" do vodorovného letu a rychle se přesouvat jako letadlo. Ta druhá věta v článku je tudíž trochu zavádějící.Skrýt celý příspěvek

  • palo
    22:30 16.12.2012

    mame sa na co tesit.. az bude nebo plne takychto stojov a budu sledovat kazdy nas pohyb

    mame sa na co tesit.. az bude nebo plne takychto stojov a budu sledovat kazdy nas pohyb

Načítám diskuzi...