NÁZOR: Válka s humorem není směšná
- 14. 1. 2015
- 60 komentářů
- Mgr. Hana Zelená
Po útoku na francouzskou redakci Charlie Hebdo přetiskly Armádní noviny jednu z karikatur Mohameda od Jylandse-Postena jako vyjádření solidarity se zabitými novináři. Současně jsme se přihlásili k odkazu největšího českého žurnalisty Karla Havlíčka Borovského, který byl za svoje satirické epigramy vyhnán do Brixenu.
Připomněli jsme slova H. Dreifusse, že: "Humor odpouští, satira pohrdá, vtip je intelektuální hrou", a to, že satira se jako umělecký žánr vyvíjí od dob starého Říma, který navázal na řeckou tradici.
Antika se stala základem naší civilizace proto, že je kolébkou demokracie a její schopnost reflektovat názory druhých ve stylu: "Co nechtěj, aby druzí činili tobě, nečiň ty jim", jsou obsaženy nejen v křesťanství, ale i v budhismu a dalších náboženstvích.
Nikoli však v islámu. A to přesto, že se mnohé muslimské organizace, včetně těch působících v České republice, předhánějí v odsouzení teroristických útoků. Odsouzení následku ale není odsouzení příčiny.
Předseda Ústředí muslimských obcí v České republice Muneeb Hassan Alrawi v rozhovoru pro server Novinky.cz tvrdí, že "islám je vhodný pro soužití různých kultur a vyznání" a "soužití muslimů s většinovou společností považuje za unikátní a výborné."
Ve stejném rozhovoru se ale Alwari, který přijel do České republiky už před 30 lety a studoval zde, tvrdí, že "nelze přijmout zesměšňování poslů božích" a tvrdí, že: "Dnešní evropská kultura je taková, že dovoluje znectít téměř jakékoli symboly. To je bohužel problém Evropy. Myslíte si, že by bylo v pořádku, pokud by si někdo dělal srandičky z vašich dětí, rodičů nebo respektovaných lidí?"
To, že se satira pěstuje od dob Platóna, Cicera, Senecy, že významní představitelé státu i církve byli v Evropě parodováni po celá staletí Alwari zcela přehlíží.
Naopak tvrdí, že Evropa tento (myšleno satirický kontext) nemá dlouho! Člověk, který působí v Česku jako významný představitel a mluvčí muslimů se tak usvědčuje ze zásadní neznalosti či spíše popření kultury země, jejíž pohostinství využívá.
A také z demagogie a kritiky emancipace, když poukazuje na to, že ještě nedávno chodily i naše babičky v dlouhé sukni a zahalené v šátku a jaksi zapomíná, že ženy si, nejen v celé západní kultuře, vydobyly rovnoprávnost a tedy i volbu nenosit tradiční či krojové oblečení už v 19. století.
Ostatně, byl to Alwari, který už v létě, taktéž pro Novinky.cz, řekl, že je to žena, která udržuje ve společnosti rovnováhu: "Muslimka zakrýváním svého těla udržuje harmonii ve společnosti," což patrně znamená, že se muž při pohledu na ženu bez pokrývky hlavy nemusí ovládat a za svoje selhání pak zodpovědný není.
Ostatně obvyklý pohled pohled na muslimské manžele v Evropě, kdy je muž oblečen v západním obleku a žena zahalená, je svědectvím nerovnoprávnosti a také pokrytectví.
Stejného pokrytectví, se kterým muslimským předák Alwari tvrdil, že uznává Ústavu našeho státu (tedy i její druhá zákon, Listinu základních práv a svobod, jejímž jedním z pilířů je ochrana života a zdraví a humánnost) a současně tvrdí, že v ideálním státě by bylo možné sekat končetiny, neboť byl všeho dostatek a lidé by nemuseli krást.
Důvěryhodností Alwariho otřáslo i to, že byl loni vyšetřován kvůli nahrávce z brněnské mešity, kdy měl rodičům kázat o výchově dětí (nahrávka se objevila na internetu): "Nauč ho nenávisti ke všem, kteří neuznávají Alláha". On sám tvrdím že jeho slova byla "špatně přeložena" a vzhledem k tomu, že policie jeho případ odložila, je nutné na něj v tomto směru pohlížet jako na nevinného.
Alwari i nyní tvrdí, že: "Muslimové jsou povinni dodržovat zákony země, kde žijí". Jenže opomíjí, že každý legislativní proces, tedy tvorba práva, má svůj počátek v morálce a kultuře, kterou islám a i on sám apriori odmítá.
Satira je totiž jen díl z kulturního dědictví antiky: evropské zákony se dodnes opírají o zásady římského práva. Vývoj kultury a právních norem nelze oddělit - utvářejí civilizaci a pokud muslimové odmítají i díl kultury, vraždí kvůli satiře, nebo odmítají satiru, usvědčuje je to z odporu vůči zemím v nichž žijí a skutečně se jedná o válku s humorem.
Bývalý prezident Václav Havel přednášel v roce 1990 v norském Oslu o smíchu potažmo humoru v kontextu nenávisti: "Autenticky se dokáže smát jen ten, kdo se umí smát sobě. Pro nenávidějícího je příznačná vážná tvář, velká urážlivost, silná slova, křik, naprostý nedostatek schopnosti odstoupit sám od sebe a nazřít vlastní směšnost. Nenávidějící člověk nezná úsměv, ale jen škleb. Není schopen vesele žertovat, ale jen se nakysle posmívat. Není schopen skutečné ironie, protože není schopen sebeironie".
Co ale potom, když neschopnost odhlédnout od vlastního učení, odmítání satiry, projevuje celé islámské učení a jeho více než miliarda stoupenců žije v přesvědčení, že smích a parodie jsou škodlivé, že zobrazení či zesměšnění Mohameda může být důvodem vraždy?
Dnešní vydání Charlie Hebdo šlo na dračku a muslimští klerikové ho odsoudili: Opět kvůli karikatuře Proroka.
Legraci si autoři časopisu udělali i ze samotných útočníků. V jedné z karikatur žertují na účet jednoho z atentátníků, který pracoval u odpadové firmy. Na karikatuře stojí bezradně před dvěma popelnicemi s nápisy „Dobro" a „Zlo". „Je to příliš komplikované," stojí v bublině nad ním. Jak pro koho...
V příštím článku si něco řekneme o pramenech a rozdílech našeho a islámského práva.
Související články
NÁZOR: Problém Evropy - Islám
Tento příspěvek vznikl jako reakce na článek sociologa Stanislava Bilera "Až nás zničí islám". Cílem ...
- 29.10.2014
- 48 komentářů
- Jan Grohmann
NÁZOR: Emigrace v Evropě a její bezpečnostní rizika, část 1.
Hlavním motivem tohoto sdělení je přesvědčení, že emigrace z cizích států (pod pojmem cizí stát zde ...
- 24.11.2014
- 24 komentářů
- RNDr. Václav Cílek, CSc.
NÁZOR: Emigrace v Evropě a její bezpečnostní rizika, část 2.
Dnešním článkem navážeme na první díl dvojdilného seriálu Emigrace v Evropě a její bezpečnostní ...
- 28.11.2014
- 22 komentářů
- RNDr. Václav Cílek, CSc.
NÁZOR: Válka podle jména růže
Smích a humor nás odlišuje od zvířat. Smích léčí, uvolňuje endorfiny, "už staří Řekové", tedy ...
- 08.01.2015
- 134 komentářů
- Mgr. Hana Zelená
problém je, že Islám zažívá 15. století, jsou vývojově ve středověku, což by nebyl problém, kdyby jejich země SSSR a USA nevyzbrojili během studené války, (like giving nuclear ...Zobrazit celý příspěvek
problém je, že Islám zažívá 15. století, jsou vývojově ve středověku, což by nebyl problém, kdyby jejich země SSSR a USA nevyzbrojili během studené války, (like giving nuclear weapons to cavemen) islám se změní a vyvine stejně jako křesťanství, ale je o 600 let pozadu, křesťanství dělalo úplně stejná zvěrstva jako dělá islám teď, ale dělalo je ve středověku. Zvenku změna nepřijde, musí přijít zevnitř. ale to není možné kvůli vnějším vlivům a nepřijde to hned, nejlepší by bylo islámské státy izolovat od zbytku světa, ať se vyvinou samy, ale na to už je teď asi pozdě, každopádně to chce u všech evropských států vládnout v oblasti imigrace pevnou rukou, a opravdu se nebát vyhostit ty, kteří nerespektují místní zákony a kulturu, a to je asi největší problém, evropští představitelé nemají koule na to vyhostit nepřizpůsobivé muslimySkrýt celý příspěvek
Dvě poznámky. Islám není ideologie, ale náboženství. O ideologii můžete diskutovat, rozvíjet ji, pozměňovat, prostě jít kupředu. O islámu jako o náboženství se nediskutuje, jsou to ...Zobrazit celý příspěvek
Dvě poznámky. Islám není ideologie, ale náboženství. O ideologii můžete diskutovat, rozvíjet ji, pozměňovat, prostě jít kupředu. O islámu jako o náboženství se nediskutuje, jsou to neměnná dogmata, která "jsou" a vyžaduje se a povoluje jen věřit.
K onomu tolikrát zmiňovanému soužití islámu s ostatními náboženstvími. Ano, ve středověku islám v Palestině a v Levantě toleroval židy a křesťany, především Armény, na Pyrenejském poloostrově pak židovské komunity. Ale za "svobodu" víry byly požadovány vyšší daně, jinověrec nemohl dosáhnout vyššího společenského postavení, místa ve státní správě nebo v armádě. To bylo vyhrazeno pouze vyznavačům pravé víry. Ostatní si za svobodu vyznání museli zaplatit a byli obyvateli "nižší" kategorie.Skrýt celý příspěvekPasivně čtu AN už dlouho, ale kvůli této diskuzi jsem se vážně musel registrovat. Tleskám! Tolik inteligentních názorů s argumenty jsem na online diskuzi snad ještě neviděl - ...Zobrazit celý příspěvek
Pasivně čtu AN už dlouho, ale kvůli této diskuzi jsem se vážně musel registrovat. Tleskám! Tolik inteligentních názorů s argumenty jsem na online diskuzi snad ještě neviděl - jistěže nesouhlasím se všemi, ale to přece není důležité. Johnny:podepisuji bez výhrad.
Ke svobodě slova si dovolím doporučit toto: http://bit.ly/1BgrDIk... Ale je potřeba si to přečíst pozorně, protože to svádí k tomu, si to vyložit jako kritiku svobody slova. Já to ale chápu jako nabádání ke zodpovědnému zacházení s tímto právem a svobodou.
Pokud jde o reformaci islámu - vždyť islám je přesně totéž, co katolicismus před reformací v 16.stol. A to nás tehdy ještě čekala "protireformace"... A jakými nástroji se katolická společnost změnila? Podporou pozitivních vlastností toho systému a upozorňováním na ty špatné (Luther, Hus). Říkat, že islám je špatný, nás připraví o možnost podpory těch 90% normálních lidí (muslimů) (viz matin), prostě se proti nám postaví všichni a to nemáme šanci zvládnout.
Je to hrozně náročný úkol na obrovsky dlouhou dobu, ale jinou možnost nemáme. Nemůžeme ani deportovat všechny, co tu jsou, ani je vyhladit. A i kdyby ano, tak nedokážeme uzavřít hranice, aby se k nám nedostávali další. Prostě se s nimi musíme naučit žít... Teda hlavně musíme je naučit žít s námi. A to nepůjde jen bojem.Skrýt celý příspěvekNáboženství není posvátná kráva abychom kolem ní museli chodili po špičkách, proč by něčí absurdní představa měla být nedotknutelná??? Někdo věří v středověkého fašistu Mohammeda, ...Zobrazit celý příspěvek
Náboženství není posvátná kráva abychom kolem ní museli chodili po špičkách, proč by něčí absurdní představa měla být nedotknutelná??? Někdo věří v středověkého fašistu Mohammeda, někdo ve špagetové monstrum, někdo v zubní víly, a někdo že dárky nosí Santa, no a??? Jednou z hlavních evropských a vůbec Západních hodnot je právě svoboda slova, tedy i karikatura i když může urážet něčí "jemnocit", nebo vkus. Ti zavraždění, v redakci, tak právě ty evropské hodnoty plně ztělesňovali i když jejich karikatury nemusí vždy vyhovovat vkusu každého, ale nejde o vkus, ale právě o tu svobodu vyjadřování. Naopak je jen dobře, že se nenechají zastrašit!!! Když se teroristům potvrdí, že vám svým terorem své názory vnutí násilím, myslíte si, že teroristé přestanou??? Nepřestanou, naopak začnou své požadavky stupňovat a terorem prosazovat, když vědí že to na společnost funguje. Podvolte se a bude to jen a jen horší!!! Podvolit se požadavkům těchto muslimských teroristů je cesta do naprostého pekla!!! Ty karikatury by měly být již stálou součástí nejen tohoto časopisu, ale všech slušných novin, hájících Západní hodnoty, jakou je i svoboda slova!!! Mohammed s bombou v turbanu je jen konstatování faktu, že dnes není větší generátor násilí, nenávisti a nesnášenlivosti, než je islám, rozhlédněte se po světě a je to tak již 1400 let. Mohammed ve své době nechal zavraždit mnoho svých kritiků z řad básníků a spisovatelů, to je prostý historický fakt, ti muslimští vrazi, vraždící karikaturisty (kritiky islámu) tak šli přesně ve stopách svého vzoru, svého "proroka", už jen to mít za vzor něco takového jako byl Mohammed je zvrhlost. Když na to karikatura upozorní, je to jen a pouze reflexe reality.Skrýt celý příspěvek
Muslimové jsou problém. Jako byli němci. Skončí stejně. Ale než se tak stane, budeme mít hodně co vysvětlovat našim dětem. Proč jsme nezasáhli dřív, když nebezepčí bylo tak jasně ...Zobrazit celý příspěvek
Muslimové jsou problém. Jako byli němci. Skončí stejně. Ale než se tak stane, budeme mít hodně co vysvětlovat našim dětem. Proč jsme nezasáhli dřív, když nebezepčí bylo tak jasně deklarované a zřejmé. Proč jsme si sem tyto muslimské vrahy dobrovolně tahali a ještě za ně pořádali manifestace. Proč... proč...Skrýt celý příspěvek
Humor nejsou urážky. Pokud někdo záměrně urazí veškeré věřící nesmyslnou kresbou Muhamada s bombou v turbanukterý několik staletí nežije, tak ho považuji za primitiva vědomě ...Zobrazit celý příspěvek
Humor nejsou urážky.
Pokud někdo záměrně urazí veškeré věřící nesmyslnou kresbou Muhamada s bombou v turbanukterý několik staletí nežije, tak ho považuji za primitiva vědomě rozsévajícího nenávist a konfrontaci, který nepatří do humoristického časopisu. Sami humoristé, pokud nějací jsou by to neměli otisknout. To platí pro jakékoliv karikatury zesměšňující jakékoliv náboženství.
Je absurdní ve společnosti, kde se člověk bojí usmát na malou holčičku, aby nebyl označen za potencionálního pedofila, považovat takovéto urážky za projev "svobody a demokracie"- tak to není.
Pokud se dělá satira, tak se směřuje k tématu a k maximálnímu vystižení dané osoby nebo situace.
Teroristé, kteří stříleli byli navrátilci ze Sýrie. Je zřejmé, že jsou na ústupu před Syrsko- íránskými vojsky a většina se jich ještě teprve vrátí (pokud jim to Francie umožní tak, jako odejít bojovat proti Assadovi).
Za této situace je nesmyslné brát syrské uprchlíky do ČR. Rodinné vazby do zemí, kde aliančně působíme je jak si přivést největší odpůrce.
Je nutné odstoupit od přijímání přistěhovalců ze zemí kde se provádějí alianční mírové mise.
Další je potřeba místo pochodů hrdosti homosexuálů a lesbiček začít propagovat hrdost rodin s dětmi a provázat jejich společenský a ekonomický přínos s materiální jistotou pro ně (v současnosti děti neživí rodiče, ale stát, který nepodporuje rodiče s malými dětmi tak, jak je to nezbytně nutné pro jejich výchovu při jednom výdělku).Skrýt celý příspěvekkusa: nebýt západní kolonizace, motali by se arabové technologicky ve středověku Po odchodu koloniálních mocností zdědily kolonie celkem slušnou infrastrukturu. Nebýt ropy, tak ...Zobrazit celý příspěvek
kusa:
nebýt západní kolonizace, motali by se arabové technologicky ve středověku
Po odchodu koloniálních mocností zdědily kolonie celkem slušnou infrastrukturu.
Nebýt ropy, tak po jejich kmenových a náboženských problémech neštěkne ani pes, protože by se pořád ještě tloukli puškami z přelomu 19 století.Skrýt celý příspěvekZajímavá debata v Británii žijících ...Zobrazit celý příspěvek
Zajímavá debata v Británii žijících Pakistánců
http://www.facebook.com/l.php?...
Dovolím si z ní vypíchnout jeden názor:
We Muslims are to blame for not reining in our extremists. I've got an example here, in UK when the far right emerged among the White British, guess who were at the forefront in fighting them? It was the same White British people.
But what happens when Muslims commit crimes and atrocities? Instead of shouting them down we have morons with their victim complex sprouting BS giving excuses for these animals and just sitting on their sorry behinds mumbling about conspiracy theories.
(velmi volně přeloženo)
My muslimové jsme vinni tím, že nezvládneme své extremisty. Tady v UK, když se mezi bílými vynořili ultrapravičáci, kdo se jim postavil? Bílí obyvatelé.
Co se ale stane když se Muslimové dopustí zvěrstev? Místo abychom si je zpacifikovali, posloucháme blbečky s pocitelm ublíženosti, kteří rozkřikují hovna, omlouvají ta zvířata a jen sedí na svých trapných prdelích mumlaje konspirační teorie ...
Extermismus je problém islámu, který si musí jeho vlastní věřící vyjasnit. Nějakých 25 sekt, které si jdou navzájem hrubě po krku a jsou schopni si řezat kebule mačetami, tohle Evropa má už za sebou. Dokud se tedy islám neposune na kulturní úroveň kompatibilní s kulturou naší, měl by být z našich území vypovězen, bez výjimek.
Když došlo k útoku 11. září, tak si arabové v místních lázních udělali velkou oslavu tohoto "vítězství". Pár mluvících hlav, které nemají jasno ani ve výkladu bible ( jako Alrawi a kamenování. A to i když je bible jedním z jejich podpůrných textů, Ježíš byl ostatně předskokanem Mohameda) odsoudí militanty a jejich útoky, ale mezi sebou se na to dívají trochu jinak.Skrýt celý příspěvekJe to hezký povídat si o svobodě a karikaturách. Stačí si ale přečíst "noviny" a je jasné, o co tady jde. Titulky: "Islámský stát bomby nezastavily. Pozřel už třetinu ...Zobrazit celý příspěvek
Je to hezký povídat si o svobodě a karikaturách. Stačí si ale přečíst "noviny" a je jasné, o co tady jde.
Titulky:
"Islámský stát bomby nezastavily. Pozřel už třetinu Sýrie"
"Hnutí, které hrozí Evropě vlnou atentátů, přes americké bombardování rozšiřuje své území směrem na západ."
Takže už opravdu všichni víme, že IS je zlý a nebezpečný. Už také všichni víme, že se šíří Sýrií (ano tou Sýrií, dokteré je potřeba už pátým rokem konečně vlézt). No a po tom divadle v Paříži konečně všichni také víme, že nás přímo ohrožuje (tak jako Rusko ohrozilo Holandsko a USA, když jim "sestřelilo" latalo). Na to přece NEJDE nic říci, byla by to vlastizrada.
Bude potřeba tam vlítnout po zemi.
Takže za mě - nenechte se strhnout k nenávisti, může z toho být rakovina (i když jste fruitariáni)...a tady posílám malý video pro připomenutí:
https://www.youtube.com/watch?...
A ano, opravdu, válka s humorem není směšná a karikatura je fajn věc a na přistěhovalce si musíme dávat bacha a ženy v našich ulicích by neměly vypadat jako bubáci a minarety nezapadají dobře do panoramatu českých měst a naši zem si musíme chránit....a čas strávený před 14 lety v Sýrii s tamními lidmii byl pro mě jeden z nejlepších a lidi byli super. Slunéčko v dušičkách přeji a "kéž jsou všechny bytosti šťastny".Skrýt celý příspěvekJe pravda že za tu nenávist si můžeme sami. Ovšem né kolonializmem nebo drancováním přírodního bohatství. Naše chyba je pouze to že nevěříme v aláha. Neříkám že evropské působení ...Zobrazit celý příspěvek
Je pravda že za tu nenávist si můžeme sami. Ovšem né kolonializmem nebo drancováním přírodního bohatství. Naše chyba je pouze to že nevěříme v aláha. Neříkám že evropské působení na blízkém východě je v pořádku. Jen i kdyby jsme byly etalon v dokonalé zahraniční politice za posledních 300 let. Pořád bychom byli nevěřící a tu díš terč.Skrýt celý příspěvek
Použil bych pro situaci islámu v Evropě citát Winstona Churchilla: "Musíme ubránit náš ostrov, za jakoukoli cenu, musíme bojovat na plážích, musíme bojovat na místech vylodění, ...Zobrazit celý příspěvek
Použil bych pro situaci islámu v Evropě citát Winstona Churchilla:
"Musíme ubránit náš ostrov, za jakoukoli cenu, musíme bojovat na plážích, musíme bojovat na místech vylodění, musíme bojovat na polích a v ulicích, musíme bojovat na kopcích; jediné, co nemůžeme, je ustoupit."Skrýt celý příspěvekSouhlasím,že Islám potřebuje reformu,ale ta nemůže přijít zvenčí(Evropa,USA),protože v takovém případě ji nikdy nepřijmou.My jsme pro ně bezvěrci a jako takové nás většina bere a ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasím,že Islám potřebuje reformu,ale ta nemůže přijít zvenčí(Evropa,USA),protože v takovém případě ji nikdy nepřijmou.My jsme pro ně bezvěrci a jako takové nás většina bere a proto i když to, co jim radíme nebo se jim nedej bože pokusíme vnutit (to je ta největší chyba, kterou už jsme bohužel udělali),budou považovat za špatné, i když to špatné není.
Tento problém jsme si ovšem vytvořili sami díky našemu "skvělému" kolonialismu.V honbě za mocí,nerostným bohatstvím atd. jsme jim tam násilím zavlekli moderní dobu na kterou tam,ale nebyli připraveni a výsledkem je terorismus,který je dle mého v podstatě jistou formou partizánství.
Vzali jsme jim příležitost,aby si sami mohli projít onou krvavou "reformační dobou",kterou si musela projít i Evropa,aby se osvobodila od útlaku církve.
Jsem si jistý,že pokud by to bylo naopak a Evropa by byla ta zaostalá,tak bychom se nezachovali nijak jinak a bránili bychom naše tradice stejně jako oni a to i když jsou špatné.
A chtěl bych poprosit ,aby jste tento text nechápali,jako zastávání se Islámu a muslimů,ale jako snahu o pochopení duše našeho nepřítele.A také faktu, že na tom neseme svůj velký podíl.Skrýt celý příspěvekPan Alvari nikdy důvěryhodný nebyl, protože vyžadoval (a stále vyžaduje) šaríu na území ČR a JAKÉKOLIV odchylky nejenom od jeho náboženství, ale i koránu neuznává. Protože přece ...Zobrazit celý příspěvek
Pan Alvari nikdy důvěryhodný nebyl, protože vyžadoval (a stále vyžaduje) šaríu na území ČR a JAKÉKOLIV odchylky nejenom od jeho náboženství, ale i koránu neuznává. Protože přece "To napsal Bůh" - abych parafrázoval.
Zastupuje hlas "mírumilovné" islámské komunity v ČR. Toto zdání, které se snaží vyvolávat je LEŽ. Věřící téhle postkřesťanské arabské sekty nemusí používat násilí. Přesto základem jejich víry je NETOLERANCE k odchylkám od JEJICH učení a přesvědčení, že musí "kolonizovat" a stejnou vírou indoktrinovat celý svět s vyjímkou křesťanů a Židů. Ty stačí jenom nechat pracovat a vybírat od nich peníze za to, že je nechají v islámském ráji na Zemi žít.
Tolerance je výborná. Zásadní vlastností tolerance by ale mělo být zásadní NETOLEROVÁNÍ k netoleranci. Islám není ve svém základu schopen náboženské obrody. - takhle to bylo, takhle to bude. Odchylka je hereze a trestá se smrtí.
Evropská společnost si může vybrat. Buď nastavit islámu nenávistnou tvář a doufat, že v další světové válce neprohrajeme příliš zásadně a konflikt proseje evropské obyvatelstvo, nebo islám natvrdo a plošně zakázat a porušení perzekuovat deportacemi celých rodin po dobu nejméně dvou generací na blízký východ, aby si ujasnily, jaký je pro obyvatelstvo rozdíl mezi islámem a evropským přístupem.
Terorizmus je nebezpečný. Dlouhodobě je NÁM ale "mírumilovný" islám ještě nebezpečnější. Stačí si přečíst o životě jihoslovanského a řeckého obyvatelstva pod vládou minulého chalifátu. To je impérium i rozložení společnosti, které chtějí obnovit. Nejen extremisté, bohužel. "mírumilovní" tohle vyžadují také. Šaríja zóny, kde v podstatě neplatí evropské právo, ale dovezené. Místo, kde mohou vaši matku, sestru, manželku nebo dceru v jejich vlastní zemi napadnout za to, že nejsou oblečené do kroje zemí, vzdálených týden jízdy autem. Tady jsme doma. Pokud se tady nebudou přistěhovalci, nebo "konvertité" chovat podle našich standardů, pak tady nemají co dělat. A měli by být deportováni někam, kde kultura není v rozporu s jejich přáním a svědomím. Pak ale pozbývají nároku na výhody, které z života v západní civilizaci vyplývají.Skrýt celý příspěvekto Luboss: Reforma bude ale problém, protože Islám stojí na Koránu a Korán je od Boha a tudíž neměnný a nereformovatelný. Dokonce by se neměl Korán ani překládat do jiných ...Zobrazit celý příspěvek
to Luboss:
Reforma bude ale problém, protože Islám stojí na Koránu a Korán je od Boha a tudíž neměnný a nereformovatelný. Dokonce by se neměl Korán ani překládat do jiných jazyků (třeba do Češtiny) protože byl napsán v arabštině a má být tak užíván. Neměnně do posledního písmenka. Údajně v arabštině mají jednotlivé úseky dokonce rýmy a rytmus a všechno prý pak pěkně zapadá. To samé šáría, mnoho Arabů by tento "zákoník" ráda změnila, ale opět - je dán od Boha a nelze s ním hnout. Mimochodem vzpomeňme v historii, jak katolická církev bránila liturgii v národních jazycích a bránila také překladům Bible - vše mělo probíhat a zůstat v latině. Tady byl paradoxně důvod jiný než u Arabů - církev měl zjevně zájem na tom, aby lidé vlastně Bibli sami nečetli a nějak si ji nezačali vykládat po svém. Latinsky uměli jen ti učení a prostý lid byl odkázán na to, co mu kněz řekl nebo neřekl. Co bojů bylo proti tzv. Kralickému překladu Bible. Mnoho katolíků ho nesnáší dodnes i když už mají svůj a také český. A dodnes existuje v ŘKC ortodoxní skupina, která bojuje za návrat latinské liturgie a tu "národní" by nejraději zakázala. Korán i šaría nesmírně komplikují život arabské společnosti a brání jí v modernizaci. Někteří Arabové z toho přímo šílí. Vemte si bankovní sektor. Islámské učení striktně zakazuje úrok. Prostě dlužník má vrátit jen to, co si půjčil, nesmíte po něm chtít nic navíc. To zní mimochodem sympaticky, což? Jenže jak by mohla banka fungovat kdyby vše, co půjčí, sice dostala zpět, ale nic navíc? A jak by zase mohly fungovat arabské země bez bank? Nakonec se to řeší komplikovanými smlouvami, kde ten úrok samozřejmě je - ale není uveden jako úrok, ale jako platba za nějakou službu, nebo odměna, dar, zkrátka cokoliv jiného, jen né úrok. Možná čeká Islám nějaká reforma, nějaký Luther, nějaké husitské hnutí, ale to vůbec nemusí být sranda. Že existuje i mírumilovný Islám mi paradoxně dokázal slavný britský písničkář Cat Stevens - autor mnoha hitů mimo jiné známý song "Wild World" https://www.youtube.com/watch?... takový klasický týpek hippies éry, jenž z čista jasna konvertoval k islámu a změnil si jméno na Yusuf Islam.
Tady je píseň Father a Son, jak ji zpíval Cat Stevens v sedmdesátých letech:
https://www.youtube.com/watch?...
A tady tatéž skladba, kdy ji hraje již jako Yusuf Islam
https://www.youtube.com/watch?...
Slavná je také jeho skladba Sad Lisa https://www.youtube.com/watch?... - kterou ještě za komunistů hrávali v rádiu v české verzi, už si nevybavím, kdo ji přezpíval.
A tady ještě Cat Stevens/Yusuf Islam v opravdu islámském songu https://www.youtube.com/watch?...
Třeba je hudba cesta (nebo jediné místo, kde prolínání kultur funguje?) Zpěvák Robert Plant z hardrockových Led Zeppelin dnes objíždí festivaly s „bandou“ pouštních Arabů co sundali z krku kalašnikovy a pověsily si tam elektrické kytary. A i když Arabům zahraje víceméně po svém, tak se jim to panečku líbí: https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...