Ministerstvo obrany: Nasazení A330 MRTT do 48 hodin

Ministerstvo obrany: Nasazení A330 MRTT do 48 hodin
Airbus A330 MRTT programu MMF / Airbus (Zvětšit)

10. srpna 2020 přistálo na letišti v Eindhovenu druhé letadlo Airbus A330 MRTT programu NATO ‒ Multinational Multi-Role Tanker and Transport Fleet (MMF) s trupovou imatrikulací T-054. Jedná se o sdílenou flotilu víceúčelových transportních a transportních letadel. Do iniciativy jsou zapojeny Belgie, Česká republika, Lucembursko, Německo, Nizozemí a Norsko.

Původně došlo v rámci MMF k objednávce osmi letadel A330 MRTT s opcí na další tři letadla. Pět letadel bude umístěno na základně v Eindhovenu a tři letadla budou v Německu na letišti Kolín/Bonn. Každá ze zastoupených zemí má svou přidělenou kapacitu podle výše svého příspěvku.

24. srpna 2020 pak došlo k dalšímu kroku, kdy poprvé tankovali stíhací letouny Typhoon německého letectva z letounu T-054 MMF.

28. září 2020 agentura NATO Support and Procurement (NSPA) oznámila, že částečně využije opci a pořídí dévatý letoun poté, co se Lucembursko rozhodlo navýšit svůj podíl z 200 letových hodin ročně na 1200 hodin. Dále bylo oznámeno, že třetí letadlo bude k dispozici v období říjen-listopad 2020. Poslední deváté letadlo dorazí do konce roku 2024. 

Jelikož jsme součástí inciativy MMF a naše ozbrojené síly mohou také využívat kapacity letadel A330 MRTT, položili jsme kanceláři náčelníka generálního štábu AČR následující otázky:

Čeští piloti se do MMF zapojí v roce 2023. Platí tento termín stále? Jaký je vlastně statut našich pilotů vyčleněných na cizí letecké základně v zahraničí?
Česká republika se od roku 2023 zapojí do struktury MMU (Multinational Multifunction Unit) personálem v počtu 4 osob. Předpokládané pozice jsou směřovány do struktury plánování a logistiky. Nejedná se tak o pozice pilotů, ale pozemního personálu jednotky.


Nácvik přistání a startů letounů A330MRT (T-055 a T-054) na letišti v Lipsku.

Jak rychle je možno přistavit stroj MRTT pro nasazení? V návaznosti zkušenost s vysláním záchranářů do Bejrútu se nabízí otázka toho, zda jsme schopni vyžádat si stroj MRTT urgentně v rámci hodin nebo maximálně jednotlivých dnů.
Nasazení je garantováno v nepřetržitém režimu 24/7 do 48 hodin od vydání požadavku.

Je možné vyžádat si stroj MRTT i na operaci, která neprobíhá v rámci mezinárodního nasazení sil NATO? Příkladem je nouzová evakuace českých občanů nebo vojáků ze země, kde se v rámci občanské války nebo jiného konfliktu rozpadl systém státní správy a naši občané tak nemají možnost jiný bezpečným způsobem opustit zemi, která se dostala do chaosu. Obvykle je potřeba provést tuto operaci velice rychle, v řádu jednotlivých dnů. Zcela určitě nestihne NATO jako celek přijmout nějaké jednotné stanovisko. Jde tedy o to, že když naše země řekne, že to letadlo potřebuje pro provedení evakuace, kterou budou organizovat vlastními silami, tak zda jej může dostat k dispozici? Jelikož nouzovou evakuaci bude mít v popisu práce nově vzniklý výsadkový pluk, tak je to otázka poměrně důležitá.
Ano, požadavky na mise jednotlivých národů budou řešeny dle „Mission List Priority“, který samozřejmě zahrnuje humanitární operace a také národní požadavky.

V návaznosti na minulou zkušenost s leteckou přepravou v rámci COVID-19 se nabízí otázka, zda můžeme letadlo využít i pro tento druh přepravy? Jednak obecně, ale pak také z pohledu, že by se jednalo o let do země mimo NATO.
Ano, stroje můžeme využít  pro tento druh přepravy i mimo země NATO.


Parametry a možnosti Airbus A330 MRTT

Nahlásit chybu v článku


Související články

STANOVISKO: Servis letounů Airbus A-318-115 CJ

Ve včerejším vydání deníku E15 se objevil článek, který spekuluje o plánech Ministerstva obrany ČR ...

Zvětšení transportních kapacit České republiky pomocí civilních dopravních letadel

Během začátku koronavirové krize evropský výrobce dopravních letadel Airbus použil svá civilní ...

Válka proti obchodním lodím a její vliv na Evropu

Zatímco útok na vojenský cíl bereme jako relativně přijatelnou záležitost, vojenský útok na civilní ...

Ministerstvo dopravy: Budoucnost českého přístavu v Hamburku

Od roku 1929 Česká republika využívá přístavní pásmo v přístavu Hamburk. Pozemky byly Československu ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • cejkis
    09:44 17.08.2021

    Opět další krize a opět AČR používá malý A319ACJ. Tentokrát má ovšem již k dispozici smlouvu na využití A330MRTT. Proč není použit pro evakuaci Čechů a jejich spolupracovníků z ...Zobrazit celý příspěvek

    Opět další krize a opět AČR používá malý A319ACJ. Tentokrát má ovšem již k dispozici smlouvu na využití A330MRTT. Proč není použit pro evakuaci Čechů a jejich spolupracovníků z Kábulu A330MRTT ?Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      10:38 17.08.2021

      Možno sa boja, že im nedovolia vzlietnuť, kým nebudú zaplnené prepravné kapacity. ;-p Inak, keď si myslia, že to zamýšľaný počet evakuovaných osôb stačí, prečo žiadať väčšie ...

      Možno sa boja, že im nedovolia vzlietnuť, kým nebudú zaplnené prepravné kapacity. ;-p Inak, keď si myslia, že to zamýšľaný počet evakuovaných osôb stačí, prečo žiadať väčšie ...

    • Scotty
      14:45 17.08.2021

      Flotila tankovacích A330MRTT ještě není zdaleka kompletní a je dost možné že stroj který má být trvale připraven na evakuační mise ještě není k dispozici.

      Flotila tankovacích A330MRTT ještě není zdaleka kompletní a je dost možné že stroj který má být trvale připraven na evakuační mise ještě není k dispozici.

      • tomas.kotnour
        22:01 17.08.2021

        Zatím byly předány 4 stoje a IOC je plánovaný na podzim letošního roku. Nicméně nesmíme zapomenout na to, že se ČR podílí na programu pouze z necelých 1,1% (100 letových hodin z 8 ...Zobrazit celý příspěvek

        Zatím byly předány 4 stoje a IOC je plánovaný na podzim letošního roku. Nicméně nesmíme zapomenout na to, že se ČR podílí na programu pouze z necelých 1,1% (100 letových hodin z 8 900 ročně pro celou jednotku) a tomu by měla odpovídat i priorita plnění požadavků.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    20:10 30.09.2020

    Konečně někdo veřejně vyslovil disponibilitu. Ještě zveřejnit missions priority list z pohledu stejných misí z různých zemí. Příklad, všichni chtějí letět ve stejný čas pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Konečně někdo veřejně vyslovil disponibilitu. Ještě zveřejnit missions priority list z pohledu stejných misí z různých zemí. Příklad, všichni chtějí letět ve stejný čas pro respiratory do Číny, kdo má přednost ?Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    09:10 29.09.2020

    Konečně (!!!) se něčeho účastníme a to dokonce něčeho chytrýho, co má smysl..

    Konečně (!!!) se něčeho účastníme a to dokonce něčeho chytrýho, co má smysl..

    • Scotty
      18:51 29.09.2020

      AČR se účastní několika mezinárodních programů. Některých už docela dlouho.

      AČR se účastní několika mezinárodních programů. Některých už docela dlouho.

      • cejkis
        20:12 30.09.2020

        Třeba SALIS...až odvezeme gumové medvídky z Číny a dopravíme zákazníky, kteří si objednali službu před vámi, tak vám přistavíme letadlo.

        Třeba SALIS...až odvezeme gumové medvídky z Číny a dopravíme zákazníky, kteří si objednali službu před vámi, tak vám přistavíme letadlo.

        • Scotty
          08:29 01.10.2020

          To není alianční program. Ovšem na jaře jsme dostali letadla přes SALIS velice rychle.

          To není alianční program. Ovšem na jaře jsme dostali letadla přes SALIS velice rychle.

Načítám diskuzi...