Izraelský námořní sbor
- 5. 6. 2013
- 16 komentářů
- Jakub Mareš
Ve druhém dílu našeho seriálu se zaměříme na vojenské námořnictvo židovského státu Izrael. Námořnictvo, nazývané v hebrejštině "Izraelský námořní sbor", je v porovnání s pozemními silami početně mnohem slabší. Mnohým z nás patrně utkvělo v paměti v souvislosti s kontroverzním zásahem proti turecké civilní lodi, která údajně dopravovala humanitární pomoc pro palestinská území.
V řadách izraelského námořnictva, neoficiálně založeného v roce 1934 v Itálii, slouží aktuálně 9500 profesionálních vojáků a 10 000 rezervistů, jimž velí admirál Ram Rothberg. Operační prostor námořnictva zahrnuje Středozemní moře, Rudé moře a záliv Aqaba. Největšími jednotkami jsou tři korvety třídy Sa'ar 5, vyrobené americkou firmou Northrop Grumman dle konkrétních požadavků izraelského námořnictva.
Současná podoba izraelského námořnictva
Izraelské válečné lodě operují v současnosti ze čtyř hlavní námořních základen v Haifě, Ashdodu, Atlitu a Eilatu. Lodě jsou organizovány ve 3 flotilách. K větším izraelským válečným plavidlům patří tři korvety třídy Sa'ar 5 a deset raketových člunů třídy Sa'ar 4 a Sa'ar 4.5.
Ve výzbroji se rovněž nachází pět konvenčních ponorek třídy Dolphin, vyrobených a částečně i financovaných Německem. Poslední dvě ponorky jsou vylepšeny a mají pohon nezávislý na přívodu vzduchu. Podle nepotvrzených informacích navíc dokážou odpalovat i řízené střely s jadernými hlavicemi.
Video: Izraelské námořnictvo v akci / YouTube
Poslední skupinu plavidel izraelského námořnictva tvoří větší množství hlídkových člunů a zásobovacích plavidel, především domácí provenience. Z nich snad nejvíce vynikají malé domácí bezosádkové čluny třídy Protector USV, které jsou vyzbrojeny kulometem a slouží k hlídkování v přístavech.
Z letecké techniky využívá námořnictvo evropské helikoptéry Eurocopter AS565 Panther a hlídkové letouny domáci výroby IAI Seascan.
Foto: Izraelské plavidlo třídy Sa'ar 5 / Wikipedia.org
Modernizace a posilování námořnictva
Jedním z hlavních cílů modernizace izraelského námořnictva měl být nákup amerických pobřežních bojových plavidel LCS (Littoral Combat Ship). Izrael se měl stát jejich prvním zahraničním uživatelem.
Avšak z důvodu vzrůstající ceny musel Izrael plány na nákup LCS zrušit. Izrael se nakonec obrátil na německé loděnice ThyssenKrupp Marine Systems s požadavkem nákupu plavidel odvozených od třídy MEKO A-100. Pokud vše dopadne dobře a strany podepíší kontrakt, lodě vzejdou ze spolupráce německých a izraelských loděnic.
Video: Izraleské námořnictvo v akci / YouTube
Asi největší novinkou je budování obojživelných útočných schopností. Námořnictvo by mělo být schopno přepravit a vysadit několik praporů pozemního vojska (o vybudování námořní pěchoty se prozatím neuvažuje). Z tohoto důvodu se nyní ve spolupráci s pozemní armádou rozhoduje, které prapory pozemního vojska budou vycvičeny k vysazování z moře.
Jak se zdá, izraelské námořnictvo má do budoucna smělé modernizační plány. V delším časovém horizontu chtějí Izraelci zakoupit čtyři domácí hlídkové čluny Super Dvora, dva čluny Shaldag a další tří ponorky z Německa. Také se plánuje vývoj a nákup dvou korvet od německých loděnic Blohm a Voss a čtyř fregat třídy Incheon z Jižní Koreje, které by měly být dílem Hyundai Heavy Industries a izraelských loděnic.
Související články
Izraelská armáda kupuje V-22 Osprey
Izraelská armáda je na nejlepší cestě stát se prvním zahraničním uživatelem konvertoplánu Bell ...
- 26.04.2013
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelci útočí na Sýrii
Izraelské letectvo podniklo v průběhu několika dní několik útoků na syrská území. Nejnovější ...
- 06.05.2013
- 57 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael varuje Sýrii
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu pohrozil bombardováním vojenských cílů v Sýrii, pokud bude jeho ...
- 21.05.2013
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Zničí Izrael ruské systémy S-300 v Sýrii?
Podle libanonského listu al-Akhbar, který se odvolává na vyjádření Bašára Asada, jsou už ...
- 30.05.2013
- 57 komentářů
- Jan Grohmann
Filip: A co ty naši novináři ti byli taky teroristé, že je nutili v Izraeli podepsat prohlášení že jsou? Jejich loď byla jejdna z ostatních 5 lodí, které nakladli odpor a byli ...Zobrazit celý příspěvek
Filip:
A co ty naši novináři ti byli taky teroristé, že je nutili v Izraeli podepsat prohlášení že jsou?
Jejich loď byla jejdna z ostatních 5 lodí, které nakladli odpor a byli v mezinárodních vodách bez odporu obsazeny. Veškerý natočený materiál byl izraelci zabaven a my vidíme pouze to, co prošlo izraelskou cenzurou.
Jestliže jsme samostatný stát, tak naši občané musí být chráněni proti bezdůvodněnému věznění a teroru.
Kdo chce být taky sledován a řízen nějakou skupinou fanatiků , která sleduje protiprávně lidi a firmy v celém světě a kdo je odhalí, tak toho zavřou ? To už je dnes v "demokracii" úplně běžné, tak kam se ta demokracie schovala ?
http://www.literarky.cz/politi... Skrýt celý příspěvekDost mně baví, jak se údaj o tom, že většina obětí byla zastřelena z relativně malé vzdálenosti, vykládá v tom smyslu, že je to něco jako důkaz o izraelské agresi. Dle mého je to ...Zobrazit celý příspěvek
Dost mně baví, jak se údaj o tom, že většina obětí byla zastřelena z relativně malé vzdálenosti, vykládá v tom smyslu, že je to něco jako důkaz o izraelské agresi. Dle mého je to však přesně na opak. Tato malá vzdálenost jen prokazuje reálnost ohrožení izraelských vojáků ze strany "mírumilovných" nosičů tyčí a nožů...Skrýt celý příspěvek
H11: Schvalne vezmi tyc, za pas si pichni nuz a jdi zmlatit prislusnika hradni straze. Mam podezreni, ze vysledkem by bylo pouze zjisteni, ze OZBROJENI lide se " neskodnym ...Zobrazit celý příspěvek
H11:
Schvalne vezmi tyc, za pas si pichni nuz a jdi zmlatit prislusnika hradni straze. Mam podezreni, ze vysledkem by bylo pouze zjisteni, ze OZBROJENI lide se " neskodnym zbranim" jako jsou kameny, noze, nebo ocelove tyce, brani svymi zbranemi, nikoliv fackama. Izraelci meli podle mezinarodniho prava plnej narok ty lode okamzite ROZSTRILET. Fakt, ze zemrelo jen par idiotu, kteri si hrali na poulicni bijce proti zasahovymu komandu neni dukazem "zlych izraelcu" ale spis toho, ze.maji relativni trpelivost i s naprosto nepratelskyma skupinama, pokud jde jen o idioty a ne o fanatiky.Skrýt celý příspěvekTo hovorka11: První hloupost bylo vůbec se pokoušet pronikat do pásma Gazy, na kterou byla uvalena blokáda. Jakýkoliv další postup už byl jejich osobním rizikem. Ohánět se ...Zobrazit celý příspěvek
To hovorka11:
První hloupost bylo vůbec se pokoušet pronikat do pásma Gazy, na kterou byla uvalena blokáda. Jakýkoliv další postup už byl jejich osobním rizikem.
Ohánět se lidskými právy u osob, které se snaží prorazit vojenskou blokádu je nesmysl. To že někomu nedovolili okamžitě zavolat je už riziko s tím spojené. Divím se, že se vůbec obtěžovali předávat jim nějaké informace v češtině. Za takovou cílenou provokaci je měli strčit do chládku a pak teprve zjišťovat o koho jde.
To že byl někdo zastřelen několika ranami z bezprostřední blízkosti je při přestřelce na lodi poměrně očekávatelné.
Bez ohledu na to, jaké zbraně posádka lodi použila, tak šlo o zbraně smrtící. Když zaútočíte zbraní (klidně třeba tyčí) na vojáka, dostanete kulku. Zaslouženě.Skrýt celý příspěvekJiřín, Shal. Blazen: http://cs.wikipedia.org/wiki/I... " 8. ledna 2009 vydala Rada bezpečnosti OSN rezoluci č. 1860, ...Zobrazit celý příspěvek
Jiřín, Shal. Blazen:
http://cs.wikipedia.org/wiki/I...
" 8. ledna 2009 vydala Rada bezpečnosti OSN rezoluci č. 1860, která mimo jiné po Izraeli vyžaduje „…neodkladné zajištění potravin v Gaze, stejně jako pohonných hmot a zdravotního ošetření…“. Izrael, který je rozhodnutím RB OSN coby její člen (podle článku 25 Charty OSN) vázán, však tuto rezoluci ignoroval. "
Pozdější pitva ukázala, že všechny oběti byly zastřeleny, z toho pět střelou do hlavy a jedna z mimořádné blízkosti 2 - 14 cm. Devatenáctiletý Američan tureckého původu Furkan Doğan byl střelen do hlavy a několikrát do těla. Pitevní zpráva bude předána prokuratuře a příbuzní obětí vyslovili přání, aby byla izraelská vláda žalována za vraždy.
Komise OSN ve své zprávě 29. září konstatovala, že se Izrael dopustil řady porušení mezinárodního práva včetně lidských práv jak v době zásahu proti flotile, tak při zadržování pasažérů v Izraeli před jejich vyhoštěním. Zpráva konstatuje, že zabití 6 aktivistů na lodi Mavi Marmara může být charakterizováno jako nezákonná, svévolná a hromadná poprava.] Izrael odmítl už založení komise s odkazem na zahájení vlastního vyšetřování, Zprávy odsoudil např. premiér Benjamin Netanjahu jako „zaujaté a překroucené.
------------------------
http://m.lidovky.cz/byznys/cla...
"Mnohem horší než zážitky z vězení a z akce izraelského komanda pro mne bylo to, že nám byla odepřena veškerá základní práva", řekl Zavadil. Domnívá se, že Izraelci při zásahu proti flotile nejednali podle práva.
"Když jsme vstoupili na břeh, předali nám papír v češtině o našich právech, mezi nimiž bylo právo na telefon s osobou blízkou, právníkem a zastupitelstvím. To nám bylo ale odepíráno po celou dobu, konzulární pracovník nakonec dorazil, ale nezavolali jsme mu my, ale sami Izraelci," shrnuje Zavadil. "Podle našeho názoru se to celé stalo v mezinárodních vodách, bylo to tudíž protiprávní," soudí Zavadil, který byl spolu se třemi kolegy z ČR na malé řecké lodi, která vyrazila z Atén.
----------------
zabavené "zbraně" byly vyfoceny izraelci, foto jsem viděl, asi by se našlo, ale nebylo tam nic,co není na běžné lodi. "Nejhorší" zbraň tam byl uváděn široký nůž, který se nosí za pasem při slavnostních událostech a je nevhodný k útoku i obraně.
Na stranu izraelců těžko něco najít k obraně.
Přesto tyto vraždy přinesly aspoň snížení potravinové blokády Gazy, která trvá dodnes.
------------------
Osobně si myslím, že Izrael moc dobře věděl co dělá, a ty vraždy s vězněním našich novinářů měli zastrašující smysl stejně jako bombardování Gazy bílým fosforem.
http://www.novinky.cz/zahranic... Skrýt celý příspěvekPane Hovorka: Co přesně je vražedný útok? Poprvé tam naběhli s paintballovýma zbraněma.. A stříleli s nima na ty, co na ně útočili. Když tam vlítli podruhé tak stříleli ostrýma na ...Zobrazit celý příspěvek
Pane Hovorka: Co přesně je vražedný útok? Poprvé tam naběhli s paintballovýma zbraněma.. A stříleli s nima na ty, co na ně útočili. Když tam vlítli podruhé tak stříleli ostrýma na ty, kteří na ně útočili a navíc byli obarveni z předchozího útoku. Teda ať se na mě nikdo nezlobí, ale takhle ohleduplný "vražedný útok" se ve světě zas tak často nevidí.Skrýt celý příspěvek
To hovorka11: A podle čeho jste poznal, že nevezli zbraně? Oni vám to slíbili a vy jste jim uvěřil? Izrael je požádal ať zakotví v Izraelském přístavu a po prohledání lodi by jim ...Zobrazit celý příspěvek
To hovorka11:
A podle čeho jste poznal, že nevezli zbraně? Oni vám to slíbili a vy jste jim uvěřil?
Izrael je požádal ať zakotví v Izraelském přístavu a po prohledání lodi by jim byl náklad převezen. To oni odmítli.
Izrael měl právo zabránit vstupu do oblasti pod vojenskou blokádou. A to i útokem v mezinárodních vodách, pokud ta loď směřovala do blokované oblasti. To je korektně podle mezinárodního práva.
Izraelští vojáci nezačali střílet jako první. Právě naopak. Tíhle "míroví" aktivisti na ně zaútočili nočema, žmačetama a tyčema. Izraelci začli střílet, až když se jednomu z vojáků pokusili vzít zbraň. Dokonce po nich nestříleli ani když je házeli přes palubu. Vaše pseudohumanistické kecy jsou k blití. Když zaútočíte na vojáka, tak schytáte kulku. To pochopí každý, kdo nemá hlavu jenom na nošení čepice.Skrýt celý příspěvekNechci se tady pouštět do flamu, jen si sem odložím toto: Podle Manuálu mezinárodního práva aplikovaného na konflikty na moři: Neutral merchant vessels are subject to capture ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci se tady pouštět do flamu, jen si sem odložím toto:
Podle Manuálu mezinárodního práva aplikovaného na konflikty na moři:
Neutral merchant vessels are subject to capture outside neutral waters if they are engaged in any of the activities referred to in paragraph 67 or if it is determined as a result of visit and search or by other means, that they:
(f) are breaching or attempting to breach a blockade.
A z paragrafu 67:
(a) are believed on reasonable grounds to be carrying contraband or breaching a blockade, and after prior warning they intentionally and clearly refuse to stop, or intentionally and clearly resist visit, search or capture;Skrýt celý příspěvekPři pohledu na ty krásné lodě a na dnešní záplavy, díky kterým vznikly poměrně rozsáhlé vodní plochy, je mi docela líto, že Česká republika nemá také své válečné námořnictvo. Třeba ...Zobrazit celý příspěvek
Při pohledu na ty krásné lodě a na dnešní záplavy, díky kterým vznikly poměrně rozsáhlé vodní plochy, je mi docela líto, že Česká republika nemá také své válečné námořnictvo. Třeba jenom na Labi obdobně jako v době první republiky na Dunaji - bylo by to docela hezkéSkrýt celý příspěvek
Nesouhlasím zcela s politikou Izraele, měl bych vůči ní celou řadu výtek. Ale co se týče onoho útoku na tureckou loď, považuji ho za do jisté míry logický. Myslím, že kdyby někteří ...Zobrazit celý příspěvek
Nesouhlasím zcela s politikou Izraele, měl bych vůči ní celou řadu výtek. Ale co se týče onoho útoku na tureckou loď, považuji ho za do jisté míry logický. Myslím, že kdyby někteří z těch věčných kritiků Izraele byli na pozici jejich představitelů, kdyby byli obdobně vědomi nevýhodné polohy země atd. , tak by se zřejmě nechovali o moc jinakSkrýt celý příspěvek
AX: Zásah na turecké lodi byl nesmyslný. Ty lodě nevezli vojenský materiál. Jestliže se dá ospravedlnit takovýto vražedný útok, tak se potom se dá ospravedlnit i snaha vyhnaných ...Zobrazit celý příspěvek
AX:
Zásah na turecké lodi byl nesmyslný. Ty lodě nevezli vojenský materiál.
Jestliže se dá ospravedlnit takovýto vražedný útok, tak se potom se dá ospravedlnit i snaha vyhnaných dobýt své území zpět za pomocí vražd. S tím zajisté budete souhlasit- konec, ámen,. tečka.Skrýt celý příspěvekZásah na turecké lodi byl v širším kontextu logický. Přece si do oblasti nenechaj dovážet rakety, Izraelci nejsou pasivní a rezignovaní jako jsme byli vždycky my, Češi. A když se ...Zobrazit celý příspěvek
Zásah na turecké lodi byl v širším kontextu logický. Přece si do oblasti nenechaj dovážet rakety, Izraelci nejsou pasivní a rezignovaní jako jsme byli vždycky my, Češi. A když se před vámi objeví voják se zbraní, a vy na něj začnete útočit tyčí a snažíte se ho hodit přes palubu, je jasné, že to odskáčete. Izrael se v prvopočátku pokoušel řešit svojí existenci mírovou cestou. Zjistil, že to nejde a tak začal uplatňovat právo silnějšího. Konec, tečka.Skrýt celý příspěvek
Na jedné z těch lodí byli i naši 2 novináři. Přepadové komando je zajalo v mezinárodních vodách, uneslo do Izraele a věznilo. Propuštění podmiňovali podepsáním přiznání, že se ...Zobrazit celý příspěvek
Na jedné z těch lodí byli i naši 2 novináři. Přepadové komando je zajalo v mezinárodních vodách, uneslo do Izraele a věznilo. Propuštění podmiňovali podepsáním přiznání, že se novináři dopustili teroristické akce. Jeden podepsal, druhý ne. Nahrávky byly zabaveny.
Ustrašená česká vláda však s postupem souhlasila...
Novináři byli propuštěni a soudili se s ČR o to, že vláda neposkytla ochranu našich občanů po unesení z mezinárodního prostoru.
Vládní tisk a televize tyto skutečnosti tají.
Izraelci si dělají právo na to, jaké potraviny a co lze do Gazy přivést. Hlídají zřejmě jediný vjezd do Gazy, a selektují dovoz potravin. Myslím, že těžko nalézt ukázkovější případ obětovaného území pro potlačení lidských práv.
Zajímavý je i dnešní vývoj:
http://hn.ihned.cz/c1-59073690...
"Valné shromáždění OSN koncem listopadu velkou většinou přiznalo palestinské správě statut člena-pozorovatele. Izrael bezprostředně reagoval oznámením plánů další výstavby na Západním břehu. Dva a půl tisíce bytů má vzniknout v Givat Hamatosu, dvanáct set v Gilu a patnáct set v Ramat Šlomu. Nejvíce kritiky vyvolala zpráva o výstavbě stovek nových bytů v oblasti východního Jeruzaléma v zóně nazývané E1. Její uskutečnění by rozdělilo území na Západním břehu a znesnadnilo by vznik samostatného palestinského státu."
---------------
Co k tomu říci ? "Vyvolení " mají pravdu vždy a patří jim to, co chtějí.Skrýt celý příspěvekDvě super videa na téma přepadu Turecké lodi:
http://www.youtube.com/watch?v...
http://www.youtube.com/watch?v...Dvě super videa na téma přepadu Turecké lodi:
http://www.youtube.com/watch?v...
http://www.youtube.com/watch?v...
Načítám diskuzi...