Námořní pěchota získala první obří vrtulník CH-53K King Stallion

CH-53K King Stallionvětší foto / Sikorsky

Po 12 letech od začátku vývoje americká námořní pěchota (US Marine Corps) získala první těžké dopravní vrtulníky CH-53K King Stallion. Celkově mariňáci plánují odebrat 200 strojů.

V současné době americká námořní pěchota využívá 142 těžkých vrtulníků CH-53E Super Stallion. Na vrtulnících CH-53E a konvertoplánech MV-22B Osprey leží hlavní tíha letecké dopravy mariňáků, zbraní a vybavení z výsadkových lodí na pobřeží, kde mariňáci provádějí výsadek.

 

 

Námořní pěchota přistoupila k vývoj CH-53K v roce 2006 z důvodu neustálého zvyšování hmotnosti výstroje, výzbroje a zbraňových systémů námořní pěchoty. Problémem je také nízká úroveň nasaditelnosti CH-53E z důvodu náročného servisu – pouze zhruba třetina strojů je vždy schopna okamžitého nasazení.

 

Mariňáci převzali první King Stallion 16. května na základně Marine Corps Air Station New River v Severní Karolíně. První CH-53K získá jednotka HMH-366 (Marine Heavy Helicopter Squadron Three Six Six), která může být nasazena kdekoliv na světě v rámci expediční jednotky námořní pěchoty (Marine Expeditionary Unit) operující z výsadkových lodí Wasp nebo America.

 

Dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) se očekává na konci roku 2019. Potrvá však ještě čtyři roky, než HMH-366 bude plně přezbrojena na CH-53K. Kompletní přechod námořní pěchoty k novým vrtulníkům skončí po roce 2030.

 

Nejdříve však námořní pěchota podrobí vrtulníky CH-53K mnoha měsícům a let testování, s cílem ověřit provozní spolehlivost stroje, ověřit výrobcem deklarované vlastnosti, zjistit logistické požadavky nutné pro provoz, nastavit pravidla údržby a servisu, objevit provozní nedostatky atd. atd.

 

Klíčové je především dokončení šestiměsíčního počátečního provozního testování a hodnocení IOT&E (Initial Operational Test & Evaluation), což je nutnou podmínkou pro přechod z omezené sériové výroby LRIP (Low-Rate Initial Production) do plné sériové výroby FRP (Full-Rate Production). Se začátkem IOT&E se počítá na konci roku 2019 a se začátkem FRP v roce 2021, kdy bude firma Sikorsky (nyní patřící pod Lockheed Martin) schopna námořní pěchotě dodávat 14 CH-53K ročně.

 

Celý projekt vrtulníku King Stallion má však čtyřleté zpoždění. V roce 2006 se dosažení IOC očekávalo v roce 2015 a v roce 2021 měla mít námořní pěchota již 150 vrtulníků CH-53K.

 

V dubnu navíc americký Bloomberg otiskl údaje z uniklého dokumentu, podle kterého má vrtulník více než 1000 různých technických problémů s tím, že hrozí další osmiměsíční skluz programu. Bloomberg ale neuvedl závažnost jednotlivých problémů ani datum vzniku dokumentu.

 

CH-53K přistává na základně námořní pěchoty v Severní Karolíně.

 

Americké Námořní velitelství pro vzdušné systémy NAVAIR (Naval Air SystemsCommand), které řídí program nákupu vrtulníků, přiznalo, že hlavní problémy se točí kolem nové obří převodovky, která má hmotnost 2390 kg. Celá soustava převodovky, hlavy rotoru a kopletní transmise má hmotnost 5280 kg, což je více, než váží prázdný vrtulník UH-60 Black Hawk. NAVAIR však uvedlo, že veškeré problémy byly vyřešeny a stávající harmonogram dosažení IOC a začátek IOT&E na konci roku 2019 je platný.

 

„Viděli jste vrtulník CH-53K. Vypadalo to jako vrtulník, který má tisíc problémů?" vyvracel pochybnosti plukovník námořní pěchoty Hank Vanderborght po vystoupení CH-53K na berlínské letecké výstavě v dubnu letošního roku.

 

CH-53K se podobá (a je stejně velký) předchozímu modelu CH-53E, ale jde o zcela nový stroj s mnohem širšími schopnostmi. Trojice nových turbohřídelových motorů General Electric T408 (GE38-1B) o výkonu 3×5,6 MW poskytuje CH-53K o 50 % větší výkon než pohonné jednotky CH-53E. Vrtulník CH-53K díky výkonným motorům a novým kompozitním listům rotoru mimo jiné dokáže létat v mnohem vyšších výškách při mnohem vyšších teplotách vzduchu.

 

Testování hákového systému CH-53K.

 

Vrtulník má maximální vzletovou hmotnost 38 555 kg a podvěsu přepraví náklad o hmotnosti 12 247 kg na vzdálenost více než 160 km. V podvěsu tak King Stallion přepraví najednou dvě pancéřovaná vozidla Humvee nebo jedno vozidlo JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). To poskytuje americké námořní pěchotě nebývalé schopnosti k vedení manévrového boje.

 

Unikátní hákový systém CH-53K umožní přepravit až tři samostatné zásobovací kontejnery (munice, vybavení, voda, atd.) na tři různé předsunuté základny. Vysazování jednotlivých kontejnerů přitom značně urychluje trojitý hákový systém.

 

Ve vnitřním prostoru vrtulníku lze přepravit dvě standardní vojenské přepravní palety 463L nebo až 55 mariňáků - tj. celou jednu četu nebo až čtyři střelecká družstva (4×13 mužů).

 

Mimořádné výkony však něco stojí – cena prvních vrtulníků CH-53K vyrobených v rámci LRIP je 122 milionů dolarů za kus, což je více, než aktuálně stojí stíhačka F-35 Lightning II. Postupně ale cena klesne k 80 milionům dolarům, což je však stále více, než stojí konvertoplán MV-22 Osprey. I přes pokles ceny tak CH-53K může směle konkurovat částce, za kterou se mají prodávat F-35A (verze s klasickým vzletem a přistáním) po dosažení plné sériové výroby (v letošním roce).

 

Zdroj: The Drive

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla

Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King ...

Nástupce vrtulníků UH-60 Black Hawk již v roce 2025?

Americká firma Bell Helicopter vyzývá americkou armádu, aby v rámci programu FVL (Future Vertical ...

S-70M Black Hawk: Univerzální vrtulník pro Armádu ČR?

Ministryně obrany Karla Šlechtová zadala Generálním štábu (GŠ) vypracovat seznam potenciálních ...

Víceúčelové evropské vrtulníky NH90 pro Katar

Během vojenské výstavy DIDMEX (Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference) v ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Nesher
    19:09 21.05.2018

    sholva To je cena za ověřovací sérii, po naběhnutí plné sériové výroby to klesne lehce nad 80 mil. USD, ale i to je dost. Holt moderní systémy levné nejsou a tohle je zcela jistě ...Zobrazit celý příspěvek

    sholva
    To je cena za ověřovací sérii, po naběhnutí plné sériové výroby to klesne lehce nad 80 mil. USD, ale i to je dost. Holt moderní systémy levné nejsou a tohle je zcela jistě nejmodernější těžký vrtulník na světě.Skrýt celý příspěvek

  • Sholva
    18:19 21.05.2018

    Stroj je to jistě zajímavý a jedinečný, ale ta cena je teda pekelná. Vysázet 122 mil. dolarů za soumara, sice velkého a schopného, ale pořád jen soumara, to mi přijde dost. Až tak, ...Zobrazit celý příspěvek

    Stroj je to jistě zajímavý a jedinečný, ale ta cena je teda pekelná. Vysázet 122 mil. dolarů za soumara, sice velkého a schopného, ale pořád jen soumara, to mi přijde dost. Až tak, že mě to uklidňuje, že v těch zvláštních cenách za techniku nejsme sami.Skrýt celý příspěvek

  • Pepin Nešpor
    10:58 21.05.2018

    Opravdu krasny stroj. A velmi univerzalni. Verim ze bude hojne vytezovany.

    Opravdu krasny stroj. A velmi univerzalni. Verim ze bude hojne vytezovany.

  • Rase
    10:29 21.05.2018

    jsem zvědavý, zda němci koupí modernizovaný Chinook nebo právě CH-53K. Druhý zmíněný se zdá být zatím favoritem.

    jsem zvědavý, zda němci koupí modernizovaný Chinook nebo právě CH-53K. Druhý zmíněný se zdá být zatím favoritem.

  • marfolodej
    10:11 21.05.2018

    ať je to jak je to, je to krásnej stroj...

    ať je to jak je to, je to krásnej stroj...

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2