MADSS a CaMEL: Bojoví roboti od Northrop Grumman

Robot MADSS
Foto: MADSS / Northrop Grumman

Northrop Grumman na vojenské základně Fort Benning představil v rámci setkání Robotics Limited Demo transportní robotický systém CaMEL a jeho bojovou variantu MADSS. Jeden a půl tuny vážící roboti se mají pohybovat s vojáky na patrole, přepravovat zásoby a v případě potřeby poskytovat palebnou podporu.

Cílem setkání Robotics Limited Demo je umožnit zájemcům z řád průmyslu představit konečným uživatelům (americké armádě) nejnovější pokroky na poli bojových pozemních robotů.

Americká armáda plánuje od roku 2016 spustit program S-MET (Squad-Multipurpose Equipment Transport). Cílem programu je v následujících letech vytvořit víceúčelový transportní systém schopný v rámci družstva přepravovat náklad a případně mu poskytovat palebnou podporu. Díky podobným akcím tak může armáda lépe formulovat své budoucí požadavky pro program S-MET.

Ostatně v podobném duchu se nese i testování vozidla vozidlu SMSS (Squad Mission Support System) v Afghánistánu od firmy Lockheed Martin. SMSS, koncept velmi podobný CaMEL/MADSS, působí od roku 2011 v Afghánistánu. Během nasazení získává armáda od vojáků důležitou zpětnou vazbu, díky díky kterým může dále upřesnit a zdokonalit zadání programu S-MET.



Video: MADSS / YouTube, Northrop Grumman

Pojďme si blíže představit samotné vozidlo MADSS (Mobile Armed Dismount Support System), jemuž mimochodem vojáci zřejmě rychle najdou pikantnější přezdívku. Ač jsme použili v úvodu slovo „robot“, MADSS není stroj, jenž dokáže sám řešit úlohy nebo sám se orientovat problémech. Jde spíše o dálkově ovládaný model s lafetovanou zbraňovou stanicí.

Výzbroj MADSS je tvořená kulomety M240, M249, M2 nebo 40mm granátomety Mk 19. Northrop Grumann rovněž oznámil, že na vozidlo je možné dokonce umístit 25 nebo 30mm rychlopalný kanón.

Na stejné výstavě Northrop Grumman představil další robotické vozidlo -  CaMEL (Carry-all Modular Equipment Landrover). MADSS a CaMEL využívají stejný podvozek, ale druhý jmenovaný slouží pouze jako transportní platforma. Doprava jídla a vody, munice, zbraní nebo odvoz zraněných z bojiště, to jsou jedny z možných úkolů pro vozidlo CaMEL.



Video: CaMEL / YouTube, Northrop Grumman

O pohon obou strojů se stará hybridní pohon. Dieslový motor skrze generátor vyrábí elektrickou energii pro šestici elektromotorů, pohánějící jednotlivá kola. Interní 13,5l nádrž s palivem údajně vystačí na 20h provozu. Nosnost obou vozidel je 450 kg.

Hybridní pohon má řadu výhod. Spalovací motor pracuje ve vozidle v ustáleném režimu za konstantních otáček, což se projevuje na příznivé spotřebě. Výkon jednotlivých elektromotorů (kol) lze precizně řídit, což se projevuje na dobrých jízdních vlastnostech v terénu. V případě potřeby se může vozidlo pohybovat pouze na energii z baterií, tedy prakticky nehlučně.

Ač několik prototypů SMSS slouží v Afghánistánu, sériový nákup podobných vozidel je ještě hudbou daleké budoucnosti. Nejde jen o samotnou konstrukci a technické problémy, ale také o vytvoření zcela nového konceptu působení robotického vozidla v rámci družstva.  

Zdroj: Breaking Defense

Nahlásit chybu v článku


Související články

Český bojový robot TAROS 6×6 Furbo

Na letošním IDETu byla firma VOP CZ velmi aktivní. Kromě zajímavého chemického, biologického a ...

ATLAS – nejpokročilejší humanoidní robot

Americká vojenská agentura DARPA ve středu veřejnosti představila nejnovější generaci humanoidních ...

Krymsk, ruské robotické vozidlo z BTR-90 Rostok

Ruský Vojensko-průmyslový podnik VPK vyvinul a otestoval nový hybridní obrněný transportér. Jak ...

Americká armáda nechce autonomní bojové roboty

S rozvojem bojových robotických systémů vystupuje do popředí otázka, jak dalece mají a mohou být ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

    Načítám diskuzi...