Leopard 3: Německo vyvíjí nástupce tanků Leopard 2
- 7. 1. 2015
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Německý parlament schválil přidělení financí k programu vývoje nového hlavního bojového tanku Leopard 3. Informace se objevila ve zprávě rozpočtového výboru německého Bundestagu.
„Německé obrněné síly se nyní skládají z pouhých 225 tanků Leopard 2. Čelit současným komplexním politickým rizikům vyžaduje přezkoumání počtu tanků, jejich modernizaci a rozvoj programu tanku Leopard 3. Federální ministerstvo obrany žádá, aby byly program zahrnuty do střednědobého finančního plánování,“ dočteme se ve zprávě rozpočtového výboru německého Bundestagu.
Podle informací ve zprávě je důvodem vývoje nejen zhoršující se bezpečnostní situace ve světě, ale také zachování potřebné síly německých obrněných jednotek. Podle zprávy je žádoucí, aby nové tanky německé armádě dodával německý průmysl.
„Bezpečnostní situace ve světě se výrazně vyostřila. V této souvislosti NATO klade větší důraz na svůj hlavní úkol, kolektivní obranu. To se obzvláště dotýká také Německa. Bundeswehr je nejvýkonnější ze všech armád pozemních mocností, a to zejména v obrněných silách. Dosud plánovaných 225 bojových tanků Leopard 2 se již k dalšímu vývoji nehodí,“ píše se dále ve zprávě.
Současné tanky Leopard 2, především jejich verze Leopard 2A7+ nebo Leopard Revolution, jsou v současné době nejmodernějšími tanky současnosti. Je však třeba mít na paměti, že původní tank Leopard 2 vstoupil do služby již v roce 1979.
Například dnes již technicky překonaný sovětský tank T-72 vstoupil do služby pouze o šest let dříve. Podobně jako nejmodernější tanky Leopard 2, tak i například nejnovější ruské tanky T-90 vycházejí z téměř 40 let staré konstrukce.
Rusko tento stav již brzy napraví díky nové pásové platformě Armata, na které vznikne zcela nova rodina obrněných pásových vozidel, včetně nového tanku. Nyní se k vývoji nové generace hlavních bojových tanků Leopard 3 odhodlalo i Německo.
Diskutovat o podobě tanků Leopard 3 je čirá spekulace. Jedno je však jisté, Německo bude velmi zvažovat použití kanónu ráže 140 mm. Tankový kanón této ráže již čtvrtstoletí vyvíjí německá firma Rheinmetall.
Německo plánovalo na začátku 90. let použít 140mm kanón na modernizovaných tancích Leopard 2 v rámci programu KWS III (KampfWertSteigerung III). Tanky Leopard 2 měly dostat novou věž, automatický systém nabíjení a zmíněný kanón ráže 140 mm. S rozpadem Varšavské smlouvy a se snižováním obranných rozpočtů se však od tohoto modernizačního programu opustilo.
Rheinmetall pouze provedl instalaci 140 mm kanonu do jednoho z testovacího tanku Leopard 2. Testy prokázaly vynikající průbojnost kanónu, ale také potíže s ovadáním tak těžké zbraně. Testovací tank musel být vybaven na zádi zavážím, aby se vyrovnala velká hmotnost kanónu.
Nový tank velmi pravděpodobně dostane (případně se bude velmi vážně zvažovat) automatický systém nabíjení, bezosádkovou věž, plně elektrické ovládaní, mohutnou elektrickou výzbroj vhodnou pro instalaci energetických zbraní (obrana proti vzdušným prostředkům), vysoký stupeň automatizace umožňující snížení posádky na dvě osoby nebo hybridní diesel-elektrický pohonný systém.
Německo se tak stává jedinou západoevropskou zemí vyvíjející dnes plnohodnotného nástupce hlavního bojového tanku MBT (Main Battle Tank). Například Spojené státy se soustřeďují na vývoj zcela nové generace výrazně lehčích a mobilnějších obrněných vozidel.
Zdroj: Defence Blog
Související články
GXV-T: Konec těžce pancéřovaných vozidel?
Americká agentura pro pokročilé obranné technologie připravuje projekt nové generace pozemních ...
- 27.08.2014
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Americké tanky cvičí v Polsku a Pobaltí
V Polsku a Baltských státech od konce záři působí v rámci operace Atlantic Resolve jednotky 1. ...
- 22.10.2014
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská armáda modernizuje tanky T-72
V současné době páteř ruských tankových vojsk tvoří typ T-72. Díky zpoždění se zaváděním nového ...
- 02.01.2015
- 128 komentářů
- Jan Grohmann
K2 „Black Panther“ pro jihokorejskou armádu
Společnost Hyundai podepsala s korejskou obranou agenturou pro zadávání obraných zakázek DAPA ...
- 04.01.2015
- 89 komentářů
- Jan Grohmann
Leopard 3 a jeho francouzská obdoba vznikne do roku 2030: http://www.altair.com.pl/news/... Otázkou je zda se společný projekt podaří dokončit, nebo se rozpadne jako ...Zobrazit celý příspěvek
Leopard 3 a jeho francouzská obdoba vznikne do roku 2030: http://www.altair.com.pl/news/... Otázkou je zda se společný projekt podaří dokončit, nebo se rozpadne jako Leopard 2 a Leclerc. První krůček k Eurotanku by tedy bylSkrýt celý příspěvek
Motor stále klasicky uložen v zádi a do tanku v tank se šplhá na věž. Doplnit munici se zase musí zdlouhavě přes věž. To Merkava se mi líbí mnohem víc i když Leopard 2A7 je jistě ...Zobrazit celý příspěvek
Motor stále klasicky uložen v zádi a do tanku v tank se šplhá na věž. Doplnit munici se zase musí zdlouhavě přes věž. To Merkava se mi líbí mnohem víc i když Leopard 2A7 je jistě velmi zdařilý stroj.Skrýt celý příspěvek
Jan Grohmann... zaujímalo by ma aký by asi bol počet kusov vezenej 140 mm munície oproti 120 mm munícii, pri počítam asi rovnakom priestore na uloženie munície, medzi súčasným ...Zobrazit celý příspěvek
Jan Grohmann...
zaujímalo by ma aký by asi bol počet kusov vezenej 140 mm munície oproti 120 mm munícii, pri počítam asi rovnakom priestore na uloženie munície, medzi súčasným Leo so 120 mm kanónom a Leo so 140 mm kanónomSkrýt celý příspěvekdexnom: Přinejmenším ve větě týkající se energetických zbraní je výraz "elektrickou" na místě, protože jde o posílení a dostatečný výkon elektroinstalace, nikoliv elektroniky.
dexnom: Přinejmenším ve větě týkající se energetických zbraní je výraz "elektrickou" na místě, protože jde o posílení a dostatečný výkon elektroinstalace, nikoliv elektroniky.
Projekt jest przyszłościowy - prototyp nie pojawi się wcześniej niż w 2020 roku... Jeśli Niemcy będą szukali partnerów do programu (a pewnie będą - BW może zamówić tylko ...Zobrazit celý příspěvek
Projekt jest przyszłościowy - prototyp nie pojawi się wcześniej niż w 2020 roku...
Jeśli Niemcy będą szukali partnerów do programu (a pewnie będą - BW może zamówić tylko 350-500 sztuk) to wejdziemy w projekt,,,
Leopardy, Leopardami - trzeba zmodernizować A4, potem A5 - ale to nie koniec...
W dalszej perspektywie (po 2020) potrzeba następców dla PT-91 - i tutaj byłoby miejsce na udział w tym projekcie (zamiast projektów "lekkich czołgów")
Zamówienie na 250 sztuk (a może i później na kolejne 250) jest istotne dla Niemców z punktu widzenia rentowności programu...
(Pamiętacie jak się skończył Leclerc dla GIATa?)
Dla Was to też może być okazjia - choć na produkcjie w kraju czy znaczny udział w produkcji bym nie liczył (skąd weźmiecie $ na wkład do programu?)
Ale jakbyście się zainteresowali programem to w przyszłości moglibyście pozyskać Leo 3 - za T-72M4Cz i uzyskać np. pełne prawo do serwisu i modernizacji w kraju.... (To też jest ważne...)Skrýt celý příspěvekja si myslím, že český priemysel má čo ponúknuť pri medzinárodných projektoch. Aj keď nie som v tejto problematike až tak zorientovaný, AeroVodochody predsa (aj keď možno v malej ...Zobrazit celý příspěvek
ja si myslím, že český priemysel má čo ponúknuť pri medzinárodných projektoch. Aj keď nie som v tejto problematike až tak zorientovaný, AeroVodochody predsa (aj keď možno v malej miere) spolupracujú na projekte KC-390, taktiež získavajú cenné skúsenosti s vrtuľníkmi Sikorski, trochu menej pozornosti si zatiaľ získal projekt lietadla Cseies. Nevravím, že Aero sa má pustiť do výroby moderných bojových vrtuľníkov, ale môžeme sa na to pozerať ako na zbieranie cenných informácií. Ak takéto zapájanie sa bude mať podporu "zhora" a 20 rokov môže byť český letecký priemysel omnoho významnejším hráčom
No a komu sa nechce čakať stačí spomenúť podnik Tatra, ktorý dlhodobo zásobuje trh konkurencieschopnými produktami. V dnešnej dobe propagácie "ľahšej a kolesovejšej" výzbroje má podľa mňa Tatra rozhodne šancu poskytnúť napr. podvozky pre nejaký medzinárodný projekt (hlavne ak by prebiehal pod taktovkou V4 príp. pár ďalších krajín...).
No a opomenúť nemožno ani výrobu českých pechotných zbraní. CZ 805 a súvisiace projekty môžu zaznamenať významné úspechy (myslím si, že ČZ v ničom nezaostáva za exportne úspešnou rakúskou Steyr).
Na záver: české zbrojovky podľa mňa sú konkurencieschopné, ale pravda je taká, že na to, aby sa presadili potrebujú aj politickú podporu a lobbing, hlavne keď ide o medzinárodné projekty (ktoré sú pri ťažkej technike asi najschodnejšou cestou). Potenciál tu je, treba ho využiť.Skrýt celý příspěvekJá bych řekl, že Němci se také snaží využít stávající situace, kdy dřívější konkurence - Velká Británie a Francie - již tanky nevyrábí a totéž platí i o Itálii, která přitom v ...Zobrazit celý příspěvek
Já bych řekl, že Němci se také snaží využít stávající situace, kdy dřívější konkurence - Velká Británie a Francie - již tanky nevyrábí a totéž platí i o Itálii, která přitom v minulosti vyvinula docela zajímavý C-1 Ariete. Německo je tak jediným výrobcem tanků v Evropě. přitom se dá předpokládat, že mnohé evropské státy se nyní budou snažit své armády posílit. Navíc Německo dokáže oslovovat i mimoevropské státy - viz dodávky Leopard 2 do KataruSkrýt celý příspěvek
petr.svetr ne nejde ! Když jim vlastní experti prohlásí, že Leo 2 je vzhledem ke koncepci a celé filozofie na konci vývojového cyklu ber to jako fakt a nespekuluj o blbostech. ...Zobrazit celý příspěvek
petr.svetr
ne nejde ! Když jim vlastní experti prohlásí, že Leo 2 je vzhledem ke koncepci a celé filozofie na konci vývojového cyklu ber to jako fakt a nespekuluj o blbostech.
To samé řešili Rusové před mnoha lety a opakovaně a opakovaně naráželi na strop daný celkovým pojetím rozhraní stroj-člověk u tanku, které je staré zhruba 80 let. Následně se rozhodli vyvíjet revoluční T-14 zcela nové koncepce.Skrýt celý příspěvekJ.D. obávám se, že Německo bohužel nemá potřebu oslovovat menší státy z východní Evropy, které nemají ani potřebné finance na sdílení vývojových nákladů ani nejsou schopni ...Zobrazit celý příspěvek
J.D.
obávám se, že Německo bohužel nemá potřebu oslovovat menší státy z východní Evropy, které nemají ani potřebné finance na sdílení vývojových nákladů ani nejsou schopni přispět vývojovými kapacitami. Výrobních kapacit má každý nadbytek. Polsko by se mohlo stát partnerem vzhledem k jejich skutečně zajímavému rozpočtu ovšem ti jsou za 1.) v extázi z nákupu starých Leo 2A4, které jsou sice bez hluboké modernizace šrotem ale to je jiná věc a za 2.) mají jiné priority ( PVO, letectvo, dělostřelectvo atd.)
Pokud nejste schopni sdílet minimálně 30% nákladů jako individuální partner nebo 10-20% jako součást jiné skupiny států ( např se Slovenskem 20+10% ) nejste žádný partner pro spolupráci ale parazit.
Nebo si snad myslíte, že Němci s vámi budou sdílet nejnovější technologie a inovace když přihodíte jedno promile tzn 10 mil EUR?Skrýt celý příspěvekno Němci by mohli skusit oslovit některé menší státy jako např my, myslim že pár podniků by jim mohlo být nápomocno viz... VOP 025 plus by se mohli přidat lováci s jejich ...Zobrazit celý příspěvek
no Němci by mohli skusit oslovit některé menší státy jako např my, myslim že pár podniků by jim mohlo být nápomocno viz... VOP 025 plus by se mohli přidat lováci s jejich Trenčínskou fabrikou na samohybný houfniceSkrýt celý příspěvek
no Němci by mohli skusit oslovit některé menší státy jako např my, myslim že pár podniků by jim mohlo být nápomocno viz... VOP 025 plus by se mohli přidat lováci s jejich ...Zobrazit celý příspěvek
no Němci by mohli skusit oslovit některé menší státy jako např my, myslim že pár podniků by jim mohlo být nápomocno viz... VOP 025 plus by se mohli přidat lováci s jejich Trenčínskou fabrikou na samohybný houfniceSkrýt celý příspěvek
Leopard 2 už nejde dál posunout? no teda nevim,ale platforma je to furt skvělá -postavily na tom i houfnice PZH 2000. By mi zajímalo zda by nešli dát elektromotory do kol a pak ...Zobrazit celý příspěvek
Leopard 2 už nejde dál posunout? no teda nevim,ale platforma je to furt skvělá -postavily na tom i houfnice PZH 2000.
By mi zajímalo zda by nešli dát elektromotory do kol a pak nějakou malou elektrocentrálu pod sedačku a ušetřilo by se tak 25% prostoru ,čímž by se dala snížit celkově silueta nebo alespon ty tvary hodně zkosit.Skrýt celý příspěvekTo jest proste... Niemcy chcą utrzymac "moce intelektualne" - czyli sztab inżynierów... A ci potrzebują "nowych zadań" bo - nowczesny kołowy transporter - jest już ...Zobrazit celý příspěvek
To jest proste...
Niemcy chcą utrzymac "moce intelektualne" - czyli sztab inżynierów...
A ci potrzebują "nowych zadań" bo
- nowczesny kołowy transporter - jest już opracowany
- nowoczesny BWP - jest opracowany
Teraz czas na czołg... (później pewnie opracują haubice ;-) )
Im się nigdzie nie spieszy - program jest po to by kadra inżynierska była cały czas "w pracy"...
By nie było tak jak w Wielkiej Brytani - gdzie zamknięto zakłady - i nie ma komu opracowac i wyprodukować Challengera 3.
Utrzymanie dominującej pozycji niemieckiego przemysłu pancernego - to jest przyczyna rozpoczecia prac...
A nie rosyjska Armata....
Ich na to stać... (Zobaczcie - są skuteczniejsi od Amerykanów, którzy od 25 lat "wymieniają" M113 i wymienić nie mogą )Skrýt celý příspěvekMyslím, že Německo se pro tento krok rozhodlo i kvůli zachování technologické úrovně svého zbrojního průmyslu. Donekonečna prodávat přebytečné Leopardy 2 prostě nelze. A Německo si ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že Německo se pro tento krok rozhodlo i kvůli zachování technologické úrovně svého zbrojního průmyslu. Donekonečna prodávat přebytečné Leopardy 2 prostě nelze. A Německo si jistě bude chtít zachovat své tradiční trhy.
A co se týče Francie a Velké Británie. Pokud vím, tak Challengery mají sloužit nejméně do r. 2035. Francozské Leclercy - byť v redukovaných počtech - obdobně dlouho. Takže na nějaké rozhodování mají relativně časSkrýt celý příspěvekEkonomicky je to jasné Amíci (při jejich velikosti ekonomiky) zaplatili vývoj a hromadnou výrobu Abramse Evropa si to klasicky rozdělila na kždý svůj píseček a každý stát ...Zobrazit celý příspěvek
Ekonomicky je to jasné
Amíci (při jejich velikosti ekonomiky) zaplatili vývoj a hromadnou výrobu Abramse
Evropa si to klasicky rozdělila na kždý svůj píseček a každý stát zaplatil svůj vývoj a svou výrobu menšího počtu kusů - britové, frantíci, němci a i italové hezky pěkně svůj,...
jenže u společných evropských projektů je vždy největší poblém kdo tomu bude šéfovat a jak se to bude jmenovat než domluva na technických parametrech.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...