Legendární „Spitfire Girl“ přepravila na frontu tisícovku letadel

Legendární „Spitfire Girl“ přepravila na frontu tisícovku letadel
Mary Ellisová / Rob enwiki, wikimedia, CC BY-SA 4.0 (Zvětšit)

K vítězství spojeneckých armád ve druhé světové válce přispěly i ženy sloužící u britských vzdušných sil. Pilotky se sice nemohly zapojit přímo do bojů, ale v nejdramatičtějších chvílích přepravovaly letadla na frontu a piloti tak mohli být nasazováni hlavně do akcí. Jednou z žen, které nosily uniformu Pomocné letecké dopravní služby ATA, byla i legendární Mary Ellisová.

Druhá světová válka pomohla ženám k emancipaci na různých frontách. A to doslova. Dřív se zdálo nemožné, aby mladé dívky nebo matky od rodin oblékly montérky a staly se opravářkami techniky nebo řídily sanitky a přepravovaly zraněné. Když se ve Velké Británii vyostřila situace a země byla sužována nálety, byla potřeba každá pomoc. Do armády narukovaly ženy a ač byly vnímané hlavně jako pomocné síly, v těch nejvypjatějších okamžicích alespoň na chvíli dosáhly rovnoprávnosti s piloty RAF.

Ženy do stíhaček i bombardérů

Privilegia létat v Královském letectvu ženy za druhé světové války nedosáhly, ale značně se mu přiblížily. Pracovaly totiž pro civilní organizaci ATA (Air Transport Auxiliary), která během druhé světové války pomáhala RAF s dopravou letadel, kam bylo potřeba, zejména přímo na frontu, kde do nich usedali piloti. Neznamená to, že pilotky nebyly v nebezpečí, často se dostaly přímo k nepřátelské linii a mohly být kdykoli sestřeleny. Ke konci války v ATA sloužilo 166 žen, z toho 15 bylo zabito v boji.

Jednou z dam, které oblékaly uniformu ATA byla i Mary Ellisová, která si vysloužila přezdívku Spitfire Girl, protože na frontu dopravovala nejčastěji stejnojmenné stíhačky. Pilotovala nejen je. Za svou krátkou kariéru válečné pilotky přepravila z továrny na bojiště zhruba tisícovku letadel nejrůznějších typů – mezi jinými třeba stíhačky Hurricany nebo bombardéry Wellingtony. Na rozdíl od pilotů tak musely pilotky ovládat více druhů letadel a nemohly si dovolit specializaci na jeden či dva stroje.


Mary Ellisová / Bentley Priory Museum

Dívka snící o hříšném pilotování 

Mary Ellisová se narodila v roce 1917 a letadla milovala už jako malá dívka. Vyrůstala nedaleko Oxfordu v blízkosti leteckých základen RAF. Když jí otec k jedenáctým narozeninám daroval let ve dvouplošníku, bylo definitivně rozhodnuto. Dívka toužila stát se pilotkou. V té době nebylo běžné, aby létali muži, natož dívky. Mary si ale zaplatila lekce létání a svůj letecký průkaz získala těsně před válkou. Užila si ho jen chvíli, protože už v roce 1939 bylo civilní létání kvůli válečnému stavu zakázáno.

Válka ovšem znamenala i příležitost. Na samém začátku bojů v Evropě byly ale ženy od kariéry válečné pilotky zrazovány a nejrůznější inzeráty v novinách je lákaly, aby se staly pomocnými silami a bojování nechaly na mužích. „Aby dívka pilotovala letadlo? To se rovnalo téměř hříchu,“ řekla Mary Ellisová v rozhovoru pro BBC, když jako dáma v letech vzpomínala na své mládí.

V případě Mary Ellisové ale platilo známé rčení, že komu není rady, tomu není pomoci. Tvrdohlavá dívka se přihlásila do Pomocných přepravních jednotek ATA a štěstí jí přálo. V roce 1941 mohla společně s dalšími mladými ženami obléknout uniformu. Úkol, který pak dostaly, zněl jasně: dopravit letadla tam, kde jich bylo potřeba.


Mary Ellisová (2018)

Kdo s tím letadlem přistál?

Mary Ellisová byla vždy drobná a útlá. Než v armáda získala jméno, často se setkávala s nepochopením. Stávalo se například, že přistála na základně RAF a místo vděku se setkala s nedůvěrou. „Nechtěli mi věřit, že jsem letadlo pilotovala sama. Vlezli do něho a hledali, kdo s ním přistál. Nedokázali to pochopit,“ vzpomínala.

Respekt a uznání přišly až později. Mary Ellisová a její spolubojovnice si ho vydobyly svým vysokým nasazením a šikovností. To se samozřejmě neobešlo bez osobní odvahy a nadšení pro létání. „Mám vášeň pro cokoli rychlého a bláznivého. Vždy jsem věděla, že chci létat. V den, kdy jsem si sedla do Spitfiru, byl nejkrásnější. Bylo to nádherné a zároveň přirozené,“ uvedla v knize A Spitfire Girl, jejíž spoluautorkou je Melody Foreman.

Během své vojenské kariéry pilotovala Mary Ellisová 76 typů letadel. Často čelila nebezpečí i nepohodlí. Zpravidla odlétala z letecké základny White Walthman v Berkshire a s letadly přistávala na různých místech. Když stroj předala pilotům, sama se vracela zpět, nejčastěji vlakem, na cestách často zažívala zimu.

Boj za rovnocenný plat

Pozice pilotek v Královském letectvu se zlepšovala jen pomalu. V roce 1943 vedla úspěšnou kampaň konzervativní poslankyně Irene Wardová, která vymohla pro ženy sloužící v ATA rovnocenné platy. I to byla jedna z důležitých bitev druhé světové války.

S koncem války ovšem přestaly být ATA potřebné a byly rozpuštěny v listopadu 1945. Za čtyři roky přepravily pilotky ATA desítky tisíc letadel a nalétaly desítky tisíc hodin. Mary Ellisová měla na kontě 1100 nalétaných hodin s nejrůznějšími typy strojů.

Věrná letadlům i po válce

I po válce zůstala Mary Ellisová pilotkou, a ještě půl roku po rozpuštění ATA přepravovala letadla pro RAF. Později pracovala v zemědělství, ale s letadly byla stále v kontaktu. Když její blízký přítel koupil letiště v Sandown, Mary Ellisová se stala jeho výkonnou ředitelkou. Právě tady potkala svého budoucího muže, rovněž pilota, za něhož se provdala v roce 1961. Zůstali spolu až do jeho smrti v roce 2009.

Mary Ellisová rozená Wilkinsová zemřela ve svém domově v Sandown roce 2018 ve věku 101 let. Byla držitelkou řady vyznamenání a v roce 2017 jí a její kolegyni Molly Roseové byla odhalena pamětní deska na základně RAF Brize Norton.

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Špionka Nancy Wake: Bílá myš, která unikla nacistům

„Nechápu, proč by ženy měly jen hrdě zamávat mužům a pak jim plést kukly,“ prohlásila během druhé ...

Mechanička vrtulníku: Jde o to, jak dobře děláte svou práci 

V kapse má šroubovák a po trupu letadla se nadporučice Zuzana Lamačová pohybuje ladně a ...

Neměnila bych, přiznává důstojnice ze 71. mechanizované praporu

Poručice Lucie Hudáková má ve své četě třicet jedna mužů, především automechaniků, elektrikářů nebo ...

Hrdinka z královského letectva nepřežila návrat do osvobozené vlasti

V plzeňské Nerudově ulici je na jednom z domů pamětní deska. Před téměř sto lety ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jura99
    18:45 18.05.2021

    Muzeu letiště Točná se podařilo jeden historický kousek spjatý s RAF i s čs. piloty nově získat do sbírky. Je to stíhačka Hawker Hurricane a je v letuschopném stavu, takže se ...Zobrazit celý příspěvek

    Muzeu letiště Točná se podařilo jeden historický kousek spjatý s RAF i s čs. piloty nově získat do sbírky. Je to stíhačka Hawker Hurricane a je v letuschopném stavu, takže se patrně můžeme těšit na letecké dny.Skrýt celý příspěvek

  • Fiagy
    14:57 17.05.2021

    Podle Wiki to bylo 76 typů letadel Jestli nemají někde chbku. Tolik jich snad ani nemohli vyrábět. " Over the course of the war she flew over 1,000 planes of 76 different types, ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle Wiki to bylo 76 typů letadel Jestli nemají někde chbku. Tolik jich snad ani nemohli vyrábět.
    " Over the course of the war she flew over 1,000 planes of 76 different types, including Harvards, Hurricanes, Spitfires and Wellington bombers. Some of her flights were to relocate planes from Royal Air Force airfields to the frontline, and others were to ferry new planes from factories to airfields. "Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      17:49 17.05.2021

      Klidně mohou započítávat i různé verze jednotlivých typů. Třeba Spitfire mkI, mkII atd. To potom není problém, aby jsme byli na těch 76.

      Klidně mohou započítávat i různé verze jednotlivých typů. Třeba Spitfire mkI, mkII atd. To potom není problém, aby jsme byli na těch 76.

  • RiMr71
    14:17 17.05.2021

    Diky za skvely clanek. Zajimal by me seznam typu ktere letala.

    Diky za skvely clanek. Zajimal by me seznam typu ktere letala.

Načítám diskuzi...