Zvykněte si. Laserové zbraně jsou realita
- 7. 10. 2015
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
Lockheed Martin během několika týdnů spustí sériovou výrobu nových optických modulů pro laserové zbraně. Jednotlivé laserové moduly lze skládat a vytvářet tak laserové zbraně s různým výkonem. Lockheed počítá s laserovými zbraněmi pro bojové lodě, bitevní letadla AC-130, stíhačky F-15 nebo pro nastupující F-35 Lightning II.
Lasery blíže reálnému světu
Lockheed Martin plánuje díky pokročilým laserovým modulům akcelerovat zavedení laserových zbraní do výzbroje. Prvním zákazníkem je americká armáda (U.S. Army). Vojáci s Lockheed Martin v polovině srpna podepsali dohodu o vývoji mobilního protivzdušného laseru.
Podle představ vojáků soběstačný laser umístěný na nákladním vozidle dokáže ochránit postupující vojáky před jak minometnými, dělostřeleckým a raketovými útoky, tak proti dronům všeho druhu. Mobilní laser využívající výše uvedený moduly dosáhne výkonu 60 kW s možným nárůstem (při dané konstrukci) až na 100 kW. První obranný laser vojáci získají pro zkoušky v příštím roce.
Hlavní výhodou laserových modulů Lockheed Martin je široké využívání civilních technologií. Lockheed tak může armádě nabídnout laserové zbraně za výrazně nižší ceny. Stejně tak se zjednodušuje logistika, servis a opravy. Pokud se v budoucnu laser pokazí (pravděpodobně jeden z jeho laserových modulů), nebude ho třeba posílat do laboratoře na měsíční opravu. Stačí si doslova poštou doslova poslat náhradní díl.
Zvyšuje se tak celková spolehlivost laserové zbraně. Navíc při poruše jednoho nebo více modulů poklesne výkon zbraně jen o několik procent, ale funkčnost zůstane zachována. Podle tiskové zprávy Lockheed Martin dokáže běžný servis laserové zbraně zajišťovat pouze jeden člověk.
Lockheed si také slibuje od nových modelů zjednodušeni výroby laserů. Dosud každý americký vojenský laser byl unikátní a jediný svého duhu, na jehož konstrukci a provozu pracovalo mnoho špičkových vědců. Nyní výroba laserů má připomínat klasickou výrobu elektroniky.
Standardní komerční moduly; ilustrační foto / Public Domain
Klíčový problém laseru - teplota
Při použití desítek nebo dokonce stovek modulů se slabé laserové paprsky spojí ve speciální optice do jediného silného laseru. Výkon laseru je tak otázkou pouze přidáváním a odebíráním jednotlivých modulů, samozřejmě v ruku v ruce s vhodným zdrojem elektrické energie a chlazení.
Malé moduly řeší jeden z obrovských problémů předchozích laserů - přehřívání. Jednotlivé moduly lze mnohem účinněji chladit, než jeden velký laser.
V minulosti se účinnost laseru pohybovala kolem 10 %, nyní je to u nejmodernějších laserů 30 až 35 %. Zbytek energie je odpadní teplo. Lockheed Martin prohlašuje, že jeho “laserové moduly” dosáhnou účinnosti až 40 %.
Pro porovnání si představte si klasickou 100 W žárovku, kde se pouze 5 % přemění na světlo, zbytek na teplo. Pro laser o výkonu 100 kW při účinnosti 40 % je nutno vyrobit 250 kW elektrické energie. Laser tak vyprodukuje 150 kW odpadního tepla, což představuje teplotu cca 1600 klasických žárovek.
“Naše konstrukce 60 kW laseru lze rozšířit až na 100 kW, pokud jednoduše přidáme více modulů. Právě teď zákazník požaduje pouze 60,” uvedl Rob Afzal z Lockheed Martin. “To je klíčová výhoda. Můžete mít systém a zvolit si výkon 10, 20, 50 nebo 100 kW.”
Příkladem je třeba laser určený k ničení malých komerčních dronů. Zde stačí mnohem menší výkony (tedy menší finanční, energetické, hmotností a rozměrové požadavky) než u laseru určeného k ničení dělostřeleckých granátů.
O lasery má eminentní zájem americké letectvo. Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) testují a vyvíjejí laserové zbraně pro bojová letadla. Letectvo pozorně sleduje vývoj technologie - klíčová je samozřejmost účinnost laseru, rozměry a hmotnost.
Laserové zbraně jsou prozatím málo výkonné. Budoucí lasery musí drony ničit prakticky okamžitě.
Letectvo se netají umístit lasery do stíhacích letadel. Ideálním kandidátem se jeví letoun F-35B Lightning II - verze s krátkým startem a přistání. „Stačí“ nahradit turbodmychadlo za kabinou laserovou věží a veškerým laserovým hardwarem.
Působivá přednost laseru je „zásoba munice" - lasery mohou během jednoho letu provést až několik tisíc výstřelů. Elektrickou energii dodá laserovým zbraním palubní proudový motor. Podle výpočtů jeden výstřel laseru spálí asi litr paliva. Například vnitřní nádrže stíhačky F-15C pojmou okolo 6000 litrů paliva.
Výkonný laser potřebuje energii
Vývoj však ještě není zdaleka u konce. Skutečně účinná laserová zbraň musí mít výkon minimálně několik stovek kilowatt (řekněme 300 až 500 kW). Jen tak dokáže velmi rychle ničit v rychlém sledu cíle (rakety, dělostřelecké projektily, letadla, drony) při požadovaném dostřelu, včetně dostřelu v nepříznivém prostředí - mlha, mraky, déšť, smog, prach atd.
Samozřejmě mít laser je jedná věc, vyrobit a dodat elektrickou energii pro laser je věc jiná. Laser o výkonu 100 kW potřebuje zdroj o elektrickém výkonu 250 kW (při 40% účinností), který dodá elektrickou energii… okamžitě. Pro představu, mechanický výkon (+-) 250 kW poskytnou například dva motory ze sportovních vozů Octavia RS.
V tomto místě krátce rozvedeme pomrknutí v článku REPORTÁŽ: Česká 3D baterie s mocí změnit svět o vhodností nových 3D baterií firmy HE3DA pro laserové zbraně. Baterie HE3DA jsou schopny podle svých tvůrců “odolávat” značným nabíjecím a vybíjecím proudům, bez rizika poškození nebo přehřátí.
Například představená 12V baterie je schopná odolat vybíjecím proudům až 1200 A - tedy je schopná bezpečně okamžitě dodat 14,4 kW elektrické energie. Jistě zajímavé technické parametry pro laserové zbraně.
Zdroj: Breaking Defense
Související články
Rok 2023: Laserové zbraně na stíhačkách
Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory) vyvíjejí kompaktní ...
- 22.05.2015
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
RADBO: S laserem proti IED
Americká armáda a letectvo testují speciální vozidlo RADBO (Recovery of Airbase Denied by Ordinance) ...
- 25.06.2015
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
Laserové zbraně: Revoluce nebo technický naivismus?
Brzké zavedení laserových, nebo-li energetických, zbraní zpochybňuje řada skeptiků. Není se čemu ...
- 31.07.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Znovuvzkříšení ABL: Drony s lasery proti raketám
Protiraketová agentura MDA (Missile Defense Agency) Spojených států plánuje restartovat projekt ...
- 23.08.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Bude to stejné jako s railgunem v tanku. Pro současné technologie bude neřešitelným problémem zdroj energie, kerý by byl dostatečně malý a výkonný pro použití v letadlech velikosti ...Zobrazit celý příspěvek
Bude to stejné jako s railgunem v tanku. Pro současné technologie bude neřešitelným problémem zdroj energie, kerý by byl dostatečně malý a výkonný pro použití v letadlech velikosti F-35 atp..
Takže reálně použitelný bude laser s relativně malým výkonem a tedy velmi omezeným použitím. Nebude tedy schopný ničit jakýkoliv odolnější cíl, ale maximálně tak nějaké pididrony, optické přístroje atp.Skrýt celý příspěvekDJW: Na Wiki tvrdí, že v roce 2010 byl celosvětový trh se superkondenzátory přes 400 miliónů dolarů. A to je 5 let zpět. Takže se dá předpokládat, že nějaké superkondenzátory se už ...Zobrazit celý příspěvek
DJW: Na Wiki tvrdí, že v roce 2010 byl celosvětový trh se superkondenzátory přes 400 miliónů dolarů. A to je 5 let zpět. Takže se dá předpokládat, že nějaké superkondenzátory se už musely nutně dostat z laboratoří do sériové výroby. Byť by to byly zatím první typy s kapacitou pouze ve stovkách F. Minimálně je dobré vědět, že trh už existuje a existují již i komerční produkty. Zbytek je jen otázka času.
source: https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvekShal: netvrdím že som mega spičkový odborník, lepší ako NASA.. Len sledujem čo sa deje vo svete a spolupracujem s múdrejšími ľudmi ako som ja, čo pracujú vo vývoji - a neviem o tom ...Zobrazit celý příspěvek
Shal: netvrdím že som mega spičkový odborník, lepší ako NASA.. Len sledujem čo sa deje vo svete a spolupracujem s múdrejšími ľudmi ako som ja, čo pracujú vo vývoji - a neviem o tom že by niečo podobné existovalo ďalej ako vo fáze konceptu.
O superkondenzátoroch na nano báze som čítal aj cca pred 4-5 rokmi v Rusku a napriek tomu že v príbuzných oblastiach ako supravodivosť sú pred američanmi o pár rokov (majú napr. reálne výrobky používané v generátoroch 4. generácie atómiek ) tak som o žiadnom superkondenzátore čo by prekročil brány labáku a chystal sa do výroby v strednodobom horizonte.
Nezdá sa mi, že by sa niekto v blízkej dobe spoliehal na absolútne nevyskúšanú technológiu. A zveril tomu ochranu hocičoho drahého, možno tak max. vo fáže IOC a hoodne dlhým testovaním.Skrýt celý příspěvekHonza: ok, šasi z uhlíkových vlákien beriem.. MOtorčeky s NdFeB magnetmi - Ok.. Ale aj tak sa bavíme o pekne ťažkom zariadení. Krokové motory? A prečo nie? Používajú sa v ...Zobrazit celý příspěvek
Honza: ok, šasi z uhlíkových vlákien beriem.. MOtorčeky s NdFeB magnetmi - Ok.. Ale aj tak sa bavíme o pekne ťažkom zariadení.
Krokové motory? A prečo nie? Používajú sa v osadzovacích automatoch s kapacitou tisícov súčiastok za hodinu, v strojoch za milióny..
Muž co zíra na kozy: takže 30kW + tretinová rezerva pôjde do generátoru aby bolo čím kŕmiť laser.. A to počas tej špičky zhasne kokpit a vypne sa radar? :)
Nikto: v projekte ABL sa hýbalo celým zariadením vo veľkej kopuli. Preto moja úvaha. To čo je na fotke v článku je asi len demonštrátor, ale tiež nevyzerá veľmi kompaktne a mobilne.
Jarda, Honza: moja úvaha vychádzala zo situácie: laser stráži perimeter a niekto ho chce zničiť. Vychádzal som z úvah ktoré prezentoval tuším Lockheet na prekonávanie ruských viacvrstvových A2AD. Zasypeš ho falošnými cieľmi a zahltíš.. Potom my MOHOL nasledovať scenár ktorý som si predstavil. Ak si v tom verili američania (prekonať všetky S-x00, Tory aj Pantsiry), tak buď Lockheet kecal, alebo je to realizovateľná myšlienka.
Deaddog: viď to čo som písal o ABL a nie, nemontujem IR čidlá pred škôlku, ale podnikám 15-ty rok s technológiami za milióny korún. Vojenská problematika mi je známa len ako amatérovi, ale minimálne k veciam s ktorými mám viac skúsenosti ako tu prítomní som považoval za vhodné sa vyjadriť.Skrýt celý příspěvekDJW: Opravdu si znáš schopnosti posledních laserů od Lockheed Martin? Možná jsi z oboru, ale předpokládám, že to jejich inženýři taky. Navíc těch firem, které vyvíjí vojenské ...Zobrazit celý příspěvek
DJW: Opravdu si znáš schopnosti posledních laserů od Lockheed Martin? Možná jsi z oboru, ale předpokládám, že to jejich inženýři taky. Navíc těch firem, které vyvíjí vojenské lasery je více.
Co se týče mé profese, tak nejsem elektrikář, ale taky jsem nemluvil o kondenzátorech co se montují do fábií. Spíše jsem měl na mysli pokroky na poli superkondenzátorů, kde se mluví o hodnotách v tisících Faradaiů.Skrýt celý příspěvekshal: si si istý že vieš o čom hovoríš? Asi nie si elektrikár.. To čo si tuzingový vypatlanci dávajú do auta (krásne veľké a hlavne drahé "kapacitory" s kapacitou "až" 1-2 Farrady) ...Zobrazit celý příspěvek
shal: si si istý že vieš o čom hovoríš? Asi nie si elektrikár.. To čo si tuzingový vypatlanci dávajú do auta (krásne veľké a hlavne drahé "kapacitory" s kapacitou "až" 1-2 Farrady) má tak mizerne nízky objem uskladnenej energie, že oveľa lepší účinok majú kvalitné hrubé OFC káble. Pri takých výkonoch by to museli byť kondíky veľkosti cisterny - celkom vtipná predstava ovešať F35 niečím takým :)Skrýt celý příspěvek
No vzhľadom na to, že som tu asi jediný, čo robí so svetlom v kilovatových výkonoch, rád Vám to všetkým objasním. Vychyľovanie zrkadlom sa pri laserovom lúci používa napr. pri ...Zobrazit celý příspěvek
No vzhľadom na to, že som tu asi jediný, čo robí so svetlom v kilovatových výkonoch, rád Vám to všetkým objasním.
Vychyľovanie zrkadlom sa pri laserovom lúci používa napr. pri laserových show, kde sa bavíme o výkonoch v desatínách, max jednotkách watt, kde je nejaký pokles výkonu trebárs aj o polovicu zanedbateľný - lúče stále vidno. Pri používaní aj inak špičkových scannerov od Cambridge technology alebo napr takýchto
http://www.ablecoil.com/wp-con...
dochádza na strate výkonu na zrkadle, preto sa vysokovýkonné laserové alebo svetelné riešenia dnes už robia v priamej línii - svetelný zdroj - optika - výstup. Preto sa laserové rezacie systémy robia s priamou optikou, ono totiž tie straty pri odraze ale už drobnom OKOM NEVIDITEĽNOM znečistení sú tak dramatické, že aj pri výkonoch laseru v kilowattoch dochádza k STRATE REZNEJ SCHOPNOSTI. Chápeme?
Nepriaznivé poveternostné podmienky sú ešte výraznejšou stratou výkonu - kľudne 95% aj viac.
Vzhľadom na prvý odstavec si myslím že je použitá priama optika, čo by naznačovalo otáčanie celým telesom vrátane laserových driverov a chladenia. Pri tak masívnom zariadení a jeho rýchlych pohyboch otočnej hlavy sa používaja magnetická spätná väzba na právnu korekciu polohy, no i tak sa stáva, že zariadenie prebehne zadanú polohu a vráti sa na správnu polohu. Podotýkam že s tým bojujú zariadenia v hodnote 10-15 tisíc EUR, takže žiadne orezávatka.
Toto už bude úvaha, nie odbornosť: Pri takýchto znalostiach možno prispôsobiť útok tak, aby povedzme prvá salva útočiaca zadymovacími prostriedkami z viacerých smerov s rovnakým časom dopadu zahltí obranu (plus pôsobenie rušenia na strelecký a prehľadový radar). Akonáhle by sa podarilo vytvoriť aerosololový oblak v blízkosti laserového kanónu - následne bude bezbranný voči akejkoľvek zbrani - minometný granát, riadená strela..
A argumentovať tým, že to stojí milióny - no a to má byť záruka čoho? Pokiaľ si pamätám - projekt ABL (či ako sa volal airborne laser) stál milióny a skončil fiaskom.
PS: písal som počas hodiny s prestávkami, snáď som nič nepomotal..Skrýt celý příspěvekMuž, co zírá na kozy: Od toho jsou kondenzátory. Motor nemusí (a taky by to byla blbost ikdyby mohl) přímo napájet laser. Motor prostě nabije kondenzátory (ano, už existují ...Zobrazit celý příspěvek
Muž, co zírá na kozy: Od toho jsou kondenzátory. Motor nemusí (a taky by to byla blbost ikdyby mohl) přímo napájet laser. Motor prostě nabije kondenzátory (ano, už existují dostatečně kapacitní) a laser pak bude pálit přes ně. Jenom u F15 nebude střílet tak často a prodlevy mezi výstřely budou delšíSkrýt celý příspěvek
Air_Force: pody mají myslím vlastní zdroj energie. A u F35 mluvíme o A verzi (tohle je projekt letectva), takže žádné napájení šachtou. Stroj je i tak schopny generovat dost ...Zobrazit celý příspěvek
Air_Force: pody mají myslím vlastní zdroj energie.
A u F35 mluvíme o A verzi (tohle je projekt letectva), takže žádné napájení šachtou. Stroj je i tak schopny generovat dost energie.Skrýt celý příspěvekNa podvozku JLTV krásná náhrada za Avenger a promo, kde to maj na DDG místo Phalanxu, už tady bylo.
Muž, co zírá na kozy: Nemužou dát generátor do dalšího podu?Na podvozku JLTV krásná náhrada za Avenger a promo, kde to maj na DDG místo Phalanxu, už tady bylo.
Muž, co zírá na kozy: Nemužou dát generátor do dalšího podu?Já si pořád lámu hlavu, čím to chtějí u letadel typu F-15 napájet? F-35B se uvádí jako ideální platforma pro laser ne kvůli nějaké otočné věžičce, ale proto, že se u něj využije ...Zobrazit celý příspěvek
Já si pořád lámu hlavu, čím to chtějí u letadel typu F-15 napájet? F-35B se uvádí jako ideální platforma pro laser ne kvůli nějaké otočné věžičce, ale proto, že se u něj využije náhon od hlavního motoru k původnímu dmychadlu, na který se přimontuje dostatečně výkonný generátor, který samozřejmě sám o sobě není žádný drobek.
Proto by mě zajímalo jak to chtějí udělat třeba u F-15, když jeho systémy mají odběr zhruba 30 kW a palubní generátor má asi třetinovou zálohu výkonu. K tomu se ještě musí přičíst mohutné zesílení kabeláže k závěsníkům, protože laser má být podvěsný (viz minulý článek).
Zmínka o bateriích a vybíjecích proudech je sice krásná, ale kam chtějí narvat takovou kapacitu, aby to splňovalo základní předpoklad - (téměř) neomezený počet výstřelů kdykoliv to bude potřeba?Skrýt celý příspěvekNa leteckém laseru je zaměřování nebo jak ho udrží na cíli ta poslední starost. RIMR: laserem nelze netrefit na vzdálenosti o kterých se bavíme, maximálně, že by informace o ...Zobrazit celý příspěvek
Na leteckém laseru je zaměřování nebo jak ho udrží na cíli ta poslední starost.
RIMR: laserem nelze netrefit na vzdálenosti o kterých se bavíme, maximálně, že by informace o poloze cíle pocházeli ze senzoru, který má vysokou odezvu. Pokud se použijí elektrooptické senzory tak se trefí přesně kam chtějí. Větší starost o vedlejší škody by jsi měl mít z těch trosek, co jim padnou na hlavu.Skrýt celý příspěvekJirkaM: To se ještě nikomu nepodařilo.;) A teď vážně. Jak chcete zadýmit cokoli na vztřícném kurzu? Kdy provést protiopatřeni proti něčemu co na tebe letí rychlostí ...Zobrazit celý příspěvek
JirkaM: To se ještě nikomu nepodařilo.;)
A teď vážně. Jak chcete zadýmit cokoli na vztřícném kurzu?
Kdy provést protiopatřeni proti něčemu co na tebe letí rychlostí světla?
Laser snad ani nelze zaměřit mechenicky dostatečně přesně a rychle?Skrýt celý příspěvekDJW_: Tak především si myslím, že článek rozhodně neříká "zahoďte všechny současné zbraně, laser je tu!" Naopak, laser je velice hodnotný doplněk stávajících systémů a výrazně ...Zobrazit celý příspěvek
DJW_: Tak především si myslím, že článek rozhodně neříká "zahoďte všechny současné zbraně, laser je tu!" Naopak, laser je velice hodnotný doplněk stávajících systémů a výrazně rozšíří možnosti.
Píšete: Máme tu laserový systém, ktorý vo forme tzv "otočnej hlavy" - tak pokud vím, tak směrovat přesně laserový paprek mohu pomocí zrcadel, třeba tak, jak je to běžné u systémů pro 3D tisk. A i kdyby byl důvod pro otočnou hlavu, proč by armáda nepoužila plast? Množství plastů dnes má lepší mechanické vlastnosti než řada kovů a při nižší hmotnosti. A co třeba takové uhlíkové kompozity?
A proč, proboha, krokový motor? Ten je vhodný pro jednoduché aplikace, kde není třeba přesnost, nebo když si někdo podomácku bastlí NC stroj. Ale pokud chci něco polohovat přesně, tak jsou určitě lepší způsoby.
Dále, útok z více stran načasovaný na stejný čas - záleží na čase zničení jednoho objektu a dosahu laseru. Cíle může ničit postupně, tak jak už to předvedly laserové demonstrátory. Dále, naplánovat útok tak, aby zásahy přišly ve stejnou dobu do stejného místa je asi dost obtížné. A ještě dále, pokud díky laseru budu potřebovat na zničení jednoho cíle několik útočníků, tak myslím, že to jen dokazuje možnosti laseru.Skrýt celý příspěvek"což představuje teplotu cca 1600 klasických žárovek." "250 kW poskytnou například dva motory ze sportovních vozů Octavia RS." ...ještě prosím plochu fotb. ...Zobrazit celý příspěvek
"což představuje teplotu cca 1600 klasických žárovek."
"250 kW poskytnou například dva motory ze sportovních vozů Octavia RS."
...ještě prosím plochu fotb. hřišť...!
Proboha tak snad tu nejsme na Novinkách nebo IDnesu...?
Mě by zajímalo, jaké je riziko vedlejších škod... Řekněme, že v 10km výšce sejme jedno éro druhé, s vektorem k zemi... Co když takový půlmegawattový laser éro mine, nebo prostě po destrukci cíle érem projede a dopadne na město na zemi v vzdálenosti desítek nebo stovek kilometrů? Jaká bude degradace na takové vzdálenosti při jasném počasí? Přece jen, laser o výkonu schopném sestřelit éro bude mít i po oslabení průchodem oparem atd asi dost energie na to, napáchat na zemi dost velkou paseku?Skrýt celý příspěvekDJW_ :Máte pocit že u současných demonstrátorů se pohybuje celý laser ?Případně že letadlo , dron nebo granát může učině používat zadýmovací granáty ?Je jasné že použití laseru v ...Zobrazit celý příspěvek
DJW_ :Máte pocit že u současných demonstrátorů se pohybuje celý laser ?Případně že letadlo , dron nebo granát může učině používat zadýmovací granáty ?Je jasné že použití laseru v písečné bouři je problematické , ale to i použití letadel , dronů a dalších druhů zbraní.Vše bude záviset na výkonu , laser má současné zbraně spíše doplňovat . Podívejme se kam jsme se dopracovali třeba v raketách a jak to vše začínalo.Skrýt celý příspěvek
zajacik DJW: kdyby to bylo tak useless jak rikas asi by do toho neinvestovali takovy balik a nemeli vpodstate hotovo. To asi nejsou frajeri co montujou cidla pohybu nekde pred ...Zobrazit celý příspěvek
zajacik DJW: kdyby to bylo tak useless jak rikas asi by do toho neinvestovali takovy balik a nemeli vpodstate hotovo. To asi nejsou frajeri co montujou cidla pohybu nekde pred skolku co? Uz se na ten vecny negativismus vyserte lidi.Skrýt celý příspěvek
"...velmi rychle ničit v rychlém sledu cíle při požadovaném dostřelu, včetně dostřelu v nepříznivém prostředí - mlha, mraky, déšť, smog, prach atd. " Toto je obrovský blud, ...Zobrazit celý příspěvek
"...velmi rychle ničit v rychlém sledu cíle při požadovaném dostřelu, včetně dostřelu v nepříznivém prostředí - mlha, mraky, déšť, smog, prach atd. "
Toto je obrovský blud, výplod človeka neznalého problematiky - už ĽAHKÉ znečistenie optického systému znamená ZÁSADNE ZNÍŽENÝ svetelný výstup, rádovo v desiatkach percent. O hmle, prašnej búrke alebo podobnom prostredí ani nehovoriac, dosah takého systému sa tak radikálne, že neubráni ani sám seba, nieto ešte plniť úlohy.
Vyskúšajte to niekedy v noci na svojom aute.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...