Konvertoplán V-280 Valor: Nástupce UH-60 Black Hawk?
- 13. 4. 2013
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Americký program Joint Multi-Role (JMR) / Future Vertical Lift (FVL) si klade za cíl najít nový víceúčelový stroj s kolmým vzletem i přistáním. Nový "vrtulník" má v americké armádě nahradit letité stroje UH-60 Black Hawk a částečně také bitevní AH-64 Apache. Angažovanou firmou v programu JMR/FVL je i Bell Helicopter, která před několika dny představila svou ideu stroje JMR/FVL – konvertoplán V-280 Valor.
Firma Bell Helicopter je jednou ze čtyř firem, jež mají zálusk na multimiliardový program JMR/FVL. Dalšími konkurenty je konsorcium firem Boeing a Sikorski. Obě firmy pracují na vývoji stroje odvozeného od technologického demonstrátora X2. Ten používá koaxiální protiběžné rotory a tlačnou zadní vrtuli.
Třetí, AVX Aircraft, pracuje rovněž na stroji s koaxiálními rotory. Zásadním rozdílem je nahrazení jediné tlačné vrtule dvojicí turbodmychadel. Poslední společností je evropská EADS, ta však zatím svůj design letounu nepředstavila.
Bell se oproti svým konkurentům může opřít o dlouholeté zkušenosti s vývojem a výrobou konvertoplánů. Jde především o civilní letoun AW609 (vyvinutý společně s italsko-anglickou AgustaWestland) a vojenský konvertoplán V-22 Osprey.
Foto: V-280 Valor v akci / YouTube
Koncept V-280 Valor se liší od svých soukmenovcům v několika věcech. V-22 Osprey a AW609 mají rotory pevně spojeny s motory. Při změně fáze letu se tudíž rotory a motory přetáčejí společně. V-280 Valor sází na propracovanější a méně násilné řešení. U nového konvertoplánu se přetáčejí pouze rotory a motory stroje setrvávají stále v poloze vodorovné s trupem letounu. O přenos síly při přetáčení se stará speciální převodovka.
Název V-280 nám naznačuje nejdůležitější vlastnosti stroje. Písmeno V znamená "vertical", tedy kolmý vzlet, a číselný údaj označuje cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h). Právě co největší cestovní rychlost požaduje u nových strojů JMR/FVL americká armáda.
Nový konvertoplán firmy Bell Helicopter přepraví čtyřčlennou posádku a jedenáctičlenný výsadek. Posádka nastupuje na palubu dveřmi širokými 1,8 metrů, jejichž rozměry jsou uzpůsobeny s ohledem na usnadnění práce (větší zorné pole) palubním střelcům.
Foto: Konvertoplán V-280 Valor s výzbrojí / Bell Helicopter
Zajímavé jsou i hodnoty doletu. Bojový dolet stroje se blíží 1000 kilometrům, tzn. že V-280 Valor dokáže dopravit na 1000 kilometrů výsadek, poskytovat mu palebnou podporu a pak se na tutéž vzdálenost vrátit zpět. Přeletová vzdálenost se pohybuje kolem 3900 kilometrů.
Americká armáda měla dosud jasně vymezenou hranici mezi vrtulníky bitevními (AH-1 Cobra, AH-64 Apache) a transportními (především UH-60 Black Hawk). Nový víceučelový "vrtulník" by měl danou hranici zcela zbořit. Americká armáda se stroji JMR/FVL vlastně vrací ke 40 let starém konceptu víceúčelových ruských vrtulníků Mi-24 HIND, které kombinovaly a kombinují transportní a bitevní dovednosti.
Zdroj: Gizmag
Související články
Protiletecká mina PVM - hradba proti vrtulníkům
Formace útočných vrtulníků překračuje státní hranice a krade se nízko nad zemí ke svému cíli. Zčista ...
- 25.08.2012
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Perspektiva bitevních vrtulníků Apache v americké armádě
Americká armáda oznámila přejmenování svého bitevního vrtulníku AH-64D Apache Block III na AH-64E. ...
- 12.11.2012
- 1 komentářů
- Michal Polák
Future Vertical Lift– vrtulník nové generace pro americkou armádu
Future Vertical Lift neboli FVL je program americké armády, jehož cílem je najít náhradu za střední ...
- 31.01.2013
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Americká armáda nakupuje další ruské vrtulníky, politikům navzdory
Americká armáda má v úmyslu nakoupit od ruské firmy Rosoboronexport 30 transportních vrtulníků Mi-17 ...
- 05.04.2013
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...