Katastrofa amerického datového letadla E-11A v Afghánistánu
- 31. 1. 2020
- 31 komentářů
- Radek John
V pondělí 27. ledna havaroval poblíž Kábulu letoun amerického letectva. Byl to velice neobvyklý stroj s jedinečnou funkcí. Hnutí Taliban nedlouho poté vydalo prohlášení, že letadlo sestřelili jeho bojovníci. Prohlášení se však nepodařilo potvrdit.
V troskách zříceného letounu zahynuli dva muži, šestačtyřicetiletý podplukovník Paul Voss a třicetiletý kapitán Ryan Phaneuf. Jejich letadlo byl stroj E-11A. Je to modifikovaný obchodní tryskáč Bombardier Global Express. Nesl zařízení, jež americké letectvo označuje akronymem BACN. Vyslovuje se stejně jako slovo „bacon,“ čili slanina. Zkratka zastupuje výraz Battlefield Airborne Communications Node, v překladu něco jako létající bitevní komunikační uzel. Slouží jako přepojovací stanice mezi různými pozemními, leteckými i námořními jednotkami.
Nejvíc se uplatňuje v hornatém afghánském terénu, kde vysoké kopce a hluboká údolí omezují dosah tradičních vysílaček. „Je to v podstatě sada palubních rádií a terminálů datového spojení,“ popsal systém v článku z roku 2017 na webu The Drive tehdejší šéf programu BACN Timothy Helfrich.
Jeden z pilotů letounů BACN Jacob Breth zase na webu Global Security řekl, že fungují jako „Wi-Fi v oblacích.“ Konkrétní stroj E-11A, který se v pondělí zřítil, měl podle fotografií sériové číslo 11-9358. O okolnostech pádu je známo jen velice málo.
E-11A
Bombardovací kampaň
Piloti se pravděpodobně pokoušeli s letadlem nouzově přistát na břicho. Tvrzení Talibánu, že letoun sestřelil, je téměř jistě jen výmysl. Podle serveru The Drive se ale nedá vyloučit, že během pokusu o nouzové přistání nebo těsně po něm bylo letadlo vystaveno palbě mudžahedínů. Americké letectvo disponovalo až do pondělí čtyřmi BACN letouny E-11A. Po havárii jednoho z nich mu tedy zbývají tři. Kromě nich provozuje USAF i tři drony EQ-4B Global Hawk upravené stejným způsobem.
Jen v roce 2016 nalétaly stroje se systémem BACN v Afghánistánu jednadvacet tisíc hodin a 1500 bojových misí, během nichž asistovaly u sedmi tisíců útoků. „Máme sedm letadel a létáme čtyřiadvacetihodinové mise sedm dní v týdnu,“ pochlubil se Helfrich. Během posledních čtyř let se jejich vytížení nejspíš moc nezměnilo.
Naopak: vloni shodili Američané v Afghánistánu rekordní počet řízených střel a bomb, celkem 7423. Je to nejvyšší číslo v posledních deseti letech. Letouny vybavené systémem BACN, ať už to byly pilotované stroje E-11A nebo bezpilotní EQ-4B, měly nepochybně na intenzivní bombardovací kampani nemalý podíl.
Operace Red Wings
Letouny BACN umí kromě své základní funkce přepojovací stanice také sesbírat taktické informace od různých jednotek, provést fúzi dat je do jednoho balíku a odvysílat zase zpátky. Všechny (přátelské) jednotky na bojišti pak mají přehled o aktuální situaci. Koncept BACN vznikl na základě zkušeností z operace Red Wings z roku 2005. Odehrála se na svazích hory Sawtalo Star v afghánské provincii Kunar. Čtyři členové NAVY SEALs v ní čelili nezjištěnému počtu bojovníků Talibanu.
WB-57F
Vojákům spěchali na pomoc příslušníci 160. leteckého pluku zvláštních operací a další příslušníci NAVY SEAL. O této specializované jednotce, zvané Night Stalkers, čili Noční stopaři, už na Armádních novinách byla řeč. Podnik nedopadl z amerického pohledu dobře. Američané přišli o devatenáct mužů a vrtulník Chinook.
Jeden z vojáků Marcus Luttrell a britský novinář Patrick Robinson napsali o událostech knihu. Česky vyšla v roce 2014 s titulem Operace Redwing (psáno opravdu dohromady). Americký režisér Peter Berg podle ní v roce 2013 natočil film Na život a na smrt.
Devatenáct let válčení
Američané dopadli špatně zčásti i kvůli problémům s komunikací v hornatém terénu. USAF začala testovat prototypy BACN jen tři měsíce po nevydařené operaci. První platforma, na níž systém namontovala, byly obstarožní výškové bombardéry B-57 Canberra z padesátých let minulého století. Konkrétně šlo o tři kusy upravené pro výzkum horních vrstev atmosféry, jež dosud provozuje NASA (přesně jde o verzi WB-57F). Stroje z inventáře kosmické agentury létaly jako BACN i v Afghánistánu. „Momentálně je používáme jako testovací platformu,“ uvedl Helfrich.
„Nároky na letouny E-11A a EQ-4B jsou totiž tak vysoké, že si je nemůžeme dovolit stáhnout z bojiště,“ dodal. Ztráta jednoho z těchto vysoce specializovaných strojů je proto pro americké letectvo bezpochyby citelná (nemluvě o životech posádky). Američané a jejich spojenci vedou válku v Afghánistánu už od roku 2001. Od února 2018 probíhají mírové rozhovory, jichž se účastní i zástupci Pákistánu, Číny, Indie a Ruska. Konec války, která už stála statisíce lidských životů, je však v nedohlednu.
Zdroje: Global Security, The Drive, 2, Military Times, AFM
Související články
Nad Kalifornií se proháněl špionážní U-2 s volacím znakem vesmírné lodě Enterprise
Americké špionážní letadlo U-2 létá s novým typem maskování. Předstírá, že přiletělo z budoucnosti, ...
- 25.02.2019
- 13 komentářů
- Radek John
Izrael zničil syrský komplet S-200, který sestřelil ruský špionážní letoun Il-20
„Slepý jsem, nevidím…“ Tak možná zní obsah veškeré komunikace obsluh syrské protivzdušné obrany ...
- 15.04.2019
- 114 komentářů
- Karel Cimala
Americká špionážní letadla vs. severokorejské balistické rakety
Na Boží hod hlídala demilitarizovanou zónu u Severní Koreje hned čtyři americká špionážní letadla. ...
- 10.01.2020
- 6 komentářů
- Radek John
Česká vojenská družice GOLEM
V souvislosti se spuštěním satelitního centra SATCEN ČR českého Vojenského zpravodajství se objevily ...
- 16.01.2020
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Akosi je tu ticho o tom ,že v tom lietadle bol Michael D Andrea a jeho spolupracovníci .Celkovo vraj 6 ks. To ,že by v takom stroji boli iba piloti , keď je to lietajúce veliteľské ...Zobrazit celý příspěvek
Akosi je tu ticho o tom ,že v tom lietadle bol Michael D Andrea a jeho spolupracovníci .Celkovo vraj 6 ks. To ,že by v takom stroji boli iba piloti , keď je to lietajúce veliteľské stanovisko využívané CIA je hlúposť. Tak isto ,že spadlo iba tak náhodou. Také lietadlá iba tak nepadajú...Skrýt celý příspěvek
Neexistuje racionálny dôvod veriť, že tam bol ešte ktokoľvek iný. :-) A s časom vierohodnosť informácií o iných osobách exponenciálne klesá.
Neexistuje racionálny dôvod veriť, že tam bol ešte ktokoľvek iný. :-) A s časom vierohodnosť informácií o iných osobách exponenciálne klesá.
Četl jste vůbec ten článek? O žádné velitelské stanoviště CIA se nejedná. Také nám můžete říct jaká letadla tedy mají nehody? Jenom ta co nepatří armádě? Navíc z fotek které ...Zobrazit celý příspěvek
Četl jste vůbec ten článek? O žádné velitelské stanoviště CIA se nejedná. Také nám můžete říct jaká letadla tedy mají nehody? Jenom ta co nepatří armádě? Navíc z fotek které zveřejnil Tálibán nic nenasvědčuje tomu že bylo letadlo sestřeleno.Skrýt celý příspěvek
Je pravda, že podobnou funkci jako E-11A by v Afg teoreticky mohl odvádět i geostacionární satelit. Ale pořád mi připadá, že retlansační družice dedikovaná pouze pro Afg je trošku ...Zobrazit celý příspěvek
Je pravda, že podobnou funkci jako E-11A by v Afg teoreticky mohl odvádět i geostacionární satelit. Ale pořád mi připadá, že retlansační družice dedikovaná pouze pro Afg je trošku luxus. Navíc geostacionární dráha je někde ve výšce 36 km, takže by to kladlo značné nároky na veškerou komunikační techniku, kterou využívají jednotky a technika. Řešit to speciálem na bázi civilního stroje je určitě nejracionálnější řešení.Skrýt celý příspěvek
danny - geostacionární dráha není ve výšce 36 km, ale 36 000 km. Vesmír formálně začíná ve výšce 80 - 100 km.
danny - geostacionární dráha není ve výšce 36 km, ale 36 000 km. Vesmír formálně začíná ve výšce 80 - 100 km.
To musí být radost na tohle platit daně. Mě jsou Talibanci docela ukradení dokud zůstávají v Afgánistánu. A všichni Afgánci co v Evropě mi zásadně vadí, ale proti těm špionážní ...Zobrazit celý příspěvek
To musí být radost na tohle platit daně.
Mě jsou Talibanci docela ukradení dokud zůstávají v Afgánistánu. A všichni Afgánci co v Evropě mi zásadně vadí, ale proti těm špionážní letadla nepomohou.
Pokud nás armáda nesmí chránit, je naprosto k ničemu. Zbabělá vláda zdrhla před fašisty bez boje, další zbabělá vláda sem pozvala Sověty a dnešní zbabělci sem tahají okupanty ze Sýrie, Afgánistánu a dalších.Skrýt celý příspěvek"Fašisty"? Nie náhodou nacistami? Sovietov do Československa tiež žiadna vláda nepozvala.... Česko okupujú nejakí Sýrčania či Afgánci? Už si to stihli aj pripojiť ku svojmu štátu? ...Zobrazit celý příspěvek
"Fašisty"? Nie náhodou nacistami? Sovietov do Československa tiež žiadna vláda nepozvala....
Česko okupujú nejakí Sýrčania či Afgánci? Už si to stihli aj pripojiť ku svojmu štátu? :-DSkrýt celý příspěvek
Preco nepouzivaju F 35 ? Ma zbierat, prenasat informacie, ci?
Preco nepouzivaju F 35 ? Ma zbierat, prenasat informacie, ci?
Protože zaprve používat na tyto účely stíhačku s drahým provozem je nesmysl, jednak jde o komunikaci na úplně jiných vlnových délkách, než na jaké má F-35 vybavení.
Protože zaprve používat na tyto účely stíhačku s drahým provozem je nesmysl, jednak jde o komunikaci na úplně jiných vlnových délkách, než na jaké má F-35 vybavení.
Ale keby pouzivali F 35, tak sa mohol pilot katapultovat. Takto prisli o ludi. Stroj nahradia rychlejsie ako ludi. Tankovat dopravne lietadlo a stihacku, zas tak velky rozdiel tam ...Zobrazit celý příspěvek
Ale keby pouzivali F 35, tak sa mohol pilot katapultovat. Takto prisli o ludi. Stroj nahradia rychlejsie ako ludi. Tankovat dopravne lietadlo a stihacku, zas tak velky rozdiel tam nemoze byt v ekonomike provozu ...cena paliva a tak. Dokonca F 35 asi moze tankovat vo vzduchu. Ma vacsiu sancu na prezitie, pri aktivnej protilietadlovej obrane. A ake ma F 35 vybavenie? Preco pracuje v inych vlnovych delkach? Je vidiet ze vsetci tomu rozumeju co tu pisu, tak to vysvetlite. Rad sa necham poucitSkrýt celý příspěvek
Tak nějak pochybuji, že to ve tvém případě k něčemu bude, ale on ten rozdíl je dost zásadní. E11A je letoun retranslační. Hodně zjednodušeně umožňuje zvětšit dosah vysílaček a ...Zobrazit celý příspěvek
Tak nějak pochybuji, že to ve tvém případě k něčemu bude, ale on ten rozdíl je dost zásadní. E11A je letoun retranslační. Hodně zjednodušeně umožňuje zvětšit dosah vysílaček a radiokomunikaci z problematických míst jako jsou vysoké hory. Kdežto F35 je v tomto ohledu něco jako SENTRY/AWACS. Aktivně zjišťuje informace a ty pak předává konkrétním jednotkám.Skrýt celý příspěvek
Stroj má na videu otevřené sání APU a dle okolních stop pokus o nouzové přistání. Současně šla zpráva, že vyzvednutí těl provedl "Marcinkův" TeamSix a letoun byl následně zničen. ...Zobrazit celý příspěvek
Stroj má na videu otevřené sání APU a dle okolních stop pokus o nouzové přistání. Současně šla zpráva, že vyzvednutí těl provedl "Marcinkův" TeamSix a letoun byl následně zničen. Dále byla uváděna spekulace na nekvalitní palivo s odkazem na podobný problém s A-10.
PS: Zajímalo by mne, zda tam byli opravdu jen dva.Skrýt celý příspěvekOtázkou je, kdo byl u trosek dříve. Podle uniklých videí a fotek bych to viděl na domorodce a Taliby. Amíci by se takto "nechlubili". Otázkou je, co po jejich příletu na místo ...Zobrazit celý příspěvek
Otázkou je, kdo byl u trosek dříve. Podle uniklých videí a fotek bych to viděl na domorodce a Taliby. Amíci by se takto "nechlubili". Otázkou je, co po jejich příletu na místo našli.Pokud z letadla vynosili domorodci a Talibové elektronické bloky a to co zbylo z elektroniky, vědí, že to můžou v jistých zemích dobře zpeněžit.
Nemusí to být jen o Afghoši. Letadlo po pádu rozebrali domorodci i v ČR. Policie vyzývala obyvatelstvo, aby vrátili co ukradli.
https://pardubicky.denik.cz/ne... Skrýt celý příspěvek2010 - to už byl kapitalizmus moc rozvinutý. Když přesně rok po revoluci žuchlo Tučko plný cigaret, pilot si strčil pár kartonů pod bundu a skazál "paběrajtě". Taky jsem pak s ...Zobrazit celý příspěvek
2010 - to už byl kapitalizmus moc rozvinutý.
Když přesně rok po revoluci žuchlo Tučko plný cigaret, pilot si strčil pár kartonů pod bundu a skazál "paběrajtě". Taky jsem pak s kámošema kouřil Emeriky.Skrýt celý příspěvekPro neznalé:
https://www.facebook.com/hasic...
jinak prezidentský Bejing 747 je fakt cool!Pro neznalé:
https://www.facebook.com/hasic...
jinak prezidentský Bejing 747 je fakt cool!Bu´dte rádi, že jste se jen pokakali. Cigára, byly prolitý unikajícím palivem a sušili to lidi a musela to být "mňamka exotické chuti" No, kradený chutná nejlíp. U toho byly vojáci ...Zobrazit celý příspěvek
Bu´dte rádi, že jste se jen pokakali. Cigára, byly prolitý unikajícím palivem a sušili to lidi a musela to být "mňamka exotické chuti" No, kradený chutná nejlíp.
U toho byly vojáci jaroměřské posádky útvaru 3395 což byla poddůstojnická škola PVO.Skrýt celý příspěvekV zásadě máš pravdu - kradený chutná nejlíp a byli exoti, co to sušili. Ale Winstonek bylo myslím 7 tun a hodně naprosto netknutejch. No a pro úplnost dodejme, že strážící útvar ...Zobrazit celý příspěvek
V zásadě máš pravdu - kradený chutná nejlíp a byli exoti, co to sušili.
Ale Winstonek bylo myslím 7 tun a hodně naprosto netknutejch.
No a pro úplnost dodejme, že strážící útvar 3395 si toho do kasína natáhl nejvíc :DSkrýt celý příspěvek
"Datové letadlo" asi není ten nejlepší překlad. No budiž. V podstatě je to on-line repeater neboli převaděč, vícekanálový. Jistě bude mít i záznam a zálohu dat. Co vše umí, jeho ...Zobrazit celý příspěvek
"Datové letadlo" asi není ten nejlepší překlad. No budiž.
V podstatě je to on-line repeater neboli převaděč, vícekanálový.
Jistě bude mít i záznam a zálohu dat. Co vše umí, jeho schopnosti a na jakých kmitočtech to je utajované.
Tohle by šlo snad i nahradit satelitem.
Nic jiného jednotkám v oblasti nezbývá. Důvody jsou v článku popsány.
Komunikace VHF/UHF případně mikrovlnná je v podstatě vyloučená.
Posádka 2 lidí je odpovídající tvrzení. Elektronika na palubě může být bezobslužná, lze si představit i "dohledové centrum" kdesi na základně.Skrýt celý příspěvekObchodní "tryskáč" ? Jsme snad v mateřské školce ?
Obchodní "tryskáč" ? Jsme snad v mateřské školce ?
Podle mezery mezi slovem a otazníkem usuzuji, že jsi ještě nedokončil ZŠ, takže asi ano, jsme v mateřské školce.
Podle mezery mezi slovem a otazníkem usuzuji, že jsi ještě nedokončil ZŠ, takže asi ano, jsme v mateřské školce.
Radek John Máte tam "drobnou" chybu u odstavce " Operace Red Wings ". Nejednalo se o "Mariňáky" tedy příslušníky USMC, ale o "Námořníky" příslušníky USN. Respektive členy US Navy ...Zobrazit celý příspěvek
Radek John
Máte tam "drobnou" chybu u odstavce " Operace Red Wings ". Nejednalo se o "Mariňáky" tedy příslušníky USMC, ale o "Námořníky" příslušníky USN. Respektive členy US Navy SEAL.Skrýt celý příspěvekJe to trochu OT, ale nedá mi to - napsat o operaci Redwing, že v ní bojovali "mariňáci", je značná neznalost. Marcus Lutrell, Michael Murphy, Danny Dietz i Matthew Axelson byli US ...Zobrazit celý příspěvek
Je to trochu OT, ale nedá mi to - napsat o operaci Redwing, že v ní bojovali "mariňáci", je značná neznalost. Marcus Lutrell, Michael Murphy, Danny Dietz i Matthew Axelson byli US Navy Seals, tedy příslušníci námořnictva, ne námořní pěchoty - US Marine Corps.
A ne, Operation Red Wings se vážně nepíše dohromady.Skrýt celý příspěvekAutor narážal na chybu českého vydavateľa: https://www.pantarhei.sk/media...
Autor narážal na chybu českého vydavateľa: https://www.pantarhei.sk/media...
Ty fúze dat a retranslace jsou plně automatické, takže jen piloti bez operátorů? Dost velké éro, moc si nedovedu představit, čím to je napěchované, když jde vlastně hodně ...Zobrazit celý příspěvek
Ty fúze dat a retranslace jsou plně automatické, takže jen piloti bez operátorů? Dost velké éro, moc si nedovedu představit, čím to je napěchované, když jde vlastně hodně zjednodušeně o AP/router/switch...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...