Jihokorejská odstřelovací puška K14
- 11. 2. 2013
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Jihokorejská armáda přijala do své výzbroje novou 7,62mm odstřelovací pušku S&T Motiv K14. Zbraň v letošním roce dorazí nejprve ke speciálním jednotkám a o rok později k regulérním jednotkám jihokorejské armády.
Práce nad novou zbraní započaly ve firmě S&T Motiv v roce 2010. Vývojové práce trvaly dva roky a v roce 2012 armáda dostala k testování první prototypy zbraní označovaných jako XK 14. Na začátku letošního roku skončil vývoj a zbraň byla do armády zavedena pod označením K14. Zároveň se firma S&T Motiv mohla těšit z počátečního kontraktu ve výši 3 miliónů dolarů na dodávky pušek K14 do jihokorejské armády.
K14 je opakovací puškou se čtyř-polohovým rotačně-posuvným závěrem. Zbraň je komorovaná na standardní náboj 7,62×51 mm NATO. Jihokorejská odstřelovačka má délkově nastavitelnou pažbu, výškově seřiditelnou lícnici a výškově nastavitelnou podpěru pažby.
Předpažbí je z lehké hliníkové slitiny a má v sobě integrovány čtyři Picatinny lišty otočené navzájem o 90°. Také na vrchní části pouzdra závěru jsou dvě krátké lišty pro uchycení hlavní optiky. Jako každá moderní zbraň má i K14 „volně plovoucí“ hlaveň, tedy hlaveň která se jen minimálně dotýká předpažbí. Při střelbě se tak hlaveň rovnoměrně zahřívá (není z jedné strany izolovaná masou předpažbí) a mnohem méně deformuje svůj tvar.
Foto: Součásti dodávky zbraní K14 do jihokorejské armády jsou i denní/noční optické zaměřovače / S&T Motiv
Informací o nové zbrani je poskrovnu, z obrázku jde však poznat, že K14 má podélně drážkovanou hlaveň. Vnější drážky mají zmenšit hmotnost hlavně a v menší míře zvýšit tuhost a zlepšit odvod tepla (větší plocha).
Nová zbraň má v armádě a speciálních jednotkách nahradit celou řadu odstřelovacích pušek zahraniční produkce. Jihokorejská námořní pěchota používá například švýcarské 7,62mm zbraně SIG Sauer SSG 3000, námořní komando ROKNSWF německé 7,62mm pušky H&K PSG1A1 a MSG90A1. Ve výzbroji jihokorejské armády jsou i rakouské Steyr–Mannlicher SSG 69 nebo britské Accuracy International AW.
Zdroj: The Firearm Blog, Altair
Související články
LSAT - extrémně lehký kulomet pro americkou armádu
Od roku 2004 běží ve Spojených státech program, jehož cílem je najít náhradu za lehké 5,56mm ...
- 18.12.2012
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Německá armáda kupuje kulomety MG5 (HK121)
Německý Bundeswehr se údajně rozhodl vyměnit své víceúčelové kulomety MG3 ráže 7,62 mm za nové ...
- 12.01.2013
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
SHOT Show 2013 – útočná puška HK416A5
Jako každý rok v lednu, i letos proběhla v Las Vegas výstava SHOT Show 2013. Jde o největší světové ...
- 20.01.2013
- 36 komentářů
- Jan Grohmann
Německý voják budoucnosti Gladius
Německo již přes deset let intenzivně pracuje na svém vlastním projektu vojáka budoucnosti. Dříve ...
- 24.01.2013
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
K té vysoké montáži: Na vzdálenost 600 až 800 metrů není potřeba mít nějakou krávu - a právě na tuto vzdálenost odstřelovač střílí nejčastěji obzvláště sáhne-li po .303 dá se ...Zobrazit celý příspěvek
K té vysoké montáži: Na vzdálenost 600 až 800 metrů není potřeba mít nějakou krávu - a právě na tuto vzdálenost odstřelovač střílí nejčastěji obzvláště sáhne-li po .303 dá se předpokládat kratší vzdálenost.Skrýt celý příspěvek
OK, tak po velmi krátkém hledání jsem našel pouze zmínku o CZ 750 ...Zobrazit celý příspěvek
OK, tak po velmi krátkém hledání jsem našel pouze zmínku o CZ 750 zde:
http://www.mise.army.cz/aktual...
Ale je tam jenom jedna zmínka v textu. Budu hledat dál. Jsem ten typ "Pics or it didn't happen".Skrýt celý příspěvek@Manix Tohle mě zajímá, neměl bys odkaz? Nechce se mi projíždět celý archiv na army.cz... Jinak pamatuju si že jsem projížděl příručku výzbroje AČR, kterou asi tady většina ...Zobrazit celý příspěvek
@Manix
Tohle mě zajímá, neměl bys odkaz? Nechce se mi projíždět celý archiv na army.cz...
Jinak pamatuju si že jsem projížděl příručku výzbroje AČR, kterou asi tady většina zná, a nevzpomínám si že by tam byla jak SAKO TRG nebo CZ 750. Ani si neuvědomuju že by se to objevilo v tisku že je nakupovali...Skrýt celý příspěvekPokud vím, AČR nepoužívá odstřelovačky CZ, ale používá SAKO TRG (nevím který model). Co se týče poloautomatické funkce, je to debata co se táhne už mnoho a mnoho let. Argument ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud vím, AČR nepoužívá odstřelovačky CZ, ale používá SAKO TRG (nevím který model).
Co se týče poloautomatické funkce, je to debata co se táhne už mnoho a mnoho let. Argument že poloautomatické zbraně nejsou tak přesné už tak docela neplatí. Jsou už poloautomaty, jako LaRue OBR, které dosahují přesnosti opakovaček. Ta je ale příliš drahá na vyzbrojení jakékoliv pravidelné armády, proto taky US Army sáhla po M110 SASS, která má (podle ohlasů některých vojáků) přesnost tak 2-3 minuty (i když výrobce říká míň) a byla levnější.
Určitě roli hraje i jednoduchost opakovacích pušek. Prakticky žádné pohyblivé části, žádné plynové ústrojí které se musí čistit, žádné pružiny, atp. Samozřejmě spousta poloautomatů je výborně spolehlivá, ale spousta z nich, hlavně na bázi AR, přebírají móresy tohoto systému.
Pro mne odpověd na otázku co je lepší, zdali opakovačka nebo poloautomat, .308 nebo .300 atp. je odpověď Todda Hodnetta: Jsou to prostě rozdílné nástroje na rozdílnou práci.Skrýt celý příspěvekOpticke listy jsou dnes v mode, at se s puskou 'utoci' ci ne. Cim vice, tim lepe. Ma to svoje vyhody, ovsem to co obcas vidime v propagacnich materialech vypada spis jako pekne ...Zobrazit celý příspěvek
Opticke listy jsou dnes v mode, at se s puskou 'utoci' ci ne. Cim vice, tim lepe. Ma to svoje vyhody, ovsem to co obcas vidime v propagacnich materialech vypada spis jako pekne ozdobene vanocni stromky. To neni kritika, pouze pozorovani.
V dnesni dobe je tolik 'ostrelovacich' a 'odstrelovacich' pusek, ze je tezko spocitat. Technika se stale vylepsuje vcetne vyrobnich technnologii. Pro nekoho s takovym potencialem jako je J.Korea jiste neni problem vytvorit kombinaci toho, co jiz bylo vyvynuto a co pracuje. Mohli prave tak pokracovat v pouzivani zminenych konstrukci ale chteji asi mit to svoje vlastni. Ceska armada ma take CZ ze?
Co se mi jevi zajimave je, ze nesahli po poloautomaticke funkci. Opakovacky jsou pouzivany vetsinou policii.Skrýt celý příspěvekTa montáž je vysoká kvůli velkotubusovým puškohledům, dneska pokud chcete dobrou světelnost tak musíte mít pořádnou "krávu". Při střílení v šeru na velký vzdálenosti to ani jinak ...Zobrazit celý příspěvek
Ta montáž je vysoká kvůli velkotubusovým puškohledům, dneska pokud chcete dobrou světelnost tak musíte mít pořádnou "krávu". Při střílení v šeru na velký vzdálenosti to ani jinak nejdeSkrýt celý příspěvek
Ono by potom nabití zbraně vyžadovalo totální zkroucení těla a vadilo by ti nejspíš i rameno v odsunu závěru(možná by to vyřešil jiný tvar páky), ale pravdou je že střelec může být ...Zobrazit celý příspěvek
Ono by potom nabití zbraně vyžadovalo totální zkroucení těla a vadilo by ti nejspíš i rameno v odsunu závěru(možná by to vyřešil jiný tvar páky), ale pravdou je že střelec může být levák.
Možná že je vyrábí i ve variantě pro leváky, ale nikdy sem o tom nic neslyšel.
Asi to začnu zjišťovat :-DSkrýt celý příspěvekMusím uznat, že oba máte pravdu, vaše argumenty jsou více než přesvědčivé! Děkuji oběma za dodatečné informace. Souhlasím s tím, že ta montáž je opravdu vysoká. Je možné, že ...Zobrazit celý příspěvek
Musím uznat, že oba máte pravdu, vaše argumenty jsou více než přesvědčivé!
Děkuji oběma za dodatečné informace.
Souhlasím s tím, že ta montáž je opravdu vysoká. Je možné, že tento detail budou dále řešit, mě osobně by to tolik nevadilo, protože bych dal raději přednost této napínací páce, vzhledem k jejímu tvaru se bude závěr mnohem lépe obsluhovat. Navíc mě překvapuje, že se nezabývají u nových pušek s umístěním páky závěru na levé straně. Přijde mi , že v některých případech se spíš hodí mít stále prst na spoušti...Skrýt celý příspěvekNa odstřelovací pušku se montuje dvojnožka, delší spodní RIS lišta umožňuje její posunutí na optimální vzdálenost. Také se někdy dá využít i na odstřelovacích puškách ANPEQ či ...Zobrazit celý příspěvek
Na odstřelovací pušku se montuje dvojnožka, delší spodní RIS lišta umožňuje její posunutí na optimální vzdálenost. Také se někdy dá využít i na odstřelovacích puškách ANPEQ či podobné zařízení. Ostatně, bylo by zajmavé mít možnost přidat balistický počítač, který by mohl být uchycený přímo na zbraň pomocí RIS lišt ( třeba i s meteostanicí?). Dali by se také využít na IR přísvit.
Co bych zbrani vytknul je vysoká montáž optiky, přičemž nižší asi nebude možná kvůli napínací páce ( z obrázku mi příde že je tam doraz- páka bude velmi vysoko).
Uvidíme také, jaká bude kvalita výroby.Skrýt celý příspěvekV tomhle případě bych řekl že tam je hlavní ta horní lišta, na kterou se musí vejít noktovizor a ty postranní budou dlouhý jenom aby to bylo symetrické :-) Jinak dlouhé lišty, ...Zobrazit celý příspěvek
V tomhle případě bych řekl že tam je hlavní ta horní lišta, na kterou se musí vejít noktovizor a ty postranní budou dlouhý jenom aby to bylo symetrické :-)
Jinak dlouhé lišty, jak se zdá, se poměrně rozmáhají na odstřelovačkách. Podle toho co jsem slyšel, pažby nových Accuracy International série AX (s tubusovým předpažbím osázeným lištami) jsou lehčí než klasícká AW pažba. A AI s tím nejsou sami. Remington MSR i XM2010 mají dlouhé předpažbí s lištami, Barrett MRAD taky. Obecně většina co soutěží momentálně v PSR pro USSOCOM jsou celý olištovaný...Skrýt celý příspěvekDesign zbraně vypadá velice solidně. Je vidět, že se v pušce odrážejí léta zkušeností a že nebyla puška vyvíjena na základě nějakého lobby, ale kvůli skutečným potřebám ozbrojených ...Zobrazit celý příspěvek
Design zbraně vypadá velice solidně. Je vidět, že se v pušce odrážejí léta zkušeností a že nebyla puška vyvíjena na základě nějakého lobby, ale kvůli skutečným potřebám ozbrojených složek. Jediné, co mě zarazilo je předpažbí s takovým množstvím montážních lišt. Kdyby se jednalo o útočnou pušku, budiž, ale dost dobře netuším, co všechno by na tu pušku chtěli montovat. Je dost možné, že v tomto případě nemají montážní lišty plnit svou původní úlohu, ale pokud bychom chtěli zbraň zamaskovat, právě díky lištám bude maskování mnohem lépe a spolehlivěji držet na zbrani, v konečném důsledku bych pro ty lišty našel přesně takovéto využití. Pokud je tou jinak, rád se nechám poučit...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...