Japonská stíhačka X-2 poprvé ve vzduchu

Technologický demonstrátor X-2 v popředí, v pozadí stíhačka Mitshubisi F-2. / JASDF

V pátek se poprvé do vzduchu dostal technologický demonstrátor budoucí japonské stealth stíhačky X-2, nebo také ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X). První let demonstrátoru X-2 je důležitým krokem ve vývoji skutečné japonské stealth stíhačky.

Demonstrátor X-2 odstartoval z letiště Nagoya v pátek ráno. Ve vzduchu X-2 strávil 26 minut a přistál na letecké základně Gifu japonských leteckých sil sebeobrany JASDF (Japan Air Self-Defense Force). Letecké testování demonstrátoru X-2 je naplánováno až do roku 2018.

Výrobcem X-2 je japonská firma Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Stejná firma vyrábí stíhačky F-2 pro japonské letectvo a významně se podílí na výrobě stíhaček F-35A Lightning II pro japonské letectvo.

"První let byl důležitý pro zajištění nezbytné kapacity pro vývoj stíhačky nové generace," uvedl po prvním letu japonský ministr obrany Gen Nakatani. "Očekáváme technologické inovace v leteckém průmyslu, stejně jako uplatnění této technologie (X-2 - pozn. red.) v různých oblastech."

X-2 je technologický demonstrátor - je to tedy stroj testující nové technologie a přístupy v konstrukci. V podstatě jde o jednoduchý stroj, který testuje zvolenou aerodynamickou koncepci, motory a letový počítač řízení letu - ten vyhodnocuje a provádí tisíce operací (ovládá aerodynamické plochy, vektorování tahu motorů, atd.) za vteřinu a udržuje letoun pod kontrolou.

Oproti jiným stíhacím letounům je X-2 také menší - měří na délku 14,1 m, při rozpětí křídel 9,1 m. Například F-35A Lightning II měří na délku 15,04 m při rozpětí 10,7 m a F-22 Raptor 18,9 m při rozpětí 13,6 m.

X-2 vyniká lopatkovým mechanismem vektorování tahu motorů. / JASDF

Případný vývoj plnohodnotného bojového stroje - tedy letadla vybaveného kompletní avionikou a elektronikou, senzory, zbraňovými systémy - přijde (možná) na řadu až po konci testování X-2. Zavedení vlastní stíhačky do výzbroje japonského letectva se ale neočekává dříve než po roce 2030. Otázkou však je, zda se Japonsko do vývoje, především kvůli vysokým finančním nákladům, skutečně pustí.

Podle některých je koncepce X-2 natolik vyspělá, že X-2 je skutečným předobrazem budoucí japonské stíhačky. Jiné japonské plány ale počítají s vývojem stroje bez svislých ocasních ploch - podobná koncepce jako u bombardérů B-2 nebo B-21.

"X-2 je prototyp (podle MHI je tedy X-2 již předobrazem stíhačky - pozn. red.) stealth letadla - prvního v Japonsku obsahující technologii proti detekci radarem - navrženého pro extrémní manévrovatelnost," píše se v tiskové zprávě MHI. "Prototyp integruje drak, motory a další pokročilé systémy nutné pro budoucí stíhačky."

Letoun X-2 je klasické konstrukce ctící zásady stealth. Velmi zajímavé je použití lopatkového mechanismu vektorování tahu motorů. Technologie je "převzatá" z pokusného stroje Rockwell-MBB X-31 z počátku 90. let minulého století.


X-2 poprvé ve vzduchu.

Vektorování tahu motoru umožní X-2 dosáhnout supermanévrovosti - tedy schopnost pohybovat se ve vzduchu zcela nezvyklým způsobem pro dosažení a udržení výhodné pozice, k získání relativní výhody nad svým protivníkem v blízkém manévrovém boji a vytvoření vhodných podmínek pro použití zbraní.

Letoun je poháněn proudovými motory XF5 od firmy Ishikawa Heavy Industries. Každý motor poskytuje tah 49 kN po přídavném spalování. Naproti tomu motor Pratt & Whitney F119-PW-100 stíhačky F-22 poskytuje tah 156 kN po přídavném spalování.

Japonsko v posledních letech čelí rostoucím mocenským ambicím Číny, která navíc vyvíjí vlastní velmi výkonné stealth letouny J-20 nebo lehčí J-31. Oba letouny čínské letectvo zavede do výzbroje v roce 2018.

Japonsko se přitom stále spoléhá na svou flotilu výkonných, ale stárnoucích 190 stíhaček F-15J. Japonsko po neúspěšném pokusu získat ze Spojených států stíhačky F-22 nakoupilo víceúčelové F-35A Lightning II. Ty ale nejsou určeny přímo pro vybojování vzdušné nadvlády, jako například těžký čínský typ J-20.

Zdroj: The Japan Times

Nahlásit chybu v článku


Související články

V-22 Osprey pro Japonsko

Země vycházejícího slunce se stane prvním zahraničním uživatelem konvertoplánů V-22 Osprey. ...

ATD-X: Japonská konkurence stíhaček F-22 a T-50

Japonsko pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru stíhacího letadla Mitsubishi ATD-X ...

Japonská stíhačka X-2: Klíčem je supermanévrovost

Japonské ministerstvo obrany před několika dny veřejně odhalilo technologický demonstrátor budoucí ...

Americký kongres se zajímá o obnovení výroby F-22A Raptor

Výbor pro ozbrojené síly Kongresu (House Armed Services Committee) zaúkoloval americké letectvo k ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Sokrates
    11:32 26.04.2016

    mudry.udrzbar, KOLT: Čína síce nepúšťa na verejnosť príliš veľa informácií, ale zdá sa, že už dvojprúdový motor majú. Vyzerá to, že už odstránili množstvo problémov, s ktorými ...Zobrazit celý příspěvek

    mudry.udrzbar, KOLT:

    Čína síce nepúšťa na verejnosť príliš veľa informácií, ale zdá sa, že už dvojprúdový motor majú. Vyzerá to, že už odstránili množstvo problémov, s ktorými sa potýkali viac ako 2 dekády a dnes poháňajú WS-10 stíhačky J-11B Block 02 a J-16. Zdá sa, že od roku 2009 sú s nimi Číňania dosť spokojní a predpokladá sa, že ich objednali už stovky

    http://www.globalsecurity.org/...
    http://www.popsci.com/chinas-n...
    http://www.gutenberg.us/articl...
    http://defenceforumindia.com/f... Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    10:48 26.04.2016

    Japonsku nic nebrání jít tradiční cestou, tedy cestou licence, respektive spolupráce s tradičním výrobcem motorů. Eurojet, General Electric a Pratt and Whitney rádi a ochotně ...Zobrazit celý příspěvek

    Japonsku nic nebrání jít tradiční cestou, tedy cestou licence, respektive spolupráce s tradičním výrobcem motorů. Eurojet, General Electric a Pratt and Whitney rádi a ochotně přispěchají na pomoc.Skrýt celý příspěvek

  • mudry.udrzbar
    10:35 26.04.2016

    No tie motory sa skutočne ukazuju ako najtvrdší oriešok pri konštrukcii lietadiel 5.generácie. Plnohodný ruský motor 5. generácie bude až plánovaný Izdelije 30 a ten je stále vo ...Zobrazit celý příspěvek

    No tie motory sa skutočne ukazuju ako najtvrdší oriešok pri konštrukcii lietadiel 5.generácie. Plnohodný ruský motor 5. generácie bude až plánovaný Izdelije 30 a ten je stále vo vývoji. Pričom Rusko je nepochybne vo vývoji leteckých motorov absolutná špička.

    Spomínaná Čína nie je stále schopná ani len okopírovať ruské motory 4.generacie.

    S ohľadom na to, by som u tých Japoncov až taký optimista nebol, aj keď sú v iných civilných priemyslových oblastiach špička.Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    08:28 26.04.2016

    Charlie: S motory opatrně, Nakadžima Homare rozhodně špatný nebyl. Tenhle mýtus je způsoben: - ano, pozdější vývoj (ne o tolik) a trvání na Sakae pro A6M (výkonnější Kinsei ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: S motory opatrně, Nakadžima Homare rozhodně špatný nebyl. Tenhle mýtus je způsoben:
    - ano, pozdější vývoj (ne o tolik) a trvání na Sakae pro A6M (výkonnější Kinsei nechtělo námořnictvo dlouho povolit)
    - problémy s materiály - dovoz kovů pro dmychadla ke konci války ustal, nebylo jak přeplňovat motor
    - problémy s palivem - málo kvalitní (zejména na konci války). Po použití amerického paliva při testech létali Ki-84 a další velmi dobře, někdy až překvapivě.
    BTW. na svou dobu byl Sakae výborný motor - lehký, slušně výkonný a docela úsporný.Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    06:44 26.04.2016

    Vzhledem k tomu, že se pravděpodobně bude finální letadlo, pokud bude, lišit oproti tomuto skoro ve všech směrech, tak bych se zatím nad výkony jeho motoru nevzrušoval. ...Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k tomu, že se pravděpodobně bude finální letadlo, pokud bude, lišit oproti tomuto skoro ve všech směrech, tak bych se zatím nad výkony jeho motoru nevzrušoval. Předpokládám, že Japonci jsou schopni vyvinout vlastní výkonný motor.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:07 25.04.2016

    Japonci nejsou Číňani. Docela věřím tomu, že když se rozhodnou a nalejí do toho prostředky (finanční i lidské), jsou schopni si s motory poradit.

    Japonci nejsou Číňani. Docela věřím tomu, že když se rozhodnou a nalejí do toho prostředky (finanční i lidské), jsou schopni si s motory poradit.

  • oranžová opice
    21:46 25.04.2016

    pks_, Charlie: Zrovna IHI má zkušenosti s licenční výrobou motorů GE F110 pro Mitsubishi F-2. A ano, tohle je pouze demonstrátor bez integrace zbraňových a dalších systémů, je tedy ...Zobrazit celý příspěvek

    pks_, Charlie: Zrovna IHI má zkušenosti s licenční výrobou motorů GE F110 pro Mitsubishi F-2. A ano, tohle je pouze demonstrátor bez integrace zbraňových a dalších systémů, je tedy lehký a výkon motorů tomu odpovídá. Oproti svému předchůdci (F-2) má MTOW téměř o polovinu nižší.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:59 25.04.2016

    Opakuji znovu. Tohle je demonstrátor, nikoliv prototyp.

    Opakuji znovu. Tohle je demonstrátor, nikoliv prototyp.

  • Charlie
    18:36 25.04.2016

    pks: váš dojem je správný a platí od doby, co se Wrightové prvně vznesli do vzduchu. Kupříkladu za II. války Japonci neměli solidní motory, takže byli prakticky až do konce ...Zobrazit celý příspěvek

    pks: váš dojem je správný a platí od doby, co se Wrightové prvně vznesli do vzduchu.

    Kupříkladu za II. války Japonci neměli solidní motory, takže byli prakticky až do konce války odkázaní na lehká a tím pádem málo odolná a slabě vyzbrojená letadla, která možná stačila na nějaké americké Wildcaty, ale Hellcaty, Corsairy a další stíhačky s výkonnýmy motory si s nimi dělaly co chtěly.

    Když máte dost výkonu, můžete si diktovat podmínky boje, a pokud je pro vás situace nevýhodná, můžete utéct.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:32 25.04.2016

    pks_: tohle je demonstrátor, ne prototyp

    pks_: tohle je demonstrátor, ne prototyp

  • pks_
    18:25 25.04.2016

    Začínám mít dojem, že pokud chce někdo vyvinout stíhačku, tak musí mít MOTOR. Japonci by tam těch XF5 od Ishikawa Heavy Industries museli dát 6, aby dosáhli výkonů srovnatelných ...Zobrazit celý příspěvek

    Začínám mít dojem, že pokud chce někdo vyvinout stíhačku, tak musí mít MOTOR.

    Japonci by tam těch XF5 od Ishikawa Heavy Industries museli dát 6, aby dosáhli výkonů srovnatelných s F-22.
    XF5 váží 644kg, takže 3*644 +/- odpovídá 1770 kg u F119-PW-100.

    Už se těším na to krásné šestimotorové samokřídlo, které při cestovní rychlosti poletí jen na 2 motory a bude mít dolet na Havaj a zpět :-)

    To už jsou na tom lépe Němci, kteří (snad) mají EJ200 ve verzi s tahem 120kN.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:15 25.04.2016

    Tak X2 je tak malá protože se u ní nepočítá s výzbrojí. Další fáze (pokud k ní dojde) už by měla mít zbraňové šachty a větší nádrže pro palivo.

    Tak X2 je tak malá protože se u ní nepočítá s výzbrojí. Další fáze (pokud k ní dojde) už by měla mít zbraňové šachty a větší nádrže pro palivo.

Načítám diskuzi...