Izraelská armáda se střetla s novým Hamásem
- 5. 8. 2014
- 18 komentářů
- Jan Grohmann
Před dvěma dny Izrael stáhl většinu svých pozemních jednotek z Gazy. Během tří týdny trvající operace Protective Edge Izrael přišel o 64 vojáků. Poměrně velké ztráty izraelští analytici přičítají nové taktice Hamásu, resp. ozbrojenému křídlu brigádě Izz ad-Dína al-Kassáma.
Izrael vyhrál na počty, ale...
O izraelská armádě se tvrdí, že je nejlepší na světě. Je uznávaná vojenskými odborníky po celém světě, bez ohledu na ideologickou, státní nebo náboženskou příslušnost. Vždyť své kvality mnohokrát prokázala v minulosti, ať už vyhranými válkami nebo dnes již legendárními záchranými akcemi.
Při nejnovější ofenzívě se však izraelští vojáci tvrdě střetli s bojovníky Hamásu. Ti byli schopni způsobit izraelské armádě významné ztráty. Během bojů padlo 64 izraelských vojáků.
Ztráty Hamásu se nejčastěji pohybují, podle různých zdrojů, mezi 300 až 400 mrtvými ozbrojenci. Sám Izrael proklamuje 700 až 800 zabitých ozbrojenců.
Dlužno dodat, že rozlišit civilistu (pokud se nejedná o děti a ženy) a ozbrojence je někdy obtížné. Hamás má samozřejmě zájem, cynicky ale realisticky řečeno, na největším počtu civilních obětí ve vlastních řadách, Izrael (už jen z mediálního hlediska) naopak, na co nejmenších civilních ztrátách mezi Palestinci.
Přesto vysoké ztráty mezi izraelským vojáky vzbuzují nepříjemné otázky. Jak se Hamásu podařilo citelně zasáhnout technicky mnohem vyspělejší a početnější armádu s neporovnatelně větší palebnou silou?
Foto: Izraelské speciální jednotky v ulicích Gazy. / YouTube
Přenesení bojů do města
Klíčové se zdá být převzetí taktiky Hizballáhu. „Využili jsme taktických bojových škol z Íránu, Sýrie a Hizballáhu a konečně jsem přizpůsobili Kassám naší situaci a mohli jsme čelit našemu nepříteli," řekl v rozhovoru pro IHS Janes jeden z vysoce postavených důstojníků brigády Izz ad-Dína al-Kassáma.
Hamás zřejmě pochopil, že otevřený střet s izraelskou armádou nemá šanci na úspěch. Na otevřeném prostranství by Izraelci velmi rychle zlomili jakýkoliv odpor. Základem poměrně účinného boje bojovníků z al-Kassám bylo zatáhnutí bojů do městských částí a podzemí.
Přenesení bojů do města sice přineslo Hamásu vojenské výhody, ale odsoudilo k smrti mnoho civilistů. Ostnatě Khalil al-Hayya, vysoký představitel Hamásu, řekl: "Prolitá palestinská krev je vzácná, ale cíle, pro které tato krev vytekla, jsou ještě vzácnější." Je dobré připomenout, že Khalil al-Hayya přišel během posledních let v bojích s Izraelci o dva bratry, dva syny a další členy rodiny.
Ostatně i heslo: „Milujeme smrt více, než vy život", která si bojovníci brigády al-Kassáma v různých obměnách píšou na čelenky, vypovídá o přístupu dotyčných k lidskému životu.
Na druhou stranu, bojovníkům Hamásu nezbývá nic jiného, než se uchýlit mezi civilisty a civilní obytné domy. Gaza je jednak hustě zastavěná, takže moc volného prostranství není k dispozici, a navíc jakékoliv jednotky nebo pozice na otevřeném prostranství Izrael okamžitě zničí.
Video: Hamás ukázal operaci v tunelech jednomu z reportérů. / YouTube
Přenesení bojů do města znemožňuje izraelské armádě plně uplatnit svou palebnou převahu a techniku. Tíhu bojů ve městech nesou především pěšáci. A právě ozbrojenci Hamásu se nově ukázali jako dobří bojovníci s vysokou morálkou. „Zůstávají a bojují, neutíkají pryč jako dříve," řekl jeden z veteránů operace v Gaze izraelskému deníku Haaretz.
V izraelské armádě padla také slova respektu na adresu bojovníků Hamásu. „Jsou to sice teroristé, ale ve válčení se vyznají," řekl jeden z důstojníků izraelské armády.
Nový fenomén: Tunely
Hamás navíc úspěšně uplatnil ještě jednu taktickou výhodu – tunely. Výstavba rozsáhlých tunelů stála Hamás miliony dolarů a spousta stavebního materiálu.
Jejich výstavba pomohla i finančnímu bankrotu, ve kterém se Hamás nyní nachází. Díky bankrotu tak například palestinští záchranáři, pracující pro Hamás, nedostali již několik měsíců výplatu.
Tunely mají řadu funkcí. Umožňují bezpečné skladování zbraní, zásob i jídla nebo bezpečný přesun. Uvnitř jsou také velitelské a řídící struktury Hamásu, které mohou poměrně v bezpečí vést svou činnost.
Ozbrojenci dobře využili tunely k vedení útoků na izraelské vojáky ze zálohy. Tunely často končí v obytných domech, odkud mohou ozbrojenci provést útok ručními zbraněmi nebo řízenými střelami na izraelské jednotky v ulicích. Po útoku ozbrojenci zaminují vstup a zmizí v podzemí.
Stejně jako v případě měst, v tunelech Izraelci nemohou plně uplatnit svou technickou převahu. Tíhu bojů opět nesou pěšáci, kteří musí zajistit vstupy do tunelů a následně provést průzkum.
Foto: Izraelská armáda objevila a zničila jeden z mnoha tunelů. / YouTube
Hamásu roste sebevědomí
Hamás nemůže Izrael přímo vojenský porazit, ale doslova řečeno, každý mrtvý izraelský voják zvyšuje prestiž Hamásu nejen v pásmu Gazy, ale také na celém Blízkém východě. To jednak upevňuje mocenskou pozici Hamásu v Gaze i na celém Středním východě, a jednak se tak usnadňuje získávání finančních prostředků a techniky od spřátelených skupin a států.
Hamás očividně svými „úspěchy" získal sebevědomí, když se označil za vítěze nynějších bojů. Před pár dny dokonce vyzval libanonské hnutí Hizballáh, aby otevřelo druhou frontu na severu Izraele.
„Doufáme, že se přední libanonské dveře otevřou a společně budeme bojovat proti této formaci (Izrael – pozn. redakce)," řekl před pár dny Musa Abu Marzouk, vysoký představitel Hamasu. Vůdce Hizballáhu Hasan Nasralláh řekl minulý týden, že "Hizballáh bude velkorysý ve všech formách podpory, pomoci a podpory, které je schopen zajistit."
Existuje politické řešení? Těžko říct, ale některá rétorika zúčastněných příliš šancí nedává. „Cena bude vysoká synové Sijónu. Jste ochotni zaplatit cenu...? Oh, okupanti, přicházíme přímo k vám. Opusťte naší zem. Celá Palestina je naše. Tady není nic pro vás, pouze smrt. Tady není nic pro vás, můžete být zabiti nebo odejít," stojí v jednom z propagačních klipů Hamásu.
Zdroj: IHS Janes, The Jerusalem Posts, Haaretz
Související články
Čištění Gazy od teroristů si vyžádalo dvě stě životů
Sirény znějí po několik dní nad mnohými městy v Izraeli, lidé se i tak snaží dále pokračovat ve ...
- 16.07.2014
- 16 komentářů
- Jiří Kalát
Egypt získá 129 000 českých pistolí CZ 75 P-07 Duty
Česká zbrojovka před pár měsíci podepsala smlouvu na dodávku dalších 50 000 pistolí CZ 75 P-07 Duty. ...
- 18.07.2014
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Islamisté z Al-Šabáb rozšiřují své aktivity na pobřeží Keni
Již přes měsíc ovládá pobřeží Keni násilí a smrt. Od poloviny června bylo zabito kolem sto lidí. ...
- 24.07.2014
- 1 komentářů
- Jiří Kalát
Bitevní pole v podzemí Gazy
Izraelská operace Protection Edge je zřejmě jednou z prvních válečných operací, kdy regulérní armáda ...
- 28.07.2014
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Obleky podobneho typu jako "na hrane zitrka" by nemelo byt tak tezke vyrobit. Potrebovaly by ale lepsi balistickou ochranu. To, ze mrtve palestinske deti na strankach svetoveho ...Zobrazit celý příspěvek
Obleky podobneho typu jako "na hrane zitrka" by nemelo byt tak tezke vyrobit. Potrebovaly by ale lepsi balistickou ochranu.
To, ze mrtve palestinske deti na strankach svetoveho tisku Hamasu pomahaji, je fakt, nikoliv propaganda. Cilem kterekoliv strany libovolneho konfliktu je vykreslit protistranu jako vrchol zla. To podsekne nohy zahranicni podpore protistrany a posili podporu a politickou pozici ve svete strany vlastni. Ma to moralni dopad na vlastni i protivnikovo obyvatelstvo a spousty dalsich dusledku. Izraelci vetsinou nedavaji svetovym novinarum fotky jejich deti zabitych atentatniky, nebo raketami. Palestinci se na to koukaji jinak a v nejextremnejsich pripadech prijde ke slovu palywood.
"Osvobozeni palestiny" o kterem p. mluvi ale nechapou tak, ze aby Izrael opustil jimi obyvane uzemi, ale tak, aby 10 milionu Izraelcu zmizelo (podle retoriky nejradeji do more = zemrelo).
Izraelci podle jejich retoriky chteji prezit, podrzet si uzemi ktere za sve penize a pot zvelebili a protkli infrastrukturou uprostred kamenite pouste. Take by jim asi nevadily normalni neozbrojene trenice se sousedy, ale v tomhle jsou realisti.
Je mi spatne z toho, ze EU, USA i UN dotuji 5 milionu nepracujicich neprizpusobivych a pak jeste pokrytecky jednosmerne kafraji, kdyz si hamas/fatah mesicnim ostrelovanim bez odezvy z izraelske strany a utoky v izraelskych ulicich vyslouzi trestnou vypravu.
Kdyby cinovnici samospravy ukladali penize co prisly ze sveta, ktere pouzili na rakety, bomby a zbrane, dneska by byl kazdy palestinec vcetne nemluvnat prinejmensim korunovym milionarem.
Obrana ma smysl, vendeta nikoliv. Kdyby to takhle nebraly vyvinute staty, nemecti teroriste by u nas vybuchovali s napisem "sudety" na kosilich este dneska.
Bohuzel, jedinou sanci kterou vidim pro izr/pal konflikt je silny vudce na kazde strane, ktery postupne oslabi vliv krveziznivych frakci ve prospech civilistu a mirovejsiho souziti. To je ale utopie. I kdyby se nekdo takovy objevil, nejspis by ho nasli s dirou v hlave tak tyden od nastupu do funkce.Skrýt celý příspěvekDeadlog: Hamas je odříznutý od většiny zahraniční pomoci. Nemá ani přístup ke svým účtům v Kataru. Západ od voleb před pár lety podporuje pouze konkurenční umírněný Fatah. Navíc už ...Zobrazit celý příspěvek
Deadlog: Hamas je odříznutý od většiny zahraniční pomoci. Nemá ani přístup ke svým účtům v Kataru. Západ od voleb před pár lety podporuje pouze konkurenční umírněný Fatah. Navíc už nestojí pouze proti Izraeli, ale už mu nejsou nakloněny ani ostatní islámské země na blízkém východě. Egypt, Jordánsko i Saudská Arábie stojí na straně Izraele.
Jinak souhlasím s tím, že slavná OSN ne naprosto zbytečná instituce, která nemá pravomoc ani sílu k prosazení čehokoli. Stala se z ní akorát tak další almara pro zkrachovalé politiky. Ve většině případů přineslo její nasazení navíc víc škody než užitku, kdy sice vytvářela dojem ochrany ale když přišlo na lámání chleba selhala.Skrýt celý příspěvekDeadog: Osobne neverim jednotkam OSN. Pri 1.bojovem stretu by zucastnene staty rychle odsunuli zpet sve vojaky. Take zalezi na slozeni jednotek(z jakych statu) a hlavne mandatu. ...Zobrazit celý příspěvek
Deadog:
Osobne neverim jednotkam OSN. Pri 1.bojovem stretu by zucastnene staty rychle odsunuli zpet sve vojaky. Take zalezi na slozeni jednotek(z jakych statu) a hlavne mandatu. Aby se v pripade napr.raket.utoku Hamasu a Islamskeho dzihadu nestali jednotky pouze lidskymi stity pro tyto ozbrojence a spise neprekazeli odvetnym uderum nasi IAF.
Staci se podivat na syrsko-izraelskou hranici. Pokud B.Asad vicemene leta garantoval status quo, byly tam jednotky OSN celkem stabilni. Ovsem v boji asadova rezimu s povstalci o cast Golan na syrske strane, kdyz mirove jednotky zjistily, ze uz to tak bezpecne neni, rychle je zainteresovane staty stahli.
Podobne pre nekolika lety dopadla "slavna" pozorovaci mise EU na tzv.Filadelfskem koridoru na hranici Gaza-Egypt, aby se nepasovali zbrane.
EU mela plnou hubu kecu a kdyz Hamas oznamil jednoho dne, ze nemuze zarucit jejich bezpecnost, rychle se vratili do svych zemi.
Snad v pripade jednotek NATO se silnym mandatem uz by se dalo uvazovat. Ovsem take zalezi na slozeni, z kterych zemi. Ne kazda zeme rada riskuje mrtve vojaky mimo jejich oficialnich zajmu.Skrýt celý příspěvekjedine mozne reseni je ,prestat financovat palestínskou samospravu a vyslat do Gazy jednotky OSN, ty by mely dohlizet nad rozdelovanim pomoci a penez a samy by mely ridit chod teto ...Zobrazit celý příspěvek
jedine mozne reseni je ,prestat financovat palestínskou samospravu a vyslat do Gazy jednotky OSN, ty by mely dohlizet nad rozdelovanim pomoci a penez a samy by mely ridit chod teto oblasti ,a dohlizet na ruzne programy rozvoje a hlavne rozprasit teroristickou organizaci HAMAS ,to by ale OSN nesmeal byt tak strasne neschopna a k nicemu organizace, ktera umi jen kritizovat nekoho kdo se brani. Nemam duvod neverit Izraelcum kdyz tvrdi ze zabili 800 bojovniku Hamasu, rozhodne nebudu verit psychopatickym islamistum pro ktere nema lidsky zivot zadnou cenu a pali z oken detských pokoju. Nejsou to bojovníci sou to sraci.
I stand with IsraelSkrýt celý příspěvekNa celém Palestinském odporu proti Izraeli je zajímavé, kdo to platí. Gaza je odseparovaná poměrně dlouho a ze zemědělství nebo průmyslu tam není nic, co by stálo za řeč. Všechno ...Zobrazit celý příspěvek
Na celém Palestinském odporu proti Izraeli je zajímavé, kdo to platí. Gaza je odseparovaná poměrně dlouho a ze zemědělství nebo průmyslu tam není nic, co by stálo za řeč. Všechno se musí dovážet. Nezaměstnanost snad už větší ani být nemůže. Přesto mají peníze na dovoz a výrobu raket, budování tunelů a to, aby platili svým bojovníkům.
Pokud by měl Palestinský odpor pouze odhodlání, tak jak to bylo za protektorátu u nás, tak by se na mnoho nezmohl. Nějaké letáky, zpravodajská činnost. Náš odboj neměl prakticky žádné zbraně, protože se neměly mezi lidi jak dostat. Všechny vojenské zbraně se předaly Němcům, stejně tak munice. Pokud byl zájem vyhodit do vzduchu most, tak jednoduše nebylo čím.
Z toho jednoznačně plyne, že pro někoho je Palestinský boj s Izraelem zajímavý a finančně jej podporuje. Bez této podpory by se jejich boj dávno zhroutil. Dobrovolnický odpor vydrží jen omezenou dobu, protože člověk jinak musí nějak zajistit rodinu.
Z vojenského hlediska je využití raket a tunelů perfektním řešením, které využívá slabá místa. Je zde také obvyklý prvek zneužívání zásad. Pokud jedna strana je nucena dodržovat určité zásady, tak platí, že tyto zásady budou protivníkem použity proti ní.
Je velice zajímavé, že k míru je různými státy a organizacemi vyzýván Izrael, ale Hamás nikoliv. Ještě jsem nezažil, že by někdo kromě USA a Izraele odsoudil Hamás za páchání těch zvěrstev. Přitom schovávání se za civilisty je jejich zcela jasně proklamovanou taktikou. Stejně tak nedodržování mírových dohod a příměří ze strany Hamásu se nesetkává se žádnou kritikou z řady západních států.Skrýt celý příspěvekPřed likvidací tunelů termobarickými zbraněmi a podobně bych doporučil přerušit bombardování několik dní předem aby se předešlo tvrzení , že to sloužilo jako bunkry pro civilisty. ...Zobrazit celý příspěvek
Před likvidací tunelů termobarickými zbraněmi a podobně bych doporučil přerušit bombardování několik dní předem aby se předešlo tvrzení , že to sloužilo jako bunkry pro civilisty.
Souhlasím s green_korytnacka jen není třeba hned úplně vyhlazovat stačí jen dostatečné snížení lidských zdrojů.
Není třeba se ptát jakým způsobem, těch za svou historii lidstvo vymyslelo dost a dost. Ptejme se jak moc se potřebujeme bránit proti militantnímu Islámu a jak moc je nám skutečně militantní Islám nebezpečný. Zda stojí za to přistupovat k boji s ním agresivně a zda současný postup přináší žádaný efekt.
Nedávno jsem zaznamenal informaci , že Izrael bude posilovat protiraketovou obranu.
Z lidského hlediska se to jeví jako dobré řešení. Vytvořit z našich regionů doslova pevnosti proti vnějšímu nepříteli. Kolem této hranice vytvořit pásmo smrti do takové hloubky , která by odpovídala 1,5 násobku dostřelu Islámistických raket, které nyní padají na Izrael. Proti balistickým střelám by se dalo postupovat decentněji neboť jsou nákladnější a militantní Islámisti jich tolik asi nemají. Úplný sci-fi, že? :)Skrýt celý příspěvekA co v těch tunelech použít něco ve stylu (patrně nějak upravenou) BLU-82.... známou také jako "sekačka na kytičky".... vím, že se používala na něco jiného, ale jde mi o ten efekt ...Zobrazit celý příspěvek
A co v těch tunelech použít něco ve stylu (patrně nějak upravenou) BLU-82.... známou také jako "sekačka na kytičky".... vím, že se používala na něco jiného, ale jde mi o ten efekt "vysátí kyslíku"....což by v tunelech mohlo fungovat dobře. Co myslíte?
Navíc v těchto tunelech by asi civilisté neměli co dělat...ALE už vidím, jak Hamas říká, že zemřeli civilisté co měli v těchto tunelech uskladněné brambory... :) :) :)Skrýt celý příspěvekmoslimovia sa nikdy nevzdaju, ich fanatizmus je jedine co maju, jedine co ich zenie dopredu. nabozenske vojny mozu skoncit iba vyhladenim protivnika. moslimovia to v plane ...Zobrazit celý příspěvek
moslimovia sa nikdy nevzdaju, ich fanatizmus je jedine co maju, jedine co ich zenie dopredu. nabozenske vojny mozu skoncit iba vyhladenim protivnika. moslimovia to v plane maju.
Pane green_korytnacka: Hodně opatrně se slovem "vyhlazení". Admin.Skrýt celý příspěvek"Hamás má samozřejmě zájem, cynicky ale realisticky řečeno, na největším počtu civilních obětí ve vlastních řadách, Izrael (už jen z mediálního hlediska) naopak, na co nejmenších ...Zobrazit celý příspěvek
"Hamás má samozřejmě zájem, cynicky ale realisticky řečeno, na největším počtu civilních obětí ve vlastních řadách, Izrael (už jen z mediálního hlediska) naopak, na co nejmenších civilních ztrátách mezi Palestinci."
Zdroj: The Jerusalem Post
Více číst není třeba. Všichni známe Izraelskou propagndu nazpaměť
Co třeba něco z druhé strany pro objektivitu ?Skrýt celý příspěvekTy boje v tunelech jeste asi budou zajimavy. Jestli pak se dockame nasazeni nejakych autonomnich robotu nebo vojaka navlecenyho do celotelovyho pancire, kterej bude slouzit ako ...Zobrazit celý příspěvek
Ty boje v tunelech jeste asi budou zajimavy. Jestli pak se dockame nasazeni nejakych autonomnich robotu nebo vojaka navlecenyho do celotelovyho pancire, kterej bude slouzit ako lidskej tank na prorazeni obrany protivnika? :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...