Izrael soustředí na hranici s pásmem Gazy tanky

Iron Dome
Foto: Protiraketový systém Iron Dome / IDF

Konflikt mezi státem Izrael a Hnutím islámského odporu známým jako Hamás se vyostřuje. Radikálové z Gazy včera vypálili už i na Jeruzalém. Izraelci v reakci podnikají údery na vybrané cíle v pásmu Gazy a v bezprostřední blízkosti soustředí vojenské síly včetně tanků. Protiraketový systém Iron Dome v současné době čelí vysokému vytížení a dnes má dojít také k předčasnému nasazení jeho páté baterie.



Vytížený protiraketový systém Iron Dome

Připomeňme, že eskalaci napětí vyvolalo odstřelování izraelského území. Izraelci se proto rozhodli zakročit v rámci operace Pillar of Defence (Pilíř obrany), jejímž úkolem byla likvidace čelních představitelů teroristické skupiny Hamás a raket s delším doletem.

Po likvidaci velitele Hamásu Ahmada Džabarího došlo bezprostředně poté k přesným leteckým úderům na místa, která Hamás využívá k raketovým útokům na Izrael. Do akce byly zapojeny izraelské bojové letouny F-16I, bezpilotní prostředky a snad i bitevní helikoptéry AH-64 Apache.

Video: Amatérské záběry ukazují noční odstřelování Izraele i intenzivní protiraketovou palbu systému Iron Dome / YouTube

Bohužel jakákoliv snaha Izraele zakročit proti násilí vůči vlastní zemi znamená nejen ostrou výměnu názorů ale také zvýšení počtu odpalovaných raket na izraelské území. Proti menším raketám proto Izraelci vyvinuli protiraketový systém Iron Dome (Železná kopule), který za pomocí antiraket likviduje rakety z pásma Gazy mířící na obydlená izraelská území.

V současné chvíli chrání území čtyři baterie tohoto moderního systému, navíc dnes má být do provozu uvedena urychleně pátá baterie. Původně se přitom počítalo, že bude připravena pro operační použití až za dva měsíce.

izraelské F-16 Foto: Izraelský nadzvukový víceúčelový stíhací letoun F-16I Sufa při pojíždění na dráze / Wikipedia, Yosi Yaari

Radikálové vypálili rakety na Jeruzalém

Intenzivní operace izraelského letectva přes veškerou snahu nedokázala zničit všechny velké rakety, a proto započalo intenzivní odstřelování Izraele. Po počátečním odstřelování oblastí bezprostředně sousedících s pásmem Gazy došlo také i na 75 kilometrů vzdálený Jeruzalém.

Připomeňme, že při útoku na Jeruzalém byla použitá raketa Fajr-5, což je dělostřelecká raketa vyvinutá v 90. letech v Íránu odkud se dostala až k radikálům z hnutí Hamás. Dostřel činí právě 75 kilometrů, takže je oproti podstatně menším raketám Kassám a Grad nebezpečím i pro vzdálenější izraelská města. Navíc je třeba počítat s podstatně nepříjemnější zhruba 175 kilogramů těžkou bojovou hlavicí.

Video: Radikálové z hnutí Hamás se připravují k odpálení rakety Fajr-5 / YouTube

Izrael soustřeďuje u pásma Gaza tanky

Izraelské obranné síly (IDF) byly vzhledem k neakceptovatelnému stavu nutné přijmout adekvátní stupeň bojové pohotovosti a do zbraně povolaly na třicet tisíc záložníků. Přímo na jakémsi hraničním pásmu inkriminované oblasti v současné době soustředí své pozemní jednotky včetně hlavních bojových tanků Merkava.

Merkava Foto: Izraelský tank Merkava IV během cvičení / Michael Mass, Yad la-Shiryon Museum



Radikálové přitom nehodlají podle svých slov ustoupit a naopak hrozí Izraelcům dalším odstřelováním. Je proto velice pravděpodobné, že v nejbližší době dojde k izraelskému vpádu do pásma Gaza a přímému boji s Hamásem. Nebylo by tomu přitom poprvé. Už v roce 2008 byly izraelské obranné síly, kvůli raketovému odstřelování svého území Hamásem, nuceny podniknout invazi do Gazy.

Jedinou možností, jak předejít dalším násilnostem, je ukončení odstřelování izraelského území. Izraelské armádě jde ale také o oslabení pozic Hamásu, který je řadou západních zemí označován za teroristickou organizaci. Na druhou stranu případná invaze do pásma bude znamenat další ztráty na životech, oproti relativně přesným leteckým úderům.

V dalším vývoji také musíme počítat s rolí Egypta, kde se po Arabském jaru dostali k moci radikálnější islamisté. Do pásma Gazy dokonce přijel egyptský premiér, aby se pokusil situaci uklidnit. Egyptský prezident Mohammad Mursí v této věci prohlásil, že: “Izraelci si musejí uvědomit, že tato agrese je pro nás (pro Egypt – pozn. redakce) nepřijatelná a vnáší nestabilitu do této oblasti.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Hizballáh se přihlásil k bezpilotnímu letadlu sestřelenému nad Izraelem

Před deseti dny izraelské obranné síly IDF zachytily a sestřelily cizí bezpilotní letoun. Nyní se ...

Detaily a pozadí izraelského náletu na Súdán

Týden nazpět izraelské letectvo podniklo nálet na Súdán. Cílem byla zbrojovka Jarmúk ve městě ...

Palestina zřejmě brzy vstoupí do OSN jako „stát-pozorovatel“

Palestina zřejmě získá v nejbližší době v v rámci Valného shromáždění Organizace spojených národů ...

Izraelská armáda útočí - cílem byly rakety Hamásu

Izraelskému letectvu se v rámci středeční vojenské operace proti pásmu Gazy, nazvané „Pilíř obrany" ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jindřich
    19:05 17.11.2012

    Deadog, Left: Žádná válka není černobílá a o této to platí dvojnásob, proto zde nebudu rozebírat důvody a příčiny tohoto konfliktu. Udivuje mě ale, jak jste "zblblí" stávající ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog, Left: Žádná válka není černobílá a o této to platí dvojnásob, proto zde nebudu rozebírat důvody a příčiny tohoto konfliktu. Udivuje mě ale, jak jste "zblblí" stávající mediální masáží (nebo čím to je?)...Oba tu svorně ukazujete na Írán, jako na viníka tohoto konfliktu, aniž byste k tomu měli jakékoliv podklady. Když čtu Vaše nenávistné příspěvky,mnohdy mi připadají jak parodie na totalitní propagandu (Deadog), proti níž tu tolik brojíte. Když jsme u toho Hamásu, tak jediným spojujícím faktorem s Íránem je jen "společný nepřítel" v podobě Izraele a to, že mu Írán občas prodá nějaké zbraně, jinak Írán na Hamás nemá žádný vliv a ani vazby. Je to dáno zejména tím, že Hamás je nábožensky pod vlivem sunitské větve islámu a ideově má blíže k egyptskému Muslimskému bratrstvu. Důkazem toho jsou ostatně oficiální návštěvy egyptských a tuniských představitelů v Gaze (íránská tam nebyla ani jedna). Jedinou omluvou pro Vás by bylo,kdybyste si spletli Hamás s Hizballáhem. Hizballáh je šiítská organizace s úzkými vazbami na Írán, která však v tomto konfliktu nyní vůbec nevystupuje.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    18:46 17.11.2012

    to nzx : myslim ze standa te natrel ,takze te uz komentovat nebudu , snad jen to ,ze tve informace o mrtvych civilistech sou nepravdive

    to nzx : myslim ze standa te natrel ,takze te uz komentovat nebudu , snad jen to ,ze tve informace o mrtvych civilistech sou nepravdive

  • Left
    18:45 17.11.2012

    To Standa: Izraelci jsou velice humánní. Minimalizace civilních ztrát je rozhodně jejich prioritou. Můžeme to vidět dokonce i na tom videu, jak zlikvidovali toho Djabarího. Je tam ...Zobrazit celý příspěvek

    To Standa: Izraelci jsou velice humánní. Minimalizace civilních ztrát je rozhodně jejich prioritou. Můžeme to vidět dokonce i na tom videu, jak zlikvidovali toho Djabarího. Je tam vidět, že počkali, než to jeho auto bude na silnici samo a v blízkosti nebudou lidi. A mimo jiné použili poměrně malou leč přesnou a efektivní bombu, aby nezpůsobili větší škody, než je potřeba.Skrýt celý příspěvek

  • Left
    18:40 17.11.2012

    To Standa: Tohle už ani není ani preventivní útok...tohle je odpověď na několikaměsíční vydatné "raketování". Tím spíš to opravdňuje Izrael k těmto krokům. To nzx: Jste uplně ...Zobrazit celý příspěvek

    To Standa: Tohle už ani není ani preventivní útok...tohle je odpověď na několikaměsíční vydatné "raketování". Tím spíš to opravdňuje Izrael k těmto krokům.
    To nzx: Jste uplně mimo. Představte si, kdyby jste několikrát týdně (v současné době denně) musel zabíhat do krytů a doufat, že na vás, vaše blízké či majetek nedopadne raketa. Co by tohle bylo za život? Kvůli nějákejm bláznům z Gazy (Íránu)? To bych vás chtěl vidět kritizovat kroky IDF! Byl by jste za ně vděčný!
    Izraelci jsou ještě poměrně trpěliví. Dokážu si představit mnohem radikálnější řešení (ne že bych pro něj tedy byl).Skrýt celý příspěvek

  • Standa
    14:15 17.11.2012

    nzx: S tímhle názorem jdi někam, tenhle názor akorát dokazuje tvou totální neznalost problému. Izrael vždy musí na nebezpečí reagovat nejlépe preventivním úderem. Izrael nemá ...Zobrazit celý příspěvek

    nzx: S tímhle názorem jdi někam, tenhle názor akorát dokazuje tvou totální neznalost problému. Izrael vždy musí na nebezpečí reagovat nejlépe preventivním úderem. Izrael nemá rozlohu, která by jim dokázala zaručit strategii defenzivní činnosti do hloubky. Je to národ, který musel po staletí čelit masakrům a ústrkům. Oni mají malý stát, Arabové mají místa víc. Byl jsem v Izraeli, viděl jsem, že chování Izraelských vojáků k arabům není nejlepší, ale to je dáno jejich minulostí. Co má podle tebe asi tak Izrael dělat, když na něho míří a dopadají stovky raket? Ty rakety si na vlastní území Izrael nevypustil sám, udělal to Hamás. A názory, že ve válce umírají děti a vůbec civilisti. To je teda novinka dne, kdo chce válčit, tak si to odnese se vším všudy. Izrael si nemůže dovolit luxus humanismu jako Evropa, Izrael je permanentně ve válečném stavu a kdo si do Izraele kopne, tak musí počítat s tím, že dostane několikanásobně víc.Skrýt celý příspěvek

  • palo
    13:29 17.11.2012

    treba len dufat ze zapadny svet ma dostatok atomoviek aby ked na to pride islam zmietol z povrchu zemskeho

    treba len dufat ze zapadny svet ma dostatok atomoviek aby ked na to pride islam zmietol z povrchu zemskeho

  • Kolčak
    13:20 17.11.2012

    Pallywood v akci: http://eretz.cz/2012/11/pallyw... ...Zobrazit celý příspěvek

    Pallywood v akci: http://eretz.cz/2012/11/pallyw... Coje to pallywood? http://www.dailymotion.com/vid... Skrýt celý příspěvek

  • K4rl
    12:41 17.11.2012

    Deadog máš pravdu, ve všem. Izrael bude jen první (byl by první) pak budou nařadě naše země a evropa. Fanatici časem zaútočí i na nás, jenom proto že neklečíme před mešitou. Snima ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog máš pravdu, ve všem. Izrael bude jen první (byl by první) pak budou nařadě naše země a evropa. Fanatici časem zaútočí i na nás, jenom proto že neklečíme před mešitou. Snima se nedomluvíš. Jenom vystřílet. Izrael jim stejně nakope.Skrýt celý příspěvek

  • nzx
    12:31 17.11.2012

    si hodne nemocny clovek deadogu, lide jako ty by meli byt zavreni za hodne vysokym plotem, pokud by jejich "trapeni" a trapeni druhych jimi zpusobene nemelo byt ukonceno humalne a ...Zobrazit celý příspěvek

    si hodne nemocny clovek deadogu, lide jako ty by meli byt zavreni za hodne vysokym plotem, pokud by jejich "trapeni" a trapeni druhych jimi zpusobene nemelo byt ukonceno humalne a rychle ... takova kulka do zatylku je pro takove vymastence celkem dobre reseni, nevis co mluvis valkaq se davno odehrava a v izraeli, mezi radikalnimi sektari a normalnimi lidmi kteri vyznavaji judaismus. Clovek pri smyslech by tezko popiral pravo Izraele nebo jakehokoliv jineho statu se branit, ale je potreba rozlisovat mezi obranou a zakernymi utoky jakoze na vudce udajne teroristicke organizace ktere se zrovna cirou nahodou stanou v blizkosti skoly a zrovna kdyz je plna deti kterych to 50 zabije ... oni prece nemeli jinou moznost ... uz i americani zacinaji chapat ze kdyz budou zabijet zeny a deti ze jejich manzele a otcove budou zabijet je, radikalni sioniste to vyuzivaji k vyvolani konfliktu ktere jim umoznuji ziskat vetsi moc, posledni kapkou bylo kdyz ti sami lide kteri vyvolavaji i tento konflikt byli odmitnuti dnes jiz byvalym sefem IDF a takze dnes jiz byvalym reditelem Mossadu co se tyka utoku na Iran, pote co se je podarilo odvolat radikalni sioniste posiluji a aby posilovali dale vyvolavaji konflikt, ktery jakoze vyresi tim ze se "zbavi" GazySkrýt celý příspěvek

  • Deadog
    11:20 17.11.2012

    Jeste sem chtel dodat ,toto neni konflikt s Hamasem ale Iranem ,ktery prostrednictvim Hamasu dlouhodobe utoci na Izrael Takze jak ja to vidim Gaza je pouze jedna bitva ve valce, ...Zobrazit celý příspěvek

    Jeste sem chtel dodat ,toto neni konflikt s Hamasem ale Iranem ,ktery prostrednictvim Hamasu dlouhodobe utoci na Izrael
    Takze jak ja to vidim Gaza je pouze jedna bitva ve valce, pokud chcou Izraelci klid , stejne budou muset useknou hlavu hadovi ,Iranu ,tomu se neda bohuzel vyhnout, pouze to oddalovat
    A vite co ? Opravdu tomu fandim ,svet by se mel zbavit techle fanatiku podobne jak to udelal s nacistySkrýt celý příspěvek

  • Deadog
    11:06 17.11.2012

    jen tak na okraj , Iron Dome nesestreluje mensi rakety , sestreluje rakety ktere vyhodnoti jako rizikove , dokaze spocitat jejich trajektorii a misto dopadu a ty nejrizikovejsi ...Zobrazit celý příspěvek

    jen tak na okraj , Iron Dome nesestreluje mensi rakety , sestreluje rakety ktere vyhodnoti jako rizikove , dokaze spocitat jejich trajektorii a misto dopadu a ty nejrizikovejsi sestreli ,takze vse co leti treba na Tel Aviv ,nebo do obydlenych oblasti ,proto Hamasaci vystreluji rakety hromadne aby aspon neco proletelo ,jejich neuspech (chvala bohu) je jednak diky Iron Dome a jejich provizornich odpalovacich rampach
    Tady se jasne muzete presvedcit ze protiraketovy destnik je dobra vec ,ktera nikoho neohrozuje ,pouze chrani zivoty ,nechapu proc sme se nemohli stat soucasti jednoho takoveho projektu ,skoda mluvit
    Doufam ze jim Izrael poradne nakope prdeleSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2