Hybridní ULV: Vize vojenského auta blízké budoucnosti

ULV (Ultra Light Vehicle)
Foto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDEC

Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center) pokračuje v testování hybridního vozidla ULV (Ultra Light Vehicle). Jak jsme již zmiňovali na našich stránkách, ULV není prototypem budoucího vojenského auta, ale demonstrátorem nových a pokročilých automobilových technologií.

V současné době běží ve Spojených státech program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle), jenž má nahradit vozidla Humvee . Výzkumné centrum TARDEC svým programem ULV nevytváří konkurenci, ale testuje dílčí technologi e využitelné zpětně pro vozidla JLTV, případně pro zcela novou generaci vojenských automobilů.

Počátky programu ULV sahají do roku 2010, kdy americká Kancelář sekretariátu obrany OSD (Office of Secretary of Defense) projevil a zájem o vývoj velmi lehkého, odolného a levné ho vozidl a . Cílem bylo mimo jiné ov ěřit spolupráci s „netradičními“ firmami ( např. výrobci závodních speciálů) a rychle navrhnou t a vyrobit vůz využívající netradiční technologie. Výz kumníci se zaměřili na schopnost vozidla převážet náklad, výkon, ochranu a cenu.

Chtěli jsme rozšířit schopnost přežit v menším a mnohem agilnějším voze,“ řekl Mike Karaki, projektový manažer ULV. "Zjistili jsme, že menší vozidla jsou vhodnější pro operace v těžkém terénu, ​​jaký se nalézá v Afghánistánu."

Foto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDEC

Foto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDEC

Středobodem vozidla ULV je hybridní pohonný systém. Každo u nápravu pohání elektromotor Remy 410HVH HT se špičkovým výkonem 275 kW (369 koní) a trvalým výkonem 200 kW (268 koní). Jedním ze zdrojů elektrické energie pro motory je lithium-iontová baterie o kapacitě 14,2 kWh, schopná dodávat trvale 65 kW elektrické energie, nebo krátkodobě 180 kW.

Elektrická energie z baterie umožňuje ULV pohybovat se prakticky neslyšně. Baterie mají rovněž dostatek kapacity pro mnohahodinové tiché pozorování za použití nejnáročnějších elektronických a elektro-optických pozorovacích přístrojů.

Kapacita baterie není nijak ohromná, přesto údajně stačí na 34 kilometrů „ kradmé“ jízdy. Hlavním zdrojem elektrické energii je ale generátor poháněný turbodieslem značky Subaru o výkonu 130 kW (170 koní). S naftou v interních nádržích (113,5 litrů) ULV ujede 542 kilometrů cestovní rychlostí 56 km/h.

Foto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDEC Foto: ULV (Ultra Light Vehicle) / TARDEC

Díky své hmotnosti a hybridnímu pohon u vykazuje ULV také velmi příznivou spotřebu paliva. Při kombinované jízdě po asfaltu (20 %), polních cestách/šotolin ě (40 %) a v těžkém terénu (40 %) vykazuje ULV spotřebu 34,2 litrů na sto kilometrů – údajně o 50 % méně než „ obdobná“ vozidla se stejnou balistickou odolností.

ULV má hmotnost pouze 6350 kilogramů. Naproti tomu obrněné Humvee nebo Iveco LMV (ve výzbroji AČR) mají hmotnost kolem sedmi tun. Maximální užitečná náklad pak leží těsně pod hranicí dvou tun.

Podle oficiálních informací je však balistická odolnost proti minám a střelám na úrovní dvakrát až třikrát těžších vozidel MRAP. Zásluhu na nízké hmotnosti a velké odolnosti má mimo jiné pokročilé kompozitní a keramické pancéřování.

Na vynikající balistické odolnosti se však podílí zejména hybridní pohon. Ve vozidle nenajdeme převodovku nebo hnací hřídel. Podvozek je tak homogennější, hladší a konstruovaný s větším ohledem na balistické vlastnosti. "Výbuch sklouzne mimo, protože mu nic nepřekáží," poznamenává Karaki. "Tím, že jsme odstr a nili tradiční komponenty, nemůže dojít ke vzniku sekundárních projektilů."

Video: Záběry z testování. / YouTube

Bohužel tři testované prototypy ULV budou také posledními, kter é kdy spatří světlo světa. Ž ádn é z nich nikdy neuvidíme v bitvě nebo na výrobní lince,“ říká Karaki s tím, že při hypotetické výrobní sérii 5000 vozidel by cena za kus dosahovala 2 5 0 000 dolarů (5 milionů Kč). „Naším cílem je, aby nejlepší data z testování vozidel se použila pro sestavení nějakého podobné vozidla, které uvidíme za pět nebo deset let na silnici.“

Poněkud tragikomické je, že TRADEC za pár let vyvinul vozidlo, které splňuje nebo přesahuje podmínky programu JLTV, p řitom za požadovanou cenu 250 000 dolarů . ULV navíc překonává (případně se minimálně vyrovná) ve všech parametrech vozidla JLTV nabízená od třech předních zbrojařských firem.

Zdroj: TARDEC

Nahlásit chybu v článku


Související články

JLTV - nástupce Humvee vstupuje do poslední fáze

Program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) je jedním z nejvýznamnějších a nejdůležitějších projektů ...

JLTV finišuje: Americká armáda hledá nástupce Humvee

V následujících měsících se dozvíme, jak bude vypadat nástupce legendárního vozidla HMMWV (Humvee). ...

Oshkosh dodal první testovací vozidlo JLTV

Srpen je klíčový měsíc programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Americká armáda a námořní ...

Ultra Light Vehicle (ULV): Vozidlo pro armády 21. století

V současné době americká armáda a námořní pěchota v rámci obřího programu JLTV hledají nástupce ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

    Načítám diskuzi...