General Dynamics vyvine nový tank M1A3 Abrams

General Dynamics vyvine nový tank M1A3 Abrams
M1A2 SEPv3 Abrams / U.S. Army, Duke Edwards (Zvětšit)

GDLS (General Dynamics Land Systems) společně s americkou armádou (US Army) vypracuje předběžný návrh (Preliminary Design) nového tanku M1A3 Abrams. Ten během vývoje dostane označení M1E3 (Experimental). Hlavními rysy M1A3 jsou nižší hmotnost a ochrana proti dronům.

Vyjasněme značení amerických bojových vozidel: V případě M1A2 písmeno „M“ označuje slovo „Model“ a „A“ „Alteration“ (úprava). Takže M1A2 je zkratkou „Model číslo 1, úprava číslo 2“. Písmeno „E“ dostavají zbraňové systémy vyvíjené na základě již zavedeného modelu.

Písmeno „X“ (opět Experimental) nám ukazuje na zcela nový zbraňový systém. Například nové bojové vozidlo pěchoty (BVP) XM30 MICV (Mechanized Infantry Combat Vehicle). Písmeno „X“ se často používá v kontextu vývoje nových technologií, konceptů a demonstrátorů. Příkladem je demonstrátor X-35 víceúčelové stíhačky F-35 Lightning II. Po vývojové fázi písmena „E“ a „X“ mizí. Nakonec zůstane označení M1A3 Abrams a M30 (které ještě dostane bojové jméno, jako nedávno například M10 Booker).

GDLS nyní vypracuje předběžný návrh M1A3 – provede detailní analýzu požadavků americké armády (mimo jiné na základě zkušeností z Ukrajiny, viz dále) a navrhne základní strukturu tanku včetně hlavních komponent a jejich vzájemných interakcí. Dále se vytvoří dokumentace specifikující hlavní vlastnosti a funkce tanku a začne se s vývojem počátečních modelů, demonstrátorů nebo prototypů.

Následovat bude Kritické hodnocení návrhu CDR (Critical Design Review). Ověří se, zda předběžný návrh splňuje všechny požadavky armády a je připraven na Detailní návrh (Detailed Design). Na základě zpětné vazby z CDR se provedou potřebné úpravy a vylepšení. Konečný Detailní návrh určí podrobnou specifikaci všech komponent, materiálů, výrobních procesů a testovacích postupů. Vytvoří se kompletní technická dokumentace a provede se vývoj a testování finálních předvýrobních prototypů.


Demonstrátor AbramsX slouží k názorné vizualizaci nových konceptů, formování požadavků a testování nových komponent a řešení.

Cílem je zavést M1A3 do výzbroje před rokem 2030 společně s BVP M30. „Pro armádu bude skutečně dobré, pokud se bojová vozidla M30 a tanky M1E3 nasadí současně,“ uvedl brigádní generál Geoffrey Norman, šéf mezioborového týmu pro pozemní bojová vozidla nové generace (Next Generation Combat Vehicle Cross Functional Team). „Vyšší armádní představitelé na nás budou tlačit, abychom se pokusili harmonogramy sladit. Zda se to podaří, je nyní otevřenou otázkou.“

V případě nového amerického BVP zhodnocení CDR proběhne letos. Americká armáda ze dvou soutěžních firem – GDLS a Rheinmetall Vehicles – vybere vítězné řešení na konci fiskálního roku (FY)2027 nebo na začátku FY2028 – tedy někdy na podzim kalendářního roku 2028.

Mezitím US Army a GDLS začnou v rámci předběžného návrhu pracovat na podobě M1A3. Lze očekávat rozsáhlé využití vyzrálých a/nebo komerčně dostupných technologií. Autor tipuje, že vývoj zcela nových technologií – v duchu programu Future Combat Systems – bude snížen na minimum.

Podle generála Normana se pevnější časový plán vývoje M1A3 vytvoří na podzim. Každopádně fáze počátečního návrhu potrvá několik let. Neškodí opět připomenout: Navrhnout a postavit prototyp nového bojového vozidla je ta jednodušší a nejrychlejší část vývoje nového zbraňového systému – nejsložitější, nejdražší a časově nejnáročnější je testování, ověření vzájemných interakcí všech komponent (plus interakce vozidla s ostatními systémy armádní bojové formace), a především zpětné úpravy… a opětovné testování. Ostatně stačí se podívat na ruský tank T-14 Armata. Ten nikdy neopustil (a neopustí) stádium prototypu.

M1E3 „je z hlediska požadavků návrhem změny technického řešení [Engineering Change Proposal],“ řekl generál Norman, ale s „odlišným konstrukčním přístupem ke splnění stávajících požadavků. Bude to zcela jinak konfigurovaný Abrams, než jaký máme v současnosti.“

Oficiální armádní specifikace M1A3 nejsou známy. Ví se však, že jedním z hlavních cílů je snížení bojové hmotnosti Abramsu ze současných 66 na 54 metrických tun.

Americká armáda používá k vizualizaci možných podob M1A3 malé modely. Zde jasně vidíme, že se uvažuje o bezosádkové věži. Současně se zvažuje umístění dvou členů osádky do přední části korby – namísto pouze řidiče ve středu korby.

S velkou jistotou můžeme říct následovné: Tank M1A3 získá nabíjecí automat, novou pohonnou jednotku, systémy rozšiřující situační povědomí posádky (IronVison), zdokonalené schopnosti velení a řízení, vysokorychlostní propojení do sítě, aplikace umělé inteligence, schopnost bojovat s robotickými vozidly a maskování pro snížení vizuální, tepelné a elektromagnetické stopy. Hlavní výzbroj tanku má stále tvořit hladký kanon ráže 120 mm, spojený s kulometem ráže 7,62 mm.

Klíčové jsou zejména řešení ochrany proti řízeným střelám, reaktivním granátům a nově proti dronům. Součástí M1A3 tak budou nepochybně moderní prostředky elektronického boje, zřejmě reaktivní pancíř a aktivní systémy ochrany APS (Active Protection Systems) pro přímé ničení nepřátelské munice a dronů. Armáda nepochybně zvažuje i dálkově ovládaný zbraňový modul s kulometem nebo kanonem schopný zaměřovat a ničit malé drony.

Ostatně podle nejnovějších informací portálu Shephard News nové verze izraelských APS Trophy a IronFist poskytnou dodatečnou ochranu proti dronům. Podle nejmenovaného zdroje z izraelského ministerstva obrany vývoj této schopnosti přišel v reakci na naléhavou operační žádost. Zkoušky vylepšených izraelských APS již proběhly. Kromě izraelských bojových vozidel schopnost boje proti dronům získá i aktualizované americké BVP M2A5 Bradley.

US Army při vývoji M1A3 sleduje především zkušenosti z Ukrajiny. Hlavním problémem jsou FPV drony nesoucí kumulativní bojovou hlavici (RPG) a útočící na relativně slabý horní pancíř vozidel. Tanky jsou velmi dobře chráněny z čelní polosféry. Ostatně čelní kompozitní pancíř moderních tanků má tloušťku až jeden metr. Horní ochranu tanků je ale nutné řešit jinak.

„Jednou z hlavních věcí, kterou se v rámci projektu M1E3 snažíme řešit, je ochrana před útoky ze shora: Je to ochrana posádky, a to jak před útokem shora, tak pomocí potřebné ochrany před přímou palbou ze stran, zepředu a zezadu, a před výbuchem pod vozidlem,“ řekl generál Norman a zdůraznil: FPV drony jsou „reálným problémem“.


Internet je plný videí ukazující ničení obrněných vozidel pomocí FPV dronů.

„Abrams je výjimečně dobře chráněn proti přímé palbě od jiných tanků a bojových vozidel,“ řekl Norman. Avšak Abrams nebyl navržen proti hrozbám útočící shora. „Abrams, a vlastně jakýkoli hlavní bojový tank, je nejúčinnější při útoku nebo v situaci, kdy může být neustále v pohybu,“ dodal Norman. Pokud však tank zůstane stát, stává se zranitelným.

FPV drony obvykle ovládají dva vojáci. Jeden má nasazenou náhlavní soupravu a ovládá dron pomocí dálkového ovladače, druhý voják slouží jako navigátor – používá tablet s mapami k navádění dronu. FPV jsou skutečný problém. Vše vypovídající je, že „druhá nejsilnější armáda světa“ využívá k přímým útokům na ukrajinské pozice rychlé a malé motorky a malé čínské bugíny. Stejná armáda se holedbala tím, že pomocí prostředků elektronického boje „vypnula“ americký torpédoborec Arleigh Burke. Ručně vyráběné FPV drony za 500 dolarů se zdají jako větší oříšek.

M1A3 s nabíjecím automatem získá pouze trojčlennou osádku, a tedy výrazně přepracovanou věž a pracovní prostor. Tank zřejmě dostane moderní dieselový motor, pravděpodobně s nějakou formou „hybridizace“ – minimálně na úrovni „mild-hybridu“. Kromě nového pohonu bude s největší pravděpodobností použito hydropneumatické odpružení InArm.

Nový americký tank tedy podle všeho nebude mít velitelský poklop ve věži. To dává prostor pro instalaci dodatečné ochrany, senzorů, APS nebo zbraňového modulu, ale neumožňuje veliteli se při přesunu nebo boji vysunout z poklopu. To je velké omezení situačního povědomí. O této problematice jsme detailně psali v článku Armáda ČR hledá nové BVP: Bezosádková vs. osádková věž.

Zdroj: Breaking Defense, Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

M1A3 Abrams: Nová generace amerických tanků

Po roce 2020 americká armáda (U.S. Army) začne s vývojem tanku M1A3 Abrams - již třetí generace ...

Budoucnost amerických obrněných vozidel: Od M1A3 Abrams po NGCV

Americká armáda (US Army) počítá s vývojem zcela nových bojových obrněných vozidel, od robotických ...

XM30: Nové americké BVP postaví firmy General Dynamics a Rheinmetall

Program nového amerického pásového bojového vozidla pěchoty (BVP) OMFV (Optionally Manned Fighting ...

PREMIUM M1A3: Nová generace amerického tanku Abrams

Minulý týden náměstek ministra americké armády (US Army) Gabe Camarillo oznámil konec vývoje tanku ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jaroslav Dolejška
    17:59 11.06.2024

    Norsko spouští první (montážní) výrobní linku MBT Leopard 2A7. Norsko zahajuje vlastní výrobu tanků Leopard 2. Francouzsko-německý holding KNDS a norská společnost RITEK ...Zobrazit celý příspěvek

    Norsko spouští první (montážní) výrobní linku MBT Leopard 2A7.
    Norsko zahajuje vlastní výrobu tanků Leopard 2. Francouzsko-německý holding KNDS a norská společnost RITEK podepisují dohodu o organizaci montáže německé techniky. Informovalo o tom norské ministerstvo obrany.
    V loňském roce si norské vojenské ministerstvo objednalo 54 tanků Leopard 2 od německé skupiny Krauss-Maffei Wegmann s opcí na dalších 18 vozidel. Dříve se plánovalo, že všechny tanky budou montovány v Německu, nyní se však hovoří pouze o 17 vozidlech. Zbývajících 34 MBT bude smontováno v závodě RITEK v Levangeru.
    Norský ministr obrany Bjorn Arild Gram poblahopřál společnostem KNDS Deutschland a RITEK, které dnes podepsaly dohodu, na jejímž základě se budou tanky poprvé v historii montovat v Norsku. Dále upřesnil, že 37 z 54 tanků Leopard 2, které Norsko objednalo u německé společnosti Krauss-Maffei Wegmann, bude smontováno v závodě RITEK v Levangeru.
    Tank Leopard 2A7, vyzbrojený 120mm kanónem a moderním šikmým pancířem na věži, v současnosti používá více než 3500 jednotek v 18 zemích, což z něj činí nejrozšířenější moderní tank. Tank Leopard, který nabízí dobrou rovnováhu mezi ochranou, komfortem a palebnou silou, je ceněn pro svou efektivitu a technologii.
    Již dříve bylo oznámeno, že Norsko objednalo 54 tanků Leopard 2A7NO pro vybavení těžké mechanizované brigády v souladu s požadavky NATO. Norové však odmítli opci na 18 tanků nejnovější verze Leopard 2A8 a raději investovali do systémů protivzdušné obrany a dalekonosného dělostřelectva. Toto rozhodnutí vycházelo ze studia zkušeností z konfliktu na Ukrajině.
    Plánuje se, že Norsko obdrží 54 nových tanků do poloviny roku 2027 https://armyrecognition.com/ne... Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    07:08 06.06.2024

    Drony řešení problému munice útočící shora jenom urychlily, nebo ne? Už řadu let jsou přece k dispozici PTŘS útočící shora. Pravda je je asi, že ne každá armáda si je může dovolit ...Zobrazit celý příspěvek

    Drony řešení problému munice útočící shora jenom urychlily, nebo ne? Už řadu let jsou přece k dispozici PTŘS útočící shora. Pravda je je asi, že ne každá armáda si je může dovolit v hojných počtech na rozdíl od dronů. Dříve byly hodně slyšet zprávy, jak Javeliny a Lawy zničily spoustu ruských tanků, teď je to zas samý dron. Slat mříže teda asi řádně nechrání proti kumulativní munici? A spolu s aktivním (výbušným) pancířem?Skrýt celý příspěvek

  • JVit
    05:24 06.06.2024

    Byla to jenom otazka casu.
    Trophy a Iron Fist budou schopny bojovat s malymi FPV drony.
    https://defence24.pl/technolog...

    Byla to jenom otazka casu.
    Trophy a Iron Fist budou schopny bojovat s malymi FPV drony.
    https://defence24.pl/technolog...

  • Jergi
    11:42 04.06.2024

    Čakal som nový kanón, trojčlenná posádka bola ešte donedávna kritizovaná expertami NATO, ako nedostatokčný počet pre údržbu tanku v poli a hybridný pohon môže spôsobovať problémy ...Zobrazit celý příspěvek

    Čakal som nový kanón, trojčlenná posádka bola ešte donedávna kritizovaná expertami NATO, ako nedostatokčný počet pre údržbu tanku v poli a hybridný pohon môže spôsobovať problémy v ťažkých klimatických podmienkach, k tomu absencia veliteľského poklopu vo veži a to ešte aká bude cena? Je to tá správna cesta? No dizajnovo je to pekný tank..Skrýt celý příspěvek

    • Sgt Murphy
      14:11 04.06.2024

      Ak som sa dobre dozvedel tak nový kanón M1A3 má dostať. Hoci väčší neznamená lepší. Čerpať môžu technológie už vyvinuté v programe Future Combat Systems. Jednou z nich bol nový ...Zobrazit celý příspěvek

      Ak som sa dobre dozvedel tak nový kanón M1A3 má dostať. Hoci väčší neznamená lepší. Čerpať môžu technológie už vyvinuté v programe Future Combat Systems. Jednou z nich bol nový tankový kanón XM360 a munícia s kinetickým penetrátorom eletrotermálnej-chemickej technológie (ECT). V novej munícii ráže 120 mm tak môžu použiť pokročilejšie hnacie náplne a strieľať projektily pod podstatne vyšším tlakom, ktoré môžu dosahovať kinetickú energiu projektilu ráže 140 mm vystreleného konvenčnou hnacou náplňou. V podstate tak môžu zobrať dizajn aktuálnej M829A4, upraviť nábojnicu, dať novú hnaciu náplň a vystreliť aktuálne použitý DU penetrátor (alebo upravený) rýchlosťou že prestrelí T-90M na 2-3 km spredu skrz naskrz. U dnes používanej M1147 môžu tiež zvýšiť rýchlosť a tým podstatne zlepšiť presnosť strely. A treťou, novo použitou strelou u kanónu M360 môže byť "smart" Mid-Range Munition vychádzajúca z vývoja XM1111, teda "smart" strela pre presnú nepriamu paľbu "beyond line of sight" na podstatne väčšie vzdialenosti než to dovoľuje dnes používaná munícia.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        15:14 05.06.2024

        Přesně tak, jsou dvě cesty - buď zvýšení ráže nebo zvýšení pracovního tlaku kanonu.

        Přesně tak, jsou dvě cesty - buď zvýšení ráže nebo zvýšení pracovního tlaku kanonu.

        • Sgt Murphy
          21:06 05.06.2024

          Jednou z požiadaviek US Army na nový 120 mm kanón bola možnosť streľby nie len novou next gen muníciou ale aj zavedenou, ktorej majú plné sklady. Teda presne preto k čomu sa ...Zobrazit celý příspěvek

          Jednou z požiadaviek US Army na nový 120 mm kanón bola možnosť streľby nie len novou next gen muníciou ale aj zavedenou, ktorej majú plné sklady. Teda presne preto k čomu sa vyjadril nižšie J. Grohmann. Ďalej. Podstatne menšie rozmery automatu a nižší odber el. energie na jeho fungovanie. Menšia a ľahšia pancierová schránka. Väčšie množstvo vezenej munície. Ľahšia manipulácia, predstav si že máš do automatu nabiť "plný zásobník" 130 mm munície ktorá váži cca 30 kg kus. Takže asi výber je jasný keď sa dá použiť 120 mm a zväčšiť pracovné tlaky s tým istým výsledkom ako použiť muníciu väčšej ráže.Skrýt celý příspěvek

    • moryk
      17:42 04.06.2024

      Proti ruskym T-62 jim bude 120mm bohate stacit... ;-)

      Proti ruskym T-62 jim bude 120mm bohate stacit... ;-)

    • Jan Grohmann
      18:50 04.06.2024

      Problém je, že ke kanonu potřebujete munici. A žádná tanková munice větší než ráže 120mm v dostatečných počtech nebude na Západě dalších 20 let. A pokud bude, tak jeden výstřel ...Zobrazit celý příspěvek

      Problém je, že ke kanonu potřebujete munici. A žádná tanková munice větší než ráže 120mm v dostatečných počtech nebude na Západě dalších 20 let. A pokud bude, tak jeden výstřel municí ráže 130 nebo 140 mm přijde na milion korun.
      Navíc žádná Armáda nebude, "pouze" T-90M. Dále se na Ukrajině ukazuje, že k tankovým střetům dochází jen zřídka.Skrýt celý příspěvek

  • peto150
    09:37 04.06.2024

    by ma zaujímal ten dôvoď prečo tam chcú pchať hybridný pohon

    by ma zaujímal ten dôvoď prečo tam chcú pchať hybridný pohon

    • Scotty
      09:43 04.06.2024

      Úspora paliva, tišší provoz, ...

      Úspora paliva, tišší provoz, ...

      • Arccos
        12:02 04.06.2024

        A nejspíš i absence převodovky?

        A nejspíš i absence převodovky?

        • Scotty
          12:25 04.06.2024

          To je otázka řešení. Ovšem myslím že přenos výkonu pouze elektromotory nebude.

          To je otázka řešení. Ovšem myslím že přenos výkonu pouze elektromotory nebude.

    • Klimesov
      10:41 04.06.2024

      Lepší využitelnost energií.

      Lepší využitelnost energií.

    • Jan Grohmann
      18:44 04.06.2024

      Hybridní pohon může být paralelní nebo sériový. Podle mě prostě místo alternátoru dají výkonný elektromotor a doplní tank o nějaké pokročilé výkonné baterie s velkou kapacitou ...Zobrazit celý příspěvek

      Hybridní pohon může být paralelní nebo sériový. Podle mě prostě místo alternátoru dají výkonný elektromotor a doplní tank o nějaké pokročilé výkonné baterie s velkou kapacitou (zřejmě něco méně hořlavého než li-ion baterie). To není žádné "sci-fi". Dobíjení baterií zajistí spalovací motor - a baterie se využijí pro akceleraci, místo APU a k současném napájení všech energeticky náročných systémů. Možná. Tak to má AbramsX.
      Že by udělali sériové zapojení - tedy, že by elektromotory přímo poháněly hnací kola pásů, a spalovací motor by sloužil jen jako generátor, to si nemyslím.Skrýt celý příspěvek

      • rtep
        22:47 04.06.2024

        ohledně hybridu asi ano ale je pravdou že provozně by bylo lepší pohon řešit elektromotorem a spalovák by mohl být menší a vyrábět proud pro pohon v cestovním režimu a dobíjet ...Zobrazit celý příspěvek

        ohledně hybridu asi ano ale je pravdou že provozně by bylo lepší pohon řešit elektromotorem a spalovák by mohl být menší a vyrábět proud pro pohon v cestovním režimu a dobíjet baterie pro špičkové výkony, takto zapojený motor by mohl celou dobu pracovat v idealně usporném režimu s minimální spotřebou bez výkyvů, ty by zajištovaly elektromotory s podporou baterieSkrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      19:31 04.06.2024

      Kvůli lepší akceleraci.

      Kvůli lepší akceleraci.

  • Honza11
    19:27 03.06.2024

    Kéž by se byli schopni domluvit s Němcema na společném řešení USA + Evropa, místo toho, aby se tu vyvíjel další nový tank. Nebo aspoň šlo sdílet maximum částí jako power pack, věž, ...Zobrazit celý příspěvek

    Kéž by se byli schopni domluvit s Němcema na společném řešení USA + Evropa, místo toho, aby se tu vyvíjel další nový tank. Nebo aspoň šlo sdílet maximum částí jako power pack, věž, podvozek, atd.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      20:12 03.06.2024

      V podstatě pro to není žádný důvod. Jediné co by bylo opravdu vhodné držet sjednocené je ráže kanónu.

      V podstatě pro to není žádný důvod. Jediné co by bylo opravdu vhodné držet sjednocené je ráže kanónu.

      • SYN_
        03:44 06.06.2024

        Ano, souhlas, a ano mít jediný tank je trochu moc (žádná konkurence a tlak na vývoj, kromě toho nízká pravděpodobnost tak široké shody na parametrech zadání). Ale zase fakt aby ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano, souhlas, a ano mít jediný tank je trochu moc (žádná konkurence a tlak na vývoj, kromě toho nízká pravděpodobnost tak široké shody na parametrech zadání). Ale zase fakt aby každý konstruoval a pak odlaďoval vlastní... 2-3 typy by měly být tak akorát...Skrýt celý příspěvek

    • Wakantanka
      22:04 03.06.2024

      To asi ťažko, keďže to stále bude Abrams, len v nejakej väčšej evolúcii, teda minimálne korba a odpruženie ostanú, zvyšok sa vymení či vylepší. A nedal by som ruku do ohňa za to, ...Zobrazit celý příspěvek

      To asi ťažko, keďže to stále bude Abrams, len v nejakej väčšej evolúcii, teda minimálne korba a odpruženie ostanú, zvyšok sa vymení či vylepší. A nedal by som ruku do ohňa za to, že sa akoby upgradnu uskladnené Abramsy M1A1, niečo na spôsob britov pri Challenger 3.Skrýt celý příspěvek

      • Maulincio
        06:22 04.06.2024

        Upgrade tímto způsobem probíhal po celou dobu výroby, tak úplně nečekám, že se to změní…

        Upgrade tímto způsobem probíhal po celou dobu výroby, tak úplně nečekám, že se to změní…

        • Josse
          16:10 04.06.2024

          Napovídá to už název M1A3.

          Napovídá to už název M1A3.

Načítám diskuzi...