Flyer – nové vozidlo pro americké speciální jednotky
- 26. 8. 2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
V červnu předminulého roku americké velitelství pro speciální operace USSOCOM (United States Special Operations Command) vyhlásilo soutěž na nová vozidla pro americké speciální síly. Ze soutěže nakonec vyšla vítězně společnost General Dynamics s vozidlem Flyer.
Cílem soutěže označované jako GMV 1.1 (Ground Mobile Vehicle) je nahradit speciální vozidla GMV, jež jsou odlehčeným derivátem terénních vozidel HMMWV (Humer, Humvee). Velitelství USSOCOM si plánuje pořídit až 1300 vozidel za 562 miliónů dolarů. V ceně jsou zahrnuty náhradní díly, školení a elektronická výzbroj.
Vítěze programu GMV 1.1 oznámilo americké ministerstvo obrany ve čtvrtek. Otázkou však je, zda si americká armáda může dovolit všechna uvažovaná vozidla, vzhledem k probíhajícím rozsáhlým škrtům v obranném rozpočtu.
"Je to významný kontrakt," řekl Rob Doolittle, mluvčí společnosti General Dynamics, pro internetový magazín Military.com. "Komunita SOCOM je pro nás významným zákazníkem, a tento úspěch upevňuje náš vzájemný vztah.“
USSOCOM požaduje po nových vozidlech schopnost jednoduché přepravy vzduchem a samozřejmě vynikající vlastní mobilitu. Základním požadavkem je například přepravitelnost vozidla v podvěsu pod vrtulníkem CH-47 Chinook.
Foto: Vozidlo General Dynamics Flyer / General Dynamics
Pohotovostní hmotnost vozidla Flyer je 1800 kilogramů. Stroj dokáže přepravit až sedm operátorů na vzdálenost 720 kilometrů. Celková nostnost vozidla je 1600 kilogramů.
Flyer je od počátku konstruován jako víceúčelové vozidlo – nechráněné nebo obrněné. V případě potřeby je možno vozidlo „obalit“ pancéřovými pláty a neprůstřelnými skly.
Pohonná jednotka je tvořená přeplňovaným naftovým motorem o objemu 1,9 litrů a výkonu 110 kW (150 koní). Při vývoji vozidla se také hledělo na spotřebu paliva. Podle firemních materiálů má Flyer při ekonomické jízdě (65 km/h) spotřebu pouze 9,5 litrů nafty na sto kilometrů. V případě potřeby však může posádka uhánět rychlostí až 140 km/h.
Konstruktéři se však soustředili především na maximální přepravitelnost vozidla. Flyer lze přepravit uvnitř strojů CH-47 Chinook, CH-53E Super Stallion, V-22 Osprey nebo C-130 Hercules. V podvěsu pak dokonce i pod vrtulníkem UH-60L Black Hawk.
Zdroj: Military.com, General Dynamics
Související články
IDEB 2012 – Iveco LMV s dálkově ovládanou zbraňovou stanici ZSRD 07
Na letošním slovenském IDEBu 2012 si mohli návštěvnici prohlédnout pancéřové vozidlo Iveco LMV se ...
- 08.05.2012
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Oshkosh S-ATV – vozidlo pro americké speciální síly
Další z adeptů v soutěži na vozidlo GMV 1.1 pro americké speciální jednotky je vozidlo S-ATV ...
- 08.01.2013
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Český ochránce před IED-LMV STAR V
Přibližně v polovině roku 2010 zavedla Armáda ČR zcela v tichosti do výzbroje dvě vozidla IVECO LMV, ...
- 22.03.2013
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
JLTV finišuje: Americká armáda hledá nástupce Humvee
V následujících měsících se dozvíme, jak bude vypadat nástupce legendárního vozidla HMMWV (Humvee). ...
- 18.06.2013
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Upřesnění informace kolegy "saracena" 1/ neobrněná verze uveze maximálně šest osob = 1 řidiče a 5 zraněných (z toho dva na nosítkách) - viz prospekt z roku 2011 - ...Zobrazit celý příspěvek
Upřesnění informace kolegy "saracena"
1/ neobrněná verze uveze maximálně šest osob = 1 řidiče a 5 zraněných (z toho dva na nosítkách) - viz prospekt z roku 2011 - http://www.gd-ots.com/Brochure...
2/ informaci o čtyřčlenné osádce naleznete v prospektu - http://www.gd-ots.com/Brochure...
3/ zavádějící údaj o sedmičlenné osádce uvádí pouze wikipédie - viz http://en.wikipedia.org/wiki/G... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...