Francouzská vize nového evropského tanku MGCS

Francouzská vize nového evropského tanku MGCS
Francouzská vize bojových vozidel MGCS / Nexter Systems (Zvětšit)

Ve čtvrtek 28. května zveřejnil francouzský portál Forces Operations uměleckou vizi a řadu informací o programu nového francouzsko-německého tanku MGCS (Main Ground Combat System).

Podle francouzské vize základem MGCS se stane jednotný podvozek s různými nástavbami. Na vizualizaci můžeme vidět hlavní bojový tank (MBT), průzkumné vozidlo a bezosádkové podpůrné vozidlo (v podstatě raketový stíhač tanků). Tank je vyzbrojen kanonem ráže 140 mm, ale jiného typu než je L/55 ráže 140 mm použitý u demonstrátoru T4 Terminateur. Počítá se s teleskopickou 140mm munici LITA (Low Impulsion Telescoped Ammunition).

Průzkumné vozidlo je osazeno kanonem CT40 ráže 40 mm, známým též jako CTAS (Case Telescoped Armament System). Jeho výrobu řeší CTA International, což je společný podnik britské BAE Systems a francouzského Nexteru. 40mm teleskopická munice má průměr nábojnice 65 mm a celkovou délku 225 mm, což je délka jako u standardní munice ráže 30 mm, ale zmíněná 40mm munice má třikrát větší prachovou nálož.

Při testech dokázala průbojná 40mm teleskopická munice s wolframovým penetrátorem (o hmotnosti 340 g) na vzdálenost 1500 m probít 140 mm homogenní válcované oceli (RHAe). Spolehlivě penetruje čelní pancíř všech známých bojových vozidel pěchoty a dokáže vyřadit z boje i střední tank T-55. Efektivní dostřel průbojné munice je 2500 m. V případě průzkumného vozidla na bázi MGCS lze využít CT40 i proti nízkoletícím cílům. K tomu poslouží programovatelná munice 40mm GPR-AB.

Představený tank má střelce i velitele ve věži. U průzkumného vozidla je celá osádka v korbě a raketové vozidlo je zcela bezosádkové. Obě osádková vozidla jsou osazena rovněž velkorážními kulomety či dokonce automatickými kanóny. Všechny tři stroje zřejmě tvoří ucelený, digitálně provázaný, bojový systém.


T4 Terminateur; větší foto / Nexter Systems

Zdůrazňován je požadavek na přijatelnou hmotnost v rozmezí 45 až 50 tun. Pokud jde o optimální balistickou ochranu, tak má být využit ve velké míře reaktivní pancíř a systémy aktivní ochrany. Maximální hmotnost, rozměry, požadovaná schopnost ničení a protiminová / balistická odolnost vytvoří základní koncepční rámec MGCS, na který se naváže vše ostatní.

Pokud jde o samotnou francouzskou vizualizaci, tak ta se výrazně podobá staršímu nákresu zveřejněnému na stránce francouzsko-německého institutu ISL (Institute Saint-Louis). Nutno dodat, že jde pouze o francouzskou vizi celého projektu a výsledné vozidlo se může dost lišit. Přeci jen Nexter je pouze jednou ze společností pracovní skupiny ARGE (ARbeitsGEmeinschaft), která vývoj MGCS zaštíťuje.

Skupina ARGE vznikla v prosinci 2019 a sdružuje společnosti KMW, Nexter a Rheinmetall. Byť se Francie podílí na programu z 50 %, vedoucí roli má právě Německo ‒ francouzský Dassault na oplátku vede francouzsko-německý letecký program SCAF (Système de combat aérien futur). Zásadní tak bude, s jakou vizí přijde společnost Rheinmetall a KMW. Zde se hodí zmínit, že právě Rheinmetall se nepochybně bude snažit prosadit vlastní kanón L/51 ráže 130 mm.

Skupina ARGE nedávno podepsala kontrakt s německou agenturou BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), která zastupuje vlády Německa i Francie, k provedení systémové studie pro program MGCS. Tato fáze nese označení SADS Part 1 (System Architecture Definition Study – Part 1). Jde o počáteční krok demonstrační fáze a cílem je sjednotit finální koncepty a analyzovat všechny možné technické detaily.


K objednávce prvních 50 modernizovaných tanků Leclerc XLR má dojít letos; větší foto / Nexter Systems

První fáze SADS Part 1 potrvá 18 měsíců a Německo přispěje sumou až 75 milionů euro (2 miliardy Kč). Obě strany se již dříve dohodly na rovnoměrném finančním rozdělení prací na novém tanku, Francie tedy přispěje stejnou částkou.

Sjednocení německých a francouzských představ o finální koncepci MGCS se očekává do roku 2024. Do tohoto data budou všechny strany předkládat své návrhy s cílem najít shodu a posoudit technologickou proveditelnost návrhů. Tank musí například na francouzské straně zapadat do systému SCORIPON (nový technologický koncept francouzských pozemních sil) a na německé straně do obdobně budovaného D-LBO (Digitalisierung Landbasierte Operationen).

Během následující fáze TDP (Technologie demonstrations phase) vzniknou potřebné technologie. Vyvinuté technologie otestuje demonstrátor, jehož stavba proběhne v letech 2024 až 2027. Celkové náklady na dokončení TDP a stavbu demonstrátoru dosáhnou 1,5 miliardy euro (40 miliardy Kč).

V roce 2028 skončí testování demonstrátorů a přistoupí se k výrobě prototypů. Prototypy si převezmou BAAINBw a francouzská vyzbrojovací agentura DGA (Direction générale de l'armement), aby ověřil jejich soulad s požadavky ozbrojených sil obou zemí.


Leopard 2A7V; větší foto / KMW

V případě shody obou zemí začne malosériová výroba. První kusy si ozbrojené síly převezmou v roce 2035. Realisticky lze tedy dosažení počáteční provozní připravenosti čekat kolem roku 2040. Nový tank nahradí v současné době modernizované německé Leopardy 2A7V a francouzské Leclercy XLR.

K koncept MGCS se ale jistě strhne lítý boj ‒ německá strana hledá těžší vozidlo pro evropské bojiště podmínkám, Francouzi preferují lehčí vozidlo určené pro expediční operace v Africe.

Neoficiálně se také mluví o možnosti vytvoření dvou odlišných tanků: technologicky pokročilejší verze pro Německo a Francii, a méně komplikované (a tedy i levnější) pro vývoz do zemí, jako je Španělsko, Británie nebo Polsko.

Od počátku se počítá rovněž s exportem mimo Evropu, což bylo dlouho kamenem sváru mezi zadavateli, jelikož exportní politika Paříže je mnohem volnější než je tomu u Berlína.

Zdroj: Zbiam, Forces Operations

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polonizovaný K2 Black Panther: Korejský tank pro Polsko

V reportáži o polské vojenské výstavě MSPO 2018 jsme informovali o zájmu Jižní Koreje dodávat do ...

MGCS: Nový evropský tank v roce 2035

Německé ministerstvo obrany oficiálně potvrdilo, že nový německo-francouzský tank MGCS (Main Ground ...

Evropský tank MGCS: Francie a Německo nechtějí spolupracovat s Polskem

Podle německého deníku Die Welt Francie a Německo nepouští Polsko do společných zbrojních projektů. ...

Jihokorejský tisk: Tank K2 Black Panther favoritem polské armády

Jihokorejský tank K2 Black Panther (resp. odvozená polonizovaná verze) je údajně v polském tendru na ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • flanker.jirka
    20:48 03.06.2020

    Pokud je Francie ve stádiu "umělecké vize" tak to máme ještě hodně času na to si vyvinout tank sami. Při účelnosti a prioritám MO a NGŠ nemáme v podstatě ani na provoz těch všech ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud je Francie ve stádiu "umělecké vize" tak to máme ještě hodně času na to si vyvinout tank sami.
    Při účelnosti a prioritám MO a NGŠ nemáme v podstatě ani na provoz těch všech T 72, které máme. A z nové techniky bychom dokázali zvládnout provoz levných tanků, maximálně T 90 MS, ale ty samozřejmě nepřipadají v úvahu.
    Vše na západ od nás je hodně drahé.Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      21:05 03.06.2020

      Dosť času? Však už teraz za Francúzmi zaostávate o celú jednu umeleckú víziu. ;-p

      Dosť času? Však už teraz za Francúzmi zaostávate o celú jednu umeleckú víziu. ;-p

      • flanker.jirka
        17:56 04.06.2020

        Když jsou k mání fyzicky existující tanky, tak jsou spíše pozadu Francouzi. Leclerc už si asi stejně nikdo nekoupí.

        Když jsou k mání fyzicky existující tanky, tak jsou spíše pozadu Francouzi. Leclerc už si asi stejně nikdo nekoupí.

        • Jirosi
          21:32 04.06.2020

          Kde jsou k mání další generace?

          Kde jsou k mání další generace?

          • liberal shark
            08:17 05.06.2020

            V Japonsku a Jižné Koreji :-).

            V Japonsku a Jižné Koreji :-).

          • flanker.jirka
            16:38 05.06.2020

            Pro nás je i současný Leopard jako další generace. Bude opravdu tak propastný rozdíl ve výkonnosti mezi novou a starou generací?

            Pro nás je i současný Leopard jako další generace. Bude opravdu tak propastný rozdíl ve výkonnosti mezi novou a starou generací?

    • Rase
      22:41 03.06.2020

      Když už zmiňuješ ruskou techniku, tak rovnou můžeme zmínit i tu ukrajinskou. Přeci jen T-84 Oplot-M nevypadá vůbec špatně a asi by byl poměr/výkon mnohem zajímavější, než sebelépe ...Zobrazit celý příspěvek

      Když už zmiňuješ ruskou techniku, tak rovnou můžeme zmínit i tu ukrajinskou. Přeci jen T-84 Oplot-M nevypadá vůbec špatně a asi by byl poměr/výkon mnohem zajímavější, než sebelépe zmodernizovaný T-72M4CZ.

      ps. Francouzi mají schopnosti, zájem a vlastně i peníze na stavbu nového tanku. U nás (myšlenou celou V4 a okolí) nic takového není a akorát by to byl zbastlenec. Zkušenosti máme akorát s repasí licenční techniky a vrcholem je zabudování zahraničních komponentů (T-72M4CZ).Skrýt celý příspěvek

      • Rekky
        09:30 04.06.2020

        Při možném nákupu "levného tanku, co by mezičlánku" než přijde MGCS mi také T-84 Oplot-m připadá jako možný favorit, zejména díky nižší ceně, než by byl za nákup olítaných leopardů ...Zobrazit celý příspěvek

        Při možném nákupu "levného tanku, co by mezičlánku" než přijde MGCS mi také T-84 Oplot-m připadá jako možný favorit, zejména díky nižší ceně, než by byl za nákup olítaných leopardů nebo leclerců. Plusem by mohla být i jeho další možná modernizace. Otázkou však zůstává, zda je už Ukrajinci jsou schopni bez problémů vyrábět, a zda by to nebyl zajíc v pytli, neboť přeci jen na Ukrajině použit nebyl a jinde také ne... což se nedá říct o tanku M60, jehož modernizovaná verze je co by "mezičlánek" pro AČR také dostatečný a cenově by drahý také nebyl.

        Modernizace domácích T-72 by dle mého osobního názoru připadala v úvahu jen tehdy, kdyby do něj byl implementován 120mm kanon, jinak už to pro rok 2020 - 2040 nemá ani smysl.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          10:13 04.06.2020

          Zapomínáte, že ten nový mezi tank tu bude minimálně 40.let.

          Zapomínáte, že ten nový mezi tank tu bude minimálně 40.let.

          • Rekky
            10:55 04.06.2020

            Ne pane Jirosi, nezapomínám. Já píši o situaci, kdy by se AČR rozhodla pro levný, potencionálně moderní tank, který by sloužil jako "mezičlánek" než se pořídí MGCS. Jinak zde ...Zobrazit celý příspěvek

            Ne pane Jirosi, nezapomínám. Já píši o situaci, kdy by se AČR rozhodla pro levný, potencionálně moderní tank, který by sloužil jako "mezičlánek" než se pořídí MGCS.

            Jinak zde samozřejmě možnosti jako Euro tank, K2, nebo typ 10 jsou... ale co je mi známo, tak AČR přeci do roku 2030 nákup nových tanků neplánuje, takže kdyby se pro to přeci jen nějak rozhodlo, myslím že by byla klíčová hlavně cena, kterou výše jmenovaní nemají.

            Jinak bych samozřejmě byl pro K2 všema deseti, obzvláště, kdyby jim to klaplo v Polsku :)Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            21:14 04.06.2020

            Pokud dojde k nákupu budou tu dlouho, bez ohledu na to kolik "jen" budou stát.

            Pokud dojde k nákupu budou tu dlouho, bez ohledu na to kolik "jen" budou stát.

        • Dovi
          13:01 03.11.2020

          Oplot je “bezva” nápad. To chcete aby jsme dopadli jako Malajci. Oplot je fakt průs....

          Oplot je “bezva” nápad. To chcete aby jsme dopadli jako Malajci. Oplot je fakt průs....

      • flanker.jirka
        17:51 04.06.2020

        Ukrajinský T 84 bude dražší o to, že by se muselo přejít na jinou munici. A pokud se nemýlím, tak tu u nás nikdo nevyrábí. Pokud by se měl T 72 u nás modernizovat, tak nejlepší ...Zobrazit celý příspěvek

        Ukrajinský T 84 bude dražší o to, že by se muselo přejít na jinou munici. A pokud se nemýlím, tak tu u nás nikdo nevyrábí.
        Pokud by se měl T 72 u nás modernizovat, tak nejlepší modernizací T 72 je T 90 MS. ...zůstanou sotva pojezdová kola, ale to by odpovídalo blíže současnosti
        Při současné "babylonii" v NATO bych se asi nepozastavoval na nějaké kompatibilitě, ale řídil bych se tím, že to co je doma, to se počítá.
        Ukrajinci dokázali rusy zastavit s tím co mají, tak že není třeba žádnou zbytečně předraženou techniku.Skrýt celý příspěvek

  • Tango23
    11:49 02.06.2020

    Vezmu to jinak. Protoze ve vysledku nikdo nebude schopen zpetne rici, ktere reseni by bylo byvalo bylo nejvhodnejsi, protoze spousta promenych je z logiky veci proste dnes ...Zobrazit celý příspěvek

    Vezmu to jinak.
    Protoze ve vysledku nikdo nebude schopen zpetne rici, ktere reseni by bylo byvalo bylo nejvhodnejsi, protoze spousta promenych je z logiky veci proste dnes neznama. Jsem pro zasadni uvahu: Kdo byl, je a bude skutecne tuto techniku vyuzivat a "nucen" udrzovat a vylepsovat ... kdo ma a bude mit skutecny zajem tuto techniku vyvyjet a nakupovat ve velkych poctech... kdo ma a muze sdilet bojove zkusennosti s pouzivanim takove techniky ? Kdyz opomenu Izrael (vaha Merkavy a ban na pouzite "know-how"), tak uz mnoho variant nezbyva. .... a to je ve vysledku nejvhodnejsi partner pro CR, SK i PL . Stereotypy by jsme meli hodit za hlavu, hodne se podcenujeme a neverime si. Na vychod se divame s despektem (alespon vime, ze nejsme lepsi nez zapad pred triceti lety :) ) Ukrajina take drive ci pozdeji vstoupi do NATO, to uz je dnes nevratne. A z pozice zeme s konsolidovanym prumyslem a ekonomikou, muzeme smele takove projekty ridit i spolufinancovat. Ale co je to platne, kdyz u nas maji prednost solarni baroni a jini.....Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      12:10 02.06.2020

      PL si jede svoji cestu(USA). Ale ani CR, SR spolu nespolupracují na nákupech zbrojní techniky. Přitom všichni jsou ekonomicky navázaní na SRN, případně vyšší celek EU.

      PL si jede svoji cestu(USA). Ale ani CR, SR spolu nespolupracují na nákupech zbrojní techniky. Přitom všichni jsou ekonomicky navázaní na SRN, případně vyšší celek EU.

      • Tango23
        12:32 02.06.2020

        Ve svete burzy, uspesni nakupuji v krizi a prodavaji v blahobytu. Snad chapete co tim chci rici. Nesmite se tolik soustredit na svet, jak ho znate dnes. Zapad chudnul (stredni ...Zobrazit celý příspěvek

        Ve svete burzy, uspesni nakupuji v krizi a prodavaji v blahobytu. Snad chapete co tim chci rici. Nesmite se tolik soustredit na svet, jak ho znate dnes. Zapad chudnul (stredni trida), protoze my jsme bohatli. Polsko a Ukraina jsou a stale vice budou zasadnimy partnery pro U.S.A v Evrope. Pracovni kvalifikovana sila je nepomerne levnejsi v UKR a PL nez v zapadni Evrope. Pokud stale budete chtit jen nakupovat bez vlastniho vyvoje, tak vam/nam drive ci pozdeji zustanou jen ty montovny. Vse je o schpnostech lidi zaujmout, nastavit pravidla a tvrde pracovat na plneni cilu..... Ale chapu, ze to spousta lidi vidi jinak. nekdo nepostavy za cely zivot ani chatku a nekdo cely dum, a neni to jen o penezich.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          12:54 02.06.2020

          "Snad chapete co tim chci rici. Nesmite se tolik soustredit na svet, jak ho znate dnes." Dnešní svět tu je cca 30.let z nadsázkou od konce WW2 a ještě pár desítek let tu bude. Ve ...Zobrazit celý příspěvek

          "Snad chapete co tim chci rici. Nesmite se tolik soustredit na svet, jak ho znate dnes."

          Dnešní svět tu je cca 30.let z nadsázkou od konce WW2 a ještě pár desítek let tu bude.
          Ve výsledku se nic podstatného díky Covid nestalo, jen se procvičily postupy a příště budeme už snad připravenější.Skrýt celý příspěvek

          • Tango23
            13:23 02.06.2020

            ..no vidite, takhle to je s psanym textem. Numusite videt za vsim COVID :D ? ....ta uvaha tim smerem vubec nemirila... proste pred triceti lety odstartovala prvni vlna zmen po ...Zobrazit celý příspěvek

            ..no vidite, takhle to je s psanym textem. Numusite videt za vsim COVID :D ? ....ta uvaha tim smerem vubec nemirila... proste pred triceti lety odstartovala prvni vlna zmen po odstraneni zelezne opony a dnes, nebo spise pred par lety zapocaly zmeny "druhe vlny", tedy integrace/westernizace/demokratizace ci sblizovani se zememi "byvaleho tvrdeho jadra" SSSR, nebo lepe receno zemi, ktere nastupnicka zeme SSSR povazovala za nedilnou cast sveho vlivu....a proto to jde tak ztuha .... ale vysledek bude vice mene stejny jako transformace CR.... ve vsem dobrem i zlem co to prinasi.... ti chytri ten potencial vyuziji, ti druzi to zaplati....Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            13:53 02.06.2020

            Jenže, tu máte těch 30.let. 30. let bez řádného vývoje, investic. To můžete začít na zelené louce a bude to levnější. Krom toho ten stát díky občanské válce bude mít spoustu ...Zobrazit celý příspěvek

            Jenže, tu máte těch 30.let. 30. let bez řádného vývoje, investic. To můžete začít na zelené louce a bude to levnější. Krom toho ten stát díky občanské válce bude mít spoustu vnitřních problémů. Tohle je spíše černá díra na peníze než zdroj něčeho co by dávalo smysl.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:01 01.06.2020

    Dne 25. května 2020 italská média informovala, že Itálie měla zájem o stavbu nového tanku spolu se Španělskem a Rakouskem - leč tyto informace jsou zatím pouze neoficiální a ...Zobrazit celý příspěvek

    Dne 25. května 2020 italská média informovala, že Itálie měla zájem o stavbu nového tanku spolu se Španělskem a Rakouskem - leč tyto informace jsou zatím pouze neoficiální a italští komentátoři naznačují, že v tomto případě nebyla přijata žádná závazná rozhodnutí. Nutno zmínit, že tyto státy nebyly zvoleny jen tak náhodou, ale v obou těchto zemích fungují pobočky evropské části amerického gigantu General Dynamics Land Systems, GDELS. Ve Španělsku je dceřinou společností Santa Barbara Sistemas, v Rakousku Steyer, oba společně vyvinuli pásovou platformu ASCOD. Na druhou stranu začlenění Španělska do spolupráce se však zdá nepravděpodobné vzhledem ke skutečnosti, že šlo o první stát (po Německu a Francii), kde vyjádřili zájem o MGCS. Rakousko zase nabízí docela malý potenciál, vzhledem k financování projektu i počtu odebraných kusů.

    Italské ministerstvo obrany by chtělo nahradit stárnoucí a ne příliš úspěšné tanky C1 Ariete novou konstrukcí kolem roku 2030. Před několika lety však sami vyhodnotili další pokus postavit novou generaci tanku jako nerentabilní, takže hledali zahraniční partnery. V březnu loňského roku Giulio Calvisi, náměstek ministra obrany odhalil, že žádost o připojení k programu MGCS byla zamítnuta. Italové po určitou dobu uvažovali o zahájení spolupráce v této oblasti s Izraelem a někdy je zmiňována i spolupráce s Polskem. Obecně se dá říct, že Itálie má zájem pořídit až 250 nových tanků, které jsou označovány jako Futuro Carro da Battaglia. Tank by měl být lehčí než Ariete, vyzbrojen kanónem L/55 ráže 120 mm nebo L/51 ráže 130 mm, v osádkové věži. Motor o výkonu minimálně 1103 kW/1500 HP nebo ještě vyšší, ideálně hybridní systém pohonu. Další požadavky jsou docela konvenční - tedy systém aktivní ochrany (APS), tříčlenná osádka, bohaté elektronické vybavení a důraz na situační povědomí.

    http://zbiam.pl/nowy-wloski-cz... Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      09:14 02.06.2020

      Tady nezbývá než doufat, že si ACR vybere jako smysluplný projekt.

      Tady nezbývá než doufat, že si ACR vybere jako smysluplný projekt.

    • Tecka
      05:54 08.06.2020

      ..no tak..tylko to nie wyjdzie . Od są znane poważne problemy Hiszpanów z przeglądami głównymi L2 nie wspominaj o modernizacji czołgów..po prostu sobie z tym nie radzą . W Austrii ...Zobrazit celý příspěvek

      ..no tak..tylko to nie wyjdzie . Od są znane poważne problemy Hiszpanów z przeglądami głównymi L2 nie wspominaj o modernizacji czołgów..po prostu sobie z tym nie radzą . W Austrii jest jeszcze gorzej..całe zaplecze leży i kwiczy. Mówiąc krotko, postawa życzeniowa i nic więcej..a tutaj pare slow o tym jak Anglicy się przejechali na współpracy z licencjodawcą , cały projekt może szlag trafić
      https://www.konflikty.pl/aktua... Skrýt celý příspěvek

    • PavolR
      12:49 29.06.2020

      Teraz to však vyzerá, že by sa mohli radšej pripojiť k nemecko - francúzskemu projektu: https://www.edrmagazine.eu/ita...

      Teraz to však vyzerá, že by sa mohli radšej pripojiť k nemecko - francúzskemu projektu: https://www.edrmagazine.eu/ita...

  • PetrTechnik
    17:38 01.06.2020

    Kéž by se jim podařilo takový tankový Merkur. Zákazník by si objednal platformu a k ní by si nakoupil to co mu nejvíce vyhovuje, třeba i v tu chvíli cenově s možností upgrade. Doma ...Zobrazit celý příspěvek

    Kéž by se jim podařilo takový tankový Merkur. Zákazník by si objednal platformu a k ní by si nakoupil to co mu nejvíce vyhovuje, třeba i v tu chvíli cenově s možností upgrade. Doma to smontoval a klidně může mít i specifickou kombinaci. I když stále bude omezený tím co stavebnice obsahuje, ale neztratil by kompatibilitu se spojeneckými armádami.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      19:16 01.06.2020

      Tak ono to tak funguje už dnes. Zákazník vždy dostane na výběr co v daném stroji chce, většinou se snaží jít po tom nejlepším co je dostupné.
      Domácí montáž to bude jen prodražuje.

      Tak ono to tak funguje už dnes. Zákazník vždy dostane na výběr co v daném stroji chce, většinou se snaží jít po tom nejlepším co je dostupné.
      Domácí montáž to bude jen prodražuje.

  • lemkin
    17:38 01.06.2020

    Čili do 2050 si na takový tank AČR ani nesáhne. Současný stav je navíc tristní. Co s tím? 1) vzít všechny uloženky T-72, repasovat, účelně modernizovat a pak 25 let ...Zobrazit celý příspěvek

    Čili do 2050 si na takový tank AČR ani nesáhne. Současný stav je navíc tristní.

    Co s tím?

    1) vzít všechny uloženky T-72, repasovat, účelně modernizovat a pak 25 let kanibalizovat? Za mě proč ne. Vzniklo by smyslu plné množství kolem 90 tanků pro územní obranu. Rusák, Brit, Francouz to taky tak dělá u svých, protože potřebuje překlenout hluché období - tanková revoluce se nekoná, pořád je to něco na pásech s trubkou vepředu (bez ohledu na to jestli bude mít robotického wingmana).
    2) Koupit něco nového (doba je to dost dlouhá na to, aby se NOVÉ v klidu ojezdilo, amortizovalo a neremcalo se, že je novinka luxus (sorry ale modernizované LeoA4 fakt ne)). Argumenty že se přezbrojí z Ruské techniky, shodná ráže se spojenci a bla, bla jsou jen +. Na výběr moc není Leo2, K2.
    3) Repasované ojeté - pro nás by XLR ze zásob FRA asi bylo stejně drahé jako LEO nebo K2 v novém.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      19:15 01.06.2020

      Čím déle čekáme tím hůře to vychází :(

      Čím déle čekáme tím hůře to vychází :(

    • Karlos73
      03:43 02.06.2020

      Na túto tému, repas a modernizácia T-72 už boli na tomto fóre niekoľko diskusií... Zhodli sme sa, že rozhodujúca je cena za túto zmysluplnú modernizáciu. Ak Maďarsko kupuje "44 ...Zobrazit celý příspěvek

      Na túto tému, repas a modernizácia T-72 už boli na tomto fóre niekoľko diskusií... Zhodli sme sa, že rozhodujúca je cena za túto zmysluplnú modernizáciu. Ak Maďarsko kupuje "44 nových hlavních bojových tanků Leopard 2 A7+, 12 starších výcvikových tanků Leopard 2A4 a 24 pásových samohybných houfnic PzH 2000... kde to vychádza sedm milionů euro za nový Leopard 2A7 + a pět milionů euro za novou PzH 2000" vid. https://www.armadninoviny.cz/m...
      Ak cena za nový ukrajinský T-84-120 Yatagan (T-80), s kanónom NATO 120mm vychádza na cca 5 milionov $ . Za inšpiráciu určite stojí izraelská modernizácia starého M60 Patton , na tank Magach 7C, pre tureckú armádu tank Sabra (za cca 4,05 milion $ za kus)... v tejto sume by bolo ideálne ak by sa pohybovala celková a zmysluplná modernizácia T-72. Vedel by som si to predstaviť, a vyriešiť tankové spôsobilosti do roku ~2040.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        09:11 02.06.2020

        Aby se vyplatilo modernizovat a pokračovat z T-72 musela by ta cena jít o hodně níže, a ideálně vyrobit vše doma. Ale to je spíše scifi.

        Aby se vyplatilo modernizovat a pokračovat z T-72 musela by ta cena jít o hodně níže, a ideálně vyrobit vše doma. Ale to je spíše scifi.

        • CerVus
          12:13 02.06.2020

          Jenže proti tomu je zase fakt, že příprava takové "domácí" modernizace, která by měla dlouhodobý smysl by zabrala pěkných pár let, což by opět nastřelilo cenu a modernizovaný tank ...Zobrazit celý příspěvek

          Jenže proti tomu je zase fakt, že příprava takové "domácí" modernizace, která by měla dlouhodobý smysl by zabrala pěkných pár let, což by opět nastřelilo cenu a modernizovaný tank by v době uvedení do výzbroje zaostával za aktuální průběžně modernizovanou konkurencí. A to beru, že by se vycházelo z uložených T-72, které by se prekopaly všechny a M4CZ by se kvůli nízkým počtům a příliš velkým rozdílům odstavily.
          Z toho pak vychází jediné použitelné rychlé řešení - dohodnout se s Poláky, získat licenci na jejich modernizaci a dohodnout se s jejich firmami nad dodávkami dílů a jejich případnou výrobou tady.
          Lepší stejně bude K2 nebo Leo i když jsou dražší. Jenže v zemi, kde vyhrává v tendrech "nejnižší" cena (která se samo sebou vždy o třetinu navýší) a armáda není dlouhodobě schopna připravit jediný úspěšný tendr je to také sci-fi.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            12:34 02.06.2020

            Za mě je také nejvýhodnější nákup nové techniky z co největším potenciálem pro dlouhodobý provoz. Přece jen i ten nový tank tu nebude hned, a i potom to bude otázka dalších ...Zobrazit celý příspěvek

            Za mě je také nejvýhodnější nákup nové techniky z co největším potenciálem pro dlouhodobý provoz. Přece jen i ten nový tank tu nebude hned, a i potom to bude otázka dalších 40-60.let minimálně. To dává spoustu času ho koupit a zavést.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    17:03 01.06.2020

    Docela zajímavé je, že Francie se drží konceptu lehkého tanku s těžkou výzbrojí, který je podporován bojově-průzkumným vozidlem s kanónem CT40 - tedy chtějí něco jako Jaguar EBRC ...Zobrazit celý příspěvek

    Docela zajímavé je, že Francie se drží konceptu lehkého tanku s těžkou výzbrojí, který je podporován bojově-průzkumným vozidlem s kanónem CT40 - tedy chtějí něco jako Jaguar EBRC jen na pásech (tedy takový britský AJAX). Místo klasického pásového BVP nebo OT zavádějí pro transport pěchoty kolový VBMR Griffon.

    Oproti tomu Němci již mají zavedenou Pumu a jelikož na jejím podvozku tank stavět nechtějí, a letecký transport už pro ně není priorita, můžou si dovolit pořídit tank těžší (klidně blíž současnému Leopardu) na odlišném podvozku, byť pořád na pásech. Někdy se zmiňuje, že Němci budou mít zájem o silně obrněný tank s konvenčnější výzbrojí v podobě kanónu Rheinmetall L/51 ráže 130 mm.

    Bude tedy hodně zajímavé, na jakém konceptu se obě strany dohodnou. Osobně jsem spíš fanoušek francouzského konceptu pozemních sil a jejich vize MGCS.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      08:27 05.06.2020

      Vidím za tím racionální úvahu - 99,9% své životnosti ten tank jezdí po svých, je různě transportován, udržován a sem tam si vystřelí. Pouze zbylých 0,1% svého životního cyklu má ...Zobrazit celý příspěvek

      Vidím za tím racionální úvahu - 99,9% své životnosti ten tank jezdí po svých, je různě transportován, udržován a sem tam si vystřelí. Pouze zbylých 0,1% svého životního cyklu má šanci potkat podkaliberní střelu nebo kumulativní submunici, která zrovna poletí opačným směrem. Opravdu má smysl dělat kvůli tomu tlustý pancíř, který zásadně zvyšuje pořizovací a provozní náklady, když tu moderní munici stejně asi nezastaví ?Skrýt celý příspěvek

      • Dovi
        13:11 03.11.2020

        Tak přesně to 0.1% rozhoduje o tom jestli ten tank má smysl pořizovat nebo ne....

        Tak přesně to 0.1% rozhoduje o tom jestli ten tank má smysl pořizovat nebo ne....

  • RiMr71
    13:44 01.06.2020

    ...tak co, kolik samostatnych tanku z tohoto noveho EU-MBT vznikne? A kolik se jich opravdu realizuje?
    Jsem skepticky.

    ...tak co, kolik samostatnych tanku z tohoto noveho EU-MBT vznikne? A kolik se jich opravdu realizuje?
    Jsem skepticky.

    • Rase
      15:33 01.06.2020

      Má jít očividně o modulární platformu, tedy pokud bude patřičně naddimenzovaná, může sloužit jako nosič různých věží. Armata je rovněž plaforma, na níž je T-14, T-15, houfnice, ...Zobrazit celý příspěvek

      Má jít očividně o modulární platformu, tedy pokud bude patřičně naddimenzovaná, může sloužit jako nosič různých věží. Armata je rovněž plaforma, na níž je T-14, T-15, houfnice, vyprošťovací vozidlo a někdy se mluví i o tanku s kanónem ráže 152 mm. MGCS je tedy konceptem podobná platforma. Klidně tedy může vzniknout víc tanků lišící se výzbrojí a ochranou. Nemluvě o elektronickém vybavení. Další možností je, že vzniknou odlišné prototypy a do sériové výroby půjde jen jediný typ (kompromis pro obě strany), čímž se zrychlí zavedení.Skrýt celý příspěvek

      • balm
        17:15 01.06.2020

        ... to jistě ano, ale dle tradic a zvyků se rozhádají ještě dříve, než stihnout dokončit technologický demonstrátor. V optimističtějším scénáři vzniknou dva zcela odlišné tanky - ...Zobrazit celý příspěvek

        ... to jistě ano, ale dle tradic a zvyků se rozhádají ještě dříve, než stihnout dokončit technologický demonstrátor. V optimističtějším scénáři vzniknou dva zcela odlišné tanky - platformy za společné peníze s tím, že sériovou výrobu dvou odlišných tanků si budou platit samostatně.

        Ještě větší rozpory vznikají ve vývoji společného letounu. Ačkoliv jsou teprve v počátku definování požadavků, reálně již nikdo nevěří na společný sériový stroj. Dassault neustoupí ze špičkového stroje, potřebují nahradit Rafale, které je o dva parníky před Německem provozovaným Eurofighter Typhoon (kastrovaná bída). Neschopnější EFT už má snad jen Rakousko.Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          18:32 01.06.2020

          Pokud by se podařilo dotáhnout do konce jak německý, tak i francouzský tank, tak by alespoň bylo z čeho vybírat. Nemluvě o tom, že se o vlastním tanku mluví v Itálii i Polsku, byť ...Zobrazit celý příspěvek

          Pokud by se podařilo dotáhnout do konce jak německý, tak i francouzský tank, tak by alespoň bylo z čeho vybírat. Nemluvě o tom, že se o vlastním tanku mluví v Itálii i Polsku, byť u těchto států to je potřeba dát do uvozovek.

          Co se týče letounů, tak by za tím mohlo být i lobby Airbusu, jelikož francouzský Dassault vede letecký program SCAF a jim to může vadit. Dříve představený návrh Airbusu, který měl nahradit německá Tornada, vypadal jenom jako takový dvoumotorový F-35 (viz obrázek). Už z principu by ale byl jeho exportní potenciál minimální .)

          http://www.palba.cz/album/albu... Skrýt celý příspěvek

          • balm
            19:15 01.06.2020

            Díváš se na problém ze špatného úhlu. Porcování peněz je zde druhořadé. Francie nikdy nesleví v požadavcích na multifunkční stroj, respektive jediný stroj, který bude plnit všechny ...Zobrazit celý příspěvek

            Díváš se na problém ze špatného úhlu. Porcování peněz je zde druhořadé. Francie nikdy nesleví v požadavcích na multifunkční stroj, respektive jediný stroj, který bude plnit všechny úkoly vojenského letectva a námořnictva. V době, kdy se začal vyvíjet Rafale, bylo všem jasné, že musí vyvinout velice pokročilý stroj narvaný nejmodernějšími technologiemi, senzory, výkonem, nosností ... schopný vybojovat vzdušnou nadvládu a dlouhodobě působit v nepřátelském vzdušném prostoru. Věděli, že stroj nebude levný a jeho rozvoj bude během na dlouhou trať (zavázali se na 70 let).

            Nic jiného Francie od programu SCAF - 6. generace neočekává. Samozřejmě přibudou schopnosti situačního povědomí, působit v roli vzdušného mozku, ale současně musí disponovat minimálně stejnými schopnosti, jako Rafale (obratnost, výkon, nosnost, ... včetně jaderného odstrašení). V tom je kámen úrazu, protože Německo má zcela odlišné představy (však se podívej na EFT RAF ... a vše, co Němec zazdil např.: Pirate 360, AMK, ... to všechno se vyvíjelo a Skopčák sabotoval). Francie také od počátku počítá s námořní verzí stroje a exportem (Francie zase tak na morální hledisko nehledí a prodává mnohem flexibilněji).

            Airbus je zcela mimo hru, to sem vůbec nepatří a svou roli si uvědomuje. Však on se zahojí na dodávkách a dalších projektech. Čmáranici si může udělat každý.Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            19:38 01.06.2020

            balm: nj. ale co z toho plyne? Budou se chtít Němci snažit dokopat Dassault ke stavbě nějaké osekané verzi stíhačky primárně pro Luftwaffe, nebo pochopí smysl francouzské koncepce ...Zobrazit celý příspěvek

            balm:
            nj. ale co z toho plyne? Budou se chtít Němci snažit dokopat Dassault ke stavbě nějaké osekané verzi stíhačky primárně pro Luftwaffe, nebo pochopí smysl francouzské koncepce a za kvalitu si připlatí. Další věcí je, že nikdo jim jinou stíhačku nepostaví. Britský Tempest a americké projekty jsou rovněž ambiciózní. Korejská, japonská i turecká stíhačka by zase byla fackou evropskému průmyslu a sám Airbus na to nemá.Skrýt celý příspěvek

          • PavolR
            19:47 01.06.2020

            Rase: A čo takto spolupráca s Ruskom? Aj po porážke v aktuálnej studenej vojne bude ešte disponovať istým know-how, bude nútené hľadať pevnejšie väzby v Európe a minimálne ...Zobrazit celý příspěvek

            Rase: A čo takto spolupráca s Ruskom? Aj po porážke v aktuálnej studenej vojne bude ešte disponovať istým know-how, bude nútené hľadať pevnejšie väzby v Európe a minimálne konštrukčná kancelária MIGu by mala ostať na zostatkovom ruskom území.Skrýt celý příspěvek

          • balm
            20:04 01.06.2020

            @Rase Opakování historie? Třeba si koupí zavedený F-35 Lightning II a k tomu si vyrobí malé vzducholodě s motory na biomasu. Zeleno - rudých debilů mají více než dost. Když jsou ...Zobrazit celý příspěvek

            @Rase

            Opakování historie? Třeba si koupí zavedený F-35 Lightning II a k tomu si vyrobí malé vzducholodě s motory na biomasu. Zeleno - rudých debilů mají více než dost. Když jsou schopni si zničit vlastní ekonomiku, energetiku, proč by nebyli schopni zlikvidovat vlastní letecký průmysl?

            Německo se stává čím dál více nečitelnější, nepředvídatelnější a zcela bez jakéhokoliv směru do budoucnosti. Možná jde o důsledky celého vzdělávacího systému vymývání mozků, možná se nechali opít rohlíkem. Opravdu nevím, ale s Německem budou problémy a obávám se, že se zopakuje historie (sice ne tak drsně, ale něco se stát musí). Ovšem to je jen můj zcela soukromý názor, který jsem si vytvořil na základě vlastních zkušeností (přece jen náš obor není zrovna masový) a bývalé kolegy mám i v Německu. Kolegové bohužel mluví nepříliš pozitivně.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            09:07 02.06.2020

            Balm: Proč pak všichni zůstali při vývoji EF z těmi zlými Němci, místo toho aby pokračovali ve vývoji Raf?

            Balm: Proč pak všichni zůstali při vývoji EF z těmi zlými Němci, místo toho aby pokračovali ve vývoji Raf?

          • Iris-T
            12:48 02.06.2020

            Když Francie a Polsko hledá spíše lehčí a pokročilý tank, bylo by zajímavé kdyby nakonec skončili spolu u vývoje společných platforem. Co se týká Německa, určitě by ještě KMW a ...Zobrazit celý příspěvek

            Když Francie a Polsko hledá spíše lehčí a pokročilý tank, bylo by zajímavé kdyby nakonec skončili spolu u vývoje společných platforem.

            Co se týká Německa, určitě by ještě KMW a Rheinmetall dokázali vyvinout těžší variantu nového Eurotanku. Ale jak říká @balm, Němci se momentálně nechovají právě logicky a stav Bundeswehru napoví jakou podporu takový projekt má. Vůbec bych se nedivil kdyby z těch společných projektů Francouzi znovu vycouvali.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            14:07 02.06.2020

            Iris-T: Jako příklad dnešního projektu tu máte vozidlo Puma a nevypadá to, že by tam investice nešly. Stejně tak L2 modernizují.

            Iris-T: Jako příklad dnešního projektu tu máte vozidlo Puma a nevypadá to, že by tam investice nešly. Stejně tak L2 modernizují.

          • balm
            16:54 02.06.2020

            @Jirosi

            RAF = Royal Air Force

            @Jirosi

            RAF = Royal Air Force

          • Jirosi
            18:34 02.06.2020

            V diskuzi kde komentujete výhody Rafale před Eurofighter to byla otázka k tématu. Zeptám se tedy znovu. Proč pak všichni zůstali při vývoji EF z těmi zlými Němci, místo toho aby ...Zobrazit celý příspěvek

            V diskuzi kde komentujete výhody Rafale před Eurofighter to byla otázka k tématu.
            Zeptám se tedy znovu.
            Proč pak všichni zůstali při vývoji EF z těmi zlými Němci, místo toho aby pokračovali ve vývoji Rafale?Skrýt celý příspěvek

          • Rase
            21:20 02.06.2020

            Jirosi: to mi připomíná, že Egypt bude kupovat od Itálie hodně velký balíček zbraní, mimo jiné i 24 letounů ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi:
            to mi připomíná, že Egypt bude kupovat od Itálie hodně velký balíček zbraní, mimo jiné i 24 letounů Eurofighter:

            https://www.middleeastmonitor.... Skrýt celý příspěvek

          • logik
            23:31 02.06.2020

            Hmmmm. Omluva za podporu Haftára?

            Ale jinak každá injekce do Evropského zbrojního průmyslu je dobrá.

            Hmmmm. Omluva za podporu Haftára?

            Ale jinak každá injekce do Evropského zbrojního průmyslu je dobrá.

    • PavolR
      17:53 01.06.2020

      Keby to aj prestrelili do tej miery, že by nad tým zaváhali vlastné armády, nieto ešte zahraniční záujemcovia, tak prinajmenšom ropní šejkovia to istia - tí nakúpia čokoľvek. ;-)

      Keby to aj prestrelili do tej miery, že by nad tým zaváhali vlastné armády, nieto ešte zahraniční záujemcovia, tak prinajmenšom ropní šejkovia to istia - tí nakúpia čokoľvek. ;-)

Načítám diskuzi...