Elektrická dopravní letadla? Zatím ještě ne

Proudový motor
Foto: Proudový motor Boeing 737; ilustrační foto. / Altair78, Creative Commons Attribution 3.0 Unported.

Elektrický pohon se dere do všech dopravních prostředků, od motorek, až po letadla. Lze však již se současnou úrovní technologií postavit velké dopravní elektrické letadlo? Podle firmy Pratt & Whitney nikoliv.



Pratt & Whitney (P&W) je známý výrobce motorů pro civilní i vojenská letadla. Čtvrtinu velkých dopravních letadel pohání motory této firmy. Motory P&W najdeme také v supermoderních stíhačkách F-22 Raptor a F-35 Lightning II.

Žádný klíčový výrobce leteckých motorů si samozřejmě nesmí nechat propást nástup nové technologie. P&W proto společně s odborníky z univerzity MIT (Massachusetts Institute of Technology) zjišťovali, zda je se současnou úrovní techniky možné postavit velké elektrické dopravní letadlo.

Výsledek? Studie dokázala, že k postavení podobného stroje jsou nutné tři „technologické zázraky“. Největším problémem je samozřejmě baterie.

Čelý článek si můžete přečíst na HYBRID.CZ

Nahlásit chybu v článku


Související články

První let elektrického letadla E-Fan

Francouzská skupina EADS uskutečnila na letišti Bordeaux-Merignac první zkušební let elektrického ...

Osobní elektrické letadlo S2

Zvykejme si, že čím dál častěji budeme slýchat o osobních létajících dopravních prostředcích. Dnes ...

EMALS: Elektromagnetický katapult pro letadlové lodě

Americké námořnictvo US Navy připravuje první test elektromagnetického katapultu EMALS ...

Vznášedlo Aero-X: už za pár let v prodeji

Firma Aerofex před několika lety představila koncept osobního vznášedla Aero-X. Stroj už tehdy ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Furghrim
    13:19 07.06.2014
  • yndulon
    09:49 06.06.2014

    davno v TV som pozeral dokument ako americania(?) testovali lietadlo na jadrovy pohon (ak je to vobec pravda) a ak si dobre pamätam tak to aj fungovalo. lenze bolo niekolko ...Zobrazit celý příspěvek

    davno v TV som pozeral dokument ako americania(?) testovali lietadlo na jadrovy pohon (ak je to vobec pravda) a ak si dobre pamätam tak to aj fungovalo. lenze bolo niekolko problemov a to:

    - lietadlo bolo velmi tazke kvoli ochrane posadky pred ziarenim
    - taktiez nemohlo pristat na hoci akom letisku kvoli hmotnosti
    - a taktiez kvoli bezpecnosti. ak by nahodou lietadlo padloSkrýt celý příspěvek

  • Smirnov
    23:03 05.06.2014

    Pro mu7705: Tohle se ještě nikdy nikde nezkoušelo. U zmíněné šílenosti mělo teplo z reaktoru přímo pohánět motor. (v podstatě klasický motor, kde místo chemicky generovaného tepla ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro mu7705: Tohle se ještě nikdy nikde nezkoušelo. U zmíněné šílenosti mělo teplo z reaktoru přímo pohánět motor. (v podstatě klasický motor, kde místo chemicky generovaného tepla se přivádělo to z reaktoru)

    Ono i to přemýšlení o něčem takovém je hodně předčasné.Skrýt celý příspěvek

  • mu7705
    21:42 05.06.2014

    Myšlenka je to pěkná. Samozřejmě, že už se to řešilo v minulost a to jak Amíci, tak Rusové. Myšlenkou bylo použít atomový reaktor pro výrobu elektrické energie. V obou případech se ...Zobrazit celý příspěvek

    Myšlenka je to pěkná. Samozřejmě, že už se to řešilo v minulost a to jak Amíci, tak Rusové. Myšlenkou bylo použít atomový reaktor pro výrobu elektrické energie. V obou případech se realizovaly především lety na zjištění chování a bezpečnosti reaktoru na palubě letadla. K rozvoji této technologie nedošlo. Jedním z hlavních taháků byla očekávaná dlouhodobá výdrž ve vzduchu, kdy by letouny mohly být okamžitě k dispozici a nebyly by ohroženy bombardováním letiště.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...