“Elektromagnetický” start stíhačky F/A-18 z letadlové lodě USS Gerald R. Ford
- 2. 8. 2017
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Před několika dny stíhačka F/A-18F Super Hornet premiérově odstartovala z nové letadlové lodě USS Gerald R. Ford. Vůbec poprvé tak byl na moři otestován revoluční elektromagnetický katapult EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System).
Elektromagnetická budoucnost
Během testů stíhačka F/A-18 otestovala jak zmíněný elektromagnetický katapult EMALS, tak nový záchytný systém AAG (Advanced Arresting Gear). Hlavní výhodou EMALS a AAG je schopnost libovolně v čase měnit svůj výkon - to dovoluje vyslat/zachytávat jak velmi lehká letadla (drony), tak i plně naložené bojové letouny.
K prvnímu otestování EMALS/AAG na USS Gerald R. Ford došlo nedaleko pobřeží Virginie. F/A-18 pilotoval nadporučík Jamie Struck z 23. testovací letky VX-23 (Air Test and Evaluation Squadron 23).
"Dnes USS Gerald R. Ford psal historii díky úspěšnému přistání a vyslání letadla z VX-23 za použití AAG a EMALS,” komentoval test pro média admirál Phil Davidson, velitel U.S. Fleet Forces. “Jde o skvělou práci lidí z letadlové lodě Ford a všech inženýrů, kteří pracovali na tom, aby loď byla připravena překročit tento milník.
"AAG a EMALS byly úspěšně testovány na břehu Lakehurstu, New Jersey, ale toto je první přistání a start letadla na lodi,” uvedl kapitán Rick McCormack, velící důstojník USS Gerald R. Ford. Během testování v Lakehurstu EMALS úspěšně vyslal do vzduchu letadla F/A-18E/F Super Hornet, EA-18G Glower, C-2 Greyhound, E-2D Advanced Hawkeyes a F-35C Lightning II.
“Můj tým pracoval v těsném kontaktu se zástupci průmyslu, NAVAIR (Naval Air Systems Command - pozn. red.) a s leteckým personálem, aby se tato historická událost v námořnictvu stala skutečností. Jsem velmi hrdý na svou posádku,” dodal McCormack.
Katapult EMALS má proti parním katapultům celou řadu výhod. Z konstrukčního a logistického hlediska EMALS zabírá méně místa, má menší hmotnost a menší spotřebu energie než klasické parní katapulty. K obsluze je nutno menšího počtu lidí, stejně tak jsou menší (prozatím teoreticky) nároky na údržbu.
Například parní katapult potřebuje ke každému startu letadla 610 kg páry, což vyžaduje nesmírně robustní mechanické, pneumatické a hydraulické systémy.
Každý ze čtyř EMALS katapultů na letadlové lodi USS S Gerald R. Ford je o 29 % výkonnější, než parní katapult (121 MJ vs. 95 MJ). EMALS tak dokáže urychlit až 45 t těžké letadlo na dráze dlouhé 91 m na rychlost 240 km/h.
Start pomocí elektromagnetického katapultu EMALS.
Díky plynulému přizpůsobení výkonu katapultu EMALS lze do vzduchu posílat velmi lehká, ale i konstrukčně ne tak robustní letadla - může jít například o drony nebo lehká bitevní turbovrtulová letadla.
Na USS Gerald R. Ford zachycení letounu po přistání zajišťují elektrické motory a vodní turbíny systému AAG (Advanced Arresting Gear). Opět lze plynule měnit výkon kvůli zachycení letadel nejrůznějších hmotnostních kategorií.
O obou systémů se však výkon neřídí jen hmotností letounu. Svou roli hraje konstrukce letadla (jeho robustnost), rychlost větru na palubě i rychlost lodě. Na všechny tyto veličiny dokáže řídicí software EMALS/AAG precizně reagovat. Díky tomu se i zmenšuje namáhaní a opotřebení draků letadel.
Díky novému katapultu/záchytnému systému letadla z USS Gerald R. Ford provedou (teoreticky) každý den až 160 vzletů/přistání (udržitelné tempo po dobu 30 dní) a nárazově až 270 vzletu/přistání. To je o 25 % více než v případě třídy Nimitz s parními katapulty.
Zachycení letadla pomocí AAG
Revoluční s problémy
Dodejme však, že právě novátorské systémy EMALS a AAG jsou zdrojem největších technických problémů letadlové lodě USS Gerald R. Ford. Samozřejmě jako u každé nové technologie je třeba vychytat “dětské nemoci” - EMALS například “nedokáže” vyslat do vzduchu stíhačku F/A-18E/F Super Hornet a EA-18G Glower s plnou výzbroji nebo s externími palivovými nádržemi.
Námořnictvo na odstranění tohoto problému pracuje, ale teprve ostré palubní testy v letošním roce potvrdí, zda byl problém vyřešen. Není třeba zdůraznit, že nemožnost vyslat F/A-18 s přidávanými nádržemi nebo plnou výzbroji představuje pro letecké křídlo flotily značené operační omezení.
Horší jsou však problémy se spolehlivostí EMALS/AAG, která se týká samotné konstrukce. Podle vládního dokumentu Navy Ford (CVN-78) Class Aircraft Carrier Program: Background and Issues for Congress (z 16. června 2017) byla v roce 2016 (údaj z dubna) střední doba mezi kritickou poruchou katapultu 400 startů (v roce 2014 270 startů). S touto spolehlivostí má EMLAS pouze 7% šanci dokončit čtyřdenní referenční operační nasazení letadlové lodě. Požadavek námořnictva je přitom 4166 startů mezi kritickou poruchou.
Problémem také je, že loď má sice čtyři katapulty, ale sdílí společnou energetickou napájecí soustavu. Výměna vadného komponentu trvá průměrně 1,5 h, ale během této doby je nutno celou energetickou napájecí soustavu katapultů odstavit, protože vadnou součástku nezle “odstřihnout” od zdroje elektrické energie.
Ještě horší je spolehlivost AAG - tam je doba mezi kritickou poruchou pouze 25 zachycení. Požadavek je přitom na 16 500 zachycení bez kritické poruchy. Se současnou spolehlivostí má AAG pouze 0,2% šanci dokončit čtyřdenní operační nasazení.
Zmíněný dokument uvádí, že bez zásadního přepracování konstrukce AAG a EMALS zřejmě nikdy nedosáhnou spolehlivosti požadované námořnictvem.
Dokument tak doporučuje “agresivně” vynaložit finanční prostředky na řešení spolehlivostí systémů EMALS/AAG a na řešení problémů se starty plně naložených stíhaček F/A-18.
Zdroj: USNI News
Související články
Rusko vs. americká třetí kompenzační strategie
Spojené státy v rámci Třetí kompenzační strategie TOS (Third Offset Strategy) plánují revolučním ...
- 27.06.2017
- 199 komentářů
- Jan Grohmann
Fregaty Type 26: Ochránci letadlových lodí britského námořnictva
Ministerstvo obrany Velké Británie objednalo u BAE Systems stavbu prvních tří fregat Type 26. ...
- 03.07.2017
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
FFG(X): Americké fregaty nové generace
Americké námořnictvo (US Navy) zveřejnilo žádost o informaci RFI (Request For Information), ve které ...
- 12.07.2017
- 65 komentářů
- Jan Grohmann
Letoun C-130J-SOF: Hercules pro speciální operace
Firma Lockheed Martin nově nabízí zahraničním zákazníkům letadlo pro speciální operace C-130J-SOF. ...
- 18.07.2017
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Ta loď je pěkná snůška potíží. Asi největší malér je ten neodstíněný EM katapult. To je tak absurdní, že nevím, jestli to vůbec brát vážně. Nicméně jestli je to tak, tak tu loď do ...Zobrazit celý příspěvek
Ta loď je pěkná snůška potíží. Asi největší malér je ten neodstíněný EM katapult. To je tak absurdní, že nevím, jestli to vůbec brát vážně. Nicméně jestli je to tak, tak tu loď do odstranění můžou tak akorát schovávat v přístavech...Skrýt celý příspěvek
Většinou nový výrobek má některý nedostatky .Když se odstraní může dobře sloužit.
Většinou nový výrobek má některý nedostatky .Když se odstraní může dobře sloužit.
To jo. Ale tohle nejsou některý nedostatky, vždyť ta loď se udrží na vodě, to jediné splňuje jak má. Problémy prakticky s veškerým klíčovým vybavením nejsou "některé nedostatky". ...Zobrazit celý příspěvek
To jo. Ale tohle nejsou některý nedostatky, vždyť ta loď se udrží na vodě, to jediné splňuje jak má. Problémy prakticky s veškerým klíčovým vybavením nejsou "některé nedostatky". To je průs… jak Brno.Skrýt celý příspěvek
Ještě pro zajímavost.
Reaktory A4W, kde poslední písmeno značuje výrobce, byly nahrazeny A4B od společnosti Bechtel. Westinghouse je v bankrotu v režimu ochrany před věřiteli.Ještě pro zajímavost.
Reaktory A4W, kde poslední písmeno značuje výrobce, byly nahrazeny A4B od společnosti Bechtel. Westinghouse je v bankrotu v režimu ochrany před věřiteli.... a nebolo by jednoduchsie pouzit osvedcene elektromotory a transmisiu? Moznosti riadenia vykonu by zostali zachovane a technika je dobre preverena. Nebolo by to mozno tak cool, ...Zobrazit celý příspěvek
... a nebolo by jednoduchsie pouzit osvedcene elektromotory a transmisiu? Moznosti riadenia vykonu by zostali zachovane a technika je dobre preverena. Nebolo by to mozno tak cool, ale mozno aj priestorove a hmotnostne naroky boli mensie ako pri linearnom motore.Skrýt celý příspěvek
cejkis: wiki sice bývá považována za špatný zdroj , ale tento článek podle mne stačí a vysvětluje rozvoj této technologie , ale i třeba railganů a coilgunů v rámci populární vědy ...Zobrazit celý příspěvek
cejkis: wiki sice bývá považována za špatný zdroj , ale tento článek podle mne stačí a vysvětluje rozvoj této technologie , ale i třeba railganů a coilgunů v rámci populární vědy :https://cs.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek
Když si uvědomíš, že už teď veze každá loď do boje dvě jaderné elektrárny tak to určitě tak strašné nebude. Spíš se divím že odstávka jednoho katapultu znamená vypnutí všech ...Zobrazit celý příspěvek
Když si uvědomíš, že už teď veze každá loď do boje dvě jaderné elektrárny tak to určitě tak strašné nebude. Spíš se divím že odstávka jednoho katapultu znamená vypnutí všech čtyř.
Ale koneckonců mají dobrých sedm let (respektive než bude Kennedy v příliš pokročilém stádiu stavby) na vychytání všech much.
Bylo by dost extrémní, pokud by se Kennedy s Enterprise musely vrátit zpět k páře.. pokud by to vůbec šlo.Skrýt celý příspěvek610kg/start ...Když budu brát 30startů do hodiny a 4katapulty tak je to 73t/hod, což je ekvivalent dost velké průmyslové kotelny. Původní systém musí být obrovské ...Zobrazit celý příspěvek
610kg/start ...Když budu brát 30startů do hodiny a 4katapulty tak je to 73t/hod, což je ekvivalent dost velké průmyslové kotelny. Původní systém musí být obrovské monstrum.
Nevím zda u nového jsou použity supravodivé magnety chlazené heliem jako u např. urychlovače protonů, ale zázemí musí spíše připomínat laboratoř. V bojových podmínkách je to šílená přestava.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...