Vrtulník budoucnosti podle AVX Aircraft
- 10. 7. 2013
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Jedním z klíčových požadavků pro budoucí vrtulníky je zvyšování rychlosti letu. Ostatně vysoká cestovní rychlost je hlavní podmínkou amerického programu JMR (resp. FVL), jehož cílem je vytvořit zcela novou kategorii dopravních a bojových vrtulníků. Dnes si představíme stroj, s kterým chce v programu JMR/FVL uspět americká společnost AVX Aircraft Company.
V rámci programu JMR (Joint Multi-Role) májí celkově tři vybrané firmy do roku 2017 postavit letuschopné technologické demonstrátory budoucích víceúčelových vrtulníků. V této fázi musí zúčastněné firmy dokázat, že jejich řešení je technologicky proveditelné. Poté v navazujícím programu FVL (Future Vertical Lift) má vzniknout celá rodina víceúčelových vrtulníků. Cílem je do roku 2030 nahradit dopravní stroje Sikorski UH-60 Black Hawk ale i bitevní Boeing AH-64 Apache.
Původně mělo o účast v projektu zájem čtveřice firem - Bell, Boeing-Sikorsky, AVX a EADS. Evropský výrobce vrtulníku EADS se však z programu nakonec stáhnul. V programu pokračuje jen první trojice amerických firem.
Armáda má na první fázi programu JMR vyčleněno 280 miliónů dolarů. Ideálně mají všechny tři zúčastněné firmy postavit dvojici demonstrátorů, avšak zda tomu tak nakonec bude, záleží na výše finanční spoluúčasti firem.
Foto: Schéma útočné verze vrtulníku podle AVX Aicraft. KLIKNI PRO VĚTŠÍ OBRÁZEK / AVX Aicraft
V úspěch v soutěži si věří i AVX Aicraft. Pro program JMR/FVL nabízí radikálně řešený vrtulník s koaxiálními protiběžnými rotory a dvojící pohonných zapouzdřených vrtulí v zádní části stroje.
„Návrh AVX nabízí kapacitu, která armáda požaduje od budoucích dopravních a útočných letounů za atraktivní cenu,“ uvádí společnost na svých stránkách. Podobnou koncepci jako AVX Helicopters nabízí také dvojice firem Sikorski/ Boeing. Naopak Bell sází na již osvědčenou koncepci konvertoplánu, podobně jako u V-22 Osprey.
Zatím je předčasné mluvit o technických detailech letounů. V první etapě mají firmy postavit technologický demonstrátor v 70% velikosti, za použití dvojice motorů General Electric T700 (2×1967 kW). Jedno spojuje ale všechny soutěžící, podle armádních požadavku musí jejich stroje létat minimálně 230 uzlů za hodinu (426 km/h).
Foto: Schéma dopravní, výsadkové a MEDEVAC verze vrtulníku podle AVX Aicraft. KLIKNI PRO VĚTŠÍ OBRÁZEK / AVX Aicraft
Firma AVX Aicraft na přiložených obrázcích představuje svůj stroj jako víceúčelový. Pro vojenské operace lze stroj vybavit vnitřním moduly se zbraňovými systémy. Půjde o řízené, neřízené střely a dálkově ovládaný kulomet nebo kanón.
V případě útoku se zbraně vysunou z podlahy do externí pozice. Umístění zbraní uvnitř stroje je sice konstrukčně náročnější, ale vnitřní zbraně nenarušují aerodynamickou čistotu stroje a nezvyšují jeho odrazovou radarovou plochu.
V dopravní konfiguraci může stroj plnit několik funkcí. Kromě přepravy vojáků a dvojice standardizovaných palet 463L (224x274 cm) lze přepravovat i vnitřní nádrže s palivem, například při dlouhém přeletu do místa působiště. V konfiguraci MEDEVAC se dovnitř stroje vejde až 12 ležících pacientů.
Zdroj: DefenseTech, AVX Aicraft
V článku jste uvedl i společnost EADS, která to sama vzdala ještě před rozhodováním a PiaC jste vůbec neuvedl, proto můj komentář, jinak je o tomto projektu slušný článek v ATM ...Zobrazit celý příspěvek
V článku jste uvedl i společnost EADS, která to sama vzdala ještě před rozhodováním a PiaC jste vůbec neuvedl, proto můj komentář, jinak je o tomto projektu slušný článek v ATM 7/2013.Skrýt celý příspěvek
Jakožto dopravák to vypadá výtečně, ale obávám se že na bitevní úlohu se to moc nehodí (asi stejně jako F-35, která má nahradit A-10). Bitevní vrtulník musí mít malou čelní ...Zobrazit celý příspěvek
Jakožto dopravák to vypadá výtečně, ale obávám se že na bitevní úlohu se to moc nehodí (asi stejně jako F-35, která má nahradit A-10).
Bitevní vrtulník musí mít malou čelní plochu, již do konstrukce zakomponované pancéřování posádky a důležitých komponent, celkově robustní konstrukci schopnou vydržet poškození, což jsou všechno věci které u dopraváku zbytečně zvedají hmostnost (u toho mohou být volitelně instalovatelné v závislosti na stupni ohrožení).
Velká uzavřená kabina se sedadly proti sobě je zajímavý odklon od stávajících zvyklostí a je podobná spíše ruským HIPům, než americkým UH-1 a 60, uvidíme jak se to odrazí na šancích při výběrovém řízení, osobně jsem zvědav jak to dopadne, ten konvertoplán s trupem UH-60 by mohl mít dobré vyhlídky na úspěch, i když tenhle typ vidím jako zdařilejší.Skrýt celý příspěvekFirma Piscecki nepostupuje dále.
http://www.flightglobal.com/bl...Firma Piscecki nepostupuje dále.
http://www.flightglobal.com/bl...Programu JMR/FVL se účastní ještě společnost Piasecki Aircraft Corporation s projektem PA61-4 Advanced Winged Compound. Jde o kombinaci klasického nosného rotoru s plášťovanou ...Zobrazit celý příspěvek
Programu JMR/FVL se účastní ještě společnost Piasecki Aircraft Corporation s projektem PA61-4 Advanced Winged Compound. Jde o kombinaci klasického nosného rotoru s plášťovanou tlačnou vrtulí s vektorováním tahu VTDP a relativně dlouhým křídlem. Prakticky odzkoušená koncepce na experimentálním typem X-49A SpeedHawk.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...