C-MUSIC: Izraelský obranný laser dokončil testování
- 28. 2. 2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael dokončil sérií testů svého obranného laserového systému pro civilní dopravní letadla C-MUSIC (Commercial Multi-Spectral Infrared Countermeasures). Ostré testy, při kterých laser působil proti skutečným cílům, jsou významným milníkem před certifikací celého systému.
C-MUSIC, případně „Skyshield“ (Nebeský štít), je určen pro ochranu vojenských a civilních dopravních letounů proti přenositelným protiletadlovým střelám MANPADS (Man Portable Anti-Aircraft Missiles), jako jsou ruská Strela-2 nebo americký Stinger. Letouny jsou střelami kategorie MANPADS ohrožené zejména při startu a přistání.
S rozmachem a dostupem moderních technologií hrozba útoků systémy MANPADS roste. Problémem jsou především firmy z Íránu nebo Číny, které nemají problém dodávat zbraně do méně stabilních zemí.
Problémem však jsou i další země. Například Saudská Arábie, podle listu Wall Street Journal, dodala syrské opozici čínské protiletadlové střely. Transfer kritizovaly Spojené státy. Důvodem je obava ze zneužití takto pokročilých zbraní pro teroristické účely.
Platformou pro závěrečné testování C-MUSIC se stal civilní letoun Boeing 737. Testy probíhaly ve spolupráci Izraelské organizace pro protiraketovou obranu IMDO (Israel Missile Defense Organisation), izraelského Úřadu pro civilní letectví CAA (Civil Aviation Authority) a firmy Elbit Systems. Právě izraelský CAA posvětí či neposvětí používání C-MUSIC na izraelských civilních letadlech.
C-MUSIC / IMDO
Izraelci C-MUSIC testovali již v lednu 2013 na letadle Boeing 707. Šlo však pouze o zkoušky aerodynamiky a elektronických systémů. Teprve při posledních testech laser úspěšně „likvidoval“ cíle simulující protiletadlové střely kategorie MANPADS.
Vzhledem k citlivostí technologie je však na technické podrobnosti a průběh ostrých testů uvaleno přísné informační embargo. Není známá úspěšnost systému, ani typ simulovaných cílů. V tiskovém prohlášení Elbit Systems však stojí, že C-MUSIC "byl účinný a úspěšně potvrdil všechny potřebné funkce.“
Základem C-MUSIC je vláknový laser DIRCM (Directional Infra Red Counter Measure). Cílem laseru není fyzicky ničit rakety, ale manipulovat s infračervenou hlavicí protiletadlové střely. Laser přesvítí tepelnou stopu letadla a vyvede raketu na bezpečný kurz.
K detekci a sledování blížící střely se využívá infračervená FLIR (Forward-Looking Infrared) kamera a řada výstražných protiraketových systémů, využívající dopplerovský radar, infračervené a ultrafialové čidla s 360° pokrytím.
Celý systém je modulární a lze jej umístit na celou řadu letadel různých velikostí a výkonů. Instalace nevyžaduje speciální nástroje, případně dlouhodobou odstávku letadla. Podle Elbit Systems lze C-MUSIC nainstalovat v rámci běžné údržby.
C-MUSIC nezískají všechna letadla permanentně, ať už z psychologického hlediska, případně kvůli horší aerodynamice. Trvalých změn dojde jen elektronika a software civilních letadel. Avšak instalce FLIR kamery, čidel a samotného laseru DIRCM se dostane ke slovu jen při hrozbě teroristických útoků, nebo při letech do rizikových destinací.
Zdroj: Elbit Systems
Související články
Laser Endurance pro bojové letouny
Vývoj laserových zbraní pokročil do té fáze, že je možné uvažovat o jejich nasazení v reálném ...
- 31.10.2013
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Úspěšný test mobilního laseru HEL MD
Americká armáda poprvé otestovala mobilní laser HEL MD umístěný na korbě vozidla nákladního vozu. ...
- 13.12.2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelská protivzdušná obrana spoléhá na lasery
Schopnost bránit se před raketovými útoky je v případě Izraele otázkou „života a smrti“. Izrael ...
- 01.02.2014
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Izrael bombardoval konvoj Hizballáhu
Izraelské letectvo v pondělí večer zaútočilo na cíle v Libanonu. Terčem útoku se stal konvoj ...
- 26.02.2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Z právě psychologického hlediska by bylo nejlepší je mít na všech dopravn.letadlech opouštějících Izrael.
Obecný problém laseru je ale ten, že nemusí fungovat při např.dešti.Z právě psychologického hlediska by bylo nejlepší je mít na všech dopravn.letadlech opouštějících Izrael.
Obecný problém laseru je ale ten, že nemusí fungovat při např.dešti.
Načítám diskuzi...