Bundeswehr převzal první modernizované tanky Leopard 2 A7V
- 30. 10. 2019
- 122 komentářů
- Jan Grohmann
Německá společnost KMW (Krauss-Maffei Wegmann) německé armádě předala první modernizované tanky Leopard 2 A7V. Předávací ceremoniál se uskutečnil v Mnichově, sídle KMW.
Tanky Bundeswehru
Označení Leopard 2 A7V nám říká, že jde o sedmou vylepšenou (Verbessert) generaci tanků Leopard 2. Název ale zejména odkazuje na první německý tank A7V (Sturmpanzerwagen A7V) z první světové války. Prvoválečný A7V vznikl na konci války v počtu 20 kusů a jeho posádku tvořilo 18 mužů.
Bundeswehr, resp. Spolkový úřad pro vyzbrojování, informační technologie a podporu Bundeswehru (BAAINBw) nejdříve v roce 2017 objednal 104 modernizací „A7V“ za 760 milionů euro (19,4 miliardy Kč). Smlouva pokrývá přestavbu 68 tanků Leopard 2 A4, 16 tanků Leopard 2 A6NL (ex-nizozemské Leopardy) a 20 tanků Leopard 2 A7 na standard „A7V“.
První dva prototypy „A7V“ pro účely testování převzal Bundeswehr na konci roku 2018. Všechny modernizované tanky Leopard 2 A7V objednané v roce 2017 Bundeswehr získá do konce roku 2023.
V březnu letošního roku rozpočtová komise Bundestagu odsouhlasila modernizaci dalších 101 tanků Leopard 2 A6 a Leopard 2 A6M2 na standard „A7V“. Cena přestavby dosáhne 300 milionů euro (7,7 miliardy Kč). Leopard 2 A6M2 je speciální verze sloužící ve smíšeném nizozemsko-německém 414. tankovém praporu, který spadá pod nizozemskou 43. mechanizovanou brigádu, ta je zase organizačně začleněná pod 1. německou obrněnou divizi.
Tanky Leopard 2 A6M2 jsou vybaveny nizozemskými komunikačními systémy, takže mohou sdílet informace s nizozemskými i německými jednotkami. Připomeňme, že Nizozemci se zbavili všech svých tanků Leopard 2 a ve výzbroji nemají žádný tank. Ve zmíněném 414. tankovém praporu nizozemská armáda provozuje 18 tanků Leopard 2 A6M2, tanky ale vlastní Bundeswehr.
Bundeswehr, resp. pozemní síly (Heer), mají aktuálně ve výzbroji (v aktivní službě i záloze) 244 tanků Leopard 2 (včetně tanků z nizozemsko-německého praporu). Od roku 2022 se počet provozovaných tanků zvýší na 328 (podle některých zdrojů na 320). Navýšení počtu aktivních tanků se uskuteční zejména odkupem tanků Leopard 2 od firmy KMW.
Celkově bude mít tedy Bundeswehr 205 tanků „A7V“ a 104 tanků „A6“. Zbytek budou tvořit tanky Leopard 2 A5 určené pro výcvik.
Bundeswehr ma nyní pět aktivních tankových praporů, plus jeden společný s Nizozemskem. V každém praporu se tabulkově nachází 44 tanků:
- Tankový prapor 93 (Munster), obrněná brigáda 9, 1. obrněná divize;
- Tankový prapor 104 (Pfreymd), obrněná brigáda 12, 10. obrněná divize;
- Tankový prapor 203 (Augustdorf), obrněná brigáda 21, 1. obrněná divize;
- Tankový prapor 363 (Hardheim), ve výstavbě;
- Tankový prapor 393 (Bad Frankenhausen), motorizována pěchotní brigáda 37, 10. obrněná divize;
- Tankový prapor 414 (Bergen), 43. mechanizovaná brigáda, 1. obrněná divize.
V současné době postupně vzniká šestý aktivní tankový prapor 363 (Hardheim), který rovněž získá tanky Leopard 2 A7V. Kromě toho má Bundeswehr dva rezervní bojové prapory bez vlastních tanků (provádějí výcvik s tanky aktivních praporů).
V letech 2019 až 2022 bude na standard „A7V“ vylepšeno také 44 dánských tanků Leopard 2. Zajímavé je, že modernizaci „A7V“ odmítlo jako neperspektivní Norsko, které raději v roce 2025 nakoupí zcela nové tanky.
Tankový prapor 414
Leopard 2 A7V
Leopard 2 A7V je tank Leopard 2 A7 vylepšený o komponenty, které nebyly v programu A7 (poprvé představen v roce 2010) k dispozici. Zejména jde o elektronické, počítačové, komunikační systémy a rozhraní člověk-stroj.
Tanky Leopard 2 A7V získají schopnost použít programovatelnou munici DM11 od firmy Rheinmetall. Munice díky časovači dokáže explodovat v přesné vzdálenosti, a to buď před cílem, uvnitř cíle nebo nad cílem. Tříštivo-trhavá DM11 má efektivní dostřel z kanónu L55A1 až 5 km.
Tanky dále obdrží termovizní pozorovací / zaměřovací senzory střelce a velitele Airbus ATTICA, získají lepší akceleraci díky upravené převodovce, nový systém ochrany proti jaderným, chemickým a biologickým zbraním a pozorovací systém SPECTUS (denní kamera a termovize) pro řidiče, pro jízdu vpřed i vzad atd.
Hlasové, obrazové a datové spojení zajistí nový komunikační systém Thales SOTAS, řízení a velení boje pak systém IFIS (Integriertes Führungs- und Informationssystem).
Součástí smlouvy je i instalace nejnovějšího kanónu L55A1 o délce 55 ráží na všechny vylepšované tanky Leopard 2A4, které mají stále v základu kratší kanon L44. Kanón L55A1 vznikl v roce 2004 jako výkonnější verze kanónu L55 (Leopard 2 A6). Oproti svému předchůdci má větší pracovní tlak (700 MPa oproti 670 MPa) a životnost 1500 výstřelů.
Nový kanón bude připraven i na příchod nové podkaliberní munice KE2020 s wolframovým penetrátorem. KE2020 dorazí do výzbroje v roce 2022 a podle výrobce nabídne až o 20 % větší výkon než současná nejmodernější německá podkaliberní munice DM63.
Modernizace „A7V“ zahrnuje dále instalaci pomocného zdroje energie Steyr M12 o výkonu 17 kW, který byl instalován také v případě některých předchozích verzí. Počítá se také s využitím multispektrální maskovací sítě Barracuda.
Navíc již letos se začne se zástavbou izraelských systémů aktivní ochrany (APS) Trophy HV na 13 tanků Leopard 2 A7V. Postupně ale izraelský APS získají všechny německé aktivní tanky.
Leopard 2 A6
Vzdálenost Ruska = počet tanků
Společnost KMW celkově vyrobila 3565 tanků Leopard 2 pro 21 zákazníků z celého světa. Leopardy 2 prošly bojovým křtem na Balkáně. Skutečného bojového nasazení se ale dánské a kanadské Leopardy 2 dočkaly v Afghánistánu.
Leopardy 2 A4 nasadilo také Turecko v Sýrii v rámci operace Štít Eufratu. Během operace se bojovníkům Islámského státu podařilo zničit nejméně deset tanků Leopard.
Na konec článku se zastavme nad počtem tanků v jednotlivých zemích. Je zajímavé, jak počet tanků na strategickém směru Západ-Rusko směrem od východu klesá. Zatímco Polsko buduje nejsilnější tankové vojsko v Evropě, Německo počíta s provozem 2,5× méně tanků, než Polsko.
Bohaté Nizozemsko, které má v podobě Polska a Německa vůči Rusku obrovské nárazníkové pásmo, nemá tanky žádné a obrněnou pěst nizozemské armády tvoří pouze 149 bojových vozidel pěchoty CV9035NL. Velká Británie, ač světová velmoc, provozuje pouze 200 tanků.
A pokud se podíváme na Irsko (není člen NATO), které vůči Rusku má nárazníkové pásmo v podobě Polska, Německa a Velké Británie, tak nejsilnější obrněné jednotky irské armády tvoří 80 obrněných transportérů s kulomety ráže 12,7 mm.
Související články
Armáda ČR se zajímá o španělské tanky Leopard 2A4
Minulý týden navštívila česká armádní delegace španělskou vojenskou základnu u města Zaragoza. Zde ...
- 17.07.2016
- 149 komentářů
- Jan Grohmann
Nejnovější tanky Leopard 2A7V pro německou armádu
Německá firma Rheinmetall před několika dny oznámila podepsání smlouvy na modernizaci 104 tanků ...
- 28.09.2017
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Evropská zbrojnice pro tanky Leopard 2
Německá firma KMW (Krauss-Maffei Wegmann) za spolupráce s Evropskou obrannou agenturou EDA (European ...
- 07.02.2018
- 352 komentářů
- Jan Grohmann
Eurotank: Hybrid mezi tanky Leopard 2 a Leclerc
Firma KNDS (KMW+Nexter Defense Systems), joint venture německé KMW a francouzské Nexter, na výstavě ...
- 11.06.2018
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
Článek doplním několika informacemi: 1) První kontrakt a) tankových sil bylo oznámeno už v roce 2015, ale chvíli trvala příprava projektů, než mohly být uzavřeny ...Zobrazit celý příspěvek
Článek doplním několika informacemi:
1) První kontrakt
a)
tankových sil bylo oznámeno už v roce 2015, ale chvíli trvala příprava projektů, než mohly být uzavřeny kontrakty. Ovšem ne všechny se mediálně publikují. Takže co je zatím známo:
- V květnu 2017 byl podepsán kontrakt mezi německým MO zastupovaný výzbrojním úřadem BAAINBw a společností KMW (hlavní kontraktor) za cca 760 mil. EUR na nákup starých tanků a modernizaci bojových tanků na standard verze A7V s dokončením do roku 2023. V tomto kontraktu by se měly skrývat tyto dosud publikované aktivity:
- Bundeswehr odkoupil od německého průmyslu 100 starých tanků Leopard 2A4. Cena 100 starých tanků byla prý jen 22 mil EUR (info z roku 2015).
- Z těchto 100 tanků bude 68 tanků použito na rozšíření počtu bojových tanků (MBT) Bundeswehru.
- Z těchto 100 tanků bude 32 využito jako podvozky pro přestavbu na vyprošťovací, ženijní a mostní tanky. Přestavby realizuje společnost Rheinmetall. Cena této části není známá.
- Mezi nakoupenými tanky verze A4 by mělo být 13 německých a zbytek jsou tanky odkoupené ze zahraničí. Asi to jsou i tzv. švédské tanky. Švédsko si v roce 1994 pronajalo celkem 160 tanků (ex-Bundeswehr) Leopard 2A4 a označilo je jako Strv 121. Od roku 2000 byly ale uskladněny a drženy v záloze. Pronájem skončil ale až v roce 2011. 20 kusů Švédsko odkoupilo a zbylých 140 kusů se vrátilo do Německa.
- 16 ex-holandských tanků Leopard 2A6 (NL) bylo získáno zadarmo. Je to přesně těch posledních 16 tanků, které Holanďanům zůstali z celé flotily tanků Leopard A4/A5/A6, kterou jinak rozprodali. Těhcto 16 tanků vložili jako svůj vklad do německo-holandského tankového praporu PzBtl 414. 16 tanků stačilo k vytvoření jedné holandské tankové roty.
- V září 2017 KMW podepsalo subdodavatelský kontrakt se společností Rheinmetallem jako subdodavatelem za 118 mil. EUR na dodávky matriálu a služeb pro přestavbu 104 tanků na nový standard Leopard 2A7V. Tato smlouva pokrývá modernizaci 68 kusů odkoupených Leopardů 2A4, 16 ex-holandských Leopard 2A6 (to je těch dohromady 84 nově pořízených, o které se navyšuje počet MBT u Bundeswehru) a 20 tanků Leopard 2A7 z výzbroje Bundeswehru.
- KMW podepsalo podobný subdodavatelský kontrakt s výrobcem motorů MTU jako subdodavatelem za cca 21 mil EUR.
- Podle plánu měly být první dva tanky verze A7V dodány v roce 2019. Což se stalo = o předání těchto tanků je tento článek. Jsou to překvapivě přestavěné tanky z dosud nejmodernější verze 2A7. V roce 2020 pak bude následovat 16 kusů přestavěných z verze 2A6 (NL). Teprve pak budou následovat dodávky tanků přestavěných ze staré verze 2A4. Jako poslední budou v roce 2023 modernizovány ostatní tanky nejmodernější verze 2A7.
b)
Kontrakt je synchronizován se zahraničními dodávkami tanků verzí 2A7+ a 2A7V. V článku to není zdůrazněno, ale na slavnosti, kde Bundeswehr převzal svůj první Leopard 2A7V, si svůj Leopard 2A7V převzalo i Dánsko. Tanky verze A7V dostaly oproti původní verzi A7 Bundeswehru řadu vylepšení původně vyvinutých pro katarské 2A7V+, které první dodávka zákazníkovi teprve čeká.Skrýt celý příspěvek2) Další kontrakty Časem byly podepsány další kontrakty: - V roce 2017 byl podepsán kontrakt mezi BAAINBw a Rheinmetallem na dodávku 2 500 kusů programovatelné munice ráže 120 x ...Zobrazit celý příspěvek
2) Další kontrakty
Časem byly podepsány další kontrakty:
- V roce 2017 byl podepsán kontrakt mezi BAAINBw a Rheinmetallem na dodávku 2 500 kusů programovatelné munice ráže 120 x 570 mm typu DM11 s dodávkami v letech 2017-2018. Je to už druhá dávka. První byla objednána už v roce 2013 a sloužila především pro různé zkoušky.
- V dubnu 2019 byl podepsán kontrakt mezi BAAINBw a KMW za 336 mil. EUR na přestavbu dalších 101 tanků na standard Leopard 2A7V. Přestavovány budou současné tanky Bundeswehru verzí A6 a A6M. Poslední modernizovaný tank bude dodán v roce 2026.
- Modernizace kasáren a zázemí v posádce Hardheim, kde se znovu formuje staronový PzBtl 363, v hodnotě 20 mil EUR.Skrýt celý příspěvek3) Počty nových tanků v Bundeswehru Nákupem 84 starších bojových tanků Leopard 2 (68 x A4 a 16 x A6(NL)) se počty tanků bundeswehrů zvyšují z 225 na 328 tanků MBT. Toto číslo je v ...Zobrazit celý příspěvek
3) Počty nových tanků v Bundeswehru
Nákupem 84 starších bojových tanků Leopard 2 (68 x A4 a 16 x A6(NL)) se počty tanků bundeswehrů zvyšují z 225 na 328 tanků MBT. Toto číslo je v pořádku. 8 tanků totiž zůstane na zkoušky a předvádění a 320 kusů půjde k jednotkám. 6 tankových praporů po 44 tabulkových tancích tak potřebuje celkem 264 tanků. Zbylých 56 tanků bude sloužit k výcviku, záloze, atd.
K bojovým tankům Leopard 2A7V přibude i 32 kusů specializovaných tanků na podvozku Leopard 2. Specializované verze tanků jako jsou ženijní tanky Dachs a mostní tanky Leguan dostane v rámci tankové nebo mechanizované brigády ženijní prapor.
S příchodem těžkých tanků Leopard 2 verzí A5 a výše a také specializovaných verzí tanků už nestačí starší vyprošťovací tanky na podvozku tanku Leopard 1. Nově zformovaný tankový prapor Panzerbataillon (PzBtl) 363 tak k bojovým tankům dostane také 3 až 4 nové vyprošťovací tanky BePz 3 Büffel. Nové výkonnější vyprošťovací tanky Büffel na podvozku Leopardu 2 bude potřebovat také ženijní prapor a logistický/opravárenský prapor brigády, která se vyzbrojí specilizovanými verzemi na podvozku tank Leopard 2.Skrýt celý příspěvek4) Záložní tankové prapory Bundeswehru a budování tankového praporu Panzerbataillon (PzBtl) 363 a) Dovolím si korigovat článek. Bundeswehr v současnosti nemá dva záložní tankové ...Zobrazit celý příspěvek
4) Záložní tankové prapory Bundeswehru a budování tankového praporu Panzerbataillon (PzBtl) 363
a)
Dovolím si korigovat článek. Bundeswehr v současnosti nemá dva záložní tankové prapory, ale pouze jeden - Gebirgspanzerbataillon (GePzBtl) 8.
Druhý záložní tankový prapor PzBtl 414 byl totiž v roce 2015 vyjmut ze záloh a převeden do aktivních sil. Byl nejdříve obnoven v posádce Bergen (Dolní Sasko), poté byl redislokován do holandské posádky Lohheide. V březnu 2016 byl oficiálně začleněn do sestavy holandské 43. mechanizované brigády 1. německé obrněné divize. Plně zformovaným a bojeschopným se tankový prapor PzBtl 414 stal v roce 2019.
Otázkou je i další osud toho jediného záložního tankového praporu. Horský tankový praporu GePzBtl 8 sídlu u českých hranic (Pfreimd, Bavorsko). Horský je jen názvem. Jeho první dvě roty jsou v míru jen rámcové (1. rota = velitelská + logistika, 2. tanková rota). Tedy pouze na papíře.
3. a 4. rota ale fyzicky existuje. 3. tanková rota (3./GebPzBtl 8) je dislokovaná ve stejné bavorské posádce u tam sídlícího tankového praporu PzBtl 104 (Pfreimd). 4. tanková rota (4./GebPzBtl 8) je naopak velmi daleko – je totiž dislokována u tankového praporu PzBtl 393 (Bad Frankenhausen, Durynsko).
b)
A právě tyto dvě záložní tankové roty vytvoří základ nového (šestého) aktivního tankového praporu Panzerbataillon (PzBtl) 363 v posádce Hardheim (Bádensko-Württembersko). Ten bude tvořit cca 500 vojáků, (+ až 200 občanských zaměstnanců), kteří vytvoří štáb praporu a 4. roty (z toho tři tankové) s celkem 44 tanky.
Formování PzBtl 363 má následující časový plán: Nejdříve došlo k rekonstrukci kasáren a zázemí, kde dříve už působily německé tankové jednotky. V říjnu 2019 byla fyzicky zahájena výstavba praporu vytvořením štábu praporu a 1. roty (velitelská + logistika). První tankové síly bude prapor mít v roce 2020, kdy se do posádky Hardheim přesune 4. tanková rota dnešní 4./GebPzBtl 8 (Bad Frankenhausen, Durynsko). V roce 2021 se přesune do posádky i 3. rota - dnešní 3./GebPzBtl 8 (Pfreimd, Bavorsko). V říjnu 2021 má být zformována i poslední 2. rota. Prapor tak dosáhne jako celek bojeschopnost nejdříve v roce 2023.
Tankový prapor PzBtl 363 bude součástí 10. tankové divize. Zatím nebylo oznámeno do které brigády.
c)
Co se stane poté se stávajícím záložním tankovým praporem GePzBtl 8, když přijde o své dvě jediné aktivní tankové roty? Zatím nevím. Pokud ho ale zachovají, budou se muset ty dvě aktivní tankové roty znovu zformovat.Skrýt celý příspěvekNe že bych chtěl aplikovat vlezdoprdelezectvi ale články od tebe je radost číst, je vidět že máš velký prehled na rozdíl od některých kecalu.
Ne že bych chtěl aplikovat vlezdoprdelezectvi ale články od tebe je radost číst, je vidět že máš velký prehled na rozdíl od některých kecalu.
Ne že bych chtěl aplikovat vlezdoprdelezectvi ale články od tebe je radost číst, je vidět že máš velký prehled na rozdíl od některých kecalu
Ne že bych chtěl aplikovat vlezdoprdelezectvi ale články od tebe je radost číst, je vidět že máš velký prehled na rozdíl od některých kecalu
Kolejny artykuł o projekcie nowego czołgu. W skrócie..Niemcom bardzo zależy (o czym już dobrze wiemy ,poprzez wspólne rozmowy), na rozszerzeniu projektu na inne państwa. ...Zobrazit celý příspěvek
Kolejny artykuł o projekcie nowego czołgu. W skrócie..Niemcom bardzo zależy (o czym już dobrze wiemy ,poprzez wspólne rozmowy), na rozszerzeniu projektu na inne państwa. Blokującym jest Francja, która nie pierwszy raz chce „administracyjnie” kontrolować rozwój i handel w EU. Koronny argument francuskiej strony to brak technologii do implementacji MGCS ze strony polskiej , co jest prawdą (częściowo), na marginesie, Francja też nie błyszczy . Są dwie drogi , Niemcy zaczną „grillować „ Paryż i francuzi ustąpią lub plan nr 2 , chyba bardziej realny , to pójście własną drogą z partnerem z poza EU. Niemcy chcą uniknąć utraty środkowo-europejskiego rynku zbrojeniowego , bo myślą z perspektywie 2-3 dekad do przodu. Francja , narazie zajmuje się blokowaniem i kradzieżą technologi w Niemczech przy każdym europejskim czyli niemieckim projekcie.
https://www.ndr.de/nachrichten... Skrýt celý příspěvekAch, čo by naši tankisti (tankový prápor) dali za súdobú ,,T-72M2 Moderna II,, s modernými pozorovacími, optoelektronickými, komunikačnými prostriedkami ako aj modernými blokmi ...Zobrazit celý příspěvek
Ach, čo by naši tankisti (tankový prápor) dali za súdobú ,,T-72M2 Moderna II,, s modernými pozorovacími, optoelektronickými, komunikačnými prostriedkami ako aj modernými blokmi dynamickej ochrany...Skrýt celý příspěvek
TO: technik No ale já neříkám že mají všechno na pikaču, pokud čteš moje příspěvky tak musíš vědět že jsem napsal dost o tom co se tam mění a zlepšuje ale zároveň přiznávám že u ...Zobrazit celý příspěvek
TO: technik
No ale já neříkám že mají všechno na pikaču, pokud čteš moje příspěvky tak musíš vědět že jsem napsal dost o tom co se tam mění a zlepšuje ale zároveň přiznávám že u mne lze pozorovat určitý stupeň averze k Rusku ale to je právě tím že je tak dobře a dlouho znám a dost toho o Rusku vím. Nejedná se tedy o nějakou nepodloženou, fanatickou zášť.Skrýt celý příspěvekProč nereagujes přímo pod příspěvek a zakladas nový? No podle tvého tvrzení mi to připadá jako by si se včera vrátil z návštěvy ruských tankových jednotek. Všichni tady mají ...Zobrazit celý příspěvek
Proč nereagujes přímo pod příspěvek a zakladas nový?
No podle tvého tvrzení mi to připadá jako by si se včera vrátil z návštěvy ruských tankových jednotek. Všichni tady mají informace jak ruský tanky jsou nepojízdný a nebojeschopny ale že zázrak techniky Puma se stahuje k výrobci z důvodu kondenzace vody v mezipodlaznich přepážkách tady nikdo nezmínil.
Jinak jak tvrdí Jirosi, přeci když máš nějakou averzi k určité populaci nemuzes býti objektivní. Ale stejně je zvláštní jak v příspěvku o Leopardech se stejně nejvíc probiraji ruský tečka a tankovy jednotky. Nechápu že vám to stojí za to když to ti kluci ruský stejně všechno finguji a tečka jsou starý střepy :))Skrýt celý příspěvek1) založil jsem nový protože mě z nějakého důvodu nešlo použít tlačítko ,,reagovat,, prostě nějaký SW šotek 2) nikde jsem netvrdil že jsem 100% objektivní ale také si nic ...Zobrazit celý příspěvek
1) založil jsem nový protože mě z nějakého důvodu nešlo použít tlačítko ,,reagovat,, prostě nějaký SW šotek
2) nikde jsem netvrdil že jsem 100% objektivní ale také si nic nevymýšlím, to co píšu mám ze seriozních, ověřených a většinou letitých zdrojů i osobních zkušeností.
3) o Pumách a Leopardech nepíšu protože o nich prostě nic zásadního nevím
4)pokud sem něco píšu jako informaci, tak pouze z ranku o kterém něco vímSkrýt celý příspěvekMůžeš tedy ty seriózní zdroje zveřejnit?
Jaké máš osobní zkušenosti s provozem tanku?
Ten rus co ti dává informace je má od dalšího kamaráda nebo je součástí tankových sil?Můžeš tedy ty seriózní zdroje zveřejnit?
Jaké máš osobní zkušenosti s provozem tanku?
Ten rus co ti dává informace je má od dalšího kamaráda nebo je součástí tankových sil?Aj keď na tomto fóre budem označený za "ruského trolla", komunistu, marxistu, zradcu.. tak tu príspevok pridám. Mal som možnosť sa zhovárať s niekoľko "ruskými dovolenkármi", ...Zobrazit celý příspěvek
Aj keď na tomto fóre budem označený za "ruského trolla", komunistu, marxistu, zradcu.. tak tu príspevok pridám.
Mal som možnosť sa zhovárať s niekoľko "ruskými dovolenkármi", avšak to čo píše Fotr je pravda len z časti. Do reforiem v roku 2008 naozaj panovala v Ruskej armáde neskutočná mizéria, v tomto niet argumentu proti. Avšak od vtedy sa toho veľa dokázalo zlepšiť, nebudem vravieť že v niektorých málo prípadoch takáto mizéria nepretrváva, ale vedenie Ruskej armády ju úspešne potláča a už celé desaťročie v Ruskej armáde prevládajú radikálne zmeny. Od čistiek v dôstojníckom zbore, kde prevládala "sovietska mentalita", po platy vojakov, vzdelanie, kvalitu výcviku, štrukturálne zmeny, modernizáciu infraštruktúry, techniky... tých zmien je naozaj veľa.
O tom že do ruskej armády sa ľudia nehrnú a majú nedostatok kvalitného personálu... tento problém všeobecne pretrváva aj na "druhej strane" v NATO, s nedostatkom ľudí, popularitou armády a dôverou občanov bojuje napríklad aj OS SR alebo v AČR, avšak kvalita výcviku v Rusku je na dobrej úrovni a práve kvôli dobrým platom oproti zvyšku priemernej populácie v Rusku sa nedá hovoriť, že by ľudí bolo veľký nedostatok.
S určitou mierou alkoholizmu, prechovávaním drôg a ďalšou trestnou činnosťou sa bojuje v každej armáde a každoročne sa mnoho takýchto prípadov rieši aj v OS SR a iné armády NATO nie sú výnimkou. Pravda je že pred reformami v Ruskej armáde bolo oveľa viac, než ich je dnes, boli predovšetkým spojené so šikanou a veľmi zlými podmienkami, problémy začali ubúdať aj s postupnou "profesionalizáciou" armády a mnohými ďalšími zmenami. Veľká miera samovrážd v Ruskej armáde bola práve spojená s "braneckou armádou", veľmi zlými podmienkami, šikanou, avšak dnes je ich miera na oveľa nižšej úrovni než v minulosti.
Rusko síce už nemá také zázemie ako za čias ZSSR, ale aj vtedy sa tabuľkové počty vo veľkom "nafukovali". Ale vďaka systematickým reformám, oveľa lepšej úrovni výcviku s veľkou mierou odzrkadlenia reálnych bojových skúseností z posledných konfliktov, tieto schopnosti Rusko dobieha a o ich armáde sa rozhodne nedá tvrdiť, že je "nebojaschopná".
Kľudne by som povedal, že o bojaschopnosti armády môže Rusku konkurovať len USA a Čína. Podfinancované armády Európskej časti NATO, ich nerozhodnosť, birokracia, nesúdržnosť a mnohé ďalšie problémy... schopnosti týchto armád značne podkopáva a nie sú schopné ani prinajmenšom takého bojového nasadenia ako armády Ruska, USA alebo Číny. Hovoria o tom aj viaceré kritické štúdie, či už z Bruselu alebo Washingtonu. Ruská armáda je dnes veľmi schopný protivník, ktorý sa nemôže podceňovať a Európske armády NATO voči nemu zaspali, aj postupne sa tieto rozdiely snažia novo budovanými silami rýchlej reakcie dohnať, avšak len s veľkou závislosťou na americkej armáde a pomoci Washingtonu.Skrýt celý příspěvekKaždá armáda trpí na tyto neduhy. Fotr má pravdu v tom, že tankové jednotky dislokované v odlehlých místech, s nízkou možnosti kulturního života a začlenění vojákovi rodiny je pro ...Zobrazit celý příspěvek
Každá armáda trpí na tyto neduhy. Fotr má pravdu v tom, že tankové jednotky dislokované v odlehlých místech, s nízkou možnosti kulturního života a začlenění vojákovi rodiny je pro vojáky stresující a prostě chlastaj. Je zřejmé že k těmto jednotkám se rekruti nepohrdnou, ale která z evropských armád je co dislokace jednotek v tak odlehlých místech srovnatelná?Skrýt celý příspěvek
No to sem napsal špatně, fotr tvrdil něco jiného, nerad budu mluvit za nej. Tohle je můj výklad tamniho sociálního pohledu na sloužící jednotky. Z ověřených zdrojů to nemám ale ...Zobrazit celý příspěvek
No to sem napsal špatně, fotr tvrdil něco jiného, nerad budu mluvit za nej. Tohle je můj výklad tamniho sociálního pohledu na sloužící jednotky. Z ověřených zdrojů to nemám ale jako služebně činný vím o čem mluvím.Skrýt celý příspěvek
Rozhodne sa nedá tvrdiť že Ruská armáda je dokonalá a áno, verejnosti sa z nej ukazuje len to najlepšie. Ktoré armády to tak ale nerobia? Však by do ich radov nikto nevstúpil. ...Zobrazit celý příspěvek
Rozhodne sa nedá tvrdiť že Ruská armáda je dokonalá a áno, verejnosti sa z nej ukazuje len to najlepšie. Ktoré armády to tak ale nerobia? Však by do ich radov nikto nevstúpil. Koľko ľudí vstupovalo do OS SR s nasadenými ružovými okuliarmi, ale veľmi rýchlo dostalo facku do tváre od reality. Tie isté problémy sa riešia v každej armáde, aj v USA. Koľko vojakov sa tam chváli že konečne si "vyslúžili" DD 214 a môžu konečne z armády vypadnúť a ich slová o službe sú len o chlastaní a zametaní chodníkov. Koľko tam majú samovrážd, hlavne spojených s ptsd. Fakt niektorý tu diskutujúci sú veľmi ďaleko od reality. Tým nechcem samozrejme porovnávať možnosti v armáde americkej a ruskej, Ruská armáda zaostáva ešte v mnohom, ale NATO nieje USA a mnoho armád NATO sa má v čom zlepšovať. Fotr ale ani zďaleka nemá prehľad o realite či už v Ruskej alebo akejkoľvek inej a ešte zaujímavejšie je koľko ľudí mu tieto "kecy" dokáže zožrať.Skrýt celý příspěvek
1) ne a už jsem to tu vysvětloval 2) vím jak vypadá (DD) 3)jeden z nich je bývalý důstojník z jedné takové odlehlé posádky, pochopitelně to ale není jen jediný od kterého mám ...Zobrazit celý příspěvek
1) ne a už jsem to tu vysvětloval
2) vím jak vypadá (DD)
3)jeden z nich je bývalý důstojník z jedné takové odlehlé posádky, pochopitelně to ale není jen jediný od kterého mám informace.Skrýt celý příspěvekFotr: Práve ak sa bavíme o odľahlých polárnych oblastiach, ktoré boli v minulosti dosť opomenuté, tak dnes by mali byť vďaka vysokému záujmu Ruska o polárne oblasti mnohé z týchto ...Zobrazit celý příspěvek
Fotr: Práve ak sa bavíme o odľahlých polárnych oblastiach, ktoré boli v minulosti dosť opomenuté, tak dnes by mali byť vďaka vysokému záujmu Ruska o polárne oblasti mnohé z týchto oblastí dosť nadštandard oproti ostatným, či už infraštruktúrou, výstrojom a výzbrojom vojakov, ale aj technikou a rôznymi príplatkami za službu na týchto základniach. To sú informácie od aktívnych príslušníkov v RU armáde.Skrýt celý příspěvek
TO:Sgt Murphy Ne, nejednalo se o polární oblast, sloužil v Tomské oblasti ale máš pravdu, Rusové jsou v polárních oblastech dnes velice aktivní. Odtamtud ale nikoho neznám a tak ...Zobrazit celý příspěvek
TO:Sgt Murphy
Ne, nejednalo se o polární oblast, sloužil v Tomské oblasti ale máš pravdu, Rusové jsou v polárních oblastech dnes velice aktivní. Odtamtud ale nikoho neznám a tak nemám žádné informace. Co píšeš je ale velice pravděpodobné a reálné.Skrýt celý příspěvek
techniku tleskám ty si technik čeho přesně ...vzduchotechniky ? Porovnávat počáteční problémy nově vyráběného a zaváděného stroje jako puma x let starýma a x let modernizovanýma ...Zobrazit celý příspěvek
techniku
tleskám ty si technik čeho přesně ...vzduchotechniky ? Porovnávat počáteční problémy nově vyráběného a zaváděného stroje jako puma x let starýma a x let modernizovanýma Tčkama ...vážně ?Skrýt celý příspěvek
Investovat do nových tanků, potažmo velkých tankových armád, je stejně prozíravé jako když Hitler investoval do Bismarcka nebo Japonci do Yamata. Jenom to odčerpává zdroje. A to je ...Zobrazit celý příspěvek
Investovat do nových tanků, potažmo velkých tankových armád, je stejně prozíravé jako když Hitler investoval do Bismarcka nebo Japonci do Yamata. Jenom to odčerpává zdroje. A to je hlavní důvod stagnace vývoje jak na západě tak na východě. Stačí modernizace. Dnešní , neřku-li budoucí války, se vedou a povedou jinými zbraněmi. Ale byly to krásné stroje..Skrýt celý příspěvek
Záleží od typu budúcich konfliktov. V posledných 3 dekádach sa svet uvrhol do regionálnych a lokálnych konfliktov kde víťazí technologická prevaha. Videli sme to v Iraku, ...Zobrazit celý příspěvek
Záleží od typu budúcich konfliktov. V posledných 3 dekádach sa svet uvrhol do regionálnych a lokálnych konfliktov kde víťazí technologická prevaha. Videli sme to v Iraku, Juhoslavii, Líbyi, Gruzínsku...
Ak by však prišlo ku konfliktu veľkého alebo dokonca globálneho rozsahu tak by bolo nutné sa vrátiť ku koncepcii jednoduchších a masovo vyrábaných zbraní vrátane tankov. Dnes proste z dôvodu technologickej náročnosti nie je možné vyrobiť 20 tisíc Raptorov a vycvičiť za pár týždňov či dokonca dní zodpovedajúce posádky ako za druhej svetovej vojny.Skrýt celý příspěvekVelký globální konflikt vedený konvenční technikou je chiméra hráčů WoT. Skutečnost se od Hirošimy zásadně změnila. Od vzniku ZHN, už se 75 let válčí jen v zástupných, lokálních ...Zobrazit celý příspěvek
Velký globální konflikt vedený konvenční technikou je chiméra hráčů WoT. Skutečnost se od Hirošimy zásadně změnila. Od vzniku ZHN, už se 75 let válčí jen v zástupných, lokálních konfliktech. Tanky asi mají svoje místo ve výzbroji, ale už dávno ne hlavní a nejdůležitější. Jsou příliš drahé a zároveň levnými prostředky zničitelné...Skrýt celý příspěvek
Bez nasazení tanků se bojuje jen tam kde je nevhodné prostředí, nebo strany nemají k té technice přístup. Jinak se vždy účastní bojů, jako poměrně silný jazýček na pozemním ...Zobrazit celý příspěvek
Bez nasazení tanků se bojuje jen tam kde je nevhodné prostředí, nebo strany nemají k té technice přístup. Jinak se vždy účastní bojů, jako poměrně silný jazýček na pozemním bojišti.Skrýt celý příspěvek
Zbraně hromadného ničení naopak tankům hrály a hrají do karet. Vojáci uvnitř jsou chráněni před jedovatými plyny a stínění před zářením. Tankové svazy SSSR dělaly Západu vrásky na ...Zobrazit celý příspěvek
Zbraně hromadného ničení naopak tankům hrály a hrají do karet. Vojáci uvnitř jsou chráněni před jedovatými plyny a stínění před zářením. Tankové svazy SSSR dělaly Západu vrásky na čele, protože jim bylo jasné, že jaderné zbraně na tanky nestačí. A jelikož je neutronová bomba zakázaná, tak je tomu dodnes.
Tanky nikdy neměly na bojišti hlavní ani nejdůležitější místo, je to část skládačky jako každá jiná jednotka. Světové mocnosti jsou chytřejší než pisálci na diskuzi pod článkem a proto tanky mají. Fakt, že jich je o něco méně a zpomalil se vývoj je pouze a jen v tom, že SSSR není a Rusko je slabší.Skrýt celý příspěvek
Myslím že by jste mněli tyto informace urychleně sdělit číně,rusku,usa a nejméně ještě indii ty debilové s x let vojenskych zkušeností a armádou stratégů toho maj po tisících. Teď ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím že by jste mněli tyto informace urychleně sdělit číně,rusku,usa a nejméně ještě indii ty debilové s x let vojenskych zkušeností a armádou stratégů toho maj po tisících.
Teď vážne co je nahradí tak dokonale a už to někdo vyzkoušel ?
Navíc ani teď vetšina států nedává ty 2%hdp takže asi tolik k tomu odčerpávání financí.Skrýt celý příspěvek
Je mi tak trochu záhadou, proč si nechávají 2A5 pro výcvik a na 2A7V překopávají dost moderní 2A7. Jasně, chtějí aby byly plně kompatibilní a přestavba 2A7 na 2A7V bude "levnější" ...Zobrazit celý příspěvek
Je mi tak trochu záhadou, proč si nechávají 2A5 pro výcvik a na 2A7V překopávají dost moderní 2A7. Jasně, chtějí aby byly plně kompatibilní a přestavba 2A7 na 2A7V bude "levnější" ale stejně. Rozdíl by se v celkové ceně snadno rozplynul. Jo a doufám, že ve třetí várce projde modernizací i zbylých 104 Leopardů 2A6 co Bundeswehr provozuje. Pak to bude pěkně komplet.
ps. asi nemá smysl opakovat, že je škoda, že sme nekoupili v roce 2004 přebytkové Leopardy jako zmínění Dánové. Přeci jen 2A7V strčí do kapsy sebelépe modernizovaný T-72M4CZ. Na jeho modernizaci sme sami, všechen vývoj si zaplatíme...Skrýt celý příspěvekNemyslím, že neuskutečněním nákupu L2 jsme udělali chybu. Dánský a maďarský přístup je specifický, vycházející z jejich unikátních potřeb a (ne)schopností jejich průmyslu a VVZ ( ...Zobrazit celý příspěvek
Nemyslím, že neuskutečněním nákupu L2 jsme udělali chybu. Dánský a maďarský přístup je specifický, vycházející z jejich unikátních potřeb a (ne)schopností jejich průmyslu a VVZ ( výzkumně vývojové základny ) cokoliv udělat sami ( rozuměj co se týče tanků ¨). Maďarsko se ani nepokusilo jakkoliv modernizovat T-72.
Naopak v našem případě na překlenutí období zhruba 15-20 let do nástupu nové generace bych se soustředil na modernizaci T-72. V minulosti jsme už dokázali provést modernizaci na T72M4 , která přes všechny chyby nedopadla úplně špatně. Směšně malý počet kusů bylo politické rozhodnutí které nemá nic společného s kvalitou.
Je na čase provést upgrade na T72M5 s novou věží a Rh120L55 s nabíjecím automatem.
Na případnou remotorizaci bych v žádným případě nenajímal žádnou izraelskou garážovou firmu Nimda ale spolehnul se na vlastní kapacity. Výborné by bylo spojit se v tomto projektu se Slovenskem abychom dosáhli alespoň počtu 100+. Slovenské know-how a zkušenosti jsou vítané. Samozřejmě největším rizikem je politická shoda ………
Naopak nemá cenu se jakkoliv pokoušet o spolupráci s Polskem které má jiné priority a ambice a přirozeně by požadovali vedení celého projektu.
Modernizace takového rozsahu, jakkoliv finančně náročná, by umožnila získat unikátní schopnosti a využít je i v exportu. Počet nemodernizovaných tanků T-72 ve světě je závratný. Ne každý může nebo chce koupit ruskou modernizaci T72B3M nebo skvělou T-90. Nikdo jiný podobnou modernizaci na tak hluboké úrovni nenabízí resp ji nabízí dva , kteří nejsou příliš zdatnými konkurenty : politicky nestabilní Ukrajina, která je notoricky nespolehlivým partnerem pro dodání čehokoliv a pokud je mi známo Chorvatsko, nad kterým rovněž visí kvalitativní otazník.Skrýt celý příspěvekJá se jen obávám, že zrovna teď promeškáváme dobu , kdy je možné vůbec do MBT investovat. Právě v horizontu 15-20let se v ČR projeví velmi negativně nástup elektromobility, ...Zobrazit celý příspěvek
Já se jen obávám, že zrovna teď promeškáváme dobu , kdy je možné vůbec do MBT investovat. Právě v horizontu 15-20let se v ČR projeví velmi negativně nástup elektromobility, dekarbonizace průmyslu. I když se reálně nepočítá s tím,že se budou zavádět všechny ty zelené restrikce a nařízení, stále jsou náklady s tím spojené odhadovány na 700-800mld korun. Pokud provedeme modernizaci T-72 , tak je skoro jistota, že za 20let to budou jediné tanky , které budou držet tento druh vojska při životě. Ona to bude spíš taková atrakce, něco jako autodrom na pouti. Já to vidím tady v Německu, jak z téhož mají obavy. Uvidíme, rád bych ,aby to tak nedopadlo, i když nejsem příznivec MBT typu Leo2 v AČR.Skrýt celý příspěvek
Chápem to správne, že uvažuješ o tom, že tanky o 15-20 rokov budú drahšie lebo musia spĺňať normu Euro V a s dieselovým motorom budú mať zákaz ísť do centra Berlína alebo Paríža?
Chápem to správne, že uvažuješ o tom, že tanky o 15-20 rokov budú drahšie lebo musia spĺňať normu Euro V a s dieselovým motorom budú mať zákaz ísť do centra Berlína alebo Paríža?
Jako legrace průměr. Pokud to myslíš vážně, tak jsi hloupý. Myslím to tak, že v roce 2035-40 nebude mít ČR na nákup nových tanků peníze. Respektive nebude ani politická vůle ...Zobrazit celý příspěvek
Jako legrace průměr. Pokud to myslíš vážně, tak jsi hloupý.
Myslím to tak, že v roce 2035-40 nebude mít ČR na nákup nových tanků peníze. Respektive nebude ani politická vůle utrácet za vojenskou techniku. Výrazně se zvýší, tou dobou, madatorní výdaje státu, bude nutné začít stavět JE nebo množství paroplynových elektráren,aby se udržela energetická bezpečnost, kdo ví jak se projeví klimatické změny, atp... Tanky budou až někde na konci. Pokud tedy u nás tou dobou ekonomika nepoběží ve válečném režimu...Skrýt celý příspěvekSi niečo ako moja žena. Nevie čo bude zajtra variť na obed ale zato spoľahlivo vie, že o 5 rokov nebudem mať dosť peňazí na jej nové auto a dovolenku pri mori lebo som toho roku ...Zobrazit celý příspěvek
Si niečo ako moja žena. Nevie čo bude zajtra variť na obed ale zato spoľahlivo vie, že o 5 rokov nebudem mať dosť peňazí na jej nové auto a dovolenku pri mori lebo som toho roku podľa plánu nezačal stavať náš nový dom lebo som ešte nedostal stavebné povolenie. To sa fakt stalo, to nie je vtip.
Dieťa sa ešte nenarodilo a vy už plačete nad jeho osudom. Možno to tak s tými tankami bude a možno nie. Neviem z akých faktov pri tejto prognóze vychádzaš, ale toľko neznámych v tejto rovnici nenahradíš ináč ako dohadami a dojmamiSkrýt celý příspěvekDítě se už narodilo a jmenuje se AČR. Demografická křivka je jasná a nijak se v tak krátkém horizontu nezmění. Politici neustále hrnou problémy před sebou a na to nemusím mít ...Zobrazit celý příspěvek
Dítě se už narodilo a jmenuje se AČR. Demografická křivka je jasná a nijak se v tak krátkém horizontu nezmění. Politici neustále hrnou problémy před sebou a na to nemusím mít věšteckou kouli, abych nevěděl, že to skončí problémy, minimálně finančními. Nebo si myslíš, že nějaký předseda vlády vystoupí za 15let v televizi a všem oznámí, na co všechno si budou muset připlácet a důchod bude až 70letech, jenom proto, aby jsme si koupili 60 tanků? A to je ještě ta lepší varianta.
Státní rozpočet nefunguje jako ten rodinný nebo firemní.Skrýt celý příspěvekJirosi: Máš problém porozumět psanému textu? Kde tam píši, že to vyřeší schodek důchodového účtu? Je zcela spolehlivě vyzkoušené, že pokud začnou chybět ve státní kase peníze, ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Máš problém porozumět psanému textu? Kde tam píši, že to vyřeší schodek důchodového účtu?
Je zcela spolehlivě vyzkoušené, že pokud začnou chybět ve státní kase peníze, tak první je na řadě armáda. Pokud stát není ve stavu akutního ohrožení vojenským konfliktem. Jsou to všechno jednoduché počty a snaha politiků být zvolen nebo se udržet u moci.
Trochu mi přijde ,že si představujete, že za 20 let ,MBT typu Leo2 , nebo korejský K2 bude stát tolik co dneska a nebo bude levnější? Možná tak nějaká ojetina, bude-li vůbec k mání. Případná modernizace nebo nový stroj bude stát podstatně víc než dnes.Skrýt celý příspěvekCena poroste díky novým systémům, tak to bylo vždy. ale stejně tak roste výkonnost ekonomiky. Je pravděpodobné, že v 20-30.letech nastane další ekonomická krize, ale tím svět ...Zobrazit celý příspěvek
Cena poroste díky novým systémům, tak to bylo vždy. ale stejně tak roste výkonnost ekonomiky. Je pravděpodobné, že v 20-30.letech nastane další ekonomická krize, ale tím svět nekonči.
Čistě historicky velká hospodářská krize byla vystřídána masivním zbrojením. Nikoliv, pacifismem.Skrýt celý příspěvek
Zatiaľ asi jediná krajina, ktorá trhovo dokázala predať nejakú modernizáciu T-72 je Izrael (Sim1 do Gruzínska a Sim2 do Azerbadžanu). Ešte aj Rusku sa tuším doteraz podarilo predať ...Zobrazit celý příspěvek
Zatiaľ asi jediná krajina, ktorá trhovo dokázala predať nejakú modernizáciu T-72 je Izrael (Sim1 do Gruzínska a Sim2 do Azerbadžanu). Ešte aj Rusku sa tuším doteraz podarilo predať modernizácie iba do svojich satelitov (Bielorusko a Srbsko) ... Nie je o to záujem, lebo poriadna modernizácia je pridrahá a lacná nemá patričnú pridanú hodnotu.Skrýt celý příspěvek
strikehawk Celý izraelsko-britský powerpack je asi to nejlepší na celé modernizaci T-72M4CZ a vy to navrhujete nevyužít? Který český podnik by dokázal vyrobit něco lepšího? Pokud ...Zobrazit celý příspěvek
strikehawk
Celý izraelsko-britský powerpack je asi to nejlepší na celé modernizaci T-72M4CZ a vy to navrhujete nevyužít? Který český podnik by dokázal vyrobit něco lepšího?
Pokud modernizovat další T-72 tak je spolupráce s Polskem jedna z nejracionálnějších možností. Zapojení Slovenska je naprosto zbytečné, to v současné době žádné know-how nemá.
Možnost přestavět tanky T-72 pro další zákazníky byl jeden z argumentů který byl uváděn při přípravě modernizace M4CZ. Teď vám položím kontrolní otázku. Kolik se modernizovalo na M4CZ pro další zákazníky? Odpověď na otázku vám vyjasní jaký je exportní potenciál takové modernizace.Skrýt celý příspěvek@strikehawk To, co píšeš, je nesmyslná fantasmagorie plná chyb a neznalostí situace v ČR, jejíž jediným účelem je tvoje tradiční vyjádření tvého xenofobního postoje ke všem ...Zobrazit celý příspěvek
@strikehawk
To, co píšeš, je nesmyslná fantasmagorie plná chyb a neznalostí situace v ČR, jejíž jediným účelem je tvoje tradiční vyjádření tvého xenofobního postoje ke všem státům, které nejsou Rusko. Ale k věci:
1) Modernizace T-72AČR
Nevím, co čteš na AN, ale modernizace našich tanků T-72M4CZ už probíhá. Cílem je od odstranění zastaralosti součástek a celých systémů, protože nové už nejsou a staré nejdou opravit. Předpokládá se, že nám tyto tanky vydrží do roku 2030, kdy by je mohly nahradit nové tanky. Ty se začnou vybírat nejdříve po roce 2025.
To tedy znamená, že v roce 2030 bude mít původní základ v podobě tanku T-72M věk 40+ let. Modernizace T-72M4CZ koncepčně navržená v letech 1994-95 v té době oslaví 35 let. Poslední bojové tanky T-72M4CZ dostala armáda v roce 2006, takže výrobně i ty nové součástky budou v roce 2030 mít už cca 25 let.
Kapacitně se plánuje stále jeden tankový prapor, takže i přes zapojení tankových AZ si budeme muset do té doby vystačit se stávajícími 30 stroji verze M4CZ doplněnými reaktivovanými stroji verze M1.Skrýt celý příspěvek2) Česká cesta modernizace tankových sil? Bláznovství! Naše MO a AČR historicky dosud neprokázalo schopnost koncepčně řešit udržování složitých a drahých domácích zbrojních ...Zobrazit celý příspěvek
2) Česká cesta modernizace tankových sil?
Bláznovství! Naše MO a AČR historicky dosud neprokázalo schopnost koncepčně řešit udržování složitých a drahých domácích zbrojních systémů a programů, tak aby dlouhodobě reagovaly na aktuální poznatky nebo aby udržely subdodavatelský řetězec v chodu.
Na T-72M4CZ je to pěkně vidět. MO a AĆR se „domnívalo“, že po dodání posledního bojového tanku (a 5 kusů náhradních sad) v roce 2006 se dále obejde bez dalších modernizačních investic (tanky M4CZ vůbec nezohledňují poznatky z lokálních konfliktů po roce 2001 nebo vylepšování tankové techniky protivníka) a že subdodavatelský řetězec bude za své udržovat unikátní řešení pro AČR, které pochází z konce 90. let.
Teprve drastické snížení provozuschopnosti a bojeschopnosti tanků T-72M4CZ v okamžiku, kdy cílem je budovat bojeschopnou těžkou mechanizovanou brigádu, je donutilo k „akci“. Nápravná řešení ale nezaberou přes noc, ve skutečnosti to budou léta, než se tankový prapor AČR možná dostane na původní stav, když byly tanky verze M4CZ nové. Jiným slovy MO a AČR měli jediný úkol – zajistit obranyschopnosti ČR a jejich zájmů. A v případě tanků ale oba subjekty selhaly. Jenže se nic nestalo, protože náhodou nenastala taková bezpečnostní situace, kde by to mělo tragické následky.
Pro srovnání Bundeswehr, který je u laiků oblíbeným fackovacím panákem. V období 1994-2019 zavedl do výzbroje modernizace tanků Leopard na verzích A5, A6, A6M, A7, A7V a s tím souvisejících věcí jako je například munice, atd. Řada prvků byla dána zapracováním poznatků z aktuálních konfliktů, poznatků o vylepšování techniky protivníka. Často se řešila i nedostupnost původních součástek a jejich výrobců. S tímto úsilím Bundeswehru se pak svezly i exportní zákazníci tanků Leopard 2. I když mají u Bundeswehru medializované problémy, tak je to nesrovnatelné s tím, co se děje AČR.
Málo známou skutečností je, že ani původní T-72M4CZ se nakonec nemusel dostat do sérové výroby. Poté co se původní plány na modernizaci 350 kusů v září 2001 definitivně změnily na 140 kusů, aby se v listopadu 2001 podepsal kontrakt mezi MO a VOP025 na pouhých 30 kusů (plus 5 modernizačních sad navíc) musel VOP a MO pře jednat do března 2002 smlouvy se všemi subdodavateli. Ti moc nadšení nebyly (hlavně italský dodavatel SŘP a senzorů, protože do celé akci s vidinou velkých sérií), jinak by tolik neinvestovali peněz a hlavně kapacit na takovýto malý projekt.
Exportní potenciál se také ukázal nulový. Ostatně opravárenský státní podnik určený pro primárně pro opravárenské potřeby AČR, ani jiný mít nemůže.Skrýt celý příspěvek3) VVZ Použití terminu VVZ (výzkumně vývojové základna) mě rozesmálo, protože nikdo soudný v ČR to už dávno nepoužívá. Tady je pěkně shrnuto, kde je dnes VVZ AČR a MO ČR: ...Zobrazit celý příspěvek
3) VVZ
Použití terminu VVZ (výzkumně vývojové základna) mě rozesmálo, protože nikdo soudný v ČR to už dávno nepoužívá. Tady je pěkně shrnuto, kde je dnes VVZ AČR a MO ČR: http://vojenskerozhledy.cz/kat...
Vojenský průmysl. Pominu-li, že licenční výrobu tanků T-72 (a dalších bojových vozidle) a jejich hlavních celků probíhala na Slovensku, kde se soustředilo největší know-how v rámci Československa, tak jediný průmyslový podnik, který se u nás zabývá tanky jen VOP025. Jenže ten prošel za poslední desetiletí transformacemi a privatizacemi. Dnešní VOP025 tak strukturou a personálně, není stejný, který dělal původní modernizaci T-72M4CZ. Koncepci tohoto tanku navrhli před 25 lety a vývojové zkoušky dodělali před téměř 20 lety!
Soběstačnost ČR? Kromě toho, že prakticky všechny hlavní modernizační prvky verze M4CZ pocházejí celé nebo částečně ze zahraničí, tak ani integrátor VOP025 na to sám ani tehdy nestačil. Vývoj modernizace tanku T-72M3CZ a T-72M4CZ běžel od roku 1994 (koncepční práce) až do září 2001 (ukončení vývoje a dodělání specifikace sériové podoby tanku). Tedy 7 let!
Z toho 3 roky zabral sladění SŘP s původním stabilizovaným kanónem, na které VOP025 musel přizvat slovenský výzkumák EVPÚ z Dubnice and Váhom, který měl v této oblasti lepší know-how.Skrýt celý příspěvek4) Modernizace T-72 s novou věží a novým kanónem Představa, že ČR spustí modernizaci tanku T-72, kdy kromě korby (zavěšení podvozku, motoru a převodovky, pancéřování, palivový ...Zobrazit celý příspěvek
4) Modernizace T-72 s novou věží a novým kanónem
Představa, že ČR spustí modernizaci tanku T-72, kdy kromě korby (zavěšení podvozku, motoru a převodovky, pancéřování, palivový sytému, hasícího systém, chlazení, elektrické sítě,…) vymění fyzicky i celou věž (pancéřování, pohon a mechanismy věže, SŘP, senzory a elektroniku, klimatizaci, kanón a jeho stabilizaci, munici, atd.), je naprosto naivní.
Takovýto upgrade je zcela nový tank! A k tomu celá nová logistika. Vyvinout mnohem jednoduší T-72M4CZ trvalo 7 let. A teprve pak by začala sériová výroba a vlastní přezbrojování včetně vytváření logistiky.
Proto je to celé nesmysl. A proto má smysl jen nákup už existujícího a ověřeného moderního MBT (zcela nového nebo staršího modernizovaného). Jako je například v tomto článku prezentovaný Leopard 2A7V.Skrýt celý příspěvek
Modernizácia za 7,3 milión euro na tank mi príde dosť. Je obrovská chyba Nemecka a firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) , že výroba nových tankov už neprebieha, hlavne vo Východnej EU ...Zobrazit celý příspěvek
Modernizácia za 7,3 milión euro na tank mi príde dosť. Je obrovská chyba Nemecka a firmy KMW (Krauss-Maffei Wegmann) , že výroba nových tankov už neprebieha, hlavne vo Východnej EU je dopyt po nových, moderných a cenovo dostupných tankoch v štandarte NATO . Je možné , že takto sa to KMW viac oplatí, pre nedostatok voľných tankov Leopard 2, ich cena stúpa, sú ako staré víno. :) (aký to paradox)Skrýt celý příspěvek
Pozor, 7,3M za kus je iba prvá dodávka! Druhá už pôjde pod 3M za kus. V prvej zrejme dokupovali aj nejaké služby, zázemie a veci okolo + 2/3 tam tvoria L2A4, ktorých modernizácia ...Zobrazit celý příspěvek
Pozor, 7,3M za kus je iba prvá dodávka! Druhá už pôjde pod 3M za kus. V prvej zrejme dokupovali aj nejaké služby, zázemie a veci okolo + 2/3 tam tvoria L2A4, ktorých modernizácia je zjavne drahšia.
Výroba nových tankov samozrejme prebieha - Katar dostal fungl nové Leopardy a také by mali dostať aj Maďari.Skrýt celý příspěvekPavolR, pokiaľ ja viem, tak žiadna nová výroba nie je. Všetko sú to prestavby a modernizácie úložiek a starších modelov Leopard 2 A4,A5,A6 . Mýslím, že aj AN o tom dávnejšie ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR, pokiaľ ja viem, tak žiadna nová výroba nie je. Všetko sú to prestavby a modernizácie úložiek a starších modelov Leopard 2 A4,A5,A6 . Mýslím, že aj AN o tom dávnejšie písali...Skrýt celý příspěvek
No tak napr. o podmienkach maďarského nákupu sa okrem počtu tankov sí prakticky nič nevie, no v tlačovej správe KMW je použité slovo neugefertigten. To neznamená novovýrobu? ...Zobrazit celý příspěvek
No tak napr. o podmienkach maďarského nákupu sa okrem počtu tankov sí prakticky nič nevie, no v tlačovej správe KMW je použité slovo neugefertigten. To neznamená novovýrobu?
https://www.kmweg.de/fileadmin...
A tanky pre Katar neboli vyrábané v Grécku? (ako keby som niečo také zachytil ...)Skrýt celý příspěvekNové tanky Leopard 2 se vyrábějí ve Španělsku a Řecku, teda s komponenty z Německa. Není problém tedy dodat nový tank, pokud je zájem. Jak již zmiňuje PavolR, nové z Řecka má ...Zobrazit celý příspěvek
Nové tanky Leopard 2 se vyrábějí ve Španělsku a Řecku, teda s komponenty z Německa. Není problém tedy dodat nový tank, pokud je zájem. Jak již zmiňuje PavolR, nové z Řecka má Katar. V samotném Německu výrobní linka není, nebo možná někde uskladněná nevím - dost možná je teď v onom Řecku :-)Skrýt celý příspěvek
... a teraz som našiel odkaz, že aj korby a veže maďarských leopardov budú vyrobené v Grécku. Korby PzH2000 budú zasa vyrobené v Rheinmetale: ...Zobrazit celý příspěvek
... a teraz som našiel odkaz, že aj korby a veže maďarských leopardov budú vyrobené v Grécku. Korby PzH2000 budú zasa vyrobené v Rheinmetale: https://www.janes.com/article/... Skrýt celý příspěvek
Dik, tak som sa nechal poučiť. V nemeckých článkoch k tejto modernizácii sa písalo, že ide o modernizáciu starších typov tankov, rovnako ako aj modernizácia starších dánských 44 ...Zobrazit celý příspěvek
Dik, tak som sa nechal poučiť. V nemeckých článkoch k tejto modernizácii sa písalo, že ide o modernizáciu starších typov tankov, rovnako ako aj modernizácia starších dánských 44 vozidiel Leopard 2 A7 na verziu A7V. https://www.janes.com/article/...
Pri Leopard 2 sa väčšinou spomína repas starších verzií , kde to je cenovo najvýhodnejšie, ale to je naviazané na počet voľných starších verzií na trhu... Už tu bol spomínaný prenájom cca 100 ks volných Leopard 2A7+, ponúkaných novým štátom NATO... Na novovýrobu kompletného nového tanku Leopard 2 som doteraz nenarazil, len prestavby a modernizácie starších verzií...Skrýt celý příspěvekPráve viaznutie projektu prenájmu modernizovaných L2 najlepšie ukázal, že tadiaľ už cesta nevedie. Chcú ho totiž na prezbrojenie využiť Rumuni a Cyperčania, no taky sú ochotní ...Zobrazit celý příspěvek
Práve viaznutie projektu prenájmu modernizovaných L2 najlepšie ukázal, že tadiaľ už cesta nevedie. Chcú ho totiž na prezbrojenie využiť Rumuni a Cyperčania, no taky sú ochotní poskytnúť iba Gréci a Španieli (a tí môžu vraj iba 19 ks).
Najbližšie sa nejaké ďalšie modernizovateľné L2 môžu objaviť na trhu, keď ich bude obmieňať Nórsko, no na tie si už iste brúsia zuby Poliaci. :-)Skrýt celý příspěvek
Myslí, že je i dnes škoda, že nejsme schopni se připojit k objednávce Maďarů, více než 100ks nových tanků , plus 144 Katarských není malá zakázka. Mohlo by to mít pozitivní vliv na ...Zobrazit celý příspěvek
Myslí, že je i dnes škoda, že nejsme schopni se připojit k objednávce Maďarů, více než 100ks nových tanků , plus 144 Katarských není malá zakázka. Mohlo by to mít pozitivní vliv na cenu.Skrýt celý příspěvek
K Maďarom sa nebola šanca ani teoreticky pripojiť, alebo koordinovať s nimi nákupy, lebo svoje úmysly i všetko okolo až do poslednej chvíle podpisu zmluvy tajili. Katar kúpil 62 ks ...Zobrazit celý příspěvek
K Maďarom sa nebola šanca ani teoreticky pripojiť, alebo koordinovať s nimi nákupy, lebo svoje úmysly i všetko okolo až do poslednej chvíle podpisu zmluvy tajili. Katar kúpil 62 ks L2.Skrýt celý příspěvek
Padly zde otázky kolik tanků RF vlastně doopravdy má a kolik by jich bylo reálně nasaditelných. Co to ale znamená reálně nasaditelných, to si každý vysvětluje trochu jinak. ...Zobrazit celý příspěvek
Padly zde otázky kolik tanků RF vlastně doopravdy má a kolik by jich bylo reálně nasaditelných. Co to ale znamená reálně nasaditelných, to si každý vysvětluje trochu jinak. Donedávna se v Rusku považoval za bojeschopný každý tank který dokázal vlastní silou opustit kasárna a pozor, to není vtip! V té době se také uvádělo že Rusko disponuje cca 16-18 tisíci tanky (někdy padala dokonce čísla jako 28 tisíc a pod.), do toho se ale počítali i staré T34 a další staré typy hnijící v různých ,,tajných,, skladech rozsetých po celém Rusku. Nezřídka se ale stalo že při kontrole těchto skladů zjistili že tam nezbyl ani šroubek. Uskladněné ,,železo,, prostě zmizelo a nikdo neví kam. Podle jednoho slušně informovaného Rusa dnes RF disponuje cca 1200-1500 tanků reálně nasaditelných do dlouhodobějších operací a to ještě za předpokladu že pro ně bude mít vůbec posádky a další kvanta personálu přímé podpory, bez kterých se tanky neobejdou. Dnešní Rusové se do armády zrovna nehrnou a tanková vojska už vůbec nejsou příliš populární obzvláště ta dislokovaná mimo ,,civilizaci,,. Tyto útvary se potýkají s obrovskou mírou alkoholismu, užíváním drog, dezercemi, různou trestnou činností a obecně vysokým počtem sebevražd. Je tedy otázka nakolik jsou tyto útvary skutečně bojeschopné. Pokud si složíme všechny střípky informací, lze odhadovat že maximální počet tanků a posádek ve 100% stavu nepřekročí právě tu hranici 1200 kousků (stále ještě ohromující číslo). Bohužel není moc informací stran MTZ a tak je těžké i jen odhadovat jak by dlouho vydrželi v provozu. Správně tu někdo řekl že RF už nemá to zázemí jako SSSR a tak lze předpokládat že by se ,,síly,, rychle spotřebovaly. O nějakém masovém, dlouhodobějším nasazení mimo hranice RF tak lze s úspěchem pochybovat.Skrýt celý příspěvek
Tak to asi na tom Vostoku použili vše co měli ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to asi na tom Vostoku použili vše co měli :)))
https://www-washingtonpost-com... Skrýt celý příspěvekOdkaz ještě ...Zobrazit celý příspěvek
Odkaz ještě jednou
https://www-washingtonpost-com... Skrýt celý příspěvekNevím kdo ty tanky počítal (DD) ale i kdyby jich tam skutečně bylo tolik, tak to ani zdaleka neznamená že všechny byly na 100% funkční a s kompletní a dobře vycvičenou posádkou, ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím kdo ty tanky počítal (DD) ale i kdyby jich tam skutečně bylo tolik, tak to ani zdaleka neznamená že všechny byly na 100% funkční a s kompletní a dobře vycvičenou posádkou, tedy připravené na skutečný konflikt. Cvičení je jen cvičení, to snese všechno a každý kdo byl v armádě dobře ví jak se dá cokoliv zrežírovat. Dobře víme jak dokáží Rusové stavět Potěmkinovi vesnice, ne? Navíc cvičení je pěkně dlouho dopředu naplánované a zajištěné vším potřebným, nejsou tam žádné neznámé nebo proměnné a tak se tam dá zinscenovat cokoliv. Konec konců, tato cvičení jsou více politická demonstrace než skutečné získávání vojenských dovedností.Skrýt celý příspěvek
Tak samozřejmě oni běžné tahají 300 nepojízdných tanku na podvalech a jen k těmto tankům pak z autobusu vysypou ozralou a zfetovanou osádku. Udělají hromadnou foto a zase to ...Zobrazit celý příspěvek
Tak samozřejmě oni běžné tahají 300 nepojízdných tanku na podvalech a jen k těmto tankům pak z autobusu vysypou ozralou a zfetovanou osádku. Udělají hromadnou foto a zase to přesunou do kasáren. Jo abych nezapomněl cvičení se účastnil také batalion "děžavy" se svými 100 tanky T-80 od firmy RusBal bohužel bez osádek, ti si všichni hodily provaz, takže si ty počty přesně odhadl. Nechápu že si myslí že jim tahle fikce projde. :))Skrýt celý příspěvek
Vážně nechápu proč musíš vždy vše tak hrotit a převracet. Nikde jsem neřekl nic o nepojízdných tancích se zpitou a zfetovanou posádkou na cvičení. Rozhodně ti ale mohu říci že se ...Zobrazit celý příspěvek
Vážně nechápu proč musíš vždy vše tak hrotit a převracet. Nikde jsem neřekl nic o nepojízdných tancích se zpitou a zfetovanou posádkou na cvičení. Rozhodně ti ale mohu říci že se toho cvičení účastnili i tanky starších provedení, s horší výbavou a posádky mladé a nezkušené. Rusové mají několik ,,gardových,, ukázkových jednotek kde slouží ti nejlepší na nejlepších strojích a ti obstarávají tu parádu ale zbytek jejich kvalit zdaleka nedosahuje a jen jim tak nějak sekundují. Samozřejmě vím že to ale není jen záležitost Ruska, tohle praktikuje spousta států.Skrýt celý příspěvek
No stejně jako u nás se změnily doby, tak i v Rusku. To nic nemění na tom že máš určitě v některých věcech pravdu ale pořád se zde poukazuje jen na to jak mají vše na Pikaču. ...Zobrazit celý příspěvek
No stejně jako u nás se změnily doby, tak i v Rusku. To nic nemění na tom že máš určitě v některých věcech pravdu ale pořád se zde poukazuje jen na to jak mají vše na Pikaču. Myslím že i oni prodělali kvalitativní skok dopředu a ikdyz mají své kostlivce rozhodně bych je nepodceňoval a neschazoval. Jinak účelem cvičení byla aktivace také zalohovych tanku v poměrně velkých číslech i s osadkama. Cvičení se účastnilo 97 pozorovatelů z 57 zemi. To že mají tendenci nadhodnocovat je starý kolorit.Skrýt celý příspěvek
Dobrej tunning, ale už bych čekal i takové pojmy jako datalink, iron vision, kooperace s drony. Zajímalo by mně zda uvažují i možnosti instalace reaktivního pancíře, jaký se ...Zobrazit celý příspěvek
Dobrej tunning, ale už bych čekal i takové pojmy jako datalink, iron vision, kooperace s drony.
Zajímalo by mně zda uvažují i možnosti instalace reaktivního pancíře, jaký se zkouší i na M1A2 SEP...
Čím dál více to připomíná toto:
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekTo já taky ale poslední zkušenost s 2A6M2 mě ujistila že se o žádnou hitech hračku nejedná. Technologie od zaměřovače a po termovizi lehce nadprumerne, bojový informační systém ...Zobrazit celý příspěvek
To já taky ale poslední zkušenost s 2A6M2 mě ujistila že se o žádnou hitech hračku nejedná. Technologie od zaměřovače a po termovizi lehce nadprumerne, bojový informační systém promakany do detailu, škoda jen že jsem se blíž nedostal k systému nabíjení. Powerpack do 30 minut venku ( jinak i tady motor podtoceny taky hulí :)). Každopádně mě nejvíc jako rusotankofila překvapila naprostá jak bych to řekl.....technická čistota zpracování, jednoduchost ovládání a vše řešeno k maximální spolehlivosti, tj co mohlo být, je mechanické, mechatronika poměrně jednoduchá, rychle vyměnitelná. Bohužel pancíři jsem na kloub nepřišel, zadní i boční části nic extra,ale přední část je v dnešní době i dle tvrzení osádek tankovou munici neprostrelitelna. O čistotě, mám na mysli technické a provozní kapaliny ani povídat nebudu, musel bych se hanbou propadnout :)) Tank dokáže být díky gumovým padkam v pásech i dobře odhlucnenymu motoru v nízkých otáčkách velmi tichý. Německá tendence pro detaily je zde patrná že vsech maličkosti. Tank je to výborný, ale kdo čeká barevné displeje,desítky tlačítek,joistiku a kdo ví čeho tak bude zklamaný. Jinak nejrychleji jedoucí tank na zpátečku co sem kdy viděl :) tohle monstrum je opravdový válečný stroj, myslím že zejména doba vzniku mu dala do vínku jednoduchost, účelnost a z představení face to face vám dobře nebude.Skrýt celý příspěvek
Tohle mně připomíná, jak jsem byl coby malý kluk povinně na besedě se sovětským hrdinou od Kursku. Soudruh byl hned od začátku takový vláčný, občerstvoval se stakany vodky. Na ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle mně připomíná, jak jsem byl coby malý kluk povinně na besedě se sovětským hrdinou od Kursku. Soudruh byl hned od začátku takový vláčný, občerstvoval se stakany vodky. Na konci vykládal, že když Rusové ukořistili první nepoškozené Panthery, tak běžní tankisté se nesměli do nich ani podívat,aby neviděli jaký je proti tomu T-34 neotesaný poleno. :-)Skrýt celý příspěvek
Tak pohled do očí skutečnosti je někdy bolavý :))
Tak pohled do očí skutečnosti je někdy bolavý :))
Pokud chceme vidět moderní hi-tech tank s oněmi obrazovkami a všelijakými vychytávkami ( př. hlasová komunikace s osádkou), musíme jít víc na Západ. Konkrétně do Francie, kde ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud chceme vidět moderní hi-tech tank s oněmi obrazovkami a všelijakými vychytávkami ( př. hlasová komunikace s osádkou), musíme jít víc na Západ. Konkrétně do Francie, kde Leclerc je neskutečně nabušená mašina. Čím víc se o něj zajímám, tím víc mě baví. na druhou stranu je za to daň cena a minimálně z počátku měli problém s poruchovostí. Dnes by to ale mělo být v pohodě a nejnovější modernizace jej posouvá zase o kus dál. Pokud bych chtěl pro AČR vybrat nějaký tank, bude to Leclerc EAU s EuroPowerPackem. To je fakt mazel :-))Skrýt celý příspěvek
@technik Na to jsi nemusel opravdu čekat na Leopard 2A6M2 . Už před dvaceti lety, v roce 1999, po našem vstupu do NATO začal Bundeswehr navštěvovat i s technikou partnerské útvary ...Zobrazit celý příspěvek
@technik
Na to jsi nemusel opravdu čekat na Leopard 2A6M2 . Už před dvaceti lety, v roce 1999, po našem vstupu do NATO začal Bundeswehr navštěvovat i s technikou partnerské útvary AČR. Srovnání výstavní BVP-2 (nablýskaná, vytažená z útvarových uloženek, málo jetá, jen deset let stará, vyrobená na Slovensku) o hmotnosti 14 tun se Schützenpanzer Marder 1A3 o hmotnosti 35 tun bylo jako střetnutí s UFO. Už ten zvuk německého dieselu nenechal nikoho na pochybách, kdo je hlavní šelma v revíru.
Úplně jiný svět ohledně preciznosti provedení sebemenších detailů. Už tehdejší přítomní skalní příznivci BVP-2 chvíli oponovali, že v boji to není důležité. Nakonec ale zmlkly, když jim bylo ukázáno, že verze 1A3 z roku 1988 (!) má FLIR aby lépe viděla, že pancéřování bylo celkově zesíleno (zepředu odolávalo 30 mm kanónu z BVP-2) a že naopak Marder má ke svém „jen“ 20 mm kanónu 1250 kusů munice včetně typu DM63 s podkaliberními střelami z wolframu, které byly navrženy na průstřel čelního pancíře sovětských BVP.Skrýt celý příspěvekUrčitě máš pravdu,ale Marder byl primárně protivníkem BVP-1 se svým kanonem.
To co popisuješ je přece cesta,kterou jít nechceme-zvyšování váhy,úprava podvozku,zvýšená cena atd.Určitě máš pravdu,ale Marder byl primárně protivníkem BVP-1 se svým kanonem.
To co popisuješ je přece cesta,kterou jít nechceme-zvyšování váhy,úprava podvozku,zvýšená cena atd.A jakou cestou chce Tesil jít? Dát bevku nový nátěr? Armáda chce naštěstí jít naprosto jinou cestou než Tesil a BVP chce poslat do šrotu, kam patří.
A jakou cestou chce Tesil jít? Dát bevku nový nátěr? Armáda chce naštěstí jít naprosto jinou cestou než Tesil a BVP chce poslat do šrotu, kam patří.
Já jsem se ptal, jakou cestou chce jít Tesil. Tesil totiž nemluví za AČR a tedy konstatování "To co popisuješ je přece cesta,kterou jít nechceme-zvyšování váhy,úprava ...Zobrazit celý příspěvek
Já jsem se ptal, jakou cestou chce jít Tesil. Tesil totiž nemluví za AČR a tedy konstatování "To co popisuješ je přece cesta,kterou jít nechceme-zvyšování váhy,úprava podvozku,zvýšená cena atd." je konstatováním jakou cestou nechce jít Tesil. Proto jsem se ptal, jakou cestou tedy Tesil chce jít a k tomu přidal své konstatování, že AČR jde zcela jinou cestou. Co na tom nechápete?Skrýt celý příspěvek
Je... Tohle technikovi nepiš... BVP je přece nejgeniálnější stroj. A nemůžeš ho přece srovnávat s Marderem, srovnej ho se stroji stejné váhy a zjistíš, že je nejlepší... ...Zobrazit celý příspěvek
Je... Tohle technikovi nepiš... BVP je přece nejgeniálnější stroj. A nemůžeš ho přece srovnávat s Marderem, srovnej ho se stroji stejné váhy a zjistíš, že je nejlepší... (sarkasmus...)Skrýt celý příspěvek
Instalace Trophy nezní moc pozitivně pro AMAP-ADS...
Instalace Trophy nezní moc pozitivně pro AMAP-ADS...
Docela dost zajímavé je, že nové verze Trophy a Iron-Fist očividně vytlačily všechny nadějné systémy APS (hard-kill) jak v Německu, tak i USA a asi i jinde. Pokud jde o Němce, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Docela dost zajímavé je, že nové verze Trophy a Iron-Fist očividně vytlačily všechny nadějné systémy APS (hard-kill) jak v Německu, tak i USA a asi i jinde. Pokud jde o Němce, tak systém AWiSS byl již před lety testován na tanku Leopard 2AV a na veletrzích se často objevuje vylepšený systém AVePS. Očividně ale Němci, stejně jako v USA dali přednost Izraelským systémům. Bude zajímavé sledovat, zda u nich zůstanou nebo časem opravdu přejdou na něco svého. Různé aktuální systémy APS jsem sepsal zde: http://palba.cz/viewtopic.php?...
ps. minimálně u soft-kill APS, zatím vede systém MUSS a jsem zvědavý, zda Britové skutečně zavedou vlastní vylepšenou verzi pro svou obrněnou techniku.
Ještě si tak říkám, když už jsi nakousl ten AMAP-ADS, tak jak to safra vypadá s tuzemským systémem KOSA - před nedávnem byl k vidění při testech na Panduru a od té doby ticho po pěšině.Skrýt celý příspěvekKOSA nakonec úspěšně prošla vojskovýma zkouškama, tzn. možná se na nějaké české technice objeví....
KOSA nakonec úspěšně prošla vojskovýma zkouškama, tzn. možná se na nějaké české technice objeví....
Vojaci sa vždy pripravuju na vojnu ktora bola. Aj v tomto članku sa hodnoti nemecka tankova armada ako super ruskej tankovej armady. Realny nemecky nepriatel sa ale vola Hassan, ...Zobrazit celý příspěvek
Vojaci sa vždy pripravuju na vojnu ktora bola. Aj v tomto članku sa hodnoti nemecka tankova armada ako super ruskej tankovej armady. Realny nemecky nepriatel sa ale vola Hassan, žije dnes ako vyhnanec v Beirute a chysta sa do v Kolina. Ten zmeni Nemecko tak, ako by to Rus nikdy nedokazal. Existuje krasna študia o "mladych odhodlanych mužoch" vo veku medzi 18. až 25. rokom života v nemeckej populacii buducich rokov. Podla demografickeho vyvoja bude v roku 2035 viac mužov v tom rebelsko-agresivnom veku pochadzat z rodin migrantov, než bude synov etnickych Nemcov. Da sa pochybovat, že sa nemeckej vlade a slniečkarom podari zo všetkych mladych mužov urobiť futbalistov Bundesligy s milionovymi platmi a s nechutou spievat "Deutschland, Deutschland über alles, ..."
Ten bordel ktory robili a robia mladi muži z Blizskeho vychodu a severnej Afriky doma v Syrii, Iraku, Libyi si donesu do svojich europskych No-Go zón a ked dosiahnu populačnu prevahu spôsobia viac zla, než prehrata vojna "europskeho formatu". Preto viac ako učinnost noveho wolframoveho penetratora na rusky pancier, by ma zaujimala odobnost noveho tanku voči Molotovemu koktailu hodenemu z druheho poschodia.Skrýt celý příspěvekVšak "Deutschland, Deutschland über alles, ..." sa po 2. svetovej vyspevovať ani nemôže. :-D
Však "Deutschland, Deutschland über alles, ..." sa po 2. svetovej vyspevovať ani nemôže. :-D
Akože nie? Na Slovensku to problém nie je. Aspoň začiatkom roka nebolo. Vysvetlenie pre neznalých... Na jar boli na SK MS v hokeji. Pri tejto príležitosti jedna značka minerálky ...Zobrazit celý příspěvek
Akože nie? Na Slovensku to problém nie je. Aspoň začiatkom roka nebolo.
Vysvetlenie pre neznalých... Na jar boli na SK MS v hokeji. Pri tejto príležitosti jedna značka minerálky prišla so špeciálnou edíciou fliaš. Na každej bola iná národnosť štylizovaných účastníkov MS. A nemecká edícia vyšla s nejakým Bavorákom v kožených nohaviciach ktorý spieval nacistickú hymnu. Bol z toho slušný škandál.Skrýt celý příspěvekAle spieva, len spievaju až tretiu slohu, ale ta Piesen sa tak vola.
Ale spieva, len spievaju až tretiu slohu, ale ta Piesen sa tak vola.
Nie, tak sa tá pieseň rozhodne nevolá. Je to iba názov prvej slohy, zatiaľ čo dnes sa používa jej tretia sloha „Einigkeit und Recht und Freiheit“: ...Zobrazit celý příspěvek
Nie, tak sa tá pieseň rozhodne nevolá. Je to iba názov prvej slohy, zatiaľ čo dnes sa používa jej tretia sloha „Einigkeit und Recht und Freiheit“: https://cs.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek
Mate pravdu text ma nazov Piesen Nemcov. Ja ked počujem nemecku hymnu vždy mi pride na rozum Nemecko nad všetkym Nemecko! Je to podobne ako sme si zvykli pochodujucich nackov ...Zobrazit celý příspěvek
Mate pravdu text ma nazov Piesen Nemcov. Ja ked počujem nemecku hymnu vždy mi pride na rozum Nemecko nad všetkym Nemecko! Je to podobne ako sme si zvykli pochodujucich nackov spajat s Preussens GloriaSkrýt celý příspěvek
Hele, nechte naši rakouskou hymnu na pokoji, jo? Zachovej nám, Hospodine, Cisaře a naši zem! Dej, at z víry moc Mu plyne, Ať je moudrym vladařem! Hajme vždy koruny Jeho Proti ...Zobrazit celý příspěvek
Hele, nechte naši rakouskou hymnu na pokoji, jo?
Zachovej nám, Hospodine,
Cisaře a naši zem!
Dej, at z víry moc Mu plyne,
Ať je moudrym vladařem!
Hajme vždy koruny Jeho
Proti nepřátelům všem:
Osud trůnu Habsburgského
Rakouska jest osudem.
Plňme věrně povinnosti,
Chraňme právo počestně,
A když třeba, s ochotností
V boj se dejme statečně!
V paměti povděčné mějme
slávu vojska vítěznou,
Jmění, krev i život dejme
Za Císaře, za vlast svou!
Čeho nabyl občan pilný,
Vojín zbraní zastávej:
Uměním a vědou silný
Duch se zmáhej, jasně skvěj
Bože! slávy rač popříti,
Žehnej vlasti milené:
Slunce Tvé nechť v míru svítí
Na Rakousko blažené!
Stůjme k sobě každou chvíli:
Svornost jenom moci dá:
Spojené kde vládnou síly,
Snadno vše se vykoná.
Když se ruka k ruce vine,
Pak se dílo podaří;
Říš' Rakouská nepomine:
Sláva vlasti, Císaři!
Císaři po boku vládne,
Rodem, duchem spřízněná,
V kráse, kteráž neuvadne,
Císařovna vznešená.
Bože, račiž rozkvět nový
Habsburgskému domu dát!
Františkovi Josefovi,
Alžbětě rač požehnat!Skrýt celý příspěvekJeden z mých pradědečků tu třetí sloku zpíval jinak: Čehož nabyl občan pilný, to mu erár sebere..... Asi proto se posléze dal k legiím, aby o nějakých 25 let tu druhou sloku ...Zobrazit celý příspěvek
Jeden z mých pradědečků tu třetí sloku zpíval jinak:
Čehož nabyl občan pilný,
to mu erár sebere.....
Asi proto se posléze dal k legiím, aby o nějakých 25 let tu druhou sloku naplnil doslova a do písmene, nikoliv však v boji za císaře, ale za ČSR.
Ale abych byl spravedlivý, ta pradědečkova verze má obecnou platnost napříč časem i kontinenty :-)Skrýt celý příspěvekNesher:
nj. daně nebudou nikdy populární, ale bez nich nefungoval a nefunguje žádný stát - ani R-U, ani ČSR atd. lidi jen mají tendenci si budoucí režim idealizovat :-DNesher:
nj. daně nebudou nikdy populární, ale bez nich nefungoval a nefunguje žádný stát - ani R-U, ani ČSR atd. lidi jen mají tendenci si budoucí režim idealizovat :-DNesher, u kterých legií? Můj praděda započal svoji anabázi při obraně Bělehradu a pak na východě od Zborova až po velkolepý návrat domů obeplutím světa. Bohužel nám sice ČSR ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher,
u kterých legií? Můj praděda započal svoji anabázi při obraně Bělehradu a pak na východě od Zborova až po velkolepý návrat domů obeplutím světa.
Bohužel nám sice ČSR vybojovali, ale komanči se jim pěkně odvděčili. Toho mého to pak stálo zdraví. Bohužel jsem se narodil, když už byl delší dobu po smrti.Skrýt celý příspěvekRase Však proto píši, že je ta pradědečkova verze platná napříč časem a kontinenty. On měl podstatně hlubší důvody proč bojovat proti R-U a Německu než daně. Olivav Tenhle ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Však proto píši, že je ta pradědečkova verze platná napříč časem a kontinenty.
On měl podstatně hlubší důvody proč bojovat proti R-U a Německu než daně.
Olivav
Tenhle konkrétní, já měl v legiích dva pradědečky, byl v Rusku, nejdříve u pěchoty (Hanáci, byť byl z Východní Čech) a posléze se jako záložní důstojník C.K. dělostřelectva vrátil ke své původní zbrani. Po válce v armádě zůstal a po okupaci vstoupil do ON což ho nakonec stálo život.
Ten druhý byl v Itálii, po válce si ještě zaválčil s Maďary na Slovensku a pak se vrátil na svůj rodný statek kousek od Prahy.Skrýt celý příspěvek
PavolR, jste mylně informován...
https://www.seznamzpravy.cz/cl...PavolR, jste mylně informován...
https://www.seznamzpravy.cz/cl...To o futbalistoch bola naražka na aferu s Mesutom Özilom, kamošom to aktualneho tureckeho sultana,ktory tiež je tu velmi popularna osobnosť :) . Mesut Özil podla niektorych Nemcov, ...Zobrazit celý příspěvek
To o futbalistoch bola naražka na aferu s Mesutom Özilom, kamošom to aktualneho tureckeho sultana,ktory tiež je tu velmi popularna osobnosť :) . Mesut Özil podla niektorych Nemcov, reprezentoval len pre vylepšenie svojej kariery a za prachy a hymnu sa mu spievat nechcelo.Skrýt celý příspěvek
Palo vy ste ten posledny kto moze kritizovat niekoho ze zije v jednej krajine a v podstate kope za inu :) vam z putinovho zadku trcia len podrazky...
Palo vy ste ten posledny kto moze kritizovat niekoho ze zije v jednej krajine a v podstate kope za inu :) vam z putinovho zadku trcia len podrazky...
Lukash, cely zivot som pracoval v CSR a v SR. Platil dane a odvody. Rodicia su uz na druhom svete a tak na planete nezije clovek, co by mohol menit moje nazory. To co sa Vam zda ...Zobrazit celý příspěvek
Lukash, cely zivot som pracoval v CSR a v SR. Platil dane a odvody. Rodicia su uz na druhom svete a tak na planete nezije clovek, co by mohol menit moje nazory. To co sa Vam zda ako nadrzanie Rusom je luxus slusnej staroby bez obavy o buducnost. Ja nemam dovod kvakat s dnesnymi politrukmi.Skrýt celý příspěvek
Boha jeho, palo, ty si neskutočný troll. A nie len tu. To by ste mali vidiet vážení jeho diskusie na fejsbúku. Ale tam mu to ľudia žerú. Aj tie nezmysli o vojenskej technike, čo ...Zobrazit celý příspěvek
Boha jeho, palo, ty si neskutočný troll. A nie len tu. To by ste mali vidiet vážení jeho diskusie na fejsbúku. Ale tam mu to ľudia žerú. Aj tie nezmysli o vojenskej technike, čo nakecá, ale hlavne geopolitika a iné problémy. To je jeho. Nerozumie tomu ani sám palo, ani ľudia, čo mu dajú lajk... Ale to je len ich nevedomosť alebo majú podobné zmýšlanie.
Ani by som sa nečudoval, že to je fanúšik našeho známeho červeného kolaboranta, riťolezca a práskača Ľuboša Blahu.Skrýt celý příspěvekKikirik, si zufalec. Moj facebook nie je verejny a nie v nom ziadna politik.
Kikirik, si zufalec. Moj facebook nie je verejny a nie v nom ziadna politik.
Jasné... Výhovorky. Typický hrdina internetový, ktorý si s radosťou píše demagógiu, ale keď niečo, tak ja nič, nemám pc, nemám nič. To vieš komu hovor... Tvoje príspevky tu a na ...Zobrazit celý příspěvek
Jasné... Výhovorky. Typický hrdina internetový, ktorý si s radosťou píše demagógiu, ale keď niečo, tak ja nič, nemám pc, nemám nič. To vieš komu hovor... Tvoje príspevky tu a na fejsbúku su len čisto náhodne podobné a podotýkam, nie len obsahom. Sakra aká veľká náhoda.
Až na to, že tie tvoje sračky propagandistické a idealistické, čo tam píšeš, tak tu ti to nikto nežerie. Teda pár ľudí.
Jedine zúfalé bolo, že nepoužili kondóm a teraz tu je hrdinský kolaborant za červených.Skrýt celý příspěvekAno ja som hrdina. Ja tu pišem pod svojim menom a priezviskom. Každy si ma može najst. Lenže ty si posrany ubožiak ukryty za nickname a len preto maš "obrovsku guraž" si vymyšlat a ...Zobrazit celý příspěvek
Ano ja som hrdina. Ja tu pišem pod svojim menom a priezviskom. Každy si ma može najst. Lenže ty si posrany ubožiak ukryty za nickname a len preto maš "obrovsku guraž" si vymyšlat a klamat. ˇČo ti branilo dat sem linky aby si potvrdil svoje klamstva? Nemohol si, lebo to čo tu klameš neexistuje. Radšej, byt červeny kolaboran pod vlastnym menom ako nanonymne nevychovane tela, bez znalosti a charakteru s nicname.Skrýt celý příspěvek
Zdar kohoutku, co tě vlastně tak rozčílilo na Palově příspěvku? Že jen popsal to co se skutečně děje v záp. Evropě? Vždyť si to můžeš ověřit sám, internetové připojení máš, stačí ...Zobrazit celý příspěvek
Zdar kohoutku,
co tě vlastně tak rozčílilo na Palově příspěvku? Že jen popsal to co se skutečně děje v záp. Evropě? Vždyť si to můžeš ověřit sám, internetové připojení máš, stačí nemít strach a mít znalosti jazyků. To znamená nebát se číst i to co ti tvé naivní přesvědčení zakazuje.
Anebo si tam zajeď, to už se dneska může. Doporučuju třeba mnichovské nádraží, centrum Stockholmu, centrum Örebro (místa která znám) anebo třeba Hamburg (znám z vyprávění Němců).Skrýt celý příspěvek
Najskôr nie a teraz áno... Tak sa rozhodni. :D Nemám dôvod ťa tu postovať, tvoje príspevky, tvoj fejsbúk. Každý sa môže pozrieť ak chce. A určite nezavádzam. Naviac si každý môže ...Zobrazit celý příspěvek
Najskôr nie a teraz áno... Tak sa rozhodni. :D
Nemám dôvod ťa tu postovať, tvoje príspevky, tvoj fejsbúk. Každý sa môže pozrieť ak chce. A určite nezavádzam. Naviac si každý môže urobiť názor aj tu na AN, keď že aktívny užívatelia, ťa tu poznajú.
Nikto ťa nenúti uvádzať vlastné pravé meno. To je tvoj problém a nie môj. Hlavne, že ty a tvoji červení kamaráti všade píšete ako každý sleduje, teda Presne aby to bolo... ako len zlá, najhoršia židojašterská USA sleduje, ale pomaly by ste si aj číslo kreditky s pinkódom napchali na profil.
Radšej byť červený kolaborant.... To sa máš čo chváliť, ty hrdina. To ste presne vy, len na internete vykrikovať, ale v praxi ste hyeny. Viď napríklad, US konvoj, ktorý prechádzal cez ČR. Tam tiež tvoji kolegovci vykrikovali, že pôjdú von a postavia sa im do cesty, že ich vypískajú a neviem čo ešte. Plný net toho bol, aj boli z toho obavy skutek utek. Len sa ukázalo, že to boli len reči. Nakoniec vás tam bolo len niekoľko desiatok.
Ale hlavne, že potom ste zase konšpirovali, že vás odstrihli, že tí ľudia čo ich prišli podporiť boli zapredanci... Kde sa predsa vzalo toľko vlajok amerických a podobné sračky. Tvoje obľúbené plátky proruské o tom písali nonstop. A samozrejme Rusi to obrátili tiež a ukázali len tých vašich červených riťolezcov ako boli ľudia ČR proti tomu. :D
A x ďalších príkladov palo. Takže áno, si jeden z tých mnohých hrdinských a internetových červených kolaborantov.Skrýt celý příspěvekAha, takže žiaden link, klamarko. Naozaj ma nik nenuti uvadzat svoje meno. Slušny človek ale kona vo svojom mene a vo svoj prospech. Aj tu na AN minimalne autori uvadzaju svoje ...Zobrazit celý příspěvek
Aha, takže žiaden link, klamarko. Naozaj ma nik nenuti uvadzat svoje meno. Slušny človek ale kona vo svojom mene a vo svoj prospech. Aj tu na AN minimalne autori uvadzaju svoje meno a považujem za nefer komentovat članok ako nejaky pokakany "KIKIRIK".
To o tom konvoje je čo? Ja som naposledy videl v Česku konvoj ktory sa volal Jízda králů na Morave a aj to v telke.
Ale važne. Vyzera to tak, že trpíš preludmi, s niekym si ma myliš a zotrvavaš na omyle a bohužial stracaš rapidne sebakonrolu. Ak nemaš vo svojej blizkosti nikoho čo by ti pomohol, kludne sa ozvi, trochu slušnejšie a skusim ti vybavit nejaku odbornu pomoc.Skrýt celý příspěvek
Mám otázku, v některé z diskuzi se řešilo, že verze A4 nejde modernizovat na verzi A7, protože má podvozek nižší nostnost. Proto taky Poláci u verze PL zvýšili jen odolnost věže, ...Zobrazit celý příspěvek
Mám otázku, v některé z diskuzi se řešilo, že verze A4 nejde modernizovat na verzi A7, protože má podvozek nižší nostnost. Proto taky Poláci u verze PL zvýšili jen odolnost věže, ale už ne podvozku. Jakto, že tedy Němci dokázali modernizovat A4 na A7?Skrýt celý příspěvek
Nebude to spíše o penězích. Ta PL je založená na Revolution upgradu od Rheinmetallu, která by měla být ekonomická. Kdežto BW bude mít modernizované tanky od KMW, která je výrobcem ...Zobrazit celý příspěvek
Nebude to spíše o penězích. Ta PL je založená na Revolution upgradu od Rheinmetallu, která by měla být ekonomická. Kdežto BW bude mít modernizované tanky od KMW, která je výrobcem hloubkové modernizace 2A7.Skrýt celý příspěvek
Okazało się , że podwozie też zostało zmodyfikowane...można się domyślać co dokładnie...ale oficjalnie nikt tego nie potwierdzi. Krótko mówiąc , pierwsza umowa o modernizacji ...Zobrazit celý příspěvek
Okazało się , że podwozie też zostało zmodyfikowane...można się domyślać co dokładnie...ale oficjalnie nikt tego nie potwierdzi. Krótko mówiąc , pierwsza umowa o modernizacji ,po testach została zmieniona .Skrýt celý příspěvek
však taky první várka s modernizací 2A4 vyšla výrazně dráž. Ani bych se nedivil, kdyby museli původní korbu totálně překopat a moc z ní nezbylo. Oproti tomu přestavba 2A6 nebo 2A7 ...Zobrazit celý příspěvek
však taky první várka s modernizací 2A4 vyšla výrazně dráž. Ani bych se nedivil, kdyby museli původní korbu totálně překopat a moc z ní nezbylo. Oproti tomu přestavba 2A6 nebo 2A7 je asi dost v pohodě a primárně půjde o překopávku elektroniky.Skrýt celý příspěvek
104 modernizovaných tankov za 760 miliónov, to nie je práve lacné. Povedal by som, že aj za cenu nového je 7,5 miliónov/kus pomerne dosť. Pokiaľ sa týka tých počtov, je ...Zobrazit celý příspěvek
104 modernizovaných tankov za 760 miliónov, to nie je práve lacné. Povedal by som, že aj za cenu nového je 7,5 miliónov/kus pomerne dosť.
Pokiaľ sa týka tých počtov, je zaujímavé ako na háku to dnes majú krajiny v Európe. Ešte koncom 90-tých rokov malo malé Slovensko skoro 300 tankov T-72. To je viac ako dnes majú Francúzsko, Nemecko či VB (u tej sa to aspoň dá pochopiť keďže ide o ostrovný štát). Európske krajiny úplne rezignovali na obranu. Hlavne Nemecko ktoré je vzhľadom na ekonomickú a politickú silu úplne vojensky poddimenzované by si mohlo dovoliť oveľa viac. Francúzsko je zase obeťou vlastného ega lebo všetko by chceli mať vlastné a potom majú najdrahšie tanky na svete aj najdrahšie stíhačky. VB je viacmenej kolóniou USA. Španielsko zmietané ekonomickou a politickou krízou šetrí na obrane kde sa dá.Skrýt celý příspěvekDalším otazníkem je , kolik tanků je skutečně reálně nasaditelných v boji? Ani se nedivím Rusům, že Armata jim stačí v podobě pouťové atrakce. Prakticky jsou schopni násobně ...Zobrazit celý příspěvek
Dalším otazníkem je , kolik tanků je skutečně reálně nasaditelných v boji? Ani se nedivím Rusům, že Armata jim stačí v podobě pouťové atrakce. Prakticky jsou schopni násobně přečíslit v Evropě tanky NATO , typem T72xx a T90xx násobně.Skrýt celý příspěvek
Mnohonásobně přečíslit západní armády dokázala už SSSR a celá Varšavská smlouva, protože na tom byla založena jejich taktika. Takže na tom, že Ruská federace přečíslí svého ...Zobrazit celý příspěvek
Mnohonásobně přečíslit západní armády dokázala už SSSR a celá Varšavská smlouva, protože na tom byla založena jejich taktika. Takže na tom, že Ruská federace přečíslí svého potencionálního protivníka není opravdu nic divného. Problém je, že zatím co SSSR mělo zázemí případné těžké ztráty teoreticky rychle nahradit, dnešní Rusko už tyto schopnosti nemá. Satelitní státy jsou pryč, obrovský vojenský komplex SSSR je pryč. Nynější Rusko nemá ty zdroje co SSSR, přesto to stále vypadá, že si drží aspoň z velké části, taktiku SSSR.
Naproti tomu armády NATO nikdy nešli cestou přečíslení protivníka, ale spíše cestou technologické nadřazenosti, a hlavně informační převahy, kterou si tyto armády drží dodnes. Taktika a strategie společně se zdroji se na západě nezměnila.
To co někteří můžou brát jako rezignaci na obranu nemusí být pravda. Ano početně západní armády se zmenšují, jednak je to dáno pod financováním od roku 2008 z dob ekonomické krize, ale na druhou stranu daleko více se prohlubuje spolupráce mezi jednotlivými armádami.
takže to co se zdá jako rezignace na obranu, může být ve skutečnosti přechod na jiný způsob obrany. Do těchto věcí bohužel my jako laici moc nevidíme.
Každopádně faktem je, že jednotlivé Evropské země by měli trochu víc přitlačit na pilu a do obrany vrážet větší bakšiš, protože i když pomalu dochází k navyšování rozpočtů tak se stěží blížíme k situaci před ekonomickou krizí.Skrýt celý příspěvekKlimesov naštudujte históriu, takých už bolo čo išli cestou technologické nadřazenosti.
Klimesov naštudujte históriu, takých už bolo čo išli cestou technologické nadřazenosti.
Jistě. Proto taky musel západ dobrou třetinu své válečné produkce směřovat do Ruska, jinak by technologická nadřazenost zvítězila nad "geniální" jednoduchostí. Jen tak si dovolím ...Zobrazit celý příspěvek
Jistě. Proto taky musel západ dobrou třetinu své válečné produkce směřovat do Ruska, jinak by technologická nadřazenost zvítězila nad "geniální" jednoduchostí. Jen tak si dovolím připomenout, že i ten podvozek "nejlepšího tanku planety" (T34) byl z USA...Skrýt celý příspěvek
Precislit urcite, ale s tym nohonasobne by som mozno brzdil. Kolko maju Rusi realne nasaditelnych tankov? Myslim v Europe u bojovych jednotiek s vycvicenymi posadkami? Staci ...Zobrazit celý příspěvek
Precislit urcite, ale s tym nohonasobne by som mozno brzdil. Kolko maju Rusi realne nasaditelnych tankov? Myslim v Europe u bojovych jednotiek s vycvicenymi posadkami? Staci priblizne.Skrýt celý příspěvek
To je jedno - podstatné je, že vojenské ťaženie podobného rozsahu by pre Rusko bolo v dohľadnom čase hospodárskou samovraždou.
To je jedno - podstatné je, že vojenské ťaženie podobného rozsahu by pre Rusko bolo v dohľadnom čase hospodárskou samovraždou.
Pravda, suhlasim. Len mam pocit ze si niektori myslia, ze Ruska sa mizeria v pocte plne nasaditelnych vozidiel netyka zatial co v Europe 70% ani nenaskoci. Pritom priemerny vek ...Zobrazit celý příspěvek
Pravda, suhlasim. Len mam pocit ze si niektori myslia, ze Ruska sa mizeria v pocte plne nasaditelnych vozidiel netyka zatial co v Europe 70% ani nenaskoci. Pritom priemerny vek vozidiel bude +/- podobny.Skrýt celý příspěvek
Ako už bolo spomenuté, ZSSR so svojími satelitmi sa vždy pripravovali na megalomanskú pozemnú operáciu s ťažko obrnenými jednotkami. V prípade útoku mala ČSĽA udržať jednotky NATO ...Zobrazit celý příspěvek
Ako už bolo spomenuté, ZSSR so svojími satelitmi sa vždy pripravovali na megalomanskú pozemnú operáciu s ťažko obrnenými jednotkami. V prípade útoku mala ČSĽA udržať jednotky NATO na dištanc cca 2 týždne kým neprídu Rusi na pomoc. V prípade, že by útočila VZ tak naše jednotky mali pre sovietov urobiť koridor cez južné Nemecko až do Francúzska. Také boli plány a na to trebalo obrovské množstvo techniky. T-72 bol presne na to určený. Jednoduchý a lacný tank vyrábaný v obrovských počtoch. Rusko má dnes odhadom asi 20 tisíc tankov. Pravda, väčšina z nich v skladoch a ťažko povedať koľko z nich by dokázali reálne naštartovať. V operačnej spôsobilosti ich je tak 2-3 tisíc. Aj to však je impozantný počet ktorý by vedel narobiť poriadnu šarapatu. ČSĽA mala v časoch najväčšej slávy okolo 5 tisíc tankov. To je viac ako mali vtedy USA. Vychádzalo to z už spomenutej doktríny. A Rusko samozrejme dnes nemá dôvod túto doktrínu meniť. Nemá na to ani zdroje samozrejme.Skrýt celý příspěvek
V podstatě máte pravdu jen s vaším závěrem si dovolím nesouhlasit. Rusko má mnoho důvodu tuto doktrínu změnit a ve skutečnosti se o to i pokouší a už některé organizační změny ...Zobrazit celý příspěvek
V podstatě máte pravdu jen s vaším závěrem si dovolím nesouhlasit.
Rusko má mnoho důvodu tuto doktrínu změnit a ve skutečnosti se o to i pokouší a už některé organizační změny provedlo. Bohužel problémem ruské armády je paradoxně ruská armáda a její velikost. Papírově je ruská armáda obrovská a díky tomu odčerpává mnoho zdrojů, které by šli investovat rozumněji nebo spíše lépe. Toto vede k tomu, že není dostatek zdrojů na perspektivnější technologie jako třeba T-14, které by dovolili zmenšit ruskou armádu při zachování a nebo dokonce zvýšení jejich operačních schopností. A to vede k tomu, že ruská armáda je nucena stále udržovat velké množství techniky aby si udržela svojí přijatelnou a odstrašující bojeschopnost, a to vede k odčerpávání potřebných zdrojů. Je to prostě začarovaný kruh, ze kterého se těžko dostává ven a který není trvale udržitelný. SSSR budiž příkladem a to byl jo nějaký moloch.Skrýt celý příspěvekAby som vysvetlil ten koniec, prečo Rusko túto doktrínu prebralo aj po ZSSR. Dôvody sú v podstate 3... 1/ Rusko nie je ekonomický, politický ani technologický gigant. Jediné čo ho ...Zobrazit celý příspěvek
Aby som vysvetlil ten koniec, prečo Rusko túto doktrínu prebralo aj po ZSSR. Dôvody sú v podstate 3...
1/ Rusko nie je ekonomický, politický ani technologický gigant. Jediné čo ho ešte robí mocnosťou sú jadrové zbrane a obrovské množstvo techniky zdedenej po ZSSR. Teda nechce meniť...
2/ Rusko nemá na to zbavovať sa a nahradzovať obrovské množstvo techniky ktorú má. Teda nemôže meniť
3/ Rusko sa spolieha na to, že v prípade vojny s vyspelým protivníkom sa stret uskutoční na obrovských ruských pláňach kde bude mať nepriateľ kvôli dlhým zásobovacím trasám problém s logistikou čo ho vyčerpe a stratí časť sily. A takú vojnu potom možno vyhrať len s početnou prevahou obrnencov.Skrýt celý příspěvekMiroslav: Jo jo v podstatě máte pravdu. Zmátlo to sousloví že nemají důvod změnit. Oni mají mnoho důvodů to změnit, ale jak sám píšete museli tuto doktrínu také převzít a ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav:
Jo jo v podstatě máte pravdu.
Zmátlo to sousloví že nemají důvod změnit. Oni mají mnoho důvodů to změnit, ale jak sám píšete museli tuto doktrínu také převzít a udržovat. Je to prostě začarovaný kruh a docela jim jejich situaci nezávidím. A tohle je jen špička ledovce :-)Skrýt celý příspěvek
Pozor, 7,5M za kus je iba prvá dodávka! Druhá už pôjde pod 3M za kus. V prvej zrejme dokupovali aj nejaké služby, zázemie a veci okolo + 2/3 modernizovaných tam tvoria L2A4, ...Zobrazit celý příspěvek
Pozor, 7,5M za kus je iba prvá dodávka! Druhá už pôjde pod 3M za kus. V prvej zrejme dokupovali aj nejaké služby, zázemie a veci okolo + 2/3 modernizovaných tam tvoria L2A4, ktorých modernizácia je zjavne o niečo drahšia.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...