Bollywoodské drama: Indie kupuje stíhačky Tejas Mark-1A

Foto: HAL Tejas; větší foto / Venkat Mangudi; CC BY-SA 2.0
HAL Tejas; větší foto / Venkat Mangudi; CC BY-SA 2.0 

Indie v těchto dnech spouští nový letecký program v hodnotě 8 miliard dolarů. V rámci programu Indie plánuje nakoupit 83 jednomotorových stíhacích letounů Tejas Mark-1A domácí výroby.

Indické letectvo patří se svými 1500 letouny (z toho 750 bojovými) mezi čtvrté největší. V současné době indické letectvo provozuje 33 bojeschopných letek (v každé je 18 letounů) – pro efektivní paritu s pákistánským a čínským letectvem ale indické letectvo požaduje minimálně 45 letek.

 

  

Páteř indického letectva tvoří 240 víceúčelových dvoumotorových ruských stíhaček Su-30MKI. Indické ministerstvo obrany celkově objednalo 314 ruských Su-30MKI, z toho 42 letounů v letošním roce. V nejbližší době indické Su-30MKI projdou hloubkovou modernizací. Indická “sůčka” získají nové motory AL-41F (s těmi původními není India spokojena) a schopnost vypouštět masivní střely vzduch-země BrahMos s doletem 300 km.

 

Indie však stále provozuje 244 stíhaček MiG-21, 84 útočných letounů MiG-27 a 66 frontových stíhacích letadel MiG-29. Od roku 2001 se tyto letouny snaží Indie v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) vyměnit za nové víceúčelové stíhačky.
 

Ostatně flotila indických MiGů-21 se prudce zmenšuje vlivem nejrůznějších nehod. A.K. Antony, bývalý ministr obrany Indie, uvedl v roce 2012, že Indie při nehodách ztratila polovinu z 872 stíhaček MiG-21 při nichž zemřelo 200 lidí.
 

Indické snahy pořídit si nový víceúčelový stíhací letoun však připomínají svými zvraty akční bollywoodský film:
 

Program MMRCA v roce 2012 vyhrála francouzská firma Dassault Aviation se stíhačkou Rafale. Avšak ani po několika letech jednání se nepodařilo dohodnout podmínky prodeje. Indie se nakonec v roce 2015 s Francií dohodla na dodávkách pouze 36 stíhaček Rafale, tedy dvou letek.
 

V průběhu jednání s Francouzi zaznívaly z Indie hlasy o potřebě lehčí a levnější jednomotorové stíhačky, která nahradí v indickém letectvu přestárle sovětské MiGy-21 a MiGy-27. V průběhu letošního roku indické ministerstvo obrany oznámilo zájem nakoupit 100 jednomotorových stíhacích letadel – švédské JAS-39 Gripen E/F nebo americké F-16 Block 70. Stav tohoto projektu je ale neznámý. 

 

Úplně na počátku však měly ruské migy ve službě indického letectva nahradit stíhačky domácí výroby Tejas. Vývoj stíhačky Tejas probíhá od roku 1983, ale koncepční práce se rozběhly v roce 1975 a úvahy o novém stroji se začaly objevovat ještě o šest let dříve.

 

Technologická úroveň a zejména provozní spolehlivost indické stíhačky Tejas je však neznáma. Indické letectvo tak i po 40 letech vývoje provozuje pouze 20 letounů Tejas (není ale jasné, zda jen experimentálně nebo v reálném operačním nasazení). Dalších 20 letounů původní verze dostane letectvo v dalších letech.

 

Testovací odpal střely BrahMos ze stíhačky Su-30MKI.
 

Podle posledních zpráv indické ministerstvo obrany od indické společnosti HAL (Hindustan Aeronautics Ltd.) nakoupí 83 stíhacích letounů Tejas v nejnovější verzi Tejas Mark-1A za 8 miliard dolarů. Podle indické ministryně obrany Nirmaly Sitharaman (do úřadu nastoupila v záři 2017), jde o největší obranný program “Make in India” a o první skutečnou snahu vybudovat domácí stíhačku bez transferu zahraničních technologií.
 

Zájem o Tejas Mark-1A přichází v době, kdy sílí skepse nad vývojem nového indického letounu Tejas Mark 2. Verze “Mark 2” je od metr delší než jedničková verze a pohání ji americký motor General Electric F414-GE-INS6 (98 kN). Také řada komponentů je zahraniční výroby. Do vývoje Tejas Mark 2 indické ministerstvo obrany investovalo již 500 milionů dolarů.
 

Původně ministerstvo obrany chtělo nakoupit 105 letounů Tejas Mark 2 za 15 miliard dolarů.  První let LCA Mark 2 se měl uskutečnit v roce 2019 a se zavedením do výzbroje se počítalo v roce 2022. Není těžké si vyvodit, že program Mark 2 vznikl kvůli nedostatečným schopnostem jedničkové verze.
 

Nicméně Tejas Mark 2 má jeden zásadní problém – využívá zahraniční (zejména americké a izraelské) komponenty. Dillí se přitom v rámci iniciativy “Make In India” snaží v maximální míře nakupovat domácí výrobky, podporovat domácí obranný průmysl a domácí vývoj špičkových technologií.
 

Z těchto důvodů indické letectvo získá Tejas Mark-1A, zatímco nákup Tejas Mark 2 nebo nákup zahraničních strojů JAS-39 a F-16 zůstává nejasný. Podle Defense News ministerstvo obrany dalo přednost Tejas Mark-1A i přes to, že indické letectvo stále vyjadřuje pochyby o nedostatečné vyspělosti letounu Tejas.

 

Tejas za letu
 

Firma HAL má předložit obchodní a technickou nabídku do března 2018 a očekává se, že oficiální smlouva bude podepsána po šesti měsících. Všech 83 letounů je HAL schopen dodat do pěti let od uzavření smlouvy, tedy do konce roku 2024.

 

Podle společnosti HAL nová verze Mark-1A obsahuje 43 zásadních vylepšení oproti původní verzi. Tejas Mark-1A mimo jiné získá radar typu AESA, nádstavec pro doplňování paliva za letu, nejnovější prostředky radioelektronického boje a novou avioniku. Letoun má být také lehčí o 1000 kg a vynikat mnohem větší spolehlivostí a nízkými nároky na údržbu.
 

Avšak vzhledem k často naprosto zásadním změnám postojů indického ministerstva obrany v otázce nákupu stíhacích letadel je klidně možné, že celý nákup má za úkol pouze vyvinout tlak na zahraniční výrobce, aby Indii poskytli přístup k nejnovějším technologiím. Platí to pro americké a švédské firmy, ale i pro ruské, které se v Indii snaží v rámci programu FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft) domesitkovat stíhací letoun páté generace Su-57.

 

Firma HAL i při největší vůli nemá jednduše výrobní a technické kapacity, aby uspokojila kvantitavní i kvalitativní potřeby indického letectva.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Indická verze Su-57: Rusko a Indie se blíží dohodě

V dohledné době má dojít k podpisu finální dohody, podle které Indie nakoupí 108 rusko-indických ...

Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet pro indické letadlové lodě?

Americký Boeing nabízí indickému námořnictvu víceúčelové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Podle ...

Indie: Stíhačky F-16 vs. JAS-39 Gripen

Indické letectvo po krachu programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) projevuje zájem o ...

Indické letectvo nechce ruské stíhačky páté generace FGFA

Web Defense News jako první informoval o údajné nespokojenosti indického letectva s rusko-indickou ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    17:21 13.04.2024

    India nakúpi 97 kusov Tejas Mk 1A za 7,8 miliard ...Zobrazit celý příspěvek

    India nakúpi 97 kusov Tejas Mk 1A za 7,8 miliard USD:
    https://twitter.com/PoderioMil...
    https://www.ndtv.com/india-new... Skrýt celý příspěvek

  • Ragnar0
    23:20 27.12.2017

    Tak ono jim to už léta?? No hodně štěstí s touhle rakvi s delta křídlem. Na tomhle lze krásné videt ze Indové moc chtějí být vyspělou zemí, ale není to tak jednoduché proste ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak ono jim to už léta?? No hodně štěstí s touhle rakvi s delta křídlem. Na tomhle lze krásné videt ze Indové moc chtějí být vyspělou zemí, ale není to tak jednoduché proste zkušenosti okopírovat nejde...tak jen tak dal ono se to časem podá kluciSkrýt celý příspěvek

  • Jonn
    20:11 24.12.2017

    Troška si rypnem ja : ČR nevlastní ziadne Gripeny máte ich len prenajaté stále sú vlastnictvom Švédska.Ak by ste ich chceli niekde bojovo nasadiť musíte o to požiadať najprv ...Zobrazit celý příspěvek

    Troška si rypnem ja : ČR nevlastní ziadne Gripeny máte ich len prenajaté stále sú vlastnictvom Švédska.Ak by ste ich chceli niekde bojovo nasadiť musíte o to požiadať najprv Švédov.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:30 24.12.2017

    Tak zase proč by na Air policing nemohla být určena levnější letadla? Naše Gripeny jsou sice papírově mnohem schopnější než FA-50, ale vzhledem k výzbroji, kterou pro ně máme a ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak zase proč by na Air policing nemohla být určena levnější letadla? Naše Gripeny jsou sice papírově mnohem schopnější než FA-50, ale vzhledem k výzbroji, kterou pro ně máme a jejímu počtu se stejně hodí jen na ten AP. V konečném součtu je bojová hodnota stejná. Ideální by samo sebou bylo mít ty letouny oba. Výzbroj mají stejnou a bojová hodnota je mnohem vyšší než má L159.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    11:56 23.12.2017

    PavolR: asi každý čteme jiné zpravodajství, protože pokud se nepletu od Danka či Gajdoše zaznělo, že "....armáda musí najprv kúpiť obrnené vozidlá, až potom si môže dovoliť ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR: asi každý čteme jiné zpravodajství, protože pokud se nepletu od Danka či Gajdoše zaznělo, že "....armáda musí najprv kúpiť obrnené vozidlá, až potom si môže dovoliť rozmýšľať o švédskych stíhačkách. Myslím si, že nie je potrebné kupovať gripeny skôr, ako vyzbrojíme pozemné vojsko,“
    Ale možná jen ztrácím orientaci a nákupy techniky probíhají jako v té pohádce, že slibuji co jsem slíbil a odvolávám co jsem odvolal. Případně, že se hraje nějaká hra o vliv či o kořist mezi vládními stranami.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    11:26 23.12.2017

    IMHO daleko lepší řešení, než aby jednotlivé státy utápěli peníze v "air policy" letounech, které nemají reálnou bojovou hodnotu, tak zavést projekt "společného nebe". Bohužel to ...Zobrazit celý příspěvek

    IMHO daleko lepší řešení, než aby jednotlivé státy utápěli peníze v "air policy" letounech, které nemají reálnou bojovou hodnotu, tak zavést projekt "společného nebe". Bohužel to je asi mimo politickou realitu.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    11:26 23.12.2017

    Jura99:
    Nie nestopli to pre investíciu do vozidiel. Na stíhačky i vozidlá bol už dávno vyčlenený a schválený konkrétny finančný obnos. Ich nákup sa vzájomne nijako nevylučuje.

    Jura99:
    Nie nestopli to pre investíciu do vozidiel. Na stíhačky i vozidlá bol už dávno vyčlenený a schválený konkrétny finančný obnos. Ich nákup sa vzájomne nijako nevylučuje.

  • Jura99
    11:10 23.12.2017

    KOLT: v čem vidíte rýpnutí? V označení chudší armáda ? Jsou snad bohatou armádou ? Nestopli snad Gripeny kvůli investici do obrněných vozidel ? Levná, jednomotorová, provozně ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: v čem vidíte rýpnutí? V označení chudší armáda ? Jsou snad bohatou armádou ? Nestopli snad Gripeny kvůli investici do obrněných vozidel ? Levná, jednomotorová, provozně nenáročná stíhačka z politicky neproblémové země na trhu pro účely airpolicingu chybí, vždyť jedinou low-cost alternativou k F-16 nebo JAS-39 se zmiňuje KAI T-50, což není úplně dobré řešení (rychlost jen M1,5). Indie je politicky přijatelnější než Čína nebo Turecko jako dodavatel zbraní.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:00 23.12.2017

    Jura, vy si do Slováků prostě musíte rýpnout, i kdyby Amík na Tejasu lítal...

    Jura, vy si do Slováků prostě musíte rýpnout, i kdyby Amík na Tejasu lítal...

  • Jura99
    08:00 23.12.2017

    Kdyby to bylo levné a spolehlivé, tak je to dobrá alternativa pro air-policing pro chudší armády, třeba pro Slováky.

    Kdyby to bylo levné a spolehlivé, tak je to dobrá alternativa pro air-policing pro chudší armády, třeba pro Slováky.

  • palo satko
    21:27 21.12.2017

    Indovia si u nas dali postavit automobilku Jaguar. Ma to logiku, lebo Jaguar mohli kupit. U vas v Česku tušim maju oceliaren. Keby sa tak okato nekamaradili s Rusmi, iste by sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Indovia si u nas dali postavit automobilku Jaguar. Ma to logiku, lebo Jaguar mohli kupit. U vas v Česku tušim maju oceliaren. Keby sa tak okato nekamaradili s Rusmi, iste by sa našiel niekto, kto by bol ochotny im predat fabriku na tryskače. Takto to musia riešit zložitejšie. Nakoniec sa to naučia. Je ich 2x viac než Europanov a 4x viac než Američanov a 10x viac než Rusov. Kvantita sa vždy zmeni na kvalitu.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    12:54 21.12.2017

    Ja na jednu stranu chapu, ze chtej podporit mistni prumysl a je pravda, ze nektere znalosti jinak nez vyrobou neziskaji. Na druho stranu udelat z Tejasu 1 nejaky osekany cvicny ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja na jednu stranu chapu, ze chtej podporit mistni prumysl a je pravda, ze nektere znalosti jinak nez vyrobou neziskaji. Na druho stranu udelat z Tejasu 1 nejaky osekany cvicny letoun a dal pracovat na Tejasu 2 by mi proslo logictejsi. K tomu bych koupil 100 - 200 Gripenu a meli by vystarano.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:44 21.12.2017

    Osobně bych si uměl představit u indického letectva kombinaci letounu Tejas jako masovou záležitost a k tomu doplněk těžší stroj - ideálně Rafale. přijde mi ale, že Indové chtějí ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně bych si uměl představit u indického letectva kombinaci letounu Tejas jako masovou záležitost a k tomu doplněk těžší stroj - ideálně Rafale. přijde mi ale, že Indové chtějí všechno a poskládat si museum všech světových letounů. Jak se říká "kdo chce všechno nebude mít nic" což o Indech platí dokonale. Ono nejde jen o letectvo, když jsem četl co chtějí od svého nového tanku, tak se i T-14 může jít klouzat :))) Už vidím jak jim někdo nabídne takové top technologie...Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    11:17 21.12.2017

    Není to tak dávno, co Locheed oznámil přesun výroby F-16 do Indie. Tudíž je téměř jisté, že si Indové vyberou právě F-16... spíše je otázka, kolik jich bude. Ona 100 je nejmenší ...Zobrazit celý příspěvek

    Není to tak dávno, co Locheed oznámil přesun výroby F-16 do Indie. Tudíž je téměř jisté, že si Indové vyberou právě F-16... spíše je otázka, kolik jich bude. Ona 100 je nejmenší možné množství - hovoří se ale až o 250 strojích.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...