Bezpilotní UH-60 OPBH Black Hawk
- 19. 2. 2015
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Americká armáda (U.S. Army) a firma Sikorsky pracuji společně na vrtulníkovém programu MURAL (Manned/Unmanned Resupply Aerial Lifter). Cílem programu je vyvinout a otestovat technologický demonstrátor volitelně pilotovaného vrtulníku UH-60 OPHB Black Hawk. Americká armáda vidí v podobných vrtulnících způsob, jak výrazně zvýšit efektivitu a přepravní kapacitu svého dopravního vrtulníkového letectva.
Lépe modernizovat, než nakupovat nové
Dle analýzy Zpravodajského centra pro vojenský průmysl a trhy IHS Janes (Defence Industry & Markets Intelligence Centre IHS Janes) Maximum utility: the future of support helicopteers tkví budoucnost amerického vrtulníkového letectva v modernizacích.
Vzhledem ke stagnujícímu obranému rozpočtu je nákup nové vrtulníkové platformy americkou armádou nereálný. Trend dokazuje například zrušený program průzkumného bojového vrtulníku AAS (Armed Aerial Scout) v hodnotě 16 miliard dolarů.
Například i na výsledky ambiciozního vrtulníkového programu FVL (Future Vertical Lift), jehož cílem je najít částečnou náhradu za bitevní i transportní vrtulníky americké armády, si musíme počkat až na rok 2030. Velmi pravděpodobné je přitom zdržení a zdražení programu, jehož cena se dnes odhaduje na 100 miliard dolarů za vývoj i nákup přibližně 4000 vrtulníků.
Přitom, zda vrtulníky FVL někdy vstoupí do služby, není vůbec jisté.
Podle Heidi Shyu, asistentky sekretáře pro akvizici, logistiku a technologie americké armády, současný rozpočet americké armády si jednoduše nemůže dovolit nákup nové vrtulníkové platformy.
„Půjdeme do příštích konfliktů se systémy, které máme dnes; budeme modernizovat a postupně vylepšovat současné platformy," řekla Shyu na mezinárodní vrtulníkové konferenci IQPC International Military Helicopter v Londýně.
K-MAX je první z generace strojů, které lze pilotovat nebo kontrolovat dálkově.
Volitelně pilotované vrtulníky
Jedním ze zajímavých modernizačních směrů je vývoj volitelně pilotovaných strojů OPV (Optionally Piloted Vehicles), resp. vrtulníků. V současnosti je zřejmě prvním OPV vrtulníkem stroj K-MAX. Vrtulník K-MAX již prošel ostrým nasazením v Afghánistánu s velmi pozitivními výsledky.
Od prosince 2011 až do května 2014 jediný vrtulník K-MAX provedl 2000 misí a strávil ve vzduchu 2150 hodin. Během svého období přepravil 2040 tun nákladů. Připomeňme, že vrtulník K-MAX může také volitelně pilotovat člověk na palubě.
Dalším a o řád ambicioznějším projektem je vrtulník UH-60 OPBH (Optionally Piloted Black Hawk) vznikající v rámci programu MURAL. UH-60 OPBH využívá stávající platformy vrtulníku UH-60. Dodatečné systémy umožňují UH-60 OPBH využívat jako bezpilotní nebo pilotovaný stroj.
Program MURAL si klade za cíl navýšit přepravní kapacity, využitelnost a bezpečnost dopravního vrtulníkového letectva. Podle výše uvedené analýzy IHS Janes není současná přepravní kapacita omezená (v americkém případě) počtem dostupných strojů, ale v daný čas počty dostupných posádek.
Pokud však jednoduché nebo monotonní mise nahradí vrtulníky s bezpilotním režimem, vrtulníková posádka může odpočívat a připravovat se na složitější mise. Stejně tak lze posádku více chránit před nepřátelskou palbou – což mimochodem znamená, že není nutné držet v pohotovosti záchranný tým.
Na programu MURAL pracuje společně několik oddělení U.S. Army a firma Sikorsky. Vývojové práce probíhají již od roku 2007 a první let vrtulníku UH-60 OPHB se uskutečnil v polovině minulého roku.
UH-60 OPHB a Matrix
UH-60 OPHB je de facto platformou pro pokročilý systém řízení letu Matrix firmy Sikorsky. Matrix lze chápat jako pokročilého autopilota a asistenta pilota. Matrix například pomáhá posádce pilotovat vrtulník při „vjemově intenzivních" situacích, jako při letu vysokou rychlostí, letu v nízké výšce, výběru přistávací plochy nebo při přistání.
Vrtulník vybavený systémem Matrix, například UH-60, je schopen pilotovat pouze jeden člověk. V případě potřeby dokáže Matrix ovládat vrtulník zcela autonomně, zejména při jednoduchých zásobovacích misích. Operátor kontroluje a mentoruje let z pozemní stanice.
„Představte si vrtulník, který může zdvojnásobit produktivitu Black Hawků v Iráku a Afghánistánu, létající celý čas s jedním pilotem místo dvou, snižující pracovní zátěž, snižující riziko a v čase, kdy jsou mise opravdu monotonní nebo nebezpečné, dokáže létat zcela bez pilotů," říká Chris Vaun Buiten, viceprezident pro technologie a inovace ve firmě Sikorsky.
Související články
Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk
Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko ...
- 13.01.2015
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků
Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky ...
- 15.01.2015
- 476 komentářů
- Jan Grohmann
AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M
Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní ...
- 21.01.2015
- 41 komentářů
- Jan Grohmann
HH-60W Combat Rescue Helicopter
Americké letectvo (U.S. Air Force) již netrpělivě vyhlíží nový bojový záchranářský vrtulník HH-60W ...
- 25.01.2015
- 8 komentářů
- Jan Grohmann
...ono je to i o tom, že v některých armádách má život pilota větší cenu než sestřelený vrtulník za bambilión.. Zkrátka ne "nas mnogo", ale "přinejhorším přijdeme o hawka, je to ...Zobrazit celý příspěvek
...ono je to i o tom, že v některých armádách má život pilota větší cenu než sestřelený vrtulník za bambilión..
Zkrátka ne "nas mnogo", ale "přinejhorším přijdeme o hawka, je to průser, ale menší než koukat večer na AlDžazíru na video s pilotem v oranžovém mundůru s vousatým vymatlancem s kudlou za zády".
Je zjevné, že v některých (mnoha) situacích je lidský prvek nezastupitelný, ale věřím tomu, že v některých situacích může být AI pilot (viz Matrix) strojově přesnější a "chladnější" než člověk.
Skynet je ještě daleko, ale...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...