Battle Force 2045: Lehké letadlové lodě pro US Navy
- 8. 2. 2021
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
Na podzim minulého roku tehdejší americký ministr obrany Mark Esper zveřejnil iniciativu Battle Force 2045. Iniciativa popisuje rozvoj amerického námořnictva (US Navy) až do poloviny 21. století. Esper mimo jiné doporučil zavedení až šesti lehkých letadlových lodí s klasickým pohonem.
Battle Force 2045 je výsledkem studie FNFS (Future Navy Force Study). Iniciativa spíše ukazuje „směr uvažování“ US Navy než předem daný dogmatický plán.
US Navy má podle iniciativy v roce 2045 ideálně provozovat 480 až 530 posádkových a bezposádkových válečných lodí. Jedná se o významný nárůst proti požadavku na 355 lodí v roce 2030.
Rozpočtová kancelář Kongresu CBS (Congressional Budget Office) současně varuje, že provoz a údržba požadovaných 355 lodí přijde na 40 miliard dolarů ročně. Ve fiskálním roce (FY) 2020 přitom US Navy na celkové provozní a údržbové výdaje vyčlenilo 68 miliard dolarů, ale na provoz a údržbu lodí „jen“ 19,7 miliardy dolarů.
Letadlová loď USS Gerald R. Ford, první loď své třídy, přišla na 13,3 miliardy dolarů, druhá loď USS John F. Kennedy se staví „jen“ za 11,4 miliardy dolarů. Palubní křídlo tvořené 80 letadly má hodnotu dalších pět až šest miliard dolarů. Na letadlové lodi slouží 5000 žen a mužů.
Gerald R. Ford
Jediný den plavby celé Úderné skupiny letadlové lodě CSG (Carrier Strike Group) třídy Nimitz, včetně letecké složky, stojí 6,5 milionu dolarů. Výměna paliva v jaderném reaktoru letadlové lodě po 25 letech služby stojí cca 500 milionů dolarů. A nakonec po 40 až 50 letech služby sešrotování letadlové lodě přijde na 1,5 miliardy dolarů.
Americké námořnictvo ze zákona musí provozovat 11 letadlových lodí. Podle iniciativy Battle Force 2045 je ale tak velká flotila letadlových a jiných velkých lodí jednoduše finančně neudržitelná.
Battle Force 2045 obecně doporučuje zejména posílit ponorkovou flotilu, zavést bezposádkové lodě a změnit přístup ve využívání a provozu letadlových lodí. Naprosto zásadní je ale přijetí strategie pro snížení neudržitelně rostoucích organizačních, finančních, materiálních a lidských nákladů flotily US Navy.
Iniciativa za hlavní protivníky pokládá Čínu a Rusko (v souladu s Národní obrannou strategii; NDS) a počítá s neustálými tlaky na rozpočet amerického ministerstva obrany. Battle Force 2045 proto doporučuje početnější flotilu tvořenou menšími, ale dobře vyzbrojenými plavidly. Zmenšit tlak na personální stránku pomohou lodě s menší posádkou a později bezposádková hladinová a podvodní plavidla.
Schválený rozpočet námořnictva pro FY2020 a navrhovaný pro běžící FY2021; větší foto / US Navy
Battle Force 2045 navrhuje zejména zvětšení flotily jaderných útočných ponorek na 70 až 80 plavidel (nyní 51), provozovat 60 až 70 malých bojových lodí (52), 50 až 60 výsadkových lodí (38) a 70 až 90 logistických a podpůrných lodí (32).
Dalším návrhem je snížení počtu těžkých letadlových lodí tříd Nimitz a Gerald R. Ford z 11 na sedm plavidel, přičemž šest lodí bude vždy aktivně nasazeno. Úkoly letadlových lodí mohou z počátku pomoci plnit výsadkové lodě tříd Wasp a America, později až šest lehkých letadlových lodí. Již v současné konfiguraci lodě Wasp / America unesou 13 (zřejmě i 20) letadel F-35B Lightning II. O využití plavidel třídy America jako malých letadlových lodí se přitom uvažuje delší čas.
Cena nejnovější lodě třídy America je 3,4 miliardy dolarů. Námořnictvo tedy za cenu jediné třídy Gerald R. Ford může postavit čtyři výsadkové lodě nesoucí dohromady 52 až 80 letadel F-35B. Jen pro představu, výtlak lodí třídy America je 45 000 tun, což je více než má jediná francouzská letadlová loď Charles de Gaulle.
Současně letecké křídlo námořnictva má více využívat stroje s kolmým / krátkým startem a kolmým přistáním (V/STOL) a bezpilotní letadla / vrtulníky / konvertoplány všeho druhu a velikostí. Menší lodě tak mohou nést větší množství leteckých prostředků a doručovat více letecké munice.
USS America (LHA-6); větší foto / US Navy
US Navy prozatím v prosinci schválilo každoroční rozvojový třicetiletý plán pro stavbu bojových lodí. Plán se již promítne do fiskálního roku (FY) 2022 (začíná 1. října 2021) – pro roky 2022 až 2026 počítá s investicemi do stavby 82 nových plavidel za 147 miliard dolarů.
Jde o obrovský nárůst ve srovnání s předchozími plány – loňský rozvojový plán počítal v letech 2021 až 2025 se stavbou „jen“ 44 lodí za 102 miliard dolarů. Obrovský nárůst ukazuje rozsah hrozby pro Spojené státy a klíčovou roli námořních vojenských operací v dalších letech a dekádách.
Podle současného třicetiletého plánu nejvíce peněz poplyne do stavby jaderných útočných ponorek Virginia, jaderných balistických ponorek Columbia, torpédoborců Arleigh Burke, fregat Constellation a letadlových lodí Gerald R. Ford.
Představený letošní třicetiletý plán (zatím neschválený Kongresem) zatím nepočítá se stavbou lehkých letadlových lodí, jak doporučuje Battle Force 2045. Podle posledních informací ale konstrukční a inženýrská kancelář SEA 05, spadající pod velitelství NAVSEA (Naval Sea Systems Command), začala provádět první konstrukční práce a inženýrské studie budoucích lehkých letadlových lodí.
USS America
„Zvážili jsme možnost využít třídu America, podívali jsme se také na lehčí verzi třídy Ford, podívali jsme se na další různé možnosti a provedli jsme studie nákladů pro všechny tyto varianty. Pro všechny varianty jsme také vypracovali studie schopností,“ uvedl kontradmirál Jason Lloyd, velitel SEA 05.
„Letadlová loď z druhé světové války není to samé jako letadlová loď třídy Nimitz; za ta léta jsme se naučili spoustu lekcí, jako je schopnost provádět simultánní start a zachycení při přistání, umíme bezpečně manévrovat s letadly po přistání a stále současně provádět starty. Za poslední roky jsme se hodně naučili o letové palubě letadlové lodě. Přejít na lehké letadlové lodě vyžaduje určité kompromisy. Podle nás může být výrazně levnější, ale existují kompromisy,“ dodal Lloyd.
Podle Lloyda bude klíčové především složení a podoba leteckého křídla US Navy. Zatímco velké letadlové lodě jsou vhodné pro vypouštění pilotovaných letadel, lehčí letadlové lodě mohou sloužit pro vypouštění bezpilotních V/STOL strojů.
V každém případě těžké letadlové lodě třídy Gerald R. Ford americké námořnictvo považuje za nenahraditelné. Dva jaderné reaktory poskytují letadlové lodi bezkonkurenční dosah, rychlost plavby a samostatnost. Gerald R. Ford současně dovoluje provádět bezkonkurenčně nejvíc leteckých operací, ať už ve dne nebo v noci.
Jedno je však jisté – o podobu US Navy se povede nemilosrdný boj mezi špičkami americké politiky, námořnictva a průmyslu. V sázce není nic jiného než osud Spojených států a to, kde každoročně poplynou desítky miliard dolarů do stavby nových lodí.
Související články
Letadlová loď „chudého bratra“ pro US Navy
Minulý týden se na internetu objevila zpráva, která uvádí, že americké námořnictvo plánuje přestavbu ...
- 07.11.2013
- 9 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
355 lodí pro americké námořnictvo
Od zveřejnění plánu amerického námořnictva (US Navy) dosáhnout počtu 355 lodí a ponorek uplynul ...
- 27.11.2017
- 14 komentářů
- Michael Myklín
Americké námořnictvo: 355 lodí v ohrožení
Americký prezident Donald Trump již od svého nástupu do funkce aktivně podporuje ozbrojené složky ...
- 09.11.2018
- 64 komentářů
- Tomáš Zwiefelhofer
Fregaty třídy Constellation: Konec absurdních akvizičních debaklů US Navy
Po roce 2000 americké námořnictvo (US Navy) bez nadsázky vyhodilo desítky miliard dolarů za ...
- 21.01.2021
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
Úpadek nikdy nikdo nenazve úpadkem, ale prezentuje ho jako progres, popř. dosavadní standard označí za zbytečnost...
Úpadek nikdy nikdo nenazve úpadkem, ale prezentuje ho jako progres, popř. dosavadní standard označí za zbytečnost...
Diskuze o lehkých letadlových lodích se v USA vedou od sedmdesátých let po definitivním vyřazení letadlových lodí třídy Essex ze zálohy námořnictva a po konci Studené války se ...Zobrazit celý příspěvek
Diskuze o lehkých letadlových lodích se v USA vedou od sedmdesátých let po definitivním vyřazení letadlových lodí třídy Essex ze zálohy námořnictva a po konci Studené války se sporadicky objevovaly po vyřazení menších letadlových lodí třídy Midway a Forrestal. V současné době, kdy se po třiceti letech objevuje na obzoru možnost velkého námořnictva je pochopitelné, že se část námořnictva bude snažit vrátit k osvědčené metodě. Tedy kombinace těžkých jaderných letadlových lodí a menších letadlových lodí s konvenčním pohonem. Pacifik prostě potřebuje více lodí.Skrýt celý příspěvek
ono záleží na tom co budou politici od námořnictva požadovat, pro projekci síly a světového četníka jsou výhodnější velké letadlové lodě, pro vedení války s vyspělým protivníkem ...Zobrazit celý příspěvek
ono záleží na tom co budou politici od námořnictva požadovat, pro projekci síly a světového četníka jsou výhodnější velké letadlové lodě, pro vedení války s vyspělým protivníkem větší množství menšíchSkrýt celý příspěvek
Největší omezení LL je bezpochyby absence katapultu. Proto bych srovnání většího výtlaku třídy Amerika proti Charles de Gaulle rozhodně nebal jako signifikantní výhodu. Třída ...Zobrazit celý příspěvek
Největší omezení LL je bezpochyby absence katapultu. Proto bych srovnání většího výtlaku třídy Amerika proti Charles de Gaulle rozhodně nebal jako signifikantní výhodu.
Třída Gerald R. Ford je sice hodně výrobně i provozně drahá, ale taky hodně napřed v bojové hodnotě díky velmi silnému leteckému křídlu a to zejména v tonáži munice, které reálně dokáže doručit na velkou vzdálenost díky katapultu.
Na proti tomu LL bez katapultu podobné třídě Amerika jednak pravděpodobně čína zvládne zavádět relativně brzy, ale především žádné letecké křídlo bez využití katapultu v dohledné době nebude schopno vyrovnat schopnostem lodi s katapultem.Skrýt celý příspěvekAno, zatím je to takto, pouhé srovnání počtu nesených STOVL verze F35 není ještě dostatečné, citelný rozdíl je totiž v množství (váze) výzbroje a paliva které se s letadly je ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, zatím je to takto, pouhé srovnání počtu nesených STOVL verze F35 není ještě dostatečné, citelný rozdíl je totiž v množství (váze) výzbroje a paliva které se s letadly je schopné dostat do vzduchu. To je koneckonců hlavní důvod proč se u US Navy neprosadil Harrier (teda, kromě toho věčného "not invented by us"), sice hezké letadlo ale dost muselo obětovat na doletu a množství výzbroje.
Navíc není úplně fér srovnávat N-tý kus lodě třídy Amerika s prvním kouskem Fordu. Však je jasně vidět že druhý kus už má být citelně levnější. Pokud to chcou co nejlevnější, mohli klidně sekat dál Nimitze jak Baťa cvičky, otázka ovšem je jestli přecejen jednou za skoro půl století není čas na něco trochu víc než jen vývoj drobnou evolucí... Ale to si musí promyslet sami na úrovni Ford vs. Nimitz, toto nemá cenu tahat do dost radikální změny koncepce. Zatím pořád je trend letadel nárůst hmotnosti (viz Hornet - super Hornet) a F35 k tomu navíc přidává vyšší tepelné zatížení paluby při vektorování výstupních plynů.
Kromě toho přeci stejně v plánu další Ameriky mají (tuším 4-5) takže pokud se najednou masově prosadí drony tak pořád mají z čeho operovat... Ono to magické číslo "počet lodí" není samospásné, když se soustředí jen na něj bez porovnávání skutečné bojové hodnoty tak skončí s potěmkinovou vesnicí čísla budou moc pěkný ale skutek utek.
Vnímám to jako problém koncepce "masová výroba" (stylu např. A.Burke) vs. širší paleta dostupných typů (které umožní líp volit jednotku "akorát" pro danou misi. Obojí má své výhody a nevýhody, a hlavně by se to nemělo hnát do extrému.
Těch 5000 lidí na supercarrieru... to už mi fakt příjde docela uhozené, to se fakt nedá použít trochu vyšší úroveň automatizace? Není to ekvivalent trvání na nabíječi u tanku když už "robotický" nabíječ je věc poměrně dobře "zmáknutá"? To tam je fakt co člověk to specialista na něco jiného nebo tam mají třetinu kuchařů, pekařů, uklízečů a kadeřníků? Když to na ponorce jde se 150 lidma? Jasně, letecké křídlo asi moc nezredukuje ale co ten zbytek?Skrýt celý příspěvekJo PS lze silně očekávat že "vývoj nové lehké letadlové lodi" bude čelit mnoha úskalím a cenovým rizikům a může snadno skončit podobným fiaskem jako Littoral combat ship... bota se ...Zobrazit celý příspěvek
Jo PS lze silně očekávat že "vývoj nové lehké letadlové lodi" bude čelit mnoha úskalím a cenovým rizikům a může snadno skončit podobným fiaskem jako Littoral combat ship... bota se dá udělat ve všem... aby jim první kousek nestál 75% Forda, to by šla hlavní výhoda do háje...Skrýt celý příspěvek
PPS Constellation z mnoha důvodů považuji za dobrý počin, sice jsem si říkal že ze všech uvažovaných typů zase zvolili prakticky ten největší (osobně jsem spíš očekával ty španěly ...Zobrazit celý příspěvek
PPS Constellation z mnoha důvodů považuji za dobrý počin, sice jsem si říkal že ze všech uvažovaných typů zase zvolili prakticky ten největší (osobně jsem spíš očekával ty španěly A.Bazán) ale chápu, jsou dost posedlí "prostorem pro budoucí rozvoj" no...Skrýt celý příspěvek
Lehký letadlovky chystá i Čína.
Zatím pro UAV / UCAV https://m.youtube.com/watch?v=...Lehký letadlovky chystá i Čína.
Zatím pro UAV / UCAV https://m.youtube.com/watch?v=...Lenže America je čistokrvná ľahká lietadlovka z ktorej môžu operovať aj F-35B. Čína má v triede 075 fakticky len výsadkovú loď s vrtuľníkmi. Dáva to zmysel. Jednak pre výsadkový ...Zobrazit celý příspěvek
Lenže America je čistokrvná ľahká lietadlovka z ktorej môžu operovať aj F-35B. Čína má v triede 075 fakticky len výsadkovú loď s vrtuľníkmi. Dáva to zmysel. Jednak pre výsadkový dok nemá hangár (America dok nemá), ale hlavne Čína ani nemá také lietadlá ktoré sú schopné operovať z takej lodi.Skrýt celý příspěvek
075 samozrejme hangar ma. v triede america dok nemaju dok len prve dve lode. dalsie uz dok mat budu. a samozrejme budu mat aj hangar :)
075 samozrejme hangar ma. v triede america dok nemaju dok len prve dve lode. dalsie uz dok mat budu. a samozrejme budu mat aj hangar :)
Načítám diskuzi...