Americko-britská eskadra podnikla plavbu Barentsovým mořem

Americko-britská eskadra podnikla plavbu Barentsovým mořem
Britský vrtulník fregaty HMS Kent / Royal Navy (Zvětšit)

Válečné lodě NATO zavítaly do revíru ruské severní flotily. Akce vzdáleně připomínala americké operace na podporu svobodné plavby v Jihočínském moři. Pravděpodobně se bude v budoucnosti opakovat.

Nad pochmurnou hladinou Barentsova moře zavlály hvězdy a pruhy společně s bílou vlajkou britského královského námořnictva. Bylo to poprvé od konce osmdesátých let minulého století, co oblast navštívila kombinovaná eskadra amerických a britských hladinových válečných lodí. Její jádro tvořila trojice amerických torpédoborců USS Donald Cook, USS Porter a USS Roosevelt. Doprovázela je britská fregata HMS Kent a americká pomocná loď USNS Supply. K operačnímu svazu se připojila ještě nejmenovaná americká ponorka, se kterou hladinové lodě trénovaly protiponorkový boj.

Ze vzduchu chránily eskadru americké námořní hlídkové letouny P-8 Poseidon a průzkumný Boeing RC-135. Web The Barents Observer uvedl, že lodě NATO vpluly do Barentsova moře čtvrtého května. Cvičení trvalo přibližně sedm dní. Eskadra se celou dobu pohybovala v mezinárodních vodách. Američané a Britové plavbu Rusům předem ohlásili. Moskva však vnímá Barentsovo moře jako svůj zadní dvorek. Výlet proto vzbudil její nevoli.


Barentsovo moře

FONOPs

O ruské nevoli svědčí článek na webu ruské státní televizní stanice RT (Russia Today), jenž označil Barentsovo moře za ruskou obdobu Mexického zálivu. „Miliony Američanů a Britů, kteří přicházejí o své živobytí kvůli izolaci v důsledku nemoci Covid-19, se mohou radovat, že jejich námořnictva jsou v provozu a poprvé od konce studené války předvádějí svou sílu na ruském prahu,“ píše RT. Výprava se podobá operacím na podporu svobodné plavby FONOPs (Freedom of Navigation Operations), které americké námořnictvo podniká v Jihočínském moři.

Americké válečné lodě během nich demonstrativně proplouvají okolo sporných ostrovů a skalisek. Obvykle však jde o jednotlivá plavidla. Velitelství ruské severní flotily vyslalo naproti lodím NATO starší, leč nedávno modernizovaný křižník Maršal Ustinov. Na riskantní manévry naštěstí nedošlo. „Všechny interakce s ruským námořnictvem byly bezpečné a profesionální,“ řekl The Barents Observeru Matthew Comer z americké šesté flotily. 


Zásobovací loď USNS Supply mezi torpédoborci USS Donald Cook (DDG-75) a USS Porter (DDG-78); větší foto / Royal Navy

Protiraketová obrana

Posádky většiny plavidel americko-britské eskadry měly s ruským námořnictvem čerstvé zkušenosti.

Například HMS Kent letos v březnu stínovala spolu s dalšími britskými loděmi početný operační svaz ruských válečných plavidel u britských břehů. Torpédoborec USS Porter ještě v dubnu operoval společně s rumunskou fregatou Regina Maria (bývalá HMS London) v Černém moři, kde má ruské námořnictvo převahu. Torpédoborec USS Donald Cook se ve stejných vodách plavil v roce 2014, těsně po ruské anexi Krymu. Vedle ruských lodí se měl možnost seznámit i s taktickým bombardérem Su-24 Fencer, který kolem něj podnikl těsný průlet.

Ruská státní média událost úspěšně využila k propagandistickým účelům. Přišla s tvrzením, že se se Fenceru podařilo během průletu na dálku vyřadit na torpédoborci z provozu protiletadlový systém Aegis. Zprávu nekriticky převzal britský bulvár The Sun a americká zpravodajská stanice Fox News, ačkoliv nebyla pravdivá. O dva roky později dostali námořníci z Donalda Cooka možnost si stejný typ letadla prohlédnout znovu.

Tentokrát to bylo poblíž ruského přístavu Kaliningrad na břehu Baltského moře. Kromě dvojice letounů Su-24 loď několikrát oblétl také námořní vrtulník Ka-27 Helix. Donald Cook pravděpodobně vzbudil velký zájem Rusů i během plavby v Barentsově moři. Patří totiž ke zhruba pětatřiceti americkým lodím vybaveným řízenými střelami RIM-161. Jsou určené k sestřelování balistických raket, které Moskva v poslední době v oblasti testuje.


HMS Kent; větší foto / Royal Navy

Nedostatek ledoborců

Protiraketová obrana je důvod, proč budou válečné lodě NATO zřejmě v rajónu severní flotily k vidění častěji. The Barents Observer píše, že ve Spojených státech proběhla diskuze o výpravě některé z amerických válečných lodí severní mořskou cestou. Jak asi čtenáři Armádních novin vědí, jde o plavební trasu mezi Atlantikem a Pacifikem okolo ruského arktického pobřeží. Severní mořská cesta je kratší než tradiční trasa skrz Suezský kanál. Většinu roku je však zamrzlá a nedá se proplout bez ledoborce. 

To je také důvod, proč Spojené státy od záměru upustily. Ledoborce americké pobřežní stráže jsou ve špatném stavu. Rizikem je totiž „hrůzný“ scénář ‒ americké ledoborce by v případě problémů museli zachraňovat Rusové. Situace se ale nejspíš změní po roce 2024, kdy pobřežní stráž dostane první z trojice nových těžkých ledoborců PSC (Polar Security Cutter) o výtlaku 23 300 tun.

Zdroje: BI, RT, BO, 2, StRN, NYTimes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská vojenská přítomnost v Arktidě je na historickém maximu

Dodávky zboží na ruské vojenské základny za polárním kruhem se ztrojnásobily. Ruské válečné lodě ...

Čína chce "chránit" Arktidu

Čínské agresivní chování v Jihočínském moři je dnes již stará zpráva, teď přitahují ...

Rusové mají v severním Atlantiku nejvíc ponorek od konce studené války

Moskva pořádá v severním Atlantiku podmořské manévry, kterých se účastní deset ponorek. Začaly už ...

Rusové odpálili hypersonickou střelu Zirkon

Protilodní střela Zirkon se pomalu přesunuje z experimentálního stádia do výzbroje ruského ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • UnionPacific
    16:42 03.06.2020

    Pre Radim : pokiaľ Rusko začalo zo sanovaním dotknutých území v roku 2017 tak je to viac než 70 rokov po začatí využivania jadra v Zssr...k tomuto im máme blahoželať ? Ale pre ...Zobrazit celý příspěvek

    Pre Radim : pokiaľ Rusko začalo zo sanovaním dotknutých území v roku 2017 tak je to viac než 70 rokov po začatí využivania jadra v Zssr...k tomuto im máme blahoželať ? Ale pre tentokrát uznám, že vždy lepšie neskoro ako nikdy.
    K tym ľadovým medveďom: chcel som tým naznačiť že ľudia nie sú jediné obete Putinovho režimu. Odkedy sa dostal k moci, začalo sa vybíjanie vzacnych zvierat ( napr. Tiger Ussurijský ), likvidujú sa celé lesy za Uralom a ničí sa uzemie...naposledy pri incidente Burevestnik v Bielom mori, pred 2 rokmi uniklo z Majaku ruténium atď. + jazero Bajkal umiera.Schválne, najdite si na nete ako deštruktívne pôsobia sonary ruských ponoriek na Veľrybu Grónsku...áno, sme na vojenskom webe a vo vojne ide hlavne o ochranu ľudí ale Rusko ničí všetko krásne na tomto svete a je treba to aspoň odsúdiť.Skrýt celý příspěvek

    • Radim
      17:18 03.06.2020

      Díky, teď už vím, že jste skutečně idiot :)

      Díky, teď už vím, že jste skutečně idiot :)

    • technik
      19:28 03.06.2020

      Tak sonary celkove ovlivňují sluch všech kytovců a to jak sonary ruské, francouzské či americké. Co incidenty amerických ropných gigantů? To Burevestnik je proti tomu kapka v moři. ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak sonary celkove ovlivňují sluch všech kytovců a to jak sonary ruské, francouzské či americké. Co incidenty amerických ropných gigantů? To Burevestnik je proti tomu kapka v moři. Co pralesy v jižní Americe, vybíjení zvěře v Africe, co naše lesy? Každy národ či civilizace likviduje přírodu, přírodní zdroje tak přestaň s těmi nesmysly, jak koncily kočkovité šelmy v Americe? Jen díky odlehlým krajinám nedošlo už před sto lety k vymýcení těchto zvířat.Skrýt celý příspěvek

      • UnionPacific
        20:01 03.06.2020

        Len toľko: to že kedysi ste vyrúbaním lesa a likvidáciou životného prostredia mohli získať kapitál neznamená že je to možne dnes. Máme 2020, vek znalostnej ekonomiky, kto len ...Zobrazit celý příspěvek

        Len toľko: to že kedysi ste vyrúbaním lesa a likvidáciou životného prostredia mohli získať kapitál neznamená že je to možne dnes. Máme 2020, vek znalostnej ekonomiky, kto len pľundruje, padne na hubu , iba hlupák opakuje chyby iných a presne to Putin robí. Sustredil ekonomiku Ruska len na tažbu a 140 miliónov Rusov a zvyšok sveta bude trpieť kvôli tomu. Pritom stačí pozriet na Svajčiarsko, Japonsko, Izrael a je jasné ze stát môže fungovať len z mozgov.
        Ale aby som nekritizoval len Rusko, tak Bolsonaro je úplne rovnaký blb ako Putin. K Arktíde : to čo vyťažia pôjde do armády, zvyšok oligarchom do Švajčiarska a obyčajní rusi budú sanovať škody. To je RuskoSkrýt celý příspěvek

    • PetrTechnik
      02:19 04.06.2020

      UnionPacific Píšete o Ussuri nehorázné lži. Tygra ussurijského nikdo nevybíjí, naopak došlo k zásadnímu přitvrzení, kdy tamější lesní stráž má statut police, klidně může použít na ...Zobrazit celý příspěvek

      UnionPacific
      Píšete o Ussuri nehorázné lži. Tygra ussurijského nikdo nevybíjí, naopak došlo k zásadnímu přitvrzení, kdy tamější lesní stráž má statut police, klidně může použít na sebe a i tygra zbraň. Od té doby co pár čínských pytláků bylo zastřeleno je klid. Bylo zřízeno několik oblastí klidu , kam se v podstatě nesmí a slouží opět ochraně tygra a dalších dravců. Jejich odstřel je velice přísně regulovaný a v podstatě pokud člověk není dolarový miliardář nebo prezident, nemá šanci si i toho 1 tygra , který je tak za dva roky k odstřelu. Putin na něj čekal 5let.
      V Rusku se na ochranu přírody dbá za Putina víc než kdy jindy v minulosti, lesy se nelikvidují . těží se , to je pravda ,ale podle deceniálního plánu , stejně jako u nás. Ten pochází z 18.století. Přírůstek dřevní hmoty je v Rusku pořád větší než je těžba a zároveň tam probíhá výsadba nových porostů, i když oni spíše spoléhají , vzhledem k prostorám na přirozené zmlazení.
      Průser na třetí jsou v Rusku ekologické zátěže z dob komunismu, s těmi se bude země potýkat desítky let. Jezero Bajkal neumírá , ale je dost poškozené.
      Konečně jsou hnáni k zodpovědnosti i ti kteří způsobili ekologické havárie. Ano Rusové se mají dost co učit o ochraně životního prostředí,ale USA notebene Čína,Indie, v podstatě celá Asie jsou tvoří asi 80% znečištění planety.
      Tak tu prosím nepište takové hlouposti.Skrýt celý příspěvek

      • UnionPacific
        04:39 04.06.2020

        No upresním to: mal som na mysli ze umožnujú Čínanom aby ich likvidovali, pretože Čínan likviduje okrem Pandy prakticky všetko. Ale aj tak vina padá na nich, keď sa Činanmi nechajú ...Zobrazit celý příspěvek

        No upresním to: mal som na mysli ze umožnujú Čínanom aby ich likvidovali, pretože Čínan likviduje okrem Pandy prakticky všetko. Ale aj tak vina padá na nich, keď sa Činanmi nechajú korumpovať. Ale po prvy krat počujem o tom že rus urobil niečo proti devastacií zivotneho prostredia. Vaše tvrdenia si musím overiť, sú príliš neuveriteľné.Skrýt celý příspěvek

        • PetrTechnik
          09:19 04.06.2020

          Napište pak kde jste si to ověřil, protože ta hysterická protiruská propaganda je u nás přímo čítanková. Rusové se mají, co se týká ochrany přírody a obecně toho co za bohatství ...Zobrazit celý příspěvek

          Napište pak kde jste si to ověřil, protože ta hysterická protiruská propaganda je u nás přímo čítanková. Rusové se mají, co se týká ochrany přírody a obecně toho co za bohatství mají ještě opravdu co učit, ale průsery co ještě před 10ti lety prošly bez povšimnutí jsou dnes konečně postihovány. Viz nyní 21tis tun mazutu nebo čeho uteklého z nádrží v Norilsku do řeky. Průser jako vrata, poničený kus řeky, kde žilo ohromné kvantum ryb. Banda ožralých zaměstnanců, prostě nechala vytéct jeden zásobník, postavit ke zdi a odprásknout by potřebovali.
          Na Ussuri makají hlavně Severokorejci, Číňan tak od ruských firem kupuje dřevo, ale určitě jsem nikde neviděl a neslyšel o tom, by si tam šikmooký dělali co chtějí. Rusové a i národy v té oblasti žijící nemají Číňany historicky v oblibě, stejně jako Japonce.Skrýt celý příspěvek

          • PetrTechnik
            09:32 04.06.2020

            Tohle je asi nejznámější projekt a taky nejstarší - Sikačialjanská rezervace, skoro 4000km2 velká rezervace , kde žijí prakticky všichni ussurijští tygři. Dělají tam lidé z ...Zobrazit celý příspěvek

            Tohle je asi nejznámější projekt a taky nejstarší - Sikačialjanská rezervace, skoro 4000km2 velká rezervace , kde žijí prakticky všichni ussurijští tygři. Dělají tam lidé z celého světa.

            https://www.priorita.cz/zahran... Skrýt celý příspěvek

          • UnionPacific
            16:30 04.06.2020

            Ďakujem za ten odkaz na tú rezerváciu. Odmietam však tvrdenie že som nejaká obeť propagandy. Včera som obvinil Rusko z devastácie živ. prostredia Arktídy a dnes je ropou zamorena ...Zobrazit celý příspěvek

            Ďakujem za ten odkaz na tú rezerváciu. Odmietam však tvrdenie že som nejaká obeť propagandy. Včera som obvinil Rusko z devastácie živ. prostredia Arktídy a dnes je ropou zamorena rieka v Noriľsku . Kde sú mínusári zo včera ?Skrýt celý příspěvek

        • Radim
          12:37 05.06.2020

          Máte recht, vy nejste oběť propagandy, vy jí přímo vytváříte, aneb vaše lhaní ohledně tygrů atd. A nehody jako momentálně v Norilsku se nedějí všude po světě? Netíží Vás třeba ...Zobrazit celý příspěvek

          Máte recht, vy nejste oběť propagandy, vy jí přímo vytváříte, aneb vaše lhaní ohledně tygrů atd.
          A nehody jako momentálně v Norilsku se nedějí všude po světě? Netíží Vás třeba totálně zasviněná delta Nigeru, bordel po těžbě v kanadské Albertě , Deepwater Horizon, řeka Kalamazoo a mnoho dalších? Ono to jsou úniky našeho demokratického západu, takže držíte hubu, co a vypichujete jenom ten bordel v Rusku, takový jednostranný pohled, viďte...Vy jeden lední mědvěde...Skrýt celý příspěvek

          • UnionPacific
            10:24 07.06.2020

            Len kľud. Kritizujem Rusko lebo aj članok je o Rusku. Až bude temou Kanada, tak budem kritizovať aj ju, aj keď neviem za čo keď z hľadiska ochrany prirody je Kanada na úrovni ...Zobrazit celý příspěvek

            Len kľud. Kritizujem Rusko lebo aj članok je o Rusku. Až bude temou Kanada, tak budem kritizovať aj ju, aj keď neviem za čo keď z hľadiska ochrany prirody je Kanada na úrovni Švajčiarska či Fínska. Ano, počul som o dôsledkoch ťažby ropných pieskov, ale neverím ze by v Kanade nemali plan na rekultivaciu. Ono, zivotná úroveň v Kanade nie je hodnotena ako jedna z najvyšších na svete bezdôvodne. Do takého zoznamu sa dostanú len krajiny, ktoré myslia v horizonte desaťroči dopredu. Devastácia krajiny v Kanade nemá miesto.Skrýt celý příspěvek

      • logik
        14:02 04.06.2020

        Podle těchto dat v Rusku od roku 2010 lesní pokrývka ubývá, nikoli přibývá, jak tvrdíš: https://tradingeconomics.com/r... Putin pak ...Zobrazit celý příspěvek

        Podle těchto dat v Rusku od roku 2010 lesní pokrývka ubývá, nikoli přibývá, jak tvrdíš:
        https://tradingeconomics.com/r...

        Putin pak v roce 2000 transformoval speciální agenturu Russian Forest Serivce na oddělení ministerstva pro přírodní zdroje. Tedy v podstatě jako kdyby bylo české ministerstvo životního prostředí včleněno pod ministerstvo zemědělství.

        Tedy kontrolu nad ekologickým využívání lesa oslabil, nikoli posílil, jak tvrdíš.
        http://www.cifor.org/publicati... Skrýt celý příspěvek

        • PetrTechnik
          17:07 04.06.2020

          Logiku i přesto ,že tě mám za neférové diskutéra. Doporučuji ti ,aby jsi si nejdřív doplnil znalosti. Český stát míval před 100lety o 1/3 menší zalesněnou plochu, přesto měl ...Zobrazit celý příspěvek

          Logiku i přesto ,že tě mám za neférové diskutéra. Doporučuji ti ,aby jsi si nejdřív doplnil znalosti. Český stát míval před 100lety o 1/3 menší zalesněnou plochu, přesto měl přírůstek využitelné dřevní hmoty stejný jak byl před kůrovcovou kalamitou. Není žádná úměra mezi plochou zalesnění a přírůstkem využitelné dřevní hmoty.
          Nesnaž se zase být za chytrého a postovat sem něco o čem nemáš evidentně ani ánunk.Skrýt celý příspěvek

          • logik
            01:07 05.06.2020

            Máš pravdu, že mezi tím není přímá úměra - vyjádřil jsem se moc zkratkovitě.. Nicméně Ty jsi přírůstkem dřevní hmoty dokládal, že Ruské lesy jsou v pohodě a že je o ně dobře ...Zobrazit celý příspěvek

            Máš pravdu, že mezi tím není přímá úměra - vyjádřil jsem se moc zkratkovitě.. Nicméně Ty jsi přírůstkem dřevní hmoty dokládal, že Ruské lesy jsou v pohodě a že je o ně dobře staráno - a s tím polemizuji.

            Protože přírůstek dřevní hmoty ovšem nijak nevypovídá o tom, jestli je péče o lesy v pořádku: jak les stárne, tak mu přibývá dřevní hmota sama od sebe, tedy můžeš mít přírůstek, i kdyby se jen kácelo a žádný les se neobnovoval.

            Dobrou péči o lesy nejde dokazovat přírůstkem dřevní hmoty, ale právě plochou lesů. Pokud plocha lesů padá, tak to znamená, že se těží, ale lesy se neobnovují: tedy to není trvale udržitelný rozvoj, ale drancování krajiny.

            Tady máš analýzu z roku 2010, která předpovídá tři scénáře:
            http://www.fao.org/3/i3020e/i3...
            ve všech plocha lesa v Rusku roste.

            Pokud se tedy zmenšuje, znamená to, že péče o les jde v Rusku podstatně hůře, než byl v roce 2010 nejhorší předpokládaný scénář. A to v té studii - i při podstatně lepším předpokládaném vývoji, než se pak reálně stal - píšou:
            "A decrease in the amount and quality of forest regeneration creates a real threat for the future."Skrýt celý příspěvek

          • PetrTechnik
            10:47 05.06.2020

            Logiku opět si vymýšlíš , protože se v lesnictví nevyznáš. Každý les má své produkční maximum , v ČR je to u smrku asi 80-100let, poté začne vnitřní jádro ztrácet na kvalitě. Smrk ...Zobrazit celý příspěvek

            Logiku opět si vymýšlíš , protože se v lesnictví nevyznáš.
            Každý les má své produkční maximum , v ČR je to u smrku asi 80-100let, poté začne vnitřní jádro ztrácet na kvalitě. Smrk starý 200let je tak sotva na palivo, byť výjimky existují. Opět se dopouštíš diskusních faulů, kdy mi podsouváš, že ruské lesy jsou v pohodě. No nejsou a nejsou nikde na Zemi, přesto je stav ruských lesů uspokojivý, zatím. Nastoupený trend je dobrý a povede , pokud se dodrží, k trvale udržitelnému stavu. Na pozoru se je třeba mít trvale a komerční firmy hlídat. Vzhledem k rozloze Ruska a změnám klimatu jsou místní excesy možné. Pro mě je důležitý fakt, že jsou hledání a trestáni jejich pachatelé. Co se týká Ruska , jsem , vzhledem ke zkušenostem realista. Jeď do Ruska mluv tam s lidmi , udělej si sám obrázek, od klávesnice to je hra na slepou bábu.Skrýt celý příspěvek

          • logik
            23:08 05.06.2020

            PetrTechnik: Je krásný, jak obviníš druhého z diskusního faulu v odstavci, kde jich sám hned několik uděláš. A to hned několik. a) vyjadřuješ se o odbornosti druhého, místo toho, ...Zobrazit celý příspěvek

            PetrTechnik:
            Je krásný, jak obviníš druhého z diskusního faulu v odstavci, kde jich sám hned několik uděláš. A to hned několik.
            a) vyjadřuješ se o odbornosti druhého, místo toho, aby ses věnoval jeho tvrzením
            b) zanášíš do diskuse offtopic, jen proto abys "udělal dojem" (to, že les má nějaké produkční maximum nemá žádný vztah k tomu, co jsem tvrdil, protože ruské lesy nejsou přestárlé).
            c) tvrdíš, že druhý nemá pravdu, aniž bys řekl v čem a proč

            ===

            A teď k věci: Nic z toho, co jsi napsal, nijak nevyvrací mé tvrzení. A naopak konkrétně toto Tvé tvrzení
            "Nastoupený trend je dobrý a povede , pokud se dodrží, k trvale udržitelnému stavu."
            jsem již vyvrátil konkrétními fakty, které jsi ničím nerozporoval. Abys to měl jednodušší, ta fakta Ti zopakuju:

            a) že klesá plocha lesa, a míra klesání se nepřibližuje k nule. Toto prostě NENÍ trvale udržitelný stav, při setrvalém vývoji by prostě les v Rusku zmizel.

            b) že současný vývoj je podstatně horší, než jaká byla prognóza v roce 2010, přičemž už tato prognóza kritizovala příliš malou míru obnovy lesa po těžbě.

            c) že tento sestupný trend je od roku 2010. Tedy že je to přesně naopak, DO ROKU 2010 byl nastoupený trend dobrý, OD ROKU 2010 už dobrý není, tedy situace se nezlepšila.

            d) že úřad starající se o udržitelnost lesa byl včleněn pod úřad, který se stará o využívaní nerostného bohatství, což znamená oslabení ochrany lesa v RF.

            Tak prosím místo "psaní pohádek" které nijak má tvrzení nevyvrací a navážení se do mne diskutuj korektně. Pokud s kterýmkoli tvrzením nesouhlasíš, tak napiš jasně s kterým, a PROČ.

            A abys netvrdil, že jsou to jen mé názory a že lesu nerozumím (tak se dá odbýt každý nepřijemný argument, že?), tak si přečti toto:
            https://www.themoscowtimes.com...

            Např.:
            'We are already past the point of no return...A sharp drop in output is inevitable in a decade or two," Kobyakov said. "How serious it will be depends on whether we start acting now."

            "Easily accessible forests in Russia are shrinking rapidly, said Artyom Savko, a spokesman for Ilim Group, Russia's biggest papermaker with an annual output of 2.6 million tons."

            "Only 3 percent of replanted forests in Russia are maintained, said Kobyakov of WWF Russia. As a result, up to 60 percent of their trees wither and die, he said."

            "The draft state budget for 2015 allots 32.9 billion rubles ($850 million) to the Federal Forestry Agency, a 3.5 percent increase from this year — not enough to even offset inflation, already at 7.7 percent"

            ====

            " kdy mi podsouváš, že ruské lesy jsou v pohodě"
            Slovíčkaříš. Vyvracel jsem Toto tvoje tvrzení:
            "V Rusku se na ochranu přírody dbá za Putina víc než kdy jindy v minulosti, lesy se nelikvidují"
            Což prostě poslední desetiletí není pravda. Lesy se likvidují, ubývá jich. A vývoj je to podstatně horší, než jak byl odhadován v minulosti, tedy se ochrana lesů zhoršila.Skrýt celý příspěvek

  • Kichot
    13:17 03.06.2020

    To Lukash: Otázka č1 komu nejvíce uškodilo to rozjeb.vání těch kozo.rdských zemí (mimo těch místních chudáků) ? Odpověď: EU... Otázka č2 proč se na tom rozjeba.vání podílejí rukou ...Zobrazit celý příspěvek

    To Lukash: Otázka č1 komu nejvíce uškodilo to rozjeb.vání těch kozo.rdských zemí (mimo těch místních chudáků) ? Odpověď: EU... Otázka č2 proč se na tom rozjeba.vání podílejí rukou společnou zdánlivě protivníci USA ,Rusko, Turecko? Odpověď: příliš sílící a samostatnější EU?.... Jsou to konspirace, ale dost logické.Skrýt celý příspěvek

    • Kichot
      13:22 03.06.2020

      Sorry mělo to jít dolů

      Sorry mělo to jít dolů

  • Radovan
    12:07 03.06.2020

    Ten článek by se mohl taky jmenovat nějak takhle: Arktická díra v armádním rozpočtu Ruska byla úspěšně zakonzervována s pozitivním výhledem na její rozšiřování. Ze zpráv, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten článek by se mohl taky jmenovat nějak takhle: Arktická díra v armádním rozpočtu Ruska byla úspěšně zakonzervována s pozitivním výhledem na její rozšiřování.
    Ze zpráv, že Rusové už vybudovali či budují vojenské základny v Alexandřině zemi, Nové zemi nebo na Novosibiřských ostrovech, zůstává rozum stát.
    Je možné že bude Severní mořská cesta více využívána, ale k její kontrole bohatě stačí mít vojenské základny na jejím začátku a konci, ostatně i její proplutí se neobejde bez ruské podpory pomocí ledoborců a přístavů na trase. Jestli se tam občas dostane i cizí vojenská loď, tak pro Rusy není problém je sledovat lodí/ponorkou/letadlem.
    Ale mít za miliardy základny na arktických ostrovech, kde jsou tak nehostinné podmínky, že tam ani nikdo nežije, kde počasí s několikaměsíční naprostou tmou, více než jinde ani neumožňuje vyplutí/vzlet je čiré bláznovství. Co tam jako hlídají? Max. tam můžou čumět na obrazovku radaru, kolem základny se procházet s puškou proti medvědům a čas si krátit šikanou.
    Ale dobře jim tak, když za to chtějí utrácet peníze. Že jim budou chybět jinde není náš problém, ale naopak výhoda.Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    11:06 03.06.2020

    Určitě tu všichni znáte Gaussovo rozdělení. Neboli také normální rozdělení. Pro ty, kteří to třeba neví, to rozdělení zobrazuje takový graf, který vypadá jako kopec. Na obou ...Zobrazit celý příspěvek

    Určitě tu všichni znáte Gaussovo rozdělení. Neboli také normální rozdělení. Pro ty, kteří to třeba neví, to rozdělení zobrazuje takový graf, který vypadá jako kopec. Na obou stranách se vyskytují extrémní hodnoty, které se vyskytují zřídka. Směrem k prostředku (k průměrné hodnotě) se četnost zvyšuje.
    Podle mne je to i rozdělení názorů ve společnosti. Je to normální, že jsou zde v diskuzi účastníci s extrémní názory na jednu nebo druhou stranu. Všichni o nich víme. Většina ostatních diskutujících se kloní více či méně na jednu nebo druhou stranu nebo jsou úplně nestranní. Ale tak je to správně. Správně je také to, že se mohou svobodně vyjádřit i ty extrémy z obou stran a pokud v jejich příspěvcích někomu vyloženě sprostě nenadávají, nepodněcují k páchání trestných činů a nebo trestné činy neschvalují, tak jim je nikdo nemaže.
    Co ale není správně, že v poslední době se přikládá neustále větší význam hlavně těm extrémům. A bohužel to podporuje i spousta novinářů, jako např. když vyjde článek a v něm se píše že: "... uživatel xyz na sociální síti napsal příspěvek, že ...". No do psí zádele, tohle je seriózní novinařina?
    Ono je to totiž pohodlné, přiklonit se na jednu extrémní stranu a moc nad tím nepřemýšlet. Prostě je to jednoduchý, za všechno může CIA a hotovo...
    Sílu těmto extrémům přidává ale i to, že se dostávají do středu zájmu. Tím, že o nich nějaký přitroublý pisálek píše anebo jen tím, že ostatní s nimi diskutují. Nemyslete, že tyhle lidi přesvědčíte nějakými rozumnými argumenty. Oni už si udělali světonázor a nic s nimi nehne. Diskutováním s nimi jim jen dáváte pocit jejich důležitosti.
    Nejhorší je, když tyhle extrémy na sebe nabalí další jedince, pro které je pohodlné se prostě přiklonit na jednu stranu a moc o tom nepřemýšlet. A nemyslete si, spousta těchhle extremistů mohou být velmi dobří diskutéři a manipulátoři a pokud jim dáte prostor, budete na ně reagovat, tak mohou na svou stranu dostat další jedince. Pak totiž přestává fungovat to normální Gaussovo rozdělení, více jedinců se názorově přesouvá na jednu nebo druhou stranu, dochází k polarizaci společnosti. A to je pěknej průšvih.
    Závěrem: Raději nedávejte extrémům prostor a nedávejte jim pocit důležitosti. Nereagujte na ně. Zůstanou pak se svým názorem osamoceni, jako takový "místní šašek". Jinými slovy: Nekrmte trolly.Skrýt celý příspěvek

  • Englbert
    20:11 02.06.2020

    Od toho jsou mezinarodni vody a mezinarodni vzdusny prostor. Aby v nich mohl za jasnych pravidel plout a letat kazdy. To jen rusaci vetsinou vypinaji sve identifikacea a chovaji se ...Zobrazit celý příspěvek

    Od toho jsou mezinarodni vody a mezinarodni vzdusny prostor. Aby v nich mohl za jasnych pravidel plout a letat kazdy. To jen rusaci vetsinou vypinaji sve identifikacea a chovaji se jinak nestandartne, cimz ohrozuji ostatni. I kdyz u nich clovek nikdy nevi zda to delaji schvalne a nebo je to tim jejich polofunkcnim srotem.;-)Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    16:27 02.06.2020

    https://foreignpolicy.com/2017... Tu je mapa ruskej ...Zobrazit celý příspěvek

    https://foreignpolicy.com/2017...


    Tu je mapa ruskej rozpínavosti v Arktíde.Skrýt celý příspěvek

    • palo satko
      16:48 02.06.2020

      Takže Rusi su rozpinavi, ked maju zbrane a zariadenia na svojom uzemi. A inač ako?

      Takže Rusi su rozpinavi, ked maju zbrane a zariadenia na svojom uzemi. A inač ako?

      • UnionPacific
        21:56 02.06.2020

        No napr. tak že si chcú privlastniť severnú cestu, otvorene hovoria o vybudovaní siete podmorských hydrofónov v medzinarodnych vodach arktídy, testujú tam nebezpečné strely Zirkon ...Zobrazit celý příspěvek

        No napr. tak že si chcú privlastniť severnú cestu, otvorene hovoria o vybudovaní siete podmorských hydrofónov v medzinarodnych vodach arktídy, testujú tam nebezpečné strely Zirkon u ktorých nikto nevie čo trafia, ich ľadoborce rozbijajú ľad a tým narušujú životný priestor ľadových medveďov, na dne sú potopené radioaktívne ponorky, stavajú zahorizontálne radary a špehujú územie sev. ameriky, nárokujú si dalšie územia pod ľadom a planujú ťažiť ropu a plyn ktorý im nepatrí. Stačí toľko?Skrýt celý příspěvek

        • Sholva
          23:51 02.06.2020

          Že vám při zmínce o Rusku vždy přeskočí kolečko, už víme dlouho. Celkem to chápu, Rusi jsou Rusi a nevím, co by se muselo stát, aby se to změnilo. Ale nepřeháníte to? Přijde mi, že ...Zobrazit celý příspěvek

          Že vám při zmínce o Rusku vždy přeskočí kolečko, už víme dlouho. Celkem to chápu, Rusi jsou Rusi a nevím, co by se muselo stát, aby se to změnilo. Ale nepřeháníte to? Přijde mi, že už se to stává pro vaše duševní zdraví takové škodlivé, úsudek zatemňující. Já nevím, já být třeba medvědem, tak když mi přefrčí přes cestu ledoborec, tak tu díru přeplavu. Však ona za chvíli stejně zase zamrzne, jinak by tu nebyl ten ledošíf potřeba. Jako medvědovi by mi spíš dělalo starosti takové to globální oteplování, kvůli kterému je toho ledu míň a míň tak nějak ze všech stran. Asi bych šel vynadat USA, Rusku i Číně, všem stejně od plic. Pořadí celkem volný.
          A což třeba takové mezinárodní vody, ty to mají teprva těžké. Z jedné strany do nich cpou čidla Amíci, z druhé Rusáci, a pak se v tom čerte vyznej, který že to hračky máš rozmáznout... Já být tou vodou, tak se sbalím a přeleju se na znamení protestu jen k těm správným, americkým...Skrýt celý příspěvek

        • Radim
          00:16 03.06.2020

          Proboha, nepředvádějte tu vaši debilitu stále dookola. Představte si, že těm ledním medvědům rozbíjí led i kanadský CCGS Louis S. St-Laurent, radioaktivního, chemického a ...Zobrazit celý příspěvek

          Proboha, nepředvádějte tu vaši debilitu stále dookola. Představte si, že těm ledním medvědům rozbíjí led i kanadský CCGS Louis S. St-Laurent, radioaktivního, chemického a biologického materiálu potopily všechny státy na tuny a s těma radarama si děláte srandu ne? špehují naprosto všichni....Skrýt celý příspěvek

          • UnionPacific
            04:34 03.06.2020

            Nie, rádioaktívne svinstvo nepotápajú všetci....Usa ho zo svojich ponoriek vyberú a nakladajú s nim ako z bežným palivom do jadr.elektrární. ono totiž v USA funguje Greenpeace aj ...Zobrazit celý příspěvek

            Nie, rádioaktívne svinstvo nepotápajú všetci....Usa ho zo svojich ponoriek vyberú a nakladajú s nim ako z bežným palivom do jadr.elektrární. ono totiž v USA funguje Greenpeace aj MAAE a ani američania nemôžu ísť proti verejnej mienke, keď väčšina ľudí je haklivá na čokoľvek s prívlastkom radioactiveSkrýt celý příspěvek

          • technik
            05:48 03.06.2020

            No vidíte, a Japonci z fokušimi vypouštějí radioaktivní vodu přímo do moře. USA je jeden z největších výrobců odpadu na počet obyvatel a jak ho asi likvidují? Co jejich odstoupení ...Zobrazit celý příspěvek

            No vidíte, a Japonci z fokušimi vypouštějí radioaktivní vodu přímo do moře. USA je jeden z největších výrobců odpadu na počet obyvatel a jak ho asi likvidují? Co jejich odstoupení od smlouvy o emisích? Co Indie, Čína a ostatní státy? Americké jaderné testy poškodily přírodu taky na stovky let tak tady přestaňte brečet, ty vaše sračky co z vás padají se opravdu nedají číst.Skrýt celý příspěvek

          • Roland
            06:58 03.06.2020

            To technik: USA jsou po Číně a Indii třetí v emisích, ale měly platit nejvíc - a kvůli téhle spravedlnosti odstoupily od té dohody. A proto se taky mohla spousta “eko” otočit ...Zobrazit celý příspěvek

            To technik: USA jsou po Číně a Indii třetí v emisích, ale měly platit nejvíc - a kvůli téhle spravedlnosti odstoupily od té dohody. A proto se taky mohla spousta “eko” otočit naruby - ne kvůli broučkům a fialkam, ale proto, ze jim vyschl penezovod...Skrýt celý příspěvek

          • madrabbit
            09:19 03.06.2020

            technik: Japonci vypouštějí vodu obsahující Tritium v minimálních koncentracích. Ta "radioaktivní" voda je sice radioaktivní, ale není příliš nebezpečná (byť v ní jsou i jiné ...Zobrazit celý příspěvek

            technik:
            Japonci vypouštějí vodu obsahující Tritium v minimálních koncentracích. Ta "radioaktivní" voda je sice radioaktivní, ale není příliš nebezpečná (byť v ní jsou i jiné kontaminanty). Tritium (izotop vodíku) se odděluje velmi velmi obtížně. Zní to děsivě, ale v těch objemech se to v oceánu skutečně ztratí.Skrýt celý příspěvek

          • Radim
            12:35 03.06.2020

            Nepotápěli všichni? Pro vaší informaci, ve světových oceánech se nachází cca 85,077 TBq. Ty vaše milované USA vyhazovaly tento materiál na 11 místech- 9 v atlantiku, 2 v gulfském ...Zobrazit celý příspěvek

            Nepotápěli všichni? Pro vaší informaci, ve světových oceánech se nachází cca 85,077 TBq. Ty vaše milované USA vyhazovaly tento materiál na 11 místech- 9 v atlantiku, 2 v gulfském zálivu. Celkem spojené státy takto vyhodily do vody na 56,261 kontejnerů s neupřesněným množství štěpnéhop materiálu. Co se týče chemického svinstva, tam si američani mohou podat ruce s rusákama viz mapa
            Chemical Weapon Munitions Dumped at Sea: An Interactive Map
            https://www.google.com/maps/d/...

            Pro vaší další informaci, Rusko započalo se sanovaním nejhůře postižených míst v roce tuším v roce 2017.

            A nějak jste se nevyjádřil k těm ledním medvědům a šmírování :) Poradím vám, dejte se léčit!Skrýt celý příspěvek

        • madrabbit
          09:24 03.06.2020

          Objektivně: - hydrofony - USA mají SOSUS, Rusko chce něco podobného - testy raket a ŘSPDL dělají všechny země - ledoborce nejsou jenom v Rusku - ponorky souhlas - v tomhle bordelu ...Zobrazit celý příspěvek

          Objektivně:
          - hydrofony - USA mají SOSUS, Rusko chce něco podobného
          - testy raket a ŘSPDL dělají všechny země
          - ledoborce nejsou jenom v Rusku
          - ponorky souhlas - v tomhle bordelu Rusko (SSSR) představují špičku - recyklace = potopení v Barentsově moři
          - zahorizontální radary, průzkum - kdo to nedělá
          - nárokování území - arktidu na těžbu chtějí všichni (i Dánsko)

          Takže klid :-) a nohy v teple.Skrýt celý příspěvek

        • PetrTechnik
          11:50 03.06.2020

          A když si USA konečně pořídí ledoborec schopný projet severní cestou, tak to bude jako co? Ten nebude dělat to samé co ruský? A co Beaufortovo moře? Dvorek USA prošpikovaný jejich ...Zobrazit celý příspěvek

          A když si USA konečně pořídí ledoborec schopný projet severní cestou, tak to bude jako co? Ten nebude dělat to samé co ruský?
          A co Beaufortovo moře? Dvorek USA prošpikovaný jejich hydrofony, magnetometry a já nevím čím ještě. To je v pořádku? Behringova úžina, kde už není místo kam přimontovat nový hydrofon, stacionární radary a sonary na Aljašce, taky pořád dobrý?
          A to jsme jen u severních území.
          Rusové mají nárok na teritoriální pásmo 12mil, výlučné ekonomické pásmo 200mil a kontinentální šelf 350mil. O posledně jmenované se vedou spory, kam až kontinentální šelf zasahuje, protože v tomto pásmu může Rusko uplatnit výlučné využívání.
          Problém je dědictví komunismu v podobě tisíců tun jedovatého a radioaktivního odpadu na severním pobřeží, ale i tam se Rus snaží o nápravu. Jaderné reaktory zalité bismutem ležící na dně nejsou zdaleka tak nebezpečné, jak americký vitrifikovaný jaderný odpad likvidovaný uložením místech jaderných zkoušek prováděných USA. Taky to chce trochu objektivity a né mít mozek zaslepený současnou propagandou.Skrýt celý příspěvek

  • triplane
    15:57 02.06.2020

    Nejlepsi je ze jeste dnes se najdou lide kteri povazuji ten nesmysl o tzv. vypnuti Aegis za milionprocentni pravdu a dukaz o technicke prevaze Ruska.
    Neuveritelne.

    Nejlepsi je ze jeste dnes se najdou lide kteri povazuji ten nesmysl o tzv. vypnuti Aegis za milionprocentni pravdu a dukaz o technicke prevaze Ruska.
    Neuveritelne.

    • Lukash
      11:09 03.06.2020

      Ano tiez mi to pride zlate, taka detska naivita. Ale aspon clovek vidi s akym publikom ma tu cest a skor mu tie ich vyjadrenia potom pridu usmevne ako by ich bral vazne :)

      Ano tiez mi to pride zlate, taka detska naivita. Ale aspon clovek vidi s akym publikom ma tu cest a skor mu tie ich vyjadrenia potom pridu usmevne ako by ich bral vazne :)

  • UnionPacific
    15:45 02.06.2020

    Rusi rozumejú len sile. Je dobré keď ich niekto vyvedie z omylu. Barentsovo more im nepatrí . Dokiaľ budú okupovať Arktidu, tak sa budú ich námorníci triasť pred Virginiou.

    Rusi rozumejú len sile. Je dobré keď ich niekto vyvedie z omylu. Barentsovo more im nepatrí . Dokiaľ budú okupovať Arktidu, tak sa budú ich námorníci triasť pred Virginiou.

    • infi
      22:49 02.06.2020

      Oni ale okupuji i sibir, vis o tom?

      Oni ale okupuji i sibir, vis o tom?

      • UnionPacific
        04:37 03.06.2020

        Áno, Rusko sibír získalo násilne likvidáciou národov tam žijúcich. Je to smutné ale nikoho to dnes už nezaujíma pretože sa tvrdí že " to bolo dávno"

        Áno, Rusko sibír získalo násilne likvidáciou národov tam žijúcich. Je to smutné ale nikoho to dnes už nezaujíma pretože sa tvrdí že " to bolo dávno"

        • technik
          05:53 03.06.2020

          Silnější pes mrd*a tak to vždycky platilo a je jedno jestli jde o Sibiř, indiány v Americe, původní obyvatelstvo pralesů, Izraelce s Palestinou a miliony dalších případů.

          Silnější pes mrd*a tak to vždycky platilo a je jedno jestli jde o Sibiř, indiány v Americe, původní obyvatelstvo pralesů, Izraelce s Palestinou a miliony dalších případů.

          • Lukash
            11:12 03.06.2020

            A preto hura, rozmrdame si EU lebo sami budeme este slabsi a usa, rusko a cina si s nami budu utierat pozadia ;)

            A preto hura, rozmrdame si EU lebo sami budeme este slabsi a usa, rusko a cina si s nami budu utierat pozadia ;)

Načítám diskuzi...