Americké vrtulníky Chinook a King Stallion pro Luftwaffe
- 16. 1. 2020
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Německé letectvo (Luftwaffe) hledá náhradu za 66 těžkých transportních vrtulníků CH-53G (CH-53 German). O německou zakázku se uchází americká společnost Boeing s vrtulníkem CH-47F Chinook a Sikorsky s vrtulníkem CH-53K King Stallion.
Německé letectvo nakoupilo v 70. letech minulého století celkově 112 vrtulníků CH-53G, což byla v licenci v Německu vyráběná verze amerického CH-53D Sea Stallion. První CH-53G převzalo Luftwaffe v roce 1972.
V současné době německé letectvo aktivně provozuje 66 vrtulníků CH-53G. Nejpočetnější variantou (40 ks) jsou vylepšené a repasované stroje CH-53GA (German Advanced). Přestavba probíhala v letech 2010 až 2014 a zahrnovala prodloužení životnosti z 6000 na 10 000 hodin, zástavbu moderního avionického, komunikačního a senzorového vybavení, stejně tak jako prostředky aktivní a pasivní obrany.
Dalších 26 vrtulníků tvoří verze CH-53GE/GS, které byly modernizovány s ohledem na jejich nasazení v Afghánistánu. Vrtulníky mají výstražné a obranné systémy, posílenou výzbroj, přídavné nádrže, nové listy hlavního rotoru, atd. Vrtulníky získaly také vybavení pro bojovou záchranu a vyhledávání CSAR (Combat Search And Rescue).
Všem německým CH-53 ale končí letová životnost v roce 2030. Německé letectvo tak již několik let hledá nástupce těchto strojů.
Spolkový úřad pro vyzbrojování, informační technologie a podporu Bundeswehru (BAAINBw) v červnu minulého roku vypsal výběrové řízení na náhradu CH-53G v rámci programu Těžkého transportního vrtulníku STH (Schwerer Transporthubschrauber). Odhadované náklady STH dosahují 5,6 miliardy euro.
CH-53 německého letectva
Udělení zakázky na nákup 44 až 60 vrtulníků se očekává v roce 2021. První stroje Luftwaffe převezme v roce 2023 a poslední v roce 2031 (jiné zdroje mluví o rozmezí let 2024 až 2032). Dojde tak k plynulému přechodu na novou techniku bez ztráty schopností.
Datum zaslání nabídek uplynul 13. ledna a jak jsme uvedli výše, v souboji se střetnou vrtulníky CH-47F Chinook a CH-53K King Stallion. Druhý zmiňovaný nabízí tým složený z firem Sikorsky, Lockheed Martin (majitel Sikorsky) a německé Rheinmetall.
Výkony obou vrtulníků jsou působivé. CH-53K unese až 15 900 kg nákladu, z toho 12 200 kg v podvěsu na vzdálenost 200 km. Poslední verze CH-47F Chinook unese „pouze“ 10 886 kg, v podvěsu 9525 kg.
Problémem CH-53K je ale nejen velká cena odpovídající stíhačce, ale také vleklé technické problémy. Během testů se například ukázalo, že trojice motorů General Electric T-408 nasává vlastní spaliny, místo čistého vzduchu. Tento fenomén se označuje jako recirkulace spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation).
CH-53K King Stallion
ERG v případě vrtulníků může způsobit cokoliv, od zvýšení provozních nákladů, špatný výkon, přehřátí či poškození motoru, ci dokonce zastavení motoru.
Podle posledních zpráv se problémy podařilo vyřešit, ale i tak se první nasazení CH-53K neočekává dřív než v roce 2023 nebo 2024. Podle původních plánů z roku 2007 přitom americká námořní pěchota očekávala nákup 227 vrtulníků CH-53 a dosažení počátečních operačních schopností v roce 2015.
Naproti tomu dnes ve 20 zemích světa léta 950 Chinooků, mimo jiné v osmi aliančních zemích (Nizozemsko, Itálie, Řecko, Španělsko, Turecko, Velká Británie, Kanada a Spojené státy). Na druhou stranu vrtulníky Chinook, resp. klasickou verzi CH-47F, již dále nebude kupovat americká armáda, čímž se dostala do ohrožení výrobní linka.
CH-47F Chinook indického letectva
O celkově 30 Chinooků má ale zájem Velká Británie a Spojené Arabské Emiráty. Někdy po roce 2021 bude navíc k dispozici verze CH-47F Chinook Block II, kterou pohánějí mnohem výkonnější motory General Electric T408 z vrtulníku CH-53K. Motor T408 má výrazně větší výkon (5600 kW) než současný motor T55 (3631 kW) vrtulníku Chinook.
Firma Boeing neprozradila, jak výrazně se změní letové výkony Chinooku s novými motory. T408 jsou ale údajně výrazně jednodušší na údržbu a mají až o 18 % nižší spotřebu paliva.
V každém případě BAAINBw požaduje po nových strojích také plnění CSAR a podporu operací speciálních sil. To si vyžádá nejen instalaci vybavení podle německých požadavků, ale také příslušné testování a certifikaci.
Na závěr dodejme, že nákup vrtulníků Chinook / King Stallion není jediným úspěchem amerických zbraní v Německu. V roce 2018 Luftwaffe objednalo tři americké turbovrtulové dopravní letouny C-130J-30 a tři letecké tankery KC-130J.
Zdroj: Esut, USNI News, DefenseNews, FlightGlobal
Související články
Nové vrtulníky MH-47G Chinook pro speciální operace
Americké Velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) převzalo první nový ...
- 02.10.2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Těžký vrtulník CH-53K King Stallion v ceně stíhacího letadla
Americké ministerstvo obrany odsouhlasilo začátek sériové výroby těžkého vrtulníku CH-53K King ...
- 19.04.2017
- 17 komentářů
- Jan Grohmann
Nahradí Chinook problémy sužovaný vrtulník CH-53K King Stallion?
Obří mariňácký vrtulník CH-53K King Stallion trápí vážné technické problémy. Program je čtyři roky ...
- 27.05.2019
- 55 komentářů
- Jan Grohmann
Vrtulník MH-47 Chinook provedl letecký úder pomocí dronu MQ-1C Gray Eagle
Ve výcvikovém prostoru NAWS China Lake (Naval Air Weapons Station China Lake) v Kalifornii nedávno ...
- 16.09.2019
- 33 komentářů
- Jan Grohmann
první slovo které mě napadne u King Stallion je "nekompromisní" :)
první slovo které mě napadne u King Stallion je "nekompromisní" :)
Zdá se, že ani Luftwaffe nemá zábrany kupovat americké vrtulníky a transportní letouny místo evropských (EH-101 a A-400). Tak proč bychom se toho měli bát my ? Ten Chinook Block II ...Zobrazit celý příspěvek
Zdá se, že ani Luftwaffe nemá zábrany kupovat americké vrtulníky a transportní letouny místo evropských (EH-101 a A-400). Tak proč bychom se toho měli bát my ? Ten Chinook Block II by byl perfektní.Skrýt celý příspěvek
Pokiaľ hľadá nemecké letectvo vrtuľového svalovca tak ma na výber z 53 od Američanov alebo 26 od Rusov. Netreba byť veštec na to, aby ti bolo jasné čo si vyberú. AW-101 je parádna ...Zobrazit celý příspěvek
Pokiaľ hľadá nemecké letectvo vrtuľového svalovca tak ma na výber z 53 od Američanov alebo 26 od Rusov. Netreba byť veštec na to, aby ti bolo jasné čo si vyberú. AW-101 je parádna mašina ale výkonovo a veľkostne skôr ruská 17-ka. Okrem toho už americké vrtule dlhodobo užívajú takže logická voľba aj z logistického hľadiska.
Čo sa týka A-400 tak tam je problém skôr politický. Európske letectvá mali príliš veľké oči a nakoniec objednali výrazne menej takže cena šla hore tak, že teraz je už skoro nepredajný. V Európe nič nové. Stačí pozrieť na NH-90 napríklad.Skrýt celý příspěvekMi-26 je utopie, leda by si ji Němci vyráběli sami v rámci licence. Takže v reálu mají na výběr mezi CH-53, CH-47 a rezignací na těžký typ. Bohužel na vývoj FTH Němci s Francouzi ...Zobrazit celý příspěvek
Mi-26 je utopie, leda by si ji Němci vyráběli sami v rámci licence. Takže v reálu mají na výběr mezi CH-53, CH-47 a rezignací na těžký typ. Bohužel na vývoj FTH Němci s Francouzi rezignovali.Skrýt celý příspěvek
Souhlas. Až budeme nahrazovat Mi-171 tak koupit CH-47F Block II a kdyby zbyly nejaké šušně tak pro speciály 4 kousky CH-47G také s T408. Když US Army nebude kupovat CH-47, to už ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas. Až budeme nahrazovat Mi-171 tak koupit CH-47F Block II a kdyby zbyly nejaké šušně tak pro speciály 4 kousky CH-47G také s T408.
Když US Army nebude kupovat CH-47, to už budou kupovat jenom varianty V-22 Osrey?
Pokud LM nabídne BW lokalizovaný CH-53K, tak by to měli vzít. Jak psal Roland - King Stallion je "nekompromisní" :-)
Má někdo představu, jak náročné a nákladné by bylo přejít např. z CH-53 na CH-47?
Je to srovnatelné jako letadel nebo o něco levnější?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...